Jump to content

PFI - P4 Radio Hele Norge


Ståle

Recommended Posts

Er det på tide å gå inn i P4 aksjen igjen nå? Det virker som det ikke går så veldig bra for konkurenten Kanal24, og at det går veldig bra for P4. Jeg tror folket nå begynner å skjønne dette, og at de er posetive til aksjen. Noen som tror på vidre oppgang?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Nå prises PFI til 197 mill. Og tidligere har jo kanalen levert gode resultater, eksempelvis ble resultatet i 2000 70 mill. Desverre tror jeg ikke resultatet noen gang vil bli så bra igjen. Krig koster, tenk på hvor mye P4 har svidd på kampanjer i andre medier som TV og aviser...

 

I tillegg tror jeg lyttertallene det første halve året ikke kommer til å holde. Foreløpig er lytterne trofaste og mener P4 har blitt urettferdig behandlet av Valgjerd. Problemet er at P4 har fått mye mindre dekning, og dette vil utvilsomt komme til syne i lyttertallene etterhvert.

 

Nå skal det på den positive siden sies at det ventes vekst i reklameinntekter på radio fremover, og så lenge P4 har mye flere lyttere enn Kanal24 vil nok de få best betalt for sine reklameminutter.

 

Men Kanal24 er her for å bli (ihvertfall til neste konsesjonsrunde). Og jeg tror Kanal24, som er en tro kopi av P4 vil ha like mange lyttere etter hvert.

 

Langsiktig er jeg negativ, mulig det blir en vinner første halvår?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mange så for seg en rask død for P4 etter de mistet konsesjonen i desember 2002.

 

De samme hadde nok da regnet med at Kanal 24 (4) skulle drive noe i retning av en profesjonell radiokanal. Hører innom av og til og det jeg hører holder ikke særlig høyt nivå. Faktisk har jeg hørt lokalradioer med ca ett årverk ha en bedre kvalitet.

 

Egentlig så er det ikke noe kjempekvalitet på den radioen P4 lager heller, men det er langt fra like elendig.

 

Kanal 24 hadde egentlig utkonkurrert seg selv før de gikk på luften. Mindre sympatiske folk i en ledelse av en bedrift kan jeg ikke huske å ha sett på ganske så lenge! Det lyser arroganse.

 

Lytterne husker sikkert også at konsesjonsprosessen framstod som skitten. Kanal 24 vant fordi de hadde levert "finast søknad" (sitat fra Valgerd). Samme Valgerd presterte å forsnakke seg på programmet "Søtten tretti" på P4 samme dag som de tapte konsesjonen. Hun var plutselig på fornavn med Anne (hun er omtalt i artiklen). Valgerd måtte deretter krype til korset og innrømme at de to faktisk var gode venninner.

 

Til tross for at departementet i alle fall tilsynelatende var på Kanal 24 sin side på alle måter, maktet P4 å gjøre alle de rette trekkene i løpet av noen kritiske uker i desember 2003.

 

Jeg tipper konkurs innen desember 2004.

 

Her er en artikkel som kort oppsummerer tilstanden hos Kanal 24.

 

***

 

http://bt.no/kultur/tv/article264768

 

Mayday, mayday hos Kanal 24

 

Sakte og sikkert er TV 2 i ferd med å skaffe seg den radiokanalen de ikke fikk da konsesjonen ble utlyst. Nå er TV 2 den største eieren. Kåre Valebrokk fester grepet.

 

[bildetekst] I MOTGANG: Kanal 24 og sjefredaktør Arne Krumsvik må spare og kutte, samtidig som de skal hente nye lyttere. Nå er han kommet i skyggen av Kåre Valebrokk.

 

Publisert: 13. jun. 2004, 09:57

 

PER JON ODÉEN

 

De siste dagene er det kjent at deler av nyhetsproduksjonen, rettere sagt morgensendingen, blir lagt over til studio i TV 2-huset i Oslo. Kanal 24 har hovedkontor i Fredrikstad. Programsjef Anne Jortveit i Kanal 24 går over i fødselspermisjon, og får redaksjonssjefen i TV 2s radioavdeling, Sebastian Løberg, som sin vikar. Løberg har vært leder og redaksjonssjef for TV 2s radioavdeling, en gruppe med seks journalister i Oslo, med oppgave å betjene Kanal 24.

 

80 millioner svidd av

Det har ikke gått greit for Kanal 24 i det første halve året. Krangel om sendernett, krangel om navn, usikkerhet om profilering og for optimistiske anslag, har gjort at Kanal 24 etter et halvt år måtte refinansiere aksjekapitalen på 30 millioner og skaffe 15 millioner ekstra til driften ut året, samtidig som det skal spares 30 millioner. I denne situasjonen har fire av kanalens tidligere ni eiere takket for seg: Vårt Land, NTB, Harstad Tidende-gruppen og Gudbrandsdølen Dagningen er ikke med lenger.

 

Mens Kanal 24 var i ferd med å havarere kunne TV 2 manøvrere seg inn som den dominerende eier i selskapet. Det ligger i kortene at det vil gi god gevinst å samarbeide tettere med TV 2 for at sparetiltakene skal få virkning.

 

Fem ansatte har allerede forlatt Kanal 24 med sluttpakke, ti årsverk skal slankes bort, uten at noen blir oppsagt.

 

Utålmodige annonsører

TV- og radiodirektør Jarle Thalberg i mediebyrået Carat gir Kanal 24 en frist på drøye fire måneder til å oppnå høyere lyttertall. Hvis ikke mener han kanalen blir uinteressant. Både eiere og annonsører kommer til å følge lyttertallene grundig i tiden som kommer. Ved neste kvartal kan annonsørene miste tålmodigheten.

 

Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland har allerede advart Kanal 24 om å tøye konsesjonsreglene. Flytting av redaksjonen fra Fredrikstad vil bli sett som et brudd på konsesjonen. Dersom TV 2 har tenkt å gjøre Kanal 24 til sin radiokanal, vil det ikke bli godtatt av departementet. Og eierne behøver ikke å ta turen innom Kulturdepartementet i det hele tatt, hvis de ønsker å få avslag på konsesjonsavgiften som er 16 millioner årlig.

 

Kanalen hadde et driftsunderskudd på drøyt 30 millioner kroner for første kvartal i år. Markedsandelen økte fra seks til ni prosent i april.

 

Kanal 24-sjef Arne Krumsvik sier til NRK at kanalen ikke vil bryte konsesjonsvilkårene.

 

Justerer målene

Kanal 24 sa de skulle ha 500.000 lyttere daglig innen januar i år. Nå er målet 500.000 lyttere i løpet av 2005. Med en halv million lyttere kan man holde en balansert drift. Men trøsten er at Kanal 24 har 1,2 millioner lyttere i uken.

 

Eierskapet i Kanal 24 er for tiden slik: TV 2 49,9 prosent (opp fra 34), Adresseavisen 21, Fædrelandsvennen 17 og Agderposten 12. Flere konvertible lån gitt fra aksjonærene til Kanal 24 åpner opp for at TV 2 innen 2008 kan øke sin eierandel i radioen til 60 prosent. Kanal 24 kan falle som en moden frukt i fanget til TV 2.

 

Samtidig som kanalen skal ut og hente inn 200.000 flere daglige lyttere, skal Arne Krumsvik og hans stab gjennom en tøff sparerunde hvor 30 millioner skal vekk.

 

Da P4 strevde som verst i sitt første år, fikk de drahjelp av NRK: først skapte Førde full forvirring hos lytterne med tredelingen av kanalene «Einar i tre kanaler». Året etter var NRK-journalistene i streik og det førte til at P4 gikk rett til topps som radiokanal med 40 prosent av lytterne.

 

I år hadde ikke engang Kanal 24 flaks med streikene i mediebransjen!

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett dårlig nytt for P4:

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=151351&cat=103

 

Krumsvik går

 

Arne Krumsvik går fra jobben som radiosjef i Kanal 24.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (16.6.04 12:49)

 

Arne Krumsvik trekker seg som radiosjef i Kanal 24. Det ble klart etter et styremøte i dag.

 

Etter det TV2 Nettavisen skal Jan Erik Pedersen, tidligere adm. dir. i TV-kanalen Metropol, overta jobben.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis dårlig nytt for P4 - tror denne K24 skuta trenger tid for å rettes opp, og innen de er på rett vei har eierne kastet inn håndkleet. Så en analyse som sa at K24 trenger ny innsprøytning senhøstes, hva er sjansen for at eierne kaster nye gode penger etter dårlige? Tror ikke sjefsbyttet betyr mye fra eller til på kort sikt og det er på "kort sikt" man dukker under.

 

Hvem sa:

"But this long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead. Economist set themselves too easy, too useless a task if in a tempestuous seasons they can only tell us that when the storm is long past the ocean is flat again" Tips. vedkommende ble selv søkkrik i aksjemarkedet..

 

P4 har nå et etablert merkevare som mange glemmer verdien av. Lett å glemme for det er nokså unorsk å klare å bygge opp merkevarer. K24 må jo ha motsatt verdi av sitt navn - blitt så mye negativ omtale siste 6 mnd at man trenger 6 mnd til minst for å snu dette. Tror jeg.

 

Forøvrig litt omsetning idag i PFI på 220,000, siste kr 10.

Link to comment
Share on other sites

Litt unødvendig flåsete fra min side da jeg sa:

 

Rett og slett dårlig nytt for P4

 

Poenget mitt var at den toppsjefen K24 har hatt, har vært rett og slett udugelig. Alt annet vil i og for seg være bedre enn det verste.

 

Jeg mener fortsatt det jeg sa under. K24 konkurs innen desember.

 

Det materialet den nye sjefen har å jobbe med er nok for svakt til at det bærer over 500K lyttere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Butikken går så det griner. Blir det kroken på døra for Kanal 24, blir det sikkert enda festligere. Må være artig for den som peilet inn bunnen og gikk inn der!

 

Sak fra Imarkedet:

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Knalltall fra P4

 

Fredag 27. august 2004 kl. 09:11

Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

 

P4-sjef Kalle Lisberg leverer kanontall for andre kvartal, og mener radioselskapet nå er tilbake på sporet etter å ha mistet konsesjonen. Nå varsler han prisoppgang på reklamen.

Link to comment
Share on other sites

etter den voldsomme oppgangen i forrige uke ligger PFI nå og aventer rundt 14.50 -14.60

 

 

jeg hadde en stor post der, men har nå redusert den litt pga usikkerheten (det var tilogmed med et tap)

 

venter spent på evt brudd videre opp, eller så har økningen etablert et nytt motstandsnivå...

 

hva tror dere??

Link to comment
Share on other sites

Det man skulle gjort var jo selvfølgelig å kjøpe aksjer med en gang kursen falt så drastisk mye, men da viste man ikke om P4 ville få noen konsesjonen. Når de da fikk konsesjonen senere begynte kursen sakte men sikkert å stige.

Men det man ikke viste var at Kanal24 ville bli en såpass stor flopp som det har blitt... :roll:

Nei, man skulle nok ha fulgt med på hva Syreleder Jens Kristian gjorde! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, 17 kroner er absolutt ingen utfordring for P4, men jeg skrev da at dette ville være rimelig å nå innen jul. Liker ikke å overdrive slik som mange andre analytikere gjør. Selv sitter jeg ikke i aksjen, men ble forferdelig lysten på å kjøpe meg inn nå mens jeg skrev analysen, aksjen ser virkelig pen ut, og er ikke på langt nær dyrt priset enda.

25 innen neste sommer skal nok være høyst oppnåelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi får se hvordan Q3 blir, tror også aksjen kan gå godt over 20 dersom Q3 viser god utvikling.

 

P4 bør nok snart kunne klatre opp på en P/E på 20, men om den vil prises så dyrt som radioaksjer i utlandet gjenstår å se :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ny god måned for P4 med 1,030,000 daglige lyttere. "Lyden av Penger..P4!"

 

Det går tilsvarende dårlig for Kanal 24.

 

Kanal 24 sliter med å trekke lyttere - nedgangen siste måned var på 17 prosent og endte på 311.000 lyttere. Det rammer økonomien i den nystartede kanalen, som må be om ytterligere 40 millioner kroner fra eierne.

 

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4330811.html

 

Hva er det K24 har svidd av - 145 mill på drift + 160 mill på konsesjonsavgift = 305 mill sålangt. Pluss 40 for 2005 (foreløpig). Dette blir det jo aldri noen butikk av.

 

Må være paradoksalt for TV2 at for halvdelen av dette beløpet kunne de ha kjøpt 100% av aksjene i P4 i fjor høst(f.eks. i begynnelsen av desember 2003 kostet hele PFI kun 126 mill! (3,90 * 32,26 mill aksjer).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...