Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Rapporten viser at Tomra leverer. De levere kanontall og de som trodde Tomra ikke kunne levere maskiner i det tempet de kommuniserte for kvartalet tok feil. Jeg tenker da særlig på Enskilda.

 

Flere poenger fra Q2-rapporten.

 

Noen poenger fra rapporten:

 

Highlights from second quarter 2006 include:

 

Strong performance in all business areas

 

Revenues of 1,021 MNOK (+72 percent relative to 593

MNOK in second quarter 2005)

 

Operating profit of 203 MNOK (-22 MNOK in second

quarter 2005)

 

Cash flow from operations of -65 MNOK (44 MNOK in

second quarter 2005)

 

Breakthrough in non-deposit markets

 

Acquisition of CommoDaS GmbH, a leading provider of

advanced material recognition and sorting technology

 

Det er slik jeg ser det IKKE snakk om prispress. Det Tomra sier er dette (øverst på side 3 i rapporten, venstre spalte):

 

"Prices in Germany are lower than in other

markets as most machines are simple and only

handle limited varieties of containers (mostly

non-refillable)."

 

MASKINENE ER ENKLERE OG BEGANDLER BEGRENSEDE TYPER BEHOLDERE. Altså, kundene velger enklere løsninger som er billigere. Det er f eks forskjell på å kjøpe en HCP og en T820. Omtrent som forskjellen mellom å kjøpe en bil og en bil lastet med ekstrautstyr.

 

Gross marginene er lavere enn i andre markeder. Igjen fordi maskinene er enklere. Og selvsagt får en som bestiller 400 maskiner mer rabatt en en som bestiller 40 og en som bestiller 4000 maskiner får mer rabatt enn en som bestiller 400 maskiner.

 

"Sales in Germany typically have a gross

margin that is up to 10 percentage points lower

than in other markets. This reflects the size of

the orders and the relatively simple RVMs

sold."

 

Det er viktig å merke seg at Tomra uansett er sikre på at EBIT vil ligge over 20 %.

 

De av analytikerne som ikke får med seg disse poengene, bør finne seg en ny jobb... :smile:

 

Inntektene utenfor Tyskland økte 9 % i Q2 i RVM-segmentet. Greit å få med seg at Tomra fortsatt er mye mer enn Tyskland.

 

I Danmark kan det være et 100-millionerkronersmarked. Det er snakk om oppgradering av så mye som 1000 bakrom. Hver av disse koster i følge Skarholt så vidt jeg hørte 100.000 kroner. Det blir 100-millioner. Så langt rammeavtale på 150 bakrom. Dvs 15 millioner kroner. Ut av det blå. Vedder på at ingen analytiker har tenkt dette som et scenario.

 

UNO selger bra. 400 nye solgt i kvartalet. Dvs 1100 solgt til sammen. Testes hos 20+ potensielle kunder. Disse kan ende med å bestille flere 100 eller mer enn 1000 automater så vidt jeg hørte Skarholt si.

 

Materials handling går fortsatt så det griner!!

Titech og Orwak vokser fantastisk bra og i en voldsom fart. 20% fra i fjor. Disse vil alene dra inn godt over 400 millioner kroner i år. Sammen med CommoDas vil de altså slik Skarholt sa det, passere en halv milliard i omsetning. Det er mer enn 3300 panteautomar i omsetning det!

 

Japan og UK. Her vil inntektene snart starte å komme. 85 millioner neste år fra de så langt bestilte sentrene fra Tesco alene og 15 millioner senere i år, gitt at hvert senter genererer 1 million kroner. Japan drypper det noen millioner inn fra. Store volum vil kunne komme senere. 25.000, et nytt Tyskland altså.

 

Hellas. Det her må virkelig komme overraskende på analytikerne. Her kom det plutselig 30 millioner kroner fra det blå! :huh: Tomra har så vidt skrapet overflaten i slike markeder. Her falt det plutselig inn 30 millioner kroner. Tenk på hva som kan komme når de begynner å utforske andre markeder på denne fronten.

 

Antallet aksjer reduseres. Fra side 5 i rapporten.

 

"The total number of issued shares at the end of

second quarter 2006 was 178,486,559 shares,

including 4,844,695 treasury shares. The Annual

General Meeting has decided that these treasury

shares shall be deleted and an application has been

sent to Brønnøysundregisteret in Norway."

 

Det betyr blant annet at det blir færre aksjer som det skal regnes EPS ut fra. Noen prosent færre aksjer fører til noen prosent høyere EPS.

 

Tomra er en pengemaskin. :smile:

 

Vi snakkes når Q3 presenteres over sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Hei!

 

Kom akkurat hjem og har ikke fått sett presentasjonen, men tar den på web-tv nå.

Bare en kort kommentar, som jeg ser flere, bla. Pluss har nevt også....

Hvordan man kan kalle det en skuffelse at resultatet er 222 mill. høyere enn fjoråret er for meg en gåte.

 

Byberg på HO må enten være dum, eller rett og slett skrive historier som vil påvirke egne investeringer.

Har han shortet over Q dagen?

 

At estimatet (som jo var meget høyt), var 10 mill høyere er uinteressant.

Jeg blir forbanna når jeg leser slikt!

(men så er jeg aksjonær da....) :laugh:

 

Skal se pres. nå, så kommer det vel en kommentar eller to, herfra senere i natt...

:tongue:

 

edit: Har sendt Byberg en mail............ :mad:

 

OK da er presentasjonen sett:

Konklusjon: Detter jo nesten til å bli rørt av! :wub:

Du snakker!

Her leveres tidenes resultat med guiding på ett vanvittig fremtidspotensiale!

Markedene står i kø og Tomra har: teknologien, fagfolkene!!, synergier (feks. CommoDas), marginer osv osv.

Jeg her helt vantro til Byberg sitt skribleri på HO!!!!!!!

Han kan ikke ha peiling overhodet!

Han har kun sett på tallene kontra estimatet.

Skal estimatet være "målet" for Tomra? Fred og bevare.

Hadde de ventet 500 mill og TOM levert 490 mill. så hadde det vært like "skuffende.

Eller estimat på 50 mill og levert på 40 mill..........

 

Nei, kjære medaksjonærer og andre som lurer på å investere i Tomra, GRATULERER!

 

Og til Skarholt: Du overbeviser stort.

Jeg vurderer sterkt å endre porteføljen min og konsentrere meg mer om Tomra igjen.

Snakk om firma i vekst og med ett markedspotensiale av de sjeldne!

 

Til Byberg og andre shortere: :tongue::tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg er spesielt bekymret for aksjekursen i Tomra, nei.

Ikke på sikt i hvertfall.

Oljekurs på over 75 dollar.

Selvfølgelig er det et "Nervøst marked" nå om dagen.

Skulle bare mangle - med de internasjonale "bevegelser" og hendelser pr. nå.

Mulig psykologien i dette drar hele markedet - og dermed Tomra òg - nedover, men.....

 

Tror nok det er en del som sitter med shortede aksjer i Tomra allerede. Det kan bli morro å se reaksjonen i kursen - når short-skvisen begynner.

 

Her er min argumentasjon mot større bekymring:

 

Det har alltid lønt seg å besitte aksjer i et selskap som går med overskudd. Dess større overskudd - dess mere har det lønt seg (selv i tider med generell markedsnedgang):biggrin:

Tomra har i løpet av kvartalet vokst organisk, foretatt selskapsovertakelse og har i tillegg gått med rekordartet overskudd :biggrin:

Levert et kvartalsresultat tett oppunder noe"optimistiske" estimater. -

Kun de overnervøse, eller de med kort risikohorisont klarer å se dette som negativt :biggrin:

 

Gratulerer med resultatet og Lykke til med morgendagen.

Link to comment
Share on other sites

Enig, Torvaldsen!

 

Dette er påske, jul og nyttår på en gang..... :biggrin:

 

Jeg kunne listet opp 50 punkter som alene er meget overbevisende fra Tomra presentasjonen, men her må hver enkelt se på presentasjonen selv (gjerne 2-3 ganger) for å la det synke inn.

 

Og mr. Byberg (HO) sin agenda, taler for seg selv (om han da ikke rett og slett er fullstendig på jordet)

Står det skuffelse i Finansavisen i morgen, så sier jeg opp abonnementet!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mulig jeg ikke ser skogen for bare trær (eller hva det heter), men det virker som om jeg er i utakt med finanspressen: clapping.gif

Overskriften i DN er og "pussig"?

Vennligst fortell meg om jeg har missforstått tidenes Q-pres. i Tomra!

 

Jeg står seriøst i fare for å investere langt mer i Tomra de nærmeste dager, om kursen dipper ned på dette resultatet!

 

Fra DN:

Tomra kutter Tysklands-ambisjoner

Tomras resultat i andre kvartal var lavere enn analytikerne hadde håpet på forhånd. Nå nedjustere selskapet forventningene til Tyskland. TDN Finans | dn.no

 

 

Foto: Eivor Eriksen

Til tross for at selskapet for første gang fikk driftsinntekter på mer enn milliarden var ikke dette nok til å innfri forventingene. Det var i det tyske markedet selskapet skuffet mest ettersom prisene er lavere enn forventet.

 

Tomra fikk et driftsresultat på 202,7 millioner kroner i andre kvartal 2006 mot et tap på 21,5 millioner kroner i samme kvartal året før, opplyser selskapet i en børsmelding. Kvartalet i fjor var preget at store restruktureringskostnader.

 

Det var på forhånd ventet et driftsresultat i andre kvartal på 214 millioner kroner, ifølge estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans.

 

Resultatet før skatt var 203,4 millioner kroner (-19,0), mot ventet 216 millioner kroner. Driftsinntektene var 1.020,4 millioner kroner (592,8), mot ventet 1.060 millioner kroner.

 

I forkant av presentasjonen forventet analytikerne et overskudd før skatt på 216 millioner kroner. Les hele estimatartikkelen her

 

Nedjusterer tyske ambisjoner

Etter å ha fått erfaring fra det tyske market nedjustere Tomra noen av sine ambisjoner. Mens de opprinnelig forventet at snittprisen på maskiner levert til Tyskland ville koste mellom 150.000-175.000 kroner pr stykk, opplever Tomra nå at prisen ligger mellom 150.000-160.000 kroner, altså i den lavere enden av estimatet.

 

Bruttomarginen er opptil 10 prosentpoeng lavere enn i andre markeder, noe som skyldes at de det er de enkleste modellene som blir solgt.

 

Slik Tomra ser det tyske markedet er det i realiteten tre tilbydere av pantemaskiner. De har selv en markedsandel på rundt 60 prosent, Nixdorf har kapret om lag 25 prosent, mens det norske utfordreren Repant har sikret seg 15 prosent av ordrene så langt.

 

Vil ta lenger tid

Tomra opprettholder ambisjonen om å ta mellom 50-70 prosent av markedet, men de tror nå at det vil ta lenger tid enn tidligere antatt før det totale markedet vokser til 40.000 maskiner.

 

Så langt er det bestilt totalt 16.100 pantemaskiner i Tyskland, og av disse har Tomra fått ordre på 8.100 nye maskiner og 1.500 oppgraderinger.

 

- Vi forventer fortsatt at det totale markedet vil bli på 30.000-40.000 maskiner, det vil si at det skal installeres 14.000 maskiner innen 2008. Vi tror nå på et lengre perspektiv for de utestående 10.000 maskinene, sa konsernsjef Amund Skarholt på torsdagens analytikerpresentasjon.

 

Gjennombrudd for pantefrie markeder

Skarholt var svært fornøyd med utviklingen innenfor de pantefrie markedene. Disse markedene er ikke avhengig av politiske beslutninger for at startskuddet skal gå.

 

- Disse prosjektene er kommersielt lønnsomme, påpeker Tomras konsernsjef.

 

I juni mottok Tomra en ordre fra den britiske supermarkedkjeden Tesco på leveranse av 100 resirkuleringssentre. Skarholt tror dette bare er begynnelsen.

 

- Hvis vi lykkes med Tescoprosjektet så ser jeg ingen grunn til at vi ikke skulle klare å øke til 500-600 sentre til Tesco i Storbritannia, sier Skarholt.

 

Samtidig har Tomra store planer i Hellas, men på det nåværende tidspunktet kunne ikke konsernsjefen lette for mye på sløret. Det dreier seg om et prosjekt hvor mer enn 70 resirkuleringssentre skal installeres av et privat selskap. Bak dette selskapet står flere europeiske supermarkedkjeder, og Skarholt antydet til forsamlingen at prosjektet kunne fungere som et brohode for Tomra inn i nye markeder.

 

- Når dere kommer tilbake fra ferien så vil det være offentlig, sa Skarholt til pågående journalister og analytikere.

 

 

Publisert: 13.07.2006 - 16:57 Oppdatert: 13.07.2006 - 22:06

 

Det er nesten litt komisk at pressen og faktisk spørsmål fra salen dreier seg om Tyskland, Tyskland, Tyskland.

Skarholt gjentok dette igjen i klartekst:

Tomra er i kraftig vekst UTEN Tyskland, som de anser som "bonus", eller krem på kaka som han vel sa.....

Når Tyskland blir en mygg kontra markedene som Hellas gir en smakebit på nå (også UK+Japan selvsagt) så får vi se fremover og ta med Tyske kontrakter etterhvert som de kommer.......( de vil nok fortsette med det....)

Fokus er da ikke Tyskland nå?

aaarrrgghhhhhhh!

Link to comment
Share on other sites

Kl. 03:45....lazy2.gif

Ja ja, der kom en rykende fersk FINANSAVISEN, med Tomra på forsiden: Tomra skuffet! + bilde av en tilsynelatende bekymret Skarholt (som tar av/på seg brillene)

Jeg er kvalm!

På side 5 forsetter det i store bokstaver: TOMRA henger etter.

Leverer svakere tall enn ventet og nedjusterer estimater for Tyskland.

 

Resten handler om Tyskland nedjustering og noen tørre fakta.

Sumitomo nevnes og vil kunne resultere i 2000 maskiner på 3 år.

Gresk kontrakt nevnes, men man er mest opptatt av at navnet er hemlig....

Gjesp

 

Ikke ett positivt ord, ingen fremtidsutsikter, intet nytt.

Det ser faktisk ikke spesielt hyggelig ut...... :sad:

Stort bilde av en litt bekymret! Skarholt også på denne siden.

 

Er jeg blitt paranoid?

Kanskje på tide å ta kvelden.

 

Noen som har tips på hvor man får bra lånevilkår til å vekte seg ytterligere opp i "skuffende Tomra"?

Link to comment
Share on other sites

Joda, NL vi er enige alle som skriver her tror jeg. Resultatet var kjempemessig! Ikke noe som helst tvil om det.

På slutten av år 2000 var Tomrakursen i 2000. Siden da har hovedindeksen på OSE doblet seg mens Tomrakursen nå er fjerdeparten. Dette var på forventninger om at Tyskland skulle åpne seg. Nå strømmer inntektene på samtidig som andre store markeder åpner seg.

 

Det er dette som gjør at det av og til er frustrerende å holde på med aksjer. Det hjelper lite å ha "rett" dersom man er i utakt med markedet. En berømt person har visstnok sagt at det er "idiotene" som bestemmer kursene fordi de andre prøver å tilpasse seg den idiotiske måten og se tingene på. Mye i dette synes jeg.

 

Selvsagt skuffer ikke Tomra. Hvis det er noen som skuffer må det være analytikerne som skuffer med estimatene. I dette tilfelle synes jeg dog avviket er lite. Og enig med deg NL. Selskapet må da ikke bedømmes ut ifra dette. Hvis forventningene på forhånd hadde vært et driftresultat på sterke 175 mill hadde Tomra knust dette og kursen føket i været. Hvis kursen synker idag viser dette bare hvilken makt journalistene har. Hvorfor valgte de heller ikke en overskrifte som disse:

 

Tomra med sitt beste resultat noensinne!

Knallresultat fra Tomra!

Tomra har blitt en pengemaskin!

Link to comment
Share on other sites

Analytiker anbefaler kjøp av Tomra-aksjer

 

Analytiker forventer videre kursoppgang i Tomra, og anbefaler derfor kjøp av aksjen.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (14.7.06 08:46)

I dagens morgenrapport fra Investtech beskrives Tomra som en kjøpskandidat.

– Tomra har brutt den stigende trenden, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen har reagert opp fra støtte ved 50 og brutt motstanden ved 52,00. Videre oppgang på kort sikt indikeres. Det er motstand ved tidligere topper ved 59,70 og 64,25. Kort sikt: Kjøpskandidat. Middels lang sikt: Svak kjøpskandidat, skriver analytikeren.

 

På torsdag sluttet Tomra-aksjen på 52,50 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Kutter Tomra

 

UBS velger å kutte kursmålet på Tomra, men oppsiden er fortsatt hyggelig.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (14.7.06 09:23)

UBS opprettholder sin "buy"-anbefaling på Tomra i kjølvannet av resultatfremleggelsen i går ettermiddag. Ifølge Reuters kuttes kursmålet fra 68 til 63 kroner.

 

EPS-anslagene for 2006 og 2007 nedjusteres med henholdsvis seks og fem prosent, mens anslaget for 2008 heves med fem prosent.

 

Tomra faller 10,9 prosent til 46,80 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare en ting å gjøre.

Jeg tar sommerferie :mad:

 

Edit: Må bare trade litt først.

selge dyrere, kjøpe billigere, selge dyrere, kjøpe billigere...

 

10 øre her... 10 øre der... På nytt igjen..

 

Jaja, tradinga i seg selv er jo morsomt...

Link to comment
Share on other sites

Ja,ja dette ble ikke bra.Sitter og vurderer om å snitte ned ved å kjøpe mer,men så var det dette med 3 dagers regelen.

 

Dessuten så har jo ikke aksjen akkurat vist styrke i forhold til børsen.Er redd vi skal lengre ned.

 

Tenk en pengemaskin som tjener over 200 mill i kvarten,opp ca det samme i forhold til i fjor, skal moses med over 10%.

 

Sannsynligvis skjer dette pga overskrifter i media.

 

[/b]

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart aksjen stuper med vinkling som dette (N24):

 

"Tomra og Amund Skarholt skuffet stort i andre kvartal, og aksjen stuper på børsen."

 

På tide at journalistene lærer seg å lese kvartalsrapporter kanskje? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette må man vel kalle en overreaksjon.... :huh:

 

Vel, vel, TOM kommer seg snart!

 

____

 

First skriver bla. dette:

 

Key Issues: TOM

 

A mixed report

 

 

KEY POINTS:

 

- Performance below expectations

 

- Lower revenues

 

- …but higher margins than expected

 

- Mixed outlook

 

- Staccato order-tempo in Germany

 

- New break through – Greece non-deposit

 

- Accelerating efforts for new TRC pilots

 

- Backroom orders in DK (potentially NOK 100 M)

 

CHANGES

 

- Recommendation: Buy (unchanged)

 

- Target: 80 (down from 85)

 

- EPS estimates reduced near term by ca 6% p.a.

 

- Opening Bell Guesstimate – NOK 50

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

Mer fra First:

 

Key Issues: TOM

 

Staccato performance, but robust outlook

 

Our buy verdict on Tomra remains. Established operations are at record profitability levels, and will continue to be solid contributors even when the German installation wave is over. New initiatives in non-deposit markets are materialising as firm contracts, with the latest break through in Greece. Short term softness reflects normal order patterns and should not distract from the strong long-term picture.

 

· Tomra reported 2Q06 EBIT 5% below the high market expectations. The German performance was as expected, but the near term outlook was somewhat subdued

 

· The third S-curve had already been supported by orders from Tesco and the contract with Sumitomo. The announcement of an order from a commercial operator in Greece adds to the momentum.

 

· Investors should look through the small fluctuations in quarterly deviations from consensus estimates, and base their investment decision on the longer term outlook. The company continues to develop well. Revenues grow, costs are under control and new expansion initiatives are converted to firm contracts. The negative share price reaction after the 2Q06 report should be considered a buying opportunity

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Det må jo være Tyskland som skuffer markedet. Jeg har tidligere luftet min bekymring over den plutselige stoppen i ordre fra Tyskland, men har blitt beroliget med at Tomra ikke lenger melder ordre under ca 300 maskiner. I andre kvartal kom det inn ordre på 200 maskiner totalt. Dette er selvsagt skuffende og Skarholt hoppet litt lett over det synes jeg.

 

Japan kan bli stort. Legg merke til at potensialet er estimert til 25000 maskiner!

Veldig spennende også med avtalen i Hellas. Dette kan få store ringvirkninger

Link to comment
Share on other sites

Mer fra First:

 

Investors should look through the small fluctuations in quarterly deviations from consensus estimates, and base their investment decision on the longer term outlook. The company continues to develop well. Revenues grow, costs are under control and new expansion initiatives are converted to firm contracts. The negative share price reaction after the 2Q06 report should be considered a buying opportunity

_______

 

Dette avsnittet sier det meste.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Felis. tempoet i Tyskland har vært lavere i siste kvartal enn forventet. Det kan sevlfølgelig fort snu. Ellers var jo rapporten sterk med fremgang på alle plan.

 

TOM er fort på 50-tallet igjen! :smile:

 

 

Fra DN idag:

 

Salgssvikt i Tyskland

 

Salget av panteautomater går dårligere enn forventet Tyskland. Det svekker Tomras kvartalstall.

 

GRUNDE GRIMSTAD

Publisert: 14.07.2006

 

Oslo

 

- Det har vært et veldig oppløftende år. Vi liker det vi ser, sa en entusiastisk Tomra-sjef Amund Skarholt da han la frem selskapets kvartalsrapport igår ettermiddag.

 

Han ser i lyst på fremtiden, selv om Tomras tall for andre kvartal ikke levde helt opp til forventningene.

 

Skuffet

 

Tomra har fem- til seksdoblet sin profitt, og driftsresultatet endte på 202,7 millioner kroner i andre kvartal av 2006. Likevel skuffet det nok TDNs analytikere som på forhånd hadde håpet på resultater opp mot 214 millioner.

 

Selskapets anslag på salgspotensialet i det viktige tyske markedet det neste året var 30.000-40.000 automater. Dette tallet nedjusterte Tomra-sjefen igår til cirka 30.000 automater, og han tror 40.000 er mer realistisk i et femårsperspektiv.

 

Tomra har en markedsandel på rundt 60 prosent i Tyskland, hvor det går dobbelt så mange flasker gjennom hver automat som i Norge. Men tyskerne presser prisene hardt, og det tyske markedet har en margin som er opptil ti prosent lavere enn i de andre markedene. Samtidig får de en billigere type automater også.

 

- Til gjengjeld har vi fått gjennombrudd i nye markeder og segmenter, forklarte Skarholt.

 

Japan

 

I mai signerte Tomra en partneravtale med det japanske Sumimoto Corporation og tar sikte på å levere 100 automater i Tokyo det neste året. I juni fikk de en ordre verd cirka 100 millioner kroner fra britiske Tesco.

 

Tomra skal levere 15 automater i år, og ytterligere 85 neste år i Storbritannia. Det siste halvåret har Tomra også vokst i USA.

 

- Jeg er også glad for å opplyse om at vi nærmer oss en løsning i Hellas, der vi skal levere 70 automater. De første 36 er allerede sendt til en av Hellas´ store byer, sa Skarholt.

 

Men han vil ikke fortelle hvem som er Tomras samarbeidspartnere i Hellas.

 

- I Hellas samarbeider vi med et privat selskap hvis navn er litt politisk betent. De skal installere våre maskiner der. Men etter sommerferien skal dere nok alle få vite hvem det er, sier han.

 

Opp eller ned?

 

Skarholt sier videre at selskapet har hatt en solid organisk vekst det siste halvåret, og i tillegg har de bedret mange av sine styringsprosesser. I første halvår av 2006 har selskapet hatt en forbedring av resultatet med 61 prosent, sett i forhold til første halvår i 2005.

 

- Jeg er ganske sikker på at vi vil fortsette den gode veksten fremover, og at vi vil levere like gode resultater i neste halvår, men ikke drep meg hvis vi ikke gjør det, avsluttet Skarholt fra talerstolen.

 

Kvartalstallene ble lagt frem etter at Børsen stengte igår. Tidligere på dagen hadde aksjen falt 1,4 prosent.

 

Dette er Tomra

Norsk selskap som produserer teknisk avanserte panteautomater for drikkeemballasje. Hovedkontor i Asker.

Grunnlagt i 1972 av brødrene Tore og Petter Planke.

Erik Thoresen har siden 1996 bygd opp selskapet til det det er i dag.

Har hatt en nærmest endeløs nedtur på Børsen siden slutten av 2000. Da hadde Tomra-aksjen sin høyeste notering på knappe 200 kroner, og investorene mente selskapet hadde utsikter til å erobre verden med sin teknologi.

Trøbbel med et komplisert tysk system satt en stopper for salget i Tyskland.

Aksjen traff bunnen i april 2005 på 23 kroner, men salget begynte å ta seg opp etter en stor ordre fra den tyske dagligvarekjeden Lidl i januar.

 

________

Link to comment
Share on other sites

Noen flere kommentarer fra meglerhusene hentet fra reuters

 

 

- Det var mye lavere enn forventet på gjennomsnittlig

salgspris i Tyskland, og så skrudde de også forventningen litt

ned på markedsstørrelsen i Tyskland, og det medfører at

konsensus sannsynligvis kommer ganske kraftig ned for 2006 og

2007, sier analytiker Ole Anton Gulsvik i Handelsbanken Capital

Markets.

 

Gulsvik er fortsatt positiv til Tomra og mener fallet er

overdrevet.

 

- I andre markeder, slik som ikke-pantemarkedene -- der de

har avtaler i England, Japan og Hellas nå, er potensialet mye

større enn i Tyskland. Det bør være en viktigere driver, men

aksjemarkedet fungerer ikke slik når de kortsiktige estimatene

kommer kraftig ned. For det langsiktige caset er et fall på 10

prosent alt for mye, sier Gulsvik.

 

Handelsbanken vil opprettholde en kjøpsanbefaling og

nedjustere kursmålet til 65 fra 70 kroner, opplyser han.

 

Carnegie gjentar en "outperform"-anbefaling med en "fair

trading value" på 70 til 75 kroner og anbefaler kjøp på svakhet

i Tomra i et notat fredag.

 

"Vi tror Tomra er forsiktige og spiller forventningene ned

og beholder derfor vårt anslag om 38.000 automater men flytter

salg av 3.400 automater fra 2007 til 2008," heter det. Carnegie

tror også søkelyset etterhvert vil flytte over på

ikke-pantemarkeder.

 

SEB Enskilda nedjusterer sitt kursmål til 58 fra 60 kroner

og gjentar en "accumulate"-anbefaling etter nedjusterte

estimater i 2006 og '07 på bakgrunn av den nye markedsprofilen i

Tyskland.

 

UBS gjentar en "buy"-anbefaling på Tomra og kutter kursmålet

til 63 fra 68 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo spekulere i hvem denne kunden er som har kjøpt automater til Hellas?

 

Dette sa Skarholt igår:

 

"- I Hellas samarbeider vi med et privat selskap hvis navn er litt politisk betent. De skal installere våre maskiner der. Men etter sommerferien skal dere nok alle få vite hvem det er".

 

Han sa også at det var et interasjonalt selskap, og nevnte Frankrike og Belgia bla.

Jeg tror dette selskapet kan være den franske kjempekjeden Carrefour, europas største og er en god del større enn f.eks Tesco.

 

Carrefour er store i Hellas også og man kan også si at de er litt politsisk "betente", fordi Carrefour har fått bøter av konkurransemyndighetene i flere land i det siste, bla. Sør-Korea,Taiwan og Thailand.

 

First har også nevnt dette selskapet i sine analyser den siste tiden.

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut til at det var så dumt å selge på 47, for etterpå og kjøpe på 46.9 :biggrin:

 

Kjøper/selger ratioen har jo relativt sett snudd i min /vår favør etter handelen. :laugh:

 

Mine følelser omkring kursen så langt i dag har vært:

 

:ph34r::blink::blink::laugh:

Håper det avslutter dagen med :wub::wub:

Link to comment
Share on other sites

Endelig noen analytikere som går bort fra kjøpsanbefalingene. Da kan det kanskje være tur for oppgang igjen :biggrin:

 

Ikke kjøp Tomra

 

Analytiker Mikael Clement i Pareto Securities går bort i fra kjøpsanbefaling på Tomra.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (14.7.06 13:19)

Analytiker Mikael Clement i Pareto Securities mener dagens Tomra-fall er "fair". Nedturen er på 10,7 prosent til 46,90 kroner.

- Det var en god presentasjon og en veldig god rapport, men i lys av at forventningene til Tyskland for 2007 er kommet ned, er det rimelig å vente at aksjen faller i dag. Andre markeder som UK og Hellas er i en fortsatt tidlig fase og klarer ikke å demme opp mot denne nedjusteringen man har på volumene i Tyskland, sier Clement til TDN Finans.

 

Aksjen nedgraderes fra kjøp til hold.

 

I sum mener Clement kursfallet er en overreaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ein vanvittig overreaksjon, Tomra er veldrevet og har gode tall . CARREFOUR er selskapet som Skarholt snakkar om, utvidelsen av tomras teknologi/marked er stor. Spania-frankrike-italia etc .

 

På bakgrunn av dette har eg lasta opp tomra i dag :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...