Jump to content

Episode 1142 - Mandag 6. oktober 2008


Zoonic

Recommended Posts

På tide og åpne mandagspiten... :smile:

 

_____

 

Det er vel grunn til å tro at børsene vil fortsette med store utslag og at vi får både +5% og -5% osv. også kommende uke.

Ansvarlige land vil fortsette å søke løsninger jeg tror at innen noe tid vil markedet komme seg pent opp etter at USA, EU og ASIA sørger for stabiliserende tiltak. At USA vendte ned på fredag er ikke spesielt underlig, dette er forløpig rimelig ferskt og det er grunn til å tro at dette vil ha en god effekt innen kort tid.

 

Man må ikke glemme at markedene har kommet godt ned og de fleste store selskap på hovedindeksen er halvert og vel så det de siste 6-8 uker..... :mellow:

 

Og nå starter resultatsessongen...

 

_____

 

Og....

 

VIF slår vel Bodø/Glimt idag, christle... :ohmy:

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Og nå starter resultatsessongen...

 

_____

 

Frem med fuglehund, refleksvest, orange caps osv.

Jakta er i gang :cool:

 

Og er det på børsen som ellers i "jakta", faller det flyvende man treffer enten direkte død til bakken, skadeskytes og stuper et stykke unna, eller skjener vinglete unna - og slipper unna med skrekken.

 

Ha en fortreffelig børsuke :laugh:

Link to comment
Share on other sites

VIF slår vel Bodø/Glimt idag, christle... :ohmy:

Ingenting hadde vært bedre enn det, men med Morten Berre som back mot Trond Olsen, innser selv jeg at vi har et problem. Begge backene til Enga er ute pga skade og karantene.

 

Hadde det ikke vært for at oddsen er alt for lav, skulle jeg ha satt penger på B/G, og jeg kan ikke huske sist gang jeg satte penger på motstanderen til Enga - mulig jeg aldri har gjort det :ph34r:

 

Kort tid igjen nå...

Link to comment
Share on other sites

Nok en mandag med bankkriser. Fredagens vedtak av redningsplan satte punktum for et suckers rally på NYSE. I dag kommer den norske varianten. I mellomtida har Asia falt 4% og futtene i USA indikerer et videre fall på 2% i kveld. På toppen av dette klarer ikke oljeprisen å holde seg over $90. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, synd jeg ble for grisk i sluttauksjonen på fredag. Alt som var i pluss er nå i solid minus, og alt som var i minus har forverret seg samtidig som jeg ikke har kapital til å kjøpe noen billige aksjer.

 

I tillegg kommer jeg ikke til å kunne følge meg noe særlig de neste fire dagene. Med fallet hittils i dag, virker det lite sannsynlig at vi skal falle videre de neste to dagene, men det utstedes ingen garantier.

 

Ser ut som en passende strategi må være å sette SL på det meste i løpet av dagen og følge litt med på mobilen innimellom.

 

Vi bør jo hente oss noe inn i løpet av et par timer, men hva som skjer så, det er jeg mer usikker på :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vi bør jo hente oss noe inn i løpet av et par timer, men hva som skjer så, det er jeg mer usikker på :unsure:

Det skulle man kanskje tro, men hvilke argumenter finnes det? Riktignok synes en nedgang på 7% å være i overkant kraftig, men med tanke på fredagens Zoockers rally er ikke Hovedindeksen særlig under årsverste. I mellomtida har det inntruffet en rekke negative faktorer. Dersom Hovedindeksen var verdt 290 i slutten av forrige uke, mener jeg at 280 må være fair i dag.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

Da gikk det som jeg trodde/fryktet og jeg klør faktisk ikke særlig i handlefingeren i dag heller.

Jeg mener investors har hatt mange muligheter for å selge seg ut i denne nedgangsperioden, men noe skikkelig krakk har vi vel ikke sett ennå, men kommer det?

 

Jeg frykter det også :mad:

Link to comment
Share on other sites

DnB NOR Bear er pt opp 7.5%, mens tilsvarende fond fra Handelsbanken er opp 17%.

 

Underliggende OBX-indeks er ned 8.5 %. Det tvinger vel avkastningen opp 10% iløpet av dagen på DNB NOR Bear om OBX indeksen holder seg ut dagen?

Link to comment
Share on other sites

Bruk rekylene til å selge istedenfor å kjøpe.

 

Dere treffer ikke bunnen likevel, for den er et stykke foran oss ennå.

 

Det ser veldig billig ut på børsen, basert på kurser som var i mai måned, men det er IKKE billig hvis man legger til grunn hva som venter oss i næringslivet de neste 1-2 årene.

 

Korreksjonen og krisen vi nå ser er mye større enn både Asia-krisa på slutten av 90-årene og krakket vi så slutten av 80-årene.

 

Nedsiden er brukbar stor ennå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i grunn og venter på det ordentlige krakket, dvs over 15% ned på en dag. Er litt spent på hva som ville skjedd dersom 280 brytes... Akkurat nå kan jeg ikke skjønne annet enn at hovedindeksen minimum skal ned i 250. Jeg var inne på tanken om å kjøpe bjørner nå i helgen, men jeg tror det er like greit å la børs være børs nå om dagen. Utslagene er så store at dette er gambling på høyt nivå. Jeg har ikke tro på noen bratt og langvarig stigning når bunnen blir satt en gang og derfor ser jeg ingen grunn til å gamble på å treffe den.

 

RoRu du traff igjen ekstremt godt med spådommen din for noen dager siden og jeg er imponert. Jeg har hatt litt tro på rigg sektoren (ikke at den kom til å stå i mot nedturen men at den ville klare seg bedre), men jeg må innrømme at jeg tok feil der. Nå raser i tillegg oljeprisen videre så akkurat nå ser det bare ekstremt mørkt ut for alt som er egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Bruk rekylene til å selge istedenfor å kjøpe.

Helt klart en fornuftig strategi i et bear market (som dette vitterlig er). Hvis man på død og liv skal gå long, så bruk 10% av kapitalen til i fred og ro å plukke en utbombet aksje på slutten av en skikkelig rød dag. Sørg deretter for å ta gevinst på en sjelden plussdag, selv om aksjen fortsatt virker "billig". Man kan ta seg faen på at neste dag er det kjøpers marked på ny.

 

På den annen side bør man heller ikke forplikte seg for mye på shortsiden. De som ble skremt/presset til å dekke inn shortposisjoner på fredag ettermiddag, må føle seg rimelig teite nå...

Link to comment
Share on other sites

Bruk rekylene til å selge istedenfor å kjøpe.

 

Dere treffer ikke bunnen likevel, for den er et stykke foran oss ennå.

 

Det ser veldig billig ut på børsen, basert på kurser som var i mai måned, men det er IKKE billig hvis man legger til grunn hva som venter oss i næringslivet de neste 1-2 årene.

 

Korreksjonen og krisen vi nå ser er mye større enn både Asia-krisa på slutten av 90-årene og krakket vi så slutten av 80-årene.

 

Nedsiden er brukbar stor ennå.

 

Ikke uenig Roru,

Kunsten å fange fallende kniver krever jonglører og/eller fakirer.

Her er ingen av den faggruppe :laugh:

 

Til Orientering:

Nedsiden er alltid stor.

Eksakt 100% fra inngangspunkt.

For de som leker med gearing, kan den bli enda større :-)

Link to comment
Share on other sites

Når alle på forumet er negative til kjøp av aksjer.

Det må i så fall være et av de få virkelig store kjøpssignal.

Det er ikke riktig at alle på forumet er "negative til kjøp av aksjer". RoRus uhelbredelige pessimisme mer enn oppveies av Zoonics og christles ditto optimisme. Du og jeg virker tilsynelatende å være rimelig markedsnøytrale og opportunistiske. Videre leser man sjelden om at noen går short i aksjer (Hoff@ er et hederlig unntak). Flertallet strekker seg til å sikre 3-5 longposisjoner i aksjer med bjørnederivater. Først når Zoonic erklærer at han forventer Hovedindeksen under 100, er det på tide å gå all in! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Det største spenningsmomentet nå er vel om OSEBX klarer å toppe forrige mandags kursfall på 8.3%. I skrivende stund ser det "lovende" ut. Jeg tipper det er mange som har gamblet på en viss innhenting i løpet av dagen. Hvis ikke USA snur i en mer optimistisk retning, kan det være duket for et skikkelig salgspress i dødstimen.

 

Hva kan man lære av dette?

1) Gå short på fredag.

2) Drikk deg full i helga mens du venter på neste bankkonkurs.

3) Dekk inn shorten ved børsslutt mandag.

4) Gjenta trinn 1-3 fram til ultimo 2009.

Link to comment
Share on other sites

En annen typisk ting de seneste 'blodmandagene' har lært oss er at det lønner seg å kjøpe når OSE faller slik som nå. Men hvem vet...

 

Sitter fremdeles med NHY, burde ha tatt gevinsten midt på dagen. Det var det med etterpåklokskap da... Oljen har starten en viss innhenting, blodtimen kan bli blåtimen i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke riktig at alle på forumet er "negative til kjøp av aksjer". RoRus uhelbredelige pessimisme mer enn oppveies av Zoonics og christles ditto optimisme. Du og jeg virker tilsynelatende å være rimelig markedsnøytrale og opportunistiske. Videre leser man sjelden om at noen går short i aksjer (Hoff@ er et hederlig unntak). Flertallet strekker seg til å sikre 3-5 longposisjoner i aksjer med bjørnederivater. Først når Zoonic erklærer at han forventer Hovedindeksen under 100, er det på tide å gå all in! :biggrin:

 

Du har vel rett EngaBhoy.

Alle er ikke blitt negative enda.

 

Men, legger en tankegodset til "hausse" og "baisse" index til grunn, er det nok at 90% har gitt kjøps eller salgssignal.

Skulle tro over 90% ser børsen videre nedover nå :cool:

 

Inngang i dag er basert på sannsynelighet og statistiske verdier.

Tar jeg feil så tar jeg feil, og da får porteføljen ta konsekvensen av det.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...