Jump to content

Episode 1007 - Onsdag 26.03.08


RoRu

Recommended Posts

RSI, MACD og Stochastics for Dow'en tilsier snarlig nedgang. Ble en svingete ferd igår kveld, og klarte såvidt å holde seg tilnærmet uendret. Vil Dow'en klare seg ut uken, eller får vi fall siste 3 handelsdager?

 

OSE klarte ikke å komme seg over 400 igår. Nytt forsøk idag?

 

Har alle lik kommet ut av "Pandoras Box", eller har vi mer og verre ting i vente?

 

Dagens makrotall å vente på:

 

Onsdag:

Kl.1000 - IFO - Tyskland

Kl.1330 - Varige forbruksvarer - Ny hus salg - USA

 

 

Lykke til folks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om hele USA rallyet egentlig er til å stole på. Er redd for at det kommer en smell om igjen. Kanskje i begynnelsen av neste uke. Lurer litt på å kjøpe bjørner i slutten av denne uke.

 

Leste litt angående finans næringen i USA og at multiplene som disse selskapene handles på er delvis basert på gamle estimater etc, slik at man egentlig burde 10% ned i pris over hele finans linjen. Dette ville isåfall medføre en god skrell, hvilket kan bety 3dje bølge ned i denne korreksjonen. Dårlig consumer confidence er heller ikke spesielt bra. Når det synker inn bør jo det få betydning for fremtidig inntjeningsmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Det er lenge siden jeg har kommet med innlegg her på aksjeforumet.

 

Siden jeg er spesielt interessert i teknisk analyse vil jeg komme med noen kommentarer vedrørende OSEBX og DOW.

 

OSEBX

Hovedindeksen på Oslo børs har ligget innenfor en smal fallende trendkanal siden slutten av februar. Fallet er fra ca. 430 og nå ned til ca. 400. Taket i trendkanalen ligger nå på 400-402. Børsen har i går og i dag prøvd å bryte opp gjennom denne motstanden. Skulle det skje er neste motstandsnivå ca. 410. Fire ganger tidligere i år har børsen snudd der. Dette er derfor et sterkere motstandsområde.

 

Hvis vi skulle få et fall i dagene som kommer grunnet tallene som kommer i USA ( bl.a. Durable Goods order og New Home Sales senere i dag ), vil neste støttenivå nedover være ca. 394. Der har børsen snudd opp 3 ganger tidligere i vinter.

 

Ved videre fall er det også litt støtte ved ca. 380.

 

Ryker også denne er det åpnet for fall videre mot ca. 320.

 

Sistnevnte nivå begrunner jeg med at et mulig "bear flag" er dannet i perioden ca. 22. januar til begynnelsen av mars. Da er et potensiell fall mulig like høy som den "omvendte flaggstanga". Dvs. fra ca. 1.01 til ca. 22.01. som var et fall fra 490 til 380. "Bjørneflagget" var ferdig dannet ved ca 410 ca. 7. mars.

 

 

DOW

 

DOW ligger i en fallende hovedtrendkanal. Taket i kanalen er nå ca. 12400. Et marginalt brudd opp gjennom taket har nå skjedd. En relativt bratt stigende sekundær kanal inne i hovedtrenden ( som fortsatt peker ned ) er dannet de siste ukene.

 

Indeksen nærmer seg nå et meget sterkt motstandsnivå ved ca. 12730. Fem ganger i løpet av siste halvåret har det vært bråstopp ved dette nivået. Det er derfor en viss sannsynlighet for at oppgangen i DOW nå er på vei til å stoppe opp. Ja, kanskje toppen er nådd for denne gangen. Som jeg ser det er det neppe rom for mer enn 1-2 % oppgang å ta ut på kort sikt. Dow kan muligens allerede i ettermiddag begynne å peke nedover igjen. Dette er selvfølgelig avhengig av tallene som legges fram i ettermiddag, samt ev. andre negative nyheter.

Link to comment
Share on other sites

God middag :rolleyes:

 

Tilbake fra ferie og en OSE som oppfører seg litt for positiv etter min mening, (sammenlignet med resten av verden)

 

Jeg velger å sitte litt på gjerdet nå, tror ikke vi er ferdige med nedgangen ennå.

 

Takk til Ravi for en fin teknisk analyse, bra med en kortfattet oppdatering :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ravi, interessant lesning du byr på. Jeg er selv tekniker og har stor tro på verktøyet.

 

Lim gjerne inn dine chart's på AF's egen tråd for Teknisk Analyse : Link

 

Jeg har ellers ,som Hoff@, nettopp kommet meg i gang på børsen etter et to ukers utenlands reise. Som i fjor tilbringte jeg min ferie i USA. Det har vært en opplevelse som kan sammenlignes med å reise på månen. - Totalt forskjellig fra alt jeg har sett og opplevd rundt om i Europa.

 

I februar 2007 besøkte jeg Los Angeles og Phoenix . Det som overrasket meg mest på den reisen, var alle utlåns-sjappene som florerte overalt. Folk i gatene utenfor banker og utlånsbutikker som viftet med plakater med teksten "Kom innom for et uforpliktene tilbud på lån"

 

I år er det plakatene forran alle eneboligene med teksten "For Sale" og "Foreclosure" som er mest iøyenfallende. Årets reise var i andre stater enn i fjor, Florida og Tennessee, men problemene er såvidt jeg forstår de samme over hele USA. Litt utenfor downtown områdene virket det som om minst 10-15% av husene var til salgs. :blink:

 

foreclosure-442-166_18280e.jpg

Link to comment
Share on other sites

New Home Sales og Durable Goods Orders er viktige tall idag, men imorgen kommer Jobless Claims. Det tallet som kommer der vil stadfeste om USA's resesjon er gått enda dypere eller ikke.

 

Kredittproblemene er på langt nær over ennå, og nye lik kommer stadig til overflaten. Kreditt-spreadene i markedet er nå så høy at selskapene merker det godt på sine lån. Og det ser ikke ut til at dette vil stoppe opp med det første, men heller bli enda verre før det blir bedre.

 

Så nedgangen er nok ikke over ennå nei, men det er naturlig at vi får noen blådager innimellom. Så spørs det om man er flink nok til å utnytte disse før det faller igjen.

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund ser det ut til at OSE heller ikke idag skal klare å etablere seg over 400, men New Home Sales som kommer om noen få minutter kan avgjøre om den klarer det eller ikke.

 

Hvis tallene skuffer, tror jeg det vil gå en lengre periode før OSE igjen vil prøve seg på 400-nivået. Ser ikke bort fra at tallene overrasker positivt faktisk, pga at prisene har gått såpass mye ned siste par månedene.

 

Men, vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Om to 'tapere' på OSE:

 

TAD prises til 2.4 mrd.

TAD omsatte 250 millioner i 2007 og tapte 148 millioner.

 

NSG prises til ca. 3.3 mrd.

NSG omsatte 27.118 millioner i 2007 og tapte 683 millioner.

 

Begge er turnaround kandidater, men TAD prises helt feil - turnaround eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

WASHINGTON (MarketWatch) - Sales of new homes in the United States fell to a 13-year low in February, dropping 1.3% to a seasonally adjusted annual rate of 590,000, the Commerce Department estimated Wednesday. Sales have fallen four months in a row and are off about 30% in the past year. The number of homes on the market dropped by 2.1% to 471,000, the lowest since July 2005, an indication that builders are trying to work off their bloated inventories of unsold homes. The inventory represented a 9.8-month supply at the February sales rate, unchanged from January and the highest since 1981. The median sales price fell 2.7% in the past year to $244,100

 

Litt bedre enn ventet...

Link to comment
Share on other sites

Jo, så sannelig...

 

Var vel litt for kjapp der... Men likevel er 590 000 det laveste nivået på 13 år.

 

Synes det er så pussig at ikke aksjemarkedet er mer fokusert på hva alt det negative vi ser av nyheter kan føre til. Det ser ut til at man ikke ser lenger enn noen minutter foran seg.

 

Vi har fått katastrofale tall fra USA en god stund nå, men likevel er ikke markedet villig til å prise det inn. Pussig.

Link to comment
Share on other sites

Roru, de dårlige tallene var ventet og FED's aksjoner den siste tiden vises ikke i denne statestikken på en stund ennå. Når finansmarkedene stabiliserer seg vil utviklingen flate ut, og boligprisene/antall salg vil også flate ut. Det har vært ett krakk i boligeiendommer i USA, det har vært kjent lenge og er priset inn i aksjemarkedet.

 

Det er overveiene sannsynlig at vi ser en utflatning frem mot sommeren, og aksjemarkedet ser det. Det er også vesentlig flere forbrukere i verden enn de som bor i USA (selv om de er de mest hodeløse forbrukerne), rett blikket mot Kina/India - US varer selger som hakka møkk, særlig nå som varene fra den kanten er blitt billig.

 

Jeg tror ikke vi kan forvent OSE ned 20-30% i år uten ett kraftig krakk i oljeprisen, og det er ikke så veldig sannsynlig. Husk at de fleste analyser legger til grunn en oljepris på 60-70 dollar fatet for 2008 og enda lavere i 2009. Basert på dette kan man vurdere OSE undervurdert.

 

I tillegg skal staten kjøpe 5% av de frie aksjene i STL.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del ting som blir sagt av forvaltere, analytikere og en del andre jeg ikke er enig i, og det er følgende:

 

1. Det er ikke så farlig at USA tryner - vi har jo Asia nå som står imot. Her er jeg totalt uenig. Tryner USA big time, vil Asia få seg en kjempesmell. Shanghai-børsen har falt mer enn Dow'en siden i høst, og Japan er som vanlig et kapittel for seg selv. Hong Kong har også falt mer enn Dow'en. India spretter 5-8% opp og ned som en jojo når USA har store utslag.

 

2. OSE vil ikke falle så lenge oljeprisen holder seg høy. Også her helt uenig. Dette ble sagt før jul også, men få børser har vel falt så mye som OSE siden nyttår, til tross for at oljeprisen stort sett bare har gått opp siden da.

 

3. Dollaren er undervurdert. I forhold til hva? I forhold til den økonomiske situasjonen i USA, eller i forhold til sitt gjennomsnitt siste 30 år? USA har megatrøbbel, så at dollaren er lav har de selv skapt. Og USA ønsker ikke høyere dollar pga sin eksport, men de skulle vel gjerne sett at råvareprisene roet seg noe...

 

4. Bare finanskrisen roer seg ned nå om noen måneder, og boligmarkedet flater ut, så blir alt bra og markedet blir bull igjen til sommeren. Jeg er totalt uenig. Snøballen har begynt å rulle, og synergiene i ferd med å spre om seg. Ikke bare i USA, men i resten av verden også. Og det kommer stadig nye lik frem både i USA og Europa om kredittproblemer, og anslagene bare øker og øker.

 

 

Det beste som kunne skjedd er at børsene hadde falt a la det de gjorde i 1987, så hadde man vært ferdig med det og kunne begynt og sett fremover istedet. Slik det er nå, blir det en lang seigpining med stadig dypere fall og lavere topper. Ser ikke bort fra at vi får samme perioden 2001-2003 på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten ikke grenser for hva du "lesser" på dette bjørnesynet ditt RoRu, det grenser til galskap...

 

Er du "bitter" på markedet..? :ohmy:

 

Når markedet ikke kollapser(som du nesten venter...) på div. rapporter, er det fordi slikt er ventet og dermed tildels er priset inn(temmelig enig i det Pirelli skriver nede påp piten). Aksjemarkedet ser fremover og tar nok nå høyde for at det hele roer seg og at det verste er over.

 

Effekten av lav dollar, lave renter kommer garantert, ikke glem det, Mr. Mørkemann... :rolleyes:

 

Jo, så sannelig...

 

Var vel litt for kjapp der... Men likevel er 590 000 det laveste nivået på 13 år.

 

Synes det er så pussig at ikke aksjemarkedet er mer fokusert på hva alt det negative vi ser av nyheter kan føre til. Det ser ut til at man ikke ser lenger enn noen minutter foran seg.

 

Vi har fått katastrofale tall fra USA en god stund nå, men likevel er ikke markedet villig til å prise det inn. Pussig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke fysisk stått mellom en bull vs. bear kamp, men i markedssyn gjør jeg nok det i øyeblikket. Jeg er ikke overveldende positivt innstillt til aksjemarkedet - men heller ikke mørkemann med hermetikk i kjelleren.

 

Tallene som kommer inn er stort sett som man kan forvente, FED i 2008 er noe helt annet enn i 1987 hvor de stort sett satt å så på markedet og styrte KUN på inflasjonsmål. FED er nærmest hyperaktivt tilstede nå for å balansere markedet, så får vi se om det er positivt - eller om det bare seigpiner en utvikling som er uungåelig.

 

Ubestridt bør det uansett være at STL kommer til å tjene masse dollar dersom oljeprisen holder seg over 90 resten av året, langt mer enn analytikerne har tatt inn i sine estimater.

 

I dag er USDNOK ned 2%, oljeprisen er opp 4.4%

 

zoonic-roru.JPG

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...