Jump to content

Traders Pit - Episode 116 - Mandag 06.09.2004


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

God morgen godtfolk!

 

Det ser ikke ut til å bli noe panikksalg i TOM etter helgens kamikaze journalistikk. Så da tror jeg bunnen ble 23,90- fredag ettermiddag. De som solgte på fredag venter kanskje på ny inngang? Eller hva Utzi... Er du lei?

 

Man kan regne på fundamentale verdier så mye man vil i KVI/Røkke sammenheng. Markedet mener som regel noe helt annet. Se på Aker Yards, prises til P/E på rundt 2.5 med tanke på neste års forventede inntjening. Verden vil bedras ;)

 

Såvidt jeg har forstått ligger elendigheten igjen i KVI sammen med rundt halvparten av Aker ASA. Elendigheten er:

* Rundt 3 mrd. underdekning i en britisk pensjonskasse.

* Sea Launch garantier, lån og en aksjepost på 20%

* Tapssluket Philadelphia.

* Ett verft i Romania.

 

Fundamentalt sett vil disse 4 punktene ha negativ verdi, og må veies opp mot selskapet kontanter og aksjer i Aker ASA.

Link to comment
Share on other sites

Synes nesten det virker som om SIN kan bryte opp i dag jeg.

 

Har litt lyst til å prøve meg med en intradag KVI i dag, lå på 36,00, men fikk ingenting. Har ikke nevneverdig lyst til å løpe etter heller. Blir litt som å skyte i blinde KVI nå.

Link to comment
Share on other sites

Stort spenn i KVI tradingen i dag, høyeste 50,- laveste 35,50- Investorne løper rundt som hodeløse høner og vet ikke helt hva det er de kjøper eller selger. Røkke har laget ett vanvittig sammensurium av børsnoterte og ikke noterte selskaper som går Fred Olsen en høy gang. Gratulerer Røkke!

 

I dag og i morgen er det sikkert mulig å trade KVI med stor suksess. Usikkerheten råder og da blir det svingninger.

Link to comment
Share on other sites

Begreper!

 

Hvis jeg sitter long i aksje XXX mener jeg at det er

en langsiktig investering.

Iflg.iMarkedets finansleksikon er ikke dette nødvendigvis riktig.

Der er long definert som det motsatte av short, altså at man eier aksjer, uavhengig av horisont.

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Hei Mata!!

 

Når det gjelder CRU har jeg mistet oversikten av de kortsiktige svingingene.

Jeg har betsemt meg å sitte long og forholder meg til det, men aksjen har vel vist at den har støtte rundt 6.

Om en positiv nyhet kommer bør den gå en god del i løpet av noen måneder.

Og nyhetene står i kø, om de er positive gjenstår og se!!

Link to comment
Share on other sites

Long er det motsatte av short Corvus. Det har egentlig ikke noe med perspekivet å gjøre i teknisk term. Men på norsk benyttes vel "langsiktig" for å fortelle at her sitter man med langt perspektiv.?

 

Vi kan jo introdusere Longtimer som ett begrep som dekker de som sitter Long lenge? Eller Longlenger på engorsk, passer bra for norsk språkråd som liker å internasjonalisere det norske språk.

 

Hva pokkern bør jeg gjøre med TAD? Er tapebackup fordums media?

Link to comment
Share on other sites

Vi kan jo introdusere Longtimer som ett begrep som dekker de som sitter Long lenge? Eller Longlenger på engorsk, passer bra for norsk språkråd som liker å internasjonalisere det norske språk.

 

Høres jo greit ut, men hva skal vi si hvis vi kjøper en aksje med et langt perspektiv? "Jeg går longtimer i (f.eks) ORK"?

Link to comment
Share on other sites

Fikk noen få KVI i et PA-dump ser jeg. Var vel ikke akkurat på den måten jeg ville ha de... (Skulle dessuten ha mer).

 

Er det bare jeg som sitter med en liten følelse (uten at jeg har regnet så mye på det) om at fallet i KVI i dag er i største laget?

 

Bid 37,80 nå. Det er jo litt komfortabelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok rydde opp i portis'en denne uken, kan ikke sitte kun med notoriske tapsaksjer. Ligger med en salgsordre i TAD som jeg håper går i løpet av dagen.

 

TOM kommer nok sterkt tilbake i løpet av uken, venter på at imarkedet.no skal plukke opp den siste fra Tekniker'n!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...