Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Jeg har sendt mailer i øst og vest i min søken etter informasjon rundt Aker Yards. I dag fikk jeg svar fra Four Seasons vedr. M/S Four Seasons og markedsføring. De fleste svarer faktisk på mail, men jeg har prøvd to ganger å sende mail til Tore Langballe, IR ansvarlig for Aker Yards, uten å få noe svar tilbake. Det er skuffende.

 

Tilbake til M/S Four Seasons, jeg sendte en mail til Kathleen Taylor, President, worldwide businesss operations, og ba om å få informasjon om skipet de har en betinget kontrakt med Aker Finnyards om å bygge. Her er svaret jeg fikk i sin helhet:

 

Dear XXX,

 

Thank you very much for your interest in the M/S Four Seasons. It will be our privilege to introduce you to the world’s most exclusive residential

vessel; and we are delighted that you are interested in learning more about this unique lifestyle option. We are currently developing information materials, including a website, and will advise you as soon as these are completed.

 

Once again, thank you for your interest in Four Seasons.

 

Regards

 

Colin McDonald

Director, Development

Four Seasons Hotels and Resorts

1165 Leslie Street, Toronto

Ontario, Canada

M3C 2K8

tel: 1 416 441 4372

fx; 1 416 441 3880

mailto:colin.mcdonald@fourseasons.com

http://fourseasons.com

 

-----------------------------------

 

Det viktigste jeg har lært foreløpig er at Four Seasons skal markedsføre konseptet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Ifølge dette dataarket har stålprisen falt 17% forrige uke; https://www.edc.ca/docs/ereports/monitors/c.../commpric_e.pdf

 

Ordrett: Steel scrap dropped 17% but conditions remains tight and price is nearly double levels seen for the same period last year.

 

Kan vi anta at stålprisen er overmoden for en korreksjon? De fleste eksperter tror det, ref. tidligere postet innlegg vedr. stålprisen.

 

Happy days :D

Link to comment
Share on other sites

For the record, Aker ASA selger fordringen de har i Aker Yards som ble tegnet ved børsnoteringen av AKY.

 

Røkke fyller på med cash

Aftenposten.no

 

Kjell Inge Røkkes børsnoterte hovedselskap Aker fyller pengebingen ved å selge en fordring på 236 millioner kroner.

 

Kjøperen av fordringen er HBK Trust Fund, et Cayman-registrert investeringsfond forvaltet av det amerikanske investeringsselskapet HBK Investments. Totalt oppgir HBK Investments å forvalte 5 milliarder dollar, eller vel 34 milliarder kroner. Cayman-fondet er ikke ukjent med Aker Yards fra før av. For HBK Trust Fund eier allerede 4,99 prosent av Aker Yards. Dersom hele lånet konverteres til aksjer, vil eierandelen øke til hele 12,82 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Denne uken er det omsatt 22160 aksjer i AKY, hvorav hele 15384 aksjer skiftet eier mandag. De andre dagene har det med andre ord vært stille som graven... Trøsten får være at aksjekursen har gått sidelengs selv om det hele tiden har vært mulig å selge større poster på 97,-

 

Ingen har med andre ord hastverk i AKY, hverken selgere eller kjøpere.

Link to comment
Share on other sites

Finansavisen i dag:

 

Aker trenger støtte

Akers konsernsjef Leif-Arne Langøy sier tyske myndigheter må støtte kontraheringen av skip frem til mars 2005 med bygging frem til og med første kvartal 2008. Hvis ikke er ekspansjonsplaner ved tyske skipsverft og nye kontrakter i fare. Det skriver Ostsee Zeitung, ifølge TradeWinds fredag.

Aker er største aksjonær i Aker Yards.

-Det som er nødvendig er støtte fra politiske myndigheter i Tyskland, som følger en klar, konsistent og pålitelig linje, for å sikre den strategiske utviklingen og konkurranseposisjon til de tyske skipsverftene, sier Langøy.

 

(TDN Finans)

Link to comment
Share on other sites

Bare til utsalget fra Aker ASA av fordringen omtalt nedenunder fredag..

 

23.09.04 - Aker ASA

 

Aker ASA har solgt en fordring på 236 millioner kroner på Aker Yards ASA til en internasjonal investor. Gjennom dette styrker Aker sin finansielle handlekraft ytterligere.

 

Lånet til Aker Yards ble etablert som en del av finansieringen av verftskonsernet tidligere i år og er omtalt i tidligere informasjon til markedet. Lånet er et konvertibelt ansvarlig lån og forfaller 30. juni 2009. Konverteringskursen er 127,50 pr. aksje i Aker Yards.

 

Aker ASA eier 15.452.111 aksjer i Aker Yards ASA, hvilket tilsvarer 75 prosent av kapital og stemmer. Dersom kjøperen benytter seg av sin rett til å konvertere lånet til aksjer, vil Aker ASAs eierandel i Aker Yards bli redusert fra dagens 75 prosent til om lag 69 prosent.

 

Lånet er solgt for 95 prosent av pålydende. Prisen reflekterer at det kun er utbytte som overstiger kroner 4,50 pr. aksje pr. år som skal justeres i konverteringskursen.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det kommer noen oppmuntring fra Kjell I. Han virker sliten om dagen. Derimot kan vi kose oss med en del fakts:

 

:idea: 2004 er ett bunnår, likevel prises AKY lavt i forhold til forvetede 2004 tall.

:idea: 2005 vil gi økt topplinje og økte marginer.

 

Dersom ikke det hjelper kan jeg anbefale denne presentasjonen.

 

Hvis ikke det heller hjelper er det bare å selge... :oops:

 

*Editert: Linken til presentasjonen

Link to comment
Share on other sites

Kilde: OSE

----------

 

AKY - AKER YARDS EXTENDS OPTION FOR THE THIRD TALLINK VESSEL

 

Aker Finnyards, part of Aker Yards, announces that it has

agreed with Tallink Grupp AS to extend the option to

purchase the third cruise ferry, scheduled for delivery in

2006.

 

Tallink Grupp AS and Aker Finnyards, have agreed to extend

the option to October 31, 2004.

 

 

----- END-----

 

For more information, please contact:

 

Jyrki Heinimaa, President Aker Finnyards tel. +358 2 836

4000

 

-----------------

 

Aker Yards is an international shipbuilding group focusing

on complex and sophisticated vessels and is Europe`s

largest and one of the world`s five largest

shipbuilders.Aker Yards has a strong position in terms of

capacity, product range, technology and experience. The

Company`s product range includes offshore vessels, cruise

and ferry vessels, other complex vessels and merchant

vessels. The Group has 13 yards in four countries in Europe

and in Brazil. Aker Yards had a turnover of NOK 16 bn. in

2003, and has approximately 14.500 employees.

www.akeryards.com

 

------------

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lov å minne om hva som skjedde siste Aker Yards forlenget en opsjon med en måned? :D Den gang var det RCCL, nå er kunden Tallink Grupp AS.

 

Her er ett bildet av AFY Tallink

 

AFY_Tallink.jpg

 

Det blir vel en voldsom mediedekning av middagene Røkke og Schrøder skal ha i kveld også, vi får se hvordan dekningen blir. Altså om det tolkes positivt eller negativt.

Link to comment
Share on other sites

Det ble ingen sveler på Gerhardt og Kjell I, kaoset på flyplassene i Øst Norge satte en stopper for turen til Molde. Derimot vil jeg tro at mailkorrespondansen mellom gerhard@yahoo.com og kr@hotmail.com er ganske hyppig.

 

Spøk til side, det vesentlige kommer frem i denne artikkelen hos Nettavisen:

 

Link til artikkelen

En av næringslivslederne som får hilse på Schröder, er Kjell Inge Røkke. De Aker Yards-verftene i den nordøstlige delen av Tyskland er en svært viktig arbeidsgiver i området. Gerhard Schröder understreker at han gjerne vil videreføre verftsstøtten som gjelder i Europa.

 

- Vi leger ikke skjul på at vi ønsker å videreføre subsidieringsordningene, og som er innenfor WTO-regelverket, sa han.

 

Han understreket at måten asiatiske land subsidierer sine verft på, gjør at han helst ser at reglene som brukes i Europa videreføres.

Link to comment
Share on other sites

En mer fyldig dekning av middagen her:

 

Schröder roser Røkke

 

– Det dreier seg om at vi sammen prøver å få oppdrag for de to verftene Røkke eier og at vi opptrer sammen der det er konkurransevridninger i forhold til sør-asiatiske verft. Der har ikke EU alltid vært villig til å reagere raskt nok. Her har vi mye til felles, sa Schröder.

Link to comment
Share on other sites

AKY - CORRECTION IN AKER YARDS` 2. QUARTER REPORT 2004:

 

In Aker Yards` 2. quarter report for 2004, a misprint has  

stated Construction loans too low by NOK 360 million, and  

Other current operating liabilities NOK 360 million too  

high.

 

The correct figures are:

 

Construction loans: NOK 1 621 million

Other current operating liabilities NOK 4 454 million

 

The changes have no practical implication, the net interest  

bearing debt is unchanged, and the working capital is not  

affected.

Link to comment
Share on other sites

Norske verft får lånegaranti

Romsdals Budstikke

 

Regjeringen vil gi norske verft like konkurransevilkår med EU og gjeninnfører en statlig byggelånsgaranti med en ramme på 2,5 milliarder kroner. Ordningen omfatter nybygging av skip på over 100 bruttotonn.

 

HARAM: Det nye tiltaket ble presentert under en pressekonferanse i Brattvåg onsdag. Her stilte både statsminister Kjell Magne Bondevik og næringsminister Børge Brende opp for å fortelle den gode nyheten til et fulltallig pressekorps og representanter fra verftsnæringen.

Norsk skipsbyggingsindustri sliter, det gjør ikke situasjonen lettere at rammevilkårene har vært vesentlig dårligere for norske verft enn for konkurrentene i EU og andre deler av verden.

 

Like vilkår.

– Vi gjeninnfører en ordning som skaper mer like konkurransevilkår. Det nytter ikke å starte ti meter etter konkurrenten på 60-meteren dersom man vil vinne, sier Børge Brende. På spørsmål fra Romsdals Budstikke om hvorfor regjeringen nølte så lenge med å gjeninnføre denne ordningen, svarer Brende:

– Jeg synes det har gått fort, jeg har tross alt bare vært næringsminister i tre måneder.

Kjell Magne Bondevik legger stor vekt på at skipsbyggingsindustrien er viktig for en rekke lokalsamfunn langs kysten. Mange steder utgjør skipsverftene lokale hjørnesteinsbedrifter, og Bondevik tror at den nye garantiordningen vil få stor betydning for mindre verft i distriktene. Dette synet deler konsernsjef Leif Arne Langøy i Aker Yards.

– Dette er et svært positivt signal fra regjeringen, som viser at den tar næringen på alvor, sier Langøy til Romsdals Budstikke. Det er GIEK (Garantiinstituttet for eksportkreditt) som skal administrere ordningen, som er forutsatt å gå i balanse på lang sikt.

 

På 2005-budsjettet.

Bondevik understreker at det er viktig for regjeringen å få vedtatt den nye garantiordningen som en del av budsjettbehandlingen.

– Jeg regner med full oppslutning om dette forslaget i Stortinget, sier Bondevik. Han kom direkte fra møte med forbundskansler Schröder i Oslo til Brattvaag skipsverft i går formiddag. Der kunne de fortelle om to nye kontrakter med India, og Bondevik gratulerte.

– Norsk verftsindustri er på veg opp igjen. Vi vil stimulere dette ved å innføre byggelånsgaranti. Det er satt av 2,5 milliarder kroner til dette, men vi er innstilt på å sette av mer dersom behovet skulle bli større enn antatt, sier Bondevik.

Aktiviteten i norsk verftsindustri har gått i bølgedaler. Ved inngangen til 2000 var ordrereserven verdt 30 milliarder kroner, nå er den nede i 2,5 milliarder.

 

Opptur.

– Vi tror ikke situasjonen fra år 2000 vil komme igjen, men vi ser klare tegn på økning i aktiviteten framover. Finansieringsopplegget er svært viktig når verftene skal styrke konkurranseevnen. Det er begrensninger på hvor store engasjement norske banker tar, derfor er en statlig garantiordning viktig. Vi innfører denne fra 1. januar 2005. Den skal gjelde alle typer skip, også fiskebåter, til både norske og utenlandske kunder, understreker Bondevik.

Børge Brende påpeker at norske verft har brukbare rammevilkår på noen områder.

– Kunnskap er billig i Norge. Norsk verft er blant de fremste i verden på innovasjon. Kronekursen har utviklet seg positivt. Men finansieringen har vært et problem. Det er dette vi nå vil gjøre noe med. Staten tar sin del av ansvaret, kjøper betaler inn 20 prosent av kjøpesummen ved kontraheringstidspunktet, sier Brende.

 

Gassferjer.

Både Brende og Bondevik understreker at norsk verftsindustri blir sett på som framtidsrettet og viktig. At den konkurrerer og opererer over hele verden blir også lagt merke til. Dette er samtidig en stor utfordring, slik man ser det i gassferjesaken. Der fikk vi ikke noen avklaring.

– Vi håper ferjene blir bygget i Norge, og vil følge prosessen veldig nøye. Norske verft har gode muligheter, Norge er en pioner på gassferjer. Den første ble bygget ved Aker Langsten i Tomrefjord i 2001, den ga solid kompetanse. Når det gjelder de nye kontraktene, vil jeg understreke at det er rederiene som kontraherer. Vi tar vedtaket i Stortinget om bygging av gassferjene på alvor, og vil legge til rette for at norske verft skal kunne hevde seg i konkurransen. Samtidig har vi EØS-reglene å ta hensyn til, sier Bondevik.

--------------------------------------------

 

Takk til pluss201 som fant denne fyldige artikkelen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg klistret inn hele artikkelen fra Romsdals Budstikke (mot normalt), fordi den omhandler ett tema som er veldig viktig for Aker Yards i årene fremover.

 

For det første vil verftene slippe å binde opp egen kapital i de forskjellige prosjektene, noe som på sikt kan bety at Aker Yards kan redusere sin enorme kontantbeholdning. Jeg ser allerede for meg ekstraordinære utytter ;)

 

En annen positiv effekt er selvfølgelig at alternativet ofte er finansiering som koster renter, dette vil styrke konkurranse mulighetene for verftene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du allerede har vært innom HO og lest nyheten om feilrapportering på gjeld fra Aker Yards` side.

Det er snakk om en feilrapportering på 5-600 millioner kroner i gjeld - og nå som gjelda er betraktelig høyere i selskapet lurer jeg på om du har skiftet syn på aksjen.

Link to comment
Share on other sites

Mo, jeg antar at du mener denne:

 

AKY - CORRECTION IN AKER YARDS` 2. QUARTER REPORT 2004:

 

In Aker Yards` 2. quarter report for 2004, a misprint has stated Construction loans too low by NOK 360 million, and Other current operating liabilities NOK 360 million too high.

 

The correct figures are:

 

Construction loans: NOK 1 621 million

Other current operating liabilities NOK 4 454 million

 

The changes have no practical implication, the net interest bearing debt is unchanged, and the working capital is not affected.

 

Kan ikke du fortelle meg hva som skal gjøre at jeg endrer syn på grunn av dette? Som kjent er det også stor forskjell på 5-600 millioner og 360.

 

Dette gjør INGENTING med balansen i AKY, for de som måtte tro det ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg limer inn de to siste linjene om den feilrapporteringen fra AKY -hentet fra HO;

 

"Gjelden er 5-600 millioner kroner høyere enn forventet, sier en stor investor. Det siktes til oppgjøret for Legend-salget."

 

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=161208&cat=100

 

Ja, det er sikkert bare de 360 millionene, men jeg regner med at jeg som leste i søvne - bare fikk med meg de siste linjene.

Link to comment
Share on other sites

Legend ligger igjen i AKER, så jeg antar at datterselskapet det her siktes til er Aker Material Holding.

 

'Gjelden' som spettet henger seg opp i er antaglig denne:

 

Other current operating liabilities NOK 4 454 million

 

Aker Yards trenger å finansiere prosjektene sine, praksis når RCCL for eksempel bestille ett Ultra Voyager skip er at 20% av kjøpesummen betales inne ved bestilling. Aker Yards må altså mellomfinansiere i påvente av oppgjør som kommer i prosjektets 'milestones'.

 

I Finland stiller nå staten som prosjekt garantister for Aker Finnyards, den samme ordningen skal innføres i Norge fra 01.01.2005. Dette betyr at Aker Yards kan redusere denne posten betraktelig. Ref. artikkel i Romsdalen Budstikke som jeg postet i går.

 

Jeg syns det virker som om Spetalen er sur etter tapet han har hatt i AKER.

Link to comment
Share on other sites

Mo, jeg antar du mener det storartikkelen i Aftenpostens økonomidel omhandler, nemlig at analysesjefen i Carnegie, Rachid Bendriss, mener å ha funnet gjeld på 600 mill. kroner mer enn Aker har oppgitt. Carnegie anbefalte derfor sine kunder å selge aksjen, og Aker har falt mye de siste dagene. Carnegie har vært i kontakt med Aker for å få rettet opp feilen de mener å ha funnet, men Aker har ikke gjort annet enn å omdefinere 360 millioner fra kortsiktig gjeld til byggelånsgjeld.

 

Carnegie mener gjelden på 500-600 mill. fremdeles eksisterer. Men dette gjelder altså Aker.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...