Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Må berre få presisert at det er ein heil bokstav i skilnad frå "dok" til "doc". Var litt uheldig, dette, bør kanskje skifta nick (ser doc vart medlem nokre veker før meg, så dette er mitt problem). :unsure:

 

Elles tykkjer eg ikkje Zoonic sin klage på meldinga si tjukke, raude overskrift held mål, då dette har vore den standardisert layouten på Tekniker'n sine innlegg den siste tida.

 

Eg vil berre seia takk til Tekniker'n for all informasjon me får her. Heldigvis har me vår(e) grå til bruk til tenking me andre på forumet óg. Det er fult lov å vurdera informasjonen som kjem.

 

Dersom Tekniker'n er ein problem for nokon, kan dei vel berre ignorera innlegga hans?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Dette sier altså IR-ansvarlig Volldal i Tomra idag, som svar på den mye omtalte pressemeldingen:

 

At automatiseringsgraden ikke vil være

100 prosent fra 1.mai 2006. Manuelle og automatiserte løsninger vil

eksistere side om side, og automatiseringsgraden vil øke over tid.

 

Han sitter nok noe nærmere enn de fleste. Med "bare" 60% dekningsgrad vil vi oppleve et nærmest RUSH etter automater i tiden foran oss.

 

Ser vi 36 imorgen, ja jeg tror det... ;)

 

bra av enga... :D

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se at IR-ansvarlig i TOM endelig begynner å ta sin jobb seriøst: nemlig å underrette markedet om hva som egentlig foregår og hvordan man skal forholde seg til en del info som kommer.

 

Sannelig ikke for tidlig.... Ser man 12 mnd bakover i tid skulle man tro TOM ikke hadde noen IR-ansvarlig.

 

Vil nok oppleve en svært positiv høst for TOM, og 35,50 barrieren tror jeg er historie innen kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang sånn i Tomra da.....

At der slipper ikke mye ut.

Ikke mye opplysninger som kommer fra den kanten.

 

Da bedriften for en tid tilbake strammet inn (sparket medarbeidere) i mitt distrikt, så ble de berørte forsøkt satt munnkurv på, mot å uttale seg om årsakene til oppsigelsene.....

Skapte stor oppstandelse i lokalmiljøet/pressen. Men Tomraledelsen satt på sin høye hest. Like fullt.

Egentlig et "møkkaselskap", jeg har store problemer med å ha aksjer i. Men fordi jeg har tro på oppgang på sikt. Så har jeg da noen poster.

 

Har svelgt noen kameler, for å si det sånn. Innrømmer det.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett i dette med personalpolitikken, rag-fo, men det kan være positivt for en "kynisk" aksjonær at disse ble sagt opp der og da....

Trenger TOM å øke kapasiteten på personalsiden, klarer de å skaffe det antallet de trenger, rimelig fort....

Selvsagt kjedelig å få beskjed om å holde tett osv, men svært mange arbeidsavtaler (min også...), inneholder klare retningslinjer til dette med lojalitet også etter at man har sluttet, eller blitt oppsagt.

Er nok ganske vanlig i en del bedrifter.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har du rett i det...."Northern L"......

at oppsigelsene kunne være nødvendig.

Var bare det at de ble forsøkt hindret i overhode å uttale seg.

Men, vil ikke gjøre meg bedre enn jeg er. (kynisk (små)aksjonær)...

som gjorde noen kroner på den forh.vis store kursstigningen i fjor høst.

Har etter det kjøpt i 2-3 omganger.....

Nå sitter jeg med et kjøpssnitt på 28,80.......

 

Så dette med bedriftskulturen var kanskje en avsporing da, i disse tider.

Nå er spenningen knyttet til hvordan markedet reagerer, etter å ha "tygget" litt gjennom denne natten.

Det gikk vel noen stop loss i dag. Jeg har også det, i disse ferietider, hvor man ikke følger med hele tiden. Men har satt den veldig lavt. Har blitt "felt", av uønsket stop loss en gang før og tapte på det.

Har vel litt langsiktighet i TOM, denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Rag-fo:

Alltid aktuelt med personalpolitikken også! :)

Leser bla. Budstikka og det var jo en del oppmerksomhet rundt dette.

 

Stop loss, er en grei ting, men som du sier så kan den være skummel også.

Londonbombingen feks......

Var man på ferie i 1 uke på den tiden, så kunne det blitt dyrt..... :o

 

Langsiktighet er nok det lureste for mange av oss....

Morgendagen blir spennende, kanskje skal vi ytterligere ned, men jeg har tro på oppgang opp mot der vi var før denne "problem-saken" i dag dukket opp........ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tomra opp i Frankfurt..Nå vet jeg at det er lite omsettning og at Oslo er rettningsgivende osv, men det er et lite signal. Det er ikke verdiløs info..

 

Akt. Kurs 4,42

Diff. abs. +0,11

Diff. % +2,55

Link to comment
Share on other sites

Emperien viser at i hovedsak er det kun omsetningen på Oslo Børs som teller. Dette vet du vel selv som sitter long i Tomra?

 

Håper på oppgang jeg også, men etter mine vurderinger skal markedet få en liten korreksjon etter de siste dagers oppgang samt lagertall i US. Hva som da skjer med tom er noe usikkert?

 

Lene

Link to comment
Share on other sites

Lene, dette har jeg forklart før.. :blink:

 

Oslo Børs styrer dette, det skriver jeg nå og har gjort det mange ganger før. Men i og med at den tyske børsen har åpent flere timer lenger totalt på en dag, så kan man få viktige signaler.

 

Hva om aksjen skulle stige 20% på morningen der nede(før åpning her)? Skulle man overse det?

 

Det jeg mener er at slik info IKKE er verdiløst og irrelevant som noen mener! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at markedet er forvirret nå. Uttalelsen til IR-ansvarlig igår ettermiddag hjelper nok en del, men det ser ut som at markedet er rimelig usikker igjen.

 

Skulle man tolket IR-ansvarlig bokstavelig, er det bare å feste sikkerhetsbeltet før det tar av, da han insinuerte langt på vei at ordrene er rett rundt hjørnet og at produksjonskapasiteten vil gå for fulle mugger i flere år fremover. I alle overgangsfaser vil man oppleve at gammelt og nytt system (les; manuelt og automatisert) fungerer side om side, sa han. Dette fordi det tar tid å automatisere "et helt land".

 

Men, nok en gang er usikkerheten tilbake, dette til tross for at nå har vi faktisk fått en soleklar melding fra Tomra selv! Før har markedet synset, men nå er det Tomra selv som uttaler seg.

 

Det sier litt om usikkerheten som råder, når Tomra selv ikke klarer å berolige markedet om at alt er som det skal være.

 

Vel vel, jeg tar ihvertfall hintet.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige oppfatning av Tomra aksjen er at all den positiviteten så var lempet inn i aksjen den siste måneden nå er borte.

 

Aksjen kommer til å vandre litt hvileløst mellom 32,50 og 35 kroner inntil det skjer noe av interesse, enten opp eller ned.

 

Det som er litt synd med AF og Tomra linken at det nesten er kun Tekniker'n som sporer opp nyheter internasjonalt. Tidligere var det flere inkludert meg selv som jobbet en del med å innhente informasjon, fremfor å diskutere opplagtheter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, RoRu, dette har jeg gjort for lenge siden og jeg er nok ikke alene, altså anntatt dette synet:

 

"Skulle man tolket IR-ansvarlig bokstavelig, er det bare å feste sikkerhetsbeltet før det tar av, da han insinuerte langt på vei at ordrene er rett rundt hjørnet og at produksjonskapasiteten vil gå for fulle mugger i flere år fremover."

 

Markedet er sammensatt av flere syn også, sånn vil det alltid være. Noen ønsker å skape usikkerhet, man tjener penger på det også..

 

Så sånn er det... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Det var jo synd at det måtte ett slikt ras til før TOM kom med en uttalelse.....

Men jeg synes Volldal var klinkende klar på at intet er endret og at alt går som det må i Tyskland.

Tomra er jo ikke spesielt ofte ute i media....., så dette tolker jeg positivt!

De trodde vel heller ikke helt det de så i går.....

Ingen har vel trodd at alle er oppe å går med automater i Mai-06?

En overgangsfase som vi nok får i Tyskland, er sunn og helt naturlig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk litt problemer med å forstå hvorfor investorer ikke klarer å legge informasjon fra flere kanaler sammen og få et fullstendig bilde.

 

- Et eventuelt regjeringskifte vil ikke endre at et nasjonalt enhetlig pantesystem vil bli implementert (dette er uttalt og kilder eksisterer for å dokumentere dette).

- Sikkerhetsmerkingen er etablert og testing er igangsatt. Prosessen med å få et enhetlig pantesystem går sin gang, men kanskje ikke raskt nok (dette er uttalt og kilder eksisterer for å dokumentere dette).

- De fleste kjedene har nå introdusert engangsemballasje i sine butikker igjen (dette er uttalt og kilder eksisterer fore å dokumentere dette).

 

Da kommer selve nøkkelspørsmålet. Vil Aldi, Metro, Rewe, Lidl etc. at deres Supermarkeder og Superstores skal se ut som et søppemottak inne i butikken lengere enn nødvendig?

 

Dette svaret er ganske opplagt: Nei!

 

-------

 

Det er nok behov for uttalelser fra Tomra om konkrete ordre som må til for at den gemne hop klarer å legge to pinner i kors.

-------

 

Har hatt sommerferie, så jeg har ikke lest igjennom Q2 presentasjonen til Tomra før i går. Her ble jeg faktisk meget overrasket over det antall positive elementer som vil drive omsetningen til Tomra opp.

Estonia, Nederland, Japan, England. Det eneste som ikke går på skinner er UAE potensialet.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Gårdagens melding fra Tyskland:

 

HVA ER DET KJEDENE VENTER PÅ ?

 

Gårsdagens nyhet etter møtet i ”DPG Deutsche Pfadsystem GmBh” (HDE/BVE) utløste kursfall og kraftig diskusjon. Da jeg la ut meldingen, brukte jeg overskriften ”Problemer i Tyskland?” (legg merke til spørsmålstegnet). Jeg mener spørsmålet er helt på sin plass, og jeg skal grunngi hvorfor.

 

Hovedspørmålet må jo være: Hva er det tyskerne driver med? Alle kan jo se at det er meget knapp tid igjen, og kjedene burde derfor forlengst plassert ordrer om de skulle rekke å være automatisert til mai 2006. Vi vet allerede nå at pga tidsfaktoren, så vil mange kjeder umulig kunne rekke å ha full-automatisert panten innen mai 2006. Så hvorfor er ikke noen ordrer allerede plassert? Og når kommer de?

 

 

1. Meldingen i går.

Det var to hovedpoeng i gårsdagens melding slik jeg ser det. Det ene poenget har jo IR-ansvarlig Volldal i Tomra kommentert, og vi er vel alle enige med ham. For det er unektelig positivt at det kan bli knappet på produksjonskapasitet for panteautomater. Det er jo noe vi alle vet, det er jo bare å se hva som er ledig av produksjonskapasitet for automater og samtidig registrere at det er kun ca.8,5 måned igjen til mai 2006. Det burde være like enkelt for alle å forestille seg at Tomra på et eller annet tidspunkt vil motta en strøm av ordrer.

 

Men meldingen i går sa også noe annet:

”Keine flächendeckende Regelung bis zum 1. Mai 2006”.

Jeg går her ut fra man henviser til regler og standarder for systemet. Hva dette betyr i praksis, og hvilke følger det evt kan ha er høyst uklart. Om dette skal tolkes som at handelen ikke kan enes om systemet eller andre ting vet jeg ikke. Men noe må det være. Volldal kommenterte ikke dette i sin uttalelse i går. Om denne mulige uenigheten er grunnen til at ordrene enda ikke har kommet, har jeg ingen mening om.

 

 

2. Sikkerhetsmerkingen

Sikkerhetsmerkingen ble egentlig avklart i juni, mens kontraks-underskrivelse først ble offentliggjort 8 juli. Det skal nå være en test som snart skal starte, og denne skal vare i 3 måneder. Skarholdt sa det ikke var sikkert at kjedene ville avvente denne testen før de la inn ordrer, da resultatet av testen var gitt på forhånd. Hvis det er slik, hvorfor legger ikke kjedene så inn ordrer?

 

3. Kjedenes test av panteautomater

Interseroh, som er den største logistikkleverandøren innen tysk pant, sier at noen av deres kunder har testet automater siden april. Vi vet også at kjedene ALDI, Norma og Lidl har testet automater siden mai. Videre har den store Metro-kjeden hatt Tomra automat for engangsemballsje i sin Future Store i en lengre periode. Det samme har sansynligvis også SPAR og Extra.

 

Siden ”alle vet” at det haster med automatisering pga tidsaspektet, hvorfor er ikke ordrer plassert? Sikkerhetsmerkingen er på plass, tester er gjort i lengre tid og Deutsche Pfand sier at det kan bli knapphet på automater. Hvorfor er ikke ordrene da kommet? Knappheten blir ikke mindre jo mer tiden går.

 

4. AGVU sin advarsel

I sin pressemelding av 20 juni i år, så advarer AGVU (handelen selv) sine medlemmer :

 

Sitat:

Vor diesem Hintergrund warnt die AGVU die Marktteilnehmer eindringlich vor Spekulationen, dass die Notwendigkeit zum Aufbau eines solchen Systems in Folge allgemeiner politischer Ereignisse entfallen könnte. Hieraus könnten sich unvertretbare rechtliche und wirtschaftliche Risiken ergeben.

 

Hva som er bakgrunnen for at AGVU finner det på sin plass å advare handelen vites ikke. Men sitat over har nok ikke AGVU satt inn for moro skyld, noe må ligge bak.

 

 

 

Siden vi alle kan se at tyske kjeder har det travelt om de skal rekke å automatisere før mai 2006, så er det på sin plass å stille spørsmålet: Hva er det tyskerne driver med? Hva ligger bak det faktum at flere tyske kjeder nå har stilt seg slik at de ikke rekker å automatisere?

 

Til slutt vil jeg si, at jeg ikke er i tvil om at det vil løsne. Men det store spørsmålet er imidlertid NÅR ? Blir det allerede nå i august at ordrene kommer, eller venter kjedene kanskje allikevel til testen er gjort av sikkerhetsmerkingen?

 

Spørsmålene ble aktualisert i gårsdagens melding : For hvis HDE er så klar over problemet med produksjonsknapphet på automatsiden som de uttalte i går, så hvorfor i all verden setter de ikke i gang? Og hva ligger bak setningen : ”Keine flächendeckende Regelung bis zum 1. Mai 2006”.

 

Er så dette et baisse innlegg (mange vil sikkert hevde det). Men jeg mener man på et forum må få diskutere både positive og negative sider. Og det er opplagt at det har foregått en trenering helt frem til det siste. AGVU sa ved starten av året, at målet var at pantesystemet (regler, planer etc.) skulle være klart i Q1. Nå er vi i august, og så får vi beskjeden ”Keine flächendeckende Regelung bis zum 1. Mai 2006”.

 

På den positive siden, så går det jo tross alt fremover i Tyskland. Men ingen kan være imponert av tyskerne, de skal jo tross alt ikke finne opp kruttet. Pantesystemer har man i mange land, og det burde være en smal sak og kopiere andre lands erfaringer. ”Ordnung muss sein” har fått et nytt innhold etter medlingen i går.

 

Men ordrene kommer på et eller annet tidspunkt. Men det er helt på sin plass å undres over hvorfor ikke tyskerne er i mål for lengst med planene for sitt pantesystem.

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Tekniker'n

 

Hva driver tyskerne med?

 

Her er noen påstander som det kan være vanskelig å finne et riktig svar på, men jeg poster de alikevel:

1) Nåværende panteløsning medfører det er et stort antall tomgods som ikke finner veien tilbake til butikkene og panten innløses. Vi vet fra USA at handelstanden og bryggeriene tjener gode penger på at pantebelagt tomgods ikke blir innløst. I Tyskland er panten 5 ganger så høy, så dette blir det penger av.

 

2) Innstallasjon av panteautomater har behov for areal i hver enkelt butikk. Vi vet f.eks at Lidl har en butikktype som er helt lik uansett hvor du er i Tyskland. Denne må endres på for at du skal få installert automater.

Erfaringsmessig så uttaler f.eks 7-Elleven at de ikke har plass til panteautomater fordi det eventuelt vil ta plass fra andre varer som generer cashflow.

 

3) Tysk dagligvarebransje haler investeringene ut i tid fordi tyske myndigheter ikke har kommet med investeringshjelp f.eks slik det er gitt på Hawaii gjennom økt skattefradrag ved investering i panteautomater.

 

Om dette er noe av forklaringen får vi vel aldri vite, men det er litt morsomt å spekulere. NB - "Any time" uttalelsen til Tomra-Thorsen setter et nytt perspektiv på dette begrepet. Tror han uttalte "Any Time" høsten 2002.

Link to comment
Share on other sites

Hei Basura

 

Takk for interessant innlegg. Ditt punkt 1 kan være forklaringen, ihvertfall kan man spekulere i det. Fordi:

 

I Tyskland så er det omtrent 14 milliarder flasker/bokser som er pantepliktige. Med en pant på 0,25 cent pr enhet, så blir det altså innkrevet pant for 3,5 millarder Euro årlig. Siden kjedene selv beholder panten fra de kundene som ikke returnerer sitt tomgods, er det store summer vi snakker om.

 

Hvis vi som et eksempel forutsetter at det er en returandel på 70% i tyske kjeder totalt sett, så betyr det at kjedene tjener omlag 1 millard EURO årlig på uavhentet pant. Og jo mere tungvindt systemet er, jo mindre leverer kundene tilbake av tomgods. Og desto mere tjener kjedene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syndes de nedenforstående analysene om Tomras situasjon i Tyskland er greie. Men etter min vurdering tar de egentlig ikke for seg hovedårsaken til fallet i kursen etter pressemeldingen;

Frykten for

- at datoen 1. mai 2005 kan bli utsatt.

- at en ny maktfordeling i Bundestag skal føre til at den nye panteloven endres eller faller bort.

 

Det kan jo være at årsaken til manglende ordrer på automater.

Link to comment
Share on other sites

Til Tekniker'n

 

Interessant tallbehandling, dette er netto kroner. Hver enkelt kjede skal selge godt med produkter for at det skal gi like mye nettokroner.

 

I USA er disse tallene veldig offentlige og blir jevnlig publisert i amerikansk presse. Bransjen kjemper med nebb og klør for å beholde disse inntektene i stedet for at myndighetene estimerer kostnadene ved systemet, og betaler dette tilbake til aktørene.

 

Jeg er faktisk overrasket at ikke bare tyske-myndigheter, men også norske myndigheter tar tak i denne problematikken (også i Norge blir aktørene tilgodesett).

 

Hvorfor ønsker bransje å holde panten lav? Lav pant medfører at flere enheter ikke kommer inn i kretsløpet igjen, fordi kronestykker er som våre gamle ti-øringer. Folk gidder ikke stoppe opp å plukke de opp. Det samme gjelder for returemballasje. Ved 2 kroner per flaske hadde incentivet for panting vært dobbelt så stort. Det hadde ikke kostet en krone i markedsføring. I stedet bruker f.eks den norske organisasjonen Norsk Resirk millioner av kroner på en helt bortkastet reklamekampanje.

Link to comment
Share on other sites

Reklamekampanjen til Resirk er intensivert i feriene for å holde andelen emballaje som pantes så høy som mulig. Det norske systemet er som kjent linket opp mot en avgift. Dermed er det ikke i bransjens interesse å holde andelen returnert emballasje lav.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne nye artikkelen på Lebens Zeitung Net i dag, men den er passordbeskyttet. Kan noen hjelpe til å finne ut om det er noen nyheter her ?

 

Pfand: Auftakt in Frankfurt

Meeting. Deutsches Pfandsystem startet mit Informationskampagne. Modulare Systemstruktur soll Umsetzung für Händler und Getränkeabfüller erleichtern. Einheitliches Pfandlogo abgesegnet.

 

Link er som følger: /www.lz-net.de/news/headlinesaktuell/pages/index.prl

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...