Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

På generellt grunnlag er jeg enig med EngaBhoy i det han sier her.Utviklingen av Hovedindeksen på Oslo børs har imidlertid bidratt til at TOM ikke har falt helt igjennom (ned). Underveis er det viktig å vite at det sitter meglerhus med relativt store poster i Tomra og som ikke ser at et slikt brudd på et større volum er heldig for dem heller. Det tar tross alt litt tid å tømme større poster. Jeg har sett at DNM har tømt en god del siste tiden og tør påstå at de har bidratt sterkt til en sidelengs utvikling av Tomra kursen. Derav også et brudd på en stigende trend. Sånt sett er TA kun et hjelpemiddel på siden.

Nå vil hovedindeksen fortsette sin stigende trend neste uke og vi får da håpe at vi "holder" frem til den 15nde Februar !

Takk til EngaBhoy for en meget god TA og lykke til !

osb040205.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Ikke helt enig med deg angående svak støtte på 32, EngaBhoy, her har aksjen funnet motstand en stund på vei opp og støtte to ganger mens aksjen virkelig har rast. Men sant er det at det ikke er omsatt spesielt mange aksjer på det nivået, så vi får være tålmodige enda halvannen uke og se hva som skjer frem mot Q4.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk analyse fungerer utmerket i et informasjonsfritt regime mellom kvartalene , men så er det stopp.Frem mot og over kvartalrapp vil nå TA være meningsløs.Ferden går nå videre i 3 steg over 45.

--- Første steg skjedde fredag , da det ble klart at

også USA har spart seg til resultater og ikke får den veksten i arbeidstokken mange har fryktet.Dermed

faller behovet for rentehevinger i repriser bort og USA vil stige bra en stund.Her hjemme har vi sett dette lenge , det spares og kuttes stillinger an mass

og nytenking og satsing står ikke for rare greiene i regnskapene.Det er derfor ikke behov for særlig renteheving her heller.Børsen skal opp , håper dere er enig så langt.Mandag får vi effekten av det om meglerhusene skjønner bæret.

---2 steg 15 feb , 4q , hvor sannsynlig er et dårlig resultat? Ikke vet jeg, men jeg ville definitivt ikke

gått av med ambisjoner om en annen topplederjobb i Norge med et dårlig Tomraresultat i ryggen.Det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at Thorsen er hanket til Orkla , vet ikke , men jeg er smart.

---3 steg roadshow i 6 trinn , hva skal de preike om? Ikke vet jeg , men er det sannsynlig at Tomra

skal ut å breke om et skralt år?

Svarer dere ja her har dere ikke fulgt med i timen.

Jeg ville ikke reist rundt med store kostnader for å

skryte av et dårlig resultat.

Det er selvfølgelig for å guide om det eventyret som nå starter. Er dere like trege som norske analytikere trege eller....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Tomra`s mange "road-show" etter kvartals-presentasjonen, syns jeg det er viktig å påpeke, at Tomra alltid har 5-6 "road-show" etter hver eneste resultat-fremleggesle. Det blir derfor feil å trekke frem dette, som om det skulle ha noen spesiell "bullish" betydning denne gang. Når det er sagt, så tror jeg vi har et godt resultat i vente.

Link to comment
Share on other sites

Tomra hadde kapitalmarkedsdag i 2003 en gang. Noen som vet hvorfor de ikke hadde det i 2004 og ikke har planlagt noe slikt i 2005?

 

Kan nevnes at kursen vel falt 5,5% ved forrige kapitalmarkedsdag, da selskapet ikke innfridde forventningene til vekst og guiding. Så å argumentere med at investormøter alltid er positivt blir litt vel skralt.

Link to comment
Share on other sites

Her refererer jeg til Aftenposten men det er en setning som jeg ikke skjønner, det er sitat: Han skal forlate stolen i et år da Tomra kanskje kan begynne å hente hjem noen etterlengtede kontrakter fra Tyskland.

 

Er det noen her på forumet som har sett det samme?.

 

 

 

- Da jeg begynte i Tomra for 19 år siden, var vi jo ikke verdt noen ting, da var vi teknisk konkurs, sier han og sier seg samtidig stolt over å ha vært med å bygge opp Tomra fra å være en liten eksportbedrift til å bli et globalt aktivt konsern.

 

Thorsen ser at hans etterfølger - ennå ikke utpekt, iallfall ikke offisielt - kan få det gøy, ikke minst fordi det nå endelig synes å ligge til rette for et nasjonalt pantsystem i Tyskland og dermed behov for titusener nye automater.

 

- Nå er det opptil Tomra å ta sin del av et markedet, sier Thorsen.

 

Han skal forlate stolen i et år da Tomra kanskje kan begynne å hente hjem noen etterlengtede kontrakter fra Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe galt i den setningen?

 

Thorsen ser at hans etterfølger - ennå ikke utpekt, iallfall ikke offisielt - kan få det gøy, ikke minst fordi det nå endelig synes å ligge til rette for et nasjonalt pantsystem i Tyskland og dermed behov for titusener nye automater.

 

Kontraktene er ventet å komme i år - endelig sier også Thorsen det. Og Thorsen går i år. Altså går han det samme året som Tomra kan begynne å hente gjem noen kontrakter fra Tyskland.

 

Og vi vet de har vært etterlengtede :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vegard:

 

La meg utdype hva jeg mener med at 32.50 ikke vil være noe "gulv". På kort sikt, det vil si fram mot 15. februar (4Q04), har jeg ikke fantasi til å forestille meg hva som eventuelt kan sende TOM under 32-tallet. På dette punktet er vi formodentlig helt enige. Dersom det skulle vise seg at markedet ikke deler vår optimisme, er det ikke urimelig å tenke seg et visst nervøst salgspress. Styrken til dette vil som vanlig avhenge av det generelle børsklimaet. Man må heller ikke glemme at TOM ikke skal slutte mange dagene på 33-tallet framover før 10-dagers glidende snitt synker gjennom 30-dagers glidende snitt. Som kjent oppfatter mange dette som et teknisk salgssignal. Uansett tror jeg, gitt den korte tidshorisonten fram til 15. februar, at det i verste fall vil oppstå et nytt tradingintervall på 32-tallet (hvor altså 32.10 vil oppfattes som "billig"). Men som sagt tidligere tror jeg ikke at dette har noen sammenheng med historikken.

 

Hva så med etter 15. februar? Forhåpentligvis blir ikke teknisk støtte noen problemstilling. Det er jeg nesten religiøst overbevist om. Jeg har imidlertid gjort meg noen tanker fordi det alltid kan være greit å være forberedt på det verste. Så la oss foreta et tankeeksperiment. For det første mener jeg at Tomra nå er pisket til å vise resultater. ("Show me the money!") Mens 2002 og 2003 var preget av salgssvikt, var 4Q03 det første kvartalet på to år med økning av omsetningen fra tilsvarende kvartal foregående år. Dette har også vedvart hele 2004. I 4Q04 ble det omsatt for NOK 711.6 millioner. Alt annet enn knusing av dette vil gjøre meg svært skuffet. Jeg forventer minst 10% økning. For det andre mener jeg at Tomra må komme med noen positive signaler både fra Tyskland og Japan/England. I motsatt fall blir jeg igjen skuffet.

 

La oss imidlertid tenke oss at salget havner omtrent på linje med 4Q03. La oss videre tenke oss at det ikke kommer noen form for positiv guiding eller nyheter i annen form. Hva hvis Tomra sier at man må smøre seg med tålmodighet og at de ikke forventer noen resultateffekt fra Tyskland før i annet halvår? Det får være opp til hver enkelt hva man tror vil skje i dette tenkte scenariet, men personlig er jeg villig til å sette kåk og kjerring på at mange vil kaste kortene. At jeg trekker fram 28-tallet som støttenivå, er både teknisk og fundamentalt begrunnet. Teknisk sett ble det omsatt mye aksjer over en relativt lang periode på dette nivået. Fundamentalt sett var det dette markedet var villig til å prise TOM-aksjen etter vedtaket 15. oktober. Jeg ble overrasket over at kursen begynte å stige i midten av november, og har alltid ment at dette var nokså tynt motivert. Hvis dette skyldtes håpet om børsmeldte ordre "at any time", så har jo det vitterlig ikke skjedd. Hvis stigningen derimot var relatert til avklaringen i Bundesrat 17. desember, så kan man argumentere med at stigningen var prematur. Som kjent fikk vi aldri noe rally etter 17. desember. Stigningen fra november og skuffelsen 17. desember var begge grove feilvurderinger fra min side, hvilket jeg forlengst har tatt mine armhevninger som straff for.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er jeg hellig overbevist om at 4Q04 vil få markedet til å se lyset. Jeg ser ikke bort fra at vi kan se 8-tallet først på topplinja. Forhåpentligvis kommer det noen gode signaler om utviklingen i Tyskland også. Da er det bare å spenne sikkerhetsbeltene. Jeg kan ikke se noen vesentlig motstand før 45.00.

 

Etter og ha lest din vurdering av Tomra er jeg like hellig overbevist som du er. :-D

Link to comment
Share on other sites

Hei Gutta.

 

Vær klar over at T/A ofte gjenspeiler lekkasjer i selskapene og elelr at større aktører vekter seg opp eller ned.

 

Når det gjelder TOM så blir det på en måte ganske umulig å analysere aksjen teknisk for svært ofte kommer nyhetene som lyn fra klar himmel og da slår F/A T/A rett nock out.

 

Helt enig med Temnikere,n forøvrig det vil nok lønne seg å sitte pal uten å forsåke å småtrade på tekniske signaler.

 

Kommer det feks ordrer fra tyskland av en viss størrelse går kursen fort 20% på kun en dag. Et overraskende godt resultat kan løfte aksjen fort med 10% på 3 dager og kjære TOM venner TOM er et av få selskaper på OSE som later til å være seriøse på å ikke lekke til markedet.

 

Helt uten nye signaler er jeg enig med dere som sier 32++ som støtte og 36 som motstand. Kommer det derimot nyheter av større betydning så kan dere glemme både støtte og motstand.

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i siste dagers hendelse®, har vi fått

- Melding om Thorsen sin avgang, kun hatt positive utsagn i helgeavisene og relativt lav kursbevegelse i aksjekursen.

 

En gjennomgang av den siste ukes Tomrarelaterte skriverier i diverse forum på nettet. Videre utgangspunkt i fundamental, teknisk og politisk analyse, heller jeg fortsatt til det faktum at Tomra kommer til å være et vekstcase året 2005. Om dette fullt ut gjenspeiles i kursen etter fremlegg av Q4 er jeg ikke helt sikker på.

 

Da min posisjon i Tomra er av lengre sikt, spiller det liten rolle om en kortsiktig "drawdown" i forhold til inngang er på 1 eller 2 kroner. Spesielt med tanke på den risiko andre her her på forumet har nevnt, når det gjelder det faktum at kursen kan stige 20% på en dag om det meldes om en større ordre.

 

Vil takke for det eminente arbeid enkelte av dere her legger ned i forhold til å¨grave frem opplysninger i forhold til Tomra. Mye av denne informasjonen legger nok grunnlaget for flere enn mine analyser,konklusjoner og eventuelle posisjoner i Tomra. For min del gjør siste ukes hendelse®meg enda tryggere på mine posisjoner i Tomra som verdipapir, og jeg kommer, mest sannsynlig, i løpet av uken til å konvertere til 100% Tomraportefølje.

Link to comment
Share on other sites

.

 

SISTE NYTT fra USA / New York

 

- PANTELOVEN VEDTATT I KOMITEEN I NEW YORK STATE

 

 

 

Har fått mere info fra USA. Fikk nettopp mailen under, som viser at den nye panteloven har passert den første komiteen med solid flertall.

 

Første hinder er passert, og stemmetallene i komiteen var:

FOR: 20

MOT: 6

Blanke: 1

 

 

 

---------------------

After a lively debate, the Bigger Better Bottle Bill (A.2517/S.1290) was reported out of the Assembly Environmental Conservation Committee by a bipartisan vote. Of the 27 committee members, six voted against it (Parment, Espaillat, Sayward, Ortloff, Brown, and Burling) and one (Manning) abstained. We were pleased to see Ruben Diaz, Jr. vote in favor, although he continued to raise concerns about impacts on local retailers. The bill now must go to the Codes Committee and then to Ways & Means before it can be sent to the Assembly floor. We have more than 50 Assembly cosponsors and 5 Senate cosponsors. To date the bill has not moved in the Senate; in previous years it has moved through EnCon and Codes in the Assembly, but has never advanced to the floor. Having the bill move in committee so early in the session (in previous years it didn't move until June) will give us a lot more time to push for passage in the Assembly, which in turn would help give us more leverage in the Senate.

--------------------------

 

Jeg fikk også en mail fra samme kontakt noen dager før avstemningen. Mailen under sier noe om styrkeforholdet i Senatet.

 

NB VIKTIG:

 

Jeg understreker at denne mailen nedenfor er fra noen dager FØR avstemningen

 

 

The Bigger, Better Bottle Bill is on the Assembly Environmental Conservation Committee agenda for Tuesday, Feb. 1st at 12.

 

The new bill numbers are A.2517/S.1290.

 

There are no substantive changes to the bill from last year (A.3922B/S.1696B). However we do have new sponsors. In the Senate, Senator Vinnie Leibell ® has signed on. In the Assembly, we lost Koon plus two Assembly members who were unseated last year, but gained 5 new Assembly sponsors: Latimer, Lupardo, Meng, Saladino ®, and Zebrowski. This brings the total to 5 Senate majority sponsors and 56 Assembly sponsors (including two Republicans, Thiele and Saladino).

 

After this, the bill must go through the Assembly Codes and Ways & Means Committees before it can go to the floor. DiNapoli decided to move the bill early in his committee this year in order to give us more time to push the Assembly to pass the bill.

 

-----------------------------

 

Se lov-forslaget på denne linken:

http://assembly.state.ny.us/leg/?bn=A02517

 

New York er Tomra`s viktigste stat i USA. (omsetning Q3 var 108 mill, fulgt av California med 95)

 

Forslaget i New York går ut på å utvide panteloven til å gjelde også "ikke-kullsyre-holdende-drikkervarer", sportsdrikker, is-te m.m.

 

Også i fjor var forslaget oppe, men det feilet i siste sekund. I år ser det bedre ut utfra de informasjoner jeg har fått. Men om det blir vedtatt gjenstår å se.

 

Reviderte og utvidede pantelover er oppe til behandling i en rekke delstater i USA i vår. Størst sjanse for vedtak har man i Massachuesetts, Michigan og New York. Disse tre delstatene utgjør hele 27% av Tomra`s totale omsetning. Det sier noe om hvor viktig en utvidelse av panten ville være om de ble vedtatt. En utvidelse av panten i disse statene vil kunne medføre et ikke ubetydelig løft i omsetningen.

 

-

Link to comment
Share on other sites

Har du en oversikt over den videre saksgangen i denne saken, teknikeren?

Er det mange flere hinder og hvor feilet den sist?

I mine øyne så er dette noe som tvinger seg frem men Gutta men peeng (cola,pepsi og budweiser+ bokseprodusentene) lobbyerer allt dei kan......... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ny pantelov et skritt på vei i N.Y.

 

 

Mandag 07. februar 2005 kl. 10:56

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

Forslaget om å utvide panteloven i den amerikanske delstaten New York har passert det første hinderet med god margin.

 

Under navnet "The Better Bigger Bottle Bill" ble lovforslaget vedtatt av delstatens miljøvernkomité med stort flertall sist uken. Av komiteens 27 medlemmer stemt seks imot, en avsto og 20 stem for, viser tall iMarkedet har fått tilgang på.

 

New York er sammen med California de to viktigste delstatene i Tomras amerikansk virksomhet, og sto i tredje kvartal for 108 millioner kroner av konsernets omsetning.

 

Resten hos Imarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Ny pressemelding fra AGVU

 

http://www.presseportal.de/story.htx?nr=64...ahme,tomra,agvu

 

AGVU für Qualitätssicherung bei der Verpackungsverwertung /

Schärferer Vollzug der Umweltbehörden erwartet

 

07.02.2005 - 10:53 Uhr, AGVU - Arbeitsgem.Verpackung und Umwelt [Pressemappe]

Berlin (ots) - Die Arbeitsgemeinschaft Verpackung und Umwelt

(AGVU) schlägt die Einrichtung eines Qualitätssicherungssystems der

in Deutschland tätigen Verpackungsverwerter vor. Dazu erklärt

AGVU-Vorsitzender Prof. Dr. Werner Delfmann: "Der zunehmende

Wettbewerb um die Verpackungsverwertung muss zu echten Effizienz- und

Leistungsverbesserungen führen, nicht nur zu immer trickreicherer

Auslegung der Verpackungsverordnung und sinkenden Umweltstandards.

Für Trittbrettfahrer darf es künftig keinen Platz mehr geben."

 

Die AGVU rechnet damit, dass die Umweltbehörden nach dem Ende der

Kartelldiskussion und des Pfandstreits die Einhaltung der

Verpackungsverordnung schärfer überwachen werden. Umso mehr hält es

die AGVU für geboten, dass sich die in der Produktverantwortung

stehende Wirtschaft und die Anbieter von Verwertungskonzepten auf

eine eigenverantwortliche Qualitätssicherung verständigen.

 

Der AGVU-Vorstand hat bei seiner Sitzung am 2. Februar 2005

beschlossen, eine entsprechende Initiative zu entwickeln. Der

Arbeitsgemeinschaft gehören neben Unternehmen des Handels und der

Konsumgüterindustrie Anbieter von Rücknahmelösungen für gebrauchte

Verpackungen an.

 

 

 

Demningen brister. :bom: :bom: :bom:

Link to comment
Share on other sites

Godt Tomra-nytt

 

Et USA-gjennombrudd kan bety store penger for Tomra. Og i New York er det fremgang å spore.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (7.2.05 12:51)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Thorsens sluttpakke - Tomra-sjefen går

- Tysk avtale for Tomra - Tomra i tysk butikk

- TOM

 

 

 

 

Det stilles store forventninger til hva Tomra kan oppnå i det tyske markedet. Men med et gjennombrudd i USA snakker vi virkelig store muligheter.

I januar skrev vi at en avstemning over utvidelse av panteloven i New York, til også å gjelde ikke-kullsyreholdige drikker, var ventet før sommeren.

 

Ifølge tall iMarkedet har fått tilgang til, ble "The Better Bigger Bottle Bill" forrige uke vedtatt av delstatens miljøvernkomité med stort flertall. Av 27 medlemmer stemte 20 for.

 

Nå skal loforslaget gjennom ytterligere to komiteer i delstatsforsamlingen før evt. en plenumsbehandling og vedtak kan finne sted.

Link to comment
Share on other sites

Det er fascinerende å legge merke til hvor immun Tomra-aksjen er mot positiv omtale i pressen. Så bullish som markedet er generelt nå, så er det flerfoldige aksjer som spretter et tosifret antall prosent på kort tid på rykter om luft og kjærlighet.

 

Godt da at vi har en aksje som viser stabilitet!

Link to comment
Share on other sites

perleif

 

Jeg tror TOM er litt spesiell i så henseenede. Her har investorene ventet så lenge på Tyskland (og mange har brent seg kraftig på vei ned) at jeg tror mange har en jeg tror det ikke før jeg får se det-holdning.

Litt omvendt fra buy on rumors-sell on facts. Og slik kan det være til den store kontrakten alle venter på tikker inn.

Link to comment
Share on other sites

perleif

 

Jeg tror TOM er litt spesiell i så henseenede. Her har investorene ventet så lenge på Tyskland (og mange har brent seg kraftig på vei ned) at jeg tror mange har en jeg tror det ikke før jeg får se det-holdning.

Litt omvendt fra buy on rumors-sell on facs. Og slik kan det være til den store kontrakten alle venter på tikker inn.

 

Men for Tomra sin del er jo ikke en slik stor kontrakt nødvendigvis en fordel!

Mange små med samme totale antall er langt å foretrekke, da man slipper å forhandle på pris i samme grad.

(Samlerabatter osv...)

For aksjekursen på kort sikt hadde en stor ordre nok gjort susen, men på litt sikt så spiller dette ikke noen rolle.

Q-fremleggelsene vil jo fortelle oss hvordan det går... :)

Da kommer kursen etter uansett...(ting tar bare litt tid i TOM...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...