Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

Pirelli, det var ikke måte på beskjedenhet når det gjelder nedre ende av intervallet for ditt kursmål! Selv var jeg for optimistisk i mitt håp om å få AKVR til 139 i dag. Planen var altså å akkumulere, men det ble ikke rare greiene da hele Oslo Børs snudde opp raskere enn jeg trodde. Da finner jeg en viss barnlig glede i å registrere at jeg ihvertfall traff intradag bunnen, idet 200 av de 300 aksjene som ble omsatt på 141.25 fant veien til mitt depot. Jeg er som sagt flinkere til å kjøpe enn til å selge, hehe!

 

Jeg har sittet uten AKVR tre av de siste fire helgene, men dette var aldri noe alternativ i dag. Aksjen viste styrke, hvilket ikke er overraskende med tanke på den nært forestående generalforsamlingen. I tillegg ble det på TDN Finans meldt om to "nesten-kontrakter":

Aker Kværners australske datterselskap Kvaerner Facilities Management har blitt innstilt til en kontrakt for den australske marinen med en verdi på oppil 140 millioner australske dollar over syv år. Det melder Bloomberg News fredag. Kvaerner og det australske forsvarsdepartementet vil snart begynne forhandlingene, sier forsvarsminister Robert Hill. Kontrakten omfatter vedlikehold og andre tjenester for supplyskip og skal bli signert i juni. -Dette vil sikre at marinens supplyskip, som rutinemessig er engasjert i områder som Persiagulfen, Timor Leste og Solomon-øyene, fortsatt vil bli vedlikeholdt til en høy standard, sier Hill i en pressemelding.
Aker Kværner ventes å vinne FEED-kontrakten (front end engineering and design, red.anm.) på Statfjord senfase-prosjektet. Kontrakten vil ha en verdi mellom 50 og 100 millioner kroner. Det skriver Upstream fredag. Totalt er de fire EPC-kontraktene på Statoil senfase-prosjektet på ti milliarder kroner. Det er imidlertid usikkert om partnerne på feltet vil godkjenne prosjektet. Men ifølge Upstream er det usannsynlig at det "marginale og risikable" prosjektet vil bli stoppet, siden myndighetene støtter det.

Dessuten kom det signaler om at refinansieringsplanen går på skinner, blant annet med at banklån på EUR 150 mill på det nærmeste er i boks, samt at det er gitt prinsipielt samtykke fra obligasjonseierne om at nye Aker Kværner ASA overtar obligasjonslånet som forfaller i 2011. Dette siste skal såvidt jeg husker vedtas onsdag 17. mars. Når det på toppen av alt dette meldes at Tore Lindholt og Kjell Inge Røkke er blitt bestevenner, er det jo nødt for å bli en hyggelig helg!

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Jeg er heller litt beskjeden i kursmålet, men som du ser tipper jeg en range på 145/155 frem mot GF. Det skal vel ihvertfall mye til for at jeg bommer på den, det må i tilfeller være hvis aksjen bryter 155,-

 

Ellers oppsummerer jo innlegget til Enga opp det meste av dagens begivenheter. Legger til at ratingbyrået Fitch rating har gitt nye Aker Kværner 'BB' rating. Det skal visstnok være bra, de som vil inn i dybden kan gå her: http://www.fitchratings.com/corporate/fitc...es.cfm?detail=1

 

Denne ratingen er gitt i forbindelse med utstedelse av en obligasjon på 250 mill Euro. Jeg liker veldig godt tanken på at man nå innløser Dollar lån og går short i Euro ;) Dollar er billig, Euro er dyr?? Det er mitt inntrykk, men jeg sysler lite med valuta.

 

Kast noen nye milliardkontrakter på dette bålet så skal vi nok holde varmen ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, du kommer med et meget relevant poeng om valuta som jeg ikke har tenkt på før. Jeg er heller ikke på noen som helst måte valutaekspert, men jeg deler din vurdering fullt ut. Vi snakker tross alt her om et langsiktig obligasjonslån. Hovedgrunnen til at USD har vært under press i lengre tid er de strukturelle økonomiske ubalansene, dvs. underskuddene på handelsbalansen og statsbudsjettet. Før eller siden (fortrinnsvis etter presidentvalget) må man jo ta tak i disse problemene. I tillegg er de korte rentene i USA lavere enn i EU, noe som i øyeblikket favoriserer EUR. På sikt tror jeg at veksten i USA vil minst utligne dagens renteforskjell. Ingen tvil om at EUR/USD skal ned på lengre sikt.

 

Med Nasdaq opp 2.10% får vel AKVR en flying start på en meget spennende uke. Jeg er litt spent på hvor stor motstand 160 kroner vil representere. Som kjent tilsvarer dette den gamle emisjonskursen hvor det er omsatt rimelig mye aksjer. Kjenner jeg markedet rett mister det vel oversikten etter oppsplittingen, slik at vi kan blåse forbi dette nivået før sommerferien. :D

Link to comment
Share on other sites

Dagens Næringsliv bringer i dag ett par artikkeler som er relevante for AKVR.

 

----->

 

Color Line er i markedet for å bygge nye ferger (2) til sine Danmark/Norge ruter, Masa-Yards har allerede cruisefargen Color Fantasy under bygging. De to nye fergene kommer til å koste ca. 2 mrd. til sammen og orderen skal plasseres før sommerferien. http://www.dn.no/forsiden/article183467.ece

 

----->

 

Så noen artikkeler om obligansjonslånet Inge K. Hansen flyr Europa rundt for å markedsføre. DN skriver at BB rating er såkalt 'junk bond' og renten på denne er fast og satt til 8%. Rentekostnadene er beregnet til ca. 110 millioner i året. Så får vi se om valutasvingninger kan hjelpe noe på finanskostnadene.

 

Dagens Næringsliv: http://www.dn.no/forsiden/article183401.ece

Aftenposten (langt hyggeligere): http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...rticleID=751892

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Kontraktene som nevnes er vel ikke noe nytt for oss som har fulgt AKVR en stund, men det er særdeles hyggelig at media velger å fokusere på dem :D

 

Jeg er redd for at LNG terminalene er prosjekter som fort sklir utover i tid, men de kommer.

 

DN har en mer detaljert artikkel enn HO: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article184296.ece

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe nytt, Engabhoy har skrevet det tidligere og det har sikkert stått ett eller annet sted i informasjonen som er gitt tidligere til markedet også: "Aker Kværner er fullt priset på 145,-"

 

Denne konklusjonen kommer jeg frem til ved å lese avsnitt 3 (side 10) i informasjonememorandumet som ble distribuert i en børsmleding kl. 11:52 i dag. Sitat: "Nåværende antall aksjer i Kværner (før utvidelsen av aksjekapitalen og ombytting av aksjer) er 44.706.696. Antall aksjer i Aker Kværner før utvidelsen av aksjekapital i mars/april 2004 vil være 38.875.388 og antall aksjer i Aker Yards ASA vi være 20.602.164. Antall aksjer i de respektive selskaper er basert på foretatte verdivurderinger av virksomhetene, som gir en verdi per aksje på NOK 145 i de respektive selskaper. Dette tilsvarer verdien av de aksjer i Kværner som danner grunnlag for tilbudet om ombytting og skipsverftsfusjonen"

 

Makan til klønete formulering skal man lete lenge etter, her lager man et 'tak' for aksjen til nye Aker Kværner kommer på børs... :evil:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Der var eierskiftet på lånene i orden:

 

Aker Kværner ASA (Ticker AKVR) har i obligasjonseiermøte

idag fått tilslutning fra nødvendig flertall om endring av

låntager under et tiårig ansvarlig lån, notert ved Oslo

Børs (Ticker KVI 56, KVI 57, KVI 58),dog uten den

foreslåtte presisering av utbyttebegrensninger.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Obligasjonseierne i de unoterte ansvarlige tiårige lån

utstedt til obligasjoneiere i USA har også gitt sin

tilslutning til endring av låntager. De nevnte lån vil nå

bli liggende i det nye Aker Kværner OGEP ASA, som vil ta

navnet Aker Kværner ASA. Flyttingen av lånene er en del av

reorganiseringsplanen, og planen for å refinansiere Aker

Kværner, som det ble redegjort for i en melding til Oslo

Børs 1. mars 2004.

Link to comment
Share on other sites

AKVR sklir litt sidelengs disse dager, selv om brikkene faller på plass en etter en. I tillegg har AKVR meldt om en del kontraktsinngåelser de siste dagene. Jeg tok en vurdering på mandag og valgte å selge min beholdning AKVR aksjer, det ble gjort basert på informasjonen som er redegjort for i innlegget fra mandag.

 

Kort oppsummert er det to punkter som førte til at jeg velger å vente med inngang:

 

1. Verdivurderingen som er gjort i forbindelse med bytteforholdet som gir en 'fair value' på 145,- pr. aksje i de nye selskapene.

 

2. Holdingeselskapet er jeg redd kommer til å bli handlet med stor rabatt fordi kun en liten del av aksjene er i omløp. Derfor tror jeg ikke på det alternativet, dersom man ikke er superlong da.

 

Disse to punktene tror jeg vil holde kursen rundt 145,- til nye Aker Kværner kommer på børs, og det er netopp dette selskapet jeg ønsker å være eksponert i fremover. Dersom AKVR faller ned mot 140,- kjøper jeg meg inn igjen, for da å benytte mulighetene til å bytte.

 

Forøvrig skal jeg kontakte Carnegie om å delta i emisjonen, de starter nok opp med bookbuilding kommende uke.

 

Hvordan oppfattes mine vurderinger blant dere andre?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Som et svik, Pirelli, som et svik! :wink: Spesielt etter at du så sent som 9. mars peste meg for samme strategi:

Du har mast om disse verdiene i snart ett år Engabhoy, at du velger å gi deg på siste runde er mildt sagt merkelig og ikke en ekte Enga supporter verdig

 

For å være litt mer seriøs, så synes jeg du henger deg for mye opp i tallet 145. Det er en stor overdrivelse å omtale dette som et "kurstak". Bakgrunnen for akkurat denne kursen tror jeg rett og slett er som følger: Oppdelingsplanen ble vedtatt av styret 27. februar. Dagen før var høyeste notering "tilfeldigvis" 145.00. Det ble foretatt en verdivurdering av dagens Aker Yards, og betalingen skal altså skje med AKVR-aksjer i et bytteforhold bestemt av denne kursen. Den ble helt sikkert oppfattet som "fair" (Røkke har jo som kjent tidligere stått fast på at børskurs generelt er å oppfatte som fair value), men jeg innbiller meg at den like godt kunne ha vært 130 eller 160 dersom markedet på daværende tidspunkt hadde priset aksjen annerledes. Jeg nekter å tro at de ville lagt til grunn en verdivurdering som skilte seg vesentlig fra børskurs. Den siterte børsmeldingen sier vel ikke noe annet enn ovenstående teori (skipsverftsfusjonen), samt at antall aksjer i hver del er tilpasset en mest mulig lik verdsetting. Hvorvidt dette kommer til å slå til i praksis, er en annen sak. Jeg er enig med deg i at markedet trolig vil finne Aker Kværner som den mest "sexy" biten, mens morselskapet i turbulente tider må finne seg i en solid rabatt.

 

Når det er sagt, så står jeg fast på mitt tidligere standpunkt om at jeg ikke ser noen grunn til at kursen skal gjøre noe kvantesprang over natta. Sannsynligvis er det en viss rabatt på grunn av usikkerhet både når det gjelder detaljene i planen (som av mange oppfattes som uklare) og hvorvidt planen faktisk blir vedtatt (jfr. dagens "kampvotering"). På den annen side har jo aksjen gått ganske mye i forkant av generalforsamlingen, så de fleste interesserte er vel allerede posisjonert. Kursutviklingen i det korte bildet tror jeg derfor kan gå begge veier. Jeg er ikke altfor tungt posisjonert i øyeblikket, men avventer hvordan aksjebyttet skal foregå i praksis. På den ene siden holder jeg en knapp på nye Aker Kværners kjernevirksomhet, men på den andre siden har jeg en forkjærlighet for solide aksjer med en ubegrunnet rabatt. Jeg tror Kværner fort kan komme til å havne i denne kategorien.

Link to comment
Share on other sites

Engabhoy, jeg skifter litt vel ofte mellom positiv og negativ i forhold til AKVR om dagen, det pussige er at hvis du sitter med aksjen er jeg ute og motsatt... At jeg spriter opp innleggene mine med litt sparking på leggen tåler du nok, du deler jo ut røde kort selv når det er betimelig :D

 

Selvfølgelig har tallet 145,- blitt benyttet i forbindelse med innfusjoneringen av Aker Yards, og sitatet i innlegget mitt fra mandag er tatt fra informasjonsmemorandumet som ble distribuert i forbindelse med dette. Formuleringen er nok ikke tilfeldig, da Røkke trolig er redd for at bytteforholdet skal føre til nye diskusjoner rundt børspris og ’fair’ prising. Det er uansett markedet som skal prise de nye selskapene, men inntill markedet får mulighet til det vil utviklingen bli hemmet av at tegningsintervallet i emisjonen for nye Aker Kværner antagelig kommer til å ligge på 145/150. Derfor tror jeg altså at investorer vil være uvillige til å kjøre kursen mye over 150,-

 

Svaret får vi i morgen, verdens børser har ristet av seg de siste dagers terror uro og peker nå kraftig opp, det var ett par rykk i AKVR aksjen i dagens trading og det er nok ikke mye som skal til for at aksjekursen fyker over 150,- igjen.

 

Foreløpig har fokuset mitt hvert på de to nye driftsselskapene, her er en kjapt oppsatt titt på hvordan Kværner bør se ut etter alle krumspring:

Kværner ASA

Antall aksjer: 37.121.351

Market Cap (145): 5.382 millioner

Verdi av 50% - Aker Kværner ASA: 2.815 millioner

Verdi av 50% - Aker Yards ASA: 1.490 millioner

Verdi av Sea Launch, Philadelphia, Romania engasjement osv..: 0,-

Kontanter: ca. 2 mrd fra spredningssalg. + ca. 1,5 mrd. av ‘gammel’ pengebinge.

Gjeld: 0,-

 

Hvor mye ’gamle’ kontanter som blir igjen i holdingselskapet etter oppdelingen er ikke lett å spå, det er sikkert mulig å finne ut. Men jeg tror det blir mer enn 1,5 mrd. Av ca. 6 mrd. går i underkant av 3 mrd. til å betale lånet som forfaller 01.01.05, og Aker Yards skal utstyres med ca. 1,2 mrd. Enkel hoderegning gir 1,8 mrd.

 

Nå ble dette basert på løse fakta, men verdien av kontanten + de børsnoterte driftsselskapene blir 7,8 mrd. Så spørs det hvordan skjelettene skal prises, eller hvor mye man skal trekke fra. Ved aksjekurs 145,- er rabatten 2,5 mrd.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

I morgen er det 19 mars, kl. 1400 samles nåværende Aker Kværner aksjonærer seg i Ingeniørenes Hus, når aksjonærene har satt seg sitter de med en del stemmeseddeler i hånden og er klar for å bli informert.

 

Jeg er ikke invitert, selv om jeg kun 20 av de siste 200 børsdager har sittet uten AKVR aksjer. Her er man enten med, eller i det ytterste mørket... Menigheten kommer til å stemme for alle forslag som legges frem av styret, generalforsamlingen i Aker Kværner er egentlig en høflighetsgest fra hovedaksjonæren. En slags siste hilsen før aksjonærene blir delt i tre.

 

Selskapet Kvaerner ble stiftet i 1853, Aker er nesten like gammelt. Hver for seg representerer disse kjernen av tung norsk verfts og verkstedindustri i Norge. Når Norge hadde vært oljenasjon en stund skulle Kværner ut å erobre verden med sin lærdom og lett opptjente kapital, stormanssgalskapen ble tatt på sengen av en kraftig nedadgående konjunktur i verdensøkonomien.

 

Dette banet veien for en hjemvendt fisker som allerede da satt med full kontroll på pengebingen til Aker, kjøpt med banklån. Visjonene til denne fiskeren om ett samlet industrikonsern basert på Aker og Kværner ble ett faktum. Fiskern har til nå, på finurlige vis, kastet 8 mrd. inn i Aker Kværner systemet.

 

I morgen skal altså ennå ett kapittel i denne historien om de erværdige bedrifter skrives, desverre uten undertegnede i kulissene.

 

Engabhoy, lykke til med stemmegivningen. Du får skrive ett referat :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver meg på et aldri så lite møtereferat fra dagens ordinære generalforsamling i Aker Kværner (basert på hukommelsen). La meg gjøre det helt klart med én gang at det var adskillig mer dramatikk på Jordal Amfi i kveld enn det var i Ingeniørenes Hus tidligere på ettermiddagen. De som kom for å overvære kritikk mot Røkke eller kampvotering, ble sørgelig skuffet. Jeg vil anslå at det var et sted mellom 200 og 300 frammøtte, hvorav brorparten besto av eldre dresskledde herremenn.

 

Da jeg ankom (som vanlig noe sent!) var det tydeligvis åpnet for kommentarer fra forsamlingen. (Konstituert finansdirektør Finn Berg Jacobsen hadde såvidt jeg forsto nettopp holdt "orientering om virksomheten".) Jeg rakk å få med meg fire gamle travere mimre om gamle dager. Replikkene hadde liten eller ingen relevans til dagens selskap. Dette var åpenbart personer som liker å høre sin egen stemme, for jeg hørte en kar på raden foran hviske til sidemannen at "Det sa han i fjor også!". Mest latter frambragte han som sa at "industribyggeren Kjell Inge Røkke er på høyde med Jens P. Heyerdal, og høyere er det som kjent ikke mulig å komme!" De øvrige ordinære postene på sakslista ble raskt unnagjort. Herunder valg av styrer for de tre nye selskapene. Valgkomiteens innstilling ble ikke overraskende enstemmig valgt. (Noen egentlig "avstemming" var det ikke under noen deler av generalforsamlingen. Sakene ble ganske enkelt vedtatt i mangel av ytrede motforestillinger.) Komiteens leder, Knut Traaseth fra Aksjonærforeningen, var forøvrig ubeskjeden nok til å foreslå at valgkomiteen skulle få fornyet tillit for 2004.

 

Deretter kom de ekstraordinære postene som de fleste sikkert hadde imøtesett med størst interesse. Røkke informerte generelt om oppdelingsplanen, før Inge K. Hansen presenterte det nye Aker Kværner. Blant annet var det en filmsnutt som han hadde brukt på sitt roadshow. Har man sett én slik promotionfilm - har man sett alle! Mest interessant var det å høre at obligasjonslånet, som til slutt ble på EUR 260 mill., ble overtegnet tre ganger. Visstnok er betingelsene (8.375% rente) også svært gunstige sammenlignet med tilsvarende lån. Hansen sa at han var positivt overrasket over den gode mottakelsen de hadde fått av det han kalte "svært profesjonelle investorer". Prospekt for emisjonen på NOK 2 mrd. skal foreligge på mandag, med tegningsperiode fram til planlagt børsnotering 2. april.

 

Så var det Karl Erik Kjelstads tur til å presentere det nye Aker Yards. Han la mye vekt på forventede synergieffekter, noe de allerede har oppnådd etter opprettelsen av en felles operativ ledelse for Akers og Kværners tyske verft. Det ble poengtert at man som en såpass stor aktør (verdens femte største) vil få betydelig markedsmakt i forhold til leverandører, med dertil gunstige priser. Samt at man vil bruke de respektive verft til å optimalisere kostnadsstrukturen. Dette siste betyr i klartekst at Romania får alt "negerarbeidet". Jeg ble faktisk mer optimistisk på dette selskapets vegne enn jeg var på forhånd. Kjelstad mente at de vil klare å komme på børs allerede i juni.

 

Kjell Inge Røkke informerte om det nye morselskapets struktur. Uten at det ble sagt direkte, fikk jeg det bestemte inntrykk av at man ønsker å selge det som selges kan. Han mente at KVI-aksjen vil gi god avkastning på tre-fem års sikt, men at det ikke er tvil om at det er her risikoen er størst, og at det sikkert vil dukke opp negative overraskelser underveis. Kværner ASA vil derfor bli "et populært selskap i den tabloide finanspressen". Om Philly-Yards sa han at man muligens vil få tilbake investeringen, men at man like godt kan tape ytterligere trekvart milliard i kontanter. Når det gjelder Sea Launch, fleipet han med at han ber aftenbønn før hver utskytning. Han informerte om at det skal foretas en refinansiering av Sea Launch i løpet av våren, og at Kværner mest sannsynlig må betale seg ut av sine forpliktelser.

 

Som kjent foreligger det en verdivurdering av både dagens Aker Yards og dagens Aker Kværner. Adm. dir. i Fondsfinans redegjorde for dette arbeidet. Deres fairness-vurdering tilsier at Aker Kværner erverver Aker Yards med en rabatt på 30%. På den annen side mente han at dagens AKVR-aksjer blir handlet med en rabatt på 20%. (Jeg er spent på om dette gjenspeiles i markedsprisingen ved børsnotering av datterselskapene.)

 

Til slutt skulle det foretas en felles avstemming for alle de ekstraordinære postene (restrukturering, refinansiering, vedtekts- og navneendring, samt ulike endringer i aksjekapitalstrukturen). Dette ble begrunnet med at de ulike delene var innbyrdes avhengige av hverandre. Før selve avstemmingen ble det åpnet for spørsmål angående uklarheter. Det kom null (0)! Finansavisen har i dag en oppkonstruert artikkel om alle de kritiske spørsmålene Røkke ville bli møtt med under dagens evenement. Sannheten er at hele forestillingen kan føres opp i synonymordboka under "harmoni"! Det kom altså ingen innvendinger eller kommentarer, og alle forslagene ble derfor klubbet igjennom på rekordtid. Alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

 

:wav:

Link to comment
Share on other sites

Engabhoy, takk for refereringen. Ingen overraskelser, det mest intressante etter min mening er at Fondsfinans har basert sine fair value beregninger på 30% rabatt for nye Aker Kværner. Verdifastsettelsen er satt basert på ett avkastninsskrav på 9,4% etter skatt. Eller en P/E på litt over 10.

 

Dette skriver Aftenposten i denne forbindelse: "Verdivurderingen Fondsfinans foretok av Aker Yards er blant annet basert på et avkastningskrav på 9,4 prosent etter skatt, en negativ vekst etter 2008 og en rabatt i forhold til underliggende verdier på 30 prosent. Til sammenligning handles Kværner med en rabatt på 20 prosent i forhold til underliggende verdier, opplyste administrerende direktør Nils Erling Ødegaard i Fondsfinans fredag."

 

OK, så AKVR har 20% rabatt på dagens nivå?

 

Om børnoteringen og emisjonen i nye Aker Kværner skriver Aftenposten:"Nye Aker Kværner vil etter planen børsnoteres fredag 2. april. Mandag kommer prospektet der prisintervallet i den planlagte emisjonen på rundt to milliarder kroner blir kjent. Tegningsperioden vil etter planen vare frem til 1. april.

 

Mandag kommer prospektet med prisintervallet

Det blir utrolig spennende, og uten tvil voldsomt viktig for kursutviklingen kortsiktig. Jeg har hele tiden inbillt meg at intervallet for tegningen kommer til å ligge på 145/150.

 

Det ble fredag påstått på Hegnar's børsforum at LNG terminalen ved Adriaterhavet er i boks og kan annonserers til uken, det ville uten tvil vært maksimal timing i forhold til emisjonen i nye Aker Kværner...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig endrer Aker Kværner navn og ticker til Kværner/KVI allerede mandag. De reverserer altså i forhold til fjorårets endring, noe som medførte ett aldri så lite kaos i mine realisasjonsoppgaver for 2003.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Takker for referatet fra GF, hadde innbydelse, men fant det ikke bryet verdt.

 

Likevel, tror vi går en interessant tid i møte med hensyn til den nye strukturen og de ulike selskapsakjsene som kommer på markedet nå. - Grovt sett har alle kommet frem til en fair value av gårdagens AKVR til 145..? Og er ikke det langt under estimert verdi av selskap(ene) totalt sett? Ja, vil de flest si. Og da gjenstår det å finne den delen som fortsatt har størst potensiale videre.

 

Pirelli og EngaBhoy, dere følger forhåpentligvis videre de gode innspill omkring saklig informasjon som dere hittil har gjort..?

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig, jeg kommer garantert til å fortsette å følge Aker Kværner selskapene, om ikke for annet så av gammel vane ;)

 

Som tidligere nevnt vil jeg se om det kan være attraktiv å tegne seg i emisjonen til Aker Kværner, detaljene skal komme i løpet av dagen.

 

Inge K. Hansen er ute i avisene i dag å sier at hans målsettning for Aker Kværner (olje og gass) er EBITA nivå på 5,5% innen 2006 med dagens driftsinntekter, eller 1,75 milliarder. Helge Lund's mål var 4% inneværende år, men det var for hele konsernet.

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article204141.ece

 

Jeg jobber i Olje og gass bransjen selv og det fins liten tvil om at det i de nærmeste årene vil bli en voldsom aktivitet, derfor ser jeg for meg en long posisjon i dette selskapet gitt at det som er kommunisert markedet hittil er riktig. Min deltagelse i emisjonen avhenger også av tegningsintervallet.

 

Nok en spennende dag for Aker Kværner!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hmmm,... Denne falt kraftig på ulike meldinger om tall som ikke burde være med i prospektet. Aker Maritime er vistnok blandet inn.

 

Har noen formeninger om hvor langt ned dette kan gå?

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at det indikerte intervallet i emisjonen for Aker Kværner OGEP var satt lavere enn ventet var det jo ingen nyheter i dag som ikke markedet allerede burde vite om. Tallene som ble presentert har jo vært kjent hele tiden.

 

Kanskje betimelig å minne folket om reaksjonen som kom etter 4Q presentasjonen, den ble fort hentet inn igjen, faktisk dagen etterpå.

 

Egentlig tror jeg fallet i dag kan skyldes at terror og ustablilitet i midt østen kan gjøre det vanskelig for Inge K. å få inn de 2 mrd. som er planen i den pågående emisjonen. Dersom ikke emisjonen blir fulltegnet, eller man må i bunn av intervallet vil det være en stor skuffelse.

 

Uansett tror jeg neppe AKVR faller under 130,-

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Dagens sluttkurs i AKVR priser egenkapitalen/verdien av selskapet til vel 5 milliarder kroner.

 

Er ikke det heller lavt i forhold til de antakelser og analyser som var gjort for noen uker siden?

 

Går kursen fortsatt ned i morgen, begynner vel den å bli interessant igjen? Skulle være en pen langsiktig sak, eller?

Link to comment
Share on other sites

En meget dårlig AKVR er forbi.

Synes reaksjonen i dag var vel kraftig, men innrømmer at jeg er skuffet over den forsiktige linje som er lagt med emisjonsintervallet på 130-155

I det hele tatt synes jeg Røkke har lagt seg på en veldig myk linje i hele den pågående prosessen.

Skulle tippe at emisjonsintervallet er justert ned med siste ukers børsfall.

 

AKVR lever opp til sitt rykte om aksjen som selges på facts. Hvor mye av dagens nedgang som skyldes nedgangen i USA fredag og likvidasjonen i Midt-Østen er vanskelig å si, men jeg tror på en positiv dag i morgen. Sluttauksjonen i dag viser nok en gang hvordan man kan plukke aksjer, her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid.

 

Interresant stoff i DN i dag om nye avkastningskrav.

Hvor mye av dette skal tilskrives kontoen markedsføring av emisjon kan diskuteres. Det er allikevel verd å merke seg at Inge Hansen så tidlig går ut med klare avkastningskrav, hvis gjennomført vil føre til en kraftig reprising av aksjen.

Kan dette skyldes at ting går bra for øyeblikket ??

Jeg tror det. 1 Kv kan bli en skikkelig postiv overaskelse for de som har tålmodighet.

Overtegningen i det nye lånet tyder også bra for emisjonen, men ikke at 85 % skal forbeholdes institusjonelle investorer, tror dette var med på å trekke ned i dag. Volumet på nedgangen var heller ikke avskrekkende.

 

Alt i alt er jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens kursfall var isolert sett helt klart en overreaksjon. Det meldes altså at indikert prisintervall for emisjonen i nye Aker Kværner ASA er 130-155. Før emisjonen er det på papiret 38 875 388 aksjer i dette datterselskapet, hvilket betyr at egenkapitalen dermed får en implisitt prising på NOK 5 054 - 6 026 mill. AKVR sluttet på 135.00, hvilket gir en total børsverdi på NOK 6 035 mill. på hele sulamitten.

 

Hva sier dette oss? For det første må man ikke glemme at det er den faktiske interessen i bookbuilding-prosessen som avgjør hva den endelige prisen blir. Sånn sett er det i teorien ett fett hva som indikeres på forhånd. Det er ergerlig at bookbuildingen kommer i en periode med generelt svakt markedssentiment på grunn av terrorfrykt. Det er dessverre all grunn til å tro at vi hadde fått en bedre pris i januar. Når det er sagt, så er jo den implisitte prisingen av skipsbyggingsdelen mildt sagt moderat. Selv ved en kurs på 130, overstiger den ikke NOK 1 mrd. "Søppel-Kværner" får man formodentlig gratis, noe jeg har vært inne på flere ganger tidligere.

 

Vi får håpe at Hansen & Co. finner langsiktige investorer som ikke skjelver i buksene av litt uro i Midt-Østen. At jøder og palestinere dreper hverandre, er jo ikke noe nytt. Ikke kommer de til å slutte i min levetid heller. Regelmessige terrorangrep slik vi så i Madrid er nok også noe vi bare må lære oss å leve med. Effekten på verdens børser vil således bli mindre og mindre for hver gang det skjer. Men som sagt vil det nok i dette tilfellet slå negativt ut for den forestående emisjonen. Trøsten får være at det er fullt mulig å tegne seg i emisjonen og dermed utnytte en eventuell lav kurs.

 

Jeg valgte som vanlig å akkumulere ved et såpass markant kursfall. Så får det heller være om jeg ikke treffer bunnen. I likhet med Pirelli blir jeg ikke overrasket om vi får en rekyl allerede i morgen. Jeg tror at det var mange kortsiktige lykkejegere som kastet kortene i dag, siden det ble åpenbart at man ikke får et kurshopp over natta (jfr. tidligere diskusjon om "gratis lunsj"). Volumet var jo svært moderat, hvilket ikke tilsier noen bred panikk. Muligens vil de obligatoriske regneøvelsene etter børsslutt bidra til økt optimisme i morgen? Uansett kan man altså ikke trekke noen endelig konklusjon før emisjonskursen er fastsatt 1. april.

 

:blob6:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...