thomas Posted september 13, 2004 Report Share Posted september 13, 2004 Hegnar Online om AKY: --------------------- Selg aksjen Meglerhus anbefaler salg av Aker Yards-aksjen. Artikkel av: Øystein Byberg (13.9.04 09:35) ABG Sundal Collier går fra "hold" til en salgsanbefaling på Aker Yards etter at verftsgruppen forrige uke fikk ordre på et nytt RCCL-skip. "Vi gjentar vår skepsis til selskapsmodellens levedyktighet, og ser på premien i forhold til sammenlignbare selskaper som uberettiget," skriver ABG ifølge Reuters. Resultatestimatene kuttes. Hele artikkelen --------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan berntzen Posted september 13, 2004 Report Share Posted september 13, 2004 Joda ,det er registret at ABG er negative. På den annen side tar Orion Analyse den samme aksjen inn i sin portefølje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 13, 2004 Report Share Posted september 13, 2004 Orion, ESO, Norse og CAR er positive til AKY. Såvidt jeg vet er det kun ABG som er negative. Jeg skulle likt å lese hele analysen til ABG, og spesiellt der de sammenligner med lignende selskaper. Må vel gjøre den jobben selv, er det noen som vet hvilke selskaper som kan sammenlignes med AKY f.eks. i USA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 13, 2004 Report Share Posted september 13, 2004 Sjekket innom http://www.abgsc.no og så etter analysen av Aker Yards der, må selvsagt logge på for å få lest den. Jeg har sendt en mail til analytikeren som dekker Aker Yards og bedt pent om å få analysen som en smaksprøve på produktene til ABGSC... Endret: Jeg har fått anlysen tilsendt av ABG, sammendrag kommer i kveld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mo Posted september 13, 2004 Report Share Posted september 13, 2004 FAST diskusjonen tar jeg gjerne med deg, kan du lage ett innlegg i FAST tråden og argumentere for hvorfor FAST skal stige? Syns ikke prisen helt står i forhold til den mest fantasifulle inntjeningen man kan forvente av FAST... Synes egentlig ikke allverden om FAST, jeg holder meg for det meste unna OSE, i USA kan jeg finne langt flere underprisede selskaper enn her i landet. Dessuten har jeg aldri skjønt meg helt på IT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 13, 2004 Report Share Posted september 13, 2004 Jeg traff bullseye da jeg forrige gang 'minnet' om RCL opsjonen i denne tråden, to dager etterpå kom bestillingen fra RCL. Siden det var en så stor suksess forrige gang vil jeg igjen minne om en kommende nyhet. Color Line planlegger å bygge to nye ferjer i Color Fantasy klassen for levering i 2006 og 2007. Color Fantasy er en krysning mellom cruise og tradisjonell bilferje og den første ferjen i denne klassen blir levert fra Aker Yards i desember dette år. Skipet er verdens største og foreløpig eneste fullverdige cruiseskip med bildekk. Siden det første skipet er bygget av Aker Yards vil det ligge en rabatt i å bygge skip nummer to og tre hos samme verft. Og dersom Color Line ønkser levering av disse skipene i 2006 og 2007 bør nok bestillingen settes ut i nær fremtid. Skal vi si onsdag denne uken? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 13, 2004 Report Share Posted september 13, 2004 Pareto har vært størse nettokjøper i AKY to dager på rad, de dekker også selskapet i henhold til denne listen. Av disse syv vet jeg at ESO og Fondsfinans har kjøp og ABG har selg, i tillegg har Norse, CAR og Orion kjøpsanbefaling. Kan vi forvente en positiv analyse fra Pareto nå som det kommer en del kjøp fra den kanten? Endret: Lagt inn fondsfinans som positive Link to comment Share on other sites More sharing options...
Utzi Posted september 14, 2004 Report Share Posted september 14, 2004 Spår kursras i Aker Yards ABG Sundal Collier nedgraderer Kjell Inge Røkkes skipsverftsgruppe Aker Yards til "selg". RCCL-kontrakten er ikke så god som ventet, og aksjen vil falle med 25 prosent, tror meglerhuset. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article328591.ece Vel... Dette er vel neppe helt sannsynlig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 14, 2004 Report Share Posted september 14, 2004 Jeg har lest analysen til ABG, og som jeg nevnt tidligere er ABG den eneste av anylysehusene som har en salgsanbefaling på AKY. De andre sier kjøp. Her er elementene som ABG mener skal ødlegge for Aker Yards gode resultater fremover: :idea: Ingen flere nye kontrakter før i 2006 :idea: Stålprisen er høy og kommer til å stige til nye høyder samtidig som Aker Yards ikke har mulighet til å hedge stål etter Q105 :idea: Den siste Voyager kontrakten selges billigere enn den første, profitten ved at dette er skip nr. to har kunden fått. Resten kommer de høye stålprisene til å spise opp. Kort fortalt er ABG analytikerne deppa over 'booming steel prices'. Dette er jo ett forsøk på å se inn i fremtiden, og i fremtiden ser ABG skyhøye stålpriser og ordretørke. Noen som har tilgang på Orion's analyse? *** Jeg vil også legge til at ABG aldri har vært positive til noe Aker Kværner selskap, ett ikke uvesentlig poeng i denne sammenhengen. De liker rett og slett ikke selskaps sammensetningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 14, 2004 Report Share Posted september 14, 2004 Jeg prøver å få oversikt over hvordan stålprisen har beveget seg og hvordan ekspertene mener den skal utvikle seg i fremtiden. Dette er viktig for Aker Yards lønnsomhet fremover. I følge ABG har Aker Yards sikret stålprisen ved hjelp av hedging frem til og med Q105, og ABG mener at det kan bli dyrt for selskapet å kjøpe stål etter dette. Steel: Managing price cuts? http://www.equitymaster.com - 24.08.2004 Steel stocks had been on a rampage across the global markets during 2003, beating not just the benchmark indices but also outperforming practically every other existent sector. The scenario on the Indian bourses, of course, was no different, as the rise in steel stocks was not just registered in percentage terms (%) but more so in the number of times (x times). However, after staying in the news during the last 6-8 quarters for positive reasons like regular hike in steel prices and exponential growth in profits for steel companies, the recent headlines have been more in terms of setbacks for the steel industry. Rising steel prices hurt auto parts makers http://www.washingtontimes.com - 29.06.2004 Most of the price hikes have occurred since January and reflect soaring Chinese demand for steel, said Ron Krupitzer, senior director of the American Iron and Steel Institute's automotive division in Southfield. Current EU steel prices are unsustainable http://www.engineeringtalk.com - 20.08.2004 MEPS has already heard some steel company executives dropping hints about an end to the upward surge. They will not want the bubble to burst too dramatically, but may be hoping to achieve a soft landing. Tabell med prisutviklingen for stål What's with these steel prices? Momorandum fra 'Risk and Profit Conference' for famers, Manhatten 19-20/8-2004, 15 sider med en oppsummering av utviklingen for stålpriser. Bak i memorandumet er det en masse linker til analyser og annet bakgrunns stoff... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kelly Posted september 14, 2004 Report Share Posted september 14, 2004 Stålprisen er ingenting å regne på. Kontrakten er mye mer verdt enn den første. Og aksjekursen burde vært høyere selv uten den kontrakten. Men kursen vil nok ikke ta av med det første uten nyheter. Positivt at Pareto kjøper. Selv om de ikke følger aksjen er de godt orientert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mo Posted september 14, 2004 Report Share Posted september 14, 2004 Supply-rederier som Farstad og DOF har alltid vært handlet til under VEK (verdijustertegenkapital), kanskje AKY forblir et selskap som for alltid vil handles til under substans? Jeg har hørt at GRO og BON alltid har vært handlet under substans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 14, 2004 Report Share Posted september 14, 2004 Kelly, Pareto har startet dekning av Aker Yards, ref. investor relations sidene på web GRO og BON er lavt priset, men her må krysseierskapet ta en del av skylden. Såvidt jeg skjønner eier GRO 50% i BON og motsatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 14, 2004 Report Share Posted september 14, 2004 Jeg har gravd i gamle pressemeldinger og funnet frem til pressemeldingen etter at Color Line bestillte Color Fantasy 16.12.02. "Kvaerner Masa-Yards, the Finnish shipbuilder, today announced that it has signed a contract with Color Line AS, the largest ferry operator in Norway, for the construction of a 74,600 gross tonne cruise ferry. The 2,800-passenger cruise ferry, the largest in the world, is valued at about EUR 300 million. The vessel will be built at Kvaerner Masa- Yards Turku shipyard for delivery in December 2004. The contract also includes an option for a sistership. Pressemeldingen kan leses her: http://www.boarding.no/art.asp?id=5882 Etter litt reasearch har jeg fått informasjon om at opsjonen gjelder i ett år etter leveranse av det første skipet. Hvorvidt det er sannsynlig om denne opsjonen benyttes eller ikke har jeg ikke fått noe klart svar på. Det som er helt klart er at Color Line har tanker om å bygge to danmarksferjer for levering i 2006 og 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 15, 2004 Report Share Posted september 15, 2004 Jeg noterer meg at det gjennom ASC, eller ABGSC som de også liker å kalle seg, har blitt handlet 1000 AKY aksjer i dag ;) Som kjent har de slaktet AKY's fremtidige kursutvikling. I tillegg har Pareto nettokjøpt på 3 dagen på rad, selv om de bare kjøpte 3100 aksjer i dag har det blitt handlet en ganske stor post i løpet av disse tre dagene. Kursen faller forøvrig til 98,50- i dag, billigsalget skal visst fortsette i AKY. :eek: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 16, 2004 Report Share Posted september 16, 2004 Kan noen fortelle meg hva dette betyr for Aker Yards? Spørsmål om det inntrer skatteplikt ved gevinst etter at morselskapet solgte aksjer til heleid datterselskap som deretter fusjonerer. To selskaper i Aker-gruppen, Aker RGI og Aker Maritime besluttet i mars 1998 å etablere skipsverftskonsernet Aker Yards med 51 % av aksjene eiet av Aker RGI og 49 % av Aker Maritime. Et av de verftene som skulle overføres til Aker Yards, var det finske Aker Finnyards OY, der Aker Maritime kontrollerte samtlige aksjer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 16, 2004 Report Share Posted september 16, 2004 Etter finlesning har jeg funnet ut at høyesterett har dømt i favør Aker Maritime, og at dette ikke medfører noe krav for selskapet. Takk til meg selv ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kelly Posted september 16, 2004 Report Share Posted september 16, 2004 Begynner du å svette? Skal vurdere å hjelpe i morgen. Men det var lite å rette seg etter i dag. Ser forresten for meg røde futures.. Kanskje en skal holde fingrene fra fatet til over helgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 16, 2004 Report Share Posted september 16, 2004 Neida Kelly, jeg svetter ikke 8) Men at aksjen faller ytterligere ned mot 95/96 nivået anser jeg som like sannsynlig som at den ikke gjør det. Derfor kan det sikkert være lurt å vente til etter helgen med en eventuel ingang i AKY. Jeg fortsetter min endeløse graving etter svar fra fremtiden i fortiden, kveldens tema er den 'betingede' kontrakten Kværner Masa-Yards tegnet med FS Ocean Development 15.06.2004, pressemelding Bestillerne er ett joint venture mellom Ocean Development, med Kristian Stensby i spissen og Four Seasons. Jeg gjorde ett søk på Google etter Kristian Stensby og det jeg fant var vel ikke noe å skrive om her... Men at Stensby har en brokete fortid veies opp av at det er Four Seasons som er med som markedsfører av konseptet. Og Four Seasons er ett sterkt merkevarenavn, skipet skal også hete M/S Four Seasons, hvis det blir byggd da. Dersom Four Seasons og Ocean Development får solgt 1/3 av skipets leiligheter blir byggingen satt i gang tidligst juli 2005 og senest ved utgangen av 2005. Da jeg begynte å lete etter informasjon om dette prosjektet antok jeg først at jeg ville finne en website med en presentasjon av prosjektet (for potensielle kjøpere), men det ser ikke ut til å eksistere. Ikke finner jeg hjemmesiden til Ocean Development heller. Og Four Seasons har ikke noen referanser til dette prosjektet på sine hjemmesider. Men det er altså halmstrået, Four Seasons er med på dette... Her er ett utdrag fra pressemeldingen: "Kathleen Taylor, President, worldwide businesss operations, hos Four Seasons Hotels and Resorts legger til: Vi synes det er spennende å utvide vår portefølje med dette nye og fremtidsrettede livsstilsproduktet. M/S Four Seasons vil gi beboerne muligheten til å nyte en Four Seasons livsstil i områder hvor vi per i dag ikke har noe markedsnærvær. Skipet vil bli et utstillingsvindu for den type høyst personlig service som Four Seasons er kjent for. Vel, jeg har selvfølgelig sendt en e-mail til Kathleen Taylor for å spørre henne hvordan jeg kan få presentert produktet, og status på salget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laphroaig Posted september 16, 2004 Author Report Share Posted september 16, 2004 AKY går litt sidelengs, som resten av Røkkeselskapene om dagen. Faktisk ganske typisk for disse aksjene å ligge rolig mens ose stiger. - Har irritert meg grenseløst på dette siste par årene. - Men så har det skjedd meget også, især denne oppsplittingen og tillegget med RGI og denne Aker Yards. Nå er det ikke bare denne ene rapporten fra ABG som er kursdrivende skulle jeg tro. Snarere er vel den et dårlig venstrehåndsarbeide fra en eller annen rengjøringsassistent som har funnet noe i søppla fra mai måned. Synes jeg kjenner igjen tall fra den gang. Like misvisende da som nå. - Skulle nesten tro at anaylytikerene der i gården virkelig må jobbe seg opp i firmaet fra bunnen av. Analysen er så mangelfull og snever i sitt utgangspunkt at den heller setter meglerhuset i et dårlig lys med hensyn til seriøst arbeide ovenfor sine investorer. Andre meglerhus har en større bredde i grunnmaterialet og ser følgelig også poensialet i akjsen og har anbefalinger 30 til 45 % over dagens nivå. - Og det burde være fullt mulig når AKY i dag prises til knappest halvparten av bokført egenkapital. - Glem ikke at Aker Yards i sin helhet ble verdsatt av Røkkes finansfolk til rundt 3,45 - 3,5 milliarder da de la inn Yards i "betalingspakken" for splitten. Alt i alt er det vel få som har noen full oversikt her, og det har ikke vært mange aksjer omsatt totalt sett. Er heller ikke akkurat den store mengden frie aksje i omløp, og de som besitter aksjen fra før splitten har en relativt høy inngangsverdi i forhold til dagens kurs. Skulle tro at den ligger mellom 28 og 45% høyere enn dagens kurs. (for de som har invistert i Kværner etter nyttår). Verdien kommer nok for dagen, det tar bare litt tid. Mange er ikke kjent med hva som virkelig ligger bak Aker Yards. Tror kursen vil stige markert fremover etter hvert som fler og fler blir klar over hvor omfattende og stort og detaljomfattende innenfor verkstedsindustrien AKY egentlig er. Sitter selv long her, svært long, og ser for meg en mulig dobblingskandidat i løpet av neste år. Og med de ordrbøkene som nå fylles opp til randen blir det nok overskudd også. - Tar gjerne med litt utbytte også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kelly Posted september 17, 2004 Report Share Posted september 17, 2004 Lysten på å kvitte seg med AKY forsvant fort i dag da noen viste interesse for å kjøpe (jeg fikk ikke til 87,5.. du (Pirelli)la sikkert merke til den). Hederlig innsider melder om frustrasjon pga kursen, selv om den personen ikke er aksjonær (så vidt jeg vet). Jeg hadde flaks med kjøp av AKVER og AKER. Kan finne på å bytte noe med AKY neste uke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 18, 2004 Report Share Posted september 18, 2004 De fleste antar vel nå at AKY skal falle ned til midt på 90 tallet igjen, det har jo vært en vane at gode nyheter har løftet AKY over 100 og så noen dager etterpå faller aksjen sakte men sikkert nedover igjen. Vi får se om det er duket for ett trendskifte i aksjen, selskapet har jo velfylte oderebøker, men det er ikke ventet flere store kontrakter i år. Dersom ikke Color Line i jubelrus bestiller søsterskipet til Color Fantasy etter overtakelse 03.12.04, de har ett år på seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 18, 2004 Report Share Posted september 18, 2004 Selskapene som utgjør Aker Yards Aker Aukra Aker Brattvaag Aker Brevik Aker Brevik Aker Finnyards Aker Langsten Aker Ostsee ShipyardXchange En del av selskapene på kartet er underselskaper av de overnevnte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pirelli Posted september 19, 2004 Report Share Posted september 19, 2004 Jeg benytter helgen til å grave meg ned i detaljer mange sikkert syns er irrelevante, men likevel, her sitter jeg... Den mye omtalte rapporten til ABGSC som spår elendige marginer for alle Aker Yards verftene fremover pga. vanvittig høy spot pris på stål, har gjort meg intressert i stål markedet. Siden ABGSC åpenbart er den eneste aktøren med det problemet har jeg surfet (verden rundt) på jakt etter informasjon om dette obskure markedet. Informasjonen er ikke lett tilgjengelig, slik som gull for eksempel. Her må man stort sett abbonere på en tjeneste for å se hva prisen er i øyeblikket. Det jeg har funnet ut, og som er veldig relevant for Aker Yards er at innkjøp gjøres felles for alle verft gjennom ShipYardeXchange (SYX), en av Røkkes babies. Ikke bare verftene deltar her, her er medlemslisten for øyeblikket: Aker Finnyards Oy Aker Kvaerner Yards AS Kvaerner Oilfield Products AS Aker MTW Werft GmbH Aker Aukra AS Brattvaag Skipsverft AS Brevik Construction AS Estaleiro Promar I Ltda./Aker Brattvaag Kvaerner Masa-Yards Inc. Kvaerner Philadelphia Shipyard, Inc. Kvaerner Warnow Werft GmbH Langsten Slip & Båtbyggeri AS Kvaerner Songer Inc. Myklebust Verft AS Odense Staalskibsværft A/S Søviknes Verft AS Når SYX går ut i markedet å gjør kontrakter på stål leveranser gjør de altså det for disse brukerne. Og dette er ikke små kvantum hvis noen i ABGSC skulle tro det. Sett i forbindelse med denne artikkelen som jeg fant i The Economic Times syns jeg ABGSC har lagt en merkverdig forutsetning til grunn i sine analyser: Steel prices up only on spot market TIMES NEWS NETWORK[ THURSDAY, AUGUST 05, 2004 01:42:28 AM ] MUMBAI: The price hike announced by steel manufacturers will be restricted to their sales in the trade segments and would not apply for the long-term contracts. This would mean that the increased prices would only apply for the spot market that is the `trade segment’. Steel manufacturers such as Tata Steel and Essar Steel had yesterday announced a rise in prices of hot rolled coils (HR) by at least Rs 500 per tonne. Essar Steel on Wednesday stated: “It is true that in the retail trade segments there have been changes in prices up to Rs 500 per tonne “. However, company spokes person clarified that original equipment manufacturers (OEM) who have a long term contract with the company will be supplied steel at the prices agreed earlier. Essar has also stated that it fixes prices on a quarterly basis and the last price was fixed effective 1st July 04 till 30th Sept. 04. Therefore, there is no question of any increase in price for all its regular customers during the quarter. The company further stated that less than 10% of its production goes to retail or trade segments. Jindal Vijayanagar Steel has also increased prices only in the `trade segment’. The Jindal spokesperson has clarified that prices of HR supplied to original equipment manufacturers (OEM) will remain unchanged. JVSL’s HR coils which had an ex-factory cost of Rs 25,500 will now cost Rs 26,000 per tonne to a trader. ------------------------------------------ Nå vil nok analytikerne si at de lange kontraktene som SYX nå får sitt stål levert via kommer til å gå ut en gang, men da er vel ikke spot prisene akkurat meridian, men dyreste pris i markedet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laphroaig Posted september 19, 2004 Author Report Share Posted september 19, 2004 Du nører i et merkelig segment her, Pirelli. I en økende etterspørsel av stål vil spotprisen nok til enhver tid være høyest, som du anslår. - Med det forbruket som er i Asia for tiden har vi en slik situasjon på verdensmarkedet. - Likevel, de store forbrukerene av stål innenfor verftsindustrien er absolutt "på hugget" med kursforandringer her. Korea, Japan og selvsagt Aker Yards utgjøre grovt sett hovedtyngden av forbruket til skipsstål. Tipper de også har en noenlunde kontroll over prisene her også. En god prisindikator er vel å telle malmtogene fra Kiruna til Narvik...? Produksjonen og trafikken er nesten lik 0 i normale tider, (grunnet utvinningskostnadene). - Nå går malmtogene 24 timer i døgnet igjen, og har gjort det siste halvannet år. Hmmm...? Så stålprisen er neppe noen overraskelse for AKY, og med det kartellet de handler sammen med skulle de ha god kontroll på sine kontrakter mhp akkurat spotprisen. Og de har nok helt sikker kalkulert fremitidige prisvariabler etter kontraktsforhold og derigjennom forhandlet seg til langsiktige innkjøpspriser som ikke flukser med spotmarkedet. Forøvrig er det vel flere selskap på ose som muligens er influert av stålprisen. SIN som har sine rigger under bygging i Singapore, SCANA som er innvolvert i Kina.... For å nevne to i farta. Om selve rapporten til ABGSC så har jeg ikke endret mitt generelle førsteinntrykk, men om jeg tar feil og den virkelig er gjort av en høyst seriøs og troverdig analytiker, så ... er den nok det,.. og selvsagt det ypperste av analyser man kan forvente seg fra dem,.. og med all respekt for de som invisterer derigjennom... lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.