Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply
Hei Aksjeinteressert

Greit å komme med nyheter, men den saken postet jeg  på mandag. Men kanskje greit å ta det en gang til, hvis ikke alle har fått det med seg.............?

 

Til Tekniker'n,

 

eg trudde ikkje dette var omtalt før. Skal prøva å undersøka betre neste gong før eg legg ut informasjon.

 

 

Til kjello3,

 

var som sagt ikkje klar over at dette alt var kjendt i marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Aksjetips

 

Ny aksjeportefølje

Handelspartner Securities bytter ut en av aksjene i sin portefølje.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (9.2.05 11:25)

 

Relaterte artikler

- Anbefaler IT-aksje - Megler roper kjøp

- Salgsanbefaling

 

Handelspartner Securities tar Fast Search & Transfer inn i sin anbefalte portefølje på bekostning av Fjord Seafood, som har hatt en svakere utvikling enn ventet. Det spås at Fast-aksjen kan stige til 23 kroner.

 

HPS-porteføljen:

 

Farstad Shipping

Star Reefers

Tomra

Aker

Fast

Link to comment
Share on other sites

Hegnar har skrevet om saken Tandy fant i går:

 

---------------

 

Tomra-ordre i England

 

Tomra har levert utstyr til gjenvinningsanlegg i England.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (9.2.05 13:08)

 

 

Det skjer stadig ting rundt Tomra om dagen. I går åpnet et stort gjenvinningsanlegg i Greenwich, London. Anlegget, som har kostet åtte millioner pund (nærmere 100 millioner kroner) å bygge, skal sortere i alt 75.000 tonn avfall hvert år.

Både papir, papp, bokser, glass og plastflasker skal sorteres.

 

Og blant leverandørene av utstyret til dette anlegget finner vi Tomra TiTech. Det dreier seg om Polysort, et optisk system som bruker infrarødt lys for å skille mellom to typer plastflasker. Dette ifølge letsrecycle.com.

 

Det har ikke lykkes HegnarOnline å få opplyst hvor mye TiTechs leveranse er verdt i kroner og øre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det får man sannelig si... Hjemmeside med nyheter og analyse.

 

Du ligger ikke på latsiden Teknikern.

 

Gjorde et grep idag for å øke eksponeringen: solgte noen tusen aksjer (33,50) og skal kjøpe opsjoner for hele beløpet. Anså tiden moden for det nå. Strategien er å sitte opsjonstiden ut og erverve aksjeposten til aktuell kurs.

 

Q4-pres. på tirsdag, fremtidsutsiktene mot sommeren og sansynlig brudd opp av siste måneds konsolidering tilsa at tiden var moden for større gearing av posisjonen nå. Mener 35,50 bruddet kommer innen 1Q er over.

 

Thorsens avgang mener jeg var perfekt timet mht anerkjennelse og jobbsøknad for ny stilling i annet konsern. Han stod løpet ut (les Tyskland), og har nå lagt grunnlaget for at Tomra vil vokse sterkt i tiden fremover både mht Tyskland, Japan, England og USA. Han har sin aksje-posisjon inntakt, og vil tjene bra på det samtidig som han kan tjene godt i et annet konsern med de utfordringer han finner der. Meget taktisk timet avgang når man vil oppnå godt skussmål og søke nye utfordringer.

 

Jeg har allerede lagt inn hjemmesiden din blant mine favoritter Teknikern.

Link to comment
Share on other sites

gammelt nytt (Posted on: Friday, December 31, 2004). Her er kart over hvor de 22 recycling centers ligger.

 

 

ln21a.gif

 

Link

 

 

Posted on: Sunday, January 30, 2005

 

Frustrated that supermarkets have not helped people recycle under Hawai'i's new beverage container law, a leading state senator wants to require stores to offer a one-to-one trade on bottles and cans.

 

Consumers would be able to return their used drink containers at the stores where they were purchased and redeem their 5-cent deposits as credit toward a new purchase of drinks. People now have to take the containers to one of 50 redemption centers across the Islands to get deposits back.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Tror på Tomra

Av TDN Finans

 

Returpanteselskapet Tomra ventes i gjennomsnitt å legge frem et resultat før skatt på 73 millioner kroner i fjerde kvartal 2004. Et flertall av analytikerne anbefalger kjøp av Tomra-aksjen.

 

Driftsinntektene estimeres til 679 millioner kroner, varierende fra 648 til 727 millioner kroner, mens driftsresultatet i gjennomsnitt estimeres til 68 millioner kroner, fremgår av estimater TDN Finans har innhentet fra ni meglerhus.

 

Les den fullstendige estimatartikkelen med tabeller på dn.no/finans

 

Seks av analytikerne har en kjøpsanbefaling på Tomra på dagens kursnivå, mens en analytiker anbefaler å redusere beholdningen av Tomra-aksjer. En analytiker har en "hold"-anbefaling, mens ett meglerhus ikke har oppgitt sin anbefaling.

 

Onsdag 9. februar sluttet Tomra-aksjen på 33,30 kroner, noe som priser selskapet til en P/E på rundt 37 basert på 2004-estimatene, 19 for 2005 og 13 ganger ventet inntjening i 2006.

 

Tomra legger frem resultat for fjerde kvartal 2004 tirsdag 15. februar 2005 klokken 16:15 med presentasjon i Høyres Hus.

 

(Deltagere: DnB NOR Markets, Enskilda Securities, First Securities, Fondsfinans, Handelsbanken Capital Markets, Kaupthing, Norse Securites, Pareto Securities og Terra Securities)

Link to comment
Share on other sites

Hei Kjello3 :-D

 

Jeg er her som før. Sitter rolig til tre-siffret som før. Men jeg lagde de sidene for å få et sted å samle bilder og info om TOM-installasjoner, slik at det er tilgjengelig for alle, ikke minst i meglerapparatet. De har i dag fått link. Har sett meg lei av all depping og sludder om marginer :-D

 

Men fremover skriver jeg som før her på forumet. Måtte bare vise frem siden min siden den er helt ny.

 

Hvis noen har linker til bilder av nye installasjoner, så send meg link på PM, så jeg får det inn på siden.

Link to comment
Share on other sites

6 x kjøp

 

Seks analytikere anbefaler kjøp av Tomra før tallene.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (10.2.05 07:55)

 

 

Ni analytikere TDN Finans har snakket med venter i snitt at Tomra tjener 73 millioner kroner før skatt i 4. kvartal.

Driftsinntektene ventes inn på 679 millioner, med et driftsresultat på 68 millioner kroner.

 

Seks av de ni analytikerne anbefaler kjøp av Tomra, én har hold og én har selg. Den siste har ikke oppgitt sin anbefaling

Link to comment
Share on other sites

.

 

Spennende utvikling i aksjen nå. Som chartet under viser, prøver kursen nå å bryte opp og ut av den kortsiktige nedtrenden. For at det skal lykkes, trenger vi nok volum, men det kan komme. Motstanden ligger i området 33,80-34,00. Bryter aksjen opp, kan det indikere at aksjen i dagene fremover skal opp og forsøke seg på hovedmotstanden ved 35,50. Men først må vi ut av den kortsiktige nedtrenden...........

 

Chartet under er oppdatert kl. 10.35 i dag

 

TOM44.gif

Link to comment
Share on other sites

.

 

Netto åpnet 6 butikker i dag med TOM-automater installert

 

Hittil i februar har den tyske kjeden Netto åpnet 13 butikker, og i alle er det Tomra-automater. I dag åpnet kjeden 6 butikker.

 

Allerede om få dager (17.februar) åpner kjeden 4 butikker til, og dermed er vi oppe i 17 ny-åpninger bare i februar. Totalt skal Netto åpne ca. 50 nye butikker nå i vår. Også de med Tomra-automater. I tillegg kommer de automatene som løpende installeres i det eksisterende filialnettet, noe som er bekreftet fra Netto`s hovedkontor. Den opprinnelige rammeavtalen på 45 mill fra 2003 må være sprengt for lengst. Riktignok er de ca. 650 automatene Netto har installert gjort over en lengre periode. Men Netto skal inn med ca 350 automater til: Vi vet de setter inn TOM-automater i alle nyåpninger, men tempoet i de resterende 350 butikkene kjenner vi ikke.

 

Tom selger mye automater i Tyskland, hver uke. "Tyske Netto" er en liten kjede, og Tomra er nok travelt opptatt i andre kjeder også.

 

Sjekk den oppdaterte "ny-åpningslisten" på hjemmesiden til "tyske Netto" på linken under.

(se i høyre marg)

 

http://www.netto-online.de/angebote/nettofinden.php

 

.

Link to comment
Share on other sites

Med denne åpningstakten til Tyske Netto har vel Tomra en omsetning på nærmere 10-15 mill. i måneden bare hos de.

 

Tyske Netto har jo også 250-300 eksisterende butikker som ikke er automatisert.

Sannsynligvis vil også de eksisterende butikkene ha fått sine RVM frem til sommeren/høsten.

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på størrelsen av butikken og pågangen av kunder. Så et senter i USA med 7 T-710 i RETURN.

 

Ananlyseselskapet Jensen&Jensen (tror jeg de het) brukte 1,7 RVMs per butikk da de anslo behov i Tyskland, vil anta dette tallet stammer fra pålitelig statistikk. Virker ihvertfall rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Flott at Tekniker'n framover postar bilete av nye installasjonar av Tomra sine panteautomatar på eiga vevside!

 

Eg er, til lags med fleire av skribentane her inne, overtydd om at Tomra slår analytikarane sine estimat for 4 kvartal. Einskilde meklarhus har ikkje eingong teke seg bryet med å ta auka sal i Tyskland dei neste åra inn i sine estimat, enn det estimata inneheldt før det politiske vedtaket om ny pantelov på eingongsemballasje i Tyskland.

 

Vidare er det positivt for inntektene i USD at den amerikanske dollaren styrker seg mot krona. Slik sett må gjerne prisveksten i Noreg halda seg låg framover for min del.

Link to comment
Share on other sites

Var tilfeldigvis vært innom en Esso - On the run bensinstasjon her om dagen, og på vei inn på toalettet :oops: sto det en Tomra Tempo maskin.

 

Har vært innom ytterligere en stasjon, og de hadde samme maskin der.

 

Esso - On the Run er et konsept som stadig får nye stasjoner (Ihverfall i Oslo området).

 

Jeg har ikke snakket med noen ansvarlige i Esso, men dette er jo et "konsept" med like stasjoner, og jeg antar at nye stasjoner utstyres med samme type utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Denne måtte være en nyhet som ikke har blitt publisert før, tror ikke at Tekniker`n har noen gang nevt om Esso-avtaler. Denne kan være noen enkel avtale akkurat med den stasjonen som du var innom. Positivt uansett:)!!!

Var tilfeldigvis vært innom en Esso - On the run bensinstasjon her om dagen, og på vei inn på toalettet :oops: sto det en Tomra Tempo maskin.

 

Har vært innom ytterligere en stasjon, og de hadde samme maskin der.

 

Esso - On the Run er et konsept som stadig får nye stasjoner (Ihverfall i Oslo området).

 

Jeg har ikke snakket med noen ansvarlige i Esso, men dette er jo et "konsept" med like stasjoner, og jeg antar at nye stasjoner utstyres med samme type utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for mer enn de to stasjonene jeg har vært innom (Kjellerholen og Ramstadsletta), men dette var ihvertfall ukjent for Tekniker'n (Sendte PM før jeg posta innlegget).

 

Esso norge sine nettsider er ikke spesielt raske eller oppdaterte.Men her kan det se ut til at det er 27 slike stasjoner i Norge (Forøvrig 1000 worldwide)

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...