Jump to content

Traders Pit - Episode 153 - Onsdag 27.10.04


Ivers

Recommended Posts

Stor dag for meg som INM aksjonær.. Q3 håper jeg leverer pluss et par mil,men er det i det heletatt pluss og ordreserven og guidingen god så er jeg happy...

 

Håper dere andre ser potensialet før det er tatt ut...

 

 

ellers er DNBNOR eng med meg ift olje...

DnBNOR Markets er ikke bekymret over at oljeprisen i disse dager ligger rundt 50 dollar fatet. Nå regner meglerhuset med kraftig prisfall.

 

- Høy sesongmessig etterspørsel og små muligheter for økt produksjon på kort sikt tilsier at prisene vil holde seg høye gjennom vinteren. Gjennom 2005 venter vi at prisene vil kunne falle betydelig, ned mot 30 dollar per fat mot slutten av året, både som følge av mindre vekst i etterspørselen og økt produksjon, skriver meglerhuset ifølge Reuters.

 

Sektorrotasjon innen 6 mnd... fra olje til IT

 

Lykke til med morgendagen :sunny:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Sektorrotasjon om 6mnd er ikke tilfelle, den kommer nå skulle olje falle om 6mnd. Da er det jo allerede forsent å rotere:) Jeg håper at det går innen 3 mnd. begynner å få dårlig tid...

 

Har roet meg litt nå fra ved børsslutt tidligere i dag.. Da var jeg ikke blid:)

Link to comment
Share on other sites

Re. Klinsmann

 

Hei!

Du lurte på kursmål fra noen Tomraaksjonærer.......

 

Mitt er på 100,- i løpet av 2005... :D

(blir sikkert mobbet litt nå, men takler det...den som ler sist ler best...) :wink:

Inngang 24.40.

Sånn helt passe optimistisk, spør du meg.

2005 blir nok Tomras beste år noensinne.

Triggere står i kø.

 

Hilsen

 

:Pc:

Northern Lights

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg tror ikke det kursmålet trenger en kommentar.hehe......Det eneste jeg er spent på hvor mye marginer Tomra kommer til å få, det kommer garantert til å bli et enormt prispress på markedet? Og de som står bak Wincor er ikke noen hvem som helst i tysk finans!!Og ser jo at Lidl bruker Wincor i Norge. Og Wincor klarer garantert å presse prisene lavere enn norske Tomra. Og jeg tror ikke Tomra sin teknologi er noe bedre enn Wincor sin. Vi prater jo ikke om noe fancy-scmancy teknologi her.hehe.Nå har jeg sikkert provosert mange, men det er mine meninger, og jeg holder meg langt unna aksjen. Her er det også nedside ikke bare oppside!!

 

Yupp en uke igjen til BLOM sitt 3.kvartal da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke TOM går over 50,- iløpet av 2005.

 

Fatter ikke at dere tror et selskap som TOM skla gå 4 gangern.. sjelden industriselskap gjør det...

Link to comment
Share on other sites

Heisann Klinsmann!

 

Nå vet jeg ikke hvor nøye du har studert Tomra, men jeg mener å finne endel brister i argumentene her:

 

Marginpress: Når et marked på 50.000-80.000 automater åpnes er det lett å forklare utifra tilbud-etterspørselsteori at det er selgers marked og at noen priskonkurranse i Tyskland ikke vil være et tema før om flere år. Tomra har en produksjon på oppmot 1000 automater per måned og kan tredoble denne på et halvt-trekvart års tid. jeg har dessverre ingen anelse hvor mye Wincor Nixdorf produserer, og har sendt dem en mail for å finne ut dette. At det er og blir konkurranse i Norge og resten av Skandinavia er jeg helt på det rene med, og her vil det fremdeles være konkurranse på pris, service og leveringsdyktighet.

 

Lidl i Norge bruker Wincor Nixdorf (noen bruker både Tomra og WN), mens Lidl i Tyskland bruker Tomra. Siden Lidl Tyskland og Tomra Tyskland allerede har et tilsynelatende godt samarbeid er det naturlig å tro at de vil fortsette dette.

 

Panteautomater er faktisk ganske avansert teknologi; flasker må gjenkjennes på materiale med optiske sensorer, sorteres evt. komprimeres (bokser). Tomra er markedsledende og har fått mange utmerkelser for teknologien og brukervennligheten til maskinene sine.

 

Opp/nedside: Jeg ser ikke mye nedside i Tomra nå, det er nettopp åpnet ett milliardmarked, et annet, Japan, kommer til å åpnes i desember/januar med ferdigstillelsen av pilotprosjektet i Tokyo og omegn. Japan kan være neste like stort som Tyskland. England er et tredje interessant marked hvor Tomra er så og si enerådende. De nye Recycling Centers er teknologi utviklet for England, men har et enormt globalt potensiale i ikke-pant-markeder. Men man forventer ikke inntekter i England før i 2006.

 

Konklusjon: Jeg vil anbefale deg å dykke litt dypere inn i tall- og estimatmaterialet som finnes rundt Tomra, deres marginer og det nye tyske markedet. Etter min mening er det kortsiktige potensialet ikke på langt nær tatt ut. Wincor Nixdorf er en sterk konkurrent vi må finne ut mer om, jeg tenker å karlegge mer av deres virksomhet i tiden fremover.

Link to comment
Share on other sites

Yupp må si det var et godt svar. Har vært inne i Tomra og tradet, aldri vært long i denne aksjen. Riktig at jeg ikke vet nok om selskapet. Men ALLE er positive om dagen kanskje litt mange!!

 

Jeg tipper Tomra kommer til å få en god del konkurrenter. Mye pga av at jeg ikke kan se at det er vanskelig å lage en panteautomat. De optiske sensorene går vel på størrelse. Og bruker da fotoceller. Og utfra de sivil ingeniørene jeg kjenner er ikke dette så forbannet vanskelig å lage.

 

Og Nixdorf ligger vel 20% under Tomra i pris. Tyskerne er prisbevisste, og man velger det laveste. Men om Nixdorf kan føre en enorm produksjon det vet jeg ikke. Jeg kan bare si at det vel er sterkere folk bak Nixdorf enn det er bak Tomra.

 

Mvh Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Hei hei alle sammen

 

resultatene fra aksjekonken kommer i løpet av kvelden

 

Kom nettopp hjem fra et foredrag av Bjarne Skeie. Han brukte mesteparten av tiden til å prate varmt om sinvest og Ocean Rig. For sinvest trakk han frem paretos analyse, om at hvis ratene holdt seg ville fair prising av sinvest være over 30 kroner. Selv trodde han det var en mulighet for at ratene skulle "ta av".

 

DNBNOR holdt også foredrag, og opererte med kjøpsanbefalinger på en rekke offshore aksjer. Samtidig som det ble sagt mye om oljeprisen. Som nevnt av Ivers mente de den ville holde seg høy gjennom vinteren mens den skulle falle til våren.

Link to comment
Share on other sites

Yupp må si det var et godt svar. Har vært inne i Tomra og tradet, aldri vært long i denne aksjen. Riktig at jeg ikke vet nok om selskapet. Men ALLE er positive om dagen kanskje litt mange!!

 

Jeg tipper Tomra kommer til å få en god del konkurrenter. Mye pga av at jeg ikke kan se at det er vanskelig å lage en panteautomat. De optiske sensorene går vel på størrelse. Og bruker da fotoceller. Og utfra de sivil ingeniørene jeg kjenner er ikke dette så forbannet vanskelig å lage.

 

Og Nixdorf ligger vel 20% under Tomra i pris. Tyskerne er prisbevisste, og man velger det laveste. Men om Nixdorf kan føre en enorm produksjon det vet jeg ikke. Jeg kan bare si at det vel er sterkere folk bak Nixdorf enn det er bak Tomra.

 

Mvh Klinsi

 

Hei

 

Om du tror det er bare å etablere seg på et marked, så tar du skammelig feil. Hva skjedde da Lidl åpnet butikker her i Norge? Alle dagligvarebutikkene satt ned prisene, de omstrukturerte, og er når på høyde med og bedre enn Lidl hva angår pris. Kommer det nye konkurrenter vil nok de etablerte presse prisene og ellers bruke de midlene de har. Se på Repant, en suksess? Nei. Markedet for panteautomater er like spesielt som markedet for borerigger, du kan ikke bare bygge en borerigg å forvente at den blir utleid. For å lykkes på et marked må det jobbes i mange mange år, det er ikke bare å slenge seg på toget!

 

Tomra har veldig bra med cash, hva Nixdorf har vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

1,3 milliarder har vel Tomra i kontanter, som dem har brukt på mye merkelig. Et merkelig oppkjøp sist. Nixdorf har flere av de mektigste institusjonene bak seg i Tyskland. Hvis merket er tysk og i tillegg er billigere, ville jeg som sjef selvfølgelig valgt Nixdorf og ikke Tomra!!Og Tomras teknologi er vel ikke spesielt mye bedre. Også Tomra sine maskiner er det masse trøbbel med!

 

Mvh Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, da ble det litt fart her ja.... :)

 

Vel, Klinsmann... tror ikke du provoserer mer enn vi tåler. Viktig å få litt motargumenter, det skaper balanse.

Spesielt bra for sånne super-duper-optimister som meg.

 

Klart WN er en oppegående konkurrent til Tomra, men hva feks. Lidl velger i Norge spiller mindre rolle.

Det blir så utrolig små volumer i forhold til verdensmarkedet...... men jeg skjønner at du tenker på signaleffekten.

Tror ikke kjedene i Tyskland har så store valg, da WN ikke kan levere slike volumer.

Får TOM 50%, blir det kroner så det holder uansett.

Så var det alt annet enn Tyskland da....

Tyskland er bare en liten del av det hele.

USA, Japan, og ikke minst produktet de tester ut i England er spennende!

 

Hilsen

:Pc:

Northern Lights

Link to comment
Share on other sites

Det amerikanske markedet har jo ikke akkurat vært en suksess, ikke mye inntekter som har kommet inn i Tomra sin lomme nå.Eller hva?Ihvertfall ikke fra det jeg kan huske? Og Nixdorf svarer vel ikke nå på mail fordi de har mer enn nok med å få igang produksjonen enn å svare oss tradere.hehe....

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen å være "bedre-viter". Og jeg kan selvsagt uproblematisk leve med at andre har et annet syn enn meg selv.

 

Men når begrunnelsen er så faglig svak som din, så ber du nesten om en litt syrlig kommentar. 8)

 

For det er jo ganske unikt å uttale seg om en aksje, og samtidig ikke vite at 50% av omsetningen kommer fra USA.

 

Men for all del, du kan mene hva du vil for meg selvsagt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vel, Ethean, hvis Nixdorf ønsker å etablere seg i pantemarkedet har de pengene. Du kan selv kikke i rapporter på hjemmesida deres.

 

Wincor Nixdorf er et helvetes svært økonomi- og industrikonglomerat med hovedvekt på utvikling og salg av butikkterminaler og bankløsninger. Fra 2003 har de også forsøkt å etablere seg i panteautomatsegmentet med selskapet Wincor Nixdorf GmbH. At konsernet har kontanter til å kjøre på underskudd i mange år fremover er det ingen tvil om, og jeg tror uansett det går i overskudd. Les mer i en innføring her.

 

Som et mål på størrelsen av selskapet kan jeg nevne at det står at selskapet hadde 90 ansatte ved oppstarten i 2003. Sannsynligvis er det flere idag, godt mulig flere hundre, men det er få mot de 2000 som er ansatt i Tomra.

 

Ser ikke med noen stor bekymring på Wincor Nixdorf, mer som en interessant konkurrent det er lurt å holde øye med. Husk også at WN ikke er noen betydelig konkurrent andre steder enn i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...