Jump to content

Traders Pit - Episode 116 - Mandag 06.09.2004


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply
God dagen Pirelli, og dere andre. Jeg har lest en del innlegg av deg, og sist naa dette innlegget om dine aksje i henholddsvis GOD, TOM, og TAD. Jeg lurer bare paa hva din investeringsfilosofi er. For GOD tjener ikke penger, TAD er priset til langt over egenkapitalen, og det samme er TOM. Jeg sier ikke at disse selskapene ikke vil gaa opp, bare at det er risikoaksjer.Jeg er foroevrig en hengiven fan av Benjamin Graham, saa du skjoenner kanskje hvorfor jeg ikke ville investert i de tre selskapene.

 

Ett betimelig spørsmål Mo, jeg skal komme tilbake med ett svar i løpet av helgen. Nå har jeg litt dårlig tid, må legge unger osv...

Link to comment
Share on other sites

Skulle vi avlyse denne helgen siden vi begynner så tidlig på mandagen?

 

Forbannet irriterende det der med TOM, men slike ting legger man bak seg (i alle fall prøver å legge bak seg).

 

Nåja.

 

Fredagen ble ikke like god som torsdagen (som var helt super), men to superdager har man sjelden etterhverandre. Burde skjønt det.

 

Uansett.

Link to comment
Share on other sites

http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/2004_Q2_n..._n.pdf?id=31086

 

Her har jeg lagt ved TAD`s aarsrapport. Om du dere blar litt nedover kan dere se av balanseoppstillingen at egenkapitalen er 203 millioner kroner, mot boersverdien paa 388 (markedsverditallene er hentet fra http://www.oslobors.no/ob/aksje_borsmeldin...nu2show=1.1.2.2.

 

Det vil si at aksjen handles til 1,9 ganger egenkapitalen, noe jeg mener er dyrt. Likevel betyr det ikke at aksjen ikke skal opp, bare at det er en stoerre risiko knyttet til en investering i TAD enn i et selskap som leverer overskudd og handles til under eller lik egenkapitalen. Et eksempel paa et selskap som handles til rundt egenkapitalen er SKYWEST, en aksje jeg foelger naa, men som har et problem; og det er en oekende gjeldsgrad. Mer om dette vil foelge senere, maa sjekke ut tall osv. foer jeg uttaler meg mer om SKYW.

Link to comment
Share on other sites

Men, hvorfor investere i et selskap som har en P/B paa 1.9 naar du kan investere i et som har en P/B paa 1 eller under det? Og om at NOI har en P/B paa 20 vet jeg ingenting om, men det er altfor hoeyt. Saerlig med tanke paa de elendige resultatene selskapet har vist.

 

SKYW har eller skal dele ut et utbytte paa 35 cent pr. aksje for andre kvartal, og aksjen er faktisk under fjorten dollar naa.Dette gir en utbytteavkastning paa rundt to prosent dersom det ikke deles ut emr utbyttet i aar. Ikke verst det med tanke paa at dette er er et flyselskap.

Link to comment
Share on other sites

Flyselskaper og rederier prises sjelden mye over EK dersom de ikke går svært bra. Frontline går vanvittig bra og prises til 2,5 EK. Mange flyselskaper og rederier prises faktisk til under EK, siden flesteparten av verdiene står i tungt omsettelige eiendeler som skip og fly. Problemet med disse er at de fint kan være priset til 100 mill dollar, men markedet vet at hvis det blir slik at selskapet må selge unna skip/fly for å dekke tap er det ofte i tråd med tidens transportmarked. Og er markedet i en så seriøs nedgang er det mange som vil selge og få som vil kjøpe. Dette fører til at prisene daler vanvittig. Etter 11/09/2001 fikk man faktisk fly til 60% rabatt av de selskapene som slet mest. Og da er vi plutselig over på milliardnedskrivinger, og det er ikke noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Vel Mo, diskusjonen rundt P/B er egentlig en avsporing fra den virkelige diskusjonen. Men jeg tar den først. Som Vegard påpeker vil du måtte utelukke de fleste bransjer dersom du forlanger P/B på 1 eller mindre. Og dette sier heller ikke så mye om selskapenes soliditet, men på hvor kapitalkrevende bransjen selskapet oppererer i er.

 

For eksempel har Norsk Hydro en P/B på litt over 1.4, nesten det samme som TAD.

 

Kan du plukke ut ett selskap som tilfredstiller dine kriterier på OSE?

 

Jeg har ingen spesiell strategi når jeg plukker aksjer, men jeg prøver selvsagt å plukke aksjer som skal stige fra det nivået jeg kjøpte på.

 

TAD har jeg inngang på 10,30 fra i dag, dette er en spekk og jeg satser på rebound kommende uke.

 

TOM har jeg inngang på 25,90- og brant inne når aksjen haltat i dag. Jeg valgte å sitte videre, men må vurdere SL dersom aksjen utvikler seg svakt mandag. Tomra er en nyhetsdrevet aksje, og det kommer nyheter snart. Jeg tror også forventningene til nyheter vil drive opp kursen før nyheten kommer.

 

GOD er en arbeidsulykke, inngang 0,61- Posten er ikke stor og jeg har tid til å vente på bedre kurser. Jeg tror ikke GOD går konkurs. Market cap på selskapet er nå 39 mill. GOD er en typisk turnaround case og kan lett dobble seg fra dagens nivå når selskapet kommer på rett kjøl.

 

Selv om fredag var en elendig dag for meg kom jeg ut av uken med 19k pluss (realisasjon i PGS og NOI) når jeg inkluderer urealisert tap på TOM og TAD. Siden du valgte å sparke meg når jeg lå nede syns jeg det er en grei tillegginformasjon ;)

Link to comment
Share on other sites

God dagen. La meg ta det foerste foerst, det vil si Vegards uttalelse om at flyselskaper sjeldent prises over egenkapital. Dette er ganske saa feil, i hvert fall i USA. Her foelger et knippe tall for noen flyselskaper notert i USA (mange av dem er notert i andre land ogsaa).

 

Sothwest Airlines (LUV);P/E 37.5- P/B 2.1 og P/S 1.8

 

Air France (Nyse;AKH) ; P/E 11.9- P/B 3.4 og P/S 1.1

 

AMR (AMR); P/E (taper penger) -P/B 31.1 og P/S 0.1

 

Gjennomsnittlig P/B for flyindustrien i USA er paa fire (4) saa i USA er flyselskaper faktisk ganske hoeyt priset med noen faa hederlige unnntak.

 

 

 

Saa var Pirelli; Du lurte paa om jeg kunne finne et selskap som tilfredstiller mine kriterier for et lavt priset selskap. Det kan jeg.

 

 

Akeryards (AKY) har en egenkapital paa hele 4,421 mrd. NOK, men likevel prises selskapet til (ifoelge denne linken;

http://www.oslobors.no/ob/aksje_kursutvikl...=ticker.ose.AKY til stusselige 2,040 mrd. NOK.

 

Dette gir en P/B paa 0.46, noe som ikke kan sies aa vaere en hoey prisning. Og dersom selskapet lever et nullresultat i neste halvaar vil P/E for i aar vaere 15, ikke verst med andre ord.

Men, jeg har hoert at Roekke-selskaper ofte er lavt priset, saa man burde kanskje se paa denne aksjen med et kritisk oeyet.Dessuten saa kan dette vaere det nye ""GRO"-selskapet" et selskap som vil for evig handles under substans.

 

Jeg vil uansett bare konstatere at en boers med rundt 300 selskaper ikke kan sies aa vaere en attraktiv holdeplass, i hvert fall ikke for "bargain hunters."

Link to comment
Share on other sites

"Selv om fredag var en elendig dag for meg kom jeg ut av uken med 19k pluss (realisasjon i PGS og NOI) når jeg inkluderer urealisert tap på TOM og TAD. Siden du valgte å sparke meg når jeg lå nede syns jeg det er en grei tillegginformasjon ;)"

 

*smiler*

 

hehehhe

 

Jeg ser at du har tjent penger, ja. Men, du er kanskje en trader og ikke en langsiktig investor (ikke at det er negativt) siden jeg selv i hvert fall har faatt intrykk av at du liker aa gaa inn og ut av selskaper istedenfor "kjoep og hold-metoden" jeg liker saa godt.

 

Men, om du virkelig har tjent saa bra denne uken selv med realisert tap i to-tre selskaper er du vel ikke annet enn dyktig,men med en annen investeringfilosifo enn den jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Mo, jeg deler din fasinasjon for Aker Yards, den lave prisingen er ett resultat av flere faktorer. Den viktigste faktoren er etter min mening likviditeten i aksjen. Aker ASA holder 75% av aksjene i selskapet og av de resterende 25% ser det ut som få flyter på børsen.

 

En annen faktor er at mange venter at pengemaskinen Masa-Yards skal slite fremover, mest pga. den sterke Euroen mot dollar. Men jeg tror Masa kan få mange store kontrakter fremover.

 

Selskapet er også nytt som selvstendig selskap på OSE, etter hvert som kvartalene går tror jeg selskapet vil prises opp mot P/B 1. Jeg har hatt AKY helt frem til forrige uke, da jeg solgte beholdningen min på 101,- Jeg skal inn igjen

 

Jeg er nok ingen typisk trader, men jeg trengte litt spenning i porteføljen etter flere måneder med kjedelige long posisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli...

Jeg er nok ingen typisk trader, men jeg trengte litt spenning i porteføljen etter flere måneder med kjedelige long posisjoner.

Skulle ikke være noe problem...hva med PAN, og kanskje noen unoterte???

Link to comment
Share on other sites

aewn

jeg er nybegynner å sliter sågar med å komme over 2%, hehee  

2% er bra det i uka, meget bra! Gratulerer!

 

Aksjekonken gir vel en pekepinn på hvor vanskelig dette markedet egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Er du også oppe så sent, Laproaig? Trudde ikke en god flaske whiskey holdt så langt utpå kvelden?

 

Aewn: La oss si en trader eller investor, kall det hva du vil tjener 1% per uke. Da vil personen tjene

1,01 ganget med seg selv 52 ganger = 1,67 = 67% i året. Det er vanvittig bra. Hvis en god investor satte seg som mål å tjene 2% hver uke i et år vil han gange sin formue med 2,8, altså tjene 180% på sine aksjer.

 

Hvis man håper på å doble sin formue på et år må man tjene rundt 1,3% i uka i snitt.

Link to comment
Share on other sites

Er du også oppe så sent, Laproaig? Trudde ikke en god flaske whiskey holdt så langt utpå kvelden?

 

Aewn: La oss si en trader eller investor, kall det hva du vil tjener 1% per uke. Da vil personen tjene

1,01 ganget med seg selv 52 ganger = 1,67 = 67% i året. Det er vanvittig bra. Hvis en god investor satte seg som mål å tjene 2% hver uke i et år vil han gange sin formue med 2,8, altså tjene 180% på sine aksjer.  

 

Hvis man håper på å doble sin formue på et år må man tjene rundt 1,3% i uka i snitt.

 

 

Men, da maa da det nesten vaere 1,3% (om regnestykket ditt er riktig) etter meglerkurtasje og skatt.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det, men jeg aner jo ikke hvor mye han trader. La oss si Per skal investere. Per gjør 10 handler i uka. Kurtasjen er på 0,05% per handel, da betaler Per 0,5% av sin beholdning i kurtasje per uke. Da må Per tjene ca. 1,8% i uka brutto, slik at han netto tjener 1,3%. Da er Per dobbelt så rik om et år.

Mon tro om Per er dobbelt så lykkelig? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange satser på TOM i konken denne uken, det er sjeldent ett godt tegn, eller hva Hoff@ ;)

 

Tomra aksjonærene, meg selv inkludert, har ikke fått hjelp av finanspressen denne helgen. Her er det krise og sensajonsmaksimering over hele linjen. Det pussige er at Aftenposten fullstendig mangler dekning av saken, i hvert fall på nett.

 

Jeg deler synet til Pluss201, som har skrevet ett utrolig innlegg i Tomra tråden, jeg brukte 10 minutter på å lese det. Forfatteren har garantert brukt storparten av søndagskvelden på skrive innlegget. Resten av helgen til reasearch. Veldig informativt!

 

Morgendagens åpning vil nok følges av mange, noen gribber som vil bunnfiske og noen nervøse som er lei alle tilbakeslagene og vil selge. De store meglerhusene vil muligens prøve å spre frykt ved å shorte aksjen nedover..?

 

September blir en særdeles spennende måned for Tomra, det har IKKE begynt bra.

 

Torsdag 30 september er enten Tomra kursen over 30,- eller under 20,-

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir en vanvittig spennende måned det her. Jeg frykter at kursen kommer til å duppe ned mot 24 idag, det er fremdeles mange som vil ut og som ikke leser på Aksjeforumet.no og dermed har oversikt over situasjonen :wink: . I oktober tror jeg faktisk det kan bli spennende med Pan Fish :eek: . Vi får se på om jeg ikke skal ta noen lodd der. Er jo ut i fra dagens situasjon både en doblings- og halveringskandidat :oops:

Link to comment
Share on other sites

God morgen alle sammen.

 

KVI ja.. Den ser helt jævlig ut i porteføljen, men utbytte kommer jo ;) Her er børsmeldingen idag:

 

--------

KVI - HANDLER EX UTBYTTE

 

I forbindelse med noteringen av A-aksjene i Aker ASA på Oslo Børs, vises det til børsmeldinger 1. og 3. september 2004, samt vedtak fattet i børsstyremøtet 2. september 2004. Fra og med mandag 6. september 2004 vil Kværner ASA aksjene omsettes uten rett til å motta utbytte i form av A-aksjer i Aker ASA.

--------

 

 

Her er meldingen fra tidligere:

--------

The A-shares will be distributed to Kværner-shareholders on a pro rata basis determined by shareholdings in Kværner at September 3, 2004. Eligible shareholders will be entitled to receive one A-Share for each Kværner-share they own.

----------

 

Så det blir en 1:1 ratio.

 

La oss si du har 1000 KVI aksjer. Da får du 1000 AKER aksjer. Hva disse er verdt vet man jo ikke, de kommer ikke på børs før den 8, altså på onsdag. I skrivende stund er KVI ned 60%, på 38 kroner. På fredag var aksjen verdt 96 kroner ved slutt, dvs at AKER må være verdt 58 kroner på onsdag hvis man skal gå i null og ha den samme verdien som sin KVI investering. Det bør den jo bare være :)

 

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...