Jump to content

Episode 1159 - Onsdag 29 oktober 2008


EHL

OSEBX  

41 members have voted

  1. 1. Hvilken prosentvis endring har OSEBX ved stenging i dag?

    • opp over 10%
      5
    • opp 5-10%
      21
    • opp 0-5%
      11
    • ned 0-5%
      3
    • ned over 5%
      1


Recommended Posts

Med Dow Jones opp over 10% i dag så er det mildt sagt spennende å se hva morgendagen har å by på. Tenkte å se litt på hvor optimistiske(?) folk her på forumet klarer å være i disse tider så lagde likesågodt en poll (jeg klarer jo ikke lage linker så tenkte jeg måtte se om jeg kunne mestre noe annet i stedet :laugh: ) Ikke lov å stemme alt for sent i morgen da :tongue:

 

Vi holder pusten og håper, men klarer knapt å tro det vi ser. I tillegg husker vi gårsdagens avslutning - det er omtrent så lang hukommelsen vår er..... :ohmy:

mvh

amatøren

Så sant så sant, men denne gangen holdt det faktisk helt i mål og vel så det :biggrin:

 

Siden jeg ikke klarte å holde fingra av fatet lenge nok og nå sitter med et papirtap på i overkant av 11% i DESSC så hadde en liten opptur kommet ekstra godt med. Har lest meg litt opp i SONG nå i kveld men, og lurer faktisk på om det ikke kan være aktuelt å bytte skute. Får se om jeg ikke skriver noe i SONG tråden. Det hadde vært utrolig interessant om noen selvutnevnte 'fundamentalister' kunne sett på dette caset... Utbomba perle?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som vi endelig kan få en reaksjon oppover - dødstimen var himmeltimen i USA i dag - så spørs det om vi får et rally i morgen som holder helt inn. Det tror jeg det kan gjøre hvis ikke vi får noen nyhetsoverraskelser.

 

Ser forøvrig at byggenæringen er ute og ber om finansieringspakker spesielt for dem - og snakker om 80000 ledige. Jeg antar det er polakkene de snakker om:) Må si jeg har minimalt med sympati til denne historisk sykliske næringen som har skummet fløten av de gode tidene i årevis nå - de trenger en smekk (uten at jeg har satt meg veldig godt inn i hva de maser om nå). Når de legger på 20% på materialprisene måned for måned med et pennestrøk uten at innkjøpsprisen har steget og jobber svart for over 400kr timen så er det noe som er riv ruskende galt.....

 

Men i morgen altså så er det de som kjøpte bullderivater i dag som smiler:)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt naturlig at det kommer rekyler etter såpass sterke turer ned som vi har sett i det siste.

 

Men, griskheten blir for sterk, og rekylen blir for brå og stor, slik at rekylen varer bare noen få dager før det raser ned igjen. Sentimentet er fortsatt svært bear, og kan hende OSE også fyker til værs et par dager nå, men så raser det nok skikkelig nedover igjen.

 

Når markedene roer seg ned og vi får bevegelser på 1-2% på dagsbasis, da får jeg mer tiltro til at bunnen kan være nådd. Men enn så lenge børsene fyker opp og ned med 5-10% daglig er ikke bear-markedet over. Om noen dager kan Dow'en være under 8000. Hvem vet? Markedet har gått helt av hengslene.

 

I tiden fremover nå kommer seig-piningen, hvor krisen brer seg utover i realøkonomiene.

Link to comment
Share on other sites

Nå mangler bare en advarsel fra Roru, så er vi igang med tidenes suckers rally...
Det er helt naturlig at det kommer rekyler etter såpass sterke turer ned som vi har sett i det siste.

 

Men, griskheten blir for sterk, og rekylen blir for brå og stor, slik at rekylen varer bare noen få dager før det raser ned igjen. Sentimentet er fortsatt svært bear, og kan hende OSE også fyker til værs et par dager nå, men så raser det nok skikkelig nedover igjen.

 

Når markedene roer seg ned og vi får bevegelser på 1-2% på dagsbasis, da får jeg mer tiltro til at bunnen kan være nådd. Men enn så lenge børsene fyker opp og ned med 5-10% daglig er ikke bear-markedet over. Om noen dager kan Dow'en være under 8000. Hvem vet? Markedet har gått helt av hengslene.

 

I tiden fremover nå kommer seig-piningen, hvor krisen brer seg utover i realøkonomiene.

Hehehehehe, må bare flire litt, er du synsk Pirelli? :laugh: (2 minutter mellom innleggene)

Link to comment
Share on other sites

Må si meg ganske enig i det du sier Roru. 5-10% SVINGNINGER tyder på et marked som ikke er friskt, det er nå om ikke annet min oppfatning av situasjonen. Skal holde et øye med statoil og vurdere salg i forkant av resultatfremleggelsen nå utover uka (i håp om å få billigere etter resultatet, slik det har vært nå for stort sett alle selskap uavhengig av resultat). På den annen side, å følge denne "regelen" kan komme til å bite meg i ræva en eller annen gang. Tiden vil vise...

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende resultatene til Statoil så kan det jo være at de overrasker positivt også?

 

BP smadret jo forventningene... (uten sammenligning forøvrig)

Selvsagt kan Statoil overraske positivt resultatmessig, men hva med produksjonsvolum og guiding? Trenden i tiden er at det fokuseres på den minste lille skuffelse, slik at aksjekurser straffes uendelig mye mer enn "fortjent". Et annet spørsmål er hva som prises inn på forhånd. STL har gjort det mildt sagt bedre enn de andre store aksjene på Oslo Børs i det siste, og den er strengt tatt ikke spesielt billig relativt til resten av Oslo Børs. Grunnen til at STL har gjort det så bra i det siste, er vel frykten i markedet og at den er den tryggeste havnen på Oslo Børs.

 

Kursmålene til analytikerne er vel nærmere 150 enn 200 for tida, og da er ikke oppsiden veldig stor. Dessuten ligger kursen godt over årsverstenotering og "kun" 50% ned fra ATH. Til sammenligning har YAR, REC og AKSO falt typisk 80% fra toppen, og kursmålene til analytikerne tilsvarer gjerne en tredobling av nåværende kurs. Hvis man virkelig tror at verden skal normalisere seg og aksjer reprises, så er det mange andre aksjer som har betydelig større oppside enn STL.

Link to comment
Share on other sites

Mornings

 

Klart det er duket for en stor oppgang fra starten i dag og en får glede seg over at porteføljen stiger, men spørsmålet blir ”hvor lenge blir vi i paradis”?

 

Tror rett og slett at USA vil komme til sans og samling igjen i kveld, for en oppgang på 11% på 2 timer er rett og slett ikke sunt.

Er helt enig i RORU,s kommentar når det gjelder de sinnsyke svingingene, men trøsten må være at vi nærmer og av avslutning på dette og at vi snart kan ta frem kalkulatoren igjen.

Nå har tatt på Psyko-brillene utenpå realitetsbrillene.

 

Og med tanke på Sony, Stearling og Storebrand gjør meg ikke sterkere i troen på at bunnen er nådd.

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Ja, dette blir spennende. På pollen svarte jeg imidlertid at jeg tror vi ender opp "bare" 0-5 %. Dette begrunner jeg med at en del stigning ble tatt ut i Europa igår. DAX spesielt gjorde det bra med en stigning på hele 11 %. Dessuten er futtene røde i øyeblikket.

 

Men bevares. Jeg håper og tror vi ihvertfall åpner svært pent opp. Sitter med bjørner (inngang 27,40) og kommer vel antakelig til å kvitte meg med den temmelig raskt idag.

 

Gratulerer forøvrig til de som har kjøpt SEVAN i det siste. Her får vi nok tidenes rekyl idag. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier meg enig med Hoff@ og felis, og tar gevinsten mens jeg kan. Det ligger an til en korreksjon i USA i kveld. Veien videre er usikker med tanke på at det er Fed-møte med rentebeslutning i dag og BNP-tall i morgen. Da velger jeg å sitte lite eksponert, ihvertfall på longsiden. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Huff og huff..... :blink:

 

Jeg sier meg enig med Hoff@ og felis, og tar gevinsten mens jeg kan. Det ligger an til en korreksjon i USA i kveld. Veien videre er usikker med tanke på at det er Fed-møte med rentebeslutning i dag og BNP-tall i morgen. Da velger jeg å sitte lite eksponert, ihvertfall på longsiden. :cool:
Link to comment
Share on other sites

er gogl konkurs eller hva? man begynner jo å lure. tidenes investering for min del...

I tillegg til generelt mørke framtidsutsikter i tørrbulk, er vel dette grunnen til at GOGL får pisk på pungen i dag:

 

Finanskrisen rammer Fredriksen

 

John Fredriksen-dominerte Golden Ocean har solgt seks skip til Britannia Bulk. Nå spøker det for oppgjøret.

 

Bente Bjørndal

 

 

Britannia Bulk har kjøpt seks panamax-skip fra tørrlastrederiet Golden Ocean Group, der John Fredriksen er største aksjonær, styreformann og konsernsjef.

 

Skipene er under bygging hos Pipavav-verftet i India, og Britannia Bulk skulle få skipene direkte fra verftet. Nå tyder ting på at salget kanskje ikke blir gjennomført.

 

Årsaken er store finansielle problemer hos Britannia Bulk. Det har lenge gått rykter om problemene, og i dag kom bekreftelsen.

 

I en fersk oppdatering fra meglerhuset Carnegie kommer det frem at de 127 millioner dollar i gevinst Golden Ocean forventet, kanskje aldri kommer inn på konto. Det utgår 0,46 dollar per aksje.

 

Golden Ocean-aksjen faller kraftig på det som ellers er en god dag på Oslo Børs. Aksjen er i ti-tiden ned 8,1 prosent.

 

Taper på det meste

I en pressemelding tirsdag ettermiddag fortalte Britannia Bulk om de økonomiske problemene. Selskapet har tapt store penger på sin flåte av innleide skip i en periode der etterspørselen etter transport har falt dramatisk.

 

Videre har selskapet satset penger i derviatmarkedet på at ratene ville stige. Sikringskontrakter på drivstoff (bunkers) er også med på å forverre situasjonen for rederiet.

 

- Det synes høyst sannsynlig at Britannia Bulk ikke vil klare sine forpliktelser, skriver Lars Kalbakken i oppdateringen fra Carnegie.

 

Kan ramme utbyttet

Det vil bety at forventet resultat per aksje (EPS) i 2009 må kuttes med 30 prosent, og at estimatene for EPS for 2010 må kuttes med 20 prosent.

 

- Dette kan også begrense Golden Oceans evne til å betale utbytte, beskriver Carnegie.

 

Større forpliktelser for Golden Ocean

Samtidig øker Golden Oceans betalingsforpliktelser i nybyggingsprogrammet med 144 millioner dollar ettersom selskapet må ta leveranse av skipene. Dette vil ikke slå positivt ut på nettoverdien av selskapets eiendeler ettersom Carnegie anslår at skipsverdiene vil falle ytterligere.

 

Britannia Bulk har alt betalt 70,6 millioner dollar i forskudd for skipene til Golden Ocean og det ikke sannsynlig at dette blir tilbakebetalt. Det betyr at Golden Oceans kostnad per skip vil synke til 24 millioner dollar, mens kontraktsprisen var 35,5 millioner dollar.

 

Det har ikke lykkes DN.no å få kontakt med direktør Herman Billung i Golden Ocean.

 

Publisert: 29.10.2008 - 10:03 Oppdatert: 29.10.2008 - 10:13

Link to comment
Share on other sites

På pollen svarte jeg imidlertid at jeg tror vi ender opp "bare" 0-5 %.

Ikke overraskende tilhører også jeg en av disse "hengehuene". Hvis det skulle vise seg at vi ikke får rett, så er det bare å gratulere de to som tippet inntil 5% NED. Forøvrig har vi nok en gang fått bevist at det overveldende flertallet av forumets medlemmer er optimister/okser. To av tre trodde på oppgang mer enn 5%. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Dette var en enda mer pinglete oppgang enn jeg tenkte meg :sad:

 

Ca 3 % oppgang er ikke mye å skrive hjem om sammenliknet med de aller fleste andre børser i verden. Litt rart all den tid oljeprisen er omtrent uforandret.

 

Fikk ikke solgt oksene mine i åpningen. Får satse på en stigning senere idag.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

takker for innspill engabhoy, er jo en god forklaring for store deler av smekk-på-pung mentaliteten vi har sett i aksjen den siste tiden. jeg må vel prøve å følge mer med...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...