Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Nordea er frampå med anbefaling av Tomra...

 

 

Kjøp - Tomra (TOM)

 

Siste ukes fall gir kjøpsmulighet

• Aksjen er ned 18% siden 2. juni

• Avtalen med Tesco er et gjennombrudd - nye vekstmuligheter

• Multiplene har kommet ned på attraktive nivåer

 

Tomra meldte fredag 2. juni at de har inngått en avtale med en av

Storbritannias ledende dagligvarekjeder, Tesco, om leveranse og service

av 100 resirkuleringssentre (TRC). Verdien på avtalen er i overkant av

NOK 100m pluss løpende serviceinntekter, men det viktigste er at denne

avtalen representerer et gjennombrudd for Tomra i markeder uten pant.

Tomras fremtid (les: børskurs) er avhengig av at selskapet lykkes i

markeder uten pantelovgivning og avtalen med Tesco gir et godt grunnlag

for videre vekst i dette markedet. Etter å ha blitt handlet opp ved

offentliggjøringen av avtalen har siste tids børsfall ført til at aksjekursen

har falt 18%, mens hovedindeksen i samme periode er ned rundt 14%.

Sett i lys av Tesco-avtalen mener vi aksjekursen har falt uforholdsmessig

mye og mener at dagens kurs representerer en interessant inngangsverdi.

Tyskland utvikler seg som forventet for Tomra og så langt har det blitt

inngått avtaler for ca. halvparten av estimert volum. Av dette har Tomra

sikret seg rundt 63% noe som er i tråd med guidingen på 50-70%

markedsandel. Tyskland vil bidra med betydelige inntekter de nærmeste

årene og konsensusestimatene for resultat per aksje for 2006 og 2007 er

NOK 3,23 og NOK 3,56, noe som gir en P/E på 15,5 og 14, mot 18,9 og

17,1 per 2. juni.

Tomras vekstutsikter er betraktelig bedret etter avtalen med Tesco, noe

som ikke reflekteres i aksjekursen på dagens nivå. Med et bedret

markedessentiment bør dette bli reflektert. Blant selskapsspesifikke

forhold på kort sikt som kan bidra til oppgang i aksjekursen er nye

kontrakter i Tyskland og kvartalsrapporten 13. juli hvor guidingen og

selskapets kostnadskutt vil være i hovedfokus.

Vi anbefaler å kjøpe Tomra og har et 3 måneders kursmål på NOK 59

som indikerer en oppside på 18%. Anbefalingen har en moderat

risikoprofil og vi anbefaler stop/loss på NOK 44.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Holder meg helt ute nå:

Dette til tross for nye kjøpsanbefalinger. Ser ingen grunn til å kjempe mot markedet, selv med positive triggere og kjøpsanbefalinger.

 

Snart, kanskje veldig snart kan jeg begynne shortinga, ser det ut til..

Bare en lavere topp nå så...

 

Forøvrig tangerte Tomra 200 SMA, fra oven, i dag.

Dette har tidligere, stort sett resultert i at kursen har rast igjennom, før den har fått en rekyl opp. Spørsmålet nå er hvor langt ned - før den snur- Midlertidig eller ikke..

 

Dessuten raste kursen igjennom støtte - nok en gang , og ga derfor et nytt salgssignal - teknisk sett..

 

Ser ut til at det kan bli en test ned mot støtten ved 48,-

 

Med usa ned i tillegg - anbefaling - stay away..

Link to comment
Share on other sites

Repant skal ha fått en ny Tysklands-ordre på 500 automater. Dette tyder på høy aktivitet hos kjedene i Tyskland, det bestilles mye.

 

Dette lover godt for Tomra og som vi vet meldes ikke ordre på under 300 stk. Her kan det virkelig være større volum som husene ikke "vet" og som vil kunne overraske mye ved Q2.

 

Man vet også at hyper/supermarkedene nå bestiller og her er det snakk om høymarginsordre til Tomra(mindre konkurranse). Automatene kan komme opp i over 300 000 NOK/stk. Tenk deg 100 her og 100 der av disse...det gir utslag.. :smile:

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Spekulasjoner på Hegnar.no... TOMRA bør kanskje kommentere dette...

 

Tregere for Tomra

 

Tomra får ikke plassert sine automater i Tyskland så fort som ventet.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (14.6.06 10:07)

 

I forrige uke ble det kjent at Repant opplever forsinkelser i sine leveranser til Tyskland. Nå ser SEB Enskilda ifølge Reuters tegn til mindre hurtig utplassering av automater for Tomra.

Meglerhuset gjentar "accumulate" med kursmål 60 på Tomra i et analysenotat datert i går.

 

- Vi tror markedet alt har tatt høyde for dette utplasseringsmønsteret, gitt mangelen på panteautomatordre til Tomra eller dets konkurrenter de seneste måneder, heter det.

 

Enskilda kutter ifølge nyhetsbyrået 2006- og 2007-anslagene med hhv. 500 og 1.500, mens estimatet løftes med 2.000 for 2008.

Link to comment
Share on other sites

Nå sliter jeg med Tomra, har ligget på en fortjeneste, papir, helt opp til 110%. Nå har jeg 59%. Hjelper snart ikke å trøste meg selv med, at jeg aldri har hatt pengene i hånden eller på konto heller. Tror jeg ble litt sta og blennet av raketter og kurser på 3 siffer. Selger ikke de neste 3 mnd., men ser jeg 60 tallet igjen skal alt ut. Forelskelsen er over. Tomra is not my cup of tea any more. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Ser det har dukket opp et par nye kursmål og anbefalinger.

 

Blant annet har den siste pessimist blitt optimist :laugh:

 

Det betyr vel at nå skal alt lukt ned igjen :laugh:

 

Neida, tror ikke det, i og med at støtte på 49 ble tangert i dag er jeg på vei inn igjen..

Vi får se om det lønner seg, eller om jeg må ut av Tomra igjen, for videre inngang lengre nede.

 

Jeg kommer forøvrig med en ny - og korrigert - megleroversikt i løpet av kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Til alle TOMsinger..! :biggrin:

 

Her må det tenkes fundamentalt nå og jeg tror en pen oppgang, f.eks imorgen, allerede får mange på andre tanker.

 

Husk at denne kraftige(sterkeste på 3 år) korreksjonen har rammet alle, det er ikke noe feil med Tomra, snarere tvert imot. Her går det så det griner...

 

Dette vil virkelig vise seg 13.07.06.(ikke 07..... :laugh: )

 

HOLD UT!

 

Tomra tar fort igjen det "tapte"!

 

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Nå sliter jeg med Tomra, har ligget på en fortjeneste, papir, helt opp til 110%. Nå har jeg 59%. Hjelper snart ikke å trøste meg selv med, at jeg aldri har hatt pengene i hånden eller på konto heller. Tror jeg ble litt sta og blennet av raketter og kurser på 3 siffer. Selger ikke de neste 3 mnd., men ser jeg 60 tallet igjen skal alt ut. Forelskelsen er over. Tomra is not my cup of tea any more. :mad:

Skjønner deg godt kgg!

Har det på samme måten selv.

 

MEN, som Zoonic nevner: TOM har ALDRI gjort det så bra. Milliarder vill trille inn kassen.

Tror du gjør klok i å vente iallefall 3 mnd.

Om du selger på 60, så har du jo OK gevinst.

Kanskje du ombestemmer deg når kursen passerer 60 på vei oppover..... :biggrin:

Siste tids utvikling tar på psyken :blink: til noen og enhver (meg inkludert)

 

Men konklusjonen er nok å tenke langsiktig, altså lenger enn vi hadde tenkt.....

 

Leste at Warren var svært fornøyd med at småsparere nå solgte stort.

Han så potensial i markedet igjen....

Se ikke borrt ifra at han laster opp i disse dager!

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering. 14.juni - forrige oppdatering 05 juni.

 

Tomra slik analytikerene ser det.

 

Dette er en oversikt over ulike meglehus og andre sine sist uttalte anbefalinger med kursmål for Tomra Systems ASA.

 

Siste samlede megleroversikt:

13 X kjøp

 

Om det ikke er ubekreftete endringer i forhold til denne oversikt, er det nå totalt gitt:

15 kjøpsanbefalinger + 2 fra "andre"

 

Klikkbare linker til artikler som verifiserer anbefaling og/eller kursmål.

Rekkefølgen er basert etter type anbefaling, kursmål og deretter alfabetisk rekkefølge.

 

Kjøpsanbefalinger:

First Securities. Buy 26.april (kursmål gjentas 23. mai)

85 First jekker Tomra

 

Pareto. Buy

7020. april Analytikerene hyller Tomra

 

DNB Nor Markets. Buy

70 (fra 60) 20.april Tar opp Tomra-target.

 

Handelsbanken Securities. Kjøp

70 (45,- 7. mars) Handelsbanken snur

 

Orion Securities. Buy

70 20.april Tomra-aksjen skal videre opp

 

ABG Sundal Collier. Buy

65 23.mars Tomra nær gjennombrudd?

 

Carnegie. Outperform

6520. april Positive til Tomra

 

UBS Limited. Kjøp

65 (52) 20.april Jekk nr. 4 for Tomra

 

Terra Securities. Buy

64 20.april Analytikerene hyller Tomra

 

Kaupthing. Buy (opp fra 60 til 63)

63 Dato? - Link mangler

 

Danske Equities. Buy

60 ( 50,- 29. sept) 13 X kjøp for tomra

 

Fondsfinans. Buy

60 5/4 fondsfinans melder på hjemmesiden: TOM TOMRA - Germany is materializing - Tesco deal coming up? -

Samme anbefaling, men hva med kursmål? Noen som vet?

 

Netfonds Buy

60 Kursmålet framgår av Netfonds sitt materiell til sine kunder (B. I. Pettersen). Mangler bekreftelse på denne.

 

SEB Enskilda Securities. Accumulate

60,- 13. juni - forrige 70,- 26.april. Tregere for Tomra

 

59,- Nordea Buy

13. juni . Bekreftelese dokumentert via bruker på AF

 

 

 

 

Nøytrale anbefalinger:

Glitnir Hold

54 20.april Positive til Tomra

 

 

 

Anbefaler reduser eller selg:

 

 

Har gått bort fra anbefaling:

 

Christiania Securities. Ingen anbefaling nå. Forrige var kjøp og kursmål 65,-

 

 

 

Andre:

FOCUS-Online. Redaktøren belyser mulighet og risiko i Tomra-akjsen,

Stop-loss anbefales på € 6.20 ~ Nkr 50 (9.mars Aus Leergut werden Gewinne)

 

FOKUS-MONEY *** 11.mai

Tomra Systems ungetrübte Aussichten (fritt oversatt:Tomra Systems skyfri utsikt)

 

National Bank AG Buy

Nkr 67 ( 3. mars - Tomra Systems kaufen ) Ny anbefaling med samme kursmål 20.april.

 

Der Aktionär. Buy

€ 7.50 ~ Nkr 58 ( 20. sept -Tomra anbefales i tysk finansblad)

 

Kommentarer:

Tror jeg har fått med alle endringene i forbindelse med fremlegg av q1. Feil eller mangler kan kommenteres som innlegg på tråden eller via PM til undertegnede. I den grad de dukker opp, vil bekreftelseslinker redigeres inn i innlegget - etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Schnappauf ermahnt Handel wegen Verstoß gegen Dosenpfand

 

 

Ministerium droht mit Bußgeld: Auch beschädigte Flaschen und Dosen zurücknehmen

 

München (AP/pnp). Sechs Wochen nach In-Kraft-Treten der Neuregelung zum Dosenpfand hat der bayerische Umweltminister Werner Schnappauf (CSU) den Einzelhandel ermahnt, auch beschädigte Verpackungen zurückzunehmen. Es würden immer mehr Beschwerden von Verbrauchern eingehen, dass sich Händler weigerten, für platt gedrückte Dosen oder verknautschte Plastikflaschen das Pfand auszuzahlen, erklärte ein Sprecher des Ministeriums gestern in München. „Eine Weigerung, beschädigte Dosen und Einwegflaschen zurückzunehmen, verstößt gegen die Verpackungsverordnung und kann mit einem Bußgeld belegt werden“, drohte das Ministerium. „Insbesondere darf die Rücknahme nicht davon abhängig gemacht werden, dass ein auf der Getränkeverpackung angebrachter Strichcode lesbar ist.“ Solange erkennbar sei, dass es sich um eine pfandpflichtige Getränkeverpackung handele, müssten entsprechende Behälter auch zurückgenommen werden. Notfalls müssten die Pfandartikel von Hand angenommen werden, wenn Rückgabeautomaten die Ware nicht akzeptierten. Wie das Ministerium betonte, müssen sämtliche Händler nach der neuen Verpackungsverordnung grundsätzlich alle pfandpflichtigen Einweg-Getränkeverpackungen zurücknehmen, sofern sie pfandpflichtige Einwegflaschen oder Getränkedosen derselben Materialart in ihrem Sortiment führen. Eine Ausnahme gelte lediglich für Verkaufsstellen mit einer Ladenfläche von weniger als 200 Quadratmeter.

 

 

Kort sagt så skal butikkene også ta imot ødelagt tomgods selv om automatene ikke gjenkjenner de.Da får det håndteres manuellt!

Hvis ikke butikkene aksepterer dette vanker det bøter :laugh:

 

En kan undre hvor mye ekstra jobb det der blir :blink::blink::rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Takk for støtten Northern Lights. :smile:

Disse ukene har godt på nevene løs og jeg må jo innrømme at min reaksjon kanskje er noe overdrevet. Jeg forstår vel ikke markedet helt. Hørte en Dansk økonomi professor utale seg til tv i går og han kunne heller ikke helt forstå den globale nedgangen for tiden. Han anbefalte, at mann ikke solgte sine aksje, men bare ble sittende. Det var jo også en trøst, jeg mener at han heller ikke forsto. Det som forvirrer meg mest er hvorfor det slår så sterkt ut på Tomra. Tomra med en åpenlys fremgang neste over alt. Tomra som ikke er avhengig av de mest turbulente råvarer i sin produksjon. Tomra som sitter med fylte ordre bøker og en nesten lov pålagt tilflyt av nye ordre, at den skal falle mer enn risikofylt spekulasjon aksjer er for meg uforstårlig. Eneste årsaken jeg kan se er at det er mange med oss som har sittet langsiktig. Kjøpt fra 20 tallet og oppover. Mens de har sittet med disse har de kjøpt andre aksjer som de i disse nedgangstidene har tapt betraktelig på. For så å redusere sitt totale tap, gevinst sikrer de Tomra. Dette fører jo til at bank kontoen ser penere ut, men problemet blir jo at når mange gjør dette samtidig faller jo naturlig også kursen i Tomra betraktelig. Jeg vet ikke, men kanskje dette er en av forklaringene. Leste forresten, tror det var på Hegnar, at samme astrolog som spådde nedgangen fra mai, nå mente det verste var over. For håpe han har rett.

Ha en riktig god dag.

 

Her har vi forresten en til som mener det samme. :-)

 

Hermanrud: - Kjøp nå

 

- Oppsiden er så stor at det er verdt å kjøpe nå, mener aksjestrateg og superoptimist Peter Hermanrud.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (15.6.06 06:07)

 

 

Relaterte artikler

- Hermanrud om børsraset - Hermanrud: - Korreksjonen kan være over

- Hermanrud: - Rekyl

 

 

 

 

Peter Hermanrud hos First hører definitivt hjemme i optimistenes rekker. Hermanrud skal i går ha gått aggressivt ut på morgenmøtet i meglerhuset, og beskjeden til kundene skal ha vært følgende: "Kjøp nå. Bunnen er i dag".

 

- Det er en god dag å kjøpe på. Oppsiden er så stor at det er verdt å kjøpe nå, sier Hermanrud ifølge avisen.

 

Han mener det per i dag er mest sannsynlig at det vi har sett til nå er en korreksjon, og at oppsiden nå er så stor at investorene ikke har råd til å sitte på gjerdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble overrasket over at TOM sluttet under 50 igår. Det er vel frykten blandt en del små-investorer som sendte den ned, samt en del lånefinansiert plassering som ble innløst.

 

Helt ufortjent for Tomra som selskap.

 

Oppsiden er etter mitt skjønn formidabel i TOM på nivå 49-51, og således vil jeg nok trykke brukbart på kjøpsknappen idag og søke en grei inngang. Tror dagene fremover vil gi et TOM-rally opp til kurser rundt 56-57 i første omgang, og etterhvert utover juni-juli fortsette til 60 såfremt ikke USA begynner å sende frykt-bølger igjen.

 

Men det er helt klart en del usikkerhet i det globale aksjemarkedet ennå, så jeg vil være litt forsiktig fortsatt utover i juni og ikke eksponere meg 100% i markedet.

 

Men TOM er for fristende på kurs rundt 50 til å ikke innta posisjon, så en viss vekting vil nok skje.

Link to comment
Share on other sites

ESO heiv ut 591k i TOM igår og ca. det samme i dag(hittil...) All tømming tar jo slutt en gang, er de "TOMme" nå tro.. :mellow:

 

Vi kan få en fin ettermiddag i TOM..

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Det ser litt for konstruert og "kunstig" ut i daychartet, ordrebildet og markedet forøvrig. noen få aktører ser ut til å bevege det hele. Netfonds,nordnet, first og orkla.

 

Når first og orkla blir ferdige, er det bare netfonds og nordnet igjen..

 

edit: Spørsmålet da er: har vi nok fart og moment til å gå igjennom motstand ved 51,50...

Tror ikke det i første omgang.

 

Mange prosenter opp uten at noen i det hele tatt merker seg med det.

 

Selv om vi har 15+ som skriker kjøp... ser det hele litt merkelig ut for meg.

Kjøpte meg litt inn i går..

Selger meg litt ut i dag... :biggrin:

 

Avventer heller.. Det generelle markedet er jo helt "bananas" for tiden. Til det roer seg, kommer jeg til å kjøpe på nedoverdager, og selge på oppoverdager.

Ja - pluss litt daytrading da, når ordrebildet og magefølelsen tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende Nederland er det ventet en avgjørelse om utvidet pant, før 20.06.06.

 

Embalasjedirektivet i Nederland er vedtatt, men ikke implementert.

Implementeringen avhenger av om industrien finner en alternativ løsning.

 

Saken er altså ennå ikke avgjort.

 

Står endel utfyllende om dette her:

 

http://www.europen.be/bulletin/EB37_screen.pdf

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Lite lystig lesing i dagens Finansavis, avd. for TA.

TOMRA vender ned.

 

Tomra er i ferd med å bryte ned gjennom støtten ved 51,50.

Aksjen har ved flere anledninger vendt ved dette nivået og et brudd vil derfor utløse et negativt signal.

Dersom aksjen etablerer seg på undersiden av det nevnte nivået kan videre fall ventes, og det ligger da liten støtte før ned mot 40 kroner.

 

Kan nesten ikke tro det jeg leser, jammen bra jeg satser mer på det fundamentale.....

Om TA folket får rett, er vi jammen ikke langt fra Teknikerns kursmål på 20 kroner.

 

Selv har jeg tydeligvis overhode ingen peiling på vurdering av prisingen i Tomra, da aksjen etter mitt syn (dagens inntjening og fremtidig potensial) i etablerte og nye markeder, burde stanget 80 kroner.

Det er en lang vei opp dit nå............ :sad:

Link to comment
Share on other sites

First holder TOM inne denne uken også, ja, hvorfor skulle de ikke det... :smile:

_______

 

Vi gjør ingen endringer i Ukesporteføljen.

 

Ukesporteføljen:

 

AWO

PAR

FAST

SCORE

TOM

TAA

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Truer ikke Tomra

 

Analytikere tror ikke Repant kan utfordre Tomra i Tyskland. Tomras største utfordrer er en annen, mener de.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (19.6.06 11:21)

 

Repant sikter på 20 prosent i Tyskland, men analytikere mener ifølge dn.no at Tomras største utfordrer er en annen: Wincor Nixdorf er den største utfordreren.

Repant meldte i forrige uke at en større tysk dagligvarekjede hadde utvidet sin ordre med selskapet.

 

- Jeg legger ikke så veldig stor vekt på denne ordren, og man må huske på at Repant ikke har produsert så mange enheter ennå, sier analytiker Bengt Kirkøen i Fondsfinans.

 

Tyske medier spekulerer i at billigkjeden Penny i Rewegruppen kan være Repants kunde.

 

SEB Enskildas Ketil Skjåk peker i en oppdatering på at også Tomra har levert til Penny, og mener ifølge nettavisen utvidelsen av Repant-ordren er "noe negativ for Tomra".

Link to comment
Share on other sites

Mygg jager Tomra

Det norske panteknøttet Repant spiser av det tyske markedet der Tomra og Amund Skarholt er størst.

 

Bente Bjørndal

 

Med en ambisjon om å ta inntil 20 prosent av det tyske markedet har Repant begynt å utfordre Tomra, som lenge har hatt store ambisjoner i det tyske markedet.

 

Store norske ambisjoner

Tomra har sagt at de satser på å få 50-70 prosent av det tyske markedet for panteløsninger. Summerer man dette med Repants ambisjon er det lite igjen til tyske Wincor Nixdorf og andre tyske eller internasjonale produsenter.

 

Men dette gjør ikke at analytikere som følger Tomra mener Repant har muskler til å utfordre den etablerte norske leverandøren.

 

- For Tomra sitt vedkommende er det Wincor Nixdorf som er den største utfordreren, sier analytiker Bengt Kirkøen i Fondsfinans.

 

I forrige uke fikk Repant en utvidelse av en ordre i Tyskland. Les mer her: Storordre til Repant

 

- Jeg legger ikke så veldig stor vekt på denne ordren, og man må huske på at Repant ikke har produsert så mange enheter ennå, utdyper Kirkøen.

 

Repant har ikke offentligjort hvem deres tyske kunde er, men ifølge tyske medier kan det være billigkjeden Penny i Rewegruppen.

 

Negativt for Tomra

Analytiker Ketil Skjåk i meglerhuset SEB Enskilda skriver i en nyhetsoppdatering at også Tomra har mottatt ordre fra denne gruppen, og at det derfor er noe negativt for Tomra at den tyske butikkjeden har valgt å supplere sin Repantordre.

 

Til tross for at Repant begynner å yppe seg, tror ikke analytikerne at Tomra vil kvitte seg med en brysom konkurrent ved å kjøpe dem opp.

 

- Det har jeg ikke noe særlig tro på, jeg tror heller de vil konkurrere med dem, sier Kirkøen og legger til at i slaget om Tyskland så har Tomra tatt de markedsandelene det skal.

 

Flere meglerhus estimerer at Tomras markedsandel i Tyskland så lang ligger på 60 prosent.

 

Resirkulering

Om man løfter blikket litt ut over de kortsiktige nyhetene i selskapet, tror Kirkøen at Tomra det nærmeste året vil ha store vekstmuligheter i Japan og England.

 

Han trekker frem at det er store markeder innenfor resirkulering, og at det for Tomras del er viktig å finne og skape løsninger som ikke er avhengige av politiske beslutninger. I flere år beveget Tomras aksjekurs seg i takt med de forskjellige politiske utspillene om panteordning i Tyskland.

 

Positive til Tomra

SEB Enskilda og DnB NOR Markets er begge positive til Tomraaksjen. SEB Enskilda har en svak kjøpsanbefaling (accumulate) og et kursmål på 60 kroner, mens DnB NOR har Tomra i sin ukes portefølje med et kursmål på 70 kroner.

 

 

Publisert: 19.06.2006 - 11:05 Oppdatert: 19.06.2006 - 12:07

Link to comment
Share on other sites

Ownership structure

 

 

Registered at 19 June 2006 Number of shares

Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 17 491 300 9,8 %

2. Orkla ASA 9 171 000 5,1 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 8 043 672 4,5 % Det nærmer seg flagging...

4 Tomra Systems ASA 4 844 695 2,7 %

5. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 706 562 2,6 %

6. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 649 333 2,0 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 493 907 2,0 %

8. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 317 825 1,9 %

9. Goldman Sachs & Co Equity NonTreaty Cus 3 166 601 1,8 %

10. Bank of New York, BR S/A St of New Jersey 2 601 000 1,5 %

11. Svenska Handelsbanke C/O Handelsbanken AS 2 065 005 1,2 %

12. DnB NOR Norge (IV) VPF 1 970 903 1,1 %

13. Skagen Vekst 1 904 500 1,1 %

14. Citigroup Global MAR IPB client safekeep 1 844 846 1,0 %

15. Morgan Stanley and C Client Equity Account 1 746 243 1,0 %

16. RBC Dexia Investors S S/A Lux Rebeco-Non 1 700 000 1,0 %

17. French Res Treaty Cl 1 670 700 0,9 %

18. SIS Segaintersettle 1 600 872 0,9 %

19. RBC Dexia Investor S Client Treaty Account 1 593 433 0,9 %

20. Bank Austria Credita Dept. 8811/Mrs. Aimu 1 527 443 0,9 %

 

Total 78 109 840 43,8 %

Other shareholders 100 376 719 56,2 %

Total (12 741 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 101 905 178 57,1 %

 

Shares owned by foreign shareholders 76 581 381 42,9 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...