Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Eg har og posisjonert meg med auke i tal aksjer. Kan det hende at noen vil skremme bort småaksjonærer ved å shorte. Er det mulig å manipulere på den måten.

 

I så fall vil eg gå ned med fleire aksjer enn eg har gått opp med. Dette har og skjedd 2 ganger tidlegere.

 

Opp med få aksjer og ned med mange.

 

Tanker frå meg.

47817[/snapback]

 

 

Eg óg har opplevd dette; var med for fullt frå 35 til 23, var med frå fullt frå 23 til 28, men var berre med med halv kapital frå 28 til 35. No er eg gått inn for ein mellomting; har 3/4 av beholdningen i TOM.

 

Og denne gongen skal eg sitja til neste sumar - minst.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

.

 

 

 

SISTE TYSKLAND:

 

PROBLEMER I TYSKLAND?????

 

„Eine flächendeckende Lösung bis zum 1. Mai 2006 ist nicht möglich. Es wird weiterhin einen hohen Anteil an manuellen Lösungen geben.“ Engpässe bei der Automatenproduktion konnten ebenfalls nicht ausgeschlossen werden.

 

 

LINK - KOM NETTOPP

http://pressemitteilung.ws/node/view/3518

 

 

,.

Link to comment
Share on other sites

.

SISTE TYSKLAND:

 

PROBLEMER I TYSKLAND?????

 

„Eine flächendeckende Lösung bis zum 1. Mai 2006 ist nicht möglich. Es wird weiterhin einen hohen Anteil an manuellen Lösungen geben.“ Engpässe bei der Automatenproduktion konnten ebenfalls nicht ausgeschlossen werden.

LINK - KOM NETTOPP

http://pressemitteilung.ws/node/view/3518

,.

47864[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

På litt lengre sikt er jo dette en kjempebeskjed å få.

Alle som eier vil ha aksjen til himmels. (jeg også).

Når Tyskerene er bekymret for at det ikke vil være nok automater til alle frem til neste sommer, kan jo dette bare bety at, blant andre, Tomra ikke klarer å produsere automatene hurtig nok.

 

Mulig de ekstremt kortsiktige ser dette som negative nyheter, men med litt lengre sikt for investeringene er dette veldig positivt.

 

I praksis betyr det at Tomra-aksjen ikke klatrer videre nå, men konsoliderer - om det da ikke - i denne saken - skulle dukke opp en storaktør med tilsvarende tankegang som meg.

 

Når det gjelder alle salgsknapp-triggerhappy utålmodige i Tomra, fyr løs. Jeg er en av de som handler når andre selger. Også på dette nivået.

Link to comment
Share on other sites

.

SISTE TYSKLAND:

 

PROBLEMER I TYSKLAND?????

 

„Eine flächendeckende Lösung bis zum 1. Mai 2006 ist nicht möglich. Es wird weiterhin einen hohen Anteil an manuellen Lösungen geben.“ Engpässe bei der Automatenproduktion konnten ebenfalls nicht ausgeschlossen werden.

LINK - KOM NETTOPP

http://pressemitteilung.ws/node/view/3518

,.

47864[/snapback]

Dette må vel være en "gladnyhet", for sånn fritt oversatt til norsk står det vel at; " en overalt dekkende løsning innen 1.mai ikke er mulig. Det vil fortsatt være en høy andel med manuelle løsninger. Tranghet (produksjonskapasitet) med Automatproduksjonen kan ihvertfall ikke utelukkes". Med andre ord vil det oppstå det som mange har hevdet at det ikke er mulig å levere automater til alle som ønsker det innen 1.mai 2006.

MVH Turgjenger

Link to comment
Share on other sites

Er det en pressemelding fra DPG som er lagt ut, eller er det syting fra de siste pantemotstanderne ?

 

Jeg syntes det fremkommer slakt av sikkerhetsmerkingen i artikkelen.

Er det mulig at DPG kommer med sure oppstøt om et system de selv har valgt ?

Link to comment
Share on other sites

Tekniker'n

 

Imarkedet etc. er inne på et villspor når det gjelder innholdet i artikkelen. Det er vel viktig at du får pressisert hva du har postet her.

 

Dette er problemer for de tyske pantesystemet, og ikke problemer for at Tomra skal få solgt automater.

 

Det er kapasistetsproblemer i hele kjeden alt fra å utvikle dokumentasjon til nok produksjonskapasitet som er problemet. Datoen for et nasjonalt enhetlig pantesystem er fortsatt 1. mai, men det er ikke alle butikker etc. som klarer å knytte seg til systemet fra denne dagen.

 

Dette tyder på at Tomra har snakket med sine kunder og fortalt dem noe i denne retningen "ordrene deres kommer nå så sent at vi ikke er i stand til å dekke all etterspørsel frem til 1. mai 2006 og få det installert. De som bestiller av oss først, vil også få installert automatene først."

 

Er du av en annen oppfatning Tekniker'n?

 

Tror vi kan vente oss ordre i løpet av et par uker.

Link to comment
Share on other sites

JUICEitUP [3512]

03.08.05 14:35

 

Synes det er bekymringsverdig at ikke flere synes meldingen er negativ for TOM. Tydelig at mange er forelsket i aksjen og gjør negative ting om til positive.

 

For det første sier meldingen at en innføring av et helhetlig tysk pantesystem igjen kan bli forsinket/ikke er mulig å gjennomføre innen 1. mai 2006.. Hvordan noen får dette til å bli positivt er for meg en gåte. Samtidig blir det sagt at det ikke kan utelukkes at en god del av hånderingen fortsatt vil skje manuelt. Er det positivt at TOM, hvis dette holder stikk, får solgt færre automater?

 

Avslutningsvis vil clearingsentralen for pant kunne håndteres av flere organisasjoner. Dermed vil det ikke bli en sentral clearingsentral, slik vi har i Norge. Er dette positivt? Jo flere kokker jo mer søl sier nå jeg. Skal man f.eks. ha en egen clearingsentral i hvert delområde i Tyskland.

 

Om dere ikke ser at dette er negativt må man i det minste kunne forvente at dere ser at det skaper økt usikkerhet. Hva er det markedet hater mest at alt...............?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror enkelte misforstår dagens melding.

 

Se overskriften:

 

Pfand:

DPG kann keine flächendeckende Regelung bis zum 1. Mai 2006 garantieren

 

Det er altså ikke hvorvidt de rekker å automatisere eller ei som er poenget. DPG sier de ikke kan garantere reglene kjedene må innrette seg etter. Altså selve grunnlaget for systemet. Og altså ikke automat eller ikke automat.

 

 

LINK:

 

 

http://www.businessportal24.com/de/verzeic...mwelt/935491697

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det slik:

 

Pga. PRODUKSJONSKAPASITET (av automater) vil kjeder/butikker få problemer med å rekke dette før 01.05.06. Selve pantesystemet og datoen skal ikke røres, dette er ikke noe trenering.

 

Med andre ord: Her skal det produseres SÅ TORE MENGDER at det ikke blir nok til alle....innen den aktuelle fristen. <_>

 

Tekniker`n, er dette en riktig forståelse?(ikke stiv i tysk, bare i nakken..)

Link to comment
Share on other sites

Takk til deg Tekniker'n

 

Det var godt du kommer med en pressisering.

 

Dessverre for de langsiktige investorene har vi enkelte journalister som ikke forstår innholdet i alt du poster og stempler det negativt.

 

 

Tror faktisk vi ville fått en oppgang hvis tittelen på ditt innlegg hadde vært:

 

"DPG bekrefter at det vil være kapasitetsproblemer med å få regler og automater på plass til 1. mai 2006"

Link to comment
Share on other sites

Er litt enig med deg, Basura i dette.. ;)

 

 

Tror faktisk vi ville fått en oppgang hvis tittelen på ditt innlegg hadde vært:

 

"DPG bekrefter at det vil være kapasitetsproblemer med å få regler og automater på plass til 1. mai 2006"

i ville fått en oppgang hvis tittelen på ditt innlegg hadde vært:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror enkelte misforstår dagens melding.

 

Se overskriften:

 

Pfand:

DPG kann keine flächendeckende Regelung bis zum 1. Mai 2006 garantieren

 

Det er altså ikke hvorvidt de rekker å automatisere eller ei som er poenget. DPG sier de ikke kan garantere reglene kjedene må innrette seg etter. Altså selve grunnlaget for systemet. Og altså ikke automat eller ikke automat.

LINK:

http://www.businessportal24.com/de/verzeic...mwelt/935491697

.

47917[/snapback]

 

Flachendekkende regelung betyr etter min oppfatning:

Flachendeckende: Over hele tyskland

Regelung: betyr her regulere, dvs. håndtere.

Link to comment
Share on other sites

Joda, Lene, vi ser nok spørsmålstegnene. mange,store og røde er de..

 

Men, jeg tror du skjønner at dette kunne vært skrevet på en annen måte..!

 

Hallo,

 

du må jo lese innlegget selv. Det står jo et spørsmålstegn bak.  ;)

 

Her må vi nok gå i oss selv og ikke skylde på andre.

 

Lene

47922[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...