Jump to content

OTR - Otrum


Ivers

Recommended Posts

Fra 10.30 mandag for en uke siden til igår kl. 10.30 falt OTR med 6 kroner.. Det er utrolig hvor usikre folk er.. Jeg plukket litt på 24,6, 24,0 og 20,6, synd jeg ventet lenger, men traff nok bunnen, tiltross for for tidlig inngang. Tror OTR kan nå 26 igjen om ikke lenge

 

OTR har fått anbefaling igår ifm ØRs børsspeilet,(S. Myrseth) og idag fikk den en igjen i samme gate.

 

Forskningssjef Geir Linløkken i Investtech.com har plukket ut fem aksjer som presenteres i ØRs Børsspeilet.

 

Disse aksjene er:

 

Otrum

Inmeta

Bolig- og Næringsbanken

Hexagon Composites

DNO

 

 

 

OTR bør nå 24 denne uken..helst høyere

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

likte denne:

Kjøpsandel  

Megler Volum Pris Verdi Andel%  

PA 52 100 22.95 1 195 600 92.91%  

STN 4 000 22.80 91 200 7.09%  

 

i alle fall tydelig at PA står for sin kjøpsanbefaling fortsatt (kom med kr. 40,- som kursmål i analyse 30. april), var jo største kjøper i går også om jeg husker rett, og en god og sterk kjøperside ved slutten ser jeg også.

Nå bare å tro (?) og håpe at vi unngår flere slike "idiot salg" som mandag og starten i går (den som solgte til 20,- da må jo føle seg "litt" dum i dag..)

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Kjøpsandel  

MeglerVolumPrisVerdiAndel%  

PA 15 500 22.98 356 250 96.87%  

STN 500 23.00 11 500 3.13%

 

ny dag med PA som så godt som enerådende på kjøperen, så får man tro at andre kjøpere snart kryper etter, så kursen kan få klatret litt.....

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Fint at PA kjøper.

 

Jeg er komfortabel med situasjonen. MEd litt volum er det ikke alngt til 25 tror jeg.

 

Du etterlyser kjøpere, og er enig, men hvor er selgerne;)

 

Bra utvikling i USA etter den knallrøde starten

 

God helg

Link to comment
Share on other sites

Bare to av de 14 ekspertene i Finansavisens "Eksperttipset" har hatt en positiv avkastning så langt i år. Administrerende direktør Steinar Strømsnes i Sundal Collier Fondsforvaltning er best med en avkastning på åtte prosent. Han har satset på følgende aksjer:

 

   * Fred. Olsen Energy

   * Tandberg Television

   * Nera

   * Tandberg

   * Ganger Rolf

   * TGS Nopec

   * Lerøy Seafood

* Norman

 

Etter Strømsnes finner vi Leif Eriksrød i Delphi-fondene, som har hatt en avkastning på seks prosent. Her er Eriksrøds portefølje:

 

   * Aktiv Kapital

   * Otrum

   * Crew

   * EDB

   * Nordic VLSI (nå Nordic Semiconductor)

* TGS Nopec

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra en oppegående gjest på HO.

 

Mange av IT aksjene har falt de siste par måneder -

først en negativ reaksjon på rentefrykt senere har høy oljepris drevet IT-aksjene ned -

pengene har strømmet ut av IT aksjer og brukt i spekulasjon i olje og oljerelaterte akjser - dvs aksjer som profitter på høy oljepris.

Dette har skap salgspress på IT aksjer og kursene på flere aksjer har falt ganske kraftig.

 

Resultatet er at mange IT aksjer nå er meget lavt priset og kan ha et megt bra kurspotensiale på kort sikt.

 

Rådet er derfor :

 

Gå inn i IT aksjer nå - mens pengene fortsatt er i oljerelaterte aksjer. Oljeprisen er nå rekordhøy og fortsatt spekuleres det i enda høyere oljepris. Men det er ikke sikkert potensialet er så mye høyere og oljeprisen kan plutselig begynne å falle. Da kommer investorene til å selge seg raskt ut av oljerelaterte aksjer. Pengen skal investeres på nytt og sannsynligheten er meget stor for at det vil gi et nytt løft for IT aksjer fordi mange aksjer her er underpriset i forhold til resultatene som leveres.

 

For en investor gjelder det å handle i forkant - gå derfor inn i IT aksjer nå før den store pengestrømmen kommer å skaper sommer-rally i denne sektoren.

 

Håpper han har rett. Oljens nedside er iallefall betraktelig etterhvert som man får kontroll på oljen i Irak osv. tror vi sitter bra, men sprøt å se at 1,7% på NASDAQ gikk ned til under 0 i AH pga oljeprisen steg igjen... Gjleder meg til den dundrer nedover igjen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ryktene fra Bush-kritikerne sier de har bevis for at Bush har en avtale med kongen og kongefamilien i Saudi-Arabia om å presse oljeprisen ned i ukene før valget i USA for at folk ikke skal stemme mot Bush på grunn av høye bensinpriser. Kongefamilien, som har kontroll på det aller meste av oljeboringa i Saudi-Arabia, landet i verden som eksporterer mest olje, kan presse ned prisene nesten til akkurat det nivået de vil. Man bør altså passe seg i ukene før valget i USA, som finner sted tirsdag 2. november, og kanskje ikke satse fullt på oljeaksjer da. :idea:

 

Men så er jo alt dette bare rykter, og trass i Bush' gode forhold til Saudi-Araberne er det ikke sikkert det er noe i ryktene annet enn drittslenging fra demokratene. Bare pass på. Skulle det vise seg at ryktene likevel er sanne, kan man jo vekte seg opp litt på valgdagen og se aksjene stige igjen når oljeprisen går opp like etter valgslutt... :?

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt positiv til OTRUM:

 

Delphis favorittaksjer

Delphi Fondene med fem aksjer på Oslo Børs du bør kjøpe.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (21.5.04 07:30)

 

Relaterte artikler

- 79 kjøpsanbefalinger - Ekspertenes aksjetips

- Selge IT-aksje? - Selge denne aksjen?

Investeringssjef Leif Eriksrød i Delphi Fondsforvaltning trekker i et intervju med Finansavisen frem teknologi som favorittsektor.

 

- Det er nok her vi vil finne vinnerne fremover. På den annen side er det også der vi sannsynligvis vil finne taperne. Statistisk sett skal man likevel treffe bedre hvis man holder seg i vekstsektorene, sier han.

 

Eriksrød nevner fem kjøpskandidater: Nordic Semiconductor, Tandberg, Eltek, Otrum og Tandberg Television.

Link to comment
Share on other sites

Nå går jeg for godt gammeldags rally(ref.bildet mitt)

 

Etter å ha solgt en del på 24, kjøpte jeg inn på 24 igjen, som urutinert trader jeg er(?)

 

Årsaken er at ORION igjen har OTR som topp kandidat på HO, men mest av alt den positive omtalen av OTR med info om mulig kontrakt med marriot.

Kopi av artikke under datert 25.05.2004 10:21:

 

 

Adm. direktør Fredd Causevic i Otrum ser en klar bedring i hotellmarkedet. Han venter også at tidligere installerte Otrum-systemer vil fornyes i løpet av kort tid.

 

Otrum-sjefen venter seg bedring hotellmarkedet fremover. Dette er hovedsatsningsområdet til hotell-TV-leverandøren Otrum.

 

- Det er gode indikasjoner på at markedet er i bedring, sa Causevic på en presentasjon i regi av Pareto Securities tirsdag.

 

I tillegg til dette forventer han at fornyelsessyklusen hos hotellene slår inn. Her var toppen av investeringsnivået i hotell-TV i 1998 og 1999. Causevic sa at fornyelsessyklusen hos hotellene er på fem til syv år.

 

Han sa videre at selskapet nå jobber tett for å få på plass en avtale med Marriot-kjeden.

 

- Marriot jobber vi veldig tett med. De sitter inne i en avtale med en konkurrent av oss, sa han.

 

Otrum har den siste tiden lansert et produkt rettet mot midtsegmentet med tre stjerner. Dette segmentet blir hovedsatsningen til selskapet fremover.

 

- Markedet vil gi oss vekst. Vi skal bare holde vår markedsandel, og passe på kostnadene, sa Causevic.

 

Min mening er at det fundamentale bildet markedet har tilgang på av/om OTR er betydelig bedret på bakgrunna denne infoen. Jeg har tittet på marriots hjemmesider, og funnet at de har 2600 hoteller under seg. spm blir om det er snakk om hele kjeden, eller deler. Siden Causevic velger å fortelle om avtalen er den nok kontrakt(er) av verdi. Jeg antar at i værste tilfellet så er kontrakten på overkant av 100mil, men den er sansynligvis betydelig større.Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Ja, så har det vært nok en forventet dag i OTR, gode utsikter (Marriot) og oppgang generelt..... måtte så klart være noen som følte behovet for å selge ut litt billigere da, det vil seg liksom ikke, men jeg skal ikke ut før en evt. Marriot avtale er i boks, for utfra det jeg har funnet om Marriot, kan en slik avtale bli skikkelig god:

MARRIOTT HITS HALF-MILLION ROOM MARK – EXPECTS TO ADD UP TO 95,000 ROOMS OVER THE NEXT THREE YEARS CONTACT:

Tom Marder

(301) 380-2553

thomas.marder@marriott.com

Washington , DC - 17 May 2004 -

 

Marriott International, Inc. (NYSE:MAR) will break the half-million guest room mark as the new London Marriott West India Quay in the city’s trendy Canary Wharf area opens on June 1. Offering travelers across the globe 18 brands to choose from and 2,700 properties in 69 countries, Marriott expects to open up to 95,000 additional rooms through the next three years. And in 2004, Marriott’s hotel property owners plan to invest more than $1 billion in hotel upgrades, renovations and conversions worldwide.

 

Marriott’s market share in the United States has increased from 3 percent in 1990 to more than 8 percent today. As the largest hotel management company in the world, more than a quarter of Marriott’s recent growth has been outside the United States. Since 1990, the company’s portfolio of properties outside the U.S. has grown from 15 to nearly 550.

 

En avtale vil kanskje/trolig ikke omfatte hele kjeden (men kanskje som Hilton avtalen, alt utenom USA), men rundt 1/5 av Marriots eiendommer er utenfor USA (550 av 2700), og man kan vel da kanskje anslå at rundt 1/5 av rommene også er utenfor USA, dvs rundt 100.000 rom. Det ville være en fet avtale å dra i land eventuelt !

Så om noe slikt skulle komme, kan selv ikke OTR kursen ligge på stedet hvil.....

 

Ser forresten at 15 dagers RSI er på 19,66 nå, er ikke så inne på dette, men betyr ikke det at den er kraftig oversolgt ?

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

OM de får 1/5 av kjeden, altså de hotellene utenfor USA, vil det være verdt over en milliard. ref. Hiltonavtalen som er på 270mil for 24K rom.. altså over 1125 kr pr.rom. 100000 rom *1125kr er voer 1milliard..altså det dobbelt av dagens børsverdi.

 

AVtalen er i beste fall så stor, men er uansett betydelig.

 

Jeg er redd for terror, men ser ut som alt går som det skal i OTR, og det erviktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

yahoo.php?m=ose&isin=NO0003068009&t=adv

 

Otrum ligger i en stigende trend og fortsatt positiv utvikling innenfor denne indikeres. Har imidlertid en mulig hode-og-skuldre-formasjon under utvikling. Etablert brudd under støtten ved 21.81 kr, helst på økende volum, vil signalisere videre nedgang. Aksjen tester støtten ved ca 23.00 kr. Dette bør gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 23.00 kr vil utløse et salgssignal. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Orion har stadig OTR inne på listen sin, til ingen nytte. Tror vi må vente misnt til Q2 før ting skjer. Virker som ting går bra med selskapet, mtp hotellmarkedet som er i bedring og samtaler med Marriot, ref. imarkedet.no, forrige mnd.

 

OTR er nå 1 krone over nivået den ar på før Hiltonavtaler på over halve børsverdien, og med opsjon på over OTRs børsverdi ble gjort kjent. makan til underprising.. Jeg selger ikke EN eneste aksje...

 

OSe er i 200, det er bra, og ettehvert som Q2 legges frem i verden, så tror jeg børsene vil snuse på ATH for 2004...

 

Slipper vi terror i vesten av særlig omfang ,så er jeg komfortabel..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjer ikke noe om dagen, og derfor ikke noe å skrive.. eneste er at den har fått litt anbefalinger som ikke hjelper, som vanlig, og at det iaefall var 38K kjøpere mellom 23,4 og 23,6 på sluttauksjonen...

 

Den skla langt opp, mne kan nok ta tid.. håper og tror Q2 blir bra, slik det gjorde for et år siden. Ellers vil jo doblingen(pga 10K rom fra Hiltonavtalen skal gjøres iår..mens normalt for et Q er 5K.. atlså 5K+5K for hvert av de to siste Qene er naturlig utgangspkt.) av omsatte rom i Q3 og Q4 gi hyggelige tall...

 

Hiltonopsjonen og marriottavtalen(?) skla jeg ogsåha med meg,så sitter..og sitter...mens jeg sakte men sikkert byger meg opp

 

God helg! :arrow:

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se at ASC er på kjøperen igjen. de hadde 30K liggende igjen på 23,6 etter å ha fått krysset 20K på samme pris. Sist ASC kjøpte kom det kontrakt..

 

Skjer vel ikke igjen, men kan være de har nyss om at det er et eller annet i gjerdet, f.eks knalltall for Q2, slik det var for Q2 for et år siden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Q2-Oppkjøpsplaner.

 

Det er lite nytt omkring OTR for tiden. Jeg plukker stadig småposter - i går ned på 22,70.

 

Er det noen som har estimater for Q2. I 2003 var salget 67 mill og nettoresultat 2,5 mill kr i Q2.

 

En annen interessant sak er hvordan det går med planene om oppkjøp. Med sine over 100 mill kr på bok

har Causevic uttalt at han ser etter aktuelle oppkjøpskandidater.

 

Mye interessant kan skje i OTR i de kommende måneder.

 

Er det stille før stormen?

 

Winer

Link to comment
Share on other sites

Jeg skla stikke på Q2. Har vært lite nytt fra OTR siste 4mnd. eneste er at de jobber tett for å fåpåplass noe med Marriott. Opsjonen med Hilton må heler ikke gjlemmes og skla avgjøres innenn 23.mars(1 år etter Hiltonavtalen for norden)

 

Jeg har desverre plukket for høyt, siste gang en del poster på 24, så har ikke anledning til å plukke mer.. men tror den skal høyt opp iløpet av de neste 9mnd. Du gjør lurt i å utnytte usikkerheten til småaksjonærer som ser at kjøpersiden uteblir. OTRUM er slik jeg har skjønt det bunnsolid, og markedet vil gi dem vekst. Jeg føler meg meget kofortabel, mne er allikevel redd/spent på Q2. De bør prestere bedre tall en sist. Håper på 5mil i overskudd

 

Oppkjøp er mulig, men OTR sa de ikke hade funnet noen hittil. De har iaelfall dyktige folk med seg, og har lært av FInland blemmen i 2000, så tror nok de gjør det rette med å avvente og ikek forhaste seg til det er objekter som virkelig er av interesse(å kjøp opp)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skamroser IT-aksje

 

Analytiker beskriver Otrum-aksjen som glemt og kraftig undervurdert.

 

I dagens rapport fra Orion Analyse beskrives Otrum som en glemt og kraftig undervurdert aksje.

– Otrum er blant Oslo Børs’ billigste IT-selskaper, og på ett eller annet tidspunkt vil naturlovene gjelde også for denne aksjen. Kjøp anbefales, skriver analytikeren.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (28.7.04 15:52)

Link to comment
Share on other sites

Ingen Kris;)

 

 

 

Dagens aksje

 

Orion Analyse introduserer Otrum-aksjen som dagens case.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (3.8.04 11:24)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Kaster bort millioner - Rufsete Jinhui

- Anbefaler to aksjer - Anbefaler IT-aksje

- OTR

 

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse blir Otrum omtalt som dagens case.

– Endret fokus i finansieringsmetode har redusert inntektene i andre kvartal, men har forbedret marginene. Vi oppfatter stadig prisingen av aksjen som attraktiv, og venter sterkt økende inntekter og resultater i kvartalene fremover, skriver analytikeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stor kontrakt i OTRUM som blir gjengitt av sjefen som ett gjennombrudd for firmaet. Kursen stiger totalt 5%(etter særdeles kraftig fall siste uka), går det ann?

 

Vi får se hva uken bringer, men det er på det latterligeste at OTRUM drar inn kontrakter til hendholdvis 1/1(Holliday Inn avtalen) 1/2(Hilton avtalen) og 1/5(siste avtale) av børsverdien uten at noe skjer. Det er firmaer på OSE som er priset 3 ganger så høyt og har 1/3 av inntjeningen. Går det ann?

 

Noen tanker om hvor vi skal fremover?

Link to comment
Share on other sites

Hvor billig skal egentlig OTRUM bli før vi får en rekyl opp? Jeg har rett og slett store vansker med å forstå dette her? Er det bare å selge møkka og finne seg noe annet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det ingen her som følger OTRUM/sitter lasta? Ikke at det er direkte mye å skrive om her da det er relativt dødt fra den kanten, men alikevel?

Noen tanker om hva vi kan forvente for Q3. Vi vet at de har ca 5000 rom allerede "booked" for installering fra Hilton. Vi vet også at endel av inntektene fra Q2 blir bokført i Q3. Det som er synd er at Q3 mister omtrent en hel måned grunnet ferieavikling og pleier å være OTRUM's svakeste. Q4 den 28 Januar blir nok meget sterkt.

Link to comment
Share on other sites

Sitter godt lasta i otr, (i hvertfall i forhold til hva jeg har i andre aksjer). Gikk første gang inn i januar, og har siden kjøpt flere aksjer, men aldri solgt. Jeg har tro på at Q3 i år vil bli bra, men er ikke sikkert det blir bra nok til å virkelig få fart på kursen. Det er mulig, som du sier, at vi må vente til januar før den "tar av", men at den skal opp på sikt anser jeg som ganske sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Både PA og Orion sier det er en av de mest underprisete aksjene på OSE og har kursmål 40kr. Hadde vært ålreit om vi så 35kr i Januar, men jeg har bommet med alle kursmål på OTR hele veien. Det har ikke tatt av helt på kontraktsfronten som jeg trodde det skulle.

 

Det er for stille fra firmaet som er markedsledende i Europa! Men godt mulig at de selger mye til små hoteller som ikke er store nok til å bli annonsert over børs. Vi får håpe på det beste og at de drar inn noen større kontrakter som tidligere har vært hos Quadriga innen årslutt. Er det tilfelle blir det nok en god Januar måned. Jeg håper på 7-10mill overskudd i Q3, alt annet er skuffende og jeg er fundamentalt negativ:)

 

Carnival bestiller jo nye skip på harde livet og flyselskapene høyner prisene. Hotellbransjen må jo følge etter, synes det er rart de ikke har oppgradert mer enn vi har hørt fra OTR. Er meget synd OTRUM ikke har greid å få skikkelig innpass i cruisemarkedet. For eksempel med sistnevnte(Carnival). Mulig at 2005 blir gullåret for firmaet, men jeg skal ikke sitte så lenge - muligens til Mars. En eller annen gang skal OSE nedover. Terra spår internajonal nedtur fra 2005, mens FS spår børsen i 260 innen neste sommer.... hmmm

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...