Jump to content

Traders Pit - Episode 153 - Onsdag 27.10.04


Ivers

Recommended Posts

Riktig Vegard folkene bak Nixdorf er virkelig ikke hvem som helst. Etter det jeg vet så er California ikke akkurat særlig inntektsbringende?noen som kan motargumentere det?

 

Dessuten vet vi jo at det allerede skjer marginpress i Sverige og Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Klinsmann

 

Ikke dum deg mere ut nå er du snill. California er det markedet i USA med den største prosentvise veksten, og med sterkest driftsmargin.

 

Ta et hint:

 

LÆR DEG MERE før du skriver, det blir litt latterlig med alle disse FAKTA-feilene du serverer så kunnskapsløst i ett sett.

Link to comment
Share on other sites

re. Klinsmann.....

 

Jammen ble det fart her ja....

Kanskje du provoserte litt allikevel? :evil:

 

Selv om jeg vanker litt her på Traders pit, så er jeg nok litt for langsiktig til å kalle meg trader... men Aksjeprat tråden, er jo ikke egnet for kortere meningsutvekslinger, så da blir det litt meldinger her på pit`en også for "investorer" :D som meg..... :)

 

Ser at du er veldig positiv til WN, men har du noe inngående kjennskap til hvor de står i dagens situasjon?

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner særlig til de, men leser meg litt opp nå.

 

Har som sagt klokketro på Tomra i den situasjonen som er oppstått i Tyskland nå (endelig, vil vel mange si...)

Tror Tomra har hatt avtaler "på vent" hos flere kjeder i lengre tid.

De er godt etablert i Tyskland og Erik Thorsen, som vanligvis er svært nøktern, gliste godt etter BundesRat avstemmingen sist......

Selv om han uderstreket at det var en del formaliteter igjen, så ser vi jo at dette går veien nå!

Link to comment
Share on other sites

Nesten samtlige analytikere tror på marginpress i Tyskland, men her er det ingen som tror på det?Javel.

 

Hehe sikkert en hyggelig kar du også, og håper for din skyld at all din tid du bruker på Tomra også faktisk lønner seg for deg økonomisk. For det har du fortjent. Men Tomra kursen har jo ikke akkurat vært en vinner siste årene så det er vel heller tvilsomt.

 

Jeg tror ihvertfall det eksisterer en nedside i aksjen, og ikke bare en oppside som alle tror. Aksjen tror jeg muligens kan gå til 40kr hvis dette blir då bra som dere tror men kurser på 100 kr etc hører vel til fantasiland. Det tar noen år, og det skjer ikke for Tomra kommer til å få mange konkurrenter hvis dette er en så lønnsom butikk som folk vil ha det til. Tidligere hadde Tomra monopol. Den fortiden er utopi...

 

Mvh Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Hei Northern Lights

 

Vi får vel leve med at alle ikke deler vårt syn :wink: Klinsmann er vel like interessert i Blom som vi er i Tomra, noe som selvsagt er greit. Men det er litt rart at man skiver så mye om noe man er blank på hva gjelder kunnskap.........Nok om det.

 

Kveldens nyhet syns jeg er den viktigste jeg har funnet siden 15 oktober. For den bekrefter at en politisk løsning har klart flertall. Det burde berolige de nervøse, og dem er det mange av ser det ut som :oops:

 

Vi får se hva morgendagen bringer, men det tegner bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler da ikke at mine argumenter er helt bakmål!!

 

 

Det jeg først og fremst vil si at jeg tror på prispress(noe vi allerede har sett), tror Nixdorf blir en kjempe utfordrer, flere konkurrenter siden det ikke er verdens mest avanserte teknologi.

 

Men at det er en god nyhet i kveld for Tomra er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg først og fremst vil si at jeg tror på prispress(noe vi allerede har sett)' date=' tror Nixdorf blir en kjempe utfordrer, flere konkurrenter siden det ikke er verdens mest avanserte teknologi.

 

Jeg er enig i at prispress er et tema i aksjen, men det vi så i Q3-presentasjonen var jo at marginene ble holdt oppe på et akseptabelt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Hei Klinsmann

 

Jeg ber deg dokumentere pris-press. Når du sier at Tomra allerede opplever dette, må du ha det fra et eller annet sted. Tomra holdt sine marginer i Tyskland i Q3, og det i et marked med lav etterspørsel. Og de økte salget.

 

Vi får nå en situasjon med betydelig etterspørselsøkning, noe som etter de fleste teorier ikke er prispressende :wink:

 

Marginer er ikke utelukkende pris. Tomra`s kostnader slankes. Videre faller produksjons-kostnader pr. enhet når produksjonen økes. Man kan om ønskelig senke prisen, men allikevel beholde marginen om det skulle være ønskelig.

 

"Tok du an" :?: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er jeg enig i teorien Teknikern.

 

Ja resultatet i 3.kvartal var jo faktisk meget bra, men det er nå rallyet starter. Og folk vil jo se hvilke muligheter som ligger i pantemarkedet nå. Kostnadene blir garantert kuttet pga den høyere produksjonen, men inntekt pr.automat blir garantert lavere. Så får vi se om produksjonen blir så høy at den kompenserer marginpressset dom kommer til å oppstå. Nixdorf vil uansett vinne over Tomra på pris den saken er hevet over tvil, spørsmålet er om de også får enorm markedsmakt og om de er den eneste konkurrenten til Tomra????

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på alle disse resultat fremleggelsene er det noen spesielle dere ser frem til torsdag/fredag? Evt som kan være verdt å komme seg inn i :twisted:

 

Gresvig? DNB Nor?

 

Noen innspill hadde ikke vært å forakte- stakkars student som meg trenger litt råd her.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tekniker`n!

 

Ja, du har rett i det.....

 

Bra du støtter meg litt nå..... :wink: , men jeg ba kanskje om litt pepper med kursmålet mitt....

Men det er jo lov å sette seg høye mål!

Og umulig tror jeg ikke det er, selv om vi nok ser 2006 på kalenderen før det skjer....

Men nå har jeg jo iallefall vist at jeg ikke er av dem som selger på dagens og neste måneders kurser.....

Men den dagen jeg selger er det vel en trader som kjøper....

Kanskje 100,- synes latterlig billig om et år eller to....

TOM kommer jo fra 200, selv om det er noen år siden nå, vet ikke jeg hvilket fantasiland det var?

 

Er selvfølgelig klar over at kursen bestemmes av markedet og at tidligere ATH ikke betyr noe for fremtiden.

Men har vi ikke TOM større potensiale nå?

Jeg mener nå det, som hobby-investor altså... :wink:

Vel, nok om det....

 

Vedr. kveldens nyhet, så er det jo meget gode nyheter for de som har tvilt på at Tyskland saken var avklart!

Må bare understreke at du er RÅ :thumbup: på ferske nyheter :!:

 

Sitat fra aksjepraten:

"Artikkelen trykkes i MORGENSDAGENS utgave av Berliner Zeitung. Den har derfor morgendagens dato, så fersk er den"

 

UTROLIG BRA!!!

 

:winner: :winner: :winner:

 

Hilsen

 

:Pc:

Northern Lights

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Klinsmann

 

Se der ja, nå er du på glid :violent1: . Vi skal nok få lagd en god og langsiktig Tomra-aksjonær av deg med tid og stunder :wink: :toothy7:

 

Jeg ser på W.N. som en seriøs og verdig utfordrer for Tomra i Tyskland. Men nå er ikke jeg av dem som frykter konkurranse i et voksende marked.

 

Andre aktører av betydning er det vel ingen grunn til å frykte. De fleste kontraktene vil bli signert innenfor de nærmeste 6 måneder, og det er for kort tid for andre aktører å komme på banen. :stupidme:

Link to comment
Share on other sites

200KR KURS JA....ehhh....35 milliarder blir det hvis jeg ikke tar feil...oj oj oj....hehe....ja et stykke opp dit for å si det sånn...hehe

 

Bra at vi er enige om Nixdorf og ikke skyver alt unna, tviler på at alt er rosenrødt i Tomra. Ikke bli blendet av alle disse gode nyhetene du finner!!Hehe.

 

Siden jeg fikk igang en heidundrande diskusjon denne kvelden og det er jo allid bra for forumet. Kan jeg jo oppfordre alle til å begynne å kikke litt mer på Blom i den nærmeste framtid. Her kan det bli penger å tjene fremover. Resultatene blir spennende ihvertfall.

 

Tomra er fin å trade den. Langsiktig trenger jeg ikke være. Men at den sikkert er morsom å følge fremover det tror jeg garantert. Derfor har jeg også begynt å titte bitte litt mer også. Hehe.

 

Mvh Klinsi

Link to comment
Share on other sites

COBAN:

 

Sjekk ut INM www.inmeta.no og gå på investor og les rapportene, samt Q3 som kommer imorgen.

 

Den er slik jeg ser det atraktivt priset. P/E for 2004 er ca 4 dersom Q3 og Q4 blir som forventet...

Utbytte blir på ca 30øre

 

P/E og utbytte er estimert av meg,men ja.. samme for meg om du/andre kjøper nå..men det er nå den er billig tror jeg.. :arrow:

Link to comment
Share on other sites

Når den var i 200kr sist da var jo Tomra monopolist. Nå popper det frem konkurrenter i et kjør. Så er vel ikke så realistisk å håpe på disse kursene. Kanskje for et par år siden hvis Tysklands saken hadde gått litt fortere enn den faktsik har gjort.

 

Så Teknikern så skal jeg prøve å begynne å belære meg mer om Tomra.Hehe. Så gir jeg deg utfordringen å lese litt om Blom.Hehe. Da har vi en deal da? :D

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at de var monopolister, noe EU jo er litt opptatt av.......

Men er ikke markedet, uansett konkurransen i Tyskland, litt større nå? Litt mer realistisk iallefall?

Ikke vet jeg om Japan og England var potensiale dengang, men volumene må da uansett monopol eller ikke være en smule større nå?

 

Mener ikke at vi skal opp til 200 igjen (har aldri sagt det, men jeg kan ikke skjønne at alt over 40 er så "lykkeland" liksom........

:wink:

Link to comment
Share on other sites

1,3 milliarder har vel Tomra i kontanter, som dem har brukt på mye merkelig. Et merkelig oppkjøp sist. Nixdorf har flere av de mektigste institusjonene bak seg i Tyskland. Hvis merket er tysk og i tillegg er billigere, ville jeg som sjef selvfølgelig valgt Nixdorf og ikke Tomra!!Og Tomras teknologi er vel ikke spesielt mye bedre. Også Tomra sine maskiner er det masse trøbbel med!

 

Mvh Klinsi

 

Nå tar jeg en råsjangs.

 

Hvorfor bruker du som nordmann Internet Explorer, når du som nordmann kan bruke Opera, som er både bedre og billigere? Hvorfor bruker du i det hele tatt Windows, nå som du kan få Linuxvarianter som er både bedre og billigere?

 

Svar:

 

Etablerte produsenter er trygghet (Microsoft)

Etablerte produsenter har et godt utbygd servicenettverk (Microsoft)

Etablerte produsenter leverer det de lover (Microsoft)

 

Toppsjefer velger ikke ut fra nasjonalitet, toppsjefer velger ut fra pris, pris i et langsiktig bilde. I det langsiktige bildet har jeg stor tro på at Tomra er best fordi Tomra leverer høykvalitetsprodukter. Selv om WN er 20% billigere i innkjøp, tviler jeg på de er 20% billigere på lang sikt, snarere det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Når den var i 200kr sist da var jo Tomra monopolist. Nå popper det frem konkurrenter i et kjør. Så er vel ikke så realistisk å håpe på disse kursene. Kanskje for et par år siden hvis Tysklands saken hadde gått litt fortere enn den faktsik har gjort.

 

Så Teknikern så skal jeg prøve å begynne å belære meg mer om Tomra.Hehe. Så gir jeg deg utfordringen å lese litt om Blom.Hehe. Da har vi en deal da? :D

 

Hvilke konkurrenter 'popper frem i et kjør' da? Det vil alltid være nyetableringer i et marked med vekst, men de færreste lykkes uten å jobbe hardt for det, 'riktig' nasjonalitet eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hei dere,.. ikke for å blande meg inn i diskusjonen..., men en liten interesse for kursmålet har nå jeg også.

 

Som Northern Light sier,,, hvorfor er alt over 40 liksom forbi all forventning?

 

Er jo bare ett år siden den var rundt 50,..? Bør vel nå egentlig kunne prises inn som et skikkelig vekstforetak med det stor markedet som åpner seg nå???

 

Bare undres...?

Link to comment
Share on other sites

Nå tar Klinsmann kvelden her.Hehe.Men produksjonsutgiftene i Tyskland bør vel være billigere enn at de produseres i Asker?Eller hva?Mulig jeg tar feil men det som skal til Tyskland blir vel produsert i Asker?

 

Og med de folkene som Nixdorf har i ryggen så kommer de til å kjøre knallsterkt fremover for nå ser de at dette blir et marked. Jeg tror også Nixdorf over tid vil være mest konkurransedyktig.

 

Hehe vi prater om en panteautomat?Synes sammenlikningen Internet Explorer og Linux blir en smule feil. For å si det sånn en bruker trenger ikke å endre sine varer ved å bruke Nixdorf sine automater. Det er like enkelt. Pauteautomatteknoligien er ikke akkurat den mest kompliserte. Og merkevaren Tomra er ikke like sterk som merkevaren Microsoft!!

 

 

Så da overlater jeg resten av diskusjonen i kveld til dere. Hehe nå har jeg gjort mitt for at det kan bli rekord i antall innlegg på en dag. Hehe....

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Men tror Tomra kan bli en morsom aksje i morgen. Og i det siste har den vært veldig morsom. Så blir vel noen bet i den i morgen.

 

Konkurrentene kommer til å blir fler og fler, for et par år siden hadde de jo ingen konkurrenter. De var unike. Derfor var de også priset så høyt. Akkurat nå fremover vil alt handle om Tyskland ikke de andre markedene.

 

 

Mvh Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...