Jump to content

OFL - STOR aktør på vei inn i selskapet ?


Hammers

Recommended Posts

Jeg har personlig fulgt lille OFL det siste året, og har de siste 8 børsdagene registrert et MEGET interessant fenomen i et ellers relativt lite omsatt papir.

 

ALFRED BERG har kjøpt SAMTLIGE aksjer i OFL disse 8 dagene - bortsett fra noen få hundre - og AB har ALDRI tidligere vært aktiv i dette papiret.

 

Totalt sett er det nå kjøpt ca 105.000 aksjer (inkl en intern transaksjon på ca 25.000). Dette høres kanskje beskjedent ut, men med tanke på at OFL kun består av 1,85 mill aksjer - utgjør dette ca 5,5 % av selskapet på 8 børsdager.

 

Det som er litt spennende i denne sammenhengen er at AB gjerne betjener større kunder. AB har tydeligvis fått en større bestilling av en større aktør som ser det store potensialet i OFL.

 

Resultatmessig har OFL levert knallgode tall - både når det gjelder omsetningsøkning og driftsresultat - sammenliknet med tilsvarende tall i fjor.

Etter mine beregninger ligger selskapet an til å tjene ca 6 kr pr aksje i 2004 - og det verdsettes på børs til KUN 55 millioner kroner.

 

For 55 mil får man altså et gedigent nordisk salgsapparat - en forventet omsetning på ca en halv milliard og en forventet fortjeneste på ca 11 millioner (P/E 5 !!!!).

 

Dere kan gjerne sammenligne slike nøkkeltall med hvilket som helst annet selskap på OB - og jeg garanterer (nesten); dere finner IKKE maken !

Tenk, et forventet overskudd på 11 mill skal fordeles på kun 1,85 mill aksjer - og dette betaler man 30 kr for !!!

 

Som nordens største APPLE-leverandør flyter man nå på den bølgen som Apple har skapt med sine svært populære produkter, og bølgen ser KUN ut til å vokse.

 

Jeg sier ikke at det kan være oppkjøp på gang (det er for tidlig å påstå noe slikt), men dersom AB i dagene framover blir like agressive som de var i dag går uansett OFL-aksjonærene noen svært spennende dager i møte !

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik at det må være flere kjøpere på ferde her. Man må flagge, dvs sende ut en børsmelding når man kjøper seg opp til/selger seg ned under visse prosentandeler av børsselskaper. Den laveste grensa er 5%. Men det er unektelig en interessant utvikling, og det er nok få kjøpere til stede, kanskje 2 som deler kjøp for å slippe flagging.

Link to comment
Share on other sites

Intressant observasjon Hammers, det er riktig som Vegard kommenterer, dersom en aktør passerer 5% av ett selskap skal det flagges med en børsmelding. Her er ett utdrag av det som står om flagging i verdipapirloven: § 3-2. Flagging av erverv av større aksjeposter og rettigheter til aksjer

Fører et erverv til at erververens andel av aksjer og/eller rettigheter til aksjer som er notert på norsk børs når opp til eller passerer 1/20, 1/10, 1/5, 1/3, 1/2, 2/3 eller 9/10 av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel av stemmene i selskapet, skal erververen melde ervervet til børsen.

 

Verdipapirloven: Kapittel 3. Meldeplikt

 

Dette kan selvfølgelig unngås teknisk ved at interne VPS kontoer hos megleren benyttes midlertidig, men det vil i tilfelle være en gråsone.

 

Intressant uansett at AB's kunde® kjøper alt som kommer, det kan jo være at AB har anbefalt kjøp til sine VIP kunder og sender ut en bredere anbefaling senere. Men det er ikke så ofte meglerhus anbefaler disse små selskapene.

Link to comment
Share on other sites

Interessant utvikling på denne:

 

pplot.php?paper=OFL&exchange=OSE&from=20

 

 

Viktige hendelser i 3. kvartal 2003

Styret i Office line ASA fremsatte i Q2 tilbud om kjøp av

egne aksjer. Tilbudet var på NOK 6,00 pr. aksje. 84.133

aksjer ble i Q3 kjøpt fra i alt 350 aksjonærer.

 

Aksjekapital

Aksjekapitalen pr. 30. september 2003 er NOK 3.324.367,80

fordelt på 1.846.871 aksjer. Aksjene er fordelt på 1.219

aksjonærer.

 

Fremtiden

Årets siste kvartal er tradisjonelt selskapets beste

kvartal og selskapet forventer således vesentlig

resultatforbedring i Q4.

 

-----ooOoo------

 

En virkelig betydelig økning på bare et år, i alle fall 3-gangen. ---

 

Forøvrig er det en annen OFL topic her i aksjeprat,... så kanskje disse innleggene flyttes dit?

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig

 

Fint chart du har lagt inn.

HVIS du får lagt inn 10 + 30 dg glidende gjennomsnitt blir dette ENDA mer interessant (det er forresten et par aktører på HO som HATER disse snittene mine)!

 

Selv får jeg ikke til å kopiere inn bildet med disse 2 snittene.

 

Poenget er at kursen NÅ har brutt både 10 + 30 dg snitt på vei OPP.

 

Videre har 10 dagers snitt foretatt en BRÅ U-sving - slik at den raskt har begynt å stige.

 

Ut fra den taktikken jeg har messet om på HO i lengre tid er dette de 2 første signalene som bekrefter at reaksjonen fra Q 2 nå er over - og investors igjen er villige til å kjøpe kursen oppover (det har vi jo tydelig sett de siste dagene).

 

Det KAN komme en midlertidig reaksjon ned - slik at kurs + 10 dg snitt kommer hverandre i møte, men ut fra de siste dagers hendelser er jeg jaggu ikke sikker på at vi får noen reaksjoner ! Deretter vil TROLIG toppene rundt 34 bli testet skikkelig !

 

Kjøpssignal er gitt - og det er bare å sitte !

 

Hilsen Hammers

 

PS: Når det gjelder linken til HO er det bare hyggelig. Jeg synes på mange måter HO er greiere å bruke, men der finnes noen drittsekker som hele tiden skal sabotere den saklige diskusjonen med personlige angrep i stedet for å diskutere sak.......

 

"Tomme tønner skrangler ALLTID mest "

Link to comment
Share on other sites

pplot.php?paper=OFL&exchange=OSE&from=20

10dgg

____________________________________________________________

 

Generellt om selskapet

Office line ASA er et IT-selskap som leverer varer og konsulenttjenester. Selskapet henvender seg til kunder innen bransjer som TV, film, musikk, reklame, design, Internett og tradisjonelle trykksakprodusenter med sine IT-løsninger. I tillegg har vi attraktive produkter og tjenester til segmenter innen videregående og høyere utdannelse og SMB/SOHO-markedet. Våre løsninger og kompetanse er sentrert rundt teknologier fra Apple Computer Inc.

 

Office line er markedsleder på dette område i Norden, og har løsninger og kompetanse som er helt i forkant av den internasjonale utviklingen.

 

12 mnd høy 40,00 kr

12 mnd lav 10,50 kr

Børsverdi 57 mil. kr (31,80-)

Antall aksjer 1 846 871

 

Kilder: http://www.officeline.no og http://www.imarkedet.no

____________________________________________________________

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tallene for OFL vs INM er slik:

 

Ticker Q Oms. Res.f.skatt EDBITDA

OFL Q1: 101 (75) 2,2 (+0,1) 2,2 (+0,1)

INM Q1: 21,5 (39,8 ) 0,6 (+0,3) 1,3 (+1,4)

 

OFL Q2: 85 (70) 0,9 (-0,1) 2,0 (+1,1)

INM Q2: 65 (47,2) 4,65 (+1,5) 5,65(+2,6)

 

OFL Q3: (62) (-0,5) (+0,6)

INM Q3: (22,5) (-1,3) (-0,3)

 

OFL Q4: (114) (+4,0) (+5,9)

INM Q4: (74, (+3,5) (+4,9)

 

Tallene viser hhv Omsetning - Res f. skatt - EBITDA - med 2003 i ( ).

 

Som du ser har jeg satt tallene opp mot hverandre

INM tjener og tjente mer ifjor og viser større økning

For meg er der relativt klart at INM er mer spennende.

 

MS blir nok en bedre/lettere sak å selge en Mac tiltross for at enkelte ting som Ipod gjør det bra.

 

INM har EK på 10mil, med markedcap 75mil-og betaler utbytte i år på anslagsvis 30 øre.(15% skattefritt på kurs 2.)

Forventer overskudd i 2004 på 15-20mil., noe som er P/E 5 eller lavere på dagens kurs

 

PS. Dersom der tjener opp mot 20mil, vil vi nok se høyere kurs enn 2...

Link to comment
Share on other sites

Hei Ivers.

Det er 1 feil i tallene jeg sendte deg ang OFL.

Q 1 EBITDA skal være 3,5 (1,2).

 

Når det gjelder din konklusjon er jeg dessverre (for deg) fullstendig uenig. OFL er er SOLEKLART kjøp framfor INM.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i de 2 rapporterte kvartalene ser vi følgende - med 2003 i ():

 

Res f. skatt:

OFL....3,1 (0).... Pr aksje kr 1,68. :D

INM....5,3 (1,8...Pr aksje kr 0,14. :roll:

 

Omsetning:

OFL.....186 (145)...+ 28 %... :)

INM.....86,5 ( 87)...ca 0..... :(

 

OFL har en sterk økning både resultat - og omsetningsmessig - og overgår fullstendig det INM kan framvise.

 

Siden det KUN er 1,85 millioner aksjer i OFL (mot ca 38 millioner i INM) "trenger ikke" OFL store tall på bunnlinja før det blir stort overskudd pr aksje.

 

OFL har børsverdi ca kr 54 mill .

 

INM har en marked cap som ligger 40 % høyere enn OFL, selv om OFL tjener 10x så mye pr aksje.

Andre tall, slik som oms pr aksje går også helt klart i min favør !

 

Jeg har sagt det før og jeg gjentar. En av hemmeligheten ligger i antall aksjer: 1,85 mill.

 

Egenkapitalen pr aksje har forresten doblet seg fra q2 2003 - q2 2004. Den er nå 28 mill - dvs over 15 kr pr aksje !

 

SELG INM og KJØP OFL !

Link to comment
Share on other sites

:stupid:

 

 

 

Du kan da ikke mene at antall aksjer er viktig i denne sammenheng.. for jeg vil jo ha rå til 15 ganger så mange INM aksjer som OFL aksjer på dagens kurs,(2,- og 30,-) så å sammenligne fortjenesten pr. aksje uten å ta hensyn til antallet, blir feil... Om det er 20 øre fortjeneste for INM pr .aksje og 3kroner pr aksje for OFL, utgjør det 10% for begge..

 

Kort sagt tror jeg du har bommet litt der. :violent1: selvom tanken var god og du ha r skrevet mye annet som er bra, er du ikke enig?

 

Dessuten ahr du tatt utgangspkt i kun 2 Q,noe som ikke er nok for å se en trend. Videre poengterer du at OFL har økt omsetningen, mne ikke at INM har økt fortjenesten, uten å måtte øke omsetningen...

 

Andre :community: som skjønner hva jeg mener?

Link to comment
Share on other sites

Hei Ivers.

 

Da jeg delvis leste ditt svar i halvsøvne i formiddag (jeg har vært på jobb siden kl 0730 i går - med litt søvn i natt) lurte jeg på hva slags fjott DU var, og jeg var overbevist om at det var JEG som burde vise skiltet :stupid: .

 

Jeg skjønner jo nå at du absolutt har et poeng - når inngangsprisen tas med i betraktningen :oops: .

 

Vel, til mitt forsvar skal sies at jeg gikk real-linja på gymnaset - og har ikke økonomisk gymnas eller annen økonomisk utdannelse i det hele tatt !

 

Charts, analyserende tankegang og frodig fantasi for å finne logiske forklaringer på det jeg ser i chartene, er mine verktøy !

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å ta feil, og du har nok gjort det vassere enn meg i markedet til nå, selvom jeg har noe mer økonomisk bakgrunn enn deg.

 

Er imponert over treffsikkerheten din i konkurransen++

 

Tilbake til vårt samtaleemne ..INMvsOFL..

Hva svarer du til det forrige innlegget mitt egentlig..?

 

Fortsatt OFL du mener er det beste case, eller har jeg overbevist deg(litt)?

 

Skriv noen linjer når du har tid.. fortsetter vi slik tar OFL-tråen igjen TOM fort som bare det;)

 

Om du føler at INM er et bedre case får du uansett en knallinngang om du går inn nå. Innsidesalg på toppen av generell nedgang i IT(men ikkke i res. til INM, tvertimot)harbidratt til dette...men det må snu en gang...

Link to comment
Share on other sites

Apple har levert meget bra tall ikveld,Hammers..og aksjen er kraftifg opp og guidingen suveren: Inneværende kvartal vil bli mye bedre enn Wall Street har forventet.

 

 

SAN FRANCISCO (Reuters) - Apple Computer Inc. (NasdaqNM:AAPL - News) on Wednesday reported its quarterly profit more than doubled, on strong sales of its iPod digital music player and notebook computers, and said earnings for the current quarter would be much better than Wall Street has expected.

 

 

Tror OFL kommer til å gjøre det skarpt, glad på dine vegne.. Virker som det er en generell tendens til at IT-aksjene overrasker...og ikke noe er bedre enn det..om vi itillegg får oljen ned 20dollar blir dette pent fremover,svært pent...

Link to comment
Share on other sites

Joda, alt det fundamentale er helt suverent i OFL, men hvis ingen gidder å kjøpe så må jeg trolig tvinne tommeltotter denne uka også ?

 

Det er som i INM. Kjøperne trekker seg tilbake, og de venter på at noen "bare må" selge sine tanteposter siden de har hørt at penger på bok er det tryggeste !

 

De får nå bare selge........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ser av dagens Finansavis at OFL ligger på 8.plass på topp 10-lista over vekstselskaper i Norge.

 

Veksten er på 23 %. Tar man med ordrereserven på 22 mill som oppstod pga de forbigående leveranseproblemene til APPLE - øker den "reelle" veksten til 33 %. OFL ligger fortsatt på 8.plass, og like bak TAT (36 %) og TAA (38 %).

 

I en egen artikkel om OFL i samme avis - der Apple Centre omtales - kommer den ivrige journalisten dessverre med en VESENTLIG.

 

Det korrekte res. før skatt er + ca 3,3 mill.

Dersom Apple hadde levert varene ville dette ha oversteget 4 mill - og etter de 3 "svakeste" kvartalene ville vi allerede ha passert resultatet for i fjor !!!!

 

Q 4 /2003 viste + 4,5 mill, og i børsmeldingen i fbm Q3 skriver selskapet at:

.... det forventes et bedre resultat og større omsetning i Q4 i 2004 i forhold til 2003!

Styret i OFL har en tradisjon med å komme med KORREKTE prognoser !

 

Altså - årets Q 4 blir bedre enn 4,5 mill !!!! Ut fra den resultatveksten vi har sett så langt i 2004 bør 6 mill ikke forundre noen.

Vi snakker da "garantert" om et driftsresultat på ca 10 mill kroner - som utgjør ca 5,40 pr aksje (kun 1,85 mill aksjer i selskapet).

 

Konklusjon:

Studer vekstkometene på lista til FA, og se hvilke P/E - tall disse prises til !

 

Da OFL ble dumpet på 25,60 sist fredag utgjør dette en P/E på 4,8 - ut fra de forutsetningene som her er beskrevet og som IKKE KAN inneholde vesentlige feil !

 

Den gamle "gåten" av hva som kom først av høna eller egget er velkjent. For meg er det en langt større gåte at denne pengemaskinen fortsatt prises som en konkurskandidat !

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å være åttenderangert med tanke på vekst i Norge, hører det med at OFL i løpet av 2004 kommer til å doble fortjenesten !

 

Det bør anses som "bankers" at minst 9 millioner oppnås i år - ut fra inntjening så langt og de signalene som ble sendt fra selskaptet i fbm Q 3.

 

Et interessant poeng er den "gearing-effekten" man etter hvert får siden det kun finnes 1,85 millioner aksjer. Det er SVÆRT lite som skal skje på bunnlinja før det får stor innvirkning på fortjeneste pr aksje.

 

En resultatøkning på KUN ca 2 mill (!!!!) utgjør småfantastiske 1 kr pr aksje (!!!!). Multiplisert med den P/E som anses som "riktig" ser man raskt at hver 2. mill BØR føre til en kursstigning på mellom 5-10 kroner.

 

I 2003 var resultatet 4,5 mill og kursen lå rundt 30-35. I år blir resultatet ca 9-10 mill, og kursen har falt til dagens 26,-.

 

Dette må være et av de GRELLESTE eksemplene som finnes på feilprising av kombinasjonen VEKST + ØKT FORTJENESTE, og at en slik gullkombinasjon skal prises til P/E under 5 er selvsagt fullstendig meningsløst.

 

Alt for mange investorer sitter med skylappene nede, og om et par mnd er det trolig nesten like mange som forbanner seg selv - og lurer på hvorfor de ALDRI fikk ut finger'n og lyttet til de som kom med de gode rådene........!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mye rett i det du skriver men for meg ser denne råtten ut teknisk med fallende trend og ligger på bruddnivået ned.

 

Virker som det er noe dritt på gang som vi ikke kan se ut av tallene men som noen i markedet vet og vil selge seg ut???

 

Vil anbefale alle å være noe avventende til kjøp i Offis line til det tekniske bildet bedrer seg.

 

Lykke til.

Turnaround

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt opp til en hver å lytte til hvem man ønsker.

Noen skribenter har allerede gått opp til eksamen og bestått, mens andre fortsatt sliter med det mest elementære........

 

Turnaround har 2 store problemer:

 

1. Han vil ikke skjønne at aksjer med sporadisk omsetning (gjerne under 1000 aksjer pr dag) ikke kan analyseres på en effektiv måte med tekniske hjelpemidler. Når "Tante Pose" selger sine 200 OFL "best" for å få penger til nye kampferdrops - og dermed sender kursen ned 5 % - så er ikke dette det samme som at selskapet er i ferd med å gå konkurs !

 

Dette i motsetning til aksjer som f.eks. FJO der det omsettes millioner av aksjer daglig - og en erfaren tekniker lett ser hvilken vei høna sparker ! Turn så ikke dette på den lenge veien ned fra 3,40 til 2,00 - selv om han fikk god og saklig veiledning hele veien ned !

 

2. Hans andre hovedproblem er at han "så inderlig" ønsker å "ta rotta" på Hammers - siden sistnevnte har vært " a pain in the ass" for ham i lang tid (ref bl.a. FJO). Det hadde sikkert vært morsomt å klare det en eneste gang, men da må du nok komme opp med noe langt bedre enn dette våsete sleivspark som du presterte denne gangen, Turn !

 

Forresten, har du glemt at du skal holde usaklighetene dine til HO ?

Link to comment
Share on other sites

Heisann Hammers.

 

Vil herved oppfordre deg til å opptre seriøst i et forum som fortjener skribenter som omhandler hverandre med langt større respekt en det du legger for dagen.

 

Så holder vi oss til tema og avstår fra personlige karaktrestikker, okey??

 

Den som forblir den tapende part i diskusjonen er den som ikke klarer å være saklig men tvert om begynner med å karatrisere sin medskribenter i steden for å komme med motargumentasjon som angår tema.

 

Har sagt det til deg før og gjentar, her inne legges det opp til virkelige aksjediskusjoner så du oppfordres herved til å følge opp formålsparagrafen til de som legger ned mye arbeide for å få til hyggelige diskusjoner som kan være lærerike for alle parter.

 

OFL har gitt salgssignal ved å bryte ned gjennom støttelinjen ved 27 og blitt liggende under i flere uker nå og det bekymrer meg såpass at jeg ikke kunne tenke meg å kjøpe aksjen før den viser bedre takter.

 

MVH

Turnaround.

Håper for din del at du lykkes og at jeg tar feil, for jeg har ikke noe ønske om at andre skal tape penger.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hammers

 

Har sett litt på ofl sine kursbevegelser, og regnskap...

 

Selskapet virker veldig lavt priset...

 

I begynnelsen av året gikk kursen fra 22,5 til 39 til 24 igjen... Og dette i løpet av kun 1,5 måneder. Hva skjedde da?

 

Og litt kritikk til et av dine argumenter. Du sier at få aksjer gir en gearing effekt, med tanke på endring i resultatet. Om det er 1,85 mill aksjer, eller 185 mill aksjer har da ingen ting å si.

 

La oss si du har 1000 aksjer til 26 kr stykk. Hvis resultatet nå øker med f.eks 1,85 mill (for enkelt hetas skyld). Da er (1,85 mill kroner/1,85 mill aksjer)*1000 aksjer= 1000 kroner aksjer "dine". Dette kan jo f.eks bli et utbytte.

 

Hvis det nå hadde vært 185 mill aksjer, hadde du hatt 100 000 aksjer til 0,26. Et økt resultat med 1,85 millioner hadde fortsatt gitt 1000 kroner i "overskudd til deg"

 

Det er altså det at firmaet er priset lavt, som gir gearingen i forhold til resultat, og ikke få aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Sant det filosofen, og Office Line virker svært lavt priset. Problemet med et slikt selskap er at man ikke vet hvor/når aksjekursen kommer til å snu opp.

 

Det er flott at du har tatt utfordringen på alvor Hammers, og begynt å skrive seriøst om selskaper du har tro på isteden for å baisse andre :D

 

OFL-tråden er plutselig blitt interessant igjen, jeg vurderer en inngang i Office Line rundt resultatet dersom det virker som at resultatet blir bra.

 

Selskapet er lavt priset. Men hvorfor? Og hvordan spiller kronens styrking inn på Office Lines resultater?

 

Keep up the good work Hammers!

Link to comment
Share on other sites

Hei Turn.

Det er trolig min beskrivelse av ditt hovedproblem nr 2 som får deg til svare så klokt som du nå gjør.

 

Jeg skjønner godt at det smerter litt når HAMMEREN treffer "spiker'n på hodet, men slikt tåler du sikkert. Det er forresten rørende å se at du opptrer som "snill gutt" ! Fortsett med det - så blir dette sikkert en fruktbar diskusjon !

 

Tilbake til saken:

Når det gjelder OFL skjønner jeg ikke din bekymring for bruddet på kr 27,-. Som jeg har sagt tidligere; VOLUM representerer en vesentlig faktor i TA !

 

Når KUN tilfeldighetene rår og hele dagsomsetningen består i at den gamle tanten "selger et par hundre" for å kjøpe smågodt til barnebarna sine - ja da gjelder ikke TA som et instrument.

 

Etter at "Sveits-kjøpet" ble avsluttet i slutten av august (daglig volum mellom 10-50 0000) har det ikke vært en eneste dag med volum i nærheten av 10.000.

På snart 3 mnd har vi sett 8 K noen få ganger, men vanligvis er det 3-4 k eller langt lavere som har vandrer litt fram og tilbake. At det jevnlig "benyttes" 2-400 aksjer til å dytte kursen ned 1-2 % helt på slutten av dagen er nå et kjent fenomen ! Slik adferd styrker egentlig bare troen på at de som sto for Sveits-kjøpet rundt 30-32 ligger klar til å sette inn nye støt.

 

DERES problem (kjøperne) er at de ikke får fram selgere av større poster. Det ligger aldri mer enn 3-4000 aksjer under 30,-, og da er dette en "lost" taktikk !

 

VÅRT problem, som aksjonærer, er at vi må smøre oss med tålmodighet i ennå en dag. Til vår fordel kan det sies at tiden stadig tikker i vår favør - fram mot Q 4..........og deretter 2005 !

 

Til slutt, Turn. RSI har nå gitt et nytt kjøpssignal, og denne indikatoren pleier å ligge i forkant av selve kursutviklingen. Jeg kommer nok til å sove godt i natt også. Dette spesielt med tanke på at P/E-verdien ligger under 5 - ut fra et resultat på 9-10 mill - et resultat som nærmest er i boks allerede !

 

Hilsen Hammers........

 

.....som registrerer at diverse matkjeder nå kjører tilbud om røkelaks fram mot jul til "faste, lave priser". Det er nok mye på lager som produsentene så gjerne skulle ha blitt kvitt, så du får heller "henge i å spise" i stedet for bruke dagene til å bekymre deg over bruddet på 27 i OFL !

Link to comment
Share on other sites

Et par kjappe svar til Filosofen og Vegard:

 

Filosof:

I all beskjedenhet :oops: - og jeg vet egentlig ikke om dette har noe med kursutviklingen å gjøre:

 

Rundt 24,- startet jeg min karriere som skribent på HO. Jeg skrev KUN om OFL - og kun ut fra tekniske signaler.

 

Jeg skrev MYE og glødende, hadde haugevis av oppslag og svar som jeg parerte så lett som bare det.

 

Jeg hadde den gang minimal peiling på det fundamentale i selskapet, og stirret blindt på chartene. Leserne likte trolig det de fikk høre og nye kjøpssignaler ble gitt kontinuerlig.......helt til resultatet for Q4 forelå.

 

Dette viste at årsresultatet endte på 4,5 mill, og det var vel en skuffelse. Hadde jeg selv visst litt bedre om "ståa" etter Q1-3 hadde jeg utvilsomt solgt mine egne aksjer rundt 38-39.

I stedet ble jeg med "over toppen" og solgte på ca 32-34 !

 

Dessverre var det nok noen som kjøpte da toppen nærmet seg - og som ikke hadde mot til å selge da unnarennet kom til syne. Disse prøver i dag å sverte meg etter beste evne på HO ! Kanskje med rette, men DE fikk resultatet samtidig som meg ! Jeg solgte, og andre gjorde det ikke !

 

Senere har jeg satt meg så godt inn i det fundamentale i OFL som jeg kan ut fra mine forutsetninger. Det jeg ser liker jeg så absolutt - selv om Turn på sett og vis har rett i at det tekniske (les mitt svar til ham) bildet ikke er helt perfekt.

 

Gearing-effekt:

Hvis OFL tjener 10 mill i år - og oppnår en resultatforbedring på 100 % også neste år (neppe trolig) - da ender vi på 20 mill. Hvius dette gjentas i 2006 (enda mindre trolig) da ender vi på 40 mill ! Nevneren i brøken er fortsatt kun 1,85 mill - og det er dette jeg mener med gearingeffekt. Nevneren er konstant lav, mens telleren øker temmelig raskt !

 

Valuta:

OFL handler ikke mot dollar. En sterk krone vil generelt sett være negativ for selskapet mot Euro, SEK og DKR. Det er disse man måler. Det vi snakker om er +/- 1 mill. Likevel, dollaren har svekket seg markant i forhold til Euro - noe som indirekte kanskje (vet ikke sikkert) kan føre til billigere varer for OFL.

 

Vegard:

Mitt engasjement svinger litt. Når jeg "ser" forhold som fortjener en omtale - da skriver jeg gjerne. Dette kan være negativ omtale av selskaper når jeg mener at det er fare på ferde - eller positiv omtale når det gjelder gode case ! Jeg er ikke så nøye med å skille på slikt - da det ene er like verdifullt som det andre - alt etter hvilken posisjon man sitter i.

 

Nå er det fotball !

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...