Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

I påvente av ordre fra Tyskland minner jeg om denne artikkelen på I-markedet allerede i januar iår.

 

http://www.imarkedet.no/php/art.php?id=202252

 

Synes denne ble forbigått i taushet her på forumet. Det fremgår her at den ene store panteaktøren (Westphand) ikke forventet avklaringer rundt innkjøp og clearing før i slutten av halvåret. Interessant er det også at det viker som uavklart hvorvidt innkjøp skal skje av kjedene selv eller panteaktørene som så plasserer automatene i butikkene. Hvis det siste er tilfelle kan avtalene bli svært så store.

 

Bare minner om dette, basert på at forventningene som så mange har hatt i et halvt år nå om ordrer som skulle renne inn, kanskje mer var basert på utålmodighet enn realisme. Noen sier at clearingen skal avgjøres inne da og da. Dette har stadig vist seg å ikke holde, og jeg har savnet dokumentasjon på hvor de har disse datoene fra.

 

Det spørs dessverre om vi ikkef ortsatt må ha tålmodighet noen uker ennå.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. Tyskland:

Det jeg ikke skjønner med at ordre skal vente til slutten av første halvår er hvordan enkelte kjeder skal klare det de har gått ut med tidligere, nemlig å montere automater i sommerferien 2005.

Dette fordi det var lite kundepågang i denne perioden.

Altså, bestille i Juni, montere i Juli?

Ja ja, får håpe TOM produserer stort til eget lager nå om dagen da?

Det tar som kjent en viss tid å produsere automater..............

Link to comment
Share on other sites

glem d. orker ikke krangle..

 

Du får ture frem som du vil mongstad, men det du baserer på i tomra er ikke helt riktig. Passer bra til HO. hade bra

38941[/snapback]

 

KRIS, helt seriøst du oppfører det som en unge som ikke får viljen din.

 

Alle her analyserer på sin egen måte og har sin egen 'mal' for hva som er korrekt i forhold til TOM. Vær litt fornuftig, ti stille. Ikke prek om hva som er rett og hva som er galt. Det finnes ikke noe som er rett eller galt. Kun tiden vil vise hva som er riktig.

 

Og hvis det stemmer det du sa så kan du være stolt. Og kanskje du tom vil få noen gratulasjoner istedet for at må skrive 'hva var det jeg sa?'.

 

*oppgitt*

Link to comment
Share on other sites

hehe... ja; jeg gjør vel det.

 

hadde det vært noe substans i det, så hadde det vært greit. Jeg synes ikke Mongstad skal komme inn her med under-middels innlegg, for å belære Tomra tråden "Her kommer en liten "salvelse" Tomra - folk; ikke så mye nytt; men et forsøk på å få tankene deres på rett plass. "

 

Tankene skal ikke på plass fra en som gir uttrykk for å ikke kunne noe om hverken hva kortsiktig trigger vil si, og heller også lite om firmaet.

 

 

Akkurat det med, hva var det jeg sa; har vært ment til bare ett par sjeler på dette forumet her - og det er lenge siden - og de har nå desverre forlatt. Men jeg tar Tekniker'n any day fremfor Mongstad sine anslag. Ser du ikke dette selv Coban?

 

(om jeg får gratulasjoner eller ikke, er for min del fullstendig revnende likegyldig. eneste jeg har villet er å få en noe mer "down to earth" vinkling på firmaet).

 

Jeg gidder ikke sitte å krangle om dette her Coban. Men kanskje du skal lese før du skriver noe du også... lykke til

Link to comment
Share on other sites

[Felis

Du har tydeligvis ikke fulgt med her på tråden !

Innholdet i denne artikkelen og kilden(e) til denne artikkelen har vært behørig diskutert og omtalt tidligere !

Faktisk så er kilden til artikkelen herfra selv om det kan virke annerledes

Her forbigås ingenting i stillhet !

quote=felis,03 May - 17:13]

I påvente av ordre fra Tyskland minner jeg om denne artikkelen på I-markedet allerede i januar iår.

 

http://www.imarkedet.no/php/art.php?id=202252

 

Synes denne ble forbigått i taushet her på forumet. Det fremgår her at den ene store panteaktøren (Westphand) ikke forventet avklaringer rundt innkjøp og clearing før i slutten av halvåret. Interessant er det også at det viker som uavklart hvorvidt innkjøp skal skje av kjedene selv eller panteaktørene som så plasserer automatene i butikkene. Hvis det siste er tilfelle kan avtalene bli svært så store.

 

Bare minner om dette, basert på at forventningene som så mange har hatt i et halvt år nå om ordrer som skulle renne inn, kanskje mer var basert på utålmodighet enn realisme. Noen sier at clearingen skal avgjøres inne da og da. Dette har stadig vist seg å ikke holde, og jeg har savnet dokumentasjon på hvor de har disse datoene fra.

 

Det spørs dessverre om vi ikkef ortsatt må ha tålmodighet noen uker ennå.

38962[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Da er det avgjort!

Svenskene er verdensmestre i gjenvinning.

 

Publicerad 3 maj 2005 16:08

 

Se link:

Dagens Nyheter

 

8 av 10 förpackningar återvinns

 

Åtta av tio förpackningar, flaskor eller tidningar återuppstår. Men skepnaden är inte alltid den samma. En plastlåda får finna sig i att bli en diskborste i nästa liv-eller en lastpall.

 

Det ser ut som miljø er blitt viktigere og viktigere, både for folk flest og politikere.

 

Kanskje Tomras søppelsorterings-oppkjøp er langt mer genialt enn hva meglere har klart å forestille seg, eller markedet - på kort sikt - i kurs-sammenheng har klart å regne seg frem til.

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok være en del som blir utålmodig også i mai. Sikkerhetsmerkingen blir ifølge First's kilde avgjort og offentliggjort "i løpet av mai". Så man skal kanskje ikke ha for store forhåpninger om at dette kommer tidlig i måneden. Kommer det tidlig, får vi bare ta det som et pluss.

 

Tingenes tilstand går på skinner, og fremdriften er slik den skal være. Synd at en del tradere kanskje går inn for kort gevinst nå, og blir utålmodig og selger hvis avklaringen ikke kommer innen midten av måneden. Skjer dette i et visst omfang, kan vi på ny teste kritiske nivåer. De som ønsker å være posisjonert, er det. Derfor ser vi heller ikke den helt store omsetningen for tiden, og aksjen blir svært følsom.

Link to comment
Share on other sites

- Derfor tror vi på Tomra

 

Mange slaktet Tomra etter siste tallslipp. Men Hogne Tyssøy i Holberg beholder troen, og forklarer til HegnarOnline hvorfor.

 

 

Tomra skuffet markedet med inntjeningen i 1. kvartal. Analytikerne ble ikke akkurat imponert, og flere kuttet i aksjen, til dels kraftig.

 

- Tomra får betalt

Men én som har tro på Tomra er partner og forvalter Hogne Tyssøy i Holberg. Han har aksjen inne som 6. største investering i sitt fond Holberg Norge, som tapte minst av alle norske aksjefond i april. Over tre prosent av fondets midler var ved utgangen av måneden plassert i Tomra.

 

De siste fire årene har fondet en årlig snittavkastning på bunnsolide 12,6 prosent.

 

- Som forvalter gjelder det å se forbi den kortsiktige inntjeningssvekkelsen. Det er ingen tvil om at Tomra har en unik posisjon i sin industri, en posisjon vi mener på ingen måte er inkludert i prisingen. Selskapet har en svært gjennomprøvet teknologi, som flere internasjonale aktører har gått skoene av seg i forsøket på å matche. Den teknologien tror vi Tomra får betalt for på sikt, sier Tyssøy til HegnarOnline.

 

Tysk dobling

Forvalteren viser også til at Orkla i vår har vektet seg kraftig opp i selskapet.

 

- Orkla er kjent for å tenke langsiktig, så dette kan være et signal, fortsetter han, men understreker samtidig at Tomra er bare ett av mange selskaper i porteføljen.

 

Ifølge forvalteren er det andre markeder som holder Tomra-motoren i gang akkurat nå, men snart tror han det vil løsne i Tyskland. Og da:

 

- Tyskland vil representere en dobling av antall automater på global basis. Og med den betydningen Tyskland har i EU, tror vi det som skjer der også vil påvirke andre land i unionen på sikt, avslutter han overfor HegnarOnline.

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=181473&cat=100

Link to comment
Share on other sites

"- Tyskland vil representere en dobling av antall automater på global basis." ... Sterke ord; Dette alene burde da kunne doble resultatet til TOM gitt de får 60-70% av markedet.

 

De mener også at flere land vil slutte seg til panteordning fremover, positivt. Sitt lenge og få betalt.

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

 

Kan Tomra slukes? 

 

- En opportunity man iallfall ikke bør være helt fremmed for, sier Holbergs Hogne Tyssøy til HegnarOnline. 

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (4.5.05 15:09)

 

 

Relaterte artikler  Se aksjeticker 

- Tre aksjetips   - Orkla hamstrer Tomra 

- - Løsningen kommer snart   - Megamarked for Tomra? 

  - TOM

 

 

 

 

Tidligere i dag gjorde partner og forvalter Hogne Tyssøy i Holberg Fondene rede for hvorfor han har tro på Tomra.

 

Blant annet karakteriserer han Tomra som ett av de få unike selskapene Norge har. Og i den sammenheng kommer han med en liten advarsel:

 

- Det kan være en fare at aksjen selges for langt ned. Da kan selskapet bli så lite verdt at det blir attraktivt for store, internasjonale aktører som Siemens. Det er en opportunity man iallfall ikke bør være helt fremmed for, avslutter Tyssøy overfor HegnarOnline.

:blink::blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Legger ved en oversetting fra http://www.freetranslation.com

 

 

Dosenpfand: AVR recommends itself as a Clearingstelle

 

Security recognition for doses and bottles ripen for the measures market

 

Bonn (pte) - trade and industry work currently under high pressure at a nationally standardized withdrawal system. Because the retail trade businesses will show sale quantities and return quantities different of drinks packaging, the Pfandausgleich is, that Clearing, an important question, that must be solved now. Next to the settlement of the Pfandgelder, the fraud security and forgery security counts to the request criteria of trade and industry.

 

Packagings-recyclings-systems non-polluting the team e. V (AVR) http://www.avr-bonn.de in Bonn recommends itself as a public-spirited Clearingstelle for the organization of the Pflichtpfandes. "With the security system of Adaxys/Maganetix <http://www.adaxys.ch/>We fulfill http://www.adaxys.ch the wishes of the trade and the drinks industry for a smooth Interclearing. Even drinks doses can equip with the AVR-marking and brought become again into the market", so AVR-manager Axel Mörsdorf. The AVR could work as a Clearingstelle with an optical recognition, offered would become how it by the alliance printing office, but also with each other marking.

 

"We favor based on multiyear field trial the electro magnetic readable metal threads, like it of Eudeposit and also of Adaxys/Maganetix offered become", so Mörsdorf. The system of Adaxys/Maganetix consists of an electro magnetic thread and an ERN-Strichcode on the label. The metal thread can up or behind each standard practice label glued become and is recognized in the initial objection of the empty packaging into the withdrawal device immediately and depreciated. At the same time a stroke code optically is read in seconds fraction, without that the packaging must be turned. The total system should be forgery and betrugssicher, the ware currents remain anonymous because only the product appointment for which one would take away seized are recognized

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 3 aksjer

 

Orion Analyse ber kundene ta en nærmere titt på følgende tre aksjer.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (4.5.05 15:20)

 

I dagens rapport fra Orion Analyse omtales tre selskaper som dagens case. Det ventes kursoppgang i Tomra og Tandberg Television mens Tandberg beskrives som en short-kandidat.

 

 

Tomra er stadig en av våre favoritter.Fallpotensialet synes i stor grad tatt ut etter de siste ukers nedtur, samtidig som oppsiden er betydelig ved et gjennombrudd i Tyskland.

 

Tandberg Television har falt betydelig siden toppen i mars, og dette har brakt multiplene ned til nivåer som gjør aksjen nokså attraktiv.

 

Tandberg fremkommer med et chart-bilde som sannsynliggjør lavere kurser. Dette sammen med at risikoen synes størst på nedsiden i estimatene blinker papiret ut som en interessant short-kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Tomra's teknologi ble ikke valgt? Er valget ang sikkerhetssystemer ferdig?

39053[/snapback]

Hvis du tenker på linken til Basura, så står det vel ikke noe om at dette er valgt?

Her kommer nok en pressemelding når alt er klart.

Dessuten er Tomra kompatibel med alle løsningene.....

Prisen på automatene justeres etter utgiften til slikt utstyr.

Skal ikke begi meg inn på diskusjonen om det er en fordel for TOM med ISY-Pfand eller ikke......

Men man kan vel si at det ikke er en ulempe iallefall... :D

Link to comment
Share on other sites

Det er her hele casen ligger:

 

"Prisen på automatene justeres etter utgiften til slikt utstyr."

 

Hvis det blir stort tillegg på alle automatene, som allerede er dyrest av alle konkurrenter, så vil det igjen føre til mindre konkurranse dyktighet fra Tomra's side. Men vi får se hvordan dette utvikler seg...

Link to comment
Share on other sites

Dersom en automat koster 100.000 og et tillegg på 30.000 legges på, økes prisen med 30%. Dersom en Tomraautomat koster 180.000 og 30.000 legges på, økes prisen med 17%. Tomraautomaten er da ikke lenger 80% dyrere, men 62%.

 

Enkel matematikk. Tror ikke prisforskjellen er så stor som i eksempelet, mer som halvparten. Uansett vil det være en fordel om prisene ikke økes i det hele tatt, siden færre da vil kjøpe automater. Men dersom de økes vil Tomras automater relativt sett bli billigere ift. konkurrentene.

Link to comment
Share on other sites

Vegard

 

Vi må gå utifra at de som får sin teknologi ang sikkerhetsmerking igjennom, produserer enten RVM selv, eller har partnere som produserer det. Disse vil muligens ha svært gode/billige løsninger for akkurat denne merkingen, og vil få en edge.

 

De vil også få økt goodwill, og kan skilte med at de selger automater som er laget av samme som har laget sikkerhetsmerking osv.. En viss PR faktor her, i tillegg til at de garantert vil komme billigere ut av det. Skulle de ikke komme billigere ut av det(slipper å forandre produsksjon, R&D etc), så kommer hvertfall ikke Tomra billigere ut av det.

 

Jeg kan rett og slett ikke skjønne annet... Dessuten, uansett hva Ståle og Tekniker'n prøvde å fremstille meg som, så har Strømstad sagt at ISY-phand er en fordel for Tomar om blir valgt... Men begrunnelsen hans vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hva sier Strømstad om den totale kostnaden ved et evt. valg av et annet system pr. automat eller totalt? På andre fora har jeg sett anslag på rundt 1 mill. totalt (Tekniker'n/Stocktalk).

Link to comment
Share on other sites

Er det AVR som har med valg av sikkerhetsmerkingen? De har nå en teknologi som de anbefaller selv? hmm, burde vel fint også da kunne havne på de, da de velger dette. Eller gjaldt dette bare clearing, jeg leser ikke tysk.

 

Det er tydeligvis store penger involvert her for å få igjennom sin merking.

 

 

Jeg vet ikke noe prisanslag av noe som helst. Jeg har inntrykk av at det var mer enn "bare" positivt. Det må også ligge noe patenter/og da royalities med i bilde spør du meg.. men dette er ren synsing. Jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...