Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Her debatteres det om overskriften er korrekt eller ikke :)

 

Spørsmålet som er mere interessant er jo heller:

 

Hva betyr det at det interne "regelverket" i det nye pantesystemet muligens ikke er klart 1.mai?

 

A. Ingenting ?

B. Vil handelen ha forlenget overgangsfrist?

C. Annet ?

 

Selvsagt er det ikke positivt at DPG selv skaper tvil rundt dette. Uansett hvor mye tro vi har på Tomra fremover, blir det en smule naivt å tolke dette positivt.

 

Debatter om overskriften min er grunn til kursfallet, har ihvertfall gitt meg en god latter på en ellers trist børsdag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Enig i at det er viktigere spørsmål enn denne HEADINGEN din Tekniker`n, men det var en "krigsoverskrift", fett og rødt..

 

Sendes dette rundt til nettsteder og aviser blir dette veldig "tabloid" og overdrevet..

 

Dette var feil etter min mening, du skremmer folk, mange har kanskje dårlig helse, selger seg ut og får enda dårligere helse.... :huh:

 

Du må gjerne le av det...ikke pent gjort! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Limer inn artikkelen fra HO, som viser at nyheten også kan tolkes positivt:

( hvilket jeg er enig i - en lov er en lov - og den fristen skal man holde, ellers kan man bli straffet! )

.......

 

Tomra faller på nyhet

 

Tomra faller på nyhet fra Tyskland om nye komplikasjoner i forbindelse med innføringen av pant.

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (3.8.05 13:37)

 

Nok en gang dukker det opp kjepper i hjulene for de som tror at Tyskland skal bli en kule for Tomra. Det kan det bli, men nå kommer nye negative meldinger.

 

Det kan nå se ut til at det ikke vil være praktisk mulig å gjennomføre det loven krever til den oppsatte datoen, 1. mai 2006. Det er ikke gode nyheter for Tomra.

 

En annen tolkning kan være at myndighetene vil presse på for at butikkene skal komme i gang fra den oppsatte datoen. I så fall kan det være en god nyhet for Tomra, for da kan både butikkene og Tomra få det travelt i tiden som kommer.

 

Les hele meldingen her.

 

Siste: Aksjekursen på Tomra er ned 3 prosent og aksjen har vært omsatt så lavt som 34,1 kroner i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kritisert Tekniker'n for valget av overskrift. Det er han som finner det meste av informasjon både negativt og positivt, og da må han få lov til å være opportunistisk i forhold til dette.

 

Jeg burde helt klart ha lest dette og gjort som tekniker'n. Solgt og shortet. Min feil.

 

-------------------------

 

Helt enig med Tekniker'n at det er andre spørsmål som er viktigere enn overskrifter.

 

Det er helt klart at det ikke er positivt for det enhetlige nasjonale tyske pantesystemet at alt ikke vil være klart 1. mai 2006.

 

Derimot er det ingenting i artikkelen som sier at ordre ikke vil komme før dette, eller at handelsbrasjen og øvrige aktører får ytterlig utsettelse fordi de har vært så trege i avtrekkeren.

 

At handelsnæringen har halt dette ut i tid i årevis er ikke noe nytt, om de nå får utsatt det hele igjen vil tiden vise.

 

Tomra har inngått avtale om testing av Bundesdruckereis pantelapper i sine maskiner og 50 millioner enheter skal testes over en 3 måneders periode.

 

For meg så er nok det hele litt kaotisk for ellers så "ordnung muss sein", men at vi kommer i mål i løpet av en 12-18 mnd med et fullstendig enhetlig nasjonalt pantesystem og at presset på autmatleveransene blir utført over en lengere periode enn først antatt.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn artikelen fra HO, som hevder at nyheten også kan tolkes positivt::

.......

 

Tomra faller på nyhet 

 

Tomra faller på nyhet fra Tyskland om nye komplikasjoner i forbindelse med innføringen av pant. 

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (3.8.05 13:37)

 

Nok en gang dukker det opp kjepper i hjulene for de som tror at Tyskland skal bli en kule for Tomra. Det kan det bli, men nå kommer nye negative meldinger.

 

Det kan nå se ut til at det ikke vil være praktisk mulig å gjennomføre det loven krever til den oppsatte datoen, 1. mai 2006. Det er ikke gode nyheter for Tomra.

 

En annen tolkning kan være at myndighetene vil presse på for at butikkene skal komme i gang fra den oppsatte datoen. I så fall kan det være en god nyhet for Tomra, for da kan både butikkene og Tomra få det travelt i tiden som kommer.

Les hele meldingen her.

 

Siste: Aksjekursen på Tomra er ned 3 prosent og aksjen har vært omsatt så lavt som 34,1 kroner i dag.

47936[/snapback]

 

Ja, det kan jo bli spennende å se hva Trittin sier om dette.

Fristen (mai 2006) ble jo i sin tid gitt med god margin for at man skulle rekke å få systemet i drift. Når man nå, etter å ha trenert så godt man kunne, kommer skrikende å sier at dette rekker man ikke - ja da minner det litt om furtne "drittunger" (på godt bergensk).

 

Men jer er fortsatt spent på en original pressemelding fra BVE eller DPG :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Positiv nyhet ?!

Fra Neue Nachricht : www.ne-na.de står det sammenfattet.

 

Jeg tok fram ordboka og oversatte slik: ( Jeg har hatt tysk på skolen! )

 

Tirsdag 2. august 2005 har DPG ved en pressekonferanse i Frankfurt am Main lagt frem hvor langt arbeidet er kommet, og videre fremdrift fram til 1. mai 2006. Fra dette tidspunkt ( 1. mai 2006 ) gjelder de nye pantereglene hvor tomme engangsflasker og -bokser kan pantes overalt hvor slike flasker / bokser selges.

 

Men DPG gir videre uttrykk for :

" En landsdekkende løsning til 1. mai 2006 er ikke mulig. Det vil fremdeles være et høyt antall manuelle løsninger.

Kapasitetsproblemer i automatproduksjonen kan heller ikke utelukkes"

 

 

Jeg kan ikke se at dette er en negativ nyhet. Selvfølgelig er det umulig å produsere nok automater til den tid. Her er det snakk om flere tusener går jeg ut fra.

 

Da sier det seg selv at manuelle løsninger vil måtte benyttes til en viss grad.

Link to comment
Share on other sites

Dagens melding er ikke en pressemelding fra DPG, derimot en artikkel skrevet av journalist Ansgar Lange i NE-NA (nyhetsbyrå). Mao er det hans tolkning av det som kom frem på møtet som presenteres, og ikke offisiell redegjøring fra DPG.

 

Min tolkning av meldingen, er at hovedlinjene i sikkerhetssystemet er fastlagt, med sikkerhetsmerking og frister. Reglene er ikke gjeldende før 1/6/2006 - slik man har visst hele tiden - med utsettelsen som kom i forbindelse med innføringen av den nye panteordningen.

 

Fortsatt er det noe uklarheter - slik som kostnader med sikkerhetsmerkingen. Det stilles spørsmålstegn vedr levering av nok automater (kapasitet (!)), og det åpnes for at (større) foretak selv kan ordne clearing eller velge den eksterne løsningen.

 

Oppsummering: Presentasjonen har tydeligvis gjort akkurat som de lovte: skissert opp status og fremtidsplan - noe er fastlagt, mens noe fortsatt gjenstår før alt er klart.

 

Ser ikke at oppslaget skulle bety mye i hverkenn negativ eller positiv retning.

 

-karamell

Link to comment
Share on other sites

Dagens melding er ikke en pressemelding fra DPG, derimot en artikkel skrevet av journalist Ansgar Lange i NE-NA (nyhetsbyrå).  Mao er det hans tolkning av det som kom frem på møtet som presenteres, og ikke offisiell redegjøring fra DPG.

 

Min tolkning av meldingen, er at hovedlinjene i sikkerhetssystemet er fastlagt, med sikkerhetsmerking og frister. Reglene er ikke gjeldende før 1/6/2006 - slik man har visst hele tiden - med utsettelsen som kom i forbindelse med innføringen av den nye panteordningen.

 

Fortsatt er det noe uklarheter - slik som kostnader med sikkerhetsmerkingen. Det stilles spørsmålstegn vedr levering av nok automater (kapasitet (!)), og det åpnes for at (større) foretak selv kan ordne clearing eller velge den eksterne løsningen.

 

Oppsummering: Presentasjonen har tydeligvis gjort akkurat som de lovte: skissert opp status og fremtidsplan - noe er fastlagt, mens noe fortsatt gjenstår før alt er klart.

 

Ser ikke at oppslaget skulle bety mye i hverkenn negativ eller positiv retning.

 

-karamell

47942[/snapback]

Bra presisering, karamell og Ravi!

Jeg er fortsatt i sjokk over at kursen kan svinge (les: stupe...) slik.

Tror mange oppfattet dette som resultatet av møtet i går og at ting må utsettes fordi ting ikke kommer i mål til 1 mai-06.

HO klarer faktisk å hevde at TOM må VENTE til denne datoen før noe skjer!

Det er jammen drøyt å påstå!

 

Tror dette dreier seg om at Tyskerne nå skjønner at de ikke kan få produsert, tilsendt og montert slike volum på noen mnd..... :)

Tolker dette at ordrene er nærmere enn noen gang!

Førstemann til mølla....osv.....

Prod. kapasiteten er tilnærmet lik, enten de utsetter eller ikke.....

 

Men tydeligvis er mange uenige i en slik tolkning..... :D

Link to comment
Share on other sites

Drøyt av Imarkedet å hevde at dette er en melding fra DPG.....

 

"Hauptverband des Deutschen Einzelhandels (HDE) og Bundesvereinigung der Deutschen Ernahrungsindustrie (BDE) har tidligere etablert det felles selskapet DPG Deutsche Pfandsystem. Dette selskapet har Tomra som en av sine partnere.

 

I en melding onsdag skriver DPG Deutsche Pfandsystem at en innføring av et helhetlig tysk pantesystem igjen kan bli forsinket. Selskapet skal utarbeide pant og et enhetlig sikkerhetsmerkesystem, pluss regelverk og standarder. "

Link to comment
Share on other sites

Sirkuset fortsetter ja! :)

 

Skrevet av:Journalist Ansgar Lange i NE-NA...BRA FUNNET UT, GUTTER!

 

Jeg skrev tidligere idag, at denne meldingen "stinket" litt og var litt "rar". Den trakk jeg, men gjentar den NÅ!

 

Vel, vel, slikt må man forvente seg... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Disse nettstedene legger omtrent ut ALT som kommer, særlig litt HEAVY saker..formet av innsendere..med MEGA overskrifter og sin egen tolkning, bevisst eller ikke..

 

De lever av slikt disse nettavisene..!

Link to comment
Share on other sites

Sakser en uttalelse fra TND i dag :

"Tomra Systems falt markert onsdag. Ifølge en melding på det tyske

nettstedet NeueNachricht skal DPG ha uttalt at "en helhetlig løsning innen

1. mai 2006 ikke er mulig og at det vil være en høy andel av manuelle

løsninger".

IR-ansvarlig Håkon Volldal i Tomra Systems synes markedsreaksjonen er

overdreven.

-Reaksjonene på utspillene i etterkant av gårsdagens møte er nok noe

overdrevne. Slik vi tolker det, er det ikke snakk om en forsinkelse av

innføringen av systemet, men derimot at automatiseringsgraden ikke vil være

100 prosent fra 1.mai 2006. Manuelle og automatiserte løsninger vil

eksistere side om side, og automatiseringsgraden vil øke over tid. Dette er

noe vi har visst lenge og slik er det i alle land som innfører pant, sier

IR-ansvarlig Håkon Volldal i Tomra Systems til TDN Finans."

 

Forventer en rekyl oppover i dagene som kommer. : :P

Link to comment
Share on other sites

Sakser en uttalelse fra TND i dag :

"Tomra Systems falt markert onsdag. Ifølge en melding på det tyske

nettstedet NeueNachricht skal DPG ha uttalt at "en helhetlig løsning innen

1. mai 2006 ikke er mulig og at det vil være en høy andel av manuelle

løsninger".

IR-ansvarlig Håkon Volldal i Tomra Systems synes markedsreaksjonen er

overdreven.

-Reaksjonene på utspillene i etterkant av gårsdagens møte er nok noe

overdrevne. Slik vi tolker det, er det ikke snakk om en forsinkelse av

innføringen av systemet, men derimot at automatiseringsgraden ikke vil være

100 prosent fra 1.mai 2006. Manuelle og automatiserte løsninger vil

eksistere side om side, og automatiseringsgraden vil øke over tid. Dette er

noe vi har visst lenge og slik er det i alle land som innfører pant, sier

IR-ansvarlig Håkon Volldal i Tomra Systems til TDN Finans."

 

Forventer en rekyl oppover i dagene som kommer. :  :P

47952[/snapback]

Den satt tenker jeg. :wacko:

Dagen i dag er jo nesten til å gråte av.....

Kanon Chablis!

Link to comment
Share on other sites

Hei tekniker`n:

 

Du er ofte ute med info vedr Tomra. Utover det å videreformidle artikler og andres analyser er jo dine egne analyser vært helt"crazy", total bom.

I dag ble det vel sannsynligvis via SMS sendt info vedr den aktuelle artikkel før du skrev på Aksjeforumet. Dippen vi så ned på 33.80 var vel etter denne "ikke tilgjengelige" infoen. Jeg tror at man skal være et visst ansvar bevisst selv om alle selvsagt skal svare for egne handlinger (og handler).

Link to comment
Share on other sites

BRA Chablis! :)

 

Mange som "ga" bort aksjene sine idag, men de er vel inne igjen. Mange har sikkert vært med fra under 30.-...

 

Jada, spørs om ikke reylen kan bli "brukbar" imorgen..

Link to comment
Share on other sites

Doc

 

Er du og andre helt hjernedøde?

 

Jeg poster det jeg finner, positivt som negativt. Alle er happy når det er gode nyheter, men når det kommer en link til en sak som kan tolkes litt negativt, så presterer enkelte å kalle meldingen falsk, andre smartinger sier den "er plantet" og du tror at det er ett "SMS-nettverk" og en sammensevergelse for å få ned kursen.

 

Syns enkelte av dere bør ta dere sammen, og kunne takle at på forumet så poster man de meldinger man finner.

 

Noen ganger lurer jeg på hvor gamle enkelte her er.

Link to comment
Share on other sites

Jada, Tekniker`n, greit det der med å poste det man finner, men jeg minner igjen om dette jeg skrev før idag, og det står jeg ved... ;)

 

Enig i at det er viktigere spørsmål enn denne HEADINGEN din Tekniker`n, men det var en "krigsoverskrift", fett og rødt..

 

Sendes dette rundt til nettsteder og aviser blir dette veldig "tabloid" og overdrevet..

 

Dette var feil etter min mening, du skremmer folk, mange har kanskje dårlig helse, selger seg ut og får enda dårligere helse.... :huh:

 

Du må gjerne le av det...ikke pent gjort! :angry:

47930[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Folkens ta dere sammen. Jeg sier det igjen. Man må selv ta ansvar for å kjøpe eller selge uavhengig hva folk skriver i et forum. Man kan ikke slakte Teknikern for en overskrift.

 

Jeg lurte selv på hva som overskriften indikerte, men da leste jeg artikkelen. Bør vi ikke være glad over at vi på forumet først fikk artiukkelen.

 

Jeg skjønner ikke at dette er noe å suttre over. De som tolket dette negativt burde solgt. Selv sitter jeg long.

 

Skjønner forsåvidt Teknikers frustrasjon, dog bør han holde seg for god til 1) å svare på disse usaklige innleggene og 2) holde seg til å skrive at han ler av andre. Det er tross alt mange på dette forum som har tapt sinnsykt mye cash i dag.

 

Opp med humøret. Dette går på skinner. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte selv på hva som overskriften indikerte, men da leste jeg artikkelen. Bør vi ikke være glad over at vi på forumet først fikk artiukkelen.

I dag var det nok de som IKKE leste artikkelen først, som hadde en fordel, pga. overreaksjonen som kom.

De som så tingenes tilstand senere på dagen, hadde iallefall mulighet til å sjekke ut essensen og dermed avsto fra overilte salg.... :)

Vinnerne i dag var klart kjøperne på 33 og 34 tallet!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...