Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Det blir nok en liten dupp bare. Skulle jo tro at kursen gikk opp pga at han slutter. Tipper at kursen har steget fra gårsdagens nivå når børsen stenger. Det er nå den får løft. Han har ikke akkurat snakket kursen oppover de siste årene. Men duverden han har gjort en fin jobb, men tiden er inne for et skifte.

Link to comment
Share on other sites

Imarkedet la først kun ut børsmeldingen. De har nå fått tak i styreformannen.

 

Link til Imarkedet

 

Til iMarkedet.no sier styreformann Jan Chr. Opsahl at Thorsen ønsket avløsning i topplederjobben etter å ha ledet Tomra i lang tid.

 

- Det er ikke mange som har ledet et børsnotert selskap i over 9 år, sier Opsahl til iMarkedet.no.

 

Skal ha en skandinav

 

Opsahl sier til iMarkedet at erfaringen fra Tandberg, hvor han også er styreformann, tilsier at det vil bli ansatt en skandinav som etterfølger til Thorsen. I Tandberg har Opsahl ansatt en amerikaner til å lede selskapet.

 

- Vi vil ha en skandinavisk leder. Han eller hun skal være basert i Asker, sier Opsahl til iMarkedet.no.

 

Tomra-styreformannen sier videre til iMarkedet.no at han har to til tre aktuelle kandidater på blokken.

 

- Nå setter vi i gang prosessen. Vi vil ha en som er 85 prosent av Erik Thorsen og 15 prosent anderledes, sier Opsahl, og ser for seg en kandidat med mer klassisk industriell bakgrunn og mindre gründerbakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

- Nå setter vi i gang prosessen. Vi vil ha en som er 85 prosent av Erik Thorsen og 15 prosent anderledes, sier Opsahl, og ser for seg en kandidat med mer klassisk industriell bakgrunn og mindre gründerbakgrunn.

 

Jebsen virker ikke mindre sannsynlig etter dette... Tror det blir han eller en internt.

Link to comment
Share on other sites

Kandidat til jobben :

 

Viseadm. i Tomra - Morthen Johannessen

 

Refererer til omtalen han fikk ved lansering som kandidat til sjefsjobben i Orkla på dn.no :

Morthen Johannessen er en god kandidat. Han har bakgrunn som sjef for Pepsico i Vest-Europa og har ledet salgs- og markedsføringsdivisjonen i Mars Inc. Han er cv-messig spennende og interessant, med en morsom bakgrunn, mener Marum.

 

Jeg tror Tomra skal over 38 på lansering av ny konsernsjef. :-D

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

ELT:TOMRA-AVGANG INGEN BETYDNING FOR STYRELEDERJOBB -THORSEN

 

Oslo (TDN Finans): Konsernsjef Erik Thorsen i Tomra sier hans avgang ikke

vil ha betydning for hans rolle som styreleder i Eltek.

 

Det sier han til TDN Finans fredag.

 

-Jeg ser ingen kobling den veien. Jeg ble valgt av generalforsamlingen til

å sitte ett år til. Det er et veldig spennende selskap å være styreformann

i, så det håper jeg at jeg kan fortsette med, sier Thorsen.

--

Link to comment
Share on other sites

TOM:IKKE AKTUELL SOM STYRELEDER PÅ KORT SIKT -THORSEN

 

Oslo (TDN Finans): Det vil ikke være aktuelt for konsernsjef Erik Thorsen i

Tomra å gå inn i en styrelederrolle i selskapet når han går av i april i

år.

 

Det sier han til TDN Finans fredag.

 

-Det er ikke aktuelt fordi prinsipper som man mener er fornuftige tilsier

at man skal ha litt tid mellom man gjør slikt, så i det korte bildet er det

ikke aktuelt, sier Thorsen.

 

-Vil det være aktuelt på sikt?

 

-Det blir bare spekulasjon. Jeg har tatt en beslutning nå om å sondere de

mulighetene som måtte oppstå utenfor Tomra, sier han.

 

I en børsmelding fredag opplyser Tomra at Thorsen forlater selskapet i

april i år. Han sier bakgrunnen er at han har "lyst til å bruke tid og

krefter på litt andre ting".

 

Hva vil du gjøre fremover?

 

-Jeg har lyst til å fortsette å drive butikk, men da å bruke mye av det jeg

har av kompetanse og kunnskap på andre ting slik at erfaringsbasen kanskje

blir enda bredere.

 

-Da snakker du om andre typer selskaper?

 

-Det kan være en mulighet, men det er ikke noe der som ligger oppe i ermet.

Jeg synes det er veldig viktig, og det har jeg har hatt som holdning

bestandig, at så lenge man sitter i en så viktig jobb i et selskap, skal

man ha hodet der. Sånn sett har jeg holdt alle andre prosesser på god

avstand i alle de årene, og synes det er viktig at man gjør et verdivalg

før man sier ja til andre muligheter som måtte oppstå, sier den avtroppende

konsernsjefen.

 

-Har du fått konkrete tilbud?

 

-Jeg har ingen spesielle ting gående fordi jeg alltid har valgt å ha en

klar distanse mellom den jobben man er satt til å gjøre og det som

eventuelt kan by seg av muligheter.

 

På spørsmål om Thorsen nå vil selge deler av eller alle sine aksjer og

opsjoner i selskapet, svarer han:

 

-Jeg er største enkeltstående aksjonær blant ledelsen og styremedlemmene,

og har stor tro på selskapet. Så jeg håper jeg skal kunne se verdistigning

på de aksjene fremover.

--

TDN Finans

FHN

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/TOM

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt nevnt en gang ikke så lenge siden at han avtroppende sjef i Ementor Arne A. Jensen kan være etter å få jobb i Tomra? Kan han evt. bli den neste konsernsjef i Tomra? Tidspunktet passer ganske fint? Personlig synes at det ikke blir bra for Tomra hvis han blir sjefen. Det har jo vi sett hva som har skjedd i Ementor. Noen kommentarer?

 

Hilsen

 

Karhu

Link to comment
Share on other sites

Solariumskamerat Jensen må nok klare seg med fallskjermen i årene som kommer - han har ikke vært noen suksess i Ementor, og klarte ikke annet enn å selge Bråthens til SAS. Jensen er utelukket...

 

Jeg er forsåvidt enig i at utklippet som Pluss201 henviser til er noe av det mest positive Thoresen har sagt på veldig lenge. Det er også viktig å huske på at hverken han eller andre i ledelsen skal uttale seg om aksjekursen.

Link to comment
Share on other sites

Arne A. Jensen er for min del akkurat det samme som da jeg hørte ryktene om at Teitur Teidarson var på vei til å bli Lyn trener. Skjer det, da selger jeg rubbel og bit.

 

Nei, Morthen Johannessen er min kandidat og bør også bli neste CEO.

 

Vennligst ikke nevn Arne A. Jensen i Tomra sammenhenger i fremtiden. Jeg får grøsninger.

Link to comment
Share on other sites

Alt har en ende. Tiden er nå moden, og Mr.T har tatt poenget. Ryddig og greit.

Etter 19 år i Tomra(9 år som CEO) har Thorsen og styret funnet tiden inne. Thorsen har vært med siden starten da direktører var med å skru sammen automatene når det var som mest å gjøre. Tidene har forandret seg, og personlig mener jeg 9 år er i meste laget for en CEO. Det finnes nok av eksempler på at gründere har virket som bremseklosser i selskapet de var med å starte etter noen år. At dette kommer nå og ikke ved 4Q presentasjonen, kan bety at en ny CEO kanskje allerede ligger i startgropa til 4Q. Hva med Jebsen ? Industrileder uten gründerbakgrunn er ikke negativt nå.

Hva angår Arne Jensen´s kandidatur til en eventuell CEO jobb i Tomra nevnt under her, så tror jeg neppe det er aktuelt. Tomra trenger en industrileder med vyer, ala Jebsen. etter min mening vil Arne Jensen være beskjeftiget med å måke snø og klippe plen hjemme hos seg selv i en tid framover med kroner på bok.

Jensen er ikke min favoritt mao.

Link to comment
Share on other sites

Opsahl sier jo hva de er ute etter. En med mer tradisjonell industriell bakgrunn. (Det utelukker ihvertfall Arne A. Jensen).

Avgangen nå nødvendiggjøres kanskje av Orklas interesse for M. Johannesen. Tomra vil beholde ham.

Jeg tipper han blir ny CEO og at det offentliggjøres før eller i forb. med Q4.

Link to comment
Share on other sites

Thorsen om avgangen

 

Erik Thorsen kommenterer avgangen fra Tomra på følgende måte.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (4.2.05 11:35)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Tomra-sjefen går - Tysk avtale for Tomra

- Tomra i tysk butikk

- TOM

 

 

 

 

I dag ble det kjent at Tomra-sjef Erik Thorsen forlater selskapet etter ni år som toppsjef.

- Dette er konklusjonen av en prosess, sier Thorsen til Reuters.

 

- Jeg er en operativt engasjert konsernsjef og synes det å drive virksomheter er morsomt, men hvis du spør direkte har jeg ingen jobb å gå til. Hvis du har en slik jobb jeg har, har man hodet fokusert på det inntil man bestemmer seg for noe annet, sier Thorsen til nyhetsbyrået.

 

- Jeg har lyst til å fortsette å drive butikk (..), sier Thorsen til TDN Finans.

 

Thorsen vil ikke kommentere HegnarOnlines spørsmål om at den "butikken" kan være Orkla. Det skal ikke ha vært noen kontakt mellom Orkla og den avtroppende toppsjefen.

 

Thorsens avgang kommer etter at den tyske panteprosessen er avklart, uten at det skal være noen sammenheng her.

 

- Nei, men det er godt at en langvarig prosess er kommet til en konklusjon, sier Thorsen.

 

 

 

Vi får ta det som et kompliment at han går av, og lar noen andre få steppe inn. Den tyske panteprosessen er avklart, og med det i boks, er ferden litt mer lysere. Har noen en "liste" over mulige kandidater for å fylle Thorsen posisjon?

 

Som pirelli skrev

Solariumskamerat Jensen må nok klare seg med fallskjermen i årene som kommer - han har ikke vært noen suksess i Ementor, og klarte ikke annet enn å selge Bråthens til SAS. Jensen er utelukket...

 

men når alt kommer til alt, kan det vel umulig være mer enn en håndfull personer som kan klare å fylle skoene til Thoresen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rett og slett at det er Johannessen som blir sjefen i Tomra. Thorsen har sett at Tomra kommer å miste han hvis det ikke blir noe høyere stilling for han i Tomra og derfor gir Thorsen seg noe tidligere enn han har egentlig tenkt. Hvis man bare tenker Johannesen sin tidligere jobb i Pepsico-konsernet gir bare det en bra innflytelse å bli sjefen i panteautomatselskapet Tomra. Jebsen i stedet er veldig godt likt blant arbeidstakere i Orkla og vi vet det fra før at Thorsen er godt likt blant arbeidere i Tomra. På den måten kunne Jebsen passe inn på sjefstolen til Tomra. Spennende blir det likevel!

 

Hilsen

 

Karhu

Link to comment
Share on other sites

Israel - 300 RVM

Her kan det fort komme en ordre på 300 RVM hvis pengene kommer som lovet.

Tomra er representert i Israel via forhandler.

 

Recycling comany needs NIS 20m for bottle deposit machines

 

Antitrust Authority director general Dror Strum made ELA's permit subject to deployment of recycling and deposit machines.

 

Dalia Tal 3 Feb 05 15:41

 

ELA chairman Nehama Ronen is calling on the Ministry of the Environment to keep its promise to transfer NIS 20 million to the company to buy 300 receptacle machines.

In a letter to Minister of the Environment Shalom Simhon, Ronen wrote that ministry officials told the Knesset Economics Committee in September 2004 that they would transfer this sum from a clean-up fund. Ronen claims that the money was never transferred.

 

http://www.globes.co.il/serveen/globes/doc...=880654&fid=942

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Har vi noe å frykte ved Q4 fremleggelsen?

 

Thorsen går av før resultatene legges frem for Q4. Q3 resultatene var på det jevne, men noe opp. Tomra står nå foran gode utsikter i Tyskland, Japan, USA og England i tillegg til annen ordinær drift. Selskapet har i tillegg kjøpt opp to selskaper TiTech og Orwak.

 

Når en leder går av er det som regel fordi han vil overlate roret til noen andre, eller han får sparken av Styret fordi resultatene er dårlige Lederen går da av i etterkant av resultat fremleggelse eller i forbindelse med en profit warning.

 

Når nå Thorsen trekker seg før Q4 resultatene kan dette være indikasjon på at resultatene og utsiktene så langt dette året er gode, og at dette vil gi en ny leder en ekstra god start. Hvordan ville du sette på det å påta deg en stilling hvis du visste at eksisterende resultater var dårlige og sittende leder ikke har eller villet presentere dem?

 

Jeg tror vi ikke har noe å frykte ved Q4 resultatene. Q4 resultatene er gode, kanskje bedre enn forventet, og fremtidsutsiktene er bedre enn på lenge. Dette gir Morthen Johannessen en meget god start på det å være Tomras nye CEO.

Link to comment
Share on other sites

Repant viser muskler

 

Tomra-konkurrent Repant viser muskler i Tyskland.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (4.2.05 14:33)

 

 

 

Repants panteautomater skal inn i Europas dagligvarehandel. Størst er satsingen på det tyske markedet, og startskuddet for satsingen sammen med Digi skjer på den internasjonale messen Euroshop i Dusseldorf. Her presenteres også en helt ny panteautomat.

En tysk panteordning er som kjent på god glid, og Repant har alt gjort sine første leveranser i Tyskland. Selskapet satser stort og vil vise fram sin nyeste teknologi under Euroshop 2005 i februar, heter det i en melding.

 

- Tidspunktet for markedsposisjonering i Tyskland og resten av Europa er nå. Vi investerer derfor betydelig ressurser i messedeltakelsen, sier administrerende direktør Per Kverneland i Repant.

 

Repant har lagt lanseringen av sin nye ”stand-alone”-automat myntet på mindre butikker, storkiosker og bensinstasjoner til Euroshop 2005.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Tomra-aksjer i noen måneder, og har fått vært med på en viss oppgang, men jeg slites mellom tvil og tro når det gjelder aksjens potensiale de neste ukene. Vi har jo nå et sterkt rally på gang i mye av markedet for øvrig, og spørsmålet er hva som skjer når oppgangen er over. Tomra har jo så vidt holdt seg rundt 34 i denne perioden - kan vi risikere at den begynner å skli nedover igjen?

 

Utgangspunktet mitt har vært tysk panteordning - TOM har tidligere ligget opp mot 50 på optimisme i denne saken - men nå har øyensynlig denne saken liten virkning, merkelig nok

Link to comment
Share on other sites

Java, slik jeg ser det er Tomra nå omtrent immun mot nyheter man kan grave frem fra Tyskland og andre markeder i vekst. Før pantesaken ble avgjort 17.12 ble aksjen i stor grad styrt av nyheter fra Tyskland (gode og dårligere).

 

Nå er alt klappet og klart for full implementering i Tyskland, men selskapet må bevise at de fremdeles er nummer 1, og klarer å ta sin del av markedet - og levere vekst i omsetning og resultat.

 

Jeg antar at Tomra er aggresive i de nye markedene (all researh som postes her på AF og andre steder tyder på det), men selskapet har etter min mening ikke kommunisert disse aggresive vekstambisjonene til markedet. Derfor er aksjen 'in limbo' og vi må vente på at selskapet enten kommuniserer store ordre, eller at veksten vises i regnskapstallene.

 

Selv tror jeg på jevnt vekst fra Q4 og utover i 2005, jeg tror også Tomra kommer til å levere panteautomater til de store i Tyskland. Fordi de har best kvalitet og er leveringsdyktige.

Link to comment
Share on other sites

Java.

 

Av prinsipp råder jeg aldri noen til å gjøre det ene eller andre, men følgende faktorer bør vurderes:

-4Q : det forventes et resultat den 15.02 som er lik analytikernes forventninger, mao: liten fare å sitte "over" resultatet. Skulle resultatet bli bedre enn forventet, og aksjonærene samtidig få en "guiding" som er positiv for de neste kvartal, vil kursen ganske sikkert skyte fart. Potensialet kjenner vi alle.

- Thorsen går. Nytt blod på toppen er etter alle solemerker positivt for selskapet, kandidater er diskutert under her.

- Så gjenstår det å se hvor lang tid det tar før Tyskland gir effekt. Jeg ville ha ventet med å selge til etter 4Qpresentasjonen , men dette må du selv vurdere selvsagt :)

Link to comment
Share on other sites

Greit å få kommentarer til egne betraktninger. Jeg antar at jeg blir sittende til Q4 om ikke noe spesielt negativt skulle dukke opp. Guidingen vi får på framleggelsen blir meget interessant. Så får vi gjøre opp en slags status da.

 

På sikt er jeg enig med Pirelli at potensialet absolutt er til stedei Tyskland,Japan, Storbritannia m.m. På den annen side var det vel Spetalen som sa at vi ikke skal ha et lengre perspektiv enn 6 mnd på en aksje. Uansett, 15.02 blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...