Jump to content

Traders Pit - Episode 153 - Onsdag 27.10.04


Ivers

Recommended Posts

Skikkelig bra Klinsmann.. Liker at du setter spm tegn til TOM.

:wav: Slikt skaper liv på forumet... Jeg er på sett og vis enig med deg...men jeg tror TOM kan nå 50,men ikke så mye mer... fordi konkurenter osv vil sette en begrensing oppad,men på 27-28 er TOM billig..

 

Rekordmange innlegg for pitten "min"-Fasiten får vi etter børsslutt imonrgen..men 50 før det i det heletatt har blitt onsdag,som er pitens dag..er ikke værst.

:idea:

Godnatt :windows:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Kan vel si det sånn jeg tror Tomra kommer til å stige basert på alle disse nyhetene. Men at alt er rosenrødt det tviler jeg på. Og jeg er veldig skeptisk til aksjen. Og sitter ikke long i denne. Foreløpig...

 

Din Pit?Ikke helt med?

 

 

Ja nå skal vi kjøre på...

 

Men noe av grunnen til at jeg er litt fraværende noen ganger er at det er litt lite liv her. Men jeg har en egen evne til å provosere.hehe....

 

Men synes det er litt bekymryngsfullt at ALLE er positive til Tomra, dert gjør meg nesten enda mer negativ.hehe

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Nå tar Klinsmann kvelden her.Hehe.Men produksjonsutgiftene i Tyskland bør vel være billigere enn at de produseres i Asker?Eller hva?Mulig jeg tar feil men det som skal til Tyskland blir vel produsert i Asker?

 

Og med de folkene som Nixdorf har i ryggen så kommer de til å kjøre knallsterkt fremover for nå ser de at dette blir et marked. Jeg tror også Nixdorf over tid vil være mest konkurransedyktig.

 

Hehe vi prater om en panteautomat?Synes sammenlikningen Internet Explorer og Linux blir en smule feil. For å si det sånn en bruker trenger ikke å endre sine varer ved å bruke Nixdorf sine automater. Det er like enkelt. Pauteautomatteknoligien er ikke akkurat den mest kompliserte. Og merkevaren Tomra er ikke like sterk som merkevaren Microsoft!!

 

Så da overlater jeg resten av diskusjonen i kveld til dere. Hehe nå har jeg gjort mitt for at det kan bli rekord i antall innlegg på en dag. Hehe....

 

Klinsi

 

Ikke nødvendigvis, norske arbeidere er i verdenstoppen hva angår produktivitet, produktiviteten kan fort spare inn de høyere lønnsutgiftene.

 

Sammenligningen var Internet Explorer og Opera, begge virker like bra på den felles WWW. Etter det kjørte jeg Windows og Linux, Linux er kompatibelt med de fleste Windows produkter.

 

Panteautomatteknolgi er ikke særlig avansert, men det som er avansert er å få tilgang til markedet. Det tar år å bygge nettverk og skaffe seg tillit. Tillit kan ikke kjøpes, tillit må skapes.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg at he-he-mannen skal gå og legge seg. :wink: For maken til spamming av tråden i kveld har jeg ikke sett før. :cry: Er faktisk overrasket over at noen i det hele tatt har orket å bruke tid på å lage "motinnlegg". Ikke en eneste nyhet eller interessant vinkling fra he-he-mannen tross utallige innlegg. :!: Jeg håper at dette ikke er innledningen til en ny tid hvor Aksjeforumet forsøples slik tilfellet er på Stocktalk eller for den saks skyld på HO.

:!:

Link to comment
Share on other sites

Det hadde gått ok med meg i askjekonken hvis ikke fader meg det utrolige hadde skjedd, at horeaksjen nr en, OTR, skulle falle fra 20kr(etter ganske mye fall forrige uke) til 18kr nå!! Jeg har rett og slett ikke ord...

Link to comment
Share on other sites

Oi. Trodde et øyeblikk jeg var kommet på feil forum. Mye her lignet på en HO-tråd.

 

Veldig mye rot. Får bare minne om at det er børs i Tyskland. Den er åpen i morgen. Wincor Nixdorf er notert der. Repant finnes på listen for unoterte. I tillegg er det en håndfull andre små og store selskaper.

 

Dette gidder ikke jeg å følge opp.

 

Å pumpe opp antall innlegg ved å skrive masete ting uten innhold og verdi, blir vekk-kastet tid for leserne og andre deltakere. Det er nå en gang min mening. Men en god diskusjon kan vi alltids ta og det blir satt pris på.

 

Nåja. Virker som om mange har ventet eller tilsynelatende ventet dommedag for enkelte aksjer spesielt og OSE generelt i det siste. Med en topp i dag. At veien er litt humpete er vel ikke det samme som at den nærmer seg en bratt nedoverbakke?

 

Om noen timer har vi svaret på om onsdag blir en nedoverbakke eller oppoverbakke.

 

(Hehe)

Link to comment
Share on other sites

Kan vel si det sånn jeg tror Tomra kommer til å stige basert på alle disse nyhetene. Men at alt er rosenrødt det tviler jeg på. Og jeg er veldig skeptisk til aksjen. Og sitter ikke long i denne. Foreløpig...

 

............

 

Men synes det er litt bekymryngsfullt at ALLE er positive til Tomra, dert gjør meg nesten enda mer negativ.hehe

 

Klinsi

 

Ingenting er rosenrødt hva angår business, business er grisete. Likevel, Tomra har en meget sterk markedsposisjon, de har markedets beste produkt, de tjener penger, de har masse cash.

 

De er et selskap i et marked som langfra er maksimert, gjenvinning er fremtiden. Vi lever på en planet med stadig flere mennesker, og stadig mere søppel. Søppel må gjenvinnes for at vår planet ikke skal 'gro igjen', for at det skal kunne gjenvinnes må det samles inn.

 

Tomra er et vekstselskap med store muligheter, men er ikke priset som et. Se på Google, hvor mange hundre ganger er ikke deres P/E? Likevel, Google er innenfor et segment med hard konkurranse og prispress, men er fortsatt vilt priset i mine øyne. Som Google er Tomra en del av fremtiden, jeg bare venter på at prisningen av Tomra skal reflektere dette :)

Link to comment
Share on other sites

re. Klinsmann...

 

Vel, er nå ikke så sikker på at alt handler om Tyskland fremover.

Ser det heller som at dette var trinn 1. på en rekke triggere fremover.

Det er jo ikke så mye mer det kan handle om i Tyskland nå da... bortsett fra at det må plasseres ordre da.... :D

Jeg anser Tyskland som avklart.

Markedet har ikke tatt dette innover seg enda, men det kommer!

 

Synes ikke poenget til Ethean, er så vanskelig å se.

Det er selvsagt litt forskjell her, men det ligger et viktig moment i dette.

 

Skjønner at du vil "fyre opp" litt her og det er greit.

Synes imidlertid at påstandene dine blir litt tynt begrunnet..... :wink:

Er ingen Tomra eller aksje ekspert selv, men mener allikevel at jeg har en viss forståelse for potensialet i den bransjen nå.

Klarer ikke helt å se nedsiden i aksjen nå. (muligens fordi jeg ikke har greie på slikt, men det virker fullstendig ulogisk å snakke om nedsiden i Tomra nå)

Er ikke Tyskland alene en skikkelig vekst trigger nå?

Skjønner ikke annet!

Industriforetak, javel, men det betyr vel ikke at kursen MÅ kjøre med bremsen på?

Dette er da en aksje som kan "ta av" selv om det er industri......(har gjort det før...)

 

Ser at konkurrenter er nevnt som en "brems" her, men hvilke andre enn WN er det som er aktuelle i dag? (repant er en mygg)

Er WN konkurrent til TOM i andre land en Tyskland?

 

Vel, markedet bestemmer jo, og jeg har en dobling på 50 så det er fin avkastning uansett.

 

Men jeg klarer ikke å forstå at vi må stoppe på 40-50 :eek:

Er det en "teknisk" forklaring som sier STOPP på 50?

 

Onsdagens pit blir laaaaang... ja.... :)

:community:

 

Hilsen

:Pc:

Northern Lights

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvem som sitter her og mener TOMRA er risiko, og ikke tør å sitte long i selskapet? De er bunnsolide... Ingenting har forandret seg i firmaet siste året. Kursen er skapt av markedet!

 

Nå har Tyskland gått i "boks", og det er ett kjempemarked. I tillegg har de Japan hvor de selv sier at en større utrulling kan begynne i 2005(hvis pilotprosjeket lykkes)! Tyskland saken vil også gi dominoeffekt i EU regner jeg med(på sikt).

 

Jeg kan ikke fatte den som ikke vil sitte long i TOM? Mye tryggere enn STL på 100kr aksjen, eller NHY?

 

Kjøp TOM nå, sitt ett år eller 2 og jeg er sikkert på at du innen den tid har doblet pengene dine...

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg at he-he-mannen skal gå og legge seg. :wink:  For maken til spamming av tråden i kveld har jeg ikke sett før. :cry:  Er faktisk overrasket over at noen i det hele tatt har orket å bruke tid på å lage "motinnlegg". Ikke en eneste nyhet eller interessant vinkling fra he-he-mannen tross utallige innlegg. :!:  Jeg håper at dette ikke er innledningen til en ny tid hvor Aksjeforumet forsøples slik tilfellet er på Stocktalk eller for den saks skyld på HO.

:!:

 

Det irriterer meg å se at andre mennesker tror det bare er å spasere inn på et marked å selge produktet sitt som nystartet bedrift. Det er har prøvd å forklare Klinsmann. For å selge et produkt å skaffe seg store kontrakter, trenger du tillit, tillit bygges over tid og kan ikke kjøpes for penger.

 

Har jeg vært usaklig, excuse moi.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg skal det også sies at TOM gir utbytte. Det er en positiv ting. aksjen er nær ATL og nå er det på vei ett marked som er større enn det Tomra noen gang har solgt for!

 

Stort marked i USA også!

 

Sier det igjen, de som ikke kjøper TOMRA nå bør ikke være her. Det er få klarere kjøp på OSE pr dags dato.

 

(Det er volum i aksjen også.. Noe det ikke kan sies om visse andre:)

Link to comment
Share on other sites

Bra at noen setter litt pris på litt action!!En fornøyelse å være med i din pit Ivers!!Aksjer skal være litt action!!

 

Og argumentene mine er saklige, og seriøse!!

 

Men skjønner at kanskje den eldre garde ikke vil ha noe nytt og fresht på "deres forum".

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

1,3 milliarder har vel Tomra i kontanter, som dem har brukt på mye merkelig. Et merkelig oppkjøp sist.

 

Jeg synes også det du skriver er ytterst merkelig.

 

Nixdorf har flere av de mektigste institusjonene bak seg i Tyskland. Hvis merket er tysk og i tillegg er billigere, ville jeg som sjef selvfølgelig valgt Nixdorf og ikke Tomra!!

 

Jeg tviler på at tyske innkjøpssjefer kjøper tyske produkter fordi de er tyske. Tyske sjefer er ikke så sentimentale, tvert imot, de er (grusomt) korrekte. De kjøper produkter som over tid er mest kostnadseffektive, som lever lengst og som det er minst problemer med. Det er ikke alltid innkjøpspris spiller hovedrollen.

 

 

Og Tomras teknologi er vel ikke spesielt mye bedre.!

 

Tomra har vunnet mange priser for sin revolusjonerende teknologi, sist omtalt her -> http://www.aksjeforumet.no/forum/viewtopic.php?t=199. Jeg kan ikke huske å ha lest nyheter om at WN har mottatt priser for sin teknologi.

 

Også Tomra sine maskiner er det masse trøbbel med

 

 

Og argumentene mine er saklige, og seriøse!!

 

Slike, udokumenterte påstander hører ingen plass hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ja, står vel på hat lista til Origo jeg også nå....

 

sitat:

"Er faktisk overrasket over at noen i det hele tatt har orket å bruke tid på å lage "motinnlegg"."

 

Bra vi ikke tok diskusjonen i Aksjepraten da....

 

Jeg som akkurat la inn det lange innlegget til "He he" mannen..........

 

Sorry....... :(

Link to comment
Share on other sites

Klinsmann..

 

Det å sette jorden i bevegelse pga Wincor er liten vits. Greit, Wincor er OK. Men Tomra er større, Tomra er eldre. Om de er bedre vet jeg ikke.

 

Tyskland er ett kjempemarked. Det vil være stort nok. I tillegg driver Tom med ting i Japan som jeg ser på som vel så bra!

 

Hold kjeft og kjøp TOM!

Link to comment
Share on other sites

Ble mye TOM her, moro det,..men det var nå til ære for INM at tråden ble startet, så hva er mer naturlig enn å se disse to i sammen med med utviklingen av ose det siste halvåret.

 

z?s=inm.ol&c=TOM,^OSEAX&a=v&p=s&t=6m&l=o

 

Volumindikatoren tilhører INM.

 

Skulle tro begge aksjene har noe å ta igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hva var det Tomra kjøpte igjen?

 

Husker ikke navnet!!Titech tror jeg!!Den betalte de over 200mill for!!Og selskapet har minimale overskudd!Er jo et elendig kjøp!!Hvem betaler over 200mill for et selskap som knapt går i overskudd???

 

Nei si det, investorer i Amerika betaler jo milliarder for et selskap med en P/E på flere hundre (Google).

 

For å ikke snakke om:

 

Folk betaler i dyre dommer for aksjer i selskaper som knapt tjener penger. (Pan og Fjo)

 

Folk handler som galne i et selskap som går solid i minus, og tilogmed sender kursen oppover! (Eme)

 

Folk ser svært lyst på fremtidsutsiktene til et selskap som aldri har tjent penger, og investerer villig pengene sine der. (Stp)

 

Nei Klinsmann, verden er ikke enkel å forstå er den?

 

/ironi

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to oppfordringer å komme med.

 

Kan egnetlig henge meg på Teknikerns oppfordring til Klinsman: Sett deg inn i det du skriver om og slutt å dumme deg ut. Forøvrig vet du overraskende mye om et selskap du ikke veit noe om, selv om du bommer hele veien da (bevisst eller?).

 

kris: Se til å endre det siste innlegget dit. Saklihetsnivået ditt nådde en fullstendig bunn. Skjellsord bruker vi ikke mot andre diskusjonsdeltakere om vi er aldri så uenige!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...