Jump to content

AKY - Aker Yards ASA


Recommended Posts

Vel, jeg har ikke mye fundamentalt å si om Aker Yards, men det tekniske ser på ingen måte pent ut for tiden, og det virker som om den neste tiden vil ha kritisk betydning for aksjekursen.

 

Her er et chart som viser AKY hele den tiden selskapet har vært børsnotert:

 

AKY_011004.gif

 

Grafen viser at AKY er inne i et synkende triangel, og at bruddet ned kan komme en gang de neste to ukene, sannsynligvis allerede til uka. Aksjen har god støtte på 90, men vil nok etablere en motstand der hvor støtten i triangelet nå befinner seg, på 97.

 

Det vises bedre på Netfondschartet under at aksjen har brutt igjennom både 10- og 30-dagers gjennomsnitt, og at 10-dagerssnittet er i ferd med å bryte 30-dagerssnittet. Da er tre viktige negative signaler gitt, og sammen med den skumle triangelformasjonen gir dette et rungende salgssignal.

 

Men pass på! Dersom AKY ikke faller langt, men begynner å stige igjen ser vi at aksjen har fullført et hode-skuldermønster som ble innledet fra børsstart. Likevel tror jeg mer på de solide salgssignalene som er gitt den siste tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 499
  • Created
  • Last Reply

Jeg tror 97,- holder kommende uke også, grunnen er at ESO ser ut til å kjøpe alt som kommer. De har i hvert fall ligget der i to uker nå. Det kan virke som det er ett fond som kjøper, ESO ligger med noe som ser ut som 4200 aksjer. Men det er skjult volum, noe som viste seg i fredagens sluttauksjon - det kom frem 23.000 aksjer på kjøp 97,-

 

Fundamentalt sett og i lys av de siste kontrakter Aker Yards har sikret seg burde aksjekursen vært høyere nå. Men jeg tror mange er usikre på hva resten av årets resultat kommer til å være. Analytikerne er i hvert fall sterkt uenige.

 

Derfor tror jeg intervallet 97 - 102 kommer til å være fasit frem til Q3 rapporten foreligger, dersom det ikke kommer nyheter i mellomtiden.

 

Takk for tekniske vurderinger, men hvor mye er det verdt med tanke på det syltynne volumet? Kartet har heller ikke så mye historikk.

Link to comment
Share on other sites

En annen litt spekulativ 'trigger' for AKY er at denne aksjen uten tvil vil være trigger for de langt mer spekulative AKER/KVI.

 

Dersom noen ønsker aksjekursen opp i AKER/KVI vil AKY kunne presses forholdsvis langt opp ved hjep av forholdsvis lite kapital.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere så ligger det konstant skjulte kjøpere i AKY, gårsdagen viste at ESO lå på 97,- og DNM på 97,25-

 

DNM slettet sin ordre rett før stengetid, men ESO sin kom frem og viste 21900 aksjer på kjøp 97,-

 

Siden ESO har en klar kjøpsanbefaling sammen med de fleste andre analysehus (utenom ABGSC) på AKY vil jeg tro at en del fond vekter seg opp. Siden ordereboken er tynn ønsker de å laste opp uten å drive kursen noe særlig.

 

Men nå syns jeg spillet er såpass åpnelyst at selgerne BØR flytte seg lenger opp!

Link to comment
Share on other sites

Kilde: OSE

----------

 

AKY - AKER YARDS WINS CONTRACT FOR ANOTHER PSV

 

Oslo, 5. October 2004: Aker Yards, via its wholly owned

subsidiary, Aker Brevik, has entered into a contract with

Island Offshore in Ulsteinvik, Norway, to deliver a UT 755L

platform supply vessel. The value of the contract is

approximately NOK 130 million.

 

Lars Stärk, CEO of Aker Brevik is very pleased with this

new contract.

`We have won yet another PSV contract. This indicates that

we are competitive in a market that continues to develop

positively`, says Stärk

 

This is the twelfth contract to be entered into between the

shipowner, Island Offshore, Ulsteinvik and Aker Yards.

 

The hull for the PSV vessel for the Island Offshore

delivery will be built at Aker Brevik`s subsidiary in

Romania, Aker Braila. The hull will arrive in Brevik in the

middle of December this year. Delivery of the vessel is

scheduled for March 2005.

 

Brevik Construction AS has delivered 15 platform supply

vessels of the same type since 1998. In addition a UT 755L

will be delivered in late January 2005.

Brevik Construction AS` current order backlog comprises in

addition to the the newbuilding contract with Island

Offshore, two vessel newbuildings and four process modules.

 

The platform supply vessel for Island Offshore is

designated newbuilding number 37 at Brevik Construction AS.

 

 

For further information, please contact:

Lars Stärk, Managing Director Aker Brevik, +47 918 50 560

Tore Langballe, SVP Corporate Communications and Investor

Relations,

Aker Yards ASA, +47 24 13 01 30

 

----------

Link to comment
Share on other sites

At AKY er rimelig på dagens nivå dersom perspektivet er 2005 fins det liten tvil om. Derimot er det stor spenning om Q3 kommer til å markere bunnen i sykelen for Aker Yards, eller om bunnen var inne allerede på Q2. AKY har veldig god orderereserve, men omsetningen er for øyeblikket inne i en synkende trend hvis vi ser fra Q til Q. Dette er pga. orderetørke i 2002 og tildels 2003.

 

Det som har overrasket analytikere og andre positivt er at marginene har holdt forbausende bra i en tid med nedgang i omsetningen. Samtilig analytikere ligger inne med synkende marginer i sine estimater. Aker Yards er altså flinke til å skalere ned, men nå skal det skaleres opp!

 

ESO ligger forøvrig konstant på kjøp med skjult volum på 97,-

Link to comment
Share on other sites

For oss langsiktige i Aker Yards (Laphroaig og megselv) kan der være intressant å se hvordan 2004 kommer til å ende med tanke på utbytte og videre prising av aksjen. Jeg skal være så ærlig å tilstå at jeg forventet en reprising av selskapet etter orderen fra RCL, det har ikke kommet.

 

Siden Kjeldstad har guidet "Operating revenues of 11 - 12 mrd., EBITA-margin >3%" kan vi regne med at dette fremdeles gjelder til og med Q3, hvis ikke måtte det kommet en PW.

 

Tall er hentet fra Q2 presentasjonen

 

Kjelstad guider altså EBITA bedre enn 3% for hele året 2004, hvis vi ser på første halvår var EBITA marginene på 5,2%. Nettoresultatet etter første halvår ble 150 millioner, det gir EPS på 7,3-

 

Siden nettomarginen har vært så høy første halvår kan den droppe ganske lavt for resten av året uten at guidingen egentlig blir feil, men dersom vi ser på omsetningen som er guidet til 11-12 mrd. så forventer altså selskapet omtrent den samme omsetningen i andre halvår som i første.

 

:?: Hvorfor skal marginene droppe når omsetningen er den samme?

:!: Kjelstad sier i Q2 presentasjonen: "Shipshape operations"

 

Men analytikerne mener fremdeles at den svake utviklingen skal fortsette i Q3 og Q4, og det er nok ikke kun basert på synsing. Analytikere har antagelig tilgang på en hel masse mer informasjon en jeg har, for eksempel kan de se på kontrakter mer inngående og de har møter med selskapets ledelse.

 

Men til poenget, dersom resten av året blir som det første vil nettoresultatet innebære rundt 300 mill. i nettoresultat, EPS: 14-15

 

Selskapets har en utbyttekapasitet på 50% av nettoresultat, det vil altså si ett utbytte på rundt 7,- pr. aksje.

 

Jeg tar ikke munnen for full når jeg sier at EPS kommer til å ligge mellom 11 og 15 en plass, med dertil utbytte mellom 5 og 7.

 

Men det er lov å håpe på at de nye kontraktene som er inngått bærer frukter fortere en analytikerne tror, se for eksempel på den siste kontrakten AKY fikk, den skal leveres allerede i mars 05. Altså gir denne kontrakten allerde inntekter i Q4 og kan umulig ha ligget inne i estimatene.

 

Hvordan er det med utholdenheten Laphroaig, du hørtes litt lei ut i pitten tidligere i dag...

Link to comment
Share on other sites

Takker for fin oppfølging av AKY.

 

Joda, Pirelli, tålmodigheten står seg! Jeg er fortsatt looong i AKVER og AKY. Samtidig synes disse to aksjene å være noenlunde sikre alternativ til "penger i banken".

 

Nå når oppdelingen/sammenslåingen av gamle Kværner og Aker er fullendt har vi fått en ny selskapstruktur som utrolig nok er mere oversiktlig enn hva som var tilfelle for ett år siden.

 

AKY er jo ny i denne sammenheng og nå etter hvert ser man hvilket omfang det representerer.

 

For at holdingen skal "overleve" må det komme utbytte fra døttrene og her er det jeg ser på investeringen i disse som et fremtidig bidrag til egen nytte og behag. Samtidig er jeg litt utrygg på hva Røkkke kan finne på i denne sammenheng også. - Nå er det på tide at det kommer noe cash ut av systemene.

 

Flere analytikere har et kursmål på AKY som ligger ca 30% høyere enn dagens og disse anslagene er vel gjort før RCCL kom med kontrakten om siste nybygg. - Rart markedet ikke har fulgt opp her, men de har vel hatt nok med å følge "slaktet" av KVI og nye Aker?

Link to comment
Share on other sites

AKY - AKER YARDS TO BUILD PLATFORM SUPPLY VESSEL

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=98212

Aker Brattvaag, a company in the Aker Yards Group, has signed a contract with an international shipping company for the building of a Platform Supply Vessel. The contract is worth approximately NOK 120 million. The vessel is scheduled for delivery in September 2005 from Brattvaag Skipsverft AS.

Link to comment
Share on other sites

Minner om denne fra 28.09:

 

---------------------------------------

 

AKY - AKER YARDS EXTENDS OPTION FOR THE THIRD TALLINK VESSEL

 

Aker Finnyards, part of Aker Yards, announces that it has agreed with Tallink Grupp AS to extend the option to purchase the third cruise ferry, scheduled for delivery in 2006.

 

Tallink Grupp AS and Aker Finnyards, have agreed to extend the option to October 31, 2004.

 

---------------------------------------

 

Jeg tror aksjekursen i AKY snart er over 100,- igjen, etter en noe slitsom ørkenvandring. AKY er antaglig en aksje som kan komme til å gå motsstrøms dersom OSE går inn i en korreksjon. Selskapet ses på som lavt priset av omtrent alle, og vil være en 'safe harbour' for fond osv. som ikke kan gå i kontanter selv om markedet faller. ESO bedriver bunnfiske hver eneste dag, men får mindre og mindre på kroken. Vi får se om de flytter den skjulte posten sin oppover, i dag ble den flyttet fra 97,- til 97,50-

 

Fremdeles bare Laphoraig og jeg som har direkte eierskap i AKY?

Link to comment
Share on other sites

AKY ble handlet på 100,- i dag, men så kom ORS å senket kursen til 98,- ved å selge 500 aksjer og deretter rullere 2800 aksjer på 98,-

 

Litt spennende å notere at det var to utenlandske meglerhus (CSB og MLI) som fikk kjøpt noe i dag. Det er vel ikke utenkelig at det kommer mer kjøp fra den kanten. Dessuten frarøvet de ESO muligheten for å kjøpe på 97,- ;)

Link to comment
Share on other sites

Denne uken har det virkelig gått veien for Aker Yards, for det første er kontrakter for nær 2 mrd. inngått i løpet av denne uken:

 

uke41.jpg

15.10.04 10:16 AKY AKER YARDS TO BUILD VESSELS FOR AN INTERNATIONAL CLIENT

15.10.04 09:31 AKY AKER YARDS TO BUILD TWO PSV`S FOR SIEM OFFSHORE

11.10.04 11:45 AKY AKER YARDS TO BUILD PSV FOR OLYMPIC MASTER KS

11.10.04 11:26 AKY AKER YARDS TO BUILD PLATFORM SUPPLY VESSEL

 

Det ser ut som kontraktene kommer i par om dagen ;)

 

I tilegg til de inngåtte kontraktene denne uken kan vi muligens forvente at Tallink utøver sin opsjon som ble forlenget til ut oktober. Denne kontrakten er i størrelsesorden 1,5 mrd, i hvert fall var søsterskipet i det prisleiet. Det kan selvfølgelig hende at den betingede kontrakten som ble annonsert i dag er nettopp denne Tallink bestillingen. Men det vet vi ikke før om noen uker.

 

Grunnen til at opsjonen ble forlenget en måned er antaglig at Tallink jobber med ett konsortium for å få stablet på plass finansieringen av dette skipet. Men siden ordlyden i dagens annonsering tyder på at omfanget er flere enn ett skip holder jeg en knapp på at dette ikke er Tallink.

 

Ett annet element som har vært veldig viktig for Aker Yards fremover er at råvarepriser (utenom olje) har tatt ett dypdykk fra historisk høye priser denne uken. Dette vil bety mye for marginene utover i 2005.

 

ABGSC har som kjent en salgsanbefaling på Aker Yards, med kursmål 85,- Denne analysen er datert 10 september. Det fokuseres på disse elementene som skal skape problemer for Aker Yards i tiden fremover:

 

:arrow: Stålprisen booomer sier ABGSC, og AKY's inngåtte kontrakter på innkjøp av stål (inngått på lav stålpris) utgår medio 2005. ABGSC skriver i rapporten at estimatene for 2005 er senket fordi de forventer at stålprisen vil presse marginene når nye kontrakter inngås.

:evil3: I tiden etter analysen kom ut har stålprisen fallt kontinuerlig, og denne uken var det krakktilstander. Her er en fersk artikkel som gjengir ABGSC's Ivar Stomperud og hans NYE syn om at råvareprisene kommer til å stupe på grunn av lavere enn antatt etterspørsel. Imarkedet.no: Starten på en ny nedtur

 

:arrow: ABGSC skriver at det kan bli slutt på subsidiene i Tyskland etter 2008.

:evil3: Gerhard har spist middag med Røkke etter dette, og signalisert at ordningene skal videreføres under en pressekonferanse på sitt Norgesbesøk. Det skal lite fantasi til for å tenke seg at Gerhard Scrhøder ønsker å kjempe for de sårt tiltrengte arbeidsplassene i det tidligere øst Tyskland.

 

:arrow: ABGSC mener det ikke kommer til å bli bestillt noe særlig mer nybygg før slutten av 2005.

:evil3: På en måned, siden analysen kom ut, har Aker Yards annonsert kontrakter for tilsammen 2355 millioner kroner...

 

Her er er dn.no's referat fra den omtalte analysen, Øystein Øyehaug som dekker Aker selskapene sammen med Andreas Rosenlund var så venlig å sende meg hele analysen på mail. Derfor har jeg muligens også blitt noe opphengt i innholdet.

 

Jeg tror ABGSC må revudere sitt grunnlag for sin salgsanbefaling, den siste tids utvikling styrker meg ikke i troen på at deres kursmålet på 85,- kan nås.

 

Inneværende år vil gi en EPS på rundt 15,- mens neste år rundt 20,- Dette er estimatene som Orion opererer med. Jeg vil tro den største eieren er ivrig etter å få størst mulig utbytter i årene fremover.

 

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Color Fantasy skal leveres til sin jomfrutur 10.12, og vil utvilsomt frigjøre en god slump av Aker Yard's arbeidskapital.

 

Fakta om M/S Color Fantasy:

 

• 74.500 brutto registertonn

• 223,7 meter lang

• 59,2 meter høy

• 15 dekk

• 42.400 hestekrefter

• 22,1 knop

• 966 lugarer

• 2.750 passasjerer

• 750 biler

 

Dette kalles verdens første cruise skip med bildekk.

 

Her er en link til en virituell tour av skipet: http://www.colorline.no/colorfantasy

Link to comment
Share on other sites

AKY - AKER YARDS TO BUILD VESSELS FOR AN INTERNATIONAL CLIENT

 

Aker Yards has entered into agreement with an international

client for building of vessels worth approximately NOK 1.5

billion. The vessels are scheduled for delivery in 2006.

The contract may be cancelled by the client against payment

of incurred building costs up to the end of January 2005.

Further details of the agreement will be communicated by

the end of October.

 

For further information, please contact:

 

Tore Langballe, Senior Vice President Corporate

Communications Aker Yards ASA +47 24 13 01 30

 

Aker Yards ASA is an international shipbuilding group

focusing on complex and sophisticated vessels and is

Europe`s largest and one of the world`s five largest

shipbuilders. Aker Yards has a strong position in terms of

capacity, product range, technology and experience. The

Company`s product range includes offshore vessels, cruise

and ferry vessels, other complex vessels and merchant

vessels. The Group has 13 yards in four countries in Europe

and in Brazil. Aker Yards had a revenue of NOK 16 bn. in

2003, and has approximately 14.500 employees.

www.akeryards.com

 

****************************************************

Link to comment
Share on other sites

Utzi, denne er fra 15.10, siden jeg spurte om Tallink i pitten renger jeg med at du setter opp denne nå for å fortelle meg at dette er søsterskipet til M/S Victoria.

 

Jeg tror ikke dette er M/S Victoria, grunnen er at overskriften sier Vessels, noe som indikerer at det er snakk om mer enn ett skip. M/S Victoria har en kost på 1,5 mrd. og er ett Vessel

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

AKY - AKER YARDS SIGNED LOI FOR THREE CONTAINER CARRIERS

 

Aker Finnyards, a part of Aker Yards, has signed a Letter

of Intent with the Swedish

B & N Nordsjöfrakt for building three container carriers.

The contract, worth in all approx. EUR 150 million, implies

about 1,000 man-years of work. All three vessels are

planned for delivery in 2006.

 

`We are delighted to have signed this Letter of Intent`,

says Jyrki Heinimaa, President of Aker Finnyards in Rauma.

`These vessels will sail in heavy ice conditions during the

wintertime, and Aker Yards has significant knowledge in

icegoing technology, having built all of the world´s three

multipurpose icebreakers`, Heinimaa adds.

 

The container carriers are intended to operate on the Gulf

of Bothnia, between Kemi and Oulu in Finland and Gothenburg

in Sweden. B & N and Stora Enso intend to enter into a 15

years charter agreement for the vessels to be carrying

special SECU containers (StoraEnso Container Unit).

 

The 15,000 dwt vessels will be 188 m long, 26 m wide and

can take 155 special size containers each.

 

______________

 

For more information, please contact:

 

Aker Yards ASA

Tore Langballe, SVP Communications and Investor Relations,

tel. +47 24 130 130

 

Aker Finnyards

Jyrki Heinimaa, President, tel. +358 2 836 4000

 

B&N

Håkan Larsson, President, tel. +46 304 67 47 00

_______________

 

 

Kontraktene bare RENNER inn for AKY! :)

Link to comment
Share on other sites

Denne er fersk ;)

 

Published: 12:10 20.10.2004 GMT+2 /HUGIN /Source: Aker Yards ASA /OSE: AKY /ISIN: NO0010222995

 

Aker Yards signed LOI for three Container Carriers

 

Aker Finnyards, a part of Aker Yards, has signed a Letter of Intent with the Swedish

B & N Nordsjöfrakt for building three container carriers. The contract, worth in all approx. EUR 150 million, implies about 1,000 man-years of work. All three vessels are planned for delivery in 2006.

 

 

"We are delighted to have signed this Letter of Intent", says Jyrki Heinimaa, President of Aker Finnyards in Rauma. "These vessels will sail in heavy ice conditions during the wintertime, and Aker Yards has significant knowledge in icegoing technology, having built all of the world's three multipurpose icebreakers", Heinimaa adds.

 

The container carriers are intended to operate on the Gulf of Bothnia, between Kemi and Oulu in Finland and Gothenburg in Sweden. B & N and Stora Enso intend to enter into a 15 years charter agreement for the vessels to be carrying special SECU containers (StoraEnso Container Unit).

 

The 15,000 dwt vessels will be 188 m long, 26 m wide and can take 155 special size containers each.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det gode resultatet til RCL fikk ESO til å flytte sin skjulte kjøpsordere fra 97 til 102 i dag. Porblemet er at det ikke fins selgere i dette området, så da fortsetter vel 'vente og lure' taktikken videre...

 

Dersom Tallink utover sin 1,5 mrd. opsjon på toppen av den fabelaktige ordereinngangen vi har sett den siste tiden tror jeg aksjen kan går over ATH (109) og forhåpentligvis etablere seg der frem til Q3.

 

Happy days ;) :!:

Link to comment
Share on other sites

Forrige innlegg viser estimatene til Orion Analyse, jeg tar sjansen på å poste dem her... Estimatene er gamle, fra 27.08, noen dager før RCL bestilte Ultra Voyager nr. 2.

 

Jeg tror estimatene er for konservative, grunnen er enkelt å greit at AKY har tatt inn kontrakter verdt nær 10 mrd. hittil i andre halvår, hvis vi legger til det som kom i første halvår kan det se ut som omsetningen enkelt bør overstige 13 mrd. i 2005.

 

Men konservative eller ei, estimatenen gir en meget hyggelig prising på dagens kurs. EPS estimatet for 2005 er 18,86- og minst 50% av det kommer som utbytte. Med andre ord vil AKY gi en hyggelig direkte avkastning på dagens aksjekurs.

 

Det kommer garantert flere kontrakter, og aksjekursen kommer ikke til å holde seg lav for alltid... Trur eg ;)

Link to comment
Share on other sites

AKY - AKER YARDS TO BUILD THREE ICE BREAKING SUPPLY VESSELS

 

Stock Exchange Release

 

Aker Brattvaag, a company in the Aker Yards Group, has

signed a contract with Swire Pacific Offshore, Singapore

for the building of three Ice Breaking Supply Vessels at

Aker Langsten. The contract is worth approximately NOK 1.5

billion. (Ref release sent to Oslo Stock Exchange on 15

October). The vessels are scheduled for delivery in April,

July and October 2006.

 

Sigbjørn Akselvoll, Executive Vice President in Aker Yards,

and in charge of the Other Complex Vessels business area

says: `This contract was made possible through the

increased competitiveness of the new organization recently

announced.` Aker Yards have earlier delivered 4 vessels to

Swire.

 

The contract is the fourth within the Arctic segment this

year for Aker Yards, supported by the substantial

competence in Ice Breakers and Arctic Technology within the

Aker Yards Group. The construction will start

immediately, and the order will be included in the order

intake of the Other Complex Vessels Segment in the fourth

quarter 2004. The contract may be cancelled by the client

against payment of incurred building costs up to the end of

January 2005.

 

The vessels have the designation UT 758 Ice, designed by

Rolls-Royce, which will also be a major supplier of

equipment to the project. The vessels are large Platform

Supply Vessels with capacity of independent ice navigation

and supply of deck cargo and bulk cargo, and will also be

equipped for stand by operations. The vessels will be

approx. 90 m long and 19 m weide. Main propulsion will be

Aquamaster 2 x 7000 kW, and main generator sets 4 x Rolls-

Royce Bergen B32:40L9A each 4145 kWe.

The vessels will be equipped according to Icebreaker Ice-

10, De-Ice, Standby and Dyn Pos AUTR Classes.

 

 

For further information please contact:

 

Tore Langballe, Senior Vice President Corporate

Communications Aker Yards ASA +47 24 13 01 30

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, fra et av dine innlegg like nedenunder.

 

Jeg vil tro den største eieren er ivrig etter å få størst mulig utbytter i årene fremover.  

 

Når deg gjelder utbytte og datterselskaper, er det noen muligheter for at det kan "vannes ut" til moderselskapet slik at Røkke får igjen maksimalt i både holdingen og AKY. Eller blir det noe igjen for oss andre aksjonærer også?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...