Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Bra søkt, Chablis! Tror at det trengs et abonement(betaling). Noen har sikkert tegnet et slikt.

 

Tekniker`n, du har sikkert tilgang til den artikkelen? :o

 

Den virker interessant..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Det er mulig at det er henvist til dette tidligere i forumet, men jeg tar det allikevel med. Vi har hele fokuset på Tyskland i øyeblikket. Det er forståelig. Nede i artikkelen står det faktisk at Tomra allerede har solgt mer enn 100 automater til Holland som innfører pant på større flasker 1 l og mer fra 1. januar 2006.

 

Tomra Systems weiter halten

03.08.05

Die Experten des Anlegermagazins "Öko Invest" empfehlen die Aktie von Tomra Systems (ISIN NO0005668905/ WKN 872535) nach wie vor zu halten. Die Tomra Systems-Aktie habe jüngst einen Kursschub von über 20% erlebt, nach dem die Entscheidung der Deutsche Pfandsystem GmbH (DPG GmbH) für das von der Bundesdruckerei GmbH und Tomra Systems entwickelte Sicherheitsverfahren bekannt gegeben worden sei. Im Anschluss sei die Aktie über die 4-Euro- bzw. 33-NOK-Marke angestiegen. Die Zahlen für das zweite Quartal seien nicht überragend gewesen. Während der Umsatz um 687 Mio. NOK (Norwegische Kronen) angestiegen sei, sei der operative Gewinn um 5% auf 40 Mio. NOK zurückgegangen. Insgesamt habe sich aufgrund von Restrukturierungskosten in Höhe von 135 Mio. NOK ein Verlust von 95 Mio. NOK ergeben. In Großbritannien sei die Anzahl der Tomra-Recycling-Centre von 1 auf 3 erhöht worden, bis Ende August sollten es 6 sein. Ab 01. Januar 2006 gelte in Holland eine Pfandpflicht für Getränkebehälter ab 1 Liter. Demzufolge dürfte dort der Auftragseingang im zweiten Halbjahr weiter zulegen. Es seien bereits mehr als 100 Automaten verkauft worden. Tomra könne auch aus Japan steigende Umsätze melden, aus dem schwierigen Markt Brasilien wolle man sich hingegen bald ganz zurückziehen. Vor diesen Hintergründen raten die Experten von "Öko Invest" die Tomra Systems-Aktie weiterhin zu halten.

Quelle: AKTIENCHECK.DE

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt syn:

 

Det må da være positivt at handelsnæringen i Tyskland tror at Tomra og andre panteautomat-produsenter ikke vil klare å produsere nok panteautomater innen 01.05.2006. Dette viser at bransjen selv mener at behovet er enormt.

 

Husk at Tomra er markedsleder. Tomra har vært førende i arbeidet med clearingsystemet i Tyskland. Har test-automater utplassert hos butikkene. Tomra har størst produksjons-kapasitet og har plassert noe av produksjonen hos en svensk partner etter en avtale i vår.

 

Automatisering er veien å gå. Det er en klar konkurransefordel. Klart at kundene vil handle i en butikk med lettvinte løsninger. Klart at butikkene ikke lønne personale til å håndtere dette manuelt, I lengden blir dette for dyrt og tungvint og lite kundevennlig. På sikt vil nok også betalingen være automatisert, slik at kundene betjener seg selv i kassen.

 

Dessuten tror jeg Trittin en av dagene kommer til å svinge pisken og be bransjen skjerpe seg og bli enige om et felles regelverk. Dette trenger man ikke lang tid til - det er vel bare å bestemme seg!

 

Tomra kommer til å få det travelt!

Link to comment
Share on other sites

Det er visst noe som heter å "skynde seg langsomt". Bransjen i Tyskland gjør ikke mer enn de absolutt må, og trykket var stort i sommer mht til å komme i mål med sikkerhetsmerkingen da flere og flere instanser begynte å rope i media. Derfor vedtok de sikkerhetsmerkingen, men drøyer nå altså videre steg til de absolutt må komme med en avklaring.

 

Helt utrolig at man godtar dette.

 

Men, på den annen side er det ingen som helst tvil om at bransjen er svært innstilt på å automatisere i tiden fremover, ettersom de går ut og viser sin bekymring om at de ikke rekker å automatisere fullt ut innen 01.05.06.

 

Så det blir nok slik at man bare må smøre seg med litt tålmodighet igjen da. Og, for å bruke et uttrykk som definitivt er oppbrukt: "nærmere ordrer nå enn noengang...."

 

Bransjen håper vel at CDU/CSU etter valget utsetter fristen fra 01.05.06 til f.eks. 01.05.07 eller 01.05.08. Om selve pantevedtaket er aldri så mye fredet, kan man vel flytte litt på frister. Det skulle vel være en smal sak i dette totalt uforutsigbare caset.

 

Jeg har stor tro på at ordrene må komme nå innen rimelig nær fremtid basert på IR-ansvarlig i Tomra og hans siste uttalelse, men det er ikke fritt for at erfaringen jeg nå har med Tomra og Tyskland gjør at jeg ikke blir overrasket dersom nye utsettelser kommer.

Link to comment
Share on other sites

Tyske myndigheter har gjort seg selv en bjørnetjeneste i forbindelse med implementeringen av et nasjonalt enhetlig pantesystem. Hvis de hadde gitt tidsbegrenset skattefritak for innkjøp av automater slik som ble gjort i Danmark og nå Hawaii hadde denne saken vært løst ganske raskt.

 

I stedet får vi som du skriver stadige små utsettelser som gjør Tomra-investorenes liv et sant-mareritt.

 

Derfor er det ekstra godt at vi har fått Skarholt på plass i sjefs-stolen. Han har uttalt at Tomra skal bygges stein for stein uten at hele organisasjonen skal være giret mot Tysklands-case som ikke materialiserer seg som forventet.

 

Det er veldig mye som taler for at Tomra kommer til å få gode år fremover: To stikkord er:

 

- Begrenset fremtidige muligheter for søppelfyllinger - resirkulering er fremtiden

- Høye energipriser - resirk av plast og aluminium begrenser forbruket av fossile engergikilder

 

Aluminiumsprisene ligger å vipper mellom 1800 - 2000 USD per tonn, og markedet forventes å være sterkt ut høsten!

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at ordre fra Tyskland, er nær forstående. Mye taler for det, tiden går fort nå også.

Virker på meg som enkelte er mer "negative" enn for 6-8mnd siden. Det burde være omvendt.

 

At det kommer visse meldinger som kan tolkes hit og dit, er ikke til å undres over, stor og komplisert prosess dette her.

 

Men nå er det meste KLART!

 

Gi oss en STORORDRE IDAG..! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror mange er pessimistisk-optimistiske.

 

Nå nærmer vi oss for n-te gang en dato som skal gi orde. Først hadde vi statistikken. Så hadde vi dato for når panten ble innført. Så hadde vi datoer for implementering av felles pantesystem, deretter permanent lov. Så sikkerhetsmerking, etc.

 

Jeg er fortsatt meget optimistisk, men tyskere får jeg mer og mer opp i halsen. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, mer barnslig oppførsel skal man lete lenge etter. Hadde det vært noe tæl i disse kjede-aktørene hadde kalt en spade for en spade og bladd opp kronasjene slik at de kunne fokusere på det de skal fokusere på, salg av dagligvarer og andre relaterte produkter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt meget optimistisk, men tyskere får jeg mer og mer opp i halsen. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, mer barnslig oppførsel skal man lete lenge etter. Hadde det vært noe tæl i disse kjede-aktørene hadde kalt en spade for en spade og bladd opp kronasjene slik at de kunne fokusere på det de skal fokusere på, salg av dagligvarer og andre relaterte produkter.

:D

Haha, så sant så sant.

Lurer snart på hvordan de klarer å drive butikk i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært noe tæl i disse kjede-aktørene hadde kalt en spade for en spade og bladd opp kronasjene slik at de kunne fokusere på det de skal fokusere på, salg av dagligvarer og andre relaterte produkter.

48097[/snapback]

 

Kanskje vi overvurderer betalingsviljen og kanskje også betalingsevnen til disse kjedene ? Det er svære summer det tross alt er snakk om, og panten er jo i første omgang en ekstra utgift for dem.

 

Uten at jeg kjenner dagligvarebarnsjen i tyskland inngående, så vil jeg ikke tro at de opererer med altfor store marginer. Det er nok kamp om kundene, og lave priser med pressede marginer er nok en del av hverdagen.

 

Det jeg er litt forundret over, er at man ikke ser konkurransefortrinnet av å tilby kundene grei og lettvint innlevering. Men kanskje man har regnet på kost/nyttefordelene her. Det er jo også som Basura og Tekniker'n var inne på også store gevinster i uavhentet pant.

 

Jeg tipper at kjedene følger hverandre tett, og når først en bestiller kommer de andre halsende etter. Det er bare å få utløst skredet :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tyske kjeder går med overskudd, men det er som du skriver meget marginalt. Dette gjenspeiler seg i over 10% arbeidsløshet, dvs. flere enn før snur på krona før de bruker den.

 

Når det gjelder kjeder så vet vi at spesielt en kjede investerer løpende i nye automater i takt med opprettelsen av nye butikker - Tyske Netto. Nå kjenner ikke jeg noen tyskere som foretrekker å handle i Tyske netto, men personlig handler jeg heller på butikker som har en god panteløsning når jeg skal handle stort. ICA butikken som ligger kortere unna for min del, blir nedprioritert til fordel for Kiwi fordi ICA har to gamle og håpeløse Tomra automater en for engangs og en for gjenbruk.

 

Med den åpningstaktene som Netto-butikkene har må de ha funnet en nisje som få andre tyske kjeder kan matche. Kan det ligge i fresjeeeeee Tomra automater?

Link to comment
Share on other sites

.

 

Nyheter fra Tyskland sent i går kveld og i dag morges, tyder på at fremgangen i Tyskland nok er langt større enn det som først kom frem på onsdag. For ”DPG Deutsche Pfandsystem GmBh” (HDE/BVE) kan ha kommet mye lengre i arbeidet med pantesystemet, enn det meldingen onsdag kunne tyde på . Blant annet skal ”DPG Deutsche Pfandsystem” starte en informasjons-kampanje, noe de jo ikke hadde gjort om man ikke var kommet langt i arbeidet.

 

Det er jo dessuten svært bullish (!) at det fokuseres mer og mer i flere tyske medier på at det er knapphet på produksjonskapasitet for panteautomater.

 

 

 

DE SISTE, FERSKE TYSKE PRESSE-NYHETER:

(noen fra i dag samt torsdag kveld)

 

 

- VALG AV PANTELOGO FOR EMBALLASJEN AVGJORT

 

- ”DPG Deutsche Pfandsystem” STARTER INFORMASJONS-KAMPANJE

 

- KNAPPHET PÅ PANTE AUTOMATER

 

- ”DPG Deutsche Pfandsystem” OPPRETTER DATABANK

(anbudsfrist for tilbydere = 14.aug.)

 

-”DPG Deutsche Pfandsystem” arbeider for tiden intenst med regelverket.

 

 

 

Pfand: Automaten nicht flächendeckend ab Mai

Das geplante einheitliche Pfandsystem in Deutschland wird im Mai 2006 nicht flächendeckend mit Rücknahmeautomaten starten. Aufgrund von Kapazitätsengpässen werde es einen hohen Anteil manueller Rücknahme geben. Die Rücknahme der Pfandgebinde z.B. an Kiosken und Tankstellen dürfte aber auch später vorwiegend manuell erfolgen, erwartet die Deutsche Pfandsystem GmbH (DPG). Die DPG arbeitet derzeit an den Regularien für das Pfandsystem. (04.08.05)

 

Link

 

 

 

Pfand: Auftakt in Frankfurt *

Meeting. Deutsches Pfandsystem startet mit Informationskampagne. Modulare Systemstruktur soll Umsetzung für Händler und Getränkeabfüller erleichtern. Einheitliches Pfandlogo abgesegnet.

(Kilde: Lebensmittel Zeitung, 4 aug. 2005)

 

LINK

 

 

 

 

”DPG DEUTSCHE PFANDSYSTEM” OPPRETTER DATABANK TIL BRUK FOR BL.A. PANTEAUTOMATER

Um ein bundesweites Rücknahmesystem zu ermöglichen, wird die DPG eine Stammdatenbank benötigen in der neben den Artikelstammdaten auch noch Daten zu Systemteilnehmern und Rücknahmeautomaten bereitgestellt werden. Für Aufbau und Betrieb (Pflegeprozesse, Erstellung von Reports und Anpassungen) dieser Datenbank wird ein geeigneter Anbieter benötigt.

 

LINK

 

 

Pfand: Feldtests beginnen im September

Mit an Bord sind auch die Discounter. In Feldtests sollen ab Mitte September die neuen Gebinde bei Lekkerland, Spar, Plus, Lidl und Kaufland ihre Praxistauglichkeit beweisen.

Die jeweiligen Rücknahmeautomaten können mit der vom Hersteller Tomra entwickelten Auslese-Einheit für das neue Sicherheitskennzeichen bestückt werden

 

LINK

 

 

Testen av sikkerhetsmerkingen har Skarholt uttalt seg om på Q2-presentasjonen. Han sa da, at det ikke var sikkert at kjedene ville vente med ordrer til testen var unnagjort, siden resultatet av testen nærmest er gitt på forhånd.

 

 

 

 

 

*Funnet av ”Chablis”

Link to comment
Share on other sites

...Bransjen håper vel at CDU/CSU etter valget utsetter fristen fra 01.05.06 til f.eks. 01.05.07 eller 01.05.08. Om selve pantevedtaket er aldri så mye fredet, kan man vel flytte litt på frister. Det skulle vel være en smal sak i dette totalt uforutsigbare caset.

...

48091[/snapback]

 

 

RoRu - tror ikke det er så lett som du antyder å utsette fristen for implementering av det enhetlige pantesystemet. Grunnen er at EU-domstolen nettopp hadde dette som ankepunkt mot pantelovgivningen, og Tyskland må av den grunn innføre det enhetlige systemet ASAP.

 

-Karamell :)

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

DE SISTE,  FERSKE  TYSKE  PRESSE-NYHETER:

(noen fra i dag samt torsdag kveld)

- VALG AV PANTELOGO FOR EMBALLASJEN AVGJORT

 

- ”DPG Deutsche Pfandsystem” STARTER INFORMASJONS-KAMPANJE

 

- KNAPPHET PÅ PANTE AUTOMATER

 

- ”DPG Deutsche Pfandsystem” OPPRETTER DATABANK

(anbudsfrist for tilbydere = 14.aug.)

 

-”DPG Deutsche Pfandsystem” arbeider for tiden intenst med regelverket.

 

[

 

 

Ser det går unna der nede.

 

Det er for få automater som kan produseres i det korte tidsrommet før 1. mai 2006. Hyggelig, hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Ser det går unna der nede.

 

Det er for få automater som kan produseres i det korte tidsrommet før 1. mai 2006. Hyggelig, hyggelig.

48105[/snapback]

Kan de ikke bare bestille snart? :o

De er jo klar over "førstemann til mølla" rekkefølgen....

Vet ikke om det produseres til lager, spørs vel om noen tør det.

Hadde bare en stor kjede levert ordre, så hadde gutta hos TOM hatt noe å pusle med, allerede nå!

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med et meglerhus idag som antydet at Tomra i nær fremtid ville sette bort mer produksjon. Som kjent skal det svenske selskapet Partnertech produsere UNOautomaten for Tomra i Polen.

 

Denne analytikeren sier videre at den kanskje største konkurenten Wincor-Nixdorf ikke har planer om å gjøre det samme.

 

Oki, dette vil jo(om det skjer) da styrke produksjonen/marginene og konkuransekraften til Tomra..

 

Kanskje vi snart for en ny melding om mer"outsourcing"..? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Om ALDI : ".......... i de kommende pante-automatene"

 

 

 

 

GS1 schlägt etablierten Barcode für Abfüller-Identifikation vor - Von Björn Weber und Jörg Rode

 

Die Branchenorganisation GS1 Germany will das kommende Einweg-Pfand-System mit drei etablierten Standards unterstützen: dem EAN-Strichcode, dem EDI-Nachrichtenaustausch nach EANcom und der Stammdatenbank Sinfos. Der EAN-Barcode mit Lokationsnummer soll zur Abfüller-Kennzeichung für das Pfand-System verwendet werden, empfehlen die Kölner. Aldi und Eigenmarken-Hersteller anderer Discounter müssten damit erstmals EAN-Gebühren bezahlen.

 

GS1 Germany (vormals: CCG) hat der Deutschen Pfandsystem GmbH (DPG) die Nutzung des EAN-Barcodes für die Identifikation der Einweg-Pfand-Artikel "vorgeschlagen", bestätigt GS1-Chef Jörg Pretzel. Und in DPG-Papieren wird der EAN-Code bereits als ein "zentrales Element für Pfandabrechnung" bezeichnet.

 

Das ist ebenso logisch wie naheliegend: Der meist 13-stellige Strichcode beginnt stets mit der Internationalen Lokations-Nummer (ILN), die den Hersteller samt Produktionsstandort weltweit eindeutig identifiziert. Diese weltweite Überschneidungsfreiheit des Strichcodes ist eine Voraussetzung des Systems.

 

Ende einer Ära für Aldi?

 

In dem Vorschlag steckt jedoch Sprengkraft. Denn bis heute verweigerten die Harddiscounter Aldi Süd und Nord die Teilnahme am EAN-System. Zwar scannen sie ebenfalls Barcodes an ihren Kassen, jedoch ausschließlich eine unternehmensintern generierte 8-stellige Nummer. Auch Lidl und Norma verwenden für Eigenmarken proprietäre Strichcodes. Die Discounter sowie ihre Lieferanten sparen so GS1-Gebühren.

 

Diesen Sonderwegen der Harddiscounter wird vermutlich demnächst im Bereich der Getränke durch ein Pfandclearing, das auf den bestehenden EAN-Standards beruht, eine Ende gesetzt. Dann müssen Aldi und seine Lieferanten nicht nur Gebühren an GS1 Germany bezahlen, sondern erstmals auch 13-stellige Barcodes verarbeiten - zumindest in den kommenden Rücknahmeautomaten.

 

Ansprüche an Lesbarkeit

 

Die Idee, den 13-stelligen Code in den Rücknahmeautomaten auszulesen, stellt auch neue Anforderungen an die Art des Aufbringens der Strich-Kennzeichnung: Bei ausgetrunkenen Flaschen und Dosen fehlen häufig die Etiketten, sie sind verbeult und verschmutzt.

 

EANcom und Sinfos

 

GS1 hat noch zwei weitere Pferde für das Pfandsystem im Rennen: Für die Kommunikation der Pfanddaten zwischen Firmenzentralen, Clearingstellen, Filialen, Kiosken und selbst Rücknahmeautomaten schlägt die Organisation den etablierten EDI-Standard EANcom sowie darauf abgestimmte Versionen von XML- und Flat-File-Nachrichten vor. Das würde selbst eine Übertragung per Telefonleitung ermöglichen.

 

Außerdem kündigt Pretzel an, dass sich der etablierte Datenpool Sinfos mit einem Angebot an der Ausschreibung der DPG für eine Pfand-Stammdatenbank beteiligen wird. Das hätte für viele Getränke-Hersteller und LEH-Unternehmen den Vorteil deutlicher Synergien, da sie ihre Produktstammdaten sowieso in Sinfos stellen oder dort abrufen. Sinfos, ein Joint Venture von Pironet NDH und GS1, will die DPG-Datenbank zwar als Parallelsystem zum heutigen Pool betreiben - doch bei Doppel-Nutzern dürfte ein automatisiertes Daten-Umkopieren kein Problem sein.

 

 

Link

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra de siste dagers pressemeldinger og utsagn fra blant annet kjedene i tyskland virker det nå som at det ikke et spørsmål om det skal bestilles men når det skal bestilles.

 

Personlig tror jeg det kommer intensjonsavtaler om fremtidig levering av maskiner meget raskt. Tomra har tidligere meldt slike avtaler etter børs.

 

Bakkee

Link to comment
Share on other sites

Jada, klart ned idag også...går vi under 30 til uken.. :huh:

 

Hva har du stelt i stand, Tekniker`n...? :(

48144[/snapback]

 

Mener du at en overskrift gir et børsfall fra 35,5 til 33,3? :mellow:

 

 

Du tar feil! Kanskje gikk ryktet vedrørende Teknikerns overskrift til US og medførte fall i går samt i dag også. "Mange er sinte på Tekninker sikkert nå". B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare en liten dritt i TOM, har nå 39800 aksjer i TOM og det er lit midre enn poretføljejen i CRU B)

Men det er nesten 50% av min portefølje,,,,,,,,,,

 

Derfor betyr det mye :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...