Jump to content

EME - hva nå


Laphroaig

Recommended Posts

Jeg har vært borte i Sveaas på 3 GF, helt siden han lurte oss småaksjonærer i Viking Suplay ships.

Den første var alt lyst og bra med karnape og champngne , for så neste gang var det dommedag med rudstykker med brunost.

Derfor solgte vi oss ut, Sveaas tok selskapet av børs og solgte senere suplayflåten med 20 gangeren.

Så Sveaas er en sleip foretningsmann som vet hva han gjør, og han skyr ingen lovlige midler.

 

Men jeg tror at en må ha mer en en ukes tålmodighet, før verdiene blir akkumulert.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Jeg er så flink asså!

 

Da andre selvutnevnte TA-eksperter anbefalte salg, kjøpte jeg i min uendelige visdom EME på 3.70 den 21. september (helt sant!). Siden jeg er landets ledende ekspert på regnskapsanalyse, sørget jeg for å ta gevinst før presentasjonen av 3Q04. Det var trolig bare jeg i hele kongeriket som skjønte at Ementor hadde både en oppblåst balanse og en urovekkende kontantstrøm. I stedet akkumulerte jeg så mye TOM at jeg sprengte VIP-limiten til min megler (helt sant!). Mange i markedet fryktet et negativt utfall av avstemmingen i Bundesrat. Noen selvutnevnte konspirasjonsteoretikere mente sågar å kunne lese dette utfra teknisk analyse. Men mitt uslåelige klarsyn fortalte meg noe annet. Ingen over - ingen ved siden! Jeg blir helt svimmel av min egen fortreffelighet!

 

:worship: :worship: :worship:

 

PS. For de som ikke skjønner sarkasme, så er foregående avsnitt myntet på den latterlige figuren Hammers. Faktaopplysningene er forøvrig i samsvar med virkeligheten, mens selvbildet er litt overdrevet, hehe.

Link to comment
Share on other sites

"Hva var det jeg sa"....var kun en hilsen til en annen skribent på forumet - som hater akkuret den formuleringen, men det skjønte selvsagt ikke du.

 

Denne 'hva var det jeg sa' holdningen bør du legge vekk Hammers, troverdigheten din synker til bunn når du må presentere slike innlegg hver gang du har rett.

 

-----------------

 

Kistefoss sin utskremte medarbeider, Korsvold, som vi må regne med er en sentral arkitekt i den pågående emisjonen, har håndtert dette på en særdeles klønete måte. Det må være lov å spørre om dette er gjort med hensikt, for å senke kursen slik at Kistefoss kan ta for seg i emisjonen.

 

Sveaas/Korsvold/Vibe er ikke akkurat noen nybegynnere innen finans, og de jobber selvsagt for å maksimere verdiene til sin arbeidsgiver... Altså Kistefoss.

Link to comment
Share on other sites

Det var litt rart å lese i DN etter jeg skrev innlegget under, det samstemmer jo helt.

 

Alfred Bergs analysesjef sikter til spekulasjonene om at Christen Sveaas og hans investeringsselskap Kistefos forsøker å kjøre Ementor-kursen i bunn for å ta over selskapet.

 

- Det reelle kapitalbehovet i det korte bildet er veldig lite, men man later som om man har fryktelig dårlig tid. Det skaper panikkstemning. I realiteten har ingen av de tingene det ble snakket om på presentasjonen igår noen kortsiktig cashflow effekt. Jeg tror DnB var villig til å låne dem mer, sier Sundstø.

Link to comment
Share on other sites

Her går det jaggu unna gitt! EME omsatt sist på 2.82. Hvis man legger sammen markedsverdien ved børsslutt tirsdag og emisjonsprovenyet får man NOK 1175.8 millioner. Dividert på det nye aksjeantallet (381 903 146) får man 3.08 kroner/aksje. Dette er altså den kursen som gir tilsvarende selskapsverdi som før lynnedslaget.

Link to comment
Share on other sites

Hallo !!

 

Ementor fikk emisjonstilbud - sa nei

 

Torsdag 21. oktober 2004 kl. 11:42

Skrevet av: Sigvald Sveinbjørnsson - iMarkedet

 

For tre uker siden kunne Ementor hentet inn penger i en emisjon på børskurs. Men styreformann Åge Korsvoll nektet å ta i mot. Nå henter selskapet inn penger til kurs 1,5 pr. aksje.

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

Link to comment
Share on other sites

CAR har tatt feil før, men denne gang traff de 100%

 

 Spår EME-rally    

Analytiker mener det er på tide å holde kjeft og kjøpe aksjer i Ementor.  

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (21.10.04 12:22)

 

 

 

Relaterte artikler  Se aksjeticker

- Sundstø: Panikk   - Sundstø: En tragedie

- Slik blir EME-emisjonen   - Sundstø varsler krig

 

- EME

 

I dagens morgenrapport fra Corporate Advice & Research får Ementor en kjøpsanbefaling. ”Hold kjeft og kjøp aksjer”, er dommen.

 

– I går kastet de siste optimister kortene og sørget for en overreaksjon. Vi forventer at det før børs i dag vil bli annonsert en emisjonskurs. Faller prisen ned mot emisjonskursen anbefaler vi å kjøpe. Vi tror emisjonen blir lett å fulltegne og at det kan bli vanskelig å få aksjer, skriver analytikeren.

Link to comment
Share on other sites

Korsvold måtte krype til korset og endre struktur. Har har prøvd å gjøre en god jobb for sin arbeidsgiver, men glemte hvilken hatt han hadde på seg. Dette er synd for Korsvold for det har hans troverdighet som nå er ødelagt - ikke Sveaas'. :oops:

 

Her er det helt klart at styreformannen ikke ser klart og bør sendes på båten. Det har han vel forstått selv. Virker som 60-åringen er i ammetåke. Han har heller ikke vist noen forståelse for det markedet han jobber i og EME trenger nok noen med bedre forståelse i styrerommet også.

Link to comment
Share on other sites

- En tragedie

Den lave kursen fører til at dagens aksjonærer blir kraftig utvannet.

 

 

- Dette er en tragedie for det norske kapitalmarkedet, uttaler analysesjef Morten Sundstø i Alfred Berg til dn.no torsdag.

 

 

Styreleder Åge Korsvold i Ementor sier at han ikke forstår kritikken.

 

 

- Jeg tror at det er så mange som mener noe om Ementor at jeg tror at kritikk ville det vært uansett, sier en noe oppgitt Korsvold til TV 2 Nettavisen.

 

Vurderte aldri å stoppe

Flere analytikere mener emisjonen burde vært droppet da aksjekursen kollapset, og påpeker at Ementor ikke har noe akutt behov for penger. Korsvold framholder at styret aldri vurderte å droppe pengeinnsamlingen.

 

 

- Når vi først har gått til markedet, vil vi gjennomføre. Styret har sagt at selskapet har et kapitalbehov. Vi mener da det ville være uheldig for selskapet å gå bort fra dette. All usikkerhet om Ementors finansielle posisjon er nå fjernet, sier han.

 

 

Korsvold er særlig oppgitt over at flere har kritisert Ementor for å komme med mange dårlige nyheter på én gang.

 

 

- Den kritikken skjønner jeg rett og slett ikke. Noen må ha blitt litt varme i holdet her, sier han, for fortsetter.

 

 

 

- Det som er uansvarlig, spesielt i en emisjonssituasjon, er å prøve å skjønnmale et bilde. Vi har en forpliktelse og et ansvar for å legge den informasjonen fram for at aksjonærene skal ha et best mulig bilde når de skal vurdere prisfastsettelse og beslutte hvor mange aksjer de skal tegne seg for.

 

Endret kurs

Korsvold påpeker at beslutningene om å endre opplegget for emisjonen, ble tatt under stor usikkerhet. Styret visste at emisjonsplanene ville føre til markedsreaksjoner, men Korsvold er overrasket over at kursen raste over 40 prosent.

 

 

- Gitt at du vet at det kommer mye informasjon, er det ganske stor usikkerhet knyttet til hvordan markedet vil reagere på informasjonen. Det er vanskelig å prise en emisjon og stille en garanti med den usikkerheten som er, framholder han.

 

 

Onsdag kveld bestemte styre seg for å gjennomføre emisjonen som en rein fortrinnsrettsemisjon. Korsvold mener opplegget best ivaretar hensynet til likebehandling av både små og store aksjonærer.

 

 

- Når markedet reagerer såpass kraftig ned, er det for meg ingen prestisje knyttet til en bestemt emisjonsform. Det eneste som teller, er at man får inn pengene. Med den informasjonen vi satt med i går kveld, var det ganske enkelt å skifte til en fortrinnsemisjon med en lav tegningskurs. Jeg vil mene at vi under ganske stor usikkerhet har valgt en form som fungerer bra, oppsummerer styrelederen.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som kjøper EME idag(om det er noen)

 

EME trenger kapital og derfor utsteder de 150mill nye aksjer til 1,50 til dem som er aksjonærer fra før den 4.nov.

 

Jeg tipper man kan få aksjer i bøttevis rundt. 1,50-1,90 rett etter emisjonen. Dagens kurs ligger på 2,90. Klar SHORT anbefaling fra meg..

Samme sjedde med PAN fish for noen mnd siden.

Emisjonskursen ble 2kr. folk løpte å kjøpte som gale og kursen sto i rundt 4kr. etter emisjonen ----> ned til under 2..

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy.

Jeg må bare få besvare ditt innlegg fra i formiddag.

 

I motsetning til DEG har jeg BEVIST hva jeg står for.

At ikke du skjønner bæret av TA - og ikke har tro på systemet får være din sak.

 

På dette forumet har jeg KUN (så vidt jeg husker) uttalt meg om 2 aksjer (bortsett fra et par løse kommentarer til TOM-gutta) - og begge er ut fra hva jeg SER i TA:

 

1. EME: Katastrofe på gang......da kursen sto i ca 5,- i august. :thumbup:

2. FJO: Jeg advarte sterkt i overkant av kr 3,- :thumbup: da DU kom med din klassiker: Man skal høre mye før øra ramler av !

 

JEG har levert varene - mens du fortsatt vegrer deg for å gå opp til eksamen !

 

Hilsen Hammers :king:

 

PS: i "Claret and blue"

(forhåpentligvis ikke i West Ham - drakt) - da KAN det ikke være andre enn Enga'gutten dere observerer :D !

Link to comment
Share on other sites

Mulig vi er nær en topp nå og ny nedgang i forbindelse med emisjonen. Tror neppe denne går til himmels før vi ser emeisjonen på plass. Bra at vi fikk denne sterke rekylen som gav gode tradingmuligheter intradag for mange av oss.

 

turn

 

Liker aller best å kjøpe billigaksjene som kommer i etterkant av emisjonene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke brudd på Covenants - forventet økning i Q4

 

-Vi har ingen covenants som skulle tilsi at vi må få korrigert de, sier Mjåtvedt til TDN Finans torsdag, og avkrefter at emisjonen skal skyldes brudd på lånebetingelsene.

 

Ementors gikk med minus 55 millioner kroner i driften på kontantstrømsbasis, mens nettoendringen i kontanter i tredje kvartal ble minus 96 millioner kroner.

 

-Endringen er på samme nivå som i fjor. Den økte med 50 millioner fra annet kvartal til tredje kvartal i fjor og gjorde det samme i år. Tredje kvartal er vanligvis det dårligste kvartalet rent cashmessig. I fjerde kvartal venter jeg at kontantstrømmen fra operativ drift skal dra seg oppover igjen og at vi skal ha en positiv utvikling, sier Mjåtvedt til TDN Finans. Link

 

Dette sett i sammenheng med den nedadgående trenden i arbeidskapital setter styret i søkelystet for begrunnelsen for emisjon. Spesielt styreformannen. Nå virker det som om Styret har et forklaringsproblem på emisjonen og administrasjonen (med godkjennelse av Jensen) lekker motstridene informasjon.

Er det kjøret fra Sveaas som ligger bak Jensens avgang? Disse gutta vil jeg ikke jobbe videre med og kan ikke si noe nå????? Dette lykter gammel fisk, hvis det er noe annet avfall...

 

Noen som tror Kistefoss stod bak kjøpene igår? Eller har ASC plutselig blitt fryktelig bullish på EME og råder alle sine kunder å kjøpe nå. Blir spennende hvis Kistefoss nå øker eksponeringen. Da har styreformannen avslørt motivet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tre som vokser opp i himmelen, ei heller kursen i EME. :!:

Neste uke burde shorterne kjenne sin besøkelsestid, for her burde være gylne muligheter for den med "sprek"

investerings-strategi. :!:

 

Verre enn fryktet    

Analytiker mener situasjonen i Ementor er kritisk.  

 

Artikkel av: (23.10.04 09:23)

 

 

 

Relaterte artikler  

- Megler om Ementor   - - Kjøpsmulighet i Ementor

- Sundstø: - Selg   - Alt om Ementor-krakket

 

 

 

 

Analytiker Didrik Kjeldahl i Fondsfinans nedgraderer Ementor etter de svake kvartalstallene. Han mener at situasjonen er verre enn fryktet i det kriserammede selskapet. Og det er kontantstrømmen han trekker frem som virkelig ille. Allerede etter halvårspresentasjonen var Kjeldahl negativ, og de siste tallene har ikke gjort han mer positiv til Ementor.

 

- Ting har ikke gått som forventet, sier Kjeldahl til Finansavisen. Han forventer at selskapet fortsatt vil slite i det danske markedet.

 

Og vår nye storinvestor i EME har ikke så vedlig mye å vise til fra før :!:

 

Den nye storinvestoren i Ementor, Jens Ulltveit-Moe, lykkes ikke like godt med alt han gjør. Tre av fire investeringer han har gjort på Oslo Børs har vært mislykket. Det viser en gjennomgang Finansavisen har gjort.

 

Men i krig og aksjeinvesteringer er det meste lov, og det er bare en ting som er sikkert;

Står du utenfor, tjener du null. :idea:

 

Ha en god helg!

Hoff@

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at mange er i gang med å shorte EME i neste ukes aksjekonkurranse både på aksjeforumet.no og på imarkedet.no. Det er mulig jeg tråkker på noen tær her, men denne saueflokkmentaliteten vitner om manglende forståelse for emisjoner generelt og situasjonen i Ementor spesielt. Utgangspunktet mitt er at tallene for 3Q04 var som forventet, og at forrige ukes turbulente kursutvikling skyldtes den mye omtalte emisjonen. Kursfallet på onsdag var til en viss grad forståelig, selv om den etter min mening var i overkant panikkartet. På dette tidspunktet innebar emisjonen en utvanning av eksisterende aksjonærer på en ubestemt kurs. Denne usikkerheten resulterte i at mange lempet ut aksjen.

 

På torsdag morgen kom imidlertid meldingen om at det skal gjennomføres en fortrinnsrettsemisjon på kurs 1.50. Nå er det faktisk slik at det er revnende likegyldig hvilken kurs en emisjon blir foretatt på såframt man opprettholder sin eierandel. At enkelte allikevel valgte å selge på 2.12 er bortimot det mest hjernedøde valget på Oslo Børs i år. De fikk umiddelbart sin velfortjente straff i og med at Umoe Invest benyttet sjansen til å støvsuge markedet for billige aksjer.

 

Poenget er at EME er et like godt eller dårlig kjøp som før emisjonen ble varslet. Det har ikke skjedd noe som helst som tilsier at Ementors eventuelle langsiktige potensial har forverret seg. Det faktum at det skal gjennomføres en emisjon på 1.50 betyr definitivt ikke at kursen skal ned på dette nivået. Det kan jeg faktisk garantere at den ikke skal. Etter emisjonen vil en kurs på 3.08 prise Ementor på samme nivå som på tirsdag. I utgangspunktet bør kursen på EME være på dette nivået på mellomlang sikt. Det betyr ikke at det lønner seg å selge EME nå på 3.54. Grunnen til det er at man også shorter en tegningsrett på å kjøpe 0.6468 aksjer til 1.50. Disse må i så fall kjøpes til markedspris før man dekker seg inn igjen.

 

Hvis jeg hadde en pistol mot tinningen, ville jeg heller ha valgt å kjøpe EME nå. For det første har kursen vært på 7.59 så seint som i februar. Når det nå ser ut som en større aktør har fattet interesse for aksjen, skal man ikke se bort fra at Ementor er i ferd med å snu skuta. Da vil det bli dyrt å sitte short. Trolig vil Ulltveit-Moe benytte eventuelle kursfall til å akkumulere ytterligere. Samtidig lurer Sveaas/Kistefoss på sidelinja. Det er vel riktig å si at Ementor er "i spill" nå. Og hva hvis hele emisjonen blir nedstemt og erstattet av banklån eller salg av enkeltdeler? Er det da noen grunn til å forvente kursfall?

 

Heldigvis er aksjekonkurransen uforpliktende. (Personlig har jeg aldri funnet det spesielt givende å spille poker om fyrstikker.) De som velger å shorte EME på ordentlig risikerer å få seg en dyrkjøpt lærepenge.

 

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk rett i at Ementor er i spill. Sveeas kastet seg i går med på karusellen som Ulltveit-Moe startet i forrige uke:

 

Kistefos AS, et selskap hvor Ementor ASA`s styremedlemmer Åge Korsvold og Ditlef de Vibe er ansatt, har den 25. oktober kjøpt 9.450.000 (4,1%) aksjer i Ementor ASA til kurs kr 3,71 pr aksje, hvorav 750.000 (0,3%) aksjer ble kjøpt etter børsens stengetid til kurs kr 3,57 pr aksje.

 

Kistefos AS har etter dette en beholdning av eide aksjer på 9.461.146 (4,1%) og kontrollerer nå totalt 26.209.463 (11,3%) aksjer gjennom terminkontrakter og utlån av aksjer, tilsvarende totalt 15,4%.

 

Christen Sveaas og selskaper kontrollert av ham har i tillegg en beholdning på 11.201.600 aksjer gjennom terminkontrakter, tilsvarende 4,8%. Samlet beholdning av eide aksjer for Kistefos AS og Christen Sveaas utgjør 4,1% og for kontrollerte aksjer gjennom terminkontrakter og utlånte aksjer 16,1%, samlet eide og kontrollerte aksjer utgjør således 20,2%.

 

EME falt allikevel fra 3.57 til 3.22 (-9.8%) etter å ha vært oppe på 3.78 (+5.9%) tidligere på dagen. Volatiliteten er det således intet å utsette på. All honnør til de som tør å shorte EME når både Umoe og Kistefos åpenbart er interessert i selskapet. ASC nettokjøpte totalt 20.899k aksjer på onsdag, torsdag og fredag. Av disse ble 12.500k flagget av Umoe. I går og i dag har ASC nettosolgt totalt 6.431k. Dette betyr at de sitter igjen med 1.968k aksjer netto fra og med onsdag i forrige uke. Jeg velger å tolke dette dithen at Umoe ikke ønsket å ta mer enn de nevnte 12.5 millioner aksjene, og at ASC muligens ønsker å kvitte seg med den etterhvert lille gjenstående resten.

Link to comment
Share on other sites

Ementors styreformann Åge Korsvold prøver etter beste evne å avlive spekulasjoner.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (27.10.04 14:13)

 

Christen Sveaas’ høyre hånd i Kistefos, Åge Korsvold, heller kaldt vann i årene på dem som ønsker oppsplitting og salg av IT-selskapet Ementor. Dersom styret hadde hatt informasjon som kunne påvirke verdifastsettelsen av Ementor ville det vært vanskelig juridisk å forsvare den siste tids aksjekjøp fra Kistefos.

– Vi er i en innsideposisjon, og alt vi vet som er børssensitivt ble meldt i forrige uke, sier Korsvold til DN.

 

I et innlegg i dagens utgave av DN skriver Korsvold følgende: ”Markedets kommentarer om et utsalg av Ementor anser jeg ikke for å være i aksjonærenes langsiktige interesse”.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

EME - Opp eller ned videre?

 

EME falt stygt i dag, eller gjorde den det? På papiret falt kursen fra 3.39 til 2.90, men det skyldes selvsagt at dette var første dag aksjen noteres ekslusiv tegningsrett i den planlagte emisjonen. Faktum er at EME i virkeligheten har steget 14.2% denne uka. De som stusser over denne påstanden bør sjekke følgende utregning:

 

:arrow: La oss si at man kjøpte 10000 EME forrige fredag til kurs 3.21. Hvis vi for enkelhets skyld ser bort fra kurtasje, kostet disse altså NOK 32100. Hvis man satt på disse aksjene ved børsslutt i går, har man rett til å kjøpe ytterligere 6468 EME til kurs 1.50. Man må altså ut med ytterligere NOK 9702 i emisjonen, hvilket gir et samlet utlegg på NOK 41802. Snittkursen blir altså 41802/16468 = 2.54 kroner/aksje. Med dagens sluttkurs på 2.90 har man da en avkastning på 14.2%. Ved kjøp til sluttkursen fredag 22.10 på 3.54, ville avkastningen blitt 5.9%.

 

Jeg står derfor ved mitt tidligere innlegg om at det ikke ville lønne seg å hive seg på resten av saueflokken og shorte EME. I teorien kunne man shortet EME på 3.21 forrige fredag og kjøpt tilbake til 2.90 i dag. På papiret ser det ut som man da har oppnådd en avkastning på 9.7%, men dette er en ren illusjon. For det første ville ingen ved sine fulle fem ha lånt bort aksjer før generalforsamlingen uten å kreve å få tilbake de samme aksjene PLUSS emisjonsaksjene. Pr. i dag ser det ut til å bli en dyr affære å dekke seg inn. For det andre er aksjeantallet økt, slik at 10000 aksjer ikke representerer den samme eierandelen som før. La oss si at man selv eide 10000 EME som man solgte til 3.21 forrige fredag. Hvis man kjøpte disse tilbake i dag på 2.90 har man økt kontantbeholdningen med NOK 3100. Dessverre har man da blitt utvannet siden det totale aksjeantallet har økt med 64.68%. Dermed har man gitt avkall på en betydelig andel av framtidig inntjening. Noen gevinst har man jo heller ikke siden man vitterlig kjøpte de opprinnelige aksjene på høyere kurser enn 2.90.

 

Hva så med kursen videre? Mange vil nok mene at dagens kursstigning var irrasjonell. Korrigert for emisjonen sluttet EME på 2.65 i går. Man må dog ikke glemme at aksjekursen de siste ukene har vært styrt av psykologiske faktorer hvor mye negativt har vært innbakt. Det blir for enkelt å si at gårsdagens sluttkurs representerer fair value. Etter min mening er det mer relevant å se hva som var situasjonen FØR den ulykksalige emisjonsmeldingen. Den 19. oktober var aksjeantallet som sagt 231 903 146 og sluttkursen 4.10, hvilket betød at børsverdien var NOK 950.8 millioner. Nå er i realiteten det totale aksjeantallet 381 903 146. Ved kurs 2.90 gir det en børsverdi på NOK 1175.8 millioner. I og med at det hentes inn NOK 225.0 millioner i emisjonen, prises Ementor med en "rabatt" på (1175.8 - 950.8 - 225.0) = NOK 68.3 millioner i forhold til før ballet startet.

 

Dette er egentlig ikke særlig mye. På den ene siden kan det derfor argumenteres med at aksjemarkedet generelt ikke er i stand til å foreta de ovenstående utregninger, og at kursen vil falle når emisjonsaksjene kommer i markedet. På den andre siden bør vel Ementor strengt tatt prises høyere etter å ha blitt refinansiert. Utsiktene for en emisjon har jo hemmet kursutviklingen det siste halvåret. Dessuten må det vel være positivt at det har kommet inn en langsiktig investor med styrerepresentasjon (Jens Ulltveit-Moe)?

 

Mitt tips er derfor at EME nok vil falle på kort sikt, men at det etter at emisjonsaksjene er absorbert i markedet er duket for langsiktig oppgang. Dette forutsetter selvsagt at driften blir mer lønnsom. For sikkerhets skyld solgte jeg aksjene mine i dag og sitter kun på tegningsrettene. Videre kursstigning er derfor helt OK for meg. Skulle derimot kursen falle, er jeg klar for å akkumulere.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Engabhoy, mulig det er min logikk som har en brist, men jeg kommer frem til at verdien har økt 18,55% siden sluttkurs forrige fredag.

 

Sluttkurs forrige fredag var 3,21-

Sluttkurs nå var 2,90- ex. retten.

 

Hver aksje gir rett til 0,6468.

 

Retten har er verdi på 1,4- (2,9 - 1,5)

 

Verdi av rett og aksje akkurat nå: 2,9 + (1,4 * 0,6468) = 3,80-

 

Differansen på 3,21 og 3,80 skulle være 18.55%

Link to comment
Share on other sites

Takk for dine synspunkter, Pirelli! Neida, det er ingen brist verken i din logikk eller ditt regnestykke. Ihvertfall ikke på papiret (da tenker jeg fortrinnsvis på regnestykket, hehe). Det er flere måter å se dette på:

 

:arrow: Du tar utgangspunkt i at tegningsrettene skal børsnoteres, og at den implisitte verdien av disse er 1.40 kroner ved børsslutt fredag. Denne forutsetningen kan imidlertid diskuteres. For det første er det ikke gitt at tegningsrettene prises "korrekt" i forhold til implisitt verdi til enhver tid. En slik tegningsrett er i prinsippet ekvivalent med en kjøpsopsjon og bør derfor prises tilsvarende. Tidlig i tegningsperioden kan det tenkes at den vil prises med en tidspremie fordi den gjør det mulig for investorer å øke gearingen mot framtidig kursstigning av underliggende. (Dette vil i så fall styrke din konklusjon om at avkastningen er høyere enn min utregning.) Tilsvarende kan det tenkes at det de siste timene av tegningsperioden vil oppstå en situasjon hvor tradere lemper ut billige tegningsretter fordi de ikke har kapital eller av andre grunner ikke ønsker å delta i emisjonen. For det andre er faktisk ikke tegningsrettene børsnotert ennå. Det betyr at man umulig kan realisere den implisitte papirgevinsten. Jeg registrerer at folk allerede er i gang med å shorte EME fordi de mener kursen skal ned. Hvis de får rett kan vi fort havne i en situasjon hvor avkastningen blir lavere enn mitt regnestykke.

 

:arrow: Jeg tar utgangspunkt i den avkastningen man faktisk har hatt mulighet til å realisere denne uka. Man kunne f.eks. kjøpe 10000 EME foregående fredag til 3.21 og selge disse i går for 2.90. I tillegg kunne man shortet ytterligere 6468 EME på 2.90, for deretter å dekke seg inn i emisjonen ved å benytte seg av sine tegningsretter (kjøp 6468 EME til 1.50).

 

:arrow: På Oslo Børs sine sider oppgis den offisielle sluttkursen på fredag 29. oktober til å være 2.51. Jeg har ikke skjønt bakgrunnen for avviket mellom denne kursen og min utregning (2.54). Sluttkursen på 2.65 torsdag 4. november stemmer dog med min regnemåte. Uansett er den "offisielle" kursstigningen på EME i uke 45 da 15.5% (2.51 -> 2.90).

Link to comment
Share on other sites

EME stuper.. Vil nok gå mot 1,50 som jeg har spådd tidligere.. Var desverre for tidlig ute med shortingen i konkuransen.

 

Sveås og bandittgaleien hans fortsetter å leke seg i markedet.

 

Børsmelding mandag:

 

EME - FLAGGING

-

 

Kistefos AS, et selskap hvor Ementor ASA`s styremedlemmer

Åge Korsvold og Dag Sørsdahl er ansatt har den 8. november

gjennomført et utlån av 7.214.463 (3,1%) aksjer i Ementor

ASA.

 

(..) Shorter han??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...