Jump to content

Traders Pit - Episode 183 - Torsdag 16.12.04


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

I går solgte jeg FRO på 309 og kjøpte tilbake mine 2600 TOM for 35.10. Hadde i utgangspunktet tenkt å vente til 15:45 i dag med å kjøpe TOM, men syntes det er mer slitsomt å løpe etter en aksje enn eventuelt å ”tape” noen tiøringer. Ser at utgangen i FRO var litt dårlig timet, men seriøst for et ekstremt gap det er mellom NYSE og OSE! FRO handles inklusive GOGL for 326kr og 308 på OSE. Et gap på 18kr, men når man justerer for GOGL får vi 9,5kr i gap! Syntes det er vel mye.

Jeg er faktisk fristet til å hoppe over i FRO igjen ettersom TOM ser ut til å holde seg rundt disse nivåer utover dagen. Jeg skal selvfølgelig tilbake igjen før stengetid!

Link to comment
Share on other sites

Siphlonurus:

 

En annen ting: La oss si at man har kjøpt 15000 TOM til 24.60. Kursmålet er 100 kroner innen utgangen av 2005. La oss videre anta at man kan få solgt disse for 36.00 i løpet av dagen, og at man kan få kjøpt de tilbake på slutten av morgendagen (når alt er i boks) for 39.00. Man vil i så fall foreløpig realisere (36.00 - 24.60) * 15000 = NOK 171 000. Hvis alt går bra vil man gå glipp av (39.00 - 36.00) * 15000 = NOK 45 000. De neste 12 månedene vil allikevel (forhåpentligvis!) gi en ytterligere gevinst på (100.00 - 39.00) * 15000 = NOK 915 000. De "ynkelige" NOK 45 000 man har gått glipp av tilsvarer mindre enn 4% av den totale potensielle avkastningen.

 

La oss derimot for diskusjonens skyld anta at en eller annen hestehandel i kveldstimene kullkaster hele greia (grøss og gru!). Min påstand er at da vil kursen falle til minst 24.60 igjen (i løpet av noen dager). I dette skrekk-scenariet sitter man altså igjen med skjegget fullt av postkasser og tapt gevinst. Med mindre man solgte på 36.00 og kjøper tilbake 22000 aksjer for samme beløp og prøver igjen.

 

Objektivt sett er det ikke fnugg av tvil om hva som er lurest i det lange løp. Risk/reward ved å sitte over natta er rett og slett uforsvarlig. Personlig har jeg derimot definitivt ikke tenkt å safe på denne måten. Det skyldes for det første at jeg tror at kursen vil stige til mer enn 39 (selv om man sikkert kan komme inn tidligere om man er online). For det andre er jeg en patologisk gambler...

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Ang dagens "fall" i FRO i forhold til usa. Norsk finans presse omtaler den siste tidens ratefall i tankratene. Dollar kursen er svekket seg imot NOK pga. høyere oljepris. Ratefallet er betydelig, men fortsatt er ratene historisk gode.. Blir for mye fokusering på det negative. Jeg sitter.

Link to comment
Share on other sites

Ref mitt forrige innlegg:

 

Regnestykket blir mer overbevisende dess høyere TOM kommer i 2005. Omvendt blir det desto mer attraktivt å få med seg kursstigningen fram til mandag jo lavere kursmål man har for 2005. Med litt velvilje kan det dermed argumenteres for at de langsiktige venter til fredag/mandag, mens det er de kortsiktige som kjøper i dag. Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss som er på Tomra strengen tror jo virkelig at dette går bra i morgen,men det er jo klart at risikoen er der.

Hvis man liker å ta litt sjanser,så må det jo være mye mere lønnsomt å kjøpe warranter(Desto større tap hvis det går galt også da).

Gikk selv over på warranter for en uke siden,og med 24% avkastning denne uke så kan jo dette bli morro.(Håper jeg).

 

 

Der gikk forresten sperra på 34,40.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lett etter et sted på nett hvor man kan få tak i Volumveid Snittpris for et selskap men finner det ikke. Vi får jo bare sluttkurs, max, minkurs og volum grafisk. Jeg vil så gjerne finne et sted på nett der Volumveid Snittpris står.

 

Finansavisen har denne opplysningen med i sin børsoversikt men hvor i all verden henter de den ?

 

Alle forslag mottas med stor takk ! :)

Link to comment
Share on other sites

Sitter kun med warrants så dette blir spennende. Burde vel lett gå til 38 i morgen med positivt vedtak, det skulle tilsi 32% økning i warrantkursen. Skulle det derimot bli negativt utfall i morgen kan vel kursen lett gå til 28 igjen elller enda lenger og warranten faller med over 70% prosent. Etter å ha lest origos siste innleg i tomra posten er jeg enda mer sikker på at dette ikke blir tilfellle.

Dette blir innmarri spennende!

:geek::geek::geek:

 

Når er det møtet er ferdig i morgen?

Link to comment
Share on other sites

God dag godtfolk

 

Ang dagens "fall" i FRO i forhold til usa. Norsk finans presse omtaler den siste tidens ratefall i tankratene. Dollar kursen er svekket seg imot NOK pga. høyere oljepris. Ratefallet er betydelig, men fortsatt er ratene historisk gode.. Blir for mye fokusering på det negative. Jeg sitter.

 

Sitter en stund til jeg også.

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy

 

En annen ting: La oss si at man har kjøpt 15000 TOM til 24.60. Kursmålet er 100 kroner innen utgangen av 2005. La oss videre anta at man kan få solgt disse for 36.00 i løpet av dagen, og at man kan få kjøpt de tilbake på slutten av morgendagen (når alt er i boks) for 39.00. Man vil i så fall foreløpig realisere (36.00 - 24.60) * 15000 = NOK 171 000. Hvis alt går bra vil man gå glipp av (39.00 - 36.00) * 15000 = NOK 45 000. De neste 12 månedene vil allikevel (forhåpentligvis!) gi en ytterligere gevinst på (100.00 - 39.00) * 15000 = NOK 915 000. De "ynkelige" NOK 45 000 man har gått glipp av tilsvarer mindre enn 4% av den totale potensielle avkastningen.

 

Regnestykket blir litt feil. For det første:

Det har jo vært opptil flere spennende dager fra 24,60 og frem til i dag også - og der utfallet har vært vel så åpent som i morgen. Skulle man sittet utenfor hver gang noe skulle avgjøres, ville det meste av gevinsten til nå ha uteblitt, f.eks det første løftet til 28.

Og om det blir noe krøll i morgen, så trenger man jo ikke bli med helt ned til 24,60 igjen. Tviler sterkt på at vi får et så dramatisk fall over natten uansett avgjørelse.

 

For det andre og også kommentar til det andre innlegget ditt:

Jeg mener det er like relevant å få med seg stigningen selv om man er langsiktig. Når kursen når 100 er antallet aksjer man sitter med langt viktigere enn antallet man har i dag. Jeg mister 1160 (45.000/39,-) aksjer på å gå ut på 36 og inn igjen på 39. Det utgjør 70.760 (1160*(100-39)) i ytterligere tapt avkastning hvis vi når 100. Siden jeg sitter 100% investert kan jeg nemlig ikke putte inn mer når jeg ser det går veien.

 

Jeg gambler dessuten gjerne selv og når risk/reward er så lav som her - min subjektive vurdering - sitter jeg med den største ro. Jeg var mer nervøs på tirsdag.

 

Det eneste som er sikkert; på mandag er vi like fornøyde begge to :)

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Tomra

 

Hva mener dere andre om hvordan volumet kommer til å være frem til 16:00? Vi har 150 minutter igjen med trading før den store dagen. Kursen er 35,40.

 

1) Volumet fortsetter i samme tempo som nå, ca. 350' i timen

 

2) Volumet stiger kraftig mot slutten av dagen. Siste 150min stiger volumet til 600' per time.

 

Vi trenger volum! :naka: TOMRA :naka:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror TOM kommer til å stige mot slutten, fordi jeg anser risikoen for utsettelse i Tyskland som minimal - og det tror jeg de fleste gjør. Derfor vil det bli posisjonering.

 

JIN utvikler seg fint, dersom man sammenligner slutninger med BDI fra de siste dagene indikeres det at BDI vil flate ut rundt 5000 og begynne å stige igjen i januar. Dagens BDI blir spennende ;)

Link to comment
Share on other sites

Siphlonurus:

 

Jeg ser poenget ditt når utgangspunktet er at du har tømt alle lommene dine og kjøpt TOM for alt. Poenget mitt er egentlig ikke hva du, jeg og resten av menigheten her gjør. Tenk deg en kunde som vurderer å kjøpe 10 millioner aksjer. Ville du som megler ha anbefalt kunden risikoen for å tape la oss si NOK 100 millioner ved å kjøpe nå. Samtidig som du ville ha satt din arbeidsgiver i vanry og garantert ville ha fått sparken. Eller ville du sagt at det beste nok er å avvente fredagens utfall? Kunden vil jo uansett få en vanvittig gevinst med kursmål 100. Poenget er altså at vi som relativt små aktører kan tillate oss å gamble litt for egne midler. Fond og meglerhus kan definitivt ikke. Det er nettopp derfor oppturen vil bli så stor når røyken har lagt seg i januar en gang.

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg en kunde som vurderer å kjøpe 10 millioner aksjer. Ville du som megler ha anbefalt kunden risikoen for å tape la oss si NOK 100 millioner ved å kjøpe nå. Samtidig som du ville ha satt din arbeidsgiver i vanry og garantert ville ha fått sparken. Eller ville du sagt at det beste nok er å avvente fredagens utfall? Kunden vil jo uansett få en vanvittig gevinst med kursmål 100. Poenget er altså at vi som relativt små aktører kan tillate oss å gamble litt for egne midler. Fond og meglerhus kan definitivt ikke. Det er nettopp derfor oppturen vil bli så stor når røyken har lagt seg i januar en gang.

 

Enga har et meget godt poeng her. Og det er jo også dette som er påpekt tidligere; Oppgraderinger og heving av kursmål vil kommer først når alt er i boks.

 

Når det gjelder veddemålet mellom Enga og Pluss, så er det faktisk ingen som har rett. Det ble så vidt jeg husker nevnt noe om øl etter uavgjort mellom Brann og VIF. Dette er jo helt utenkelig.

 

Kem e' best ?

Link to comment
Share on other sites

Baltic Dry Index

5176

DOWN 187

 

BCI

Baltic Capesize Index

7060

DOWN 457

 

BPI

Baltic Panamax Index

4864

DOWN 87

 

BHMI

Baltic Handymax Index

32413

DOWN 162

 

-----

 

Panamax og Handymax faller lite, JIN har bare ett skip i Capesize klassen. Det er Capesize som faller...

Link to comment
Share on other sites

Tomra siger nedover. Tror vi kan duppe under 35 jeg.

Men dette beviser vel bare at en del ikke vil sitte over avgjørelsen i morgen. Mao at de ikke er 100% sikre. Vil vel også være bra fpr morgen dagen når mange forhåpentligvis vil inn! Tror at vi kommer over40 i morgen jeg nå gitt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...