Jump to content

EME - hva nå


Laphroaig

Recommended Posts

Ementor har hatt en interessant utvikling de siste 12-14 månedene. Egentlig liten endring på kursen, den bikket rundt 6 den gang også, for så å falle gjevnt og trutt for igjen å være tilbake etter et par rettede emisjoner og dertil utvanning av aksjene. Således er den kommet sterkere tilbake.

 

I disse dager står og faller kursen omkring "sykehuskontrakten", noe som mange har meninger om ut i fra konkurrentene, meglerhusenes kjøp/salg. osv...

 

Hva tror du?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

EME holdt seg meget bra selv uten sykhuskontrakten, nå er nok investors forventninger hengt på Q4 tallene. Det er fare for at tallenen ikke er så bra som markedet forventer, og nå har jo Arne J. vært svær i kjeften tidligere.

 

Er dette siste sjanse for Arne J i EME? I tilfelle har nok solariumskjeden Brun og Blid en jobb til mannen.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Noterer meg atr andre også har smaksløkene iorden. Er selv faktisk medlem i LAPHROAIG- klubben, og eier av 1*1 meter på øye der ute..

 

Favoritten min, visste ikke at det var så mange som ahdde oppdaget den.Har smakt alle 3,men den sterke på 57,5 er best... synes jeg.

 

EME ville jeg ikke satset på.

 

OTR og for å gamble litt HND og bulkaksjer

 

God helg

Link to comment
Share on other sites

"Laphroaig" er en god venn av meg og vi har hatt et nært og kjært bekjentskap de siste 30 år. - Selv om den har utviklet seg noe mere kommersiellt de siste 10 årene er vi begge trofaste venner.

 

I en tråd på HO før jul gikk diskusjonen en høy gang, og som ny på forumet spurte og grov jeg om det meste. "Pirelli" hadde tålmodighet og svarte, mange ganger, og i all skrivingen oppfordret han alltid gjestene til å bruke nick. Da jeg neste gang ville spørre om noe lå jo oppfordringen i hans innlegg og mine øyne bare fallt på det varemerket som var nærmest.

 

Forøvrig burde jeg vel snart ha flere mål tomt på Islay....

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har også tatt for meg av kvalitetsprodukt fra Ilay. Ser med glede at også Dagens Næringsliv har begynt med litt fornuftig dekning av dette temaet.

 

Om EME: Denne aksjen lagger klart i utviklinga. Det har vore annonsert at skuta er snudd fleire gonger. Dersom dei greier å visa at problema i selskapet er løyst, har denne aksjen mykje å gå på. Men eg trur ikkje at det blir ATH med det første....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne topic'en druknet litt i Whisky, men det er på tide å ha EME litt i bakhodet nå kanskje. Jeg har selv ikke vært inne i aksjen på flere måneder, men denne uken blir nok avgjørende for selskapets aksjonærer.

 

Ementor har jo vært inne i en veldig lang omstilling til det vanskelige markedet, det har utvilsomt gått ut over topplinjen. Bunnlinjen har vært rød veldig lenge, og det er forventet at EME nå leverer positv bunnlinje i Q4.

 

På torsdag legger Ementor frem sine kvartalstall. "Ementor har hatt markedet i ryggen og muligheten er til stede for at de overgår forventningene. Men viktigst blir det likevel hva de sier om utsiktene fremover", sier analytiker Eirik Hernes Larsen i First Securities til TDN Finans.

 

Noen som vet hva forventningene er?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ementor er gjerne en aksje som er toneangivende også på de andre IT aksjene hos oss.

 

Etter at den sist var omtalt her på forumet har den vist gode takter og steget meget godt sammen med OSE generellt. Den forventede nedturen som tapet av storkontrakten uteble og flere anbefalinger har gitt den et pent løft frem til i dag. - Straks det ble negative tendenser i børsmarkedet generellt fikke EME en kraftig nedtur som her vises med en graf. Merk fallet ut og ned av trenden.

 

pplot.php?paper=EME&exchange=OSE&from=20030809&to=20040224&period=100&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=20&tc_date=20040225&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg greid å få en kjapp daytrade til å bli en langsiktig investering i EME.

 

Noen som har en anelse om utviklingen videre?

 

Merker forøvrig at den grafen jeg limte inn nedenunder oppdateres fra dag til dag. Det gir jo en fin historisk oversikt, men den blir jo missvisende i forhold til innlegget den gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Synes denne er et lite plaster på såret etter konkurransen om storkontrakten for en tid tilbake.

 

Onsdag 14. april 2004, 15.04

 

Ementor får mindre beløp av Helsebygg Midt-Norge

OSLO, 14 april (Reuters) - Det er oppnådd enighet mellom Helsebygg Midt-Norge og Ementor Norge i saken om anskaffelse av ikt-utstyr til det nye universitetssykehuset i Trondheim, hvilket innnebærer at Ementor (Oslo: EME.OL - nyheter) får et mindre beløp i kompensasjon, ifølge en pressmelding.

 

Både Ementor Danmark og Ementor Norge utvider sitt samarbeid med Helsebygg og Helse-Midt Norge, opplyses det.

 

"Ementor har opptrådt ryddig i denne saken og jeg gleder meg til å utvikle samarbeidet med Ementor-konsernet", heter det i en kommentar fra administrerende direktør Johan Arnt Vatnan i Helsebygg Midt-Norge.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i dag la Ementor frem kvartalstall som slo analytikernes forventninger. Ifølge styret i IT-selskapet ser fremtiden lys ut.

– Styrets oppfatning er at selskapet forbedrer sin konkurranseposisjon og er godt posisjonert for vekst i et sterkere marked, skriver Ementor i en melding.

 

Denne positive meldingen tok markedet meget godt i mot og aksjen endte opp 71 øre eller 13,26% - Det er meget godt.

 

Flere meglere har i dag kommet med vurderinger og her er et knippe:

 

"Analysesjef Morten Sundstø i Alfred Berg ABN Amro sier til Reuters at han er imponert over utviklingen i Ementor. Han utelukker ikke at IT-selskapet blir kjøpt opp. – Når selskapet etter hvert har blitt friskmeldt, er det en interessant oppkjøpskandidat. Det er flere både i Norge og utlandet som vi tror vil være interessert i å ta tak i dette selskapet. De kan få det rimelig billig på dagens nivå, avslutter Sundstø."

 

"Ementor la tirsdag morgen frem et EBITA-resultat på minus to millioner kroner, mens det var ventet et resultat på minus syv millioner kroner, ifølge estimater innhentet av TDN Finans.

– Resultatet for første kvartal isolert sett er ikke så veldig viktig, men marginbildet ser greit ut og alt ligger dermed til rette for en god utvikling i andre halvår etter at selskapet har vært gjennom fire år med restrukturering. Vi regner med at aksjen reagerer opp i en ellers sterk teknologisektor, sier en megler til TDN Finans."

 

"Ementor er dagens vinner på Oslo Børs etter at selskapet overrasket med hyggelige kvartalstall. Selv om verdien på IT-selskapet i dag har økt med 11,21 prosent ønsker ikke analytiker Nils Ove Kjerstad i Terra Fonds å friskmelde selskapet fullstendig.

– Det var bedre enn ventet, men ikke så fryktelig mye bedre. Det er andre kvartal som blir kritisk - det er da vendepunktet og plussresultat ventes, sier Kjerstad til TDN Finans."

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Delphi Fondene har gjennomført en teknisk analyse av Ementor.

 

– Ementor utløste et nytt negativt signal ved bruddet ned gjennom støtten ved 5,25 kroner. Aksjen har imidlertid reagert noe opp igjen den siste tiden og ligger nå rett i underkant av dette nivået som nå representerer et teknisk motstandsnivå, skriver analytikeren.

 

– Det kreves imidlertid et brudd opp gjennom de tidligere toppene i overkant av syv kroner for å utløse et kjøpssignal i aksjen. Ved videre fall vil neste støttenivå på undersiden ligge omkring de tidligere bunnene i overkant av tre kroner, avslutter analytikeren.

 

I skrivende stund omsettes Ementor-aksjen for 5,16 kroner.

 

pplot.php?paper=EME&exchange=OSE&from=20031109&to=20040527&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=15&tc_date=20040527&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ementor har de siste ukene ligget under støttenivået rundt 5,20 og greide i dag et gjennombrudd og avsluttet på 5,29.

 

Et opsjonsprogram for ansatte var trigger til denne økningen:

 

Tirsdag 15. juni 2004, 9.31

 

Ementor tildeler 8,5 mln opsjoner til nøkkelansatte.

 

OSLO, 15 juni (Reuters) -

Ementor tildeler i henhold til fullmakt et opsjonsprogram på 8,5 millioner opsjoner til sine nøkkelmedarbeidere, ifølge en børsmelding.

 

Programmet har en varighet på tre år og innløsningskurs er 5,47 kroner. Konsernsjef Arne A. Jensen omfattes ikke av dette opsjonsprogrammet.

 

Øvrige kommentarer sakset fra iM...

 

 

Tror ikke på resultatvarsel fra Ementor

 

 

Tirsdag 15. juni 2004 kl. 13:07

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

 

 

Meglerhuset First Securities tror at sjansen er lav for et resultatvarsel fra Ementor og Arne A. Jensen på andre kvartalstallene. Det skriver meglerhuset i en melding.

 

First Securities skriver til sine kunder at Ementorstyrets godkjenning av et nytt opsjonsprogram tirsdag, er positivt for selskapet.

 

Opsjonen er satt til pris 5,47 kroner for 8,5 millioner opsjoner.

 

First mener at timingen indikerer at selskapet fortsatt venter et sterkt andre halvår. I tillegg mener First at opplysningene rundt opsjonene viser at det er lav sannsynlighet for et resultatvarsel fra Ementor på andre kvartalstallene.

 

- Hvis kvartalet hadde utviklet seg signifikant svakere enn ventet, skulle et resultatvarsel ha blitt sendt i dag, skriver First, og viser til styremøtet i Ementor.

 

First beholder sin kjøpsanbefaling på Ementor-aksjen, med kursmål 11 kroner pr. aksje.

 

"Vi vurderer tidspunktet til å være godt" for å gå inn i Ementor-aksjen, skriver First i analysen.

 

Oppsummering:

 

Anbefaling: Kjøp

Kursmål: 11 kroner

Meglerhus: First Securities

Dato: 15. juni 2004

Link to comment
Share on other sites

Ementor og SAP inngår nordisk partneravtale.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (17.6.04 09:34)

 

 

Ementor og SAP har signert en nordisk partneravtale med virkning fra 1. juni 2004. Avtalen har en varighet frem til 31. desember 2005, med mulighet for fornyelse.

Ementor og SAP har fra før av flere nasjonale partneravtaler i Norden, men forsterker nå samarbeidet gjennom en nordisk avtale.

 

Den nordiske avtalen inkluderer nasjonale og lokale forretningsplaner med detaljerte markedstiltak samt kompetansehevende tiltak, som forsterker Ementors posisjon innenfor Business Solutions og Operations. SAP har en sentral rolle i Ementors partnerstrategi, og begge selskap forventer at volumet vil øke som en konsekvens av det inngåtte partnerskapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg limer inn en topic som jeg lanserte på HO i går kveld (31 aug). Ut fra tekniske forhold ser EME for øyeblikket MEGET skummel ut. Dette ble forøvrig også gjentatt i dagens Finansavis under den tekniske spalten der!

 

Pga DAGENS videre fall (til 3,98 ) har det tekniske bildet forverret seg ytterligere !!

Aksjonærer: Vær på vakt !

 

_________________________________________________

 

EME - KATASTROFE på gang ??????

 

EME har NÅ så vidt falt under den gamle bunnen fra slutten av juli (støttenivå !!!) - noe som utvilsomt kan utløse flere "STOP LOSS" - og videre fall de nærmeste dagene !

 

I klartekst betyr dette at investorene har svært liten tro på selskapet i tiden framover, og nåværende aksjonærer er i ferd med å kaste korten langt raskere enn potensielle kjøpere står klar til å ta i mot !

 

Teknisk sett ser EME MEGET SKUMMEL UT !!!!

 

Ta en titt på 70-dagers chartet og legg inn 10 dg + 30 dg glidende snitt. Kursen har de siste dagene gjort et markant negativt brudd !

 

Utvid chartet ved å sette fra-dato (til venstre) til 2003, og dere ser at nivået 4,00 - 4,30 nå er i ferd med å brytes !

Dere ser da "en slags" H/S formasjon - med halslinje rundt 4,20. I juli/august har kursen pendlet rundt denne linja, men ser nå ut til å "gi opp" !

 

HVIS SÅ SKJER klarer jeg faktisk ikke å forestille meg den neste bunnen !

 

Dersom EME nå kommer ned på 3-tallet vil jeg påstå - ut fra tekniske forhold - at høsten kommer til å bli temmelig tung for dagens aksjonærer !

 

Dette inkluderer selgsagt OGSÅ Herrene Jensen og Korsvold (støttekjøp på vegne av Sveaas ???) som kjøpte rundt 4,40 like etter Q 2. Dvs de KAN JO - være så HELDIGE at de har gjort en privat gjenkjøpsavtale med den nevnte hovedaksjonæren slik at de berger skinnet sitt denne gangen også !?

 

Vær på vakt - dette ser ikke bra ut !

 

Hilsen

Hammers.....som sist solgte på 5.15 (ref tidligere topics) da jeg begynte å "lukte lunta" før Q 2 !

Link to comment
Share on other sites

Chartet er helt utmerket, og det viser at kursen nå er i ferd med å forlate det leiet den har ligget i etter Q 2. Et utvidet chart vil vise at fallhøyden ER betydelig ! Den tekniske analysen i Finansavisen konkluderte med et fallpotensiale ned til 3.25 (selvsagt ikke over natta, men likevel et tankekors) !

Link to comment
Share on other sites

EME sluttet på 3,83- i dag, ned 3,77% på en sterk dag på OSE. IT indeksen la bare på seg 0,15%, og var den sektoren som gjorde det dårlig.

 

Nå i natt har Intel kommet med dårlige fremtidsutsikter for Q3, og jeg antar at IT aksjene skal blø på OSE i morgen og kanskje dagene fremover.

 

Dersom EME faller helt ned mot 3,25- som Hammers spår tror jeg det kan være ett greit bett å kjøpe aksjen. Det er liten tvil om at solseng kameratene Jensen/Sveaas pynter brura for salg. Bøkene skal bli blå for enhver pris. Det tror jeg de får til snart. Men det er også fare for at Ementor må gjøre en kriseemisjon snart.

 

Noen som følger selskapets utvikling fundamentalt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har EME på min watch-liste. På den negative siden konstaterer jeg at selskapet ikke har tjent penger på mange år. Med fortsatt negativ kontantstrøm er det et tidsspørsmål før det trengs en ny emisjon. På den positive siden har de etterhvert opparbeidet et fett fremførbart underskudd. Dette tilsier at selskapet er en potensiell oppkjøpskandidat. Dessuten vil aksjen trolig få en rakett i ræva dersom de nevnte herrer omsider klarer å snu skuta. Det er trolig ikke noe umiddelbar hast med å kjøpe, men optimistene kan vurdere en inngang før presentasjon av 3Q den 20. oktober.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg antyder i et annet innlegg (litt lengre ned); jeg synes at det TEKNISK SETT er vanskelig å spå en bunn i EME. I den tekniske analysen som sto i FA for en ukes tid siden var 3,25 nevnt som bunnen i en fallende trendkanal.

 

3,25 er trolig et like godt "veddemål" som noe annet !

 

Det man skal være obs på i dagene framover er at HVIS EME faller under den siste "lille bunnen" på ca 3,84 (sluttkurs), så representerer dette en BEKREFTELSE på at marerittet LANGT FRA er over, og et videre fall er da MEGET sannsynlig !

 

Ved brudd ut av STERKE tekniske støttenivåer er det vanlig med en reaksjon OPP TIL dette nivået igjen (som da er motstand) før et større fall starter. I et innlegg på HO uttalte jeg i helga at at EME gjerne kunne stige til "noen øre" over 4,- før kursen deretter vendte NED igjen. I dag skjedde akkurat dette, med fall helt på slutten av dagen.

 

ET STERKT SALGSSIGNALER ER GITT, så VÆR PÅ VAKT, dere som fortsatt sitter !

 

Hilsen

Hammers.....som har shortet EME i ukas aksjekonkurranse ut fra denne teorien ! I dag fikk jeg 1 øre (hurra !).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vel, du har mye rett i dine betraktninger omkring glidende gjennomsnitt Hammers. Nå har imidlertid trenden snudd seg noe, og her legger jeg inn chartet etter siste handelsdag. Synes som om 10dagers snitt bryter opp gjennom 30dagers og kjøpssignal kommer.???? Eller? Synspunkter?

 

pplot.php?paper=EME&from=20040316&to=200

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...