Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Spennende dager:

I løpet av 2 dager har vi mottatt positive meldinger fra: USA - Japan - Tyskland og England. :D ,

Har også fått med meg Tekniker´n sin klare kjøpsanbefaling her i kveld ! Det er som han sier første gang han gir dette signalet her på AF - jeg har vært her lenge ....

Det jo dette vi har ventet på en god stund nå - derfor ville det være gledelig om de "trauste" traverne i TOM skal få "sitt" også !!

Håper vi kan glede oss sammen fremover - på samme måte som mange her på AF har gitt litt trøst til oss litt slitne TOM aksjonærer de siste årene ....

 

Lou

PS: slutter meg også til Lene sitt innlegg mht Tek.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Kjekt å lese tråden ikveld - har vært opptatt med familieforøkning og har ikke hatt tid til å børse og satte derfor alt (det lille jeg har) i TOM, skjønt jeg har vært med både ned og opp. Har fulgt papiret lenge og må si at det er mye bra info å hente her, slutter meg opp om takken til Teknikern.

 

Satser på en fin sensommer:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for trivelige hilsner :) .

 

Nyhetsbildet er nå svært lovende, og vi får neppe flere signaler før ordrene kommer. Kanskje da med unntak av en pressemelding med resultat fra morgensdagens møte mellom HDE og BVE i "DPG Deutche Pfandsystem".

 

Minner forøvrig om denne . Imorgen eller mandag kommer nok en ny slik pressemelding fra DPG

Link to comment
Share on other sites

.

 

FREDAGENS PRESENTASJON I TYSKLAND

 

 

For de som ikke er så spreke i tysk, så gjelder møtet og pressekonferansen i Tyskland i morgen dette:

 

HDE og BVE (handelens organisasjoner som har dannet "DPG Deutsche Pfandsystem") skal i morgen i Frankfurt presentere det nye, enhetlige pantesystemet i Tyskland. Topplederne i HDE/BVE skal ifølge "Lebensmittel Zeitung" stå for presentasjonen.

 

Vi kan forvente å få den endelige avklaringen rundt clearing, logistikk og muligens også nyheter rundt tidspunktet for automatisering, som sansynligvis er rett rundt hjørnet.

 

 

"Spitzen von HDE und BVE treffen sich in Frankfurt. Eckpunkte des einheitlichen Rücknahmesystems sollen vorgestellt werden"

 

Vi får en interessant dag fredag !

Link to comment
Share on other sites

Vedr. kjøpsanbefaling og pressemelding forventet fra møte.

 

Hva er forventet av utfallet og hva ligger allerede innbakt i kursen.

 

Tekniker'n slapp nyheten igår at Westsystem hevder at nå er pantesystemet på plass og kursen steg raskt til 34,50 får så innta sitt tradisjonelle pull-back.

 

Spørsmålet jeg stiller meg nå er hvorvidt dagens møte med forventet pressemelding vil bli oppfattet som en trigger eller om den allerede er innbakt i kursen.

Hvorfor? Markedet har allerede reagert betydelig på melding om pilottest av sikkerhetsmerking og da er forventning til clearing at dette også vil falle på plass. Da medfører det at dette allerede er tatt høyde for i dagens prising. Dette er noe vi ser i det korte tekniske bilde av aksjen. Etter oppgangen til 35,50 stoppet vi på toppen fra Des og aksjen har falt ned til 33. V har nå sett en reaksjon på nyheter om Tyskland og Japan uten at forrige topp er passert og vi så det i går at aksjen ble solgt raskt ned etter nyheten.

 

Det som blir spennende nå er om motstanden på 35,50 ryker eller ikke. Passeres ikke motstanden nå tror jeg vi kommer inn i en kort periode med lite informasjon (spes. Tyskland). Utfallet av det er noe jeg desverre kjenner litt for godt.

 

Jeg er helt enig med Tekniker'n at dagen i dag blir spennende og kan bli en klassisk fresdag. Spørsmålet er om hvor stor del av Tyskland som skal indiskonteres i kursen allerede nå.

Link to comment
Share on other sites

En solid trigger ville være om det kom konkrete opplysninger fra dette møte idag.

Da mener jeg en dato for oppstart av automatiseringen, antall enheter innen en bestemt tid(innen 01.05.06) osv.

 

Om dette skal skulle komme et betydelig tall vedørende automater, da ville dette kunne bli en historisk dag for Tomra og oss eiere!

 

LYKKE TIL! :D

Link to comment
Share on other sites

På HO nå..

 

Spennende dag i Tomra

 

I dag skal handelens toppsjefer presentere hjørnesteinene i det tyske pantesystemet.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (29.7.05 09:01)

 

For noen uker siden ble sikkerhetsmerkingen klarert. I går meldte vi at Interseroh hadde sitt logistikksystem klart.

Og ifølgeLebensmittel Zeitungs nettutgave skal toppsjefene i handelsorganisasjonene HDE og BVE møtes i Frankfurt for å presentere det nye, enhetlige pantesystemet i Tyskland. De to organisasjonene har dannet DPG Deutsche Pfandsystem, som skal stå for implementeringen av pantesystemet.

 

Etter det HegnarOnline erfarer, kan vi her forvente å få en endelig avklaring rundt clearing, logistikk - og kanskje også et tidspunkt for automatisering.

 

- Hjørnesteinene i pantesystemet skal bli presentert i Frankfurt fredag, heter det i artikkelen.

 

Interseroh, hvis kjedekunder har testet Tomra-automater siden april, er favoritt til å få den nasjonal clearingen.

 

Ikrafttredelsen av det tyske pantesystemet er tidfestet til 1. mai 2006.

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

 

BREAKING NEWS ( Tysk artikkel om ALDI )

 

 

ALDI-KJEDEN MED PANTE-AUTOMAT ORDRE OM MEGET KORT TID ?

 

Det er kommet en nyhet som sterkt indikerer at den store ALDI-kjeden i Tyskland kommer til å plassere en ordre på panteautomater innen meget kort tid. For ALDI har nettopp bedt om anbud på nye kasser til alle sine ca. 3.200 filialer i Tyskland. Og begrunnelsen ALDI gir for dette er at de kassene de i dag har (gamle kasser med DOS-systemet) ikke kommuniserer med panteautomater !

6 leverandører av kassa-systemer kjemper om denne ALDI-kontrakten.

 

ALDI har med andre ord seriøse planer om panteautomat kjøp i nær fremtid. Sterkere indikasjon enn dette på at ALDI også meget snart vil plassere en panteautomatordre er det knapt mulig å få. Som kjent har ALDI testet Tomra-automater siden mai, og Tomra`s automater kan integreres i ethvert nytt kassa-system.

 

 

Aldi: Steckt Geld in Kassen

Anforderungen. Der Discounter muss in seine Kassen investieren. Mit den alten DOS-Systemen ist eine Verbindung zu Leergutautomaten nicht möglich. Sechs Kassenanbieter kämpfen um Entscheidung. (Kilde: Lebensmittel Zeitung)

 

 

 

 

 

KJEDENE LIDL OG NORMA TESTER TOMRA-AUTOMATER

 

Tomra

Aldi Süd testet Rücknahme-Automaten von Tomra. Auch Lidl und Norma probieren Automaten aus. (Kilde: LZ Net)

 

 

 

 

 

ANDRE FERSKE TYSKE PANTE NYHETER

 

Holsten Bryggeri (et av Tysklands største) uttaler at de satser på engangsemballasje fremover. Holsten Bryggeri uttaler: ” Brauer geht lange vor neuer Verpackungsverordnung in die Offensive. Vorstandschef Burgard: "Die nationale Pfandlösung für Einweg kommt." Dosenanlagen warten auf Reaktivierung.” (Kilde: Lebensmittel Zeitung)

 

 

En fersk nyhet fra i dag om DPG (nye tyske panttesystemet) er denne:

Pfand: Bringt EAN zu ALDI

Neu bei Aldi. EAN-Standards sollen Teil des Einweg-Pfand-Systems von DPG werden: EAN-Strichcode und EANcom-Nachrichten. GS1 Germany hofft zusätzlich auch darauf, dass Sinfos die Ausschreibung der Pfand-Stammdatenbank gewinnt.

[28. Juli 2005]

 

 

 

En annen artikkel forteller at andelen engansemballasje øker til rekordhøye nivåer i kjedebutikkene ifg Lebensmittel Zeitung. ” Einweg steigt auf Rekordhöhe”

 

 

COCA COLA Deutschland uttalte tidlig i uken, at problemene de tidligere hadde m.h.t. pant og øyløsninger er endret. Coca Cola Deutschland sier nå i en kommentar at ” Nach Pfandproblemen bei Discounter hat sich Lage in Deutschland stabilisiert.” (Kilde Lebensmittel Zeitung)

 

 

Men den største nyheten ved siden av ALDI, er at ”DPG Deutsche Pfandsystem” i dag offentliggjør detaljer rundt det tyske enhetlige pantesystemet. Nå venter vi ordrer på kort sikt, og det med god grunn. Tempoet i Tyskland er meget høyt.

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som TDN har tirsdag som dato :unsure:

 

BVE og HDE MØTES I FRANKFURT TIRSDAG

 

Ifølge bransjebyrået Lebensmittel Zeitung vil organisasjonene Hauptverband

des Deutschen Einzelhandels (HDE) og Bundesvereinigung der Deutschen

Ernahrungsindustrie (BVE) møtes kommende tirsdag for å presentere

kjerneelementer i det tyske pantesystemet for representanter fra handels-

og drikkevareindustrien.

 

-Vi vil beskrive betingelsene for forhandlingene og skissere den videre

gangen, sier Bernd-Ulrich Sieberger i Deutsche Pfandsystem. I form av en

høring skal kjerneelementene i den planlagte sikkerhetsteknikken for pantet

engangsemballasje og prosjektplanen for felttester bli presentert.

 

8. juli ble det kjent at HDE og BVE etablerte selskapet DPG Deutsche

Pfandsystem, med Tomra som systempartner.

 

Sieberger sier til Lebensmittel Zeitung at den planlagte felttestingen i

stor skala ikke er påbegynt, men at dette er under planlegging, og at DPG

gjør fremskritt i arbeidet med et nasjonalt clearingsystem.

Link to comment
Share on other sites

Suser til all time high

 

Hovedindeksen suser rett opp til ny all time high i den tidlige handelen fredag.

 

borsen.jpg

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (29.7.05 10:16)

 

 

 

 

 

Andre sterke tungvektere er Stolt Offshore og Tomra, som stiger hhv. 3,9 og 2,9 prosent. For sistnevnte er det spennende dag, da den tyske handelens toppsjefer skal presentere de sentrale punkter i det nye, tyske pantesystemet.

 

Link HO

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket litt på eierstrukturen i Tomra YTD, og venter nå på siste oppdatering.

 

Grovt hva jeg har funnet så langt:

Fra og med midten av april har de store investorene generelt kjøpt seg opp, mens småsparerne generelt har solgt seg ned. Samtidig har andelen utenlandske aksjonærer relativt til norske aksjonærer steget. Fra årsskiftet til midten april var situasjonen helt motsatt.

 

Viser tall fra tre perioder som bekrefter observasjonene:

 

 

31.des.04

De 20 største aksjonærene 67 819 475 aksjer 38,00 %

Andre aksje eiere 110 667 084 aksjer 62,00 %

Totalt antall aksjer 178 486 559 aksjer 100,00 %

 

Norske aksjonærer 119 255 529 aksjer 66,81 %

Utenlandske aksjonærer 59 231 030 aksjer 33,19 %

Totalt antall aksjer 178 486 559 aksjer 100,00 %

 

Totalt antall aksjonærer 17 611 stk.

 

 

18.apr.05

De 20 største aksjonærene 66 973 236 aksjer 37,52 %

Andre aksje eiere 111 513 323 aksjer 62,48 %

Totalt antall aksjer 178 486 559 aksjer 100,00 %

 

Norske aksjonærer 124 964 551 aksjer 70,01 %

Utenlandske aksjonærer 53 522 008 aksjer 29,99 %

Totalt antall aksjer 178486559 aksjer 100,00 %

 

Totalt antall aksjonærer 17 069 stk.

 

11.jul.05

De 20 største aksjonærene 72 558 646 aksjer 40,65 %

Andre aksje eiere 105 927 913 aksjer 59,35 %

Totalt antall aksjer 178 486 559 aksjer 100,00 %

 

Norske aksjonærer 116 755 015 aksjer 65,41 %

Utenlandske aksjonærer 61 731 544 aksjer 34,59 %

Totalt antall aksjer 178 486 559 aksjer 100,00 %

 

Totalt antall aksjonærer 16 122 stk.

 

Min konklusjon:

Dersom neste oppdatering bekrefter trenden, så er dette for meg et sterkt kjøpssignal som sier "Smarte penger er på vei inn" eller "Investorene tar over for traderene"

 

Noen som har andre tolkninger?

 

 

Tallene er hentet fra investor relations på http://www.tomra.no/ etter hvert som de har blitt tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Dette er utviklingen til Tomra hittil i H2.. De som for over 1/2 år siden, sa at det var først til sommeren at vi ville se en klar oppgang, altså i H2, har truffet meget bra.. :)

 

ticker.ose.TOM1MON510300.png

 

Jeg tenker først og fremst på First og DNBNOR, tildels Kaupthing og ASC.

 

Meget bra! De samme tror oppturen fortsetter og vil øke fremover! :D

Link to comment
Share on other sites

fra HO....så søtt...! :)

 

TOMRA - Kjærlighetshymne !!

 

I am in love. Er jeg den eneste som virkelig er forelsket i dette selskapet. Stort sett er det kun negative "ytringer" om "henne" (selskapet) på dette forumet.

 

TOMRA kommer til å bli som en blomst om våren !

Uimotståelig ...

Link to comment
Share on other sites

Angående Aldi anbud.

 

Vet noen om Aldi tester Winchor Nixdorf automater?

Som kjent så er de store på kassaløsninger, derfor blir jeg litt nervøs for at

Aldi kan velge de som totalleverandør på både kassaapparat og panteautomater.

 

noen som har synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

De som for over 1/2 år siden, sa at det var først til sommeren at vi ville se en klar oppgang, altså i H2, har truffet meget bra..

 

Jeg var en av dem, har ofte den rette feelingen, viser det seg. Samtidig har jeg det problemet at fornuften banker på døra også, og krever en begrunnelse. Så kommer tvilen på egen "feeling"... Resultatet: Har mistet mye oppgang i følgende aksjer: PAN, BLO, KIT og IGNIS. Solgte for tidlig over hele linja, i PAN ble jeg utålmodig og solgte 20 sekunder før Fredriksen-effekten satte inn! Men nå har jeg respekt for salgsknappen, ikke minst i TOM. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Studenten.

 

Det er alltid en mulighet for ay WN eller andre tilbydere kommer til å få kontrakter, sågar relativt store kontrakter. Men når man anslår markedet til å være på ca 40 000 automater (TOMs eget konservative anslag), så vil det bli nok til alle.

 

I tillegg når man vet at TOM idag har 70-80% markedsandel, og klart størst produksjonskapasitet, så sier det seg selv at de kommer til å selge MANGE automater.

 

Dette er blitt diskutert her på forumet tidligere, og jeg mener å huske at det ble greiet ut om prod. kapasitet til de forskjellige osv. Kanskje noen av de som skrev gode innlegg i så måte, kan klare å søke opp eget innlegg for så å legge det inn her igjen.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden:

 

Nå har de norske hjelpeorganisasjonene sytet og klaget over at spilleautomatmonopolet er på vei til å opphøre. Muligens burde de heller bruke i alle fall litt tid på kreativitet?

 

Svenskene har virkelig tatt i bruk de mulighetene som Tomra tilbyr. Litt blest rundt dette var det i forbindelse med Tsunami-katastofen i romjula. Her hjemme fikk vi tilbud enkelte steder å legge pantelappen i en kasse. Kassen ville butikken tømme og utbetale pantebeløpet til en hjelpeorganisasjon. I Sverige derimot brukte man i stedet den andre knappen et stort antall panteautomater er utstyrt med og panten gikk direkte til en hjelpeorganisasjon.

 

De samme tankene tenkes muligens i Tyskland?

 

Große Hilfe mit leeren Flaschen

Seit sie im Oktober eine Zusammenarbeit mit den Coop-Läden eingeleitet hat, sind monatlich rund 500 000 Kronen an Pfandeinnahmen auf ih Konto eingegangen.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fullstendig på siden:

 

Sjelden har det vært så behagelig å vente i pantekø som det var her om dagen... :rolleyes:

 

Klikk på linken for å ta en kikk på bildet (filekstensjonen er ugyldig for forumet, så det kan ikke limes direkte inn i innlegget) :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Dette er blitt diskutert her på forumet tidligere, og jeg mener å huske at det ble greiet ut om prod. kapasitet til de forskjellige osv.

 

Tomra kunne den gang utvide til 3000 maskiner i mnd.

Muligens er dette noe høyere nå/snart da bla. UNO skal prod. i utlandet.

 

Forøvrig, håper jeg virkelig at de andre selskapene og får sin andel av kontrakter, bla. WN.

Som kjent har TOM en sak fra noen år tilbake med EU, vedr. markedsdominans/monopol..... :lol:

Vi vil ikke ha noen nye saker i den retningen....

 

En annen ting er at Skarholt vil fokusere mer på marginer/fortjeneste enn markedsandeler....

Det tror jeg han gjør rett i. ;)

Tomra får nok sin andel av Tyskland og ordrer fra dette landet er nå iflg. Skarholt å regne som en bonus....

i tillegg til resten av verden....

Vi er på vei mot tresifret.....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...