Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Nå slettet jeg avstemmningen vi har hatt på denne tråden en stund, her er resultatet før jeg tok den bort:

 

Tipp AKVR kursen 19.03.2004 - Dagen for Generalforsamling

75 2% [ 1 ]

100 2% [ 1 ]

125 12% [ 5 ]

150 46% [ 19 ]

175 34% [ 14 ]

200 2% [ 1 ]

 

Total Votes : 41

 

Hvis noen har forslag til en ny 'Poll' er det bare å si ifra, men jeg regner med at vi starter en ny tråd når selskapet skifter navn og ticker...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Vil takke deg "Pirelli" for en skikkelig og saklig informativ runde med AkerKværner fra både dette og andre forum.

 

Skal bli spennende å se utviklingen videre. Faktisk så jeg meg nødt til å kjøpe meg litt inn igjen når Røkke tapte rettsaken omkring tvangsinnløsningen av Aker Maritime i dag. - Men bare knapt halvparten av hva jeg hadde tidligere. Må være et snev av spillegalskap eller nostalgi?

 

Håper vi får samme oppfølging videre med de nye selskapene.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen si meg hvordan bytting av aksjer vil foregå?

 

Kan jeg velge å flytte det jeg har i AKVR til nye AKVER, eller må jeg også ta noen aksjer i AkerYards og/eller Kværner?

 

Jeg forsto det slik på Røkke at "han har delt kaka, og så kan aksjonærene velge hvilket stykke de vil ha"

Link to comment
Share on other sites

Du vil som AKVR aksjonær få tilbud om du vil bytte bort aksjene dine mot tilsvarende antall aksjer i ett av de nye driftsselskapene. Om du får tilbud om å bytte bort alle eller bare deler av beholdningen er ikke helt klarlagt, men jeg antar at det vil være mulig å bytte bort alt.

 

Vil anbefale å lese mitt innlegg Posted: Sat 06. Mar 2004 23:58:17 i denne tråden, omtrent nederst på denne siden.

 

Lykke til!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hvilken aksje bør man velge å sitte i?? Bør man bli i kværner asa eller yards eller E & C??

 

Er det noen som har gjort seg opp en mening om dette?

 

optimist

 

PS. Jeg har forstått hvordan delingen blir, men hva bør man velge?? Det kan jo kanskje være en ny poll på dette??

Link to comment
Share on other sites

Poll er iverksatt Optimist, før var jeg usikker, nå er jeg i tvil... Jeg vil bruke litt tid på å sette meg inn i de forskjellige sakene før jeg bestemmer meg. Tror også jeg vil la markedet ta i mot og bedømme de nye selskapene før jeg foretar meg noe som helst.

 

Håper virkelig pilene begynner å peke oppover på børsene generellt fremover, hvis det blir problemer med å få fulltegnet i emisjonen er det ett dårlig signal til markedet.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre liten tvil om at sentimentet i AKVR-aksjen har snudd totalt siden toppen på 154.00 så sent som 8. mars. Dette skyldes åpenbart en kombinasjon av generelle terror-vibber i finansmarkedene og skuffelsen over prisintervallet i AKVER-emisjonen (130-155). Det første er det lite å gjøre noe med. Jeg sitter med følelsen av at hysteriet vil vedvare til etter påske. Ingen investorer med hang til sengevæting vil forplikte seg til long-posisjoner i påskeferien. Dersom det ikke dukker opp nye negative triggere, er jeg overbevist om at det er duket for kontrollert oppgang etter ferien. Tilfeldigvis sammenfaller dette med emisjonen i nye Aker Kværner. Det interessante spørsmålet er derfor hvordan man skal time en inngang i AKVR?

 

I utgangspunktet har jeg vanskelig for å tro at kursen skal under 130. For det første er dette nedre del av prisintervallet for AKVER-emisjonen. Jeg har ikke større tiltro til aksjemarkedet enn at jeg tror det svever i den villfarelse at disse to aksjekursene kan sammenlignes. Derfor innbiller jeg meg at dette vil være en psykologisk støtte. For det andre sammenfaller det med det ordinære tekniske støttenivået. AKVR brøt gjennom 130 på stort volum da delingsryktene nådde markedet samt at Equatorial-tvisten ble avsluttet.

 

Det blir selvsagt svært avgjørende hva som blir den endelige emisjonskursen. De som tror at den blir i øvre ende av kursintervallet, bør definitivt handle før 1. april. De som velger å gamble på at kursen havner i nedre ende av intervallet, kan enten kjøpe AKVER-aksjer i emisjonen (alternativt i annenhåndsmarkedet), eller kjøpe AKVR FØR prospektet for aksjebytte foreligger. Hvis dette ikke kommer før etter påske, tror jeg sterkt på at en inngang rett før skjærtorsdag vil være gunstig. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Heisan....

 

Ja, da er vi i gang igjen....Vet ikke hva som feiler oss.

 

Har grovt sett gjort samme vurdering som EngaBhoy, men satset litt feil på inngangen ved å ta den i går på 136. I mine fantasier så jeg for meg støtten nedad på 135, men det viste jo denne dagen ikke var riktig. (Fikk meg akkurat en liten nesestyver når jeg sjekket dagen vel sent i kveld.)

 

Uansett hvordan man vurderer selskapet videre ligger det et stort potensiale her, synes nå jeg, og med den generelle stagnagsjonen i akjsekursene vil jeg satse på noe med substans og valget blir fortsatt AKVR. - Faller den videre blir jeg å ta inn litt til.

 

Likte forøvrig den nye spørreundersøkelsen, og jeg ser gjerne flere innlegg her om hvilken divisjon man bør velge.

 

Selv tenker jeg E & C, siden jeg har stor tro på at dette vil være den kommende virkelig store utfordring i verdensøkonomien. - Uroen i Midt-Østen skulle vel engasjere Vesten for videre utbygging i vårt "nærområde"?

 

Verdiene i AKVR i sin helhet er jo formidable, så spørs det hvor mesteparten blir å havne etter oppdelingen. Nye AKVR ASA blir kanskje sittende igjen med brorparten etter en stund? - Noen som har formeninger herom?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har skjønt det, vil man dersom man blir sittende i Kværner ASA forstsatt være med i de andre selskapenes oppgang/nedgang. Kværner ASA vil fortsatt beholde 50 & av aksjene i Aker Kværner ASA og Aker Yards ASA. Vil ikke det da være pose og sekk å bli sittende i Kværner ASA?

 

"Husker hvordan OPC gikk opp på eierandelen sin i FAST."

 

Det er vel negativt at Røkke velger å ta inn problembarnene i dette selskapet. Er det noen som har gjort seg opp noen tanker om hvorfor de ønsker å plassere sea launch og philadelfia i Kværner ASA? Hva skjer dersom dette selskapet går konkurs. Er da Røkke kvitt problemene eller vil de da også miste kontroll over postene i Aker Kværner ASA og Aker Yards ASA? :twisted:

 

Ser allerede at flertallet som har stemt på poll har valgt Aker Kværner ASA.

Link to comment
Share on other sites

Ser med tilfredshet at kursen er tilbake på min siste inngang forleden.

 

Tok en telefon til AKVR og forespurte om den videre fremdrift av ombyttingen. Og en meget hyggelig og kunnskapsrik dame kunne fortelle at alle, selv de som nå kommer inn i akjsen, vil få tilsendt tilbud i begynnelsen av april om ønske for videre selskapsplassering. - Liksom greit å høre det fra det holdet også.

 

Så dermed har vi fortsatt litt tid for fintenking omkring dette. Her nevnes SeaLaunch som et potensiellt problembarn, men det er det vel ikke nå lenger? Skulle tro at de går med overskudd i år, i alle fall etter antall bestillte oppskytninger.

 

Pensjonsforpliktelsene i England er der og de må vi vel selskapet bare leve med som riktig er.

 

Det forholdet jeg har litt problemer med er å se hvordan Røkke vil sjonglere med overskudd/tap i mellom hovedselskapet og de to øvrige.

 

Et spørsmål heri, blir disse, E&C + Yards, datterselskap av morselskapet eller er de frittstående selskap med KVÆRNER bare som hovedakjsonær?

 

Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Er det lov å håpe på at AKVER tar en YARA? Kursintervallet for sistnevnte var som kjent 36-41. Dette resulterte i omtrent 18 gangers overtegning og rally fra børsåpning. Jeg registrerer at analytikere uttaler at det annonserte billigsalget resulterte i dramatisk større oppmerksomhet enn om salgskursen hadde vært "riktigere". Dette har selvfølgelig Hydro-ledelsen visst hele tida.

 

Hva så med AKVER? Kursintervallet på 130-155 ble fastsatt på et tidspunkt hvor ledelsen og tilretteleggerne umulig kan ha rukket å få noe godt bilde av interessen i bookbuildingen. Kanskje hadde Røkke de samme motivene som Reiten? Eller kanskje ønsket han å unngå å gå på trynet dersom terrorhysteri skulle dempe emisjonsviljen i markedet? Her er det mye håp fra min side, men jeg blir i alle fall meget skuffet om ikke emisjonskursen blir minst 145. Troen på at AKVR er et godt kjøp ned mot 130, har ikke blitt noe mindre siden i går...

 

:toothy7:

Link to comment
Share on other sites

I tegningsprospektet side 29 finner du en oversikt over strukturen etter restruktureringen.

Slik de står plassert beskrives Aker Kværner og Yards som subsidiaries av Kværner og hele strukturen beskrives som "The group".

Dette betyr at Aker Kværner og Yards er deleiede "subsidiaries av Aker ,men legal entities.Gruppen vil utnytte fellesfunksjoner som financial services,hr services,office services,it infrastructur etc.Disse funksjoner blir organisert i et Business Partner system kalt AKBP hvor alle entities er indirekte eiere.

Dette vil ha stor betydning for en lønnsom drift.

Slik ser jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig laber interesse for KVI. Nesten helt rart at aksjen får falle tilbake som den gjør. Omsettes helt nede i bunn av prisintervall 130 - 155. Er det noen som spekulerer i at KVI ikke greier å få inn 2 milliarder over 130 i kurs? Så var markedet skuffet over det lave prisintervallet først. Nei, tror det er ugler i mosen her og plukket litt selv på 131,75 i dag. Kan ikke se annet en at det må være oppside over den inngangen. Enig med innlegg under at her lukter det en ny Yara (men det er jo allerede en kurs å forholde seg til, sluttkurs mandag 132,50).

Noen som vet når emisjonskursen blir offentliggjort?

Link to comment
Share on other sites

Bulldog, jeg bekymrer meg ihvertfall ikke over dette. Problemet til det norske aksjemarkedet er at det ofte ikke klarer å skille skitt fra kanel. Derfor har alle mulige skrotselskaper blitt lansert på børs i det siste. Det finnes heldigvis plenty av utlendinger med store lommebøker og dårlige rentebetingelser. De vil ikke nøle med å investere i et kvalitetsselskap som Aker Kværner. Mens vi venter på fasiten, kan vi trøste oss med dagens melding fra TDN Finans:

Kværner gjennomfører i disse dager road showet i forbindelse med den planlagte emisjonen på rundt to milliarder kroner til nye Aker Kværner. Interessen fra investorer har vært betydelig.

 

Det sier investor relations Tore Langballe i Kværner til TDN Finans tirsdag.

 

-Det har vært betydelig interesse fra de største og viktigste investorene. Vi har hatt fulle dager i nesten to uker og møtt viktige investorer både i USA og Europa, sier Langballe.

 

Kværner er i Frankfurt i dag, og holder presentasjon i Zurich og Paris i morgen. Presentasjonsrunden avsluttes i Stockholm torsdag. Totalt vil det gjennomføres rundt 60 presentasjoner. Tegningsperioden mot institusjonelle investorer avsluttes torsdag klokken 15:00, mens tegningsperioden i retail-delen avsluttes klokken 16:00 onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Aker Kværner handles rundt 135-140 -gråmarkedsmegler

 

OSLO, 31 mars (Reuters) - "Nye" Aker Kværner handles rundt 135-140 kroner i "pre-IPO"-gråmarkedet i London onsdag, sier en megler hos Tullett & Tokyo til Reuters.

 

- Det er rimelig marginal handel der nå, men så er også hele gråmarkedet ganske stille, sier gråmarkedsmegleren.

 

- Det var en del interesse for Aker Kværner til å begynne med. Den ble handlet på 155-160 kroner, men så har interessen dabbet av og det virker som det har vært en revurdering av selskapet. Men det er vel ikke i katastrofeområdet, sier vedkommende.

 

Megleren tror imidlertid prisen kan havne enda lavere ved børsnoteringsemisjonen på to milliarder kroner fredag. Aker Kværner har sagt at selskapet vil gjøre emisjonen på mellom 130 og 155 kroner.

 

- Vi tror den havner på 130-135, sier megleren.

 

Kværner handles opp 0,4 prosent til 129,50 kroner i Oslo ved 12.50-tiden.

Link to comment
Share on other sites

Kværner vil rammes kraftig av en eventuell streik i morgen. Saksert fra en artikkel i DN: "Aker Kværner Offshore Partner på Stord har den største gruppen med industriarbeidere som står streikeklare. Her kan 766 fagorganiserte komme til å legge ned arbeidet dersom meklingen utover kvelden og natten ikke fører fram.

 

I andre Aker-selskaper er det varslet plassfratredelse for til sammen 2.567 ansatte."

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/...ticle210260.ece

 

Jeg vurderer å benytte denne muligheten for inntreden, ser det som lite sannsynlig at vi får streik men det er kanskje farlig å undervurdere fagorganisasjonene...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det som fullstendig usannsynlig at det ender i streik. Pensjonsspørsmålet er den vanskelige saken og der har regjeringen allerede gått ut og signalisert at den vil lovfeste et krav til tjenestepensjon.

 

Hvorfor KVI nå er under emisjonsintervallet er for meg en gåte. Nå lønner det seg ikke for oss småaksjonærer å være med på emisjonen - det er billigere å handle aksjen over børs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 350 aksjer i sluttauksjonen i dag, så nå er jeg med igjen :D Det var meningen å kjøpe mer, men det var tomt når jeg kom fremst i køen... Dersom lønnsoppgjøret i er avklart til i morgen er nok (deverre) billigsalget over.

 

Signaturen HJ på stocktalk har kontaktet Langballe på telefon for å få klarhet i hvordan KVI aksjonærene kan bytte når tilbudet kommer, her er referatet "Snakket med Tore Langballe i dag og han kunne fortelle meg at vi kommer i skatteposisjon, når vi byttet fra holdingselskapet men ikke de 15% som blir i holdingselskapet.

 

Han sa også at vi ikke kune velge å bli sittende 100% i noen av selskapene, men at det ble 55%-30%-15%.

 

Jeg har hele tiden hatt det inntrykket at vi kunne velge. Har nå snakket med mange forskjellige folk i meglerhus, på oslo børs, men det er jo ingen som sjønner prosessen her."

 

Jeg har hele tiden levd i den forestillingen at KVI aksjer kan byttes 100% mot en av døtterene. Ref. Røkkes fremstilling om kakestykkene. Slik Langballe blir referert er byttemulighetene låst til 55%-30%-15%.

 

Byttemuligheten kommer antaglig mot slutten av april, så en eventuell børsoppgang for Aker Kværner vil da gjenspeiles i Kværner.

 

Jeg tror på positiv utvikling fra dagens nivå, men er lettere irritert over at jeg ikke fikk kjøpt mer i dag...

Link to comment
Share on other sites

Jeg drister meg til å påstå at Langballe enten er feilsitert eller feilinformert. Under generalforsamlingen hørte jeg med egne ører Røkke legge ut om valgmulighetene våre: At han ikke ville bli skuffet dersom vi valgte å forlate KVI eller ikke ville få prestasjonsangst om vi valgte å bli værende. Likeledes den berømmelige "kakeanalogien". Dessuten vet vi at det skal utarbeides et prospekt med arbeidstittelen "Kvaerner voluntary exchange offer". Dersom alle minoritetsaksjonærene velger samme livbåt, vil det imidlertid oppstå plassproblemer. Det er mulig det er denne fordelingsnøkkelen Langballe sikter til? I utgangspunktet er det vel likegyldig for konsernet hva den enkelte velger så lenge kabalen går opp.

 

Når det gjelder den miserable kursutviklingen for KVI, så innbiller jeg meg at den i stor grad kan tilskrives usikkerhet rundt aksjebyttet i kombinasjon med frykt for lav emisjonskurs i AKVER. Selv om jeg har sett svart på hvitt at 1 KVI-aksje kan byttes i 1 AKVER-aksje, må jeg innrømme at jeg ikke får dette til å rime. Jeg får ikke det totale antallet aksjer før og etter byttet til å stemme. Dette gidder jeg ikke å bruke unødvendig energi på nå, og har isteden lastet KVI-aksjer opp til ripa (og vel så det).

 

På fredag vet jeg om jeg er en kortsiktig eller langsiktig investor! Uansett om emisjonskursen skulle bli skuffende lav, kommer jeg ikke til å foreta meg noe før prospektet for aksjebytte foreligger. Magefølelsen sier at KVI er et knallkjøp nå. Det er uansett vanskelig å se hva som har endret seg siden rallyet opp til 154. Nå er dessuten kursen lavere enn før delingsplanen ble kjent i media. Forhåpentligvis er markedets usikkerhet fortsatt min beste venn.

 

Forøvrig legger jeg liten vekt på hva gråmarkedet priser AKVER til eller hva en megler i London tror om emisjonskursen. Grunnen til at AKVER har falt fra 155-160 til 135-140 i gråmarkedet skyldes fallet på Oslo Børs, og ikke omvendt. Nedjusteringen av det indikerte kursintervallet til 130-155 ble som kjent foretatt FØR roadshowet, og skyldes derfor ikke laber interesse for emisjonen. Jeg har altså gamblet på at markedet får seg en aldri så liten overraskelse fredag morgen. Alternativet er at jeg blir tilsvarende skuffet.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som artikkelen er slettet og ny lagt inn omkring prisingen.

 

    Av Thor Chr. Jensen

     

    Den pågående emisjonen vil bli priset i nedre del av intervallet på mellom 130 og 155 kroner per aksje. Aker Kværner arbeider med en pressemelding som vil bli sendt ut senere i formiddag, med de foreløpige resultater fra bookbuildingen.

     

    Vi venter spent på pressemeldingen.

    Link to comment
    Share on other sites

    Jeg limer inn denne fra Stocktalk (ehj)

     

    For å feie bort enhver uklarhet/usikkerhet vedrørende aksjebyttet, kan jeg referere Carnegi'es representant's svar på mine spørsmål:

    1)Først og fremst; det prospektet som vi har fått gjelder kun emisjonen, aksjebyttet står riktignok beskrevet, men i sin endelige form vil det komme som et nytt prospekt ca medio April.

    2) Det er frivillig om man vil akseptere byttet eller sitte med aksjene som (hvis man ikke aksepterer) blir overført til det nye moderselskapet 100%

    3) Ved aksept av bytte blir man tvangsfordelt som følger; 55% moderselskap, 27% "nye" Aker Kværner ASA (Company) og 18% Aker Yards

     

    Nå tror jeg vi nærmer oss realitetene her...

    Link to comment
    Share on other sites

    Da begynner vi å se sluttfasen av omstruktureringen.

     

    Egentlig ser den fin, synes jeg da. Har jo vurdert mye frem og tilbake de siste dagene om hvor jeg ville være og har vel kommet til at jeg ville være litt her og der... i de nye selskapene, men faktisk mest i hovedselskapet.

     

    Fordelingen som herunder foreligger er jo på mange måter en fin løsning.

     

    Ønsker man hovedtyngde utover 55% i Kværner trenger man bare å ta en begrenset del av ens aksejpost for splitt.

     

    Tror jeg er positiv til denne fordelingen, meget positiv faktisk.

    Link to comment
    Share on other sites

    Archived

    This topic is now archived and is closed to further replies.


    • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

      Logg inn eller lag deg en bruker

    ×
    ×
    • Create New...