Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

Slutter meg til de som er meget skuffet. Det har i lang tid nå fra nesten samtlige her vært hevdet at det eneste som skulle til for å gå gjennom 50 var en ny ordre. Dette var liksom opplest og vedtatt. Det kan nå synes som hele Tysklandcaset var priset inn i en kurs på under 50 kroner. Det synes som at flere og flere tror nettopp dette og derfor selger seg ut.

 

Imidlertid nekter jeg helt å tro på dette. Bare siget om nye ordrer kommer jevnt og trutt må vel markedet ta det til seg. Dersom det samtidig kommer gode nyheter fra andre land kan kursen straks begynne å gå igjen.

 

Selv er jeg veldig i tvil om jeg skal selge meg ut nå, men tror nok som den stabeisen jeg er at jeg fortsatt blir sittende. Nå er vi tross alt bare der vi var for to år siden da alt synes trist og 150 kroner under der vi var for 5 år siden!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Her er vel inngangen og tidshorisonten avgjørende..... :)

 

Mange av oss kjøpte mye rundt 24,- og har over 100%.

Mange av oss sitter med disse opp iallefall 100% til.....

Som tekniker`n, venter vi på tresifret!

 

Takk, takk jeg var bare en smule oppgitt over markedets reaksjon på Tomra den siste tiden. Jo da jeg har en god fortjeneste i Tomra, ca. 2 års lønninger og ja jeg har også kjøpt fra 24, totalt 65K og jeg klager ikke over situasjone i sin helhet, men hadde håpet vi var over 50 i dag. Jeg tror ikke jeg er alene om mine frustrasjoner, men nå skal jeg glede meg over julen og la Tomra være Tomra og markedet være markedet mens jeg hygger meg.

 

God jul.

Link to comment
Share on other sites

Færre flasker kastes

 

NTB

Rekordmange flasker pantes i år. Over 80 prosent av alle plastflasker kommer i retur.

 

Dette er den høyeste returandelen siden gjenvinnbare plastflasker med pant ble innført i år 2000, melder Norsk Resirk, som driver panteordningen for bokser og plastflasker.

 

Også boksene strømmer inn. Bokspanten ligger på omkring 93 prosent.

 

HB-Tomra_panteautoma_83166h.jpg

 

– Det er gledelig å se at folk tenker på miljøet og panter stadig mer, sier Jarle Grytli, administrerende direktør i Norsk Resirk.

 

Nær 300 ulike produkter selges på gjenvinnbare plastflasker, og så langt i år er over 60 millioner slike flasker blitt solgt her i landet. (©NTB)

 

 

Og her en informasjonsvideo om pant!

Link to comment
Share on other sites

En del pessimistiske innlegg på topicen. Husk, at når den siste optimist osv.

 

Det vi ser er et spill vi ikke helt forstår. At noen vil selge TOM rett under 50 på nåværende tidspunkt, når de har hatt flere sjangser før. Det er ikke vanlige investorer som runner showet i øyeblikket. Når meglere uoffisielt tilrår salg, men likevel anbefaler kjøp, har vi med manipulering og uetiske utspill å gjøre. Slik er det i aksjemarkedet av og til. En aksje som TOM er så sterkt profilert at den lett blir et offer for slikt. Det er selvfølgelig ikke brutt noen regler. Det passer likevel ikke inn i et bilde fra gamle dager, da det ikke fantes shorting, og hvor positive nyheter som regel førte til kursløft og opptrend.

 

Teknisk konsoliderer aksjen innenfor et rektangel mellom 47 og 50. Den vil ikke ligge der i all evighet. Dette har vedvart i mange uker. Det er fortsatt håp, sterkere enn noensinne.

 

zocor

Link to comment
Share on other sites

Det er fremdeles for stor andel på dagsbasis som kjøper aksjen med det formål "å selge den". Men det er interesant å følge med på institusjons andelen i aksjen fremover. Den fundamentale begrunnelsen for å "eie aksjen" fremfor å "kjøpe-den-for-å-skulle-selge-den-på-positive-nyheter" vil bli tydeligere etterhvert som 2006/07 forventningene i markedet økes og vekstcaset blir tydeligere.

 

Men i mellomtiden er volatiliteten tiltrekkkende nok den.

 

Ha en god helg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk jeg var bare en smule oppgitt over markedets reaksjon på Tomra den siste tiden. Jo da jeg har en god fortjeneste i Tomra, ca. 2 års lønninger og ja jeg har også kjøpt fra 24, totalt 65K og jeg klager ikke over situasjone i sin helhet, men hadde håpet vi var over 50 i dag. Jeg tror ikke jeg er alene om mine frustrasjoner, men nå skal jeg glede meg over julen og la Tomra være Tomra og markedet være markedet mens jeg hygger meg.

 

God jul.

Hei!

Tror jeg feiltolket innlegget ditt.... (trodde du hadde -1,22% totalt!) :huh:

Jeg var litt kjapp der!

Men til saken: Helt klart skuffende å se markedets reaksjoner på TOM i det siste.

Det er jo til å få magesår av i perioder!

Man kan undres når man ser på kursen 5 år bakover...... :blink:

Markedet har av og til en underlig oppfatning av hva som er "riktig" prising....

Her står vi midt i en materialisering av Tyskland, som tidligere nevnte kurser hadde forhåpninger om.

Nå er vi der, men hva skjer?

Må vi vente på gjentatte Q-fremleggelser før ting bedrer seg?

 

God Jul til deg også kgg og vi får ønske oss noen romjulspakker fra Tomra.... :D

Link to comment
Share on other sites

Skal tro hvor mye av Tyskland som allerede ifølge markedet er priset inn i aksjekursen. En kurs på f.eks. 49 gjenspeiler hvor mye av Tyskland-ordrer?

 

Mener markedet at f.eks. 10.000 solgte enheter allerede er priset inn, må nok mer positive og konkrete signaler fra Japan eller England inn i bildet før aksjen vil stige bratt.

 

Nå har jo Skarholt sagt at Tomra søker å få noe konkret fra England i løpet av desember, og hvis så skulle skje vil nok kursen sprette brukbart opp.

 

Jeg vil tro at vi får et par ordrenyheter til fra Tyskland før nyttår. Gjerne flere fra Edeka, men har også tro på at Lidl iløpet av dagen idag eller mellomjula vil komme med ordre-setting. Det later til at kjedene vil sette ordrer litt og litt istedenfor hele greia på en gang.

 

Så spørs det bare hvor mye av dette markedet mener allerede er innpriset i dagens kurs.

 

50-barrieren er meget sterk, men når den til gjengjeld brytes er oppsiden stor.

Link to comment
Share on other sites

Den største fare for Tomra er etter mitt syn oljeprisen. Det høres kanskje ulogisk ut, men jeg tror faktisk det generelle børsklima fremover vil være viktigere enn noe annet. Jeg er ikke i tvil om at Tomra lykkes på flere fronter fremover. Jeg er heller ikke i tvil om, at de mål vi har for Tyskland vil bli nådd med god margin, og at resultatene vil være svært hyggelige fremover.

 

Teknisk sett så sliter nå Oslo Børs med tidligere topper (motstand) rundt 330. Samtidig viser oljechartet en overhengende fare for at oljeprisen allerede har toppet ut, og at nedgangen i oljeprisen kan skyte fart nedover, om kritisk støtte brekker. Oljeprisen ligger nå kun med marginal klaring fra kritisk støtte.

 

Jeg sier ikke at toppen for OSE nødvendigvis er nådd. Men jeg mener det er en reell fare for at så kan være tilfelle. Jeg har på denne bakgrunn foretatt en rekke endringer i min portefølge de siste dager, og stiller meg nøytral til utviklingen på kort sikt.

 

Utløses HS-formasjonen for olje i WTI-chartet, kan det være god natt for Oslo Børs i denne syklusen.

 

For Tomra`s del, ser jeg med økende uro på at aksjen ikke reagerer på svært positive meldinger. Vi har en kritisk og viktig motstand ved 50,00. Jeg ser flere bruker TA på marginale bevegelser i området 47-50, noe som er sludder etter mitt syn. Hele området 47-50 er et stort motstandsbelte, og bevegelser innenfor dette fremkaller ingen signaler av betydning.

 

Aksjen er nå særdeles enkel å forholde seg til teknisk sett. Bryter den 50 på volum, er det tidenes kjøpssignal i aksjen, og en voldsom oppgang kan forventes. Men INNTIL så skjer, vil dette være en ørkenvandring.

 

Jeg har pga mitt syn på Oslo Børs (330) , samt mitt syn på oljeprisen foretatt endel endringer i min portefølje. Jeg har tatt ned eksponeringen i Tomra, men sitter fortsatt med 30% av opprinnelig beholdning. Med min snittinngang på 28, tør jeg ikke å riskere en gevinst om OSE er i ferd med å toppe ut. Jeg stuper inn igjen med full tyngde når 50 evt brytes.

 

Den største faren for Tomra er ikke Tyskland, TRC eller markedssituasjonen. Den største faren for Tomra er etter mitt syn, at Oslo Børs kan være i ferd med å toppe ut.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan huske har vel aldri Tomras aksjekurs vært nevneverdig korrelert verken med oljepris eller olje- og offshore- aksjer for øvrig. Hvorfor et fall i oljeprisen skulle utjgøre noen større fare for Tomra kan jeg derfor ikke forstå, verken utfra rent logiske perspektiver eller rent historisk/teknisk baserte argumenter. Har stor respekt for deg teknikern, men her synes jeg du bommer på argumentasjonen.

Jeg tror heller ikke på noen voldsom nedgang på OSE fremover. Kanskje vi når toppen i 1. halvår, javel, men med en råsterk NYSE og NASSE blir dette neppe noen skrell. Tomra er for øvrig mer korrelert med teknologi- aksjene enn med olje.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mongstad :)

 

Nå tror jeg du misforstår meg. Jeg mener ikke at Tomra beveger seg i takt med oljeprisen, selvsagt ikke. Men jeg tror, at hvis vi får et oljeprisfall, kan Oslo Børs få en svak periode. Og dermed vil det påvirke de fleste aksjer på børsen.

 

Jeg sier jo ikke at dette vil skje, men jeg tror at faren for at det kan skje har økt. Jeg sitter fortsatt med 30.000 aksjer i Tomra, og vil øke til opprinnelig beholdning når/hvis 50 brytes. Jeg har overhode ikke endret syn på selskapets fremtid. Men jeg mener risiko generellt er økt noe på OSE, grunnet faren/muligheten for et oljeprisfall som kan svekke børs-setimentet generellt.

 

 

Så for min del er det bare snakk om redusert eksponering, da jeg ser noen mørke skyer. Men skulle disse blåse bort, så er ingenting bedre enn det . :)

 

 

Vil med det samme benytte anledningen til å ønske alle en riktig god jul og et fint og fremgangsrikt nytt år !

Link to comment
Share on other sites

Hei M. Mongstad

Er uenig med deg om at et fall i oljeprisen ikke utgjør en fare for Tomra kursen, da Oslo børs i særdeles høy grad er korrelert med oljeprisen. Historisk har Tomra korrelert veldig med hovedindeksen ved nedgang, mens det samme ikke har vært like synlig ved oppgang. Bare se på hvordan utviklingen av beta (eks 12mnd beta) har vært de siste årene. Så om historien gjentar seg er oljeprisen fortsatt av betydning mener nå jeg.

 

Hvorfor et fall i oljeprisen skulle utjgøre noen større fare for Tomra kan jeg derfor ikke forstå, verken utfra rent logiske perspektiver eller rent historisk/teknisk baserte argumenter.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mongstad :)

 

Nå tror jeg du misforstår meg. Jeg mener ikke at Tomra beveger seg i takt med oljeprisen, selvsagt ikke. Men jeg tror, at hvis vi får et oljeprisfall, kan Oslo Børs få en svak periode. Og dermed vil det påvirke de fleste aksjer på børsen.

 

Jeg sier jo ikke at dette vil skje, men jeg tror at faren for at det kan skje har økt. Jeg sitter fortsatt med 30.000 aksjer i Tomra, og vil øke til opprinnelig beholdning når/hvis 50 brytes. Jeg har overhode ikke endret syn på selskapets fremtid. Men jeg mener risiko generellt er økt noe på OSE, grunnet faren/muligheten for et oljeprisfall som kan svekke børs-setimentet generellt.

Så for min del er det bare snakk om redusert eksponering, da jeg ser noen mørke skyer. Men skulle disse blåse bort, så er ingenting bedre enn det . :)

Vil med det samme benytte anledningen til å ønske alle en riktig god jul og et fint og fremgangsrikt nytt år !

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens; gi meg ett - 1 - logisk argument for at lavere oljepris er negativt for Tomra. Og, vær så snill, ikke kom trekkende med at OSE faller, det sier seg selv; lavere oljepris trekker ned Statoil og Hydro, og OSE faller, men SO WHAT?! Ser at Teknikern moderer seg, men han skrev da vitterlig at "den største faren for Tomra er oljeprisen" ?! Det som vil pushe Tomra videre er hvordan selskapet leverer varene fremover. Det generelle børsklimaet spiller inn, javel, men oljeprisen er ikke noen benchmark for Tomra. Husk at sist det smalt på OSE så smalt det over hele verden, og det hadde fint lite med oljepris å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens; gi meg ett - 1 - logisk argument for at lavere oljepris er negativt for Tomra. Og, vær så snill, ikke kom trekkende med at OSE faller, det sier seg selv; lavere oljepris trekker ned Statoil og Hydro, og OSE faller, men SO WHAT?! Ser at Teknikern moderer seg, men han skrev da vitterlig at "den største faren for Tomra er oljeprisen" ?! Det som vil pushe Tomra videre er hvordan selskapet leverer varene fremover. Det generelle børsklimaet spiller inn, javel, men oljeprisen er ikke noen benchmark for Tomra. Husk at sist det smalt på OSE så smalt det over hele verden, og det hadde fint lite med oljepris å gjøre.

 

 

Tja herr Mongstad. Den kraftige korreksjonen på OSE i oktober kom som følge av mange ting. Selvsagt nesten utelukkende pga. psykologi - men også av to ting: oljeprisen korrigerte ned en smule; og: det ble generelt dårlig likviditet blant investorer pga. mange emisjoner etc.

 

Så kan man si: oljepris og dårlig likviditet er uvesentlig for Tomra - de har er sånt potensiale at "Tomra vil stå imot.... kanskje uansett!".

 

Tomra falt i denne perioden meget raskt fra ca. 51 til ned på 38-tallet, før den snudde opp igjen. Faktisk falt Tomra prosentvis MER enn Oslo Børs ellers. Skulle teorien din stemme, Mongstad, skulle i det minste Tomra falt MINDRE enn Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår bevegsgrunnen for at Teknikeren trekker seg så sterkt ut av Tomra, er frykten for at Hovedindeksen skal falle p.g.a. lavere oljepris.

 

Men en slik reduksjon vil gå ut over alle aksjene tilknyttet Oslo børs.

 

Ut fra dette trekker jeg den konklusjon at Teknikeren mener at det betenkelig for tiden å sitte inne med aksjer tilknyttet denne børsen.

 

Jeg er ikke enig med Teknikeren i dette da jeg ikke kan se noe som skal endre den fundamentale mangelen på oljeprodukter i verden.

 

Mine Tomraaksjer blir ikke solgt før kursen er over kr. 70.

Link to comment
Share on other sites

Greia er enkelt og greit at en del "pyser" nå velger å ta gevinst; det er hovedårsaken til at aksjen konsoliderer. For øvrig så er jeg spent på om noen kan vise meg et chart over historisk utvikling i Tomra og oljeprisen. Tror ikke dere vil finne noen signifikant sammenheng. Selv sitter jeg long!

Link to comment
Share on other sites

"Greia er enkelt og greit at en del "pyser" nå velger å ta gevinst; det er hovedårsaken til at aksjen konsoliderer. "

skriver Mongstad.

 

Jeg er så enig så enig, samtidig vil jeg også påpeke at der er helt naturlig at de som tar gevinst i en aksje som de på sikt har tro på, håper at aksjen skal falle slik at de skal få seg en billig inngang. De vil gå inn for å skape så mye uro og usikkerhet rundt aksjen som mulig - under hensyntagende til at de senere når de igjen har kjøpt seg inn, skal kunne hausse aksjen med troverdighet.

 

Vi har sett det utallige ganger blant de store aktørene - i aksjemarkedet er denne atferden helt naturlig - og også fra små aktører med tro på at de kan påvirke markedet, må dette kunne aksepteres.

Link to comment
Share on other sites

Etter det som skjedde i oktober, er jeg overhodet ikke i tvil om at Tomra definitivt blir med ned dersom Oslo Børs korrigerer ned. Således kan man si at Tomra ER avhengig av hva som skjer med oljeprisen. Hvis oljeprisen IKKE korrigerer ned, vil vi heller ikke få noen korreksjon på Oslo Børs. Men korrigerer oljeprisen ned, vil faktisk bortimot alle andre aksjer også gå ned.

 

For de som evt ikke tror dette, vil jeg be dem gå tilbake til oktober og se hva som skjedde da. En ny korreksjon vil forløpe på akkurat samme måte. Negativt sentiment/momentum = komme seg ut fortere enn svint, uansett hvilken aksje man har. Det er Oslo Børs i et nøtteskall.

 

Jeg tror vi får et nyttårs-rally et stykke utover i januar, men så er det duket for negativ trend og bear-marked.

Link to comment
Share on other sites

Da TOM korrigerte i oktober til 39, hadde aksjen nettopp satt ny topp etter kortvarig opptur. En eventuell ny korreksjon på OSE tror jeg ikke vil føre til det samme kursfallet for TOM. Riktig at alle aksjer blir påvirket av fall i oljeprisen, uansett sektor. Har dessuten lagt merke til at på dager med nedgang for oljeaksjene, er det sjelden positivt for TOM. Det skyldes at TOM er notert på en oljebørs. Psykologien i markedet er bare slik. Jeg tror ikke man skal la seg skremme av oljeprisen. Det skjer en overreaksjon i markedet. Oljerelaterte aksjer får en nedtur og får problemer med å komme tilbake. Aksjer som TOM, med økende markeder og inntjening, vil fort komme tilbake til kurser på tidligere nivå. Det gjenstår å se om det blir et oljepris-fall.

 

TOM er nå i en bedre fumdamental posisjon enn for 3 måneder siden. Ikke alle har sluttet å tvile på aksjen, men det er færre, etter at tyske ordre har begynt å vise seg. TOM ser ut til å greie å opprettholde ok marginer, uten at markedsandeler går tapt. Et flertall av meglerhus er positive til aksjen. Ikke minst selskapets ledelse gir positive signaler. Det synes jeg er aller viktigst. Vi venter fortsatt på en skikkelig stor ordre. Det er det som kan få løftet aksjen over 50. En ordre er ikke stor, før det er snakk om minst 2000 enheter. En slik ordre kan komme i nær fremtid. Ut fra dette er det litt pysete å forlate aksjen nå. Forstår dog at folk sikrer gevinst. Men det er for sent å løpe etter aksjen den dagen signalet gis. Januar står for døren. Utover i januar er det ofte friske penger som vil inn i markedet. Får vi gode fundamentale nyheter i tillegg, skulle det ikke være noen fare for TOM.

 

Opptrenden er der fortsatt, avhengig av hvor fleksibel man kan lese et chart. Vi konsoliderer nå innenfor et rektangel på kortsiktig basis. I et litt lenger perspektiv kan vi se noe som minner om et stigende triangel. Sansynlighet for et brudd opp fra slike formasjoner, altså over 50, er relativt stor.

 

zocor

Link to comment
Share on other sites

Ok, til de visuelle av dere, samt dere som må fores med teskje og driter med kanon;

 

 

http://hopey.netfonds.no/history.php?paper...ta1_momentum=15

 

og

 

http://hopey.netfonds.no/history.php?paper...ta1_momentum=15

 

 

Dette viser altså kursutviklingen i hhv Tomra og Norsk Hydro fom 01.01.1998 til idag. Jeg antar vi er enige om at NHY er rimelig representativ for utviklingen i oljeprisen ? Spørsmålet blir da; er det noen som helst signifikant sammenheng å spore mellom de to grafer ? Jeg tror vi lar det ligge der; ingen behov for noen større utregninger her. Svaret er et rungende NEI. Kom ikke her med den lille korreksjonen i oktober, det var en shake- out som hadde fint lite med fundamentale forhold å gjøre, verken i oljemarkedet eller i Tomra. Gevinstsikring er et annet ord. Med fortsatt suksess i Tyskland, og kanskje et gjennombrudd i England, så er jeg overbevist om at Tomra skal over kr 80,- neste år, uansett om oljeprisen er 70 eller 30.

 

Mongstad

Link to comment
Share on other sites

Mongstad,

 

Ref.

Dette viser altså kursutviklingen i hhv Tomra og Norsk Hydro fom 01.01.1998 til idag. Jeg antar vi er enige om at NHY er rimelig representativ for utviklingen i oljeprisen ? Spørsmålet blir da; er det noen som helst signifikant sammenheng å spore mellom de to grafer ? Jeg tror vi lar det ligge der; ingen behov for noen større utregninger her. Svaret er et rungende NEI.

 

----------

 

Enig vi lar diskusjonen ligge. Mitt utsagn er mer et inntrykk basert på dag til dag bevegelser og har ingen dekning i grafer eller noe annet. Man ergrer seg litt over dager hvor TOM får en svak utvikling, fordi olje-sektoren er ned. Det hender fra tid til annen.

 

zocor

Link to comment
Share on other sites

Mongstad

 

Jeg er enig i din argumentasjon, og har samme standpunkt som deg. Slik jeg forstår deg, har du en fundamental tilnærming til dine investeringer og bryr deg mindre om kortsiktige svingninger. Jeg tror denne diskusjonen kommer blant annet av ulikt syn og tidshorisont mellom teknikerne og fundamentalistene.

 

Alle aksjer med høy P/E er sårbare for minikrakk som det i oktober. For meg som trader out of money warrants, er kortsiktig korrelasjon med hovedindeksen (og dermed ofte oljeprisen) relevant risiko til tross for at det på lengere sikt ikke finnes signifikant korrelasjon. Det er ingenting fundamentalt som tilsir at tomra på lengere sikt skal følge syklene på Oslo børs, og i et fallende marked tror jeg tomra er en sikker stockpicker aksje. Forøvrig ser jeg på det som et kjøpssignal når Tomra blir baisset av de som vanligvis er optimistene på dette forumet, og vice versa.

 

Veldig enig:

Greia er enkelt og greit at en del "pyser" nå velger å ta gevinst; det er hovedårsaken til at aksjen konsoliderer.

Link to comment
Share on other sites

Om noen ønsker å fordype seg i pante-historikken i Tyskland, har du muligheten HER!

 

Ellers leser jeg med med undring at noen later til å være skuffet over utviklingen til Tomra. Selskapet Tomra har allerede mottatt store ordre fra Tyskland, verdier på rundt 6-700 millioner NOK og det før vi skriver 06..! Man kan faktisk oppleve en ordrereserve på nærmere 1 milliard før nyttår med en større ordre de nærmeste dagene. Det er ikke usannsynelig.

 

Dette er meget bra og foran skjemaet, som Skarholt sa. At kursen ikke har reagert like mye er det flere grunner til, men det kommer, GARANTERT! :)

 

LYKKE TIL FREMOVER!

 

 

------

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...