Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

Ordren idag var da kjempe! Her kommer som Tekniker'n sier mer. 5 ordre på 900 maskiner må da være like bra som en på 4500. Såpass forventer jeg at også markedet skjønner etterhvert.

 

Klart mye ordrer er priset inn allerede, men det har da vitterlig vært mye usikkerhet om markedsandeler. Nå synes det som om at TOM innfrir forventningene og kursen må da komme seg godt over 50 etterhvert. Imidlertid må det komme gladmeldinger fra England eller Japan til for at det skal eksplodere ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

Jeg tror det er inne en stor andel shortposisjoner nå. I tillegg er nok det mange som har solgt ettersom vi ikke har klart å bryte igjennom 50,- området. Disse tror jeg har bestemt seg for å sitte pal helt til vi evt. bryter igjennom 50,-.

 

Har hatt et par tapte anrop fra Orion i det siste. Har ikke giddet å bry meg i og med at jeg har visst hva det er de ønsker - hvilket er å proklamere sitt salgsråd på TOM.

 

Ti min etter at kontrakten ble annonsert idag ringte jeg opp igjen til Orion og spurte hvorfor de hadde ringt meg i det siste. Øh, jo altså vi anbefaler salg på Tomra, var svaret jeg fikk. :)

Link to comment
Share on other sites

Pareto:

 

Main supplier to Edeka - huge upside potential

 

Tomra today announced a 900 unit order, plus upgrade of 550 RVMs with Edeka, where Tomra has become the main supplier. With close to 12,000 retail stores, Edeka is likely to provide TOM shareholders with more positive news going forward. We reiterate Buy.

 

Tomra today announced that they have become Edeka’s main supplier of RVMs (reverse vending machines). Edeka is Germany’s largest retail chain with an estimated market share of 20.2% in 2003. This in turn indicates that Edeka keeps the door open for a 2nd source supplier.

 

The order is through the central Edeka organization, and it is currently not known to which retail chains/stores the RVMs will be delivered.

 

Tomra will provide 900 new RVMS (mainly T710 with crate handling and backroom solutions) plus upgrade 550 existing RVMs to handle one-way containers. Total value is estimated at NOK 235m. Delivery from early Q1 06.

 

We have assumed an ASP of NOK 200k for the new RVMs and an ASP of NOK 100k for the upgrades.

 

This is Tomra’s 2nd largest order in Germany to date (Aldi Süd estimated at NOK 264m). Recently Tomra also announced an agreement with Marktkauf, another retail chain under the Edeka group.

 

Edeka has a total of about 12,000 retail stores. As Edeka’s main supplier, we therefore anticipate further follow up orders from the retail giant over the next quarters. Assuming that the chains Netto Maxhütte, Spar and Edeka go for at least 1 RVM per store leaves an unmet demand of an additional 8-9k RVMs.

 

Tomra has to date announced 4,010 RVM deliveries in Germany in conjunction with the introduction of a national one-way deposit next year, of which 1,100 are upgrades. Total value of contracts secured is estimated to NOK 626m. This calls for a 62-63% mkt share of announced orders.

 

We have assumed 10k RVMs to the German market in 2006, and orders to date are thus highly supportive of our 2006 estimate.

 

We reiterate our Buy recommendation on Tomra/target NOK 60. News flow for the company is still expected to be brisk and positive over the next few months as German retailers prepare for a national deposit system from May 1st.

 

The recommendation was not presented to the issuer before dissemination.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er inne en stor andel shortposisjoner nå. I tillegg er nok det mange som har solgt ettersom vi ikke har klart å bryte igjennom 50,- området. Disse tror jeg har bestemt seg for å sitte pal helt til vi evt. bryter igjennom 50,-.

 

Har hatt et par tapte anrop fra Orion i det siste. Har ikke giddet å bry meg i og med at jeg har visst hva det er de ønsker - hvilket er å proklamere sitt salgsråd på TOM.

 

Ti min etter at kontrakten ble annonsert idag ringte jeg opp igjen til Orion og spurte hvorfor de hadde ringt meg i det siste. Øh, jo altså vi anbefaler salg på Tomra, var svaret jeg fikk. :)

Akkurat samme problemet med Orion her!

Hva er intensjonen deres???

Siste 14 dager har jeg ikke giddet å svare. De ringer da hver eneste dag, ca. kl 18-19...

Hvorfor skal de ha folk til å selge akkurat TOM?

Sikkert noen som tror disse gutta har peiling og biter på.

Det er trist!

Link to comment
Share on other sites

Noen datoer...

 

11-12 Jan. 2006

Copenhagen, Enskilda

 

Securities Nordic Seminar

 

14 Feb. 2006 4Q 2005/FY 2005 Results

 

19 Apr. 2006 1Q 2006 Results

 

03 May 2006 Annual General Meeting

 

13 Jul. 2006 2Q 2006 Results

 

17 Oct. 2006 3Q 2006 Results

 

---------

Link to comment
Share on other sites

Legger inn prognosen på Tomra. Det er jo hyggelig å se en trend som går i rett vei..... :)

( legg ikke for mye vekt på denne)

My Webpage

 

 

 

Er litt skuffet over utviklingen etter at meldingen kom ut. :angry:

 

Men hvis det er slik at det er mye short i Tomra nå og den magiske grensen på 50 blir brutt, aksjer skal dekkes inn... Da blir det gøy :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulere 'Northern Lights' og flere !, nei jeg var på julelunsj når meldingen kom

Synes at TOM gikk "lite" opp på denne positive nyheten ?!

Hadde nesten trodd at test av 50 hadde kommet, den kommer nok på fredag ?

Vi får se om jeg kjøper imorgen eller om jeg venter til etter jul. Tror nok jeg er inne før 31.12.05

 

Nettohandel

Megler Volum Verdi

FS 268 600 13 063 850

TER 208 796 10 349 706

ESO 190 001 9 720 539

 

LBI -113 666 -5 676 502

CAZ -229 175 -11 347 080

ASC -1 022 780 -50 217 790

 

Hvem skal vi tro på ?, jeg tok en sjanse å trodde på ASC !, ikke helt heldig med den, kan du si på en "måde" , tog du an 'Northern Lights' ;0)

 

Vi skal vel heller aldri høre på Orion Securities om å shorte tom ? ;0)

 

 

Men igjen gratulere til dere alle som sitter med tom

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Denne er vel ikke postet:

 

TOM: INNTEKTENE FRA 900 NYE EDEKA-MASKINER OVER ANGITT SNITT PÅ 175'

 

Oslo (TDN Finans): Tomras levering av ytterligere 900 maskiner til Edeka

Group vil gi selskapet høyere inntekter enn det tidligere meldte

gjennomsnittet på 175.000 kroner pr maskin. Marginene er "ok" på både

oppgraderingen av eksisterende maskiner og levering av nye maskiner.

 

Det sier konsernsjef Amund Skarholt i Tomra til TDN Finans onsdag.

 

-De 900 nye maskinene vil ha en inntekt som ligger over gjennomsnittet vi

tidligere har gått ut med på 175.000 kroner pr maskin grunnet kompleksitet,sier han.

 

Skarholt sier marginene for de nye maskinene er i tråd med hva selskapet

tidligere har sagt om en nettomargin på rundt 20 prosent av leveranseprisen

(TDN Finans-artikkel 08.11.05).

 

Tomra er valgt som hovedleverandør av kombinerte panteautomatsystemer for

gjenfyllbar og ikke-gjenfyllbar drikkevareemballasje til Edeka Groups

dagligvaregruppe, med en initiell ordre på 900 nye maskiner, samt

oppgradering av 550 allerede installerte maskiner (TDN Finans-artikkel kl

14:45).

 

Skarholt sier det er forskjellige typer maskiner som skal oppgraderes til

også å kunne ta i mot engangsemballasje. Totalt har Edeka Group rundt 7.000

butikker, men antallet maskiner i butikkene varierer.

 

------

Link to comment
Share on other sites

 

Hvem skal vi tro på ?, jeg tok en sjanse å trodde på ASC !, ikke helt heldig med den, kan du si på en "måde" , tog du an 'Northern Lights' ;0)

Vi skal vel heller aldri høre på Orion Securities om å shorte tom ? ;0)

Men igjen gratulere til dere alle som sitter med tom

:D

Æ` tog an.... :lol:

Synes du tar det med godt humør jeg! Bra egenskap LHD!

Trøsten for deg er at kursen steg minimalt, gitt signalene i meldingen om at her kommer det mere.... (vi har i dag merket oss ordet "initiell"...)

Dagens melding er rimelig bra, spør du meg! Ingen marginskvis å se heller! (mange kritikere har jo ropt om det)

Kom deg inn LHD, det kan komme en serie slike meldinger og da må kursen bryte opp!

Tomras levering av ytterligere 900 maskiner til Edeka

Group vil gi selskapet høyere inntekter enn det tidligere meldte

gjennomsnittet på 175.000 kroner pr maskin

Tilbud/etterspørsel er det vel noe som heter, så marginene bør holde seg uten store problemer.

Brikkene har virkelig begynt å falle på plass for TOM nå, men markedet har ikke helt sett dette enda....

Dette løsner snart og Teknikern kan fyre neste trinn på raketten flere av oss har kjøpt billett til! :D

Link to comment
Share on other sites

Fra morgenrapporten til DnBNOR:

 

• Tomra kunne melde en ny kontrakt med Edeka i går. Edeka består av rundt 12.000

dagligvarebutikker og Tomra har tidligere hatt en avtale med gruppen. En stor del av

butikkene er såpass små at de i første omgang neppe vil gå til anskaffelse av automater.

Vi venter flere positiv nyheter fra det tyske markedet fremover. Av de største aktørene

gjenstår blant annet Rewe, Lidl og Tengelmann som aktuelle kunder.

 

DnB NOR Markets har kjøpsanbefaling på Tomra og et kursmål på NOK 55-60 pr aksje.

 

 

------

Link to comment
Share on other sites

First om TOMRA idag:

 

TOM; Tysklandsordrene renner inn

 

Gårsdagens kontrakt til Edeka betyr at Tomra nå har fått 5 av 6 kontrakter i Tyskland. Volumene ligger nå foran vårt skjema for 1. kv. 2006 og det skal lite til å nå våre 2. kv. estimater. Vi er nå meget komfortable med utviklingen i det tyske markedet.

 

Vi registrerer at konsensusestimatene jekkes litt opp. Snittet blant de som rapporterer til Thompson hva gjelder EPS er NOK 2,83 for 2006, opp fra NOK 2,5 for kort tid tilbake. Vi minner om at vi venter en EPS på NOK 3,6 i 2006. Ettersom våre 2007-2008 estimater også ligger på dette høye nivået er forskjellen mellom våre og markedets oppfatning av betydelig relevans for verdien av aksjen.

 

Første indikasjon på lønnsomheten i de tyske ordrene vil komme når 1. kv. 2006 rapporteres, men full lønnsomhet vil neppe oppnås før i andre og tredje kvartal. Vi har ved detaljert gjennomgang av alle parametere gitt av selskapet, og basert på egne vurderinger av kostnadsstrukturen ifm. den tyske ekspansjonen, kommet til at driftsresultatet, som ligger an til å bli NOK 66 millioner i 2005, vil stige til NOK 950 millioner i 2006. Disse justeringene og beregningene er ikke intuitivt enkle og derved ser vi det som klart sannsynlig at analytikerne vil justere seg kraftig opp de neste kvartalene.

 

Vårt tolv måneders kursmål på TOM er NOK 75.

 

------

 

Mer fra First:

 

Key Issues:

 

Five out of six aint bad

 

 

- German refund will commence 1. May 2006 and orders are materialising at accelerated speed

 

- Other areas are improving, as costs are cut and demand is picking up

 

- We anticipating increasing consensus estimates and a multiple expansion

 

 

 

NO CHANGES IN RECOMMENDATION/ESTIMATES/TARGET

 

- Recurring EPS 2005, 2006, 2007: 0,5 3,6 3,7

 

- Recommendation stays at Buy.

 

- Target stays at 75.

 

 

INVESTMENT CASE

 

- Tomra shareholders have endured a flow of disappointments for years, making the share unpopular, under-analysed and undervalued. Now the tide has turned. The company is prudently capitalizing on the strong platform, and surprises are most likely to be positive. Expect positive development in core profitability as well as break troughs in Germany and Japan

 

 

------

Link to comment
Share on other sites

Dette må vi ta meg godt humør - og erkjenne at markedet mange ganger reagerer irrasjonelt.

 

Husker for få uker siden, SIN fikk en gunstig kontrakt - kursen rikket seg neste ikke. I flere dager!! Jeg kjøpte på 59,50. Og var irritert - kursen gikk jo ikke!!!

 

Solgte idag - og har allerede kjøpt mer TOM!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvor går Tomra-aksjen?

Orion Securities forteller kundene at det er en oppside i Tomra-aksjen. Kjøp anbefales.

 

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Securities går analytikeren ut med en kjøpsanbefaling på Tomra-aksjen.

 

– Etter hvert som ordrene fra Tyskland kommer blir vi mer sikre på at Tomra vil lykkes med å ta en betydelig del av dette markedet. Prisingen indikerer en viss oppside i aksjekursen, og vi opprettholder vår kjøpsanbefaling med kursmål på 60 kroner, skriver analytikeren.

 

I skrivende stund omsettes aksjen for 49,10 kroner etter et kursfall på 0,20 prosent.

 

 

 

Dette må vi ta meg godt humør - og erkjenne at markedet mange ganger reagerer irrasjonelt.

 

Husker for få uker siden, SIN fikk en gunstig kontrakt - kursen rikket seg neste ikke. I flere dager!! Jeg kjøpte på 59,50. Og var irritert - kursen gikk jo ikke!!!

 

Solgte idag - og har allerede kjøpt mer TOM!!!!

 

 

Du må ikke selge nå? Det er nå morroa begynner, jeg skal gjøre det motsatte på nyåret, selge TOMRA for å kjøpe mer SINVEST.

 

PS Jeg vil ikke selge TOMRA nå pga skatt

Link to comment
Share on other sites

Fra Finansavisen idag:

 

TOMRA FIKK STORFISKEN

 

 

Av Per Christian Haugen

per.christian.haugen@finansavisen.no

 

— Edeka er den største kundenvår i Tyskland i dag, og

dette er en veldig stor kontrakt for oss, sier Tomras konsernsjef

Amund Skarholt.

 

Dagligvarekonsernet Edeka Group omfatter blant andre

SPAR og Netto. Kontrakten innebærer at Tomra er hovedleverandør

til gruppens over 8.000 butikker i Tyskland.

Wincor Nixdorf har også sikret en mindre leveranse til Edeka.

Størst i Tyskland Edeka er størst innenfor tysk

dagligvare med en markedsandel på i overkant av 20 prosent.

På plassene bak følger Rewe og Aldi. Tomra har 3.500 automater

for gjenfyllbar emballasje installert hos Edeka. I går kom

beskjeden om at 550 av disse skal oppgraderes til å kunne

motta engangsemballasje. I tillegg skal Tomra levere 900 nye

maskiner.

 

— Edeka har flere typer emballasje i sitt sortiment, så dette

er kompliserte løsninger, sier Skarholt. Han vil ikke konkretisere

kontraktsverdien, men trolig er det snakk om godt over 200

millioner kroner hvis også oppgraderingene av eksisterende

maskinpark inkluderes. Fra før har Tomra sikret seg

betydelige kontrakter med Aldi Süd og Metro. Denne høsten er

det delt ut kontrakter på 6.400 automater, inkludert oppgraderinger,

og av dette har Tomra sikret seg 60 prosent.

 

Kapasitetsutnyttelsen hos Tomra begynner å bli strukket

i første halvår neste år.

 

— Får vi en kontrakt til så begynner det å bli trangt frem

til mai, forteller Tomra-sjefen. Tomra girer opp til en månedsproduksjon

på 1.000 automater fra neste år, og fra april måned har de mulighet til å

produsere 2.000 automater i måneden.

 

--------

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs går opp...

 

Tomra har nettopp fått ordre igjen, og flere indikeres innen svært nær fremtid....

 

Men likevel går kursen på TOM ned....

 

HVA SKJER ???

 

:) nei, dette er tragi komisk, men magen min sier sitt rolig her skjer det et spill i kulissene som jeg ikke forstår et døyt av. Derfor smiler jeg, sitter og tror at romjulen, begynnelsen på januar vil plassere Tomras kurs der den hører hjem og jeg tror det blir rundt 53.

Link to comment
Share on other sites

Dette begynner å bli for dumt. ASC og ESO har alene dumpet ut 1.2 milloner aksjer. Enten som kjenner de til noe som andre ikke vet om, eller så kjører de et høyt spill.

 

Når Tomra lå på 49 kroner tenkte jeg at, det skal mye til for at ASC klarer å sende kursen ytterlig nedover, men ja det har de klart de bare 3 doblet salget sitt og så var det på plass.

 

Helt ubegripelig hele opplegget.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan din Tomra formue stige når min faller? Nei det er det jeg sier, dette spillet forstår jeg ikke. Mine Tomra er ned 1,22%.

 

Hr. Mongstad tenker nok litt mer langsiktig enn i dag, selv om portisen synker litt i dag har den steget bra i år :)

 

Sitter selv med en del Tomra aksjer, men begynner å bli litt mer tvilende nå. må innrømme det. (satt lenge med EDBASA og det var kjedelige saker <_< )

Link to comment
Share on other sites

... må være lov å blåse ut litt frustrasjon på en slik dag. Og uttrykke en ironisk "glede" for at det i det minste ikke kom enda en ordre.... hadde brått dratt oss enda et par kroner ned, om ordren bare var stor nok! :angry:

.....veeel - sånn henger det vel neppe sammen, men man kan jo som håpefull amatør i dette spillet lure alvorlig på hvilke krefter som er i gang ....

 

Men;

får holde fokus på

- at det lønner seg å ta ordre

- at det lønner seg å ta ordre til bra marginer

- at det er mange ordre på panteautomater i Tyskland som fortsatt ikke er plassert

- at Tomra skal ha brorparten av disse ordrene

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan din Tomra formue stige når min faller? Nei det er det jeg sier, dette spillet forstår jeg ikke. Mine Tomra er ned 1,22%.

Her er vel inngangen og tidshorisonten avgjørende..... :)

 

Mange av oss kjøpte mye rundt 24,- og har over 100%.

Mange av oss sitter med disse opp iallefall 100% til.....

Som tekniker`n, venter vi på tresifret!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...