Jump to content

Episode 1046 - Torsdag 22.mai 2008


Ståle

Recommended Posts

USA vender klart ned, mye pga. dette iflg. Bloomberg:

 

Breaking News

 

Fed Minutes Say `Most' Officials Viewed April Rate Cut as a `Close Call' Economic Growth Forecast for This Year Cut to 0.3%-1.2% by Fed Officials Stocks in U.S. Extend Declines as Fed Minutes Signal Rate on Hold

 

_____

 

Ja, at oljen er over 133$ hjelper nok også på... :wink:

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Godkveld :rolleyes:

 

Jeg er tilbake til gamlelandet i kveld og oppdager at jeg nærmest ikke eier aksjer, jeg satte noen SL nærmest på plikt, ser nå at det meste er gått inn.

 

Og når jeg skuler litt til USA er det ganske sansynlig å ta det meste tilbake billigere :rolleyes:

 

Ja ja, slik er det når en vil prøve en uke utkoblet, det er nesten som en begynner å lure på om en har blitt avhengig? :sad:

Link to comment
Share on other sites

Potensiale for et børsrally i Funcom i morgen også; kursen nå representerer vel i underkant 700 000 kunder til Conan - men deler av markedet forventer at Conan skal tiltrekke seg langt flere.

 

Svært positivt at amerikanerne er godt innstilt til spillet. I tillegg har jo funcom verdier i kraft av AO (ny grafikkmotor senere), AoC til Xbox 360 etc...

 

Kan bli spennende dette :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Zoonic; ingen grunn til panikk på Oslo Børs. I går kveld sa Fed det oppegående investorer visste allerede, nemlig at det er stagflasjon i den amerikanske økonomien og at renta har nådd bunnen. Grunnet den skyhøye oljeprisen vil imidlertid OSE fortsatt gjøre det 1%-poeng bedre daglig i forhold til andre børser. Nedgang er et fremmedord før eventuelt oljeprisen snur. Med andre ord: Løp og kjøp på dipper! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Aktørene på Oslo Børs har glemt hva nedgang er. For en måned siden sto Hovedindeksen i 450, og for to måneder siden var den under 400. Så lenge oljeprisen stiger og stiger er kjøpsvilligheten tydeligvis ubegrenset. I gamle dager lærte man at når det var urolig på de store børsene, så trakk de utenlandske investorene seg ut av Oslo Børs. Da fikk man billige hjemlige aksjer på tross av relativt høy oljepris. Nå er dette åpenbart snudd på hodet. Jeg leste et sted at nordmenn står på sidelinja mens utlendingene bruker Oslo Børs som en hedge mot stigende oljepris. Det er med andre ord "trygt" å sitte long så lenge oljeprisen holder seg. Først når eller hvis denne faller, vil det forsvinne likviditet fra Oslo Børs. Let the good times roll! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har begynt nedsalget. Det er noen som har sagt: Det er bare de største idioter som skal ha med seg den siste krona...

 

Ved ATH og en "svært, svært høy oljepris" er nedsida langt større en oppsida i mine øyne. Holder oljeprisen seg, så får vi et inflasjonspress og det er ikke så bra for økonomien. Synker den, så går det ut over OSE. Hvor mye avhenger av hvilken oljepris som er priset inn i forventningene, MEN OSE har uansett en egen evne til å overreagere, begge veier - en "heidundrandes berg- og dalbane". Oljeselskapene er sikkert "underpriset" om oljeprisen holder seg på disse nivåer, men det tror jeg ikke den gjør...

 

I tillegg pleier gjerne børsene å roe seg i sommermånedene. Analytikerne m.fl. tar fri de og, og da er det færre til å "helle bensin på bålet"...

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Markedet forventer nå en framtidig oljepris omtrent på dagens nivå. Et eventuelt prisfall under $100 er nå å betrakte som krakk. Det som er litt suspekt er at Statoil-aksjen har gjort det 33 prosentpoeng bedre enn Exxon Mobil siden 1. april. Det finnes sikkert gode grunner til at STL skulle gjøre det noe bedre (tidligere kursutvikling, bedre resultatpresentasjon etc.), men jeg klarer ikke å fri meg fra følelsen av at forskjellen er i meste laget. Kanskje burde man se seg om etter andre oljeselskaper dersom man tror på fortsatt høy oljepris? Eventuelt shorte STL dersom man tror på nedgang?

Link to comment
Share on other sites

Litt overraskende USA-tall

Jobless claims-tallene fra USA faller mer enn ventet.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 22.5.08 14:41)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

 

Ferske tall fra amerikanske myndigheter viser at antall førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) falt fra reviderte 374.000 per 12. mai til 365.000 personer per 17. maI.

 

Det var ifølge Reuters ventet 375.000 førstegangssøkende.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og herregud Oslo Børs. USA kraftig ned to dager på rad, og det ser foreløpig ikke ut til å bli rare rekylen i dag. Og ikke uten grunn med slike dystre framtidsutsikter som Fed tegnet i går. Men Oslo Børs trosser hele verden og tikker ufortrødent videre opp 2%. Statoil begynner å ligne et pyramidespill. Greit nok at oljeprisen er knallsterk og kanskje skal videre opp, men hvorfor skal det gagne Statoil så mye mer enn andre oljeselskap?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette går virkelig unna, dette kan gå om USA drar på litt på slutten her... :mellow:

 

All time high ble satt 19. juli 2007 og lyder på 524,37. Burde være mulig å slå den i dag hvis vi fortsetter i dete tempoet.
Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at Olje har smittet børsen i norge med ATH-syka. Det snur nok ikke før etter at ny ATH er satt.

Har midlertidig gått ut at Bjørnene, i påvente av ny ATH.

Om det ikke skjer, går jeg inn i bjørnene igjen på brudd ned av obx 7 dager glidende snitt.

Link to comment
Share on other sites

Fra e24.no:

Oljekjempen StatoilHydro (STL) har inngått en kontrakt med den amerikanske oljeservicegruppen Schlumberger verdt 900 millioner kroner.

 

Avtalen inkluderer drilling ved de norske feltene Statfjord, Gullfaks, Snorre og Visund. I tillegg innegår oljeleting offshore.

 

Kontraktene har også klauser om to ytterligere opsjoner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...