Jump to content

Traders Pit - Episode 125 - Fredag 17.09.04


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Det eneste som var galt med utregningen var at man antok at det var 125 warrants/aksje, mens man vanligvis bruker 10. Dette justeres i tilfelle utbytte e.l., mens man på opsjoner justerer innløsningsprisen.

Selv har jeg investert i 7000 TOM4L23 - opsjoner, dvs kjøpsopsjoner som gir rett til kjøp av 7000 tomra-aksjer til kr. 23 innen tredje torsdag i desember. Det kom nye kjøpsopsjoner i dag, tror kanskje jeg skal ta noen lodd der også. Jeg skal opprette et forum for opsjoner i Markedet Generelt også.

Link to comment
Share on other sites

Handelsbankens Warrants er såkalt "europeiske" og kontantavregnes.

 

Er du sikker? Jeg har lest flere steder, men mest har jeg lært på Netfonds. Fikk først inntrykk av at man fikk penger, men deretter sa de at man fikk rett til å kjøpe aksjen... Ble usikker, men trodde mest på det siste.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen her har god peiling på HA Warrants.

 

Hos stocknet stiller HA alltid selger og kjøper kurs til sine warrants. Denne endrer seg selvsagt i takt med verdien på det underliggende papiret. Det jeg lurer på om HA er forpliktet til å stille selger og kjøper. Har de kanskje en bindnede avtale med stocknet om disse forhold? Hvis det ikke forholder seg slik at de er forpliktet til dette vil man jo løpe en risiko for ikke å få solgt sine warrants dersom HA slutter å stille selger å kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen her har god peiling på HA Warrants.

 

Hos stocknet stiller HA alltid selger og kjøper kurs til sine warrants. Denne endrer seg selvsagt i takt med verdien på det underliggende papiret. Det jeg lurer på om HA er forpliktet

 

Vil sterkt fraråde å kjøpe warrants gjennom HA for FRO da de ikke korrigerer riktig for utbytter.

 

ADVARSEL!

 

De med tro på FRO må ikke finne på å kjøpe FRO warrants (fra svindelbanken HA). HA justerer ikke for utbytte hvis det ikke overstiger 10%. De justerte ikke en gang for udskillelsen av SFL! HA innrømmer at dette er ugunstig for de med caller, men at innehavere av putter vil tjene på det. Nå oppgir jo selvfølgelig ikke HA åpen balanse, men vi kan jo gjette hvor mye penger som er puttet inn i de 2 deep in the money callene 05D67 og 05I123 i forhold til 05U86 putten som er far out of the money....... (Hvor ble det av in the money puttene forresten?)

 

Hør følgende historie:

 

Jeg kjøpte FRO05I123HA i begynelsen av august når kursen lå på ca. 266 kr og betalte ca. 15,80 for disse. Greit nok for deep in the money opsjoner, break-even noe over kurs. Så finner "plutselig" HA ut (mens jeg er på ferie, rundt 20 august) at det skal deles ut store utbytter og at SFL skal utskilles. Dette visste jo enhver idiot lang tid i forveien. Jeg, f.eks., tok det for gitt at de måtte justere strike og warrants/andel i den forbindelse. (Ellers hadde jeg ikke kjøpt på break-even.) Brått senker de prising slik at break-even blir ca. 240 kr ved kurs ca. 265!

 

Men, det er ikke slutt med det. Etter utbytte og utskillelse av SFL ligger de fremdeles med en prising som gir en break-even på 05D67 som er 15 kr under kursen (268,50)! Begrunnelsen nå er at det er forventet store fremtidige utbytter! (Men altså ikke så store hver gang at HA justerer strike.) Resultatet er at min 05I123 nå er verdt nesten 10% MINDRE enn da jeg kjøpte den, på tross av at kursen er 3,50 høyere og at det er blitt betalt utbytte og SFL aksjer er blitt delt ut i mellomtiden.

 

Dette er den rene svindel fra møkka-market maker HA! Ikke dytt penger rett i lomma på HA ved å kjøpe warrants, men kjøp aksjen istedet.

 

Stockamateur/Stocktalk

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen her har god peiling på HA Warrants.

 

Hos stocknet stiller HA alltid selger og kjøper kurs til sine warrants. Denne endrer seg selvsagt i takt med verdien på det underliggende papiret. Det jeg lurer på om HA er forpliktet

 

Skjønner ikke helt hva du mener nå. Hos Stocknet?

 

HA er forpliktet til å være marketmakers i warrantsmarkedet (det er HA som tilbyr warrantene merket "HA"). Det vil si at det alltid vil være (så sant ikke HA har problemer med nettverket sitt) en spread (uansett hvilken megler du bruker). Hvor HA plasserer kjøper/selger bestemmes ut i fra diverse formler som tar hensyn til spread i aksjen, tidsverdi osv. Derfor vil du alltid kunne selge warrantene dine (med mindre HA som nevnt tidligere har tekniskeproblemer, noe de dessverre inneimellom har)

 

Les mer på handelsbankens hjemmesider.

 

http://www.handelsbanken.no/warrants

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg foreløpig helt ute av SIN...en formidabel forjeneste som krever noe skatteplanlegging er jeg redd for.

 

AKVER lyser opp portisen forøvrig.

 

Ser at interessen for warrents er til stede, og vil bare si at det også ligger gode fortjenestemuligheter i det generelle derivatmarkedet. Ulempen med en warrent er gjerne at den er utrolig langsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke noe annet med det en at alle warrants jeg kan handle hos stocknet er utstedt av HA.

 

fant dette oppkalrende svaret på linken din utzi

 

Hvis jeg har kjøpt en warrant, hvordan vet jeg da at jeg kan selge den?

I de warranter som er utstedt av Handelsbanken garanterer banken at det alltid finnes en kjøps- og salgsmulighet på børsen samt at markedet er likvid.

 

 

Takker for oppkalrende svar har prøvd meg litt på warrants med varierende hell, men har vært litt bekymret for at jeg plutselig skal bli sittende uten kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...