Jump to content

BLO - Blom


dunlop

Recommended Posts

Hei!

 

Blom gir i sin presentasjon (27/9) først uttrykk for en estimert omsetning på 375 MNOK for 2005 (side 4), for deretter hevde 500 MNOK vil bli passert i 2005 (siste side). Hvilket tall stemmer? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? :huh:

Kvartalstallene for BLOM viser forøvrig en omsetning på tilsammen 174,5 (Q1+Q2), noe som skulle tilsi en kraftig omsetningsvekst i de to gjenværende kvartal, for å kunne nå 500...eller?

 

 

Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 234
  • Created
  • Last Reply
EPS for 2004 - 2006 er hhv. 0,39, 0,74 og 0.91

 

DnB NOR Markets sine estimater er disse:

EPS 2004: 1,15 - 2005: 1.13 - 2006: 1.98 - 2007: 4.36.

Dette er tall hentet fra dagens oppdaterte analyse. 2004 er jo forøvrig historie så hvorfor opererer DnB NOR med 1,15, mens du oppgir 0,39? Noen forklaring Megler1?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå tilbake igjen og kan opplyse at BLOs EPS for 2004 er 1,04.

Jeg regner med at det snart kommer en oppdatering på estimatene for EPS for 2005 -2007 som i forrige uke (før oppgangen) var hhv. 0,79, 0,91 og 3,36. I helga sprettet jeg en flaske god gammel champis idet avkastningen på min portefølje de siste 12 mnd. passerte 220% - med BLO som den viktigste bidragsyter med hele 310%.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kunngjort i dag av B.I. Pettersen Børsanalyser:

http://www.netfonds.no/etc/morgenrapport_1.pdf

 

Teknisk Analyse:

Blom viser en sterk utvikling innenfor en bratt stigende trend og

signaliserer videre oppgang på sikt innenfor denne. Aksjen har korrigert

noe ned i det korte bildet men synes nå klar for videre oppgang igjen.

Aksjen finner støtte ned mot nedre trendlinje i den stigende trendkanalen.

Samtidig så signaliserer nå både Stochastics og RSI momentumindikatorer

at en ny vending opp for aksjen trolig er nær forestående. Vi

anbefaler kjøp av aksjen på dagens nivå og vi har kursmål 45 kroner på 4-

8 ukers sikt. Vi har stop-loss ved 29 kroner.

 

Kort om seneste kvartals-resultat:

Kartselskapet Blom leverte svært sterk resultatfremgang for andre kvartal

2005. Selskapet kunne vise til det beste kvartalet noensinne i selskapets

historie. Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) utgjorde 21,2 millioner

kroner, tilsvarende 20 prosent av omsetningen op 106,7 millioner kroner

for hele kvartalet. Dette er en økning i omsetningen på hele 129 prosent

og en øking i driftsresultatet før avskrivinger (EBITDA) på overveldende

140 prosent sammenlignet med samme kvartal 2004. Resultatet før skatt

utgjorde 16,7 millioner kroner, mot 5,4 millioner kroner for samme periode

forrige år. Resultatet per aksje ble da på 0,40 kroner per aksje, opp 111

prosent i forhold til samme periode i 2004.

 

Bedriftsbeskrivelse:

Blom driver med kartoppmåling til lands og til vanns, og søker å bli en

sterk ledende internasjonal aktør innenfor sitt område.

Link to comment
Share on other sites

 

Teknisk Analyse:

Blom viser en sterk utvikling innenfor en bratt stigende trend og

signaliserer videre oppgang på sikt innenfor denne. Aksjen har korrigert

noe ned i det korte bildet men synes nå klar for videre oppgang igjen.

Aksjen finner støtte ned mot nedre trendlinje i den stigende trendkanalen.

Samtidig så signaliserer nå både Stochastics og RSI momentumindikatorer

at en ny vending opp for aksjen trolig er nær forestående. Vi

anbefaler kjøp av aksjen på dagens nivå og vi har kursmål 45 kroner på 4-

8 ukers sikt. Vi har stop-loss ved 29 kroner.

 

 

Ja, den var god! Blom har korrigert ned ca 25 %. Jeg er så inderlig lei dette pjattet om trendkanaler etc. fra disse analytikerne!

 

Heldigvis fikk jeg solgt meg ut av Blom før den begynte å falle. Dette er imidlertid en aksje som jeg nok går inn i igjen, men venter for å se an litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

BLO - BLOM BEKREFTER OVERTAKELSE AV CGR

31.10.2005 10:13

 

Blom har den 28. oktober overtatt alle aksjene i

Compagnia Generale Ripreseaeree S.p.A (CGR).

Overtakelsen har gått som planlagt og som

tidligere annonsert i børsmelding datert

22.09.2005. Transaksjonen ble sluttført etter en

gjennomgang av selskapet.

 

Kjøpesummen er på EUR 20 mill., hvorav EUR 17

mill. er kontanter (NOK 133 mill.) og EUR

3 mill. (NOK 23 mill.) gjøres opp gjennom en

rettet emisjon mot selger på 792.000 Blomaksjer.

Kontantbeløpet av kjøpesummen på Nok 133 mill.

er dekket av allerede etablerte

finansieringsordninger.

 

Kjøpet av CGR, som er det ledende selskap

innenfor sin virksomhet i Sør-Europa, etablerer

nå Blom som det selskapet med den klart største

geografisk dekning i Europa for innsamling og

prosessering av flybåren kartdata. CGR har fokus

på høyteknologiske produkter og var først ute

med å tilby webbaserte kart og bilder fra eget

databibliotek. Selskapet eier og opererer til

sammen 10 fly som er permanent utstyrt med

moderne teknologi for innsamling av kartdata.

 

Spørsmål bes rettet til adm. direktør Dirk

Blaauw i Blom ASA, tlf. 23 11 58 03.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tid for Blom igjen?

 

Hentet fra morgenrapporten til B.I.Pettersen Børsanalyser i dag.

 

Teknisk Analyse:

Blom viser en sterk utvikling i det lange bildet og signaliserer videre oppgang på sikt innenfor en langsiktig stigende trend. Aksjen har falt noe tilbake i det korte bildet men synes nå å ha etablert et godt støttenivå rundt 30 kroner. Aksjen fikk en kraftig vending opp intra-dag i går og det kan virke som om aksjen nå er i starten av en ny oppgangsperiode. Både Stochastics og RSI momentum-indikatorer viser nå en oversolgt situasjon for aksjen på kort sikt og signaliserer at aksjen trolig står foran et løft i tiden som kommer. Vi anbefaler kjøp av aksjen på dagens nivå og vi har kursmål 40 kroner på 4-8 ukers sikt. Vi har stop-loss ved 28,50 kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sjekk denne!!

http://archives.seattletimes.nwsource.com/...query=microsoft

 

Liker spesielt:Pictometry has partners in Europe, and plans to move international pictures into Windows Live Local. The images are refreshed about every two years.

 

Prøv også denne for å se hvordan dette kommer til å se ut, men husk å finne et område som er dekket med Birds eye!!

 

http://local.live.com/

Link to comment
Share on other sites

Blom (35,80) – Norkart går… kommer Microsoft? (Kjøp)

Norkart AS lempet ut aksjer

Det ble i går meldt at Norkart AS solgte samtlige aksjer selskapet satt med i Blom, totalt 1,075m aksjer. Hovedeier i Norkart AS, Torleif Algerøy, er også styremedlem i Blom, og i så måte kan innsidesalget ved første øyekast tolkes negativt mht nyhetsflow fremover – vi drar derimot ikke denne konklusjonen. Norkart fikk aksjene sine som deloppgjør (til kurs NOK 4,65 per aksje) etter at Blom kjøpte de resterende 50% av Blom Norkart Mapping i juni 2004. Norkart AS har med det fått nær 8x på oppgjørsaksjene sine – ikke urimelig å cashe inn ettersom Norkart i går også signaliserte en ny strategisk retning og nye investeringsbehov. Videre representerer kompetansen i Norkart i aller høyeste grad den tradisjonelle virksomheten til Blom. All den tid vi mener brorparten av potensialet i Blom fremover bor i ny teknologi ser vi ingen dramatikk i salget annet enn at det bød på en hyggelig kjøpsmulighet.

 

Windows Live Local lansert

Mer spennende er det som skjer i USA for øyeblikket. Microsoft lanserte i går tjenesten ’Windows Live Local’ i seks amerikanske storbyer (Los Angeles, San Fransisco, Seattle, Las Vegas, Boston og New York) der Pictometry sin teknologi og bildedatabase ble introdusert og vil bli aggressivt brukt for å gå i strupen på Google i det meget viktige markedet for kartsøk på internett. Kartsøk i seg selv er ingen betalingstjeneste og genererer derfor ingen inntekter, men både Google, Microsoft, Yahoo, Ask Jeeves, m.fl. har skjønt at dette er en sentral ingrediens i det å sikre seg trafikk på portalsidene. Økt trafikk på portalene betyr økt andel av det totale markedet for internett reklame som av analysebyråer er estimert til USD 12 mrd i år – opp 25% fra i fjor! Dette kan si litt om betalingsvilligheten til for eksempel Microsoft i å sikre seg unik teknologi/funksjonalitet i dette segmentet.

 

Så langt har Pictometry en bildedatabase som dekker områder bestående av 28% av USAs befolkning – en videre utrullering av ’beta’ versjonen kan skje meget raskt. Målet er å komme opp til 80% de neste årene. Blom på sin side er også i ferd med å bygge sine bildebibliotek basert på Pictometry sin teknologi (40% i Italia, 15% i UK). Vi mener det kun er et spørsmål om tid før Microsoft sikrer seg en avtale om bruk av Pictometry sin teknologi også i Europa – og den veien må gå igjennom Blom. Gitt lanseringen i USA vil vi ikke bli overrasket om en slik avtale foreligger før nyttårsrakettene skytes opp. Hva den etter hvert vil bety i kroner og øre er vanskelig å si men kan spenne seg fra ’noen 10-talls millioner og oppover, tror vi. (Vi har dog ikke tatt høyde for slike inntekter i våre estimater).

 

Reprisingen er ikke over

Omsetning fra kommersielle tjenester basert på Pictometry sin teknologi vil slå ut i en betydelig marginekspansjon og inntjeningsvekst for Blom i årene som kommer. Vi estimerer en vekst i EPS på 94%, 115% og 37% i hhv 2006-08. Aksjen handles likevel til kun 19,1x – 8,9x – og 6,5x inntjeningen for samme periode. Ytterst konservative multipler for et teknologibasert vekstselskap og alt for lavt med tanke på at vi i 2007 (med et estimert salg på NOK 808m) har lagt oss i nedre del av det intervallet ledelsen har guidet markedet til (NOK 800 - 1000m). Tar vi i tillegg høyde for en mulig avtale med Microsoft for bruk av Blom sitt Vest-Europeiske bildebibliotek, er argumentene mange for at markedet henger etter i prisingen av Blom. Vi mener Blom allerede nå fortjener en prising på minimum 15x ’07 inntjeningen. Vi opprettholder derfor vår kjøpsanbefaling og gjentar vårt 12mnd kursmål på NOK 60 per aksje.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er mulig jeg husker feil med Microsoft er vel aktuell ifm. sammarbeidet mellom Pictometry?

 

Blom har som kjent inngått en eksklusive avtalen med Pictometry, og blir dermed den største tilbyderen av Pictometry-teknologi i Europa. Det siste jeg har fanget opp i denne forbindelse er dette fra ST:

 

"Microsoft har valgt Pictometry-teknologien til å bygge Virtual Earth, en konkurrent til Google Earth, og Virtual Earth ventes lansert før nyttår. Ifølge Blaauw har Microsoft så langt inngått en avtale med Pictometry om å kartlegge hele USA, og han venter også et samarbeid om Europa."

 

Mao. BLO går spennende tider i møte!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Gearer opp

Kartteknologiselskapet Blom er i sterk vekst og skal styrke konsernledelsen. Sjekk Blom-sjef Dirk Blaauw kommentarer om blant annet Pictometry her:

(Korrigert)

 

Blom har hatt eventyrlig vekst de siste årene. Etter at tospannet Gunnar Hirsti og Dirk Blaauw tok over selskapet, som samler inn og prosesserer databaser for ulike behov knyttet til kartlegging av sjø og land, har kursen steget kraftig.

 

I fjor steg aksjekursen i selskapet med 365 prosent og selskapet prises til 1,15 milliarder kroner. Den sterke veksten i selskapet internasjonalt gjør nå at selskapet må styrke konsernledelsen.

 

En ny Cheif Operating Officer (COO), ny finansdirektør samt en ny forretningsutvikler skal hyres inn for å styrke selskapet-

 

- Vi har bygget en struktur med stor internasjonal spredning og vi har fått etablert en plattform som gjør at vi må styrke konsernledelsen, sier Blaauw til iMarkedet.no.

 

Og han fortsetter:

 

- Er ute etter energiske og pågangsrike mennesker som vil jobbe i et internasjonalt og ekspansivt miljø. Her går det fort og uformelt, forteller konsernsjefen når iMarkedet.no spør om hvilke kandidater de ser etter.

 

Han forteller at selskapet fremdeles har sterke vekstambisjoner. Vi har dannet et godt grunnlag for videre vekst nå, sier Blaauw.

 

Håper på Pictometry

 

Et av de områdene hvor aksjemarkedet har vært spent er lisensrettighetene Blom har sikret seg fra Pictometry. Pictometrys programvare gjør det mulig å se, vri og måle avstander på gjenstander som er fotografert i ulike vinkler.

 

Blaauw sier til iMarkedet.no at de nå jobber med å dekke hele Europa innen 2 år og fremprodusere foto i alle byer med mer enn 50.000 personer.

 

- På kundesiden jobber vi målrettet på hvordan vi best mulig kan utnytte dette biblioteket. Vi håper at vi innen kort tid kan sikre oss en kunde som kan kjøpe hele biblioteket, sier Blaauw til iMarkedet.no og bekrefter at de er i samtaler om dette.

 

Etter at en aktør har kjøpt hele biblioteket skal selskapet jobbe med salg i enkeltland.

 

Når dette er en realitet sier Blaauw at strategien til selskapet er befestet.

 

- Vi skal fokusere på teknologi og selv sitte med databasen, sier Blaauw til iMarkedet.no.

Link to comment
Share on other sites

Oppgraderer Blom-aksjen

Meglerhus oppgraderer Blom-aksjen basert på teknisk analyse.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (26.1.06 15:22)

 

Ifølge Christiania Securities er Blom i en stigende trend fra årsskiftet 2003/2004. Det indikerer at aksjen er inne i en lengre periode med positiv kursutvikling.

 

- Den siste halvannen måneden har aksjen falt tilbake innenfor trenden og etablert en fallende kile. Eventuelle brudd av 36,20-nivået vil utløse kjøpssignal og indikere positiv utvikling også på kort sikt, skriver meglerhuset i dag.

 

Anbefalingen endres fra hold til kjøp. Kursmålet settes til 50 kroner, mens stop loss settes til 32 kroner.

 

Blom-aksjen faller 0,3 prosent til 35,50 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Fra Investtech 26.01.06: Kjøpskandidat (Middels lang sikt)

 

Blom har falt tilbake mot gulvet i en stigende trendkanal. Videre oppgang indikeres og dagens kursnivå kan være en god inngangskurs. Aksjen tester motstanden ved ca 37.00 kr, noe som kan gi en reaksjon ned. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Ein porteføljeforvaltar eg prata med meinte å sjå Blom kortsiktig under 30 like etter Q4, av den grunn at dei er for tidleg i arbeidet med pictometry. Dette er iallefall garantert om ein ikkje får ein avtale med MS, den ser allereie ut til å vera kalkulert inn i kursen. Oppsummert blir det eit kostnadskvartal, men at Blom kjem om ein sit long er utan tvil. Spørsmålet er berre når eg skal gå inn - vente til slutten av februar, eller hoppe på brura no?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at en rekke såkalte porteføljeforvaltere kommer med antagelser som ikke har rot i virkeligheten og/eller at de komme med spådommer for å berike seg selv. Et godt råd kan være å ikke ta til følge noen råd medmindre de en nokså enstemmige fra minst tre uavhengige kilder.

 

Man kan selvfølelig ikke utelukke at BLO går under kr 30,-, men sannsynligheten for det er etter min mening meget liten. Jeg ville ihvertfall ha bedt om en forklaring på hvilke forhold som evt. vil måtte inntreffe for at BLO skal falle nesten 20%. Derimot ser jeg en så stor oppside for BLO - på sikt - at jeg holder på den som en av mine favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...