Jump to content

TAA - Tandberg


Laphroaig

Recommended Posts

Denne er fra Goldberg analyser og nedgrader aksjen samtidig som Fondsfinans bråsnur og anbefaler aksjen:: Begge på samme dag og tid, lukter litt, hva??

 

Tandberg (IL/A): Down from Outperform as share price reaches our fair value January 14, 2004

 

 

We are downgrading Tandberg from Outperform to In-Line within our Attractive sector coverage view. Our key reason is that the share price has risen over 70% in local currency terms (Norwegian krone) and 83% in US dollar terms since late June and has now reached our fair market value of Nkr55. Earnings have essentially been in line with our expectations. Less importantly, since we estimate around 70% of revenues and earnings are in US dollars, the recent bout of US dollar weakness (down 4% versus the Nkr since our last earnings forecasts were made), weakens the outlook for our 4Q2003 estimates. Note, however, the Nkr has strengthened versus the dollar but has weakened versus the euro. We still like the company long term and see no change to underlying fundamentals, but consider a better entry point to the stock around Nkr45.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Nå som Tandberg har levert tall for Q404, tenkte jeg at det kunne være underholdende å mimre litt om hva som skjedde for 12 måneder siden. La oss først se på omsetningen pr. kvartal de siste to årene (mill NOK):

 

Q102 ... 407.1

Q202 ... 443.7

Q302 ... 468.4

Q402 ... 511.4

 

Q103 ... 341.0

Q203 ... 367.9

Q303 ... 407.6

Q403 ... 461.3

 

Som man ser var 4. kvartal 2002 det klart beste kvartalet omsetningsmessig i selskapets historie. Den 6. desember 2002 kom Tandberg med et resultatvarsel som indikerte en omsetning på mellom 500 og 540 mill NOK. Analytikerne forventet på dette tidspunktet en omsetning på 588 mill NOK.

 

Konsekvensen av dette resultatvarselet ble som de fleste husker en total grusing av TAA-aksjen. Sluttkursen falt fra 90.00 til 42.50 på ett døgn. I ettertid er det ganske vittig å konstatere at dette som sagt ble et meget sterkt kvartal med en annualisert vekst på 23%. Dette til tross for at USD hadde svekket seg fra 8.96 i desember 2001 til 7.17 i desember 2002.

 

Nå er altså analytikerne fra seg av begeistring over en omsetning som er 10% lavere enn for et år siden! Årsaken til dette misforholdet er opplagt at aksjemarkedet i altfor stor grad er opphengt i guiding og konsensusestimater framfor absolutte resultater. Det spiller med andre ord mindre rolle om resultatet er godt eller dårlig, bare man gjøre det bedre enn forventet.

 

Likevel er det noen som påstår at aksjemarkedet er effisient...

 

:roll: :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at TAA får en del anbefalinger nå.

 

"Vi ser Tandberg som et PE 30+ selskap igjen i løpet av året. I tillegg er det klart at selskapet gjennom samarbeidet med Cisco har styrket sin stilling som teknologileder og dermed økt sin strategiske verdi og sin attraktivitet som oppkjøpskandidat. Vi hever vår målkurs fra 70 til 90 kroner", konkluderer CAR.

 

Analysebyrået Jacques Chahine Finance har en oversikt over positive analyser som sier at TAA får 10 kjøpsanbefalinger av i alt 14 anbefalinger.

 

Norse opprettholder sitt kursmål på 70 kroner.

 

DnB Nor Markeds oppjusterer kursmålet til 90 kroner fra 80 kroner.

 

På fredag falt TAA ned 3,31% til 65,75. Fallet blir begrunnet med at det var en svak teknologisektor i USA på torsdag, og at det er en del usikkerhet rundt sammarbeidet med Cisco.

 

Det kan nok være ganske lurt å kjøpe noen poster på mandag, nå som kursen er lav i forhold til alle kursmålene...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I dag 16 juni 2004:

 

TAA steg 4,4prst på volum 2,6 x forrige 20 dagers vol. snitt. Aksjen setter ny 18 / 19 mnd high (mao alle er happy) og slutter kun 0,25 kr under dette. Et kraftig kjøpsignal. Denne kan bli en vinner fremover....

Link to comment
Share on other sites

Har allerede investert litt i TAA. Min inngangskurs ble på 68 blank. Dette er en sikker vinner i mine øyne. En god grunn til å investere i TAA er at det ikke er så mye snakk rundt aksjen på hegnar forumet, og dermed ikke så mange idioter inne. Jeg har fått et intrykk av at hegnar forumet kun består av positive og negative hausere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tandberg begynner å bli billig igjen? Faller ned mot 60 igjen.

 

Godt hjulpet av denne? Fra Reuters:

 

Polycom tok 2%-poeng m.andel fra Tandberg i 2.kv -analyse

OSLO, 26 juli (Reuters) - Meglerhuset Wedbush Morgan

Securities estimerer at Polycom tok to prosentpoengs

markedsandel fra Tandberg i andre kvartal på enhetsbasis

og omsetningsbasis, basert på data fra Tandberg og Polycom,

ifølge et analysenotat fra meglerhuset datert fredag.

Dette indikerer imidlertid at Polycom opplevde et litt

større press på gjennomsnittspriser (ASPs) for gruppesystemer

enn Tandberg.

"Tross det, indikerte ledelsen at dette hovedsakelig var

drevet av produktmiks og var en reversering av den sterke

ASP-økningen sist kvartal", skriver Wedbush Morgan om Polycom

etter rapporten for andre kvartal torsdag.

Meglerhuset hever sitt EPS-anslag for Polycom i 2004 til 69

fra 65 cent og inntektsanslaget til 539 fra 523 millioner dollar

og gjentar en "buy"-anbefaling med kursmål 27 dollar.

"Vi vokter nå stadig nøyere handlingene til Cisco Systems,

Sony og Tandberg. Vi tror Tandberg og Cisco blir nærmere

partnere og vi hører at det kan virke som Sony tar markedet mer

seriøst nå", heter det i rapporten.

Meglerhuset Legg Mason gjentar også en "buy"-anbefaling med

kursmål 27 dollar etter tallene.

"Tvilere ser mer og mer utover i år og neste år og snakker

om at en råvaredreining vil tære på Polycoms forretning.

Selskapsledelsen tror ikke dette er en trussel -- merverdien

ligger for det meste i programvare", heter det i et notat fra

fredag.

Jo mer kompleks og krevende løsningene fremover blir, jo mer

vil selskapets 'intellectual property' gjennom programvaren bli

den differensierende faktoren, tror Legg Mason.

Pacific Growth Equities gjentar en "over weight"-anbefaling

på Polycom etter tallene.

"Vi tror Polycoms nye VSX7000, MGC25 og

MGC50-infrastrukturprodukter selger godt hos videreselgere og

distributører. Sammen med en rekke nye produkter som vi har

trukket frem i tidligere notater, tror vi Polycom er godt

posisjonert til å ta markedsandeler fra sin nærmeste konkurrent

-- Tandberg", heter det i et analysenotat fra fredag.

"Idet overgangen til VoIP fortsetter, tror vi Polycom er

midt i smørøyet til å nyttiggjøre seg veksten".

Polycom-aksjen sluttet ned 0,7 prosent til 19,2 dollar

fredag etter å ha presentert kvartalstall torsdag etter børs i

USA.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

– Markedet har blitt skremt, sier analytiker Ole Petter Kjerkreit. Han anbefaler kjøp av Tandberg.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (13.8.04)

 

First Securities opererer med en kjøpsanbefaling på Tandberg. Det skjer til tross for at aksjen har falt 20 prosent siden presentasjonen av resultatene for andre kvartal.

– Markedet har blitt skremt av forsiktige utsikter fra blant annet Cisco. Kursfallet er en refleksjon av det dårlige IT-sentimentet og opplevelsen av større risiko i IT-estimatene, sier analytiker Ole Petter Kjerkreit i First Securities til Reuters.

 

– Etter det jeg erfarer, er det få eller ingen som har nedjustert estimater på Tandberg etter andre kvartal. Polycom har også levert sterke tall og alt ser tilsynelatende bra ut, men selskapet opplever stort kursfall, sier Kjerkreit.

 

pplot.php?paper=TAA&exchange=OSE&from=20

Link to comment
Share on other sites

Skal si anbefalingene om denne kommer på rekke og rad.

 

Reuters kan fortelle at Enskilda Securities hever Tandberg-aksjen fra akkumuler til kjøp. Det skjer før selskapets midtkvartalsoppdatering onsdag 19. august.

Kursmålet settes til 80 kroner, mens aksjen nå omsettes for 57,25 kroner. Dersom kursmålet skal innfris, må verdien på selskapet stige 39,7 prosent fra dagens nivå.

Link to comment
Share on other sites

Analysesjef Morten Sundstø i Alfred Berg ABN Amro tror Tandberg kommer med sterke tall i tredje kvartal. Ifølge Reuters har han imidlertid ikke endret sin reduser-anbefaling, hvilket han begrunner med et langsiktig scenario som innebærer fallende markedsandeler og marginer for Tandberg.

– Vi ligger inne med noen av markedets høyeste forventninger til tredje kvartal, men for å få frem en del av de verdiene som andre analytikere tror på, må Tandberg enten beholde markedsandelen sin eller marginen sin, og vi tror ikke de klarer noen av delene, sier Sundstø til Reuters.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

27.08.04 16:09

 

The following insiders have today sold shares at the

average price of NOK 63,50

 

.....................................Sold.... New total

PAJOTA/Jan Chr Opsahl.160.000.... 912.352

Per Haug Kogstad..........160.000.... 278.584

Terje Rogne....................210.000.... 595.720

 

 

Lysaker, 27 August 2004

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I aksjekonk'en for uke 42 sto valget mitt mellom å shorte FJO eller TAA.

Det ble FJO, men i en kommentar skriver jeg at hvis jeg må velge 2 aksjer for å delta ønsker jeg OGSÅ å shorte TAA.

 

I dag falt TAA med 3,3 %.

 

Den 12 august startet jeg en topic på HO http://forum.hegnar.no/response/chatRespon...D=936989#TopRef der jeg kom med en STERK avdarsel mot TAA (teknisk vurdering) siden kursen HADDE brutt den viktige støtten på 57,-. (Litt morsomt å lese hva som ble skrevet DA, selv om innleggene ikke går i min favør, og noen andre hadde LANGT mere rett i SINE spådommer) !

 

Jeg antydet da at kursen kunne falle videre til ca 48. Se illustrasjonen til Laph...litt lengre ned. Det var da jeg "slo til" !

 

Heldigvis for aksjonærene - uheldigvis for meg :crybaby: - bråsnudde kursen den påfølgende dagen, og mine IVRIGE kritikere :cheers: var raskt framme med pepperkværna ! Hammers var vel akkurat da den største idioten på hele forumet - og et par uker etterpå føltes kritikken som SVÆRT berettiget. :stupid:

 

Likevel, noe senere kommenterte jeg noen aksjer jeg opprinnelig hadde bommet litt på, og jeg gjentok da at TAA IKKE var friskmeldt. Pasienten var fortsatt syk - selv om sykdomsbildet hadde stabilisert seg !

 

I forrige uke begynte TAA å svekke seg unormalt mye, og i dag brøt kursen langt under det fallende 10 dg glidende snitt.

Kursen viser IGJEN klare svakhetstegn.

 

Tabben min DEN GANG var at RSI (i Big Chart) var oversolgt på 22, noe jeg hadde oversett. :steaming:

NÅ ligger RSI helt oppe på 38, indikatoren har gitt et KLART salgssignal, og den har mye "fall å gå på" før den igjen når oversolgt nivå ! Videre "sa" indikatoren MACD selg allerede den 5/10 - og bekreftet dette sist torsdag med et nytt negativt signal !

 

F.k. onsdag (etter stengning ?) skal TAA legge fram resultatet for Q 3.

Dette blir mao en nyhetsdrevet uke der det kan komme kraftige kursutslag.

 

Jeg tolker de senere dagers svekkelse som om noen "visker" :whisper: om tall som er svakere enn det makedet forventer !

 

HVIS TAA skuffer ser jeg et mulig fallpotensiale helt ned til området 45-48 ! Dette ut fra "worst case" i en ren teknisk vurdering.

 

For orden skyld: Jeg sier HVIS TAA skuffer !

 

Hilsen Hammers....som roper "ULV" igjen, men som har sett langt skarpere siluetter i skogkanten enn det jeg gjorde den 12 august. Får bare håpe at det ikke er bikkja til naboen denne gangen også..........

Link to comment
Share on other sites

Vil tro dette forsvarer dagens oppgang.

Fra DN:

 

Tandberg leverer varene

Av Siri Skaalmo

 

Videokonferanseselskapet Tandberg leverer bedre enn forventningene i markedet. Selskapet selger langt flere systemer enn ventet, men resultatene øker ikke tilsvarende mye.

 

Tandberg-aksjen steg markert i forkant av resultatfremleggelsen onsdag ettermiddag, opp syv prosent på Oslo Børs.

 

- Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med tredje kvartal, sier konsernsjef Andrew Miller.

 

Selger mer

Resultatet viser at Tandberg har solgt langt mer enn ventet - et rekordhøyt antall videokonferansesystemer. Men veksten er ikke like synlig i resultatene, på grunn av økt prispress i markedet.

 

Når det gjelder antall solgte systemer banket Tandberg forventningene med 7,2 prosent til 7.040 enheter. Analytikerene hadde ventet salget til 6.570 enheter.

 

Tjener mindre enn ventet

Resultat før skatt ble imidlertid en million dollar svakere enn de nedjusterte estimatene og landet på 19,3 millioner dollar.

 

Skylden for dette er fortsatt prispress. Gjennomsnittlig salgspris per system (ASP)er nå 8.374 dollar, mot 9.470 dollar i samme periode ifjor.

 

Positive til fjerde kvartal

Tandberg har følge kvartalsrapporten en sterk ordrebok og mener at nylig lanserte produkter og markedsføringsinitiativ, samt geografisk ekspansjon, vil påvirke omsetningsveksten positivt.

 

- Det har vært et sterkt tredje kvartal, og vil bli et godt fjerde kvartal, sier konsernsjef Andrew Miller om et av de viktige geografiske markedene Tandberg opererer i.

 

Tandberg-ledelsen sier selskapet vil opprettholde en aggressiv holdning og fortsette å søke etter muligheter for å utvide markedet.

 

- Vi ser et bedre marked med mindre sesongsvingninger fremover, sier Miller.

 

På linje med estimatene

Omsetningen landet på 76,5 millioner dollar i tredje kvartal, mot ventet 76,4 millioner dollar.

 

Driftsresultat ble på 20 millioner dollar, mot ventet 19,3 millioner dollar.

Link to comment
Share on other sites

Og end bedre:

 

Tandberg inkaller til en ekstraordinær generalforsamling i november. Årsaken er at selskapet ønsker å kjøpe egne aksjer.

 

Den ekstraordinære generalforsamlingen vil bli avholdt 10. november i Oslo.

 

Årsaken er at Tandberg ønsker å starte tilbakekjøp av aksjer, og ser i den sammenheng for seg opp mot ti prosent av utestående aksjer.

 

Selskapet har en stor kontantbeholdning, og har tidligere antydet at dette skal brukes til tilbakekjøp av aksjer og / eller økt utbytte

 

TAA beholder vi til nærmer åtti!

Link to comment
Share on other sites

Corporate Advice & Research kutter kursmålet på Tandberg-aksjen.

 

– Aksjen er ikke dyr på fortjenestemulitipler med prising på godt under 10x driftsresultatet inneværende år. Vi tror likevel at aksjen vil falle under 60 kroner på kort sikt, men opprettholder en langsiktig positiv holdning. Usikkerheten som er skapt av en del analytikere, som frykter konkurranse fra desktopsystemer, er overdrevet, skriver analytikeren.

 

– Likevel tror vi det vil veie på aksjen og reduserer vårt seks måneders kursmål fra 90 kroner til 75 kroner. Det som kan bidra til å redusere nedsiden, også på kort sikt, er selskapets signaler om at kjøp av egne aksjer er mer aktuelt basert på filosofien om at egne aksjer på disse nivåene er mer attraktive enn oppkjøp av konkurrenter, avslutter analytikeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Kjøpte 100 tandberg aksjer i januar 2003 for 40 kroner. Aksjen hadde jo mer enn halvert seg på kort tid. Jeg gadd ikke en gang å sjekke hva bakgrunnen for fallet var. Uansett kjøpte jeg, og bestemte meg for å selge når kursen var doblet.

 

Nå nærmer den seg mitt kursmål, og jeg har ikke peiling på mer enn at det er et IT-selskap som kan vise til en solid vekst. Samtidig holder de på med tilbakekjøp av egne aksjer, og det har satt fart på kursen i det siste.

 

Jeg lurer på om noen her følger aksjen, og kan komme med noen betrakninger omkring selskapet og hvordan dere mener kursen vil utvikle seg det neste halve året. Med tanke på at jeg har såpass få aksjer er jeg ikke interressert i små kursbevegelser. Tror dere den nærmer seg en topp? Eller har dere tro på at den skal passere 100 i løpet av de neste 6 månedene?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg sendte følgjande e-post til iMarkedet som tydelegvis ikkje har fått med seg at Tandberg sidan 1. jan. 2004 har rapportert i USD:

 

"God ettermiddag,

 

i artikkelen "Svake Tandberg-tall" publisert i ettermiddag på iMarkedet, er alle resultattal oppgjeve i kroner. Tandberg har sidan 1. jan. 2004 rapportert i USD. Dersom tala for fjerde kvartal 2004 hadde vore som iMarkedet refererer, hadde De hatt meir rett i utsegna "Svake Tandberg-tall", slik eg ser det."

Link to comment
Share on other sites

Tandberg tjente ikke så mye som markedet ventet seg i 4. kvartal.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (3.2.05 16:27)

 

 

Tandberg melder om et resultat før skatt på 22,4 millioner dollar i 4. kvartal 2004, opp fra 21,8 millioner dollar i tilsvarende periode året før.

Driftsresultatet steg fra 14,6 til 22,3 millioner dollar, etter at driftsinntektene ble økt fra 66,9 til 88,9 millioner dollar.

 

I alt leverte Tandberg 8.330 videokonferansesystemer i kvartalet, sammenlignet med 7.040 i kvartalet før. 11 analytikere hadde ifølge Reuters ventet et salg på 7.965 systemer.

 

Forventningene for driftsresultatet lå ifølge Reuters på 23,3 millioner dollar, 24,1 millioner dollar for resultat før skatt.

Link to comment
Share on other sites

Hei aksjeinteressert,

 

Enig i din henvendelse til I-markedet. De må ha hatt en urutinert medarbeider på vakt. De hadde helt andre tall enn Hegnar for resultat før skatt. Det var virkelig dårlig, og ville resultert i kraftig fall i kursen.

 

Salget må kunne sies å være meget tilfredsstillende, men marginene er redusert. Tror dette vil bli mottatt med forsiktig optimisme i markedet, tross reduserte marginer, men er litt usikker her. Har ikke hørt noe nærmere guiding fra presentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

To grunner til at Tandberg ikke kom helt i mål i 4. kvartal.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (3.2.05 16:59)

 

 

Tandberg kom ikke helt i mål i 4. kvartal. Marginene ble ikke som markedet hadde forventet. Når det gjelder bruttomarginen, havnet denne på 66,7 prosent, mens analytikerne ifølge Reuters så for seg 68,0 prosent.

 

- Bruttomarginen ble negativt påvirket av kostnader knyttet til lansering av den såkalte MXP-plattformen, og av at selskapet har introdusert "personlige" videokonferanseløsninger, heter det i kvartalsrapporten.

Link to comment
Share on other sites

Utvider med Cisco

 

Tandberg utvider sitt samarbeid med den amerikanske giganten Cisco.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (3.2.05 16:36)

 

Tandberg har nettopp lagt frem for 4. kvartal som var litt under det markedet hadde forventet.

 

Samtidig kan selskapet melde om en avtale med Cisco Systems som skal styrke det strategiske samarbeidet med den amerikanske giganten. Tandberg vil levere teknologi til Cisco, som vil bli solgt videre av Cisco under et felles merkenavn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...