Jump to content

DNO - DNO


Børshaien

Recommended Posts

First om DNO idag:

 

DNO; vi hever kursmålet

 

Vi tar opp kursmålet med NOK 14 til NOK 65 etter funnrapporten i Irak i går. Med dette funnet vil noe av reservene flyttes fra leting til beviste funn, men det viktigste er at dette modellmessig øker sannsynligheten for kommersielle funn i denne regionen. Funnene er gjort allerede på 350 m og vi venter at de vil bore ned mot 800 m for deretter å plugge og å begynne produksjonen, samtidig som prøveboringen for større dyp vil flyttes.

Vi har tidligere analysert verdiene og dannet oss en foreløpig forventning til sannsynlighetene og risikoelementene i de kurdiske feltene. Dette er snakk om felt med potensielt veldig mye olje men det er også forbundet med stor politisk, operasjonell og produksjonsmessig usikkerhet. Et vesentlig risiko aspekt er den politiske situasjonen i landet og forholdet mellom Baghdad og kurderne.

 

Vi mener DNO har et godt utgangspunkt med en avtale inngått med kurderne før sommeren 2004 da den nye grunnloven ble ratifisert og flere kilder uttaler seg i retning av at denne avtalen vil bli honorert. Det er allikevel store potensielle verdier her og det er klart å forvente at myndighetene i Baghdad vil gjøre tilnærmelser.

 

Vi ser ikke bort fra at kurdiske myndigheter vil inngå en avtale i den retningen da de allerede har en 90% andel av overskuddet i feltet. Denne situasjonen er uansett ikke avklart og innebærer risiko i prosjektet. Vi minner også om at vi i sum regner en anslått verdi i dag på NOK 20 pr aksje i NAV for DNO på Irak feltene, men i et 30 USD case kan det i et oppside case være snakk om nettoverdier opp mot NOK 100 pr aksje i dette området alene.

 

 

__________

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 463
  • Created
  • Last Reply

Konsolideringsfasen som nå foregår i DNO kan være en gyllen kjøpsmulighet.

 

Risikoen i DNO-aksjen synes å være lav sett i forhold til det nylige funnet og forventningene fremover til nye, men man skal være forsiktig med å hive alle pengene i en kurv. De opererer i et meget usikkert område, og kommer en sabotasje mot DNO i Irak vil aksjen falle mye.

 

De er fremdeles særdeles små i denne bransjen, men lykkes de godt i både Irak og Jemen vil oppsiden være formidabel. Da vil oppgangen i år på 700-800% bare være en begynnelse.

 

Er funnet virkelig så store som First-analytikeren insinuerer, kan DNO bli en skikkelig rakett i 2006.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på verdien av selve DNO, har markedet priset selskapet til drøyt 3 milliarder. Tatt i betraktning bransjen (og estimater om oljepris på ca 58 i snitt for hele 2006) og funnene de er i ferd med å foreta, er den potensielle oppsiden formidabel.

 

Risikofaktoren er mest knyttet til sabotasjer eller motstand fra Irakiske myndigheter etter min mening. Men går det slik First-analytikern tror mht hastigheten i prosjektene, kan DNO også i 2006 bli den soleklare vinneren på Oslo Børs. First-analytikerns estimater mht potensialet i funnene våger jeg ikke tro på, for de blir litt for luftige.

 

Men, slik det ser ut akkurat nå, fremstår DNO som den aksjen med desidert størst potensiale av samtlige aksjer på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

DnBNOR skriver dette om DNO idag:

____

 

• Etter offentliggjøringen av de første resultatene fra letingen i Nord-Irak har DNO-aksjen

naturlig nok vært i sterk fokus på børsen. Funnene lover godt for avdekning av

kommersielle forekomster og det vil bli spennende å følge utviklingen videre.

 

Det gjenstår imidlertid samtidig betydelig risiko i forbindelse med disse funnene. For det

første er volumene i denne typen funn vanskelig å estimere. Geologisk aktivitet i dette

området har gjort strukturene mindre i størrelse enn det de er lengre syd. For det andre

gjenstår det politisk risiko både rundt det videre letearbeidet og en eventuell senere

kommersialisering.

 

Disse forekomstene går direkte til kjernen i den drakampen som

foregår om en fremtidig maktbalanse i Irak. Selv om det kan forventes at selskapet vil

kunne legge frem flere gode nyheter i tiden fremover er det altså betydelige skjær i

sjøen ledelsen må manøvrere mellom før disse ressursene reflekteres i

kontantstrømmen. DnB NOR Markets har en salgsanbefaling på DNO.

____

 

Det er vel liten tvil om at det er stor risiko i denne aksjen om dagen, kan gå til himmels på nye meldinger eller andre veien.

 

MEN SPENNENDE ER DEN! :)

 

...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om det finnes noe(n) selskp/megler som er mindre pålitelig enn DnB. Jeg minner om at DnB i sin tid gjennomførte en at av norges største ran fra aksjonærene ved å skive ned sine aksjer til null til tross for at det var milliardverdier i selskapet. Det kan synes som om den samme kjeltringskulturen har fortsatt idet DnB til stadighet kommer med salgsanbefalinger etter at de selv har solgt..... og aksjekursen stuper. Så laster DnB opp i bøtter og spann. Når de i all stillhet har kjøpt nok, kommer de med en kjøpsanbefaling. Og slik forsetter de. Kredittilsynet er oppmerksom på denne virksomheten og har lovet å sette inn mere ressurser for å slå ned på dette.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på verdien av selve DNO, har markedet priset selskapet til drøyt 3 milliarder. Tatt i betraktning bransjen (og estimater om oljepris på ca 58 i snitt for hele 2006) og funnene de er i ferd med å foreta, er den potensielle oppsiden formidabel.

 

Risikofaktoren er mest knyttet til sabotasjer eller motstand fra Irakiske myndigheter etter min mening. Men går det slik First-analytikern tror mht hastigheten i prosjektene, kan DNO også i 2006 bli den soleklare vinneren på Oslo Børs. First-analytikerns estimater mht potensialet i funnene våger jeg ikke tro på, for de blir litt for luftige.

 

Men, slik det ser ut akkurat nå, fremstår DNO som den aksjen med desidert størst potensiale av samtlige aksjer på Oslo Børs.

 

Hvordan kommer du frem til 3 milliarder? Børsverdien på DNO er 13,12 milliarder, tross dagens nedgang. Forøvrig er jeg enig i at DNO har et svært stort potensiale - uansett. Gikk forøvrig kortsiktig ut av DNO i åpningsauksjonen idag, men skal inn igjen ca 12-13 kr billigere - dvs. ca 52-53. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Megler1, gratulere med ett kanonår i 2005 - husker du var aktiv for ett år siden i din søken etter doblingskandidater. Og nå i ettertid ser jeg at du har truffet veldig godt med flere av dem.

 

Å avfeie DNB Markets som ett kjeltringforetak syns jeg imidlertid er noe drøyt, at de benytter anbefalinger til egen vinning kan muligens stemme - men det var ikke DnC som skrev ned sine egne aksjer til 0 under bankkrisen - det var staten som tok over forpliktelsene og eierskapet på bekostning av de tidligere eierne. I denne sammenhengen er det viktig å huske på at DnC var kraftig skakk kjørt og trengte påfyll av kapital. Den store stygge ulven er likevel staten, som i ettertid har hatt kjempeavkastning på eierskapet - som de fikk for kroner 0 - men har ikke gjort noe for å tilgodese de aksjonærene som tapte allt når DnC gikk dukken.

 

At de nå går ut med en salgsanbefaling av DNO er kanskje også noe rart, DNO er etter min vurdering i en situasjon nå som kan mangedoble verdiene - men det kan også gå til h.... Derfor vil jeg påstå at DNB har helt rett i sin bekymring for risikoen i DNO, men det er også en risiko for at det blir suksess i Irak - og da sitter kundene til DNB igjen med lang nese...

Link to comment
Share on other sites

Til Mr PW

Jeg er enig i at Staten har opptrådt uredelig ifm nedskrivning av aksjene i DnB(Ikke DnC som du skriver). At det var ledelsen i DnB som gjennomførte dette ranet, er det etter min mening ingen tvil om. Kåre Willoch som den gang satt i bankledelsen, gikk som kjent sterkt i mot nedskrivningen av grunner som jeg nevnte.

 

At DnB også har fått søkelyset rettet mot seg ifm. sterke anbefalinger får å berike seg selv/sine kunder, er godt beskrevet også på andre diskusjonsfora. Kredittilsynet har også merket seg denne avskyelige virksomheten.

 

At andre driver slik virksomhet, gjør det bare ekstra viktig å slå ned på og rapportere ALLE som driver med dette.

 

Ellers kan jeg bekrefte at jeg har gjort det godt siste året med DNO og BLO i spissen. Men jeg har ikke klart mere enn ca 220% i avkastning de siste 12 mnd. Men nå har jeg flyttet til utlandet og skal skjerpe meg. Når jeg nå får bredbånd i min leilighet på Kypros, skal jeg komme sterkt tilbake.

 

DNO er fortsatt min største plassering som jeg har stor tro på i tiden fremover. Dvs. IKKE SELG DNO.

Link to comment
Share on other sites

DNB Markets anbefaler aksjer for å hjelpe sine kunder, å påstå at det er ulovlig blir for dumt... Men jeg skjønner at du nå mener at salgsanbefalingen DNBnor har gitt ut er falsk, altså har de bare gitt den ut for at egne kunder skal kunne kjøpe billigere aksjer - altså mener du at DNBnor egentlig er positive til DNO.

 

DNB het DNC (Den Norske Creditbank) da staten måtte ta over styringen og aksjonærene tapte pengene sine, riktignok ba styret i DNC (som altså nå heter, DNB) om hjelp fra Statens Banksikringsfond, siden banker ikke kan gå til skifteretten og erklære konkurs som andre aksjeselskaper. At banken selv hadde skylden finns det liten tvil om, det var veksten (spesiellt i utlandet) som knakk banken da konjunkturen snudde.

 

Dersom du er intressert i historien og konklusjonen etter bankkrisen på begynnelsen av 90 tallet anbefaler jeg Smith rapporten, som er en rapport Stortingets granskningskommisjon har gjort i etterkant av bankkrisen.

Link to comment
Share on other sites

Alle som i går solgte ette DnBs anbefaling, fikk idag et skikkelig tab .... igjen.

 

Mr PW har rett i at DnB het DnC da aksjene ble nullet og at bankene selv hadde mesteparten av skylden for bankkrisen. Men mitt hovedpoeng var at banken hadde betydelige verdier - noen som i ettertid har vist seg å være i milliardklassen. Det var derfor Kåre Willoch så sterkt gitt mot at aksjene skulle skrives ned til null. Staten medvirket også til landsomfattende kampanjer for å få folk til å spare i aksjer og karakteriserte det som "sikkert som banken". Det var derfor etter manges mening uriktig og umoralsk å skrive ned verdiene til null.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kommer du frem til 3 milliarder? Børsverdien på DNO er 13,12 milliarder, tross dagens nedgang. Forøvrig er jeg enig i at DNO har et svært stort potensiale - uansett. Gikk forøvrig kortsiktig ut av DNO i åpningsauksjonen idag, men skal inn igjen ca 12-13 kr billigere - dvs. ca 52-53. Lykke til!

 

Jeg ser på Stocklink at selskapet har en markedsverdi på ca 3,3 mrd p.t. Da er det Stocklink som som må oppdatere tallene sine.

Link to comment
Share on other sites

Vi er enige Megler1, jeg ville bare påpeke at det var Statens Banksikringsfond som bestemte at grunnkapitalen var tapt - og at aksjene i banken skulle nulles. I ettertid var det lett å se at det var store verdier som vokste opp i DnB, og det har blitt kranglet om hvorvidt det var riktige vurderinger som lå til grunn for nullingen.

 

------------------

 

Om DNO's marketcap:

Antall aksjer: 226.210.000

Aksjekurs: 59,5

Market Cap: 13.459.495.000

 

Stocklink er ikke oppdatert på en god stund...

 

DNO eier vel en god del egne aksjer, hvordan man skal vurdere dette i forhold til market cap blir vel en smakssak.

Link to comment
Share on other sites

DNO i 200?

 

Meglerhuset justerer kursmålet på DNO opp til 75 kroner, men potensiell verdi på aksjen kan være over 200 kroner.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (2.1.06 16:53)

 

Fondsfinans anbefaler kjøp av DNO, melder Reuters.

 

"Vi har justert prismålet vårt til 75 kroner, etter å ha økt forventningene om reserveoppjustering til 690 millioner fat innen slutten av 2007, mens vi fortsatt har med en tung risikofaktor på grunn av reservene i Irak. Ikke justert for risiko ser vi en potensiell verdi på mer enn 200 kroner per aksje", skriver Fondsfinans i dag.

 

DNO-aksjen stiger 1,3 prosent til 60,25 kroner i dag.

Link to comment
Share on other sites

DNO - Drilling Report Nabrajah-9 - 05 January 2006

 

Oil Search reports that as at 0600 hrs Yemen time (+4 hrs GMT) on 4 January 2006, the Nabrajah-9 well was at 2648 metres Measured Depth (MD), 2366 metres True Vertical Depth (TVD), and preparing to conduct an open hole test within the Basement section over the interval 2178 metres to 2648 metres MD. Progress over the week was 274 metres.

 

During the week, strong oil and gas shows where recorded while drilling the Basement section over the interval 2375 to 2473 metres MD.

 

After the testing programme is complete, the forward plan is to drill ahead. The Total Depth of the well is planned to be between 2940 metres MD (200 metres TVD below the Total Depth of Nabrajah-5) and 3567 metres MD (3300 metres TVD), subject to hydrocarbon shows.

 

Nabrajah-9 is the second well in the first phase of the Nabrajah Basement appraisal/development programme. The well is located 2,7 kilometres north west of Nabrajah-5 and is being drilled as a deviated well. The objectives of the well are to appraise the Basement oil accumulation discovery by Nabrajah-5 and to provide oil production from the fractured Basement reservoir.

Link to comment
Share on other sites

Eni Norge har avsluttet undersøkelsesbrønn 7122/7-3

5.1.2006 [/size]

 

Eni Norge har som operatør for utvinningstillatelse 229, avsluttet boringen av undersøkelsesbrønn 7122/7-3 på Goliat Sør-strukturen. Utvinningstillatelsen ligger cirka 85 kilometer nordvest for Hammerfest og cirka 50 kilometer sørøst for Snøhvitfeltet.

 

 

Boringen ble gjennomført med boreinnretningen Eirik Raude på 343 meters vanndyp. Brønn 7122/7-3 ble boret til et total dyp på 2701 meter under havnivå og avsluttet i kalksteinsbergarter av perm alder.

 

Det ble påvist hydrokarboner i tre forskjellige nivåer i sandsteiner av trias alder. Olje og gass ble påtruffet i hovedreservoaret i Realgrunngruppen av sen trias alder. I tillegg ble det også påvist olje i Snaddformasjonen av samme alder og en oljekolonne i Kobbe formasjonen av midtre trias alder.

 

Funnet i de dypere formasjonene vurderes som svært positivt ettersom det påviser et petroleumspotensial som tidligere ikke er bekreftet i denne delen av Hammerfestbassenget. Funnet vil kunne få stor betydning for framtidig utforskning i tilstøtende deler av Barentshavet.

 

Brønnen ble ikke produksjonstestet, men det er gjennomført omfattende logging og kjernetaking for videre evaluering. Det planlegges videre boring i utvinningstillatelsen i 2006.

 

Boreinnretningen Eirik Raude vil bli overtatt av Statoil for å bore undersøkelsesbrønn 7227/11-1 S på Uranusstrukturen i utvinningstillatelse 202.

 

Rettighetshaverne i utvinningstillatelse 229 er:

 

Eni Norge (operatør) 65 prosent

Statoil 20 prosent

DNO 15 prosent

Kontaktperson i OD:

Eldbjørg Vaage Melberg, tlf. 51 87 61 00

Link to comment
Share on other sites

- F I R S T L O O K -

 

 

Title: Oil discovery in the third zone of Goliath wild cat and N-9 still reporting strong oil shows

 

 

Company: DNO

 

Recommendation: Buy

 

Share price: NOK 60

 

Target: NOK 67 (+NOK 2)

 

ENi announced that they found oil in the third deeper zone in the Goliath well. NRK indicates from their sources that the three new oil finds made by this exploration well increase reserves with 100 mb. Upstream sources have indicated more, but we chose to apply 100 mb in our NAV calculation. Based on the recent find we have increased our NAV applying the forward curve to NOK 76.8 (+NOK 1.3) and the NAV applying a USD 30/b real oil price to NOK 51.3 (+NOK 0.7).

 

Oil Search reported strong oil shows from a 100 m interval from last weeks drilling in the Nabrajah-9 Basement well. We do not change our NAV based on this report as this was already factored into the NAV. DNO will now conduct production testing of the interval so far. Later on they will continue to drill deeper. If the find movable hydrocarbons deeper down, we would have to increase our NAV.

 

Conclusion: We increase our target price to NOK 67 (+NOK 2) based on the new oil find in the third zone of Goliath. This improves the field economics considerably. We do not change our Nabrajah NAV estimate as we expected oil shows at this level in the well.

 

____

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt underholdende: To veldig positive nyheter på same dag, og kursen går ned. Det viser iallefall at det er mykje innbakt i kursen.

 

DNO er den rette aksjen for den risikovillige: Alt mellom 20 og 300 kroner aksjen er realistiske kurser eit år fram i tid.

Link to comment
Share on other sites

Aksjonær: Svindel i DNO

 

– Etter mitt syn er dette svindel, og det er trist at Oslo Børs ikke ser på forholdene, sier en oppgitt DNO-aksjonær til HegnarOnline.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (6.1.06 14:57)

 

En av HegnarOnlines lesere hevder shortselgere ønsker å stoppe en mulig kursoppgang i DNO-aksjen. DNO-aksjonæren, som er bosatt i Trondheim, sier det legges ut småposter rett under vanlige kursnivå i et forsøk på å få pilen til å peke ned.

 

– Det er shortere som ønsker å bryte oppgangspsykologien i DNO. Derfor selges det flere ganger småposter på 200 aksjer rett under gjeldende aksjekurs. Etter mitt syn er dette svindel, og det er trist at Oslo Børs ikke ser på forholdene, sier den oppgitte DNO-aksjonæren til HegnarOnline.

 

– Jeg har kontaktet markedsovervåkingen på Oslo Børs. Der fikk jeg beskjed om at det ikke har skjedd noen unormale handler i DNO i dag. Da vil jeg si de har lukket øynene godt. Oslo Børs er pill råtten. Den er en av de dårligste børsene i Europa, avslutter aksjonæren.

 

I skrivende stund omsettes DNO-aksjen for 58,75 kroner, opp 0,86 prosent. Tidligere i dag har aksjen vært oppe i 59,50 kroner og nede i 57 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Makan til tøv, dersom noen vil selge aksjene sine i DNO med 200 stk. hver tredje minutt så er ikke det ulovlig. Det er heller ikke ulovlig å handle med ett slikt mønster at en aksje faller på grunn av det.

 

Pill råtten børs asså.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aksjonær: Svindel i DNO

 

– Etter mitt syn er dette svindel, og det er trist at Oslo Børs ikke ser på forholdene, sier en oppgitt DNO-aksjonær til HegnarOnline.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (6.1.06 14:57)

 

En av HegnarOnlines lesere hevder shortselgere ønsker å stoppe en mulig kursoppgang i DNO-aksjen. DNO-aksjonæren, som er bosatt i Trondheim, sier det legges ut småposter rett under vanlige kursnivå i et forsøk på å få pilen til å peke ned.

 

– Det er shortere som ønsker å bryte oppgangspsykologien i DNO. Derfor selges det flere ganger småposter på 200 aksjer rett under gjeldende aksjekurs. Etter mitt syn er dette svindel, og det er trist at Oslo Børs ikke ser på forholdene, sier den oppgitte DNO-aksjonæren til HegnarOnline.

 

– Jeg har kontaktet markedsovervåkingen på Oslo Børs. Der fikk jeg beskjed om at det ikke har skjedd noen unormale handler i DNO i dag. Da vil jeg si de har lukket øynene godt. Oslo Børs er pill råtten. Den er en av de dårligste børsene i Europa, avslutter aksjonæren.

 

I skrivende stund omsettes DNO-aksjen for 58,75 kroner, opp 0,86 prosent. Tidligere i dag har aksjen vært oppe i 59,50 kroner og nede i 57 kroner.

 

Stakkars mannen er ikke fornøyd med 50% oppgang på en måned:-( tydlig at grådigheten tar overhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det er sannsynligvis mere kursmanipulering, eller svindel som du kaller det, enn vi liker å tro på Oslo børs. Da en kjent finansmann ble dømt for innsidehandel en tid tilbake, ble det uttalt at dette sannsynlivis bare var toppen av isfjellet.

 

Men naturlovene kan ikke engang svindlerne gjøre noe med. Dvs. de kan ikke hindre oppgang i forhold som skyldes utviklingen i oljeprisen eller analyser som viser økt sannsynlighet for funn av olje og gass.

 

Som kjent steg Oil(Brent) 2.83% på fredag til 62.86$ fatet. Normalt vil det føre til en god stigning for DNO i neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...