Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Jeg ser det er mange her som har faatt med seg kvartalsresultatet fra forrige uke, men ingen av de innleggene jeg har lest saa langt har faatt med seg at AKY har en egenkapital paa over fire (4) mrd. kroner, altsaa to ganger boersverdien. Vi snakker om et selskap som tjener penger, men likevel prises til under 0.5 ganger egenkapitalen, dette maa vaere et av de lavest prisede selskapene paa boersen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Hei Mo,

 

Velkommen til forumet, alltid hyggelig med nye innspill og utvidet info.

 

Selv har jeg ikke gått gjennom regnskapstallene i detalj.

 

Er det noen her som kan legge ut en liten analyse av regnskapet slik at vi får en bred innsikt i og omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

Kilde: TDN Finans

-----------------

 

AKY:MULIGHET FOR BYGGING AV YTTER. FIRE/FEM ISBRYTENDE CONTAINERSKIP

 

Oslo (TDN Finans): Administrerende direktør Yrjo Julin i Kvaerner Masa

Yards tror det er mulighet for bygging av ytterligere fire til fem

isbrytende containerskip.

 

Det skriver Dagens Industri tirsdag.

 

Masa-Yards inngikk en avtale med Norilsk Nickel om bygging av ett

containerskip i forrige uke.

 

-Blir kjøperne fornøyd har vi mulighet til å få bygge ytterligere fire, fem

lignende fartøy, sier Julin.

--

TDN Finans

SH

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/AKY

 

-----------------

 

Go AKY!

Link to comment
Share on other sites

søren

 

AKY falt i dag, sterkt og. Er redd at AKY ikke brøt opp, men at det bare var en fluktig topp

 

skulle ventet på et etablert brudd, spiller ingen rolle hva jeg mener hvis det o-store markedet mener AKY skal ned.

 

 

skal man selge med 1.51% tap? begge mine trader de siste dagene har vore raue som blod :cry: :cry: :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ikke selg AKY. Jeg kjøpte på 99, og den røk opp i 106, så ned i 89. Blødde et par uker i porteføljen, men kom seg opp igjen på 100 for bare et par dager siden. Nå gikk den ned igjen. Når du satser så lite penger som 10.000, begynner kurtasjen å bli en ganske stor del av innsatsen. Hvis du har gjort 2 trader, kjøp/salg+kjøp/salg, blir det med f.eks. DnB Markets (95,- kurtasje) 380 kroner. Det er hele 3,8% av hele investeringen din! Hvir du gjør for mange trades med en så liten investering, minsker fortjenesten din en del.

 

Forøvrig når det gjelder AKY.. Jeg ville aldri solgt med 1,51% tap i AKY. Hadde 10% tap på det meste selv, nå er den i -1% eller -2%. Venter til den er i +10% eller noe før jeg selger.

 

Lykke til med aksjehandelen. Tålmodighet er en dyd!

(Som jeg prøver å lære meg selv :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Enig med thomas... ingen fare med svingninger på 1-2% i Aker-aksjene. De gjør det hele tiden og gjerne 10-15% også. Tror du tryggt kan vente litt til å få 10% på den. - Sitter selv litt long her og vil gjerne ha den 30% opp fra dagens kurs før jeg selger. - Det var det med tålmodighet, igjen.

Link to comment
Share on other sites

hei

 

jeg har ikke solgt og har ingen planer om det enna.

jeg har bare 27 aksjer nå, pga at jeg spredte pengene hadde jeg ikke rå til en hel post. da ble det markedsordre :( og best

 

hmm, vel tabben min var å at jeg spredte de 10 000 på litt for mange aksjer (dvs 2) hehe.

 

men til neste gang, skal jeg være disiplinert å bruke hele bolken på en.

 

Jeg sjekket litt TA, er AKY nå definitivt i brudd opp - er jo oppe på 103 nå. Hvordan er det med volumet i den?

Link to comment
Share on other sites

Volumet er nok noe tynt for å kalle dette ett skikkelig brudd opp, skulle gjerne sett større volum på disse nivåene. Og rent egoistisk ville jeg gjerne hatt en testing av 92,- nivået igjen ;)

 

Men AKY er etter min mening så undervurdert at alt kan i realiteten skje.

 

Særdeles hyggelig at ESO er største nettokjøper i dag, selv om volumene altså er små.

Link to comment
Share on other sites

Dagens netto:

 

KNO 4000

FO 2500

ORS 2300

ESO 1100

FT 300

DNM -502

SBN -537

FS -600

NTF -700

STN -950

NEO -1000

FIP -1700

ND -2111

NON -2100

[/color]

 

Total omsetning: 28150, sluttkurs: 102,50-

 

Hederlig omtale i DN i dag gjorde nok utslaget for AKY, fin utvikling.

 

Her er en artikkel fra dn.no datert 31.08:

 

Tallknuserne begeistres av Aker Yards

Analytikerne er begeistret etter Kjell Inge Røkke-verftet Aker Yards' første resultatpresentasjon som børsnotert selskap. Estimater og kursmål oppgraderes på grunn av gode tall og en sterk strøm av nye ordrer.

Link to comment
Share on other sites

Vi får håpe det er stille før stormen...

 

Meglerhusene er jo svært posiive til AKY og har kursmål opp til 135 på den, så om ikke lenge ser vi nok bevegelse her også.

 

I mellomtiden får vi hygge oss med den pene oppgangen i AKVER.

Link to comment
Share on other sites

Det er liten vits i å fortsette å se på meglerstatistikk så lenge omsetningen i AKY er så minimal. I dag skiftet 8105 aksjer eiere, og jeg er inne igjen. Aksjen sluttet på 96,-

 

Minner om denne: "Royal Caribbean and Kvaerner Masa-Yards Inc., have agreed to extend the option to September 30, 2004. The option was to have expired on August 31, 2004.

 

Color Line skal også øke sin kapasitet i 2006, og må snart få ut bestillingen hvis det skal la seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Tar med denne:

 

Hegnar Online: - Ikke kjøp Kværner

 

Analytiker Ottar Haugerud anbefaler to aksjer fremfor Kværner

 

Kværner ble i dag notert eksklusive retten til aksjer i Aker. Sluttnoteringen lyder på 35,50 kroner.

Analytiker Ottar Haugerud i Enskilda Securities anbefaler investorene å kjøpe Aker Kværner eller Aker Yards i stedet for Kværner.

 

- Det er ikke noen grunn til å kjøpe aksjer i Kværner i dag. Det er litt for uoversiktlig. Det man må fokusere på er Aker Kværner og Aker Yards. De har bra ledelse, bra markeder, og bra kontrakter. Det går usedvanlig bra for begge selskapene og markedsutsiktene er veldig gode. Det kommer flere store kontrakter i Aker Kværner fremover. I Kværner får du så mye mer som er mindre håndterlig, hvorfor ikke gå direkte på aktivaene? Men blir rabatten for stor i eksempelvis Kværner, må vi revurdere dette, sier Haugerud til TDN Finans.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med dagen!!!!!!

 

Kværner Masa fikk gigantkontrakten fra RCL

 

Cruisegiganten Royal Caribbean Cruises har i dag bekreftet at de vil bygge det andre cruiskipet i Ultra Voyager-klassen ved Kværner Masa-verftet.

 

Kontrakten har en verdi på voldsomme 570-580 millioner euro for Masa Yards og Aker Yards, eller 4,75 til 4,85 milliarder kroner.

 

Skipet i Ultra Voyager-klassen er, sammen med søsterskipet som allerede er i ordre, verdens største cruiseskip. Dermed er også dagens nybyggskontrakt den største for et cruiseskip i år.

 

Erklæringen av opsjonen fra RCLs side kommer kun kort tid etter at den ble forlenget nå i august.

 

Det første av de to Ultra Voyager-skipene skal Kværner Masa-Yards levere i mai 2006, mens Aker Yards sitt cruiseverft i Finland skal levere det andre våren 2007. Det siste er altså det Royal Caribbean nå erklærte opsjonen på.

 

Disse nye skipene er omlag 15 prosent større enn de tidligere skipene i Voyager-klassen.

Link to comment
Share on other sites

I dag tror jeg Aker Yards aksjene vil bli veldig ettertraktet på OSE, det har vært stor usikkerhet om RCL ville utøve denne opsjonen fordi valutautviklingen har vært nevnt som ett viktig element og den har ikke akkurat gått RCL sin vei det siste året. RCL har inntekter i Dollar og bestiller nå dette skipet i Euro.

Link to comment
Share on other sites

ESO sier kjøp på Aker Yards:

 

- Kjøp Aker Yards

 

Enskilda Securities anbefaler kjøp av Aker Yards-aksjen. Den nye kontrakten om bygging av verden største cruiseskip for RCCL har gjort det lettere å se hvor ferden går videre for verftsgruppen.

 

Så langt i år har Aker Yards halt i land kontrakter på tilsammen 6,2 milliarder kroner.

 

- Denne ordren bekrefter vårt syn at 2004 vil bli gjennombruddsåret når det gjelder inntekter og inntjening, og at den eksisterende ordreboken burde sikre vekst i 2005, heter det i analysen.

 

------------------------------------

 

Kun ett utrdag av artikkele, lese hele på dn.no ved å følge linken.

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards – Mot reprising!

Jeg liker AKY, kanskje jeg til og med er forelsket, ikke i selskapet, men i det faktum at alle indikatorer forteller meg at AKY er totalt feil priset. Dette kommer selvsagt ikke til å vare, og det er jo litt av poenget med å kjøpe aksjer. Det er mange grunner til at AKY er så lavt priset, ABG Sundal Collier mener for eksempel dette (11.06.04): ”ABG Sundal Collier har startet dekningen av Aker Yards med en salgsanbefaling, skriver iMarkedet. Det spås en tøff fremtid for verftsselskapet de neste ett til to årene. Foreløpig er det bare 21 prosent fri flyt i aksjen, noe som på kort sikt også vil hemme aksjens utvikling. ABG synes dagens verdsettelse er lite attraktiv. Kursmålet settes til 85 kroner, mens dagens kurs er 93,50 kroner.”

 

ABG Sundal Collier har ett poeng når det gjelder få aksjer i omløp, etter at Kværner solgte seg ned til 75% for en stund siden er nå 25% i sirkulasjon. Men i praksis sitter nok de fleste av disse aksjene ganske fast hos store institusjonelle investorer. Men at verftsselskapet skal gå to tøffe år i møte er lite sannsynlig, og det er ikke umulig ABG Sundal Collier allerede har revurdert, ’analysen’ er jo gammel, og i ettertid har det rent inn med kontrakter til selskapet. 2004 tegner til å bli året det snur etter at 2003 var svakt for flere deler av selskapet. Ledelsen selv guider at 2005 skal bli mye sterkere enn 2003 og 2004, jeg har mye større tillitt til dem enn til ’spiren’ i ABG Sundal Collier. Jeg antar at det er samme analytiker som kjører alle Aker selskapene, klikk på denne linken for å se hva Jan Eiler Fleischer mener ;)

 

Som vanlig har de forskjellige analyseselskapene sterkt sprikende meninger om de samme selskapene, ofte kommer det for positive analyser ut av ’hus’ som gjør tjenester for selskapet de analyserer. Derfor er kanskje de negative mest til å stole på. Noen hevder ABG Sundal Collier har ett horn i siden til Røkke og alle Aker Kværner selskapene, men det blir litt for dumt å slakte selskaper på det grunnlaget…? Her er en del andre analytikere sine meninger om Aker Yards:

Norse Securities: - En doblingskandidat

CAR: Billig aksje

 

Som overskriften antyder forventer jeg at Aker Yards reprises frem mot jul, derfor sitter jeg også lastet til ripen med Aker Yards aksjer. Aksjen vil nok alltid ha en Røkke rabatt, men at den skal være så stor som nå er meningsløst.

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards – Mot reprising!

Jeg liker AKY' date=' kanskje jeg til og med er forelsket, ikke i selskapet, men i det faktum at alle indikatorer forteller meg at AKY er totalt feil priset. Dette kommer selvsagt ikke til å vare, og det er jo litt av poenget med å kjøpe aksjer. Det er mange grunner til at AKY er så lavt priset, ABG Sundal Collier mener for eksempel dette (11.06.04): [i']”ABG Sundal Collier har startet dekningen av Aker Yards med en salgsanbefaling, skriver iMarkedet. Det spås en tøff fremtid for verftsselskapet de neste ett til to årene. Foreløpig er det bare 21 prosent fri flyt i aksjen, noe som på kort sikt også vil hemme aksjens utvikling. ABG synes dagens verdsettelse er lite attraktiv. Kursmålet settes til 85 kroner, mens dagens kurs er 93,50 kroner.”[/i]

 

Analytikerne i ABG Sundal Collier kan umulig ha satt seg inn i tallene. Om du leste den artikkelen som var skrevet om AKY he om du dagen, kunne du tidlig se at selskapet er priset til halve egenkapitalen, og har en ektremt lav P/E i forhold til resten av aksjene paa Oslo Boers i tillegg. Greit nok at det er daarlig flyt i aksjen, men spiller det egentlig noen rolle for fremtiden?

Jeg har fulgt GOL siden kurser paa rundt 40, for et par aar siden, og det var paa den tiden daarlig flyt i aksjen, men det gikk da bra tilslutt, og aksjen ble til og med en av de mest omsatte på børsen i perioder.

 

Illikviditet har ingenting aa si for aksjen pr. idag, for før eller senere vil markedets holdning rundt selskapet endre seg, og da vil aktiviteten i aksjen også gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger opp med en del tørre fakta om Aker Yards, tallene er første halvårsresultat 04 annualisert, husk at selskapet er i bunn av en syklus og det er ventet sterkere utvikling andre halvår 04 og årene fremover.

 

Market cap: 2071 millioner

Omsetning: 11924 millioner

EBITDA: 888 millioner

Nettoresultat: 300 millioner

 

Tall fra Q2 rapporten:

Kontanter: 3156 millioner

Rentebærende gjeld: 1655 millioner

Egenkapital: 4421 millioner

 

Parametere basert på disse tall:

P/E: 6,9

P/B: 0,47

P/S: 0,17

 

Sjekk Q2 presentasjonen dersom du ønsker mer finansiell informasjon og ledelsens fremtidsutsikter i de forskjellige segmentene, link

Link to comment
Share on other sites

Du trengte ikke være så krass i kritikken Pirelli. :eek: Jeg skriver alltid i fet-kursiv tekst. Synes bare det blir lagt for lite vekt på tallene, og for mye vekt paa potensielle kontrakter, nye markeder osv osv, i stort sett alle selskaper.

 

Bare se paa FAST som har kapret kontrakt etter kontrakt, og tillegg har leverte bedre resultater enn forventet flere ganger. Aksjen er faktisk nede 30% siden 2. januar i år.

Link to comment
Share on other sites

Sorry MO, ikke meningen å være krass, flott at du skriver her på forumet! Jeg er enig i at tallene taler for en stor oppside i Aker Yards, og det er ikke så mange som er klar over hvor rimelig Aker Yards er, tror jeg. Jeg fjerner herved kritikken fra forrige innlegg.

 

FAST diskusjonen tar jeg gjerne med deg, kan du lage ett innlegg i FAST tråden og argumentere for hvorfor FAST skal stige? Syns ikke prisen helt står i forhold til den mest fantasifulle inntjeningen man kan forvente av FAST...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...