Jump to content

Traders Pit - Episode 106 - Mandag 22. august 2004


pluss201

Recommended Posts

Syns det kanskje var like greit å åpne mandagens allerede nå.

 

Tar opp tråden (oi, morsomt ordspill gitt!) fra episode 105:

 

Lurte selv på å sitte med GOD. Men har vært med på ras før. Mens vi snakker om Tomra :wink: , så tror jeg ikke det er noen menighet å banne i. Hyggelig å ha noen som ikke er like positive. Objektiviteten blir skjerpet da. Selv mener jeg at framstillingen på tråden henger sammen med virkeligheten.

 

Problemet er vel at det meste som har kunnet gå galt i Tyskland har gått galt. Tror ikke det er mer som kan gå galt. Men overraskerlser har jeg sluttet å lee på øyenbrynene over. Skulle tro at mye skulle ligge til rette for oppgang nå.

 

Men jeg skulle være den første til å hilse en som på SAKLIG grunnlag kan begrunne et kursmål i Tomra på f eks 15 kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Hvor tror du Tomra vil ligge i slutten av september, pluss201?

 

Det er ikke alltid smart å gå rundt og slenge ut kursmål i hytt og pine, som regel umulig å treffe rimelig, men siden du viser at du har så god oversikt over Tomra kunne jeg like å høre hva du tenker om Tomras fremtid? Det er vel klart at aksjen bør kunne gå over 30 dersom Tyskland går i boks, men hvor viktig er Tyskland for Tomra? Snakker vi oppgang til gamle dagers glade dager, eller blir man mer forsiktige nå som aksjonærene har fått seg så mange smeller?

Link to comment
Share on other sites

Det kan da nesten kun være to grunner til et slikt tyveri: Enten må det være et bestillingstyveri, ellers blir det krav om løsepenger og halleluja.

Men ranerne må da være stokk dumme for å tro at den norske stat vil betale titalls eller hundretalls millioner kroner i løsepenger for et maleri.

Det ville jo bli en oppfordring til andre om å gjøre det samme.

 

Hvis et malerityveri utført av tre mennesker kan gi like god eller bedre avkastning som stavangerranet er det jo ikke vits i å risikere livet i skuddveksling med politiet for så å dele byttet med 15-20 andre personer...

 

Jeg ville tro de enten allerede har en avtale med en syk samler eller et mellomledd som selger til en samler. Ingen stjeler to av de mest verdifulle maleriene i Norge uten å vite hva de skal med dem.

Link to comment
Share on other sites

Spørmål fra Vegard:

 

Hvor tror du Tomra vil ligge i slutten av september, pluss201?

 

Hadde jeg visst det, skulle jeg gjerne sagt det.

 

En avklaring i Tyskland vil utløse et enormt rally. Hvor langt kursen vil gå skal jeg ikke begynne å spekulere på. Men at det er penger å tjene ved positivt utfall er ikke tvilsomt.

 

Avhengig av hvilke signal man får framover, vil kursen gå allerede før 9. sept. Det er bare å ta en kikk på kursen i tiden før 9. juli (det var da snakk om plenumsmøte, først i september kommer et møte i komiteen).

 

Skal ikke lokke noen ut på glattisen, alle får gjøre opp sin egen mening. Har sakt ørten ganger at jeg driver med dette på amatørnivå, kan gjerne gjenta det for ørtenogførste gang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finnes ingen tråd for RCL, så jeg legger denne analysen her:

 

RCL har hatt en nedgang på 40 kroner siden den midlertidige toppen på 310 etter Q2 i slutten av juli. Nå ser vi en dobbelbunnformasjon både i RSI-chartet og prischartet.

 

Nedgangen har skjedd på svakere volum enn oppgangen i juni måned, og også den siste tidas volumkart viser at nedgangen sannsynligvis ikke vil vedvare. RSI er på 37,7, som ligger i RCLs mest ekstremt lave område. En oppgang mandag eller tirsdag vil fullføre den dobbelte bunnen, og starte en positiv trend. Som MACD-chartet viser at en RCL-trend typisk varer en måned til halvannen. RCL har gjort det svært bra i sommer, og har absolutt grunnlag for å nå over 320 kroner i løpet av høsten.

 

Brede Bollinger-bånd viser en høy volatilitet, noe so indikerer at en oppgang kan skje svært fort.

 

En kursdrivende nyhet eller to dagers positiv utvikling i starten av neste uke vil gi et kjøpssignal og muligheten for en sterk og vedvarende positiv trend.

 

Selv lastet jeg opp på 275,5, men mener likevel jeg sitter trygt og pent

 

Studer chartet i linken nedenfor, det er gode sjanser for en oppgang. Det sterkeste signalet finner vi i RSI, som ALDRI har ligget under 37 i mer enn en eller to uker.

 

Får ikke opp bildet selv med img src kommandoen...?

 

RCL-chart

Link to comment
Share on other sites

Vegard, start gjerne en RCL tråd med ditt glimrende innlegg under aksjeprat. Tror 'img' kodene skal fungere på den delen av forumet (?).

 

Kommende uke blir det vel forsatt fokus på den høye oljeprisen, spesiellt i USA. For meg ser det ut som det nærmer seg en topp, prisen skifter mye fra time til time.

 

Oljeprisen er nyhetsdrevet, spesiellt situasjonen i Irak preger tradingen. Denne nyheten fra cnnfn.com er fra i dag;

 

Iraq pipeline remains shut

Officials say risk of sabotage keeps southern oil outflow at half of normal levels.

August 22, 2004: 7:55 AM EDT

 

BAGHDAD, Iraq (Reuters) - Authorities kept a main oil pipeline in southern Iraq shut Sunday rather than risk it being attacked, restricting the country's exports to half normal levels, a South Oil Official said.

 

"The situation is unchanged. Only the secondary export pipeline is operating," said the state-owned company official, who declined to be identified.

 

A sabotage attack on the main 48-inch pipeline on Aug. 9 halved exports to one million barrels a day. Basra Light crude oil has since been flowing from southern fields to offshore Gulf terminals through a secondary pipeline.

 

Litt på siden så har CNN også ranet av Munch maleriene som en av sine topp historier.

Link til artikkelen

Link to comment
Share on other sites

Hei, angående Irak og oljeprisen

 

Noen som vet hva Iraks formelle (og muligens uformelle) eksport av Olje var under Saddam før den andre gulfkrigen?

 

 

Jeg tror nok ikke oljeprien går 'mye' ned før vi får en løsning på Al Sadrs militia og situasjonen der. Dette fordi jeg tror mange aktører ser på Irak med meget stor usikkerhet ikke bare i olje produksjon men også den generelle stabiliteten i MIdtøsten.

 

Husk at risikoen for uro i midtøsten alltid er større under et valg i USA, fordi USA da er fokusert på andre ting.

 

Alt har liksom toppet seg nå, problemer med olje eksport, realisasjonen av at Saudenelarer ikke klarerlevere mer, ord gemeng mellom Iran og Israel, og valg i USA!

 

Derfor tipper jeg forholdsvis høy oljepris til et godt stykke uti høsten,

 

 

men som sagt, jeg tipper bare...

Link to comment
Share on other sites

Aewn, enig i at det er mye psykologi rundt stabiliseringen av Irak. På litt lengre sikt vil Irak være en viktig oljeprodusent, men det kreves store oppgraderinger og utvidelser både på infrastruktur og på feltene. Dette er ikke gjort over natta, spesiellt ikke hvis uroligheter og terror preger området.

 

Jeg tror det er sterke krefter i gang for at urolighetene i Irak forsetter frem til Bush har tapt valget.

 

Hovedgrunnen til de høye prisene på olje er likevel økt etterspørsel i Asia, og nå går vi inn i en tid der etterspørselen øker. Men det er muligens priset inn i dagens oljepris allerede. Irak, Yukos og generell terrorfrykt kommer på toppen.

 

Vi får se om oljeprisen passerer $50 merket kommende uke, eller om vi skal ned mot $40 igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei aewn,

 

Linken under har mye nyttig om iraq's olje

http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/iraq.html

 

Figuren under er tatt fra artiklen.

iraqoil.gif

 

Her http://www.eia.doe.gov/emeu/international/...l#SelectedTrade finner du mer (Excel ark over exporten, se etter følgende: Gross Oil Imports from Iraq into Individual OECD Countries and Total OECD (Million (106) Barrels per Day)

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:-

På litt lengre sikt vil Irak være en viktig oljeprodusent, men det kreves store oppgraderinger og utvidelser både på infrastruktur og på feltene. Dette er ikke gjort over natta, spesiellt ikke hvis uroligheter og terror preger området.

 

Kanskje noen solide kontrakter til AKVER...???

Link to comment
Share on other sites

Flyttet denne fra aksjekonkuransen...

Skal si der er populært å shorte PAN den første uken aksjen er valgbar i konken... Selv tror jeg kanskje PAN kan stige kommende uke, men jeg er ikke noen ekspert på fisk  

 

På Onsdag får PAN aksjonærer kjøpe billige PAN aksjer:

 

1 gammel aksje gir rett til 1 tegningsrett @ 2 nye aksjer @ 2 kroner kr pr 3 aksje de eier.

Kursen vil muligens stige før dette, men jeg forventer en skrell etter emisjonen. ---> kjøpe for 2kr og selge for 2,50 ??

Link to comment
Share on other sites

Mange som skal høste gevinst i GOD...?

 

I dette ligger det ett faremoment, Goodtech's kvartalsrapport syns jeg viser ett selskap på rett vei, men når mange skal selge samtidig blir det lave aksjekurser. Dersom aksjen ikke spretter over 0,7- i dag sitter jeg med videre ;)

Link to comment
Share on other sites

AKVER er alltid et godt bet...!

 

Men vi som har sittet og sitter i aksjen vet jo at det ikke alltid går slik som vi tror med denne. Likvel, dagens fremleggelse viser ikke bare at selskapet er på rett vei i forhold til snuopperasjonen det har vært igjennom, men også at det har kommet inn på markedet igjen som et av de ledende innenfor sine felt. Og med de storkontraktene som er kommet i det siste og ikke tatt med ennå....AKVER skal opp. Langt opp!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...