Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

Nazze:

Jeg er 100% enig i at det er mange alternative papirer der ute som knuser TOM!

Men nå er liksom dette TOM tråden da og da prater vi naturlig nok mye TOM..... :)

Var det jeg ble litt irritert på deg for i innlegget lenger ned.

 

Gjentar som så mange ganger før at tidsperspektivet også spiller inn her.

Noen av oss er investorer, andre trader på timer/dager/uker.....

Som investeringsobjekt har TOM vært utmerket for meg.

Ansett som trygg, selv om jeg selvsagt gamblet litt på resultatet i Bundesrat høsten 2004.

Litt over 100% avkastning på ett år er godtatt i min verden. (Tungt inn med ca 1 års tidshorisont, gjerne lenger......)

I ettertid kunne jeg selvsagt ventet med å gå inn til våren 2005, da kursen var like lav.

I mellomtiden kunne jeg hatt feks. BLOM......

Men man kan ikke alltid treffe riktig bunn......:huh:

 

Neste kursmål er satt til 75,- noe jeg forventer i løpet av 6 mnd.

På det tidspunktet vurderes ferden videre til det berømte "tresifret" :D

 

Helt hjernevasket/forelsket er jeg dog ikke, har også lekt litt med GGS som er i rødt....

Satt beklageligvis alt for mye i den på 10 tallet........ Er vel snart den eneste som ikke har korrigert opp etter høstens krakk....

 

Når det gjelder 2+2=4 , så hadde vel Teknikern en skikkelig feide med den for ca. ett år siden....

Husker ikke hva det endte med.....:lol:

 

Forøvrig synes jeg ikke at du skal "holde kjeft", nazze.

Dette er ett diskusjonsforum for TOM, uansett om man har aksjen inne eller ikke.

Men kritikk på at noen gidder å snakke/skrive om TOM på denne tråden ble litt dumt....

Det samme med at Tyskerne fikser alt selv..... TOM har fikset det meste for dem i pantebransjen de siste 10 årene......

 

Du er heller ikke alene om å stå ute...., selv "Tomra himself" (teknikern) er jo mer ute enn inne om dagen.... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Northeren Ligths,

jeg tar dine synspunkter til etterrettning, ville bare skape litt diskusjon her på tråden da det aller meste som skrives ofte er for ukritisk og for mye basert på 'tro og håp'.

Min erfaring er at veien videre nettopp er å lete opp det som ikke 'stemmer' for deretter å ta aksjon.

Men jøss, TOM har også vært et godt papir for meg, men vi må stille spørsmål nå da aksjen naturlig skulle hatt et hop videre opp etter store kontrakter.

 

Ha en fortreffelig 'aksjedag' :D

Link to comment
Share on other sites

Er enig med nazze om at det kan være litt lite konstruktiv kritikk på denne tråden. Vi (meg selv inkl) har vel en tendens til å juble når aksjen stiger og finne mange positive grunner til at den kommer til å stige mer. (noe som ofte ikke skjer.)

 

MEN!!! "ikke gnål om Tom dag etter dag"? Det må være den mest komiske og minst gjennomtenkte kommentaren jeg har hørt på Tom tråden siden jeg startet å følge med her.

 

Men når det er sagt forsett med konstruktiv kritikk nazze både positiv og negativ. Trenger spesielt personer som kan opplyse oss "positivt blinde". :P

Link to comment
Share on other sites

For de som sitter med en langsiktig strategi i Tomra uten å foreta bevegelser er aksjen bra for de som kom seg inn på kurser fra 24 til 30. Ingen tvil om det. Disse burde også bare fortsatt holde seg til strategien sin da jeg er temmelig sikker på at Tomra vil tjene mye penger i årene fremover.

 

For de mer utålmodige som foretar en del bevegelser i Tomra forstår jeg mer denne frustrasjonen som nå utspiller seg. Kursen har en tendens til å være lite forutsigbar, og således til tider vanskelig å time og man kan gjøre en del bommerter og tape på tradingen til tross for at aksjen stiger over tid.

 

At nazze kommer inn i diskusjonen og vekker opp "fastlåste" holdninger er bare sunt. Det er til tider altfor mye snakk om at ting skal skje og alt gå opp opp opp (meg selv inkludert). Så jeg ser det som positivt at nazze kommer inn og rusker opp litt i topic'en. Man må være villig til å se ting fra flere synsvinkler, ellers er forumet fånyttes. Så ta heller å fang opp diskusjonen med nazze og prøv å se prosessen som foregår i Tyskland med åpent syn for flere vinklinger.

 

Stå på du Nazze.

Link to comment
Share on other sites

Gråstein

 

Tror absolutt ikke det er noen som har fri i mellomjula i Tomra, spesielt ikke de som står for forhandlingene fra Tomra's side. Det tar jeg for gitt at de jobber på spreng nå. Produksjonen vil jeg også ta for gitt går for fulle mugger.

 

Men om skattereglene i Tyskland er samme som Norge vedr avskriving av overskudd vet jeg ikke. Men jeg vil tro det ville vært mange flere ordrer som hadde vært satt dersom det var slik...

Link to comment
Share on other sites

Så ta heller å fang opp diskusjonen med nazze og prøv å se prosessen som foregår i Tyskland med åpent syn for flere vinklinger.

Nettopp og svar er herved avgitt:

 

1. Tomra har vel aldri stått foran en bedre inntjeningsmulighet enn i dag?

Så har man sittet med denne over tid (mange er svært utålmodige i denne bransjen), så er det litt underlig å stå ute nå.

Enten det er oljeprisfall eller andre skumle ting på gang.... :)

 

2. Tyskland er en "bonus" for Tomra (hilsen Skarholt) og med litt horisont i både

"rom og tid" .... så ser man dette....

 

3. Hver enkelt må selvsagt ha trua på papiret, ellers er det jo en tvilsom investering... B)

 

Lykke til i TOM og alle andre papirer i 2006!!!

 

PS. Ingen nye kontrakter i dag heller..... :-(

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe sensasjonellt i dette, men likevel informasjon som ikke er postet her før (?)

 

Se link fra Aftenbladet.no

 

Repant forhandler om Tysk storordre

 

mvh

Benjatore

Blir spennende å se om de klarer å hale i land en avtale.

Bedre om Repant får en liten ordre, enn at WN tar flere.... :)

Vi støtter norsk næringsliv...

(dette selvsagt kun om den ikke tilfaller TOM da...)

Link to comment
Share on other sites

Vil med et utdrag fra en artikkel i aftenposten ønske alle på forumet ET GODT NYTT ÅR.

Stikkordet er energi, eller kanskje mangelen på energi.

 

Har en sterk magefølelse av at det vi nå ser er i ferd med å skje i Tyskland ang.energisparende tiltak ( innsamling til gjenvinning og gjenbruk) vil bli regelen og ikke unntaket for svært mange land i årene som kommer....

 

Tomra har jo som mål: "Helping the world recycle"

 

 

Hva er borte om 20 år?

 

Borte: Livsstilen vår

Om 20 år vil vi se hvor ekstremt vi levde våre liv. Da diskuterer ingen om klimaendringene er reelle og skapt av oss. Vi vet. Og barnebarn vil spørre hvordan det var mulig å forbruke så mye enda vi visste hvilke følger de fikk. Og vi har ingen gode svar, for vi følte jo aldri at vi levde ekstremt. Men det gjør vi. Erkjennelsen skaper en dominoeffekt av ting som vil forsvinne: Alt som fordrer uhemmet energibruk.

 

 

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article1187802.ece

 

 

Vennlig hilsen Hope.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi endelig inne i 06 som uten tvil vil bli det beste året til TOMRA noensinne!

 

Dette er noen av grunnene:

 

Expected delivery and installation period is 2 ½ years, starting 2006

 

Potential order window

Oct 2005 – Feb 2006

Predominantly discount chains e.g. Aldi Süd

 

Jan 2006 – June 2006

Predominantly hypermarkets and supermarket chains e.g. Globus

 

May 2006 – May 2007

Predominantly retail associations/independent wholesalers

 

 

TOMRA target: Be the preferred supplier

-->50% - 70% market share ambition

 

TOTAL market

• Number of machines: 30,000-40,000

• Expected value per machine: 150,000 NOK - 175,000 NOK

•Total market: 4.5 billion NOK – 7.0 billion NOK

 

 

TOMRA ambition

•Market share: 50-70%

•Turnover: 2.5 billion NOK – 5.0 billion NOK

•Profit margin: > 20%

 

Increased operational focus in the European RVM

organization

 

The Nordic market represents a huge replacement

potential of approximately 1 billion NOK

 

TOMRA is well positioned to capture a significant

share of the German market potential

 

 

Markets where deposit has been recently introduced or expanded

 

* Germany – Deposit on most one-way beverage packaging

 

• The Netherlands – Deposit on large one-way bottles from 2006

 

• Estonia – Deposit on most one-way beverage packaging

 

• Hawaii - Deposit on most one-way beverage packaging

 

____

 

LYKKE TIL FREMOVER! :)

 

____

Link to comment
Share on other sites

from n-tv.de

 

(Siegmar Gabriel is the German minister of environment and successor of Jürgen Trittin)

 

"Sonntag, 1. Januar 2006

 

...

 

... Mit Blick auf das Ende der Sonderregelungen beim Dosenpfand ermahnte Gabriel den Handel, den Aufbau eines einheitlichen, verbraucherfreundlichen Rücknahmesystems zu forcieren. Die Politik werde am Pfandsystem nichts mehr ändern. Nun sei der Handel am Zug.

 

Im Mai sollen die "Insellösungen" entfallen, wonach einzelne Supermarktketten nur die dort verkauften Dosen und Wegwerfflaschen zurücknehmen müssen. Künftig muss jeder Laden, der Einwegbehältnisse führt, für solche Behältnisse Pfand auszahlen.

 

Adresse:

http://www.n-tv.de/618510.html"

Link to comment
Share on other sites

DnBNOR tar TOMRA inn igjen denne uken og har dermed denne porteføljen:

 

Eltek

FAST Search & Transfer

Fred. Olsen Energy

Itera

Pan Fish

Schibsted

SeaDrill

Statoil

Telenor

Tomra

 

____

 

First forsetter med TOM

 

Ukesporteføljen blir:

 

YAR

TOM

ACTA

FAST

DNO

EDRILL

 

____

Link to comment
Share on other sites

Derfor tar DnBNOR inn TOMRA:

 

• Tomra har vunnet flere kontrakter i det tyske markedet for

engangsemballasje. Vi venter flere kontrakter de kommende

ukene/månedene og at dette vil gi en betydelig omsetningsvekst i 2006.

 

• Tomras kapitalmarkedsdag i november bekreftet at selskapets

utsikter er bedre enn på lenge og vi venter at kostnadskuttene vil gi

bedre marginer fremover.

 

• Viktigste kortsiktige triggere er kontrakter i Tyskland.

 

• Vi har et kursmål på NOK 58.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens, og godt nyttår.

 

Kontrakter vil selvsagt sette fart i kursen på TOM, men vi må også ta med i betraktningen:

 

* Aksjefondene gjør alltid bevegelser på slutten av et år, og tar nye posisjoner for det nye året i aksjer de mener vil gjøre det godt innenfor kommende kalenderår. Tomra er et meget godt alternativ for dem i så måte.

 

* Året 2006 vil høyst sansynlig gi mange kontrakter fra Tyskland, men noe som er vel så viktig er fremdriften i England, Japan, Nederland, USA m.fl.

 

* Analytikerne vil gjerne ha tallene svart på hvitt før de oppjusterer sine estimater. Kvartalsrapportene vi får fremover vil derfor være triggere for høyere estimater ut over året.

 

* Nyttårs-rally! Det er sansynlig at Oslo Børs får et nyttårs-rally i januar måned, godt hjulpet av oljerelatert sektor. Dette vil også sansynligvis skape positivt sentiment rundt Tomra.

 

Flere års tålmodighet for en god del investorer i TOM vil høyst sansynlig få betalt for sin tålmodighet i år.

 

Men... Det er alltid et men... Vær våken for Oslo Børs videre ferd utover året. Vi har fått bevis for at indeksen påvirker Tomra, og således bør man være våken for hvordan utviklingen på Oslo Børs blir også og ikke bare spesifikt for Tomra.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Maschinenbau - Boom in Dosen (EurAmS)

02.01.2006 08:23:00

 

Drei Jahre nach der Einführung des Zwangspfandes steht die Getränkedose vor dem Comeback. Eine Gesetzesänderung beschert Herstellern von Rücknahmeautomaten eine unerwartete Auftragsschwemme

Euro am Sonntag, Ausgabe 01/06

 

Deutsche Umweltgesetze wirken oft etwas anders, als man denkt. So gibt es seit Anfang 2003 zwar das Zwangspfand auf die Dose. Das Aus für die bei Umweltschützern so ungeliebte Blechbüchse bedeutete die Regelung allerdings nicht. Auch die sogenannte Insellösung meint keine Massenflucht vor der hiesigen Bürokratie nach Mallorca. Tatsächlich schreibt diese Stilblüte deutscher Juristerei vor, daß Käufer von Dosen-Cola oder Mineralwasser in Einwegplastikflaschen die Behältnisse wieder brav dahin zurücktragen müssen, wo sie sie gekauft haben.

 

Ab 1. Mai 2006 können Verbraucher aufatmen: Dann müssen Einzelhändler auch Pfanddosen oder Einwegplastikflaschen der Konkurrenz annehmen. Dritte Novelle der Verpackungsverordnung nennt sich die überraschend alltagstaugliche Regelung. Künftig können Lidl-Kunden ihre Pastikbotteln also auch bei Aldi in Bares ummünzen. Was Konsumenten freut, bringt die Filialisten in Nöte. Wieviele Dosen pro Tag werden wohl zurückgebracht, wieviele Flaschen pro Monat? Fragen, auf die noch niemand eine verläßliche Antwort weiß. Die Konsequenz: Künftig nehmen nicht mehr Verkäufer(innen) die leeren Verpackungen entgegen. Ab Mai müssen Rücknahmemaschinen her. In der Automatenbranche reibt man sich angesichts der Auftragswelle bereits die Hände. "Dieser Markt wird uns noch viel Freude bereiten", jubelt etwa Karl-Heinz Stiller, Chef der Firma Wincor Nixdorf.

 

Auch beim Weltmarktführer für Rücknahmeautomaten herrscht Festtagsstimmung: "Das ist eine Riesenchance für uns", freut sich Amund Skarholt, Vorstand des norwegischen Maschinenbauers Tomra. Skarholt hat berechnet, wie groß das Zusatzgeschäft in Tomras größtem Absatzmarkt Deutschland werden könnte: "Das ist ein zusätzliches Volumen von insgesamt 800 bis 900 Millionen Euro." Hiesige Handelsexperten beziffern die Investitionen gar auf bis zu 1,5 Milliarden Euro.

 

Der Kampf um das große Pfandgeschäft läuft mangels Konkurrenz auf ein deutsch-norwegisches Duell hinaus. Tomra hat bereits gepunktet: Aldi Süd bestellte Anfang Oktober 1650 Automaten. Vor wenigen Tagen folgte Edeka mit einem Auftrag über 900 neue Automaten. Zudem soll Tomra 550 alte Maschinen einwegkompatibel aufrüsten.

 

Mit einem Marktanteil von rund zehn Prozent ist Wincor im europäischen Flaschen- und Dosenrecycling fast noch ein Grünschnabel. Und doch ist die Zuversicht der Deutschen angesichts steigender Marktanteile groß, es den Nordlichtern so richtig zu zeigen. "Wir fühlen uns Tomra ebenbürtig. Wir glauben, daß wir 30 bis 40 Prozent Marktanteil erzielen können", sagt Wincor-Finanzchef Eckard Heidloff kämpferisch. Europas Nummer 1 bei Kassensystemen hat gute Kontakte: 19 der 25 größten Einzelhändler zählen zum Kundenstamm. Der erste Großauftrag für Einwegrecycler kam dank der guten Beziehungen bereits zustande: Aldi Nord orderte 2500 Maschinen, passend zu seinen Wincor-Kassen. "Händler erhalten durch die Integration der Automaten in ihre bestehenden IT-Systeme die exakte Kontrolle über die Pfandabwicklung", wirbt Manager Heidloff. Im Kampf um noch unentschlossene Großkunden wie Lidl, Penny oder Norma wird schon mal scharf geschossen. "Wincor ist erst vor wenigen Jahren in das Geschäft eingestiegen. Bei Einweg hat das Unternehmen im Gegensatz zu uns kaum Erfahrung", stichelt ein Tomra-Mitarbeiter. Die Deutschen kontern mit Hightech. "Wir überwachen unsere Pfandmaschinen wie unsere Geldautomaten aus der Ferne per Datencenter. Hier haben wir die Nase vorn", argumentiert Heidloff.

 

Wie immer der Zweikampf ausgeht, ein Gewinner des neuen Umweltgesetzes steht bereits fest. Das Kölner Euro Handelsinstitut prophezeit, daß viele Händler künftig wegen der hohen Kosten auf den Verkauf von Mehrwegflaschen verzichten. Die Regel, so das Institut, sei letztlich ein gutes Argument für die Dose.

 

 

(http://www.finanzen.net/news/news_detail.asp?NewsNr=361312)

Link to comment
Share on other sites

UAE recycling ignored

60 words

29 December 2005

Middle East Healthcare News

English

 

Copyright 2005 AME Info FZ LLC. All Rights Reserved

Only 360,000 of over one billion beverage containers used in the UAE each reach recycling bins, according to waste management experts quoted in 7Days. Container waste is growing by 10% each month, with most being dumped in landfills. Experts say it is possible to recycle nearly 90% of beverage container waste, using reverse vending machines.

Link to comment
Share on other sites

Hever Tomra-target

 

First Securities har nylig hevet EPS-estimatet på Tomra.

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 02.01.2006 14:52

 

 

First Securities har nylig hevet EPS-estimatet på Tomra til 3,6 kroner per aksje for 2006 fra 3 kroner, melder Reuters.

 

"Vi øket samtidig tolv måneders target til 75 kroner per aksje. Vi forventer at det i nær fremtid vil flagges enda flere ordre til tyske hard-discount kjeder og at aksjen vil reagere positivt på det", skriver First.

Link to comment
Share on other sites

Firsts nyttårsraketter

 

First Securities med sine seks favoritter på Oslo Børs.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (2.1.06 14:56)

 

First Securities gjør ifølge Reuters ingen endringer i sin anbefalte ukesportefølje. Dermed ser den fortsatt ut som følger:

 

Firsts anbefalinger:

Acta

DNO

Eastern Drilling

Fast

Tomra

Yara

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å lime inn fra linken din turbotom......

Dette er jo helt nydelig.... :)

To selskaper i Oslo Børs' hovedindeks ventes å øke resultatet med over 1000 prosent i år.

 

Estimater hentet fra databasen til JFC/Factset viser at de 62 selskapene som har analysedekning ventes å øke det samlede overskuddet i år med 13 prosent til 243 milliarder kroner, skriver Finansavisen.

 

Statoil og Hydro dominerer

Trekker man ut gigantene Statoil og Hydro, som alene vil få et resultat før skatt på 170 milliarder kroner av de totalt forventede 243 milliardene, blir den forventede veksten bare 5,6 prosent.

 

Størst resultatvekst venter analytikerne at Opera Software vil få med 1.584,4 prosent til 32 millioner kroner.

 

Deretter følger Fred Olsen Energy (+ 1.054 prosent til 923 millioner), Software Innovation (+ 916 prosent til 20 millioner), Nexgentel (+ 911,2 prosent til 55 millioner kroner) og Tomra (+884,8 prosent til 743 millioner kroner).

 

 

Publisert: 02.01.2006 - 08:53 Oppdatert: 02.01.2006 - 09:19

Link to comment
Share on other sites

Nederland kan bli en solid trigger, les dette fra dagens DN

 

 

Håper på Nederland

 

Det nye året starter med tre klare kjøpsanbefalinger for panteselskapet Tomra. Nå pekes Nederland ut som det nye markedet verdt å vente på.

 

xxxxx32amund_02.jpg

 

FLERE LAND. Konsernsjef Amund Skarholt i Tomra kan få solgt panteautomater i Nederland hvis truslene fra miljøvernministeren der slår til og industrien ikke makter å rydde selv. Foto: Anita Arntzen

 

NIKOLAOS FARMAKIS

Publisert: 03.01.2006

 

Oslo

 

DN fortsetter med den faste ukesporteføljen for sjette året på rad. Hver tirsdag får du de siste anbefalingene fra meglerhusene First Securities, DnB Nor Markets og Terra Securities.

 

Samtidig blir det intervjuer med analytikerne og aksjestrategene om hvorfor de har gjort de valgene de har gjort. Oslo Børs har nesten doblet seg på fire år, men ukesporteføljene har samlet nær femdoblet verdiene i samme periode.

 

I årets første uke er det DnB Nor Markets som endrer sin portefølje ved blant annet å anbefale it-konsulentselskapet Itera og Tomra. Dermed anbefaler alle tre meglerhusene det norske panteselskapet.

 

Miljøkrav

 

Det mest optimistiske anslaget på kursutviklingen på Tomra-aksjen kommer fra First Securities. De har nå økt inntjeningsestimatene og samtidig økt kursmålet til 75 kroner per aksje. I tillegg til Tyskland trekkes Nederland og England frem som nye land som skal løfte salget av automater. Nederland er det mest spennende landet for Tomra - ved siden av Tyskland.

 

- Der rasler nå miljøvernministeren med sabelen. Han er lei av at industrien sier de skal rydde opp når det gjelder forsøpling. Industrien har nå fått frist ut februar for å rydde. Hvis de ikke klarer det, vil han foreslå pant på engangsemballasje, forklarer analytiker Einar Strømstad i First Securities.

 

Foreløpig er det lite nytt om England.

 

- Her venter vi egentlig at Tomra skal fortelle hvordan det går. Det er mulig vi får vite mer om dette under den fjerde kvartalsrapporteringen, legger han til.

 

Mer i Tyskland

 

Terra har et kursmål på 50 kroner, mens DnB Nor har et kursmål på 58 kroner per aksje.

 

Tomra har allerede fire kontrakter for levering av panteautomater i Tyskland.

 

- Vi venter flere kontrakter i ukene som kommer. Spørsmålet er hvor stor markedsandel de kommer til å få. Vi forventer en markedsandel på 60 prosent, sier analytiker Trygve Laudal i DnB Nor Markets.

 

På kort sikt er hva som skjer i Tyskland, det viktigste for aksjekursen til Tomra, men også pågående kostnadskutt forventes å bedre selskapets marginer.

 

DnB Nor skriver til sine kunder at «Tomras kapitalmarkedsdag i november bekreftet at selskapets utsikter er bedre enn på lenge».

 

Ifjor ble aksjestrateg Terje Nyborg i Terra Securities kåret til årets aksjeplukker. Han har nå permisjon, og det er analytiker Espen Tidemann Jørgensen som tar over.

 

- Tomra har vært inne på anbefalingen hos oss før jul. Her er det ganske enkelt at vi forventer flere kontraktsnyheter fra Tyskland, sier Tidemann Jørgensen.

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Er bjellesauene på vei inn i TOMRA?

 

Fra DN idag:

 

Den styrtrike Chess-gründeren Idar Harry Vollvik har lenge figurert daglig i mediene. Ferske aksjonær-utskrifter viser at han nå også figurerer som 17. største aksjonær i panteselskapet Tomra. Hans aksjepost på 1,5 millioner aksjer var ved børsslutt igår verdsatt til drøyt 70 millioner kroner. Tomra-aksjen steg med 0,2 prosent til 48,40 kroner.

 

Spettet og Stordalen neste?

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...