Jump to content

Episode 1123 - Tirsdag 9. september 2008


Pirelli

Recommended Posts

Ja det kan du godt si Enga :laugh:

 

Jeg holder fast ved at dagens lille dipp i oljeprisen ikke er god nok forklaring på at vi er ned 4-4,5% relativt til feks Tyskland, England eller Frankrike.

 

Rasjonell forklaring har jeg ikke, men hvem i huleste er det som påstår at aksjemarkedet er rasjonelt?

Jeg har vel ikke sagt at nedgangen i oljeprisen var en "god og rasjonell" forklaring på at Oslo Børs kollapser. Selvsagt skyldes det psykologi, men poenget er at det er oljeprisfallet som trigger panikken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Det går rykter om at det er et stort asiatisk råvarehedgefond som presser Oslo Børs ned.

 

Ellers kan det sies at de investorene som ikke så nedturen vi har sett i 2008 komme, i beste fall er naiv og blåøyd.

 

Nedturen var dømt til å komme, og skulle kommet mye tidligere. Nå når den kommer i tolvte time, blir det mye styggere.

 

Redningsaksjonen overfor Fannie Mae og Freddie Mac får en kortvarig positiv effekt.

 

Soleklart Bear-marked nå, hvor nedturen blir langvarig. Får noen rekyler innimellom, men trenden er klart ned.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ALT er rødt, for det meste blodrødt, på overvåkninslisten min bortsett fra div Bear derivater... og DESSC! - som er eneste aksjen som jeg faktisk sitter med. Skjønner ikke hvordan det er mulig.. Jeg ser ingen nyheter som skulle tilsi at den skulle gjøre det mye bedre enn markedet i dag. Jaja, skjønner det ikke, men jeg klager ikke!! GLS (og CA også da) har kjøpt mye i dag (og i går). Spekulerer kun for meg selv her altså, men kan det være at en viss JF kanskje er og kjøper litt..? OSE -3,5% , DESSC +0,5%, helt greit for meg altså :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har peiling på fordelingen av utenlandske investorer på OSE? Da tenker jeg hovedsaklig på hvilken valuta de sitter med.

 

Den norske krona har svekket seg noe mot EUR, men endringen mot USD er vesentlig større.

 

Kan i grunnen ikke helt tro at jeg ikke har sett problemstillingen tidligere, men når oljeprisen synker og krona svekker seg, blir det jo en dobbelt negativ effekt for utenlandske investorer. De som sitter på euro burde jo ikke gå bananas, men de som sitter i dollar får jo et redselsfullt tap i disse dager :blink:

 

Greit at en sterkere dollar fører til at de norske selskapene får bedre betalt for sine produkter, det være seg olje eller panteautomater. Men som investor med dollar i banken må jo selskapet øke desto mer i verdi, for at det skal være noen verdi å sitte med norske aksjer.

 

Et oljeprisfall på 30% (150->105) og valutatap på 11,5% ($5,0->$5,65) kan få noen og en hver til å rømme landet :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

DN skrev i går "hvis børsen hadde stengt kl 10:00, ville dagen vært historisk". I dag ser det ut til at vi vår en historisk dag, men da med et negativt fortegn!

 

Litt glad jeg ikke gikk long ref. tidligere innlegg. OSEBX ned 4,48 i skrivende øyeblikk.

 

Er det en sterk støtte ved 360?,.... eller var det 370 som var betong-gulvet. => Beklager følger ikke så mye med lenger.

Link to comment
Share on other sites

Har Oslo Børs gått fullstendig av skaftet?

 

Det meste ellers i Europa er i balanse eller blått. Oljeprisen holder seg godt over 100 dollar.

 

Hva skjer dersom oljeprisen virkelig skulle begynne å falle? Da vi passerte 100 dollar på vei opp ble prisen betegnet som ekstremt høy. I tillegg er dollarkursen høyere nå.

 

For en kyllingbørs! :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

I såfall så bør man vel laste opp med bjørnederivater :D

Jeg sitter fortsatt short i REC, usikker på hvor langt ned den skal og når jeg bør selge.

Noen formeninger rundt det?

 

 

God etttermiddag, ja det er en trolig deilig dag o sitte short i :rolleyes:

 

Jeg er klar for å dekke inn REC, men har dekket inn for tidelig flere ganger før, så denne gang skal jeg prøve å tyne ut det jeg kan :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Har Oslo Børs gått fullstendig av skaftet?

 

Det meste ellers i Europa er i balanse eller blått. Oljeprisen holder seg godt over 100 dollar.

 

Hva skjer dersom oljeprisen virkelig skulle begynne å falle? Da vi passerte 100 dollar på vei opp ble prisen betegnet som ekstremt høy. I tillegg er dollarkursen høyere nå.

 

For en kyllingbørs! :laugh::laugh:

 

Hei

 

Utviklingen på OSE er absurd.

 

Tør påstå at INGEN av olje- eller oljeserviceselskapene har en pris på aksjene som reflekterer en oljepris over 100 $. Når oljeprisen fortsatt er over dette og USA og resten av verden er i pluss, ja så er det absurd og patetisk at OSE tryner med over 4 pst.

 

En grunn jeg kan se er at TA-folket m.m. har en for sterk tendens til å forlenge trender. Når oljeprisen har falt noen dager, ja så skal den falle for evig og alltid og motsatt. Tilsvarende har vi "hedgefondene" som shorter og gearer maskimalt. Dette skal unødvendige svigninger som IKKE har noen rot i det fundamentale. Supplerer en dette med analytikere som synser i øst og vest og ikke ser på det fundametale, ja da får vi en skikkelig "rollercoaster"...

 

Måtte selge ELT og litt i FAIR.

Har kjøpt i PDR og PROD; satser på rekyl...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...