Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

First om TOM idag

 

Vi beholder: Tomra Systems (TOM):

 

 

Fordi: Som følge av forventet volumutvikling, moderat prispress og god kostnadskontroll, har vi nylig øket EPS estimatene for 2006 fra NOK 3 per aksje til NOK 3,6 per aksje. Vi øket samtidig tolv måneders target til NOK 75 per aksje.

 

Vi forventer at det i nær fremtid vil flagges enda flere ordre til tyske hard-discount kjeder og at aksjen vil reagere positivt på det. Utover Tyskland ser vi nå en ny utvikling i Holland, der miljøverndepartementet meget mulig allerede i mars vil foreslå innføring av pant på engangsembalasje. I tillegg vil blikket på nyåret rettes mot England, der det snart vil vise seg om Tomra har klart å skape en bærekraftig forretningsmodell for ikke-pant stater.

 

______

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Jeg velger å sitte med hele min eksponering mot TOM uten endring denne mellomjula. Dette fordi jeg forventer ordre® før 31.12.05.

 

Dersom Edeka, Lidl eller noen andre store velger å plassere en ordre på >2000 vil jeg tro kursen bryter 50 nivået. Kommer flere ordrer hvor hver ordre representerer >2000 enheter, vil ferden oppover 50 tallet starte og det kan da bli en bratt kurve.

 

Har sittet så lenge på TOM nå at jeg ikke går ut i en periode der det forventes mer enn noengang at ordrer kommer i løpet av kort tid.

 

At Teknikern har valgt å vekte seg ned 70% får bli hans valg, men jeg sitter rolig. Tror ikke OSE korrigerer før vi er langt ut i januar. Har stor tro på et nyttårs-rally, og derfor ingen sentiment-påvirkning på TOM i negativ retning. Når februar begynner derimot....

 

Mulig vi får noen skattemessige disposisjoner nå i mellomjula som kan få TOM til å gå litt ned, men jeg er såpass sterk i troen på ordrer nå en av de nærmeste dagene at jeg velger å sitte inne når det skjer. Spørsmålet blir atter en gang hvor mye av ordrene fra Tyskland man mener allerede er priset inn.... Det er det avgjørende.

 

Ser vi på de siste ordrene, kom de med 5 dagers mellomrom:

 

21 Dec. 2005 TOMRA - Order from Edeka Group

16 Dec. 2005 TOMRA - Order from Metro Group

 

Videre vil jeg derfor tro at vi kan oppleve flere enn 2 ordrer på disse 4 børsdagene i mellomjula.

Link to comment
Share on other sites

Har sittet så lenge på TOM nå at jeg ikke går ut i en periode der det forventes mer enn noengang at ordrer kommer i løpet av kort tid.

Videre vil jeg derfor tro at vi kan oppleve flere enn 2 ordrer på disse 4 børsdagene i mellomjula.

 

 

Hei alle og god jol!

 

Deler ditt syn RO RU , no har eg vert med i tjukt og tunnt det siste året , (med fin fortjeneste). Hoppe av no når ordrane nermar seg er lite lurt.

 

 

MVH

 

Webster :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

At det i Nederland kan komme et forslag om pant på engangsembalasje i allerede i mars, er interessant.

Fra før vet vi at det kommer en utvidelse i dette landet nå fra nyttår, det blir innført pant på flerbruksembalasje som er større enn 1 liter. Dette har forløpig medført ordre på ca. 100 automater, levering før 01.01.06.

 

Om loven om engangsembalasje skulle bli et faktum, betyr det et at Tomra vil få seriøse volum vedrørende ordre. Fra før har Tomra levert ca. 4500 enheter til Nederland(over 16 mill. innb.).

 

Så vi for håpe at dette går raskt, dette vil da være en solid trigger og noe som ikke er tatt med i estimater rundt forbi.

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler seks aksjer

 

Her er listen over de seks aksjene meglerhuset Terra Securities har mest tro på.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (27.12.05 14:08)

 

I den siste uken før nyttår gjør Terra Securities og Terje Nyborg ingen endringer i sin anbefalte aksjeportefølje. Det betyr at meglerhuset satser på følgende seks aksjer ved inngangen til 2006:

 

Pan Fish

Birdstep

Subsea 7

Sinvest

Smedvig

Tomra :D :D

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Hei! :D

 

Ja her er verden snudd på hodet de siste dagene ser jeg.... :o

Vel, kort oppsummert stiller jeg meg bak Zoonic, webster, Bozz, Mongstad, RoRu mfl.

Etter å ha sittet med aksjen i flere bølgedaler det siste året så risikerer jeg iallefall ikke muligheten for å stå utenfor en mulig bølgetopp. (som kan bli veldig stor? og kalles noe jeg ikke vil bruke navnet på nå i disse juletider)

Som Bozz nevner litt lenger ned "Forøvrig ser jeg på det som et kjøpssignal når Tomra blir baisset av de som vanligvis er optimistene på dette forumet, og vice versa."

Jeg er også noe undrende til begrunnelsen for at TOM aksjen nå er blitt usikker og kan ventes ned.

Men jeg synes forøvrig det er realt av Teknikern og fortelle sitt syn også når det er negativt i forhold til TOM.

At det er overraskende, er en annen sak. :rolleyes:

 

Tipper ColaKris har fått bensin på bålet nå?

:P :D :P

Tror vi hadde sett norgesrekord i banneord og andre karakteristikker om dagen....

Forøvrig må vel dette være ColaKris sitt ultimate kjøpssignal for TOM..... ;)

 

Fortsatt God Jul til alle, med eller uten TOM aksjer!

 

PS: Jeg sitter ubekymret med mine panteaksjer........

Link to comment
Share on other sites

Hei Terje

 

Med mindre folk innen kjedene i Tyskland siver ut informasjon, tror jeg de fleste meglehus stiller likt. Tomra har en særdeles ryddig sti hva angår lekkasje av info i forkant av nyheter, og tilhører en av de få aksjer på OSE som har en såpass høy integritet i så måte.

 

Men, et meglerhus som har en del kontakter i sitt hjemland kan kanskje ha nesen et par centimeter foran likevel. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Hva hvis Wincor Nixdorf, eller for den saks skyld Repant, annonserer neste ordre? Hvordan vil det påvirke kursen?

 

Er hele produksjonskapasiteten til nevnte selskap allerede lagt beslag på neste 6 mnd, eller har de kapasitet til å ta imot en ordre på f.eks. 2000 enheter?

Link to comment
Share on other sites

Wincor Nixdorf kapasiteten ble diskutert for noen uker siden. Man mente at de ikke hadde kapasitet større enn at de var fullt utnyttet for 1. kvartal. Men ingen vet dette med sikkerhet. Repant har vel heller ingen mulighet for tusenvis av enheter på kort varsel. Tomra antas å være suverene her. Tomra vil fortsatt kunne ta flere tusen automater og få de ferdigstillt til 01.5.06.

 

zocor

Link to comment
Share on other sites

Skarholt har uttalt at dersom Tomra får én (1) større ordre til, så vil kapasiteten for levering før 01.05.06 i være så godt som fullt utnyttet. Det haster mao for hard- discounterne som ikke ønsker å komme i bakleksa nå; skal vi tippe at Lidl er neste kjede som bestiller ?

Mht WN, som er den ensete seriøse utfordrer til Tomra per idag, så har de i øyeblikket mer enn nok med å levere til Aldi Nord.

 

Mongstad - superbull i Tomra

Link to comment
Share on other sites

Mongstad

 

Så det vil si at når den ordren er satt, vil så å si all produksjonskapasitet for hele bransjen første halvår 2006 være okkupert?

 

Det skulle vel tilsi at kjedene får et halvt års tid på seg til å sette nye ordrer for levering andre halvår 2006. Med den takten de hittil har vist med å sette ordrene såpass sent som de har gjort til tross for fristen 01 mai 2006, vil vel det tilsi at det ikke er å forvente så mange bestillinger 1Q 2006 da...

 

Jeg forventer minimum 1 ordre til før nyttår, men deretter tror jeg det faktisk da kan drøye litt før ytterligere ordrer blir satt. Det er derfor jeg er spent på hvor mye av ordrene markedet mener de har priset inn allerede.

Link to comment
Share on other sites

Mongstad

 

Så det vil si at når den ordren er satt, vil så å si all produksjonskapasitet for hele bransjen første halvår 2006 være okkupert?

 

Det skulle vel tilsi at kjedene får et halvt års tid på seg til å sette nye ordrer for levering andre halvår 2006. Med den takten de hittil har vist med å sette ordrene såpass sent som de har gjort til tross for fristen 01 mai 2006, vil vel det tilsi at det ikke er å forvente så mange bestillinger 1Q 2006 da...

 

Jeg forventer minimum 1 ordre til før nyttår, men deretter tror jeg det faktisk da kan drøye litt før ytterligere ordrer blir satt. Det er derfor jeg er spent på hvor mye av ordrene markedet mener de har priset inn allerede.

 

Tja...

 

Dette er jeg ikke helt enig i. Selv om kapasiteten er fullt utnyttet i Q1, vil kjøperne ha incentiver til å få levert automater raskest mulig etter dette. De vil m.a.o. isolert sett ha gode grunner til å inngå kontrakter raskest mulig.

 

M.v.h. en optimist

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper ikke ressonnementet ditt Roru. Det er ingenting som tilsier at kjedene ikke vil fortsette å plassere ordre i økende tempo; jo lengre kunden venter med sin bestilling, dess lengre bak i køen havner de/dess lengre frem i tid blir leveringsdato. Tomra kommer til å produsere for fulle mugger gjennom hele 2006. For de som ønsker leveranse før den 01.05.06, så begynner det imildertid å haste seriøst med å plassere ordre!

Link to comment
Share on other sites

christle

 

Jo, jeg ser poenget, men jeg har også sett hvor lang tid de har brukt på å sette ordrene som hittil er kommet. Derfor tror jeg vi også vil oppleve en drøying når vi går inne i det nye året. De fleste ordrene vil være satt innen juni måned, men jeg ser ikke for meg noe ordre-rush i januar og februar. Har kjedene først valgt å ikke sette ordren før 31.12.05 tror jeg absolutt de ikke har det travelt når vi entrer det nye året.

 

Men jeg har sterk tro på at det kommer minimum en ordre til før nyttår. Det er noe psykologisk med å sette beslutningsramme før halvårs-skifter som mange innen næringslivet bruker.

Link to comment
Share on other sites

At dere gidder ! Er det noe tyskerene har vist gjennom historien så er det vel at de klarer å dekke egen etterspørsel dersom det er marked tilstede !!

NL ; Hva mener du med at Tyskland er bonus, kom ned på jorden, har ikke registrert at TOM har muligheter i andre markeder dersom en ser bort fra pilotprosjekter !???

 

Start med å vise litt teft, og ikke gnål på TOM dag etter dag. Tror vi er flere som blir lei av dette.

Alle sektorer har sine perioder over tid, det er viktig å være der til rett tid.

 

Ellers spar oss, kom heller igang med en 'bankers' 2006 diskusjon !!!!

Link to comment
Share on other sites

At dere gidder ! Er det noe tyskerene har vist gjennom historien så er det vel at de klarer å dekke egen etterspørsel dersom det er marked tilstede !!

NL ; Hva mener du med at Tyskland er bonus, kom ned på jorden, har ikke registrert at TOM har muligheter i andre markeder dersom en ser bort fra pilotprosjekter !???

 

Start med å vise litt teft, og ikke gnål på TOM dag etter dag. Tror vi er flere som blir lei av dette.

Alle sektorer har sine perioder over tid, det er viktig å være der til rett tid.

 

Ellers spar oss, kom heller igang med en 'bankers' 2006 diskusjon !!!!

Hva f... gjør du på TOM tråden når du ikke orker å høre om TOM?

Hvis ikke denne tråden er ett sted man kan "gnåle" om TOM hvor mener du det skal gjøres da?

Dette blir for teit nazze!

 

Jeg har da teft nok, ikke at du har noe med hva jeg og andre tjener, men er du bedre enn oss?

 

Det at Tyskland er en bonus er da allmenn kjent?

Det var da faktisk Tomra sin CEO (Skarholt heter han...)som uttalte dette i høst. (Q-fremleggelsen)

Men den var vel ikke du på?

Tyskland er en LITEN del av Tomra sitt markedsområde. Dette er da allmenn kjent?

Til din orientering har TOM kjøpt 2 stk. andre bedrifter i fjor/år. (Orwak Group og Titech Visionsort)

Anbefaler deg å lese årsrapporten alle aksjonærer fikk tidligere i år.....

Da skjønner du nok at Tyskland er en bonus for TOM.

 

edit:

Hvem i Tyskland skal dekke behovet forresten?

Sitter du på slike raffinerte opplysninger kan du jo dele de med oss? :-)

Link to comment
Share on other sites

Flott NL, fikk satt litt fart i deg der !

Jeg vet ikke mer enn andre, men jeg forsøker hver dag å legge sammen 2+2 for å få 4.

Dersom det er noe som halter har jeg i alle år sett på det som et faresignal !

Akkurat i TOM er det for meg flere lamper som blinker, forsinkelse på ordrer, liten kursbevegelse ved nyheter samt at tyskerene ikke har hastverk for å møte pantedirektivet etc.

Også har vi magefølelsen og den kødder jeg ikke med !

 

Som jeg tidligere har sagt og markedet beviser hver dag. Der er alternativer der ute som gir en Tom kontrakt hver dag.

Det er farlig å være forelsket i enkelt selskaper.

 

Ellers ønsker jeg Dere alt hell og lykke dersom TOM igjen skulle finne ut at bevegelsen i kursen er noe annet enn 'bortover'. Jeg skal heretter holde kjeft siden jeg har valgt å gå ut av TOM på 49,-

Link to comment
Share on other sites

En kapasitetsoversikt som Tomra selv har utarbeidet har tidligere vist en max. kapasitet på 1000 enheter i måneden, med muligheter til å utvide til 2100 enheter i måneden. Videre var det skissert en kapasitets-plan på 3400 enheter i måneden, dersom noe produksjon ble flyttet ut til eksterne bedrifter. Kjenner ikke detaljer her, men det gjør kanskje andre?

 

Ut fra det virker det jo som at Tomra har kapasitet langt ut over de ordrer som er kjent til nå.

 

zocor

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...