Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

"Today the Finnish yards announced that in order to cover the costs of this restructuring, a non-recurring provision in the level EUR 18-20 million, will be booked against the fourth quarter results. Future synergy effect from the combination is expected to be in the range of EUR 20 million annually. This will mainly be a result of reducing overlapping."

 

Må vel kunne sies å være en pen nåverdi på den opprydninga...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Restruktureringskostnaden som tas i Q4 kommer til å spise opp mesteparten av 2004 overskuddet. Dette får man altså igjen i 2005, men konsekvensen er antagelig at EPS kommer til å havne mellom 1 og 5 for 2004. Dette betyr igjen at AKY ikke kommer til å kunne gi noe særlig utbytte for 2004.

 

Det man mister får man igjen i 2005 og 2006 osv..., men aksjemarkedet er utrolig kortsiktig.

 

Uansett tok jo markedet godt imot dagens melding, som var pakket inn i som ett positivt resultatvarsel. Genialt av Langballe ;)

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Det er fullt lovlig for et selskap å betale ut utbytte selv om det gikk med underskudd det foregående året. Det er imidlertid ikke lov å betale utbytte dersom bokført egenkapital er mindre enn 10% av totalbalansen (med mindre aksjekapitalen blir nedsatt). Det er heller ikke lov å betale ut mer enn det som er "forenlig med forsiktig og god forretningsskikk". Aker Yards hadde en egenkapitalandel på hele 35.0 % ved utgangen av andre kvartal, samt en kontantbeholdning på over tre milliarder kroner. Det blir med andre ord utbytte i bøtter og spann til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel ett poeng Engabhoy, siden både den norske, finske og tyske stat ser ut til å ville overgå hverandre med finansieringsløsninger for skipsbyggerindustrien fremover kan muligens AKY slippe litt av egenkapitalen.

 

På presentasjonen i forbindelse med børsintroduksjonen nevnes arbeidet med å ikke binde opp egenkapital i prosjekter som ett av de viktigste punktene for konsernledelsen fremover.

Link to comment
Share on other sites

Utbytte i 2005 eller ei?

 

Når man skal analysere et selskaps regnskaper, gjør mange den feilen at de fokuserer altfor mye på resultatoppstillingen. I realiteten er både balansen og kontantstrømoppstillingen viktigere for å forstå selskapets finansielle stilling og eventuelle evne til å betale utbytte. Jeg våger den påstanden at restruktureringskostnadene på EUR 20 millioner overhodet ikke har relevans for utbyttet i 2005. Begrunnelse:

 

:arrow: Kostnadene blir belastet 4Q04 av taktiske grunner. Ledelsen ønsker å få de ut av verden slik at ikke resultatet for 2005 blir påvirket. Framtidig inntjening (estimat for 2005) blir som kjent tillagt stor vekt i aksjemarkedet, og Kjelstad ønsker derfor å slippe å guide ned denne.

:arrow: Kostnadene vil i realiteten løpe i lang tid framover. Dette er garantert ikke bare snakk om sluttpakker som kommer til utbetaling i fjerde kvartal, men dreier seg om en rekke tiltak for å få ut synergier i sammenslåingen. Noen av disse er trolig allerede i boks.

:arrow: Restruktureringskostnadene er en engangskostnad og skal således behandles som en ekstraordinær post. De vil altså ikke påvirke EBITDA.

 

Aker Yards er ikke et vekstselskap. De kan ikke lokke med gull og grønne skoger i framtida. (Hvem tror at det blir lettere for europeisk verftsindustri i framtida?) Det er derfor ingen grunn til at de skal sitte å knuge på pengene sine. De har som sagt NOK 3156 millioner i kontanter (pr. 30.06.04). De er i praksis gjeldfrie siden netto rentebærende gjeld (rentebærende gjeld minus rentebærende eiendeler) er negativ med NOK 1655 millioner. Dessuten er kontantstrømmen så langt i år NOK 884 millioner, og jeg ser ingen grunn til at denne skal svekkes i andre halvår. Det er dermed ingen tvil om at den finansielle situasjonen i Aker Yards tillater utbetaling av et betydelig utbytte i 2005. Det vil også være i samsvar med "forsiktig og god forretningsskikk". Spørsmålet er hva de vil gjøre. Her er svaret:

 

Aker Yards er et syklisk selskap på lik linje med Norsk Hydro og Norske Skog. Slike selskap bestreber seg til det ytterste på å betale jevne utbytter for å glatte ut de sykliske svingningene i inntjening. Dette selvsagt for å tekkes tunge investorer som forventer jevn avkastning. Det skal uhyre mye til for at ikke utbyttet i slike selskaper blir minst like stort som foregående år. Aker Yards må derfor finne ut omtrent på hvilket nivå de kan og bør legge seg på for å få til dette jevne utbyttenivået og starte i 2005. I motsatt fall er jeg redd de bare kan glemme å slåss om investorenes gunst. Det er som kjent Kjell Inge som tar slike beslutninger og ikke Pirelli eller jeg.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards får en oppjustering av estimatene som følge av det positive resultatvarselet som kom tirsdag, men Hold-anbefalingen beholdes og ABG Sundal Collier opererer med et kursmål på 115 kroner.

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

-----------------------

 

hahahahaha.... :eek:

 

Når aksjekursen når 140,- justerer ABGSC kursmålet til 130,-... Dette kommer til å bli en klassiker fremover. Jeg skjønner nå hvordan de jobber, de setter kursmålet kontinuerlig 10 kroner lavere enn kursen er når analysen går ut og anbefaler hold.

 

----------------------

Fondsfinans tror på utbyttefest fra Aker Yards og oppgraderer også sine estimater

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article369807.ece

 

-----------------------

Aker Yards holder fremdeles stand i dag, til tross for arbeideropprør i Finland pga. at 700 arbeidsplasser effektiviseres bort.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=165131&cat=113

Link to comment
Share on other sites

Mer riktig å si at jeg har en forum pause, litt busy med annen aktivitet på dagtid... Har skummet gjennom Q3 rapporten og presentasjonen, gode marginer tross rekordlav omsetning vitner om god drift også i rolige perioder.

 

At fremtiden er lys visste jo de fleste etter forrige ukes positive resultatvarsel. Q3 i seg selv var vel derfor ikke noen stor trigger, men siden mange ventet svakere resultatmargin kan vi i hvert fall si at det usikkerhetsmomentet er borte.

 

Triggere fremover - Nye kontrakter!

 

Selv sitter jeg selvfølgelig videre, min plan er å sitte looong i AKY. Dersom ikke kursmålet plutselig skulle innfris dha...

Link to comment
Share on other sites

Dagens næringsliv har ett par bra artikkeler om Aker Yards etter dagens presentasjon:

 

Aker Yards fnyser av RCCL-råd

 

RCCL har åpenbart rådet AKY til å flytte fra Finland til f.eks. Kina pga. valutasituasjonen...

 

Spår nedjustering av Aker Yards

 

Jarle Sjo - First Secrities spår at AKY må nedjustere sin guiding for 2005. Guidingen fra selskapet for 2005 og 2006 er at både topplinjen og bunnlinjen vil øke fra 2004 nivå. Etter at guidingen for 2004 er oppjustert mener vår venn Jarle at høy råvarepris og valuta vil skape problemer for Aker Yards i 2005.

 

Nå er det lett å vise til Jarle Sjo's tidligere spådommer om aksjekursen i Frontline og avfeie problematikken av den grunn. Men det er selvfølgelig riktig at dersom man ser utelukkende på Cruise så vil spesiellt dollarfall være en negativ trigger. Samtidig vil høye råvarepriser muligens presse marginer for AKY og også for RCCL gjennom oljeprisen.

 

Men det er vanskelig å legge til grunn råvarepriser, både stål og olje har fallt tildels kraftig fra toppene og de fleste spår fortsatt fall fremover.

 

Med inngåtte kontrakter hittill i år vil 2005 gi topplinjevekst i forhold til 2004, men dersom valuta fører til orderetørke vil det selvsagt skape problemer for selskapet på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Aker Yards skal bygge skip for DOF og Solstad Offshore til en verdi av nærmere en halv milliard.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (18.11.04 09:26)

 

Kontraktene strømmer inn til Aker Yards. Selskapet opplyser at det skal bygge et plattformstøttefartøy (PSV) for DOF. Kontrakten er er verdt rundt 200 millioner kroner.

 

Aker Yards skal dessuten bygge et ankerhåndteringsfartøy (AHTS) for Norskan Offshore Ltda Brasil, som er eid av DOF og Solstad Offshore. Denne kontrakten er på rundt 280 millioner kroner.

 

Byggingen skal skje ved Aker Brattvaag.

Link to comment
Share on other sites

Kom over denne artikkelen. Mye gammel oppsummering, men interessant lesning for sammenligning med Jarle Sjos og RCLs synspunkter.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...ticle913623.ece

 

Fortsatt kapasitet hos Aker Yards

Klart høyere ordrereserve enn i fjor på verftene, men på ingen måte utsolgt, er meldingen fra konserndirektør Karl Erik Kjelstad i Aker Yards.

GRETE DE LANGE

 

Kjelstad er fornøyd med en ordreinngang på 6,7 milliarder kroner i 3. kvartal. Så langt i 4. kvartal er det meldt ordrer og intensjonsavtaler på rundt 5 milliarder kroner.

 

Det er særlig cruiseverftet i Helsinki som bekymrer med svak ordreinngang. Men Kjelstad kom ikke med noen dødsdom for Helsinki-verftet, da han presenterte den Kjell Inge Røkke-kontrollerte verftsgruppen Aker Yards' 3. kvartalsresultater i går.

 

- Vi planlegger en fremtid i Finland med tre verft. Til slutt er det markedet som bestemmer, men vår ambisjon er å ha tre verft i Finland, sier Kjelstad. Foruten verftet i Helsinki har Aker Yards et cruiseverft i Åbo under Kværner Masa-Yards paraplyen, i tillegg til Aker Finn-yards. Åbo-verftet skal i desember levere den nye store fergen til Color Group og bygger i tillegg to cruisekjemper til verdens nest største cruiserederi Royal Caribbean Cruises.

 

Ikke Carnival ordre

 

Verdens største cruiserederi Carnival har i det siste bestilt flere store cruiseskip på europeiske verft. Men ingen av disse kontraktene er gått til Aker Yards verft i Helsinki som tradisjonelt har bygget for Carnival.

 

Men Kjelstad opplever ikke at Carnival glipper som kunde.

 

- Vi har en meget god dialog med Carnival og har ambisjoner om å bygge for Carnival igjen, men konkurransen er sterk, sier Kjelstad.

 

Aker Yard-sjefen lar seg ikke affisere av at ledelsen i Royal Caribbean Cruises mener at valutasituasjonen vil gjøre det vanskelig å bestille skip ved europeiske verft. Å flytte bygging av cruiseskip til Asia er ikke aktuelt. Kjelstad mener at europeiske verft er bedre og mer konkurransedyktige, selv med dagens sterke euro. Han ser ikke for seg at Kina vil være noen konkurrent på cruise i overskuelig fremtid.

 

50 prosent cruise

 

Cruise og ferger utgjør 50 prosent av omsetningen i Aker Yards. Cruiseindustrien er i sterk vekst, veksten er 10 prosent hittil i år. Ingen cruiserederier vil tape markedsandeler, så Kjelstad venter på nye kontrakter.

 

Ellers er både mindre tankskip og offshoremarkedet spennende fremover. På grunn av nytt regelverk for tankskip fra FNs internasjonale maritime organisasjon, IMO, blir mange eldre skip presset ut av fart.

 

- Det blir sug i dette markedet, forsikrer Kjelstad.

 

I offshore øket ordremassen på de norske Aker Yard-verftene med 41 prosent fra forrige kvartal. Kundene er meget optimistiske når det gjelder fremtiden for offshorenæringen. Det skaper nye tider også for Aker Yards, ifølge Kjelstad.

 

På verftene i Finland er det varslet bemanningsreduksjoner på 700 mann. Restruktureringen i Finland vil blant annet føre til at ansatte i Aker Yards vil bli ansatt hos andre arbeidsgivere som jobber for Aker Yards. Noe slikt blir ikke aktuelt på de norske verftene som i dag har en bedre balanse mellom egne ansatte og innleid arbeidskraft, opplyser Kjelstad.

Link to comment
Share on other sites

AKY - AKER YARDS TO OUTFIT VESSEL FOR VOLSTAD MARITIME AS

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=100034

Aker Brattvaag, a company in the Aker Yards Group, has

signed a contract with Volstad Maritime AS, Ålesund, Norway

for outfitting of one ROV Survey / Supply Vessel at Aker

Langsten. The contract is worth approximately NOK 300

million. The vessel is scheduled for delivery in June 2005

and the work will start before Christmas 2004.

 

Peter Tennfjord, Senior Vice President at Aker Langsten

says in a comment: `This contract implies that we avoid

temporary lay-offs that were previously scheduled from

December and into the first quarter of 2005. We are still

not at full capacity utilization, but we now have a

steadier workload at the yard`.

 

The vessel has the designation ST-253L, designed by

Skipsteknisk AS in Ålesund. The vessel will be 92.5 meters

long and 18 meters wide. Main propulsion will be Azimuth 2

x 2,500 kW, and four generator sets 2 x Wärtsilä 6L32, each

2,880 kW and 2 x Wärtsilä 9L20, each 1,530 kW. The vessel

will be according to class DnV A1, E0, SF, Dynpos AUTR,

CLEAN, COMF-C3 -V3, Heldk SH, FiFi II.

 

Drawing of the ST-253L and press release to be found on

www.brattvaag.no.

 

 

For further information, please contact:

 

Peter Tennfjord, Senior Vice President Aker Langsten

+47 71 17 13

06

 

Tore Langballe, SVP Corporate Communications and IR, Aker

Yards ASA

+47 24 13 01 30

Link to comment
Share on other sites

Ny ATH i dag igjen, aksjen sluttet på 128,- men der lå det en skjult salgsordere på rundt 25000 aksjer. Dersom den blir liggende vil det muligens ta litt tid å passere 130,- Men med en kontrakt eller to så passeres nok 130,- også.

 

Siden 01.06 har AKY dratt inn kontrakter for totalt 11,8 mrd. Ingen av disse kontraktene er tegnet i $, bare i NOK og Euro. Samtidig så vet vi at AKY konsekvent sikrer valuta ved kontraktsinngåelse, så eventuelle valutasvingninger vil ikke bety noe for kronesummen etter inngåelse. I orderereserven fra 01.06 har jeg tatt med en LOI fra B & N Nordsjøfrakt (20.10) som vel er ganske sikker. Apartment skipet fra Four Seasons er ikke medregnet, siden det ikke fins ett fnugg av informasjon om dette skipet på internett synes dette prosjektet å være litt ute i det blå...

 

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

 

Ser ut som ESO tar ganske mye av det som omsettes, mulig Color Line eier Sunde fortsetter å laste opp. Som kjent skal Aker Finnyards levere Color Fantasy om et par uker og Color Line har en opsjon om å bygge ett søsterskip. Dersom Sunde etterhvert blir en aksjonær av en viss størrelse vil nok en utøvelse av denne opsjonen falle heldig ut for Sunde i dobbelt forstand ;)

Link to comment
Share on other sites

Orion har en oppdatering på Aker Yards i dagens analyse, de opprettholder sin kjøpsanbefaling og har justert sine estimater basert på restruktureringskostandene og selskapets guiding for 2004.

 

Orion regner med at nettoresultatet i Q404 blir negativt pga. engangskostnadene i Finland, og det tror jeg de får rett i.

 

Orion Estimerer:

EPS for 2004: 9,79- (Nøyaktig skal det være)

EPS for 2005: 17,54-

EPS for 2006: 20,18-

 

Da sier vi takk til Orion og sender en kaktus i posten...

Link to comment
Share on other sites

Pirelli: Ser du nevner Sundes inntreden, da fikk du kanskje med deg finansavisen igår hvor det står at også Petter C.G. Sundt har kjøpt seg inn med 50 000 aksjer også? Burde ikke være så voldsomme summer for slike herrer da. Mulig de skal ha mer...

Link to comment
Share on other sites

På presentasjonen av Q3 for AKER kom dette frem omkring AKY:

 

Aker Yards er karakterisert som en utbytteaksje av Aker, hovedaksjonær i selskapet, og ifølge Langøy er kontantsituasjonen i Aker Yards bedre enn den trenger å være.

 

Burde være en god grunn for å hamstre litt ekstra her?

Link to comment
Share on other sites

Kelly..

 

Jeg har fulgt litt med i handelsloggen på AKVR og AKY en stund. Nå de siste tre ukene har den endret seg og kulliminerte i dag med at store poster som sannsynligvis også vedrører topp 20 listen i begge selskap.

 

Den sakte og rolige stigningen er jo kjærkommen, ingen tvil om det. Samtidig har flere "hus" kommet med positive anbefalinger. Disse fortsetter faktisk med å være blant de største nettokjøperene fra dag til dag. Det er litt uvanlig etter at anbefalingene har kommet. Samtidig har dagsvolumet øket betraktelig AKVER, men med minimale kursvariasjoner gjennom dagene.

 

Aksjene har steget ca 10% i denne perioden. I dag omsattes betydelige poster i begge til toppnoteringer.

 

Hva begrunner du med at kursene nødvendigvis skal over respektive 130 og 160 på mandag? - Selv har jeg passert mitt kursmål, men på grunn av det endrete handelsmønstret "sitter jeg fortsatt" som den tullete gambleren jeg er for å se "kortene". - Samtidig ser jeg andre selger aksjene i høydeskrekk. Burde vel gjort det samme selv, men som sagt/spurt,..noen som har faktaopplysninger å bidra med her til denne gjevne kursgangen og hamstringen?

 

Fra Akers kvartalsfremleggelse i dag kom det noen utsagn fra ledelsen (ref artikkel på iMarkedet)om deres ønsker videre omkring driften av Aker som sådann og "døttrene" med. Noen som var til stede og kan utdype disse signalene?

Link to comment
Share on other sites

På mandag kommer KVI med Q3. Alle vil da innse at kursen er latterlig lav. Røkke har dermed innfridd og vel så det i alle selskapene. Resultatet er at disse 4 røkkeaksjene vil trigge hverandre og investorene som føler at de er blitt lurt til å være skeptiske til Røkke vil vekte opp. AKY har blitt bremset litt av uro/aksjoner i Finland pga nedbemanningsplanene. Dette er forhåpentligvis over på mandag. Flere store oppdrag i sikte... for både AKVER og AKY, kanskje for KVI i USA også. AKER er kanskje det fornuftigste valget av de 4 børsnoterte nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter komfortabelt i AKVER og AKY da jeg har troen på Røkke sin langsiktige industribygging. Den hyggelige sakte stigningen vi har sett er akkurat det jeg har ventet på. Jeg tror dette vil fortsette. Traderne finner andre papirer å sitte i. Jeg har ikke anledning til å følge med kontinuerlig. Derfor sitter jeg meget komfortabelt og observerer utviklingen. Når det er sagt tror jeg KVI kanskje er aksjen med mest kortsiktig potensiale. Grunn: Utbytteforventninger fra AKY og AKVER.

Link to comment
Share on other sites

Where do we go from here...?

 

pplot.php?paper=AKY&exchange=OSE&from=20

 

Kommende fredag (03.12) vil Color Fantasy bli overlervert til Color Line, tross aksjoner og sure finske arbeidere er skipet i rute. Det melder Dagens Næringsliv forrige fredag: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article382256.ece

 

Dette vil garantert gi massiv pressedekning, spesiellt med tanke på at Color Line for tiden benytter dette skipet for å fronte skemmestrategien i forbindelse med politikernes terminering av subsidieordningene for ferjer. På NRK dagserevyen på lørdag avsluttet nyhetsoppleseren en sak vedr. Color Line og utfalgging at; "Skip nr. 2 (søsterskipet til Color Fantasy) er allerede under planlegging"

 

Dersom Color Line utøver opsjonen på Color Fantasy's søsterskip i desember vil det uten tvil være en kjempestor trigger for AKY aksjen. Opsjonen varer ett år fra levering, så noen umiddelbar hast har ikke Color Line. Men det kan være at de ønsker å markere sin investeringsvilje for å få en omkamp på subsidiene. Dersom ordningen tas bort slik som foreslått tror jeg Color Line blir ett dansk selskap.

 

Uten å gå alt for mye i materien på dette politiske spillet skal jeg tilstå at jeg er meget skuffet over Høyre og spesiellt Børge Brende i denne saken. Han trakk frem Sunde i media og gjorde ett nummer av at Sunde tok ett utbytte på 150 millioner i 2003, samtidig som selskapet mottok 200 millioner i støtte. Dette har visstnok fallt Sunde tungt for brystet, og med det utgangspunktet tror jeg villigheten til å se positive elementer i drift fra Norge er borte.

 

Uansett, Color Line slår tilbake gjennom media, og kan muligens utøve Color Fantasy opsjonen kjappt som en del av dette spillet.

 

I tillegg repeterer jeg at Sunde er en stor aksjonær i Aker Yards.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...