Jump to content

Episode 1175 - Torsdag 20. november 2008


Hoff@

Recommended Posts

Godkveld :blink:

 

På tide å gjøre klar for torsdagen og i kveld skal jeg ikke være så eplekjekk og annonsere en blå dag :biggrin: Som kjent sprakk 200 i dag og når vi nå ser på USA så sprakk der 8000 i kveld på Dow, huff og huff, her er det bare å sitte på sidelinjen for å se utviklingen an litt tror jeg, har nok av cash klar bare en snart kan se en bunn i galskapen.

 

Lykke til i morgen

Link to comment
Share on other sites

Endelig litt Rock n' Roll - igjen?

Ikke spesielt aktiv på denne fronten den siste tiden, noe som kan ha en sammenheng med følgende:

 

Litt trist jeg allerede sitter fullastet med Oksederivater, i og med at ny bunn settes i disse dager.

Jaja, sånn er det når en er av optimistisk legning og ser muligheter før begrensninger.

 

Ikke spesielt bekymret av den grunn (ennå et tegn på den optimistiske ).

 

Så lenge psykologien regjerer, får jeg si som de sier i enkelte religiøse kretser:

Enden er nær :laugh: :laugh: :laugh:

 

Lykken til i morra, til dere med cash :cool:

Link to comment
Share on other sites

Avslutningen i USA i kveld er et omen om dårlige tider i vente. Ingen må komme og fortelle meg at det er tilfeldig at Dow slutter hårfint under 8000. Selv om dette ikke kan karakteriseres som et etablert brudd på støtte i teknisk forstand, er det likefullt et psykologisk salgssignal. Man kan like godt forberede seg på at Dow skal videre ned og teste 7000 i løpet av relativt kort tid. I dagens marked er det meningsløst å diskutere hva aksjer burde ha vært verdt. Hvis oljeprisen synker ned mot $40, blir jeg ikke sjokkert om OSEBX faller til 100. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

3 ganger Pirelli og OSE bare synker.

 

Tja, dette blir andre forsøket ditt Hoff@ - du skal få tre sjanser du også :)

 

Jeg sitter med AKER ennå men det ser ikke ut som bunnen er satt på OSE ennå, sitter klar til å laste opp REC og eller TEL i morgen. REC kan trolig handles under 50 i morgen.

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Eller er det egentlig en god morgen? USA altså til ny årsværste og Asia slenger seg på fallet. I tilegg er oljeprisen litt ned fra igår.

 

Nei, det ser avgjort ikke bra ut for meg som kjøpte okser altfor tidlig igår. :ohmy:

 

På den annen side. Veldig ofte er det på slike dager det plutselig bryter opp igjen i Europa, men at vi åpner ned er det vel ikke tvil om nei. :sad:

Link to comment
Share on other sites

Tja, dette blir andre forsøket ditt Hoff@ - du skal få tre sjanser du også :)

Hehehe, veldig bra svar på tiltale. Tiden får vise, regner med at du tar 'utfordringen' Hoff@ :laugh:

 

Vi får vel fastslå at vi i går fikk fasit på Pirellis poll for noen uker siden. Fasit ble at vi så 100-tallet før 300-tallet og majoriteten på AF tok feil igjen (inkludert meg selv). Nå er jeg veldig spent på veien videre... Ser egentlig ganske mørkt ut for børsen på kort sikt, men i fare for å bomme helt tror jeg at jeg ender med å benytte stikke hodet i jorda taktikken :unsure:

Link to comment
Share on other sites

På den annen side. Veldig ofte er det på slike dager det plutselig bryter opp igjen i Europa, men at vi åpner ned er det vel ikke tvil om nei. :sad:

Slike dager med "overraskende" vending kommer som regel når USA-futures er positive. Dette kan skyldes enten gode nyheter etter børsslutt eller rett og slett en teknisk oversolgt rekyl.

 

I øyeblikket er imidlertid futtene røde, og gladmeldinger vil være sparsommelige på denne sida av 2010. Vi kommer til å få mange dager framover (ikke nødvendigvis på rad) hvor nye 10 poeng barberes av OSEBX, og i dag er neppe noe unntak. Jeg blir overrasket om vi går inn i helga med OSEBX vesentlig over 180. Heller ikke det vil være noen langsiktig bunn. :sad:

Link to comment
Share on other sites

YAR har vel fått litt konkurranse fra Kina også, så det er vel ikke uventet at den faller mer enn resten av børsen? De har vel stanset produksjon et par steder også?

 

Følger ikke selskapet noe særlig, men at kursen skulle falle 80 % i løpet av 5 måneder synes litt overdrevet sett på bakgrunn av at selskapet profiterer på lavere oljepris.'

 

Men for alt jeg vet kan det jo tenkes at det var prisingen på 460 kroner i juni som var gal.. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

MHG til 80 øre og YAR til 92 kroner! :ohmy:

 

Skal jordens befolkning hverken spise fisk eller landbruksvarer i fremtiden?

Jo, mennesker har et grunnleggende og akutt behov for mat. Med aksjer stiller det seg annerledes. Folk flest klarer seg fint uten, og profesjonelle investorer kan vente til de blir billigst mulig. Det er ikke i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jo, mennesker har et grunnleggende og akutt behov for mat. Med aksjer stiller det seg annerledes. Folk flest klarer seg fint uten, og profesjonelle investorer kan vente til de blir billigst mulig. Det er ikke i dag.

 

Så det betyr at alle segmenter bør falle like mye? Generelle markedsforhold innen et visst segment og selskapsspesifikke forhold betyr ingenting?

 

Ser vi utviklingen de siste månedene ser det ut til at du har rett ja. :laugh::laugh:

 

Men frustrerende er det like fullt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Så det betyr at alle segmenter bør falle like mye? Generelle markedsforhold innen et visst segment og selskapsspesifikke forhold betyr ingenting?

Jeg tar total avstand fra ordet "bør" i aksjemarkedet. Realverdien til en aksje er begrenset av framtidige utbytter. Gevinst ved verdistigning er i realiteten basert på pyramidespill. Litt spissformulert kanskje, men ved nærmere ettertanke innser man at så er tilfelle. Man er altså avhengig av at andre er villige til å kjøpe aksjene til en høyere kurs. I øyeblikket ser alle oppegående at det kan bli vanskelig å finne en slik nyttig idiot.

 

Svaret på spørsmålet ditt er altså at alternativet til å ha sparepengene i banken, er å eie utbytteaksjer som kan regnes hjem til å gi en betydelig høyere avkastning enn bankrente. Aksjer som ikke kommer til å betale nevneverdig utbytte de nærmeste årene, kan man like godt lempe ut. Derfor har analytikernes hoggestabbe FRO gruset deres kjæledegge YAR i år. STL er en annen aksje som har substansverdi, mens TOM holdes oppe av tilbakekjøp.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

 

Hvor er den tekniske bunnen?

 

100?

Haha. Øredøvende stillhet fra den kanten i det siste. Han ble vel lei av å svinge pisken over alle som snakket om teknisk analyse, brukte stop loss eller våget å antyde at børsen skulle annet enn OPP, OPP, OPP! Det er stygt å baksnakke folk, men Zoonic har driti seg skikkelig ut. Ikke bare har han tatt fullstendig feil i alle sine spådommer, men han har vært meget ufin mot mange som har vist seg å få rett. Vi hører derfor neppe noe fra den kanten før et eventuelt nyttårsrally... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...