Jump to content

Episode 1123 - Tirsdag 9. september 2008


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply
Er ikke sikker på at det blir noe morgenrally. Oljen er ned og Asia har ikke sett lyset.

Enig, det blir definitivt ikke noe morgenrally i dag. Alle relevante faktorer peker i feil retning, og uten hjelp utenfra faller Hovedindeksen tilbake til 370, mens STL i dag ser 13x-tallet. Oksene får sette sin lit til OPEC. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det ser tynt ut :sad:

 

Krysser fingrene for at vi ender over 379 og ikke dipper for mye mot slutten.

379 tror jeg er i overkant optimistisk.

 

Forøvrig tror jeg hovedgrunnen til at GOGL var så svak i går, var at DnB Nor Markets tok aksjen ut av ukesporteføljen sin.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

QUOTE (Hoff@ @ 8 Sep 2008, 16:19) *

Satte en short på REC på 142,50, jeg skulle bare gått rett i short når jeg solgte i dag tidelig laugh.gif

 

Det er fristende å spørre hva det var som fikk deg til å ta denne beslutningen nå? Som du sier kunne du gått short på åpning eller da kursen var på 148.00 tidligere i dag.

 

Har vært litt opptatt for å svare før, men grunnen er jo bare at jeg turte ikke gå short tidligere i går, for jeg fryktet ett nytt sterkt kjøpssignal i REC, men den fryktet var helt ubegrunnet :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tipper oljeprisen drar seg noe oppover igjen på kort sikt. Orkanen Ike antas nå å treffe oljeinstallasjonene i Mexicogulfen og ny evakuering settes igang.

Ordet "orkan" gir meg dårlig vibber. Dersom det er innbakt i oljeprisen at Ike skal herje, kan vi fort få et nytt Gustav-krakk på Oslo Børs. Jeg tør nesten ikke tenke på hva en oljepris under $100 vil gjøre med det allerede skjøre psykologiske sentimentet på kort sikt. Jeg tror vi er helt avhengige av at OPEC i dag signaliserer at de har ønske og vilje til å holde oljeprisen over dette nivået. I motsatt fall kan man begynne å titte nedover mot 300-nivået på Hovedindeksen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Får "rundjuling" på børsen i dag. Fallene i PROD, PDR og DNO raserer porteføljen og sender papirtapene til nøye høyder. Greit nok at oljeprisen og oljeselskapene faller, MEN at oljeserviceselskapene PROD og PDR som har lange kontrakter og som også får godre rater på betraktelig lavere oljepriser GRUSES er en gåte. En høyere $ slår også positivt ut for disse selskapene.

 

TOMRA burde og være tjent med høyere $ og lavere oljepris, særlig i USA. Kursen gruses også her, OG enda værre. Selskapet kjøper plutsetlig ikke tilbake egne aksjer på kurser som ligger over 17 pst. under hva de kjøpte tilbake aksjer for for noe få, få dager siden. Forklar det den som kan... Dette også til tross for at det fundamentale er styrket, som nevnt over, og også at et nytt forretningsområde har fått bein å gå på, Q-Vision... De bør ha en god, god grunn. Håper, men tror ikke, på en melding snart.

 

Dette tar på. Er grundig lei saueflokkmentaliteten på børsen. Ønsker fokus på det fundamentale nå...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Kan noen klype meg i armen, så jeg våkner fra dette surrealistiske marerittet? :ohmy:

 

Kan ikke skjønne annet enn at "alle" utlendingene har funnet ut at Oslo Børs er det definitive stedet man ikke skal ha pengene sine nå. Da blir det lite relevant hva som er rasjonelt eller fundamentalt. At dollaren kompenserer for et oljefall - som fremdeles er rekordhøy hvis man går ett år tilbake - preller av som vann på gåsa.

 

Er vel en fare for at OSE har steget alt for mye på stigende oljepris fram til juli 07 og at vi nå blir tappet for investorer.

 

Begynner å miste all tro på at vi kommer til å stige markant igjen de neste månedene. Uavhengig av hva Roger Berntzen, som jeg har stor sansen for, måtte mene :sad:

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert ser er det generell panikk på Oslo Børs, i motsetning til i Europa forøvrig. Da er forklaringen i 11 av 10 tilfeller å finne i oljeprisen...

Vel, jeg tror nok vi er i det ene tilfellet av disse elleve hvor oljeprisen ikke har så mye å si.

Den er kun ned 1,5%, så det forklarer ikke dagens fall.

Når samtidig Europa er opp, og futtene er småblå, er det ingen logisk forklaring til stede spør du meg.

Panikken rår på OSE, alle skal selge og kursene gruses.

I tillegg er det nok en del shortpress på kursene til enkelte selskaper.

 

I dag sliter jeg med å finne særlig logikk i markedet, og det er vel bare å innse at OSE ikke er helt som andre børser.

Link to comment
Share on other sites

Hei lenge siden sist :biggrin:

 

Fallet på OSE fremstår i overkant irrasjonelt. Ikke det at jeg tror et kjøp nå er fornuftig på lang sikt, men et kort stikk frem til i morgen kan være fornuftig. MEN det må skje fort. Dvs. mens børsen enda er under OSEBX ligger -3%.

 

Mvh

Basura

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg tror nok vi er i det ene tilfellet av disse elleve hvor oljeprisen ikke har så mye å si.

Den er kun ned 1,5%, så det forklarer ikke dagens fall.

Når samtidig Europa er opp, og futtene er småblå, er det ingen logisk forklaring til stede spør du meg.

Så du avfeier min forklaring samtidig som du innrømmer at du ikke har noen egen? Hadde oljeprisen vært opp 1.5%, så hadde det garantert vært rally på Oslo Børs også. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du godt si Enga :laugh:

 

Jeg holder fast ved at dagens lille dipp i oljeprisen ikke er god nok forklaring på at vi er ned 4-4,5% relativt til feks Tyskland, England eller Frankrike.

 

Rasjonell forklaring har jeg ikke, men hvem i huleste er det som påstår at aksjemarkedet er rasjonelt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...