Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Laphroaig, utbytte skal betales ut pr. aksje, slik at alle får sin rettmessige del. Aker får selvsagt mest, nær 70% etter det siste nedsalget. Jeg antar at du tenker på at Aker Yards eventuellt skal yte konsernbidrag til Aker, slik det ofte er vanlig å gjøre i konglomerater.

 

Ettersom AKER ikke holder 100% av aksjene i Aker Yards, er konsernbidrag uaktuellt!

 

Det ble kontrakter med verdi over 2 mrd. denne uken også, som forrige uke. Aksjekursen har beveget seg litt opp, men bør ha mye å gå på nå. Analytikerne's estimater må oppgraderes, og når Q3 presenteres vil selskapet garantert gi en god guiding for 2005.

 

Fremdeles har ikke Tallink kontrakten blitt annonsert, kommende uke løper opsjonen ut. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Takk Filosofen, jeg var ikke klar over at skatteloven dekker dette, men da vet vi at det heller ikke er lov.

 

Det kan jo være at Aker Yards velger å benytte deler av overskuddet sitt til å betale gjeld. Aker har lånt 736 millioner til Aker Yards.

Link to comment
Share on other sites

backlog.jpg

 

I løpet av Q3 og den første måneden av Q4 har Aker Yards tatt inn kontrakter som tilsvarer guidet omsetningen for hele 2004. I tillegg er det selvfølgelig mange av jobbene Aker Yards gjør som ikke rapporteres. Små oppgraderinge, reprasjonsarbeids osv.

 

Spesiellt de siste to ukene har virkelig kontraktene strømmet på, samtidig har stålprisen svekket seg og Norge/Tyskland har forsikret om at de ønsker konkurransedyktig skipsbyggerindustri. Med andre ord, subsidieringen vil fortsette etter 2008. Staten Norge vil også være behjelpelig med prosjektfinansiering.

 

Nyhetsstrømmen er vanvittig positiv for tiden, det eneste vi mangler nå er høyere verdsetting av selskapet. Det kommer snart!

Link to comment
Share on other sites

DnBNOR Markets mener Aker Yards er attraktivt priset. Anbefalingen lyder kjøp.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (25.10.04 10:01)

 

Meglerhuset skriver i dagens rapport at det ser for seg en positiv utvikling i markedssituasjonen for Aker Yards fremover. Bakgrunnen er utviklingen for asiatiske verft ikke lenger har kapasitet til å ta inn nye oppdrag og at kundene orienterer seg mot Europa. Eneste skjær i sjøen kan være en svak dollarutvikling, mener DnBNOR.

 

- Aker Yards er etter vår oppfatning attraktivt priset i forhold til nøkkeltallene. I tillegg mener vi at selskapet vil kunne gi en god direkteavkastning, skriver DnB i rapporten.

 

Aker Yards får sin anbefaling hevet fra hold til kjøp samtidig som kursmålet på tre måneders sikt heves fra 100 til 120 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har listet opp kontrakten som kom fredag ettermiddag to ganger, dette er den samme som kommer frem i tabellen med 'hemmelig' fra 15.10. Takk til jakob som fant ut dette... Jeg skal oppdatere tabellen i kveld.

 

Uansett er det sterk ordreinngang i oktober, og jeg håper dette blir toppet av Tallink orderen denne uken.

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards to build specialized offshore vessel for Remøy Shipping

 

Aker Brattvaag, a company in the Aker Yards Group, has entered into a contract with Remøy Shipping AS for the building of a specialized offshore vessel of design Aker - 03R. The value of the newbuilding contract is approximately NOK 150 million.

 

 

The design has been developed in cooperation between Aker Brattvaag AS, Aker Yards Project AS and Skipsteknisk AS. Delivery from Søviknes Verft is scheduled for August 2005. The vessel will be 72.4 meters long, and 16.0 meters wide, and will have accomodation capacity for 36 persons.

The vessel is designed for world wide operations.

 

Remøy Shipping has at present a coastguard vessel under construction at Søviknes Verft for delivery in January 05. The seismic support vessel "Geco Scorpio" was delivered from Søviknes Verft in May 2000, and the platform supply vessel "Rem Stadt" was delivered from Brattvaag Skipsverft in 1996 to the same owner.

 

Roy Reite, responsible for the Offshore Service Vessels business area in Aker Yards ASA states in a comment: "This contracts confirms the good relationship we have with Remøy Shipping. We are proud that they are coming back to Aker Yards to build this fourth vessel".

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke akkurat si at markedet tar i mot disse kontraktene med begeistring. - AKY ned i dag.

 

Pirelli, har du lagd noen estimater om kurshøyden for selskapet på bakgrunn av ordrebøkene?

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som markedet ikke er villig til å kjøpe denne oppover, nå er jo milliardkontrakter blitt daglig kost, og ingen rynker på nesen lenger om AKY rapporterer kontrakter til en verdi av flere milliarder kroner. Det er liksom slik det skal være, og ingen ser grunn til å sende aksjekursen oppover.

 

Det er like vanskelig å skjønne fornuften i AKY aksjens prising som det er å skjønne fornuften i f.eks. FAST. Det som er helt sikkert er at AKY aksjen vil gi en årlig avkastning som slår bankrenten ned i støvelene, mens FAST ikke gir annen avkastning enn en eventuell stigning i aksjekursen.

 

Kortsiktig tror jeg Q3 bekymrer de som har lyst til å gå inn i AKY, det er ventet svakt resultat. Akkurat det tar jeg ikke så tungt, fordi jeg og vi vet at orderinngangen er så sterk at selskapet kommer til å guide opp fra Q1 2005. Guidingen i seg selv kan dra opp kursen etter Q3 presentasjonen, derfor vil jeg ikke selge i forkant uansett.

 

Rent spekulativt tror jeg mange vil søke inntreden rett etter Q3, i håp om at tallene skal trøkke ned aksjekursen. Og som kjent, da skjer som regel det motsatte :twisted: :eek: :)

Link to comment
Share on other sites

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

 

AKY har etablert seg trygt over 100,- nå, og vi ser nok snart ett brudd ut av trendkanalen. Jeg håper Tallink orderen kommer og gjør vei i vellinga ;) ESO ligger nå skjult på 103 og får ingen ting, CA snøyt ESO i dag og dersom ESO ikke flytter opp går snart toget uten at de har fått lastet opp noe særlig.

 

Noe veldig stor oppside tror jeg som nevnt tidligere ikke det er før Q3 er på bordet, men det hadde vært morsomt om aksjen kunne beveget seg litt mer enn den gjør i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

AKY - TALLINK ORDERED A NEXT-GENERATION CRUISE FERRY

 

Aker Finnyards, a part of Aker Yards, and the Estonian

Tallink Group have signed a contract for the building of a

big new cruise ferry for delivery in spring 2006. The

contract worth 165 Million euro means 1,700 man-years of

work at the Rauma yard.

 

The new vessel will be one of the biggest cruise ferries in

the Baltic Sea, having capacity for 2,800 passengers. `We

are extremely proud that Tallink has chosen us to build

this challenging next generation vessel`, says Jyrki

Heinimaa, President of Aker Finnyards. `We consider this

order a commission of trust to our cruise and ferry

building expertise. This is the third newbuilding order we

get from Tallink within a couple of years`.

 

When delivered in spring 2006, the new vessel will start

regular cruises between Helsinki and Tallinn. On that route

now, the cruise ferry `Romantika`, delivered from Aker

Finnyards in spring 2002, will start cruising between

Stockholm and Tallinn together with the sister

ship `Victoria`, built in Rauma in 2004.

 

`The new generation cruise ferry will be designed for the

trade between Helsinki and Tallinn. The guiding principle

in designing the vessel is paying attention to the comfort

and luxury of present-day passengers. There will be maximal

use of modern technologies onboard. The number of cabins

will be 900, and the conference centre will be remarkable`,

says Enn Pant, Chairman of AS Tallink Grupp.

 

Besides passengers, the vessel is designed to carry private

cars and freight units, and will have 1,130 lanemetres,

i.e. over a kilometre of vehicle deck space.

 

The vessel now ordered will have a length of 212 metres and

a beam of 29 metres and a gross tonnage of 48,300.

Propulsion by four diesel engines totalling 26,240 kW will

provide a service speed of 22 knots.

 

 

For further information, please contact:

 

Aker Yards

Tore Langballe, SVP Communications and Investor Relations,

tel. +47 90 777 841

 

Aker Finnyards

Jyrki Heinimaa, President, tel. +358 2 836 4000

 

AS Tallink Grupp, Enn Pant, Chairman, tel. +372 6 409 800

Link to comment
Share on other sites

Så kom Tallink som annonsert så mange ganger, samtidig kommer også bruddet gjennom trendkanalen dersom aksjen slutter over 105,- i dag.

 

Selv om ikke aksjekursen 'tar av' nå, så bør alle være sikre på at Aker Yards har vært i bunn av syklusen. Fremtiden ser veldig bra ut... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

DnB NOR Markets analyse av AKY, 28/10

 

Etter Q2 har Aker Yards lagt nye ordre for mer enn NOK 11 mrd inn i ordreboken. Av dette utgjør rundt NOK 1.3 mrd intensjonsavtaler. Visibiliteten på omsetningen i 2005 og 2006 har dermed økt betydelig. I lys av det eksisterende sterke markedet tror vi ordremassen innholder gode marginer. Vi mener investorene gradvis vil føle seg tryggere på den fremtidige inntjeningen og vi oppfatter aksjen som attraktivt priset. DnB NOR Markets oppgraderer aksjen fra Hold til Kjøp og

justerer kursmålet fra NOK 100 til NOK 120 pr aksje.

 

 

:arrow: Aker Yards har rapportert ordre for over NOK 11 mrd så langt i andre halvår av 2004. Nærmere NOK 5 mrd av kontraktsinngangen knytter seg til en stor cruiseordre fra RCL, mens en stor del av det

resterende er ordre relatert til offshorefartøy.

 

:arrow: Etter denne sterke oppbyggingen av ordreboken forventer vi en samlet ordrereserve på over NOK 20 mrd ved utgangen av 2004. Det er i tillegg muligheter for ytterligere ordre frem mot årsskiftet.

 

:arrow: Aker Yards sikrer normalt stålprisen for alle nybygg ved kontraktsinngåelsen. Unntaket her gjelder virksomheten for bygging av handelsfartøy, som kun har sikret stålprisen frem til mars 2005. Avhengig av prisutviklingen på stål vil dette kunne gi en viss negativ effekt neste år.

 

:arrow: Bedre visibilitet etter annonseringen av de siste ordrene gjør at vi forventer en større diskontering av forventet inntjeningsvekst i

aksjekursen de kommende måneder. Med en EV/EBITA på 2.6x og en goodwill justert P/E på 6x basert på 2005-estimatene er prisingen etter vår oppfatning lav. Selskapet har også god utbyttekapasitet og har mulighet til å utbetale inntil 50% av EPS

før goodwill.

 

:arrow: DnB NOR Markets oppgradere aksjen fra hold til kjøp og hever samtidig kursmålet i aksjen fra NOK 100 til NOK 120 pr aksje.

Link to comment
Share on other sites

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

 

Nå burde både det tekniske og ikke minst det fundamentale være på plass for en solid re-prising av AKY. Det siste hinderet før slusene åpnes oppover er Q3 rapporten som kommer 16.11. Jeg tror, som nevnt tidligere, at inngang i forkant av tallene kan være lurt. Fordi mange venter svake tall og attraktiv inngang rett etter rapporteringen.

 

Skeptikerne i ABGSC har oppgradert AKY til hold, med kursmål 100,- I seg selv en merkelig anbefaling, aksjekursen var 103,- når anbefalingen kom og med kursmål 100,- er det vel ingen grunn for kundene å holde når kursmålet allerede er nådd? Personlig finner jeg det uansett tilfredstillende at ABGSC tok skammelig feil med sitt forrige kursmål på 85,- ;)

 

At Q3 skal bli svakt er en veletablert sannhet, men blir det egentlig det? Grunnen er at man venter marginpress i Aker Finnyard fordi aktiviteten visstnok skal falle ut året. Guidingen fra Q2 er omsetning på 11-12 mrd, og Q1 + Q2 gir omsetning på nesten 6 mrd. Jeg ser derfor ingen grunn til å tro at omsetningen faller, så da må i tilfelle marginene bli dårligere. Ingen bør bli overrakset dersom AKY leverer bedre enn ventet resultat for Q3.

 

Det er vel liten grunn til å tro at det blir orderetørke i november, Oktober har vært fantastisk :twisted:

Link to comment
Share on other sites

AKY - MRF TO BUILD TWO FERRIES AT AKER YARDS

 

Møre og Romsdal Fylkesbåtar as (MRF) today signed a

conditional contract with Aker Aukra, a part of Aker Yards

ASA, to build two moderen commuter ferries. The contract

value is approximately NOK 120 million.

 

For further information, please contact:

 

Magne Håberg, SVP Marketing & Sales, Aker Brattvaag AS

+47 70 21 06 00

Tore Langballe, SVP Corporate Communications and IR, Aker

Yards ASA +47 24 13 01 30

Link to comment
Share on other sites

Vil bare gå litt tilbake i tid til splitten av gamle KVI (AKVR) sist vinter. Da stod kursen i 132 for denne.

 

De som tok splitten til AKVER og AKY vil i dag ha nøyaktig samme verdi på disse to, kr 132.-, når vi tar 0,62% av 146 på AKVER og 0,38% av 110 for AKY.

 

De som forble i KVI har en verdi av AKER kr, 52,50 + KVI 24 = kr 76,50

 

Forskjellen har faktisk vært betydelig større for bare noen få uker siden. Noen store investorer ble igjen i KVI den gang, og har følgelig et betydelig "papirtap". - Nå må det også sies at de fleste har/hadde nok en mye lavere inngang enn 132 siden aksjen var kraftig stigende den gang.

 

Nå er det ofte slik at man regnskapsfører/realiserer tap mot årslutt for å få dem fratrukket.

 

Kan man da her se for seg et større nedsalg av AKER og KVI akjsene mot slutten av året? For så å gjenkjøpe samme ut på nyåret?

 

Eller skulle man tro at mange vil velge å fortsette, bytte over til AKVER og AKY for å få med seg utbytte? - Skulle kunne gi en grei januareffekt på disse om så skjedde?

Link to comment
Share on other sites

>Sakset fra HO:

 

Fem aksjetips

 

Bjørn Malm med sine fem favoritter på Oslo Børs akkurat nå.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (6.11.04 09:47)

 

Adm. dir. Bjørn Malm i Kaupthing Forvaltning mener Oslo Børs er fullt priset på dagens nivåer, skriver Finansavisen . Men følgende enkeltaksjer tror han har mer å gå på fremover:

 

Malms portefølje:

Expert

Aker Yards

Norske Skog

NextGenTel

TGS Nopec

 

Neste år venter Malm ifølge avisen en børsoppgang på rundt ti prosent. Hvis selskapene klarer å levere på bunnlinjen.

 

>Hele artikkelen står i finansavisen lørdag. Malm trekker frem god ordreinngang den siste tiden, lav P/E for 2005 estimatene og en solid balanse som gode grunner for en positiv kursutvikling.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig:

 

Jeg vil vel tro at de fleste har sikret seg skattefradrag allerede. KVI har jo stort sett beveget seg sidelengs mellom 22 og 25 ganske lenge. Alle som har tradet har jo da realisert sine tap på kjøp >100 på grunn av FIFU-prinsippet. Men selvsagt alltid vanskelig å forutsi hva det irrasjonelle aksjemarkedet vil foreta seg i neste trekk. :lol:

 

Forøvrig mener jeg at regnestykket ditt sannsynligvis gir svaret på kursutviklingen i 2005. Som jeg har diskutert heftig med vår felles venn Pirelli, finner jeg det lite trolig at den godeste Kjell Inge skulle sitte igjen med svarteper. Hans verdier er jo redusert til det ugjenkjennelige sammenlignet med dine. No offense, men Kjell Inge og hans kumpaner kjenner vel Kværner-universet adskillig bedre enn du, jeg og Pirelli til sammen.

 

I aksjemarkedet er det i utgangspunktet slik at høy avkastning forutsetter høy risiko. Det betyr selvsagt ikke at høy risiko garanterer høy avkastning. Folk flest skygger unna KVI fordi denne aksjen er lite gjennomsiktig og tilsynelatende risikopreget. Når Kjell Inge ga oss andre et valg i aksjebytteprosessen visste han utmerket godt at han ville bli sittende igjen i holdingselskapene. Det sørget han for ved å tåkelegge hele prosessen. For meg er det derfor like opplagt at den langsiktige avkastningen i KVI vil slå AKVER og AKY ned i støvlene som at Enga vinner seriegull i 2005! 8)

Link to comment
Share on other sites

Angående svarteper... Vi får ta opp tråden når alle kvartalsrapportene ligger på bordet i slutten av måneden.

 

Til da kan vi kose oss med at media fortsetter sin positive dekning av AKY. Finansavisen lørdag (som gjesp refererer). Jeg kom over disse i VG:

 

 

Sunde satser på Røkke

 

Fergemilliardær Olav Nils Sunde har satset noen av sine millioner på aksjer i Kjell Inge Røkke-selskapet Aker Yards.

 

På en fersk aksjonærutskrift står Sunde-selskapet ONS Invest oppført med Aker Yards-aksjer for drøyt seks millioner kroner.

 

Dermed er Sunde både kunde av og aksjonær i Aker Yards.

 

- Dette er en ren finansinvestering som vi har gjort fordi vi oppfatter Aker som rimelige på disse nivåene, sier Sundes finansdirektør Bjørn Paulsen til VG.

 

Sunde-eide Color Line får i desember levert sin nye Kiel-ferge «Color Fantasy» fra Aker Yards-verftet Masa Yards. Skipet koster om lag 2,2 milliarder kroner.

 

Color Line har opsjon på å bestille et søsterskip til «Color Fantasy».

 

 

Røkke tar halve ordre-kaken

 

Kjell Inge Røkke er blitt Norges desidert viktigste skipsbygger. Hans skipsverft stikker av med nesten halvpartene av ordrene, målt i verdi.

 

Ifølge en fersk oversikt TBL Maritim har laget for VG, fremgår det at norske skipsverft har inngått kontrakter til en verdi av 9,5 milliarder kroner i årets ti første måneder.

 

Det inkluderer alt fra store offshore-fartøyer til små taubåter.

 

Røkkes skipsverftsselskap Aker Yards forsyner seg grovt av ordrekaken. De norske Aker Yards-verftene har totalt inngått kontrakter for rundt 4,2 milliarder kroner.

 

Snudd dramatisk

 

Det innebærer at Røkke-verftenes ordrer utgjør 44 prosent av bransjens totale ordreinngang.

 

Dermed er situasjonen dramatisk snudd for de norske arbeiderne i Aker Yards.

 

Sist jul var én av tre permittert. Nå er de aller fleste i jobb, og utsiktene er gode.

 

- Vi er rimelig komfortabel med ordreinngangen samlet for de norske verftene så langt i år. Vi har likevel ikke full kapasitetsutnyttelse og kan, på grunn av fleksibel kapasitet, kombinert med våre skrogverft i Romania, påta oss flere prosjekter, sier informasjonsdirektør Tore Langballe i Aker Yards til VG.

 

Avansert

 

Han mener Aker Yard to skrogverft i Romania har stor betydning for at de norske verftene nå har godt med arbeid. Når skrogene bygges i Romania, flyttes den arbeidsintensive delen av byggingen til et land med lave lønnsutgifter, mens den avanserte delen av skipsbyggingen skjer i Norge.

 

- Aker Yards' vekst ute skaper økt aktivitet hjemme, sier Langballe.

 

Han peker også på at Aker Yard verft i Brasil skaper aktivitet i Norge.

 

Konsernsjef Karl Erik Kjelstad i Aker Yards opplyste på en presentasjon i Ålesund tirsdag at norske underleverandører leverer utstyr for rundt 40 millioner for hvert skip verftet i Brasil bygger.

 

I hopetall

 

Det gir i år en eksport på rundt 160 millioner kroner fra norske underleverandører.

 

Også Aker Yard utenlandske verft har inngått kontrakter i hopetall i høst.

 

Totalt sett har Aker Yards-konsernet inngått ordrer til en verdi av over 15 milliarder kroner så langt i år.

 

Til sammenligning vil Aker Yards-konsernet omsette for 11-12 milliarder kroner i inneværende år.

 

Aker Yards ble i sommer børsnotert i forbindelse med omorganiseringen av Røkkes industriimperium. Røkke-selskapet Aker eier 75 prosent av aksjene i Aker Yards.

 

> Begge artikkelene er datert 07.11.

Link to comment
Share on other sites

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

 

Jeg skal innrømme at jeg har trodd AKY ville falle litt nedover frem mot Q3 presentasjonen i neste uke. Det virker veldig lite sannsynlig nå. Sunde ligger med ESO støvsugeren på 110,- og det skulle ikke forundre meg om den flyttes videre opp.

 

Etter Q3 øker nok interessen betraktelig, mange mener det er risiko for at tallene skal skuffe. En ting er i hvert fall helt sikkert, ordereinngangen er fantastisk og det blir guidingen også. Så får man vurdere om ett eventuellt svakt Q3 betyr mer enn hva fremtiden vil bringe.

Link to comment
Share on other sites

AKY - AKY ADJUST GUIDANCE AND CONTINUE TO RESTR. IN FINLAND

 

Due to positive development in both order intake and

productivity for Aker Yards, the operating results for 2004

are expected to be somewhat better than what has been

guided previously. Total revenues, which have been guided

to be NOK 11-12 billion for 2004, will end in the top end

of the range. The EBITA margin, previously guided to be

above 3 %, will end up above 4 %, before non-recurring

items.

 

As announced on 8 September, Aker Yards will combine its

entities in Finland into one organization. Today the

Finnish yards announced that in order to cover the costs of

this restructuring, a non-recurring provision in the level

EUR 18-20 million, will be booked against the fourth

quarter results. Future synergy effect from the combination

is expected to be in the range of EUR 20 million annually.

This will mainly be a result of reducing overlapping

activities, and concentrate on core competences.

 

Today, invitation to enter into formal negotiations with

the employee representatives, to reduce the workforce at

the three yards in Finland has been sent out. Negotiations

are expected to start in mid November, and are anticipated

to be finalized before mid January 2005. The company last

year concluded a corresponding, successful restructuring in

Germany, and a similar process is recently implemented for

the yards at the Northwest coast of Norway.

 

Integration project teams have been working to facilitate

the merger. Based on these findings, the process is moving

into a new phase. To be able to take out synergies from the

combination in Finland, to make the cost-base more

flexible, and to improve the productivity, further

restructuring measures will be initiated shortly. Among

others this will make it necessary to reduce the workforce

at the three yards, the preliminary estimation being

approximately 700 people in all.

 

 

For further information, please contact:

 

Tore Langballe, SVP Corporate Communications and IR, Aker

Yards ASA +47 24 13 01 30

 

 

---

 

Skulle vel kanskje ikke solgt denne på 103,50 ? :D

Link to comment
Share on other sites

Fra Hegnar Online:

 

Anbefaler Røkke-aksje

 

Meglerhus opprettholder kjøpsanbefaling på Aker Yards etter dagens resultatvarsel.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (9.11.04 13:06)

 

Aker Yards-aksjen stiger 5,7 prosent til 120,50 kroner etter at selskapet i dag hevet guidance for 2004 på bakgrunn av høy ordreinngang og produktivitet.

"Visibiliteten i våre 2005- og 2006-estimater fortsetter å øke og vi er overbevist om at 2004 markerer bunnen på sykelen, både med tanke på aktivitet og lønnsomhet", skriver Enskilda Securities.

 

Ifølge Reuters gjentar meglerhuset sin kjøpsanbefaling for Aker Yards.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...