Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

Jeg fikk med meg det meste av R1. Vil tolke det som lite oppsiktsvekkende nytt. Men utvilsomt positiv stemning. Alle var forsåvidt positiv til omstruktureringen både for banker, industrien og aksjsonærer.

 

Veldig løs uformell stemning.

Vet ikke hvor mye man kan legge vekt på dette...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Synes stemningen var meget bra.

 

Litt fra NRK fra husken.

 

All virket fornøyd med planene.

 

Fleischer var i topp humør. Djuve virket også happy. Røkke var jo rene happykaren.

 

Olsen var litt pågående i starten. Ville vite om det var bankene som hadde presset på. Røkke vridde seg unne, men sa vel indirekte nei.

 

Røkke sa også at han ikke var i noen økonomisk krise (litt Se og Hør-vinling til tider). Og at situasjonen for ham ikke var annen nå enn før. Hadde også en litt diplomatisk karakteristikk av Orkla-karene: "De er flinke på sine områder de". Ville ikke si direkte at han mislikte dem.

 

Når det gjaldt splittingen, så dro han ressonementet helt tilbake til 2000 da planene ble presentert. Og hvorfor han mente det var nødvendig. Også litt store ord om hvor viktig industrien er for Norge mtp arbeidsplasser, og hvor store AKVR er på området.

 

Fleisher snakket om hvorfor han hadde fattet interesse for AKVR. Sa også at verdien av AKVR var "sorry, peanuts". Mente ett av de tre nye selskapene var mer verdt enn AKVR nå. Uttrykte tidligere på dagen at planene "beviste Røkke er en ok kar". Tok Røkke i forsvar...

 

og dritt er ikke det samme som søppel…

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke hver dag aksjer blir hausset på NRK i primetime :D , men det er vel uungåelig hvis man slipper til Fleicher.

 

Kvelden har forøvrig gjort meg adskillig med positiv (kanskje fordi børsen er stengt?), så jeg tror på oppgang i morgen. Du må kjøpe tilbake i morgen Laphroaig, Fleicher sier verdiene er tre ganger dagens prising ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

(Med forbehold om at jeg husker feil)

 

Minst 3x, jf at dagens prising er "peanuts" :!:

 

Artig program. Vil nesten kalle det haussing. Men saklig sådan muligens :wink: ns. Gambaks representant satt ganske tilbakelent (nedsunket) i stolen mens han svingte på den og pratet som et uvær og lette etter ord. F eks hadde han problem med å komme på "skipsverft" ("ehh, hva heter det..?" Ser mot Røkke...) 8)

 

Mange andre fantastiske sitater. Bl a Røkke: "Jeg har mer penger nå enn jeg hadde da jeg kom av båten i Seatle, så jeg har ingen grunn til å klage".

 

Fleicher: "Nå må jo Røkke begynne å stå opp om morgenen" (skal får mer strukturert hverdag som sjef for problembarnet).

 

Han steilet også ved antydningene om at Røkke bare ville få selskapet på fote for å selge seg ut. Heiv seg inn og svarte før Røkke fikk summet seg og avfeide det som "tull". Og mente det var positivt om Røkke solgte seg ned på "nordsiden av 40%".

 

Virket til å være enighet om at det går veien for AKVR. Ikke mye som kunne gjøre at dette går galt, med unntak av generell negang (krakk?) i akjemarkedet i flg Juve.

 

Oppsummert: Det så stygt ut i starten av programmet da Røkke fikk en del direkte spm. Tok seg bra opp. Og det ble generell positiv stemning etterhvert hvor lovordene haglet om planene... :lol:

 

For "Aksjeforumet" i NRK-studio, pluss201. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil oppdelingen synliggjøre verdiene?? Det spørsmålet stiller nok de fleste seg nå, så jeg vil prøve å filosofere over hvilke verdier som kommer til å ligge i de forskjellige nye ASA’er vi om en stund må velge. Hvis vi vil da, og dersom vi ikke kaster kortene i mellomtiden. Må legge til at innlegget inneholder noen spekulasjoner fra min side, og prisingen av selskapene er muligens noe ambisiøse...?

 

Kværner ASA

Dette er selskapet vi i dag kjenner som Aker Kværner ASA (AKVR), dette skifter navn til Kværner ASA. Her blir Philadelphia verftet, Sea-Launch, og andre skjeletter liggende igjen, samt en eierandel på i overkant av 50% Nye Aker Kværner og Aker Yards. Estimater på verdier her er meningsløst, vi blir kastet som aksjonærer i dette selskapet. Dette blir Røkkes pengebinge, og slås antagelig sammen med RGI når alt har roet seg ned. Luringen Røkke vet at Sea Launch ikke lenger er ett problem, og Philadelphia verftet kommer nok i lønnsomhet etter hvert. Tvistene med EU er bare sabelrasling fra EU sin side, tviler på at en eventuell anke kommer til å bli ett problem.

 

Nye Aker Kværner ASA

Selskapet skal bestå av Olje og gass + Engineering and Construction fra gamle AKVR. Skal på børs ganske kjapt og gjør emisjon på 2 mrd. i forbindelse med børsnoteringen. Her er tall basert på 4Q03 hvis dette selskapet hadde stått for seg selv.

Driftsinntekter: 31,2 mrd.

EBITDA: 1 mrd.

Market CAP basert på P/E 7 av EBITDA: 7 mrd.

 

Aker Yards ASA

Selskapet skal bestå av Masa Yards, Aker Yards og de resterende skipsbygging enhetene som er eid og deleid av AKVR i dag. Skal etter planen børsnoteres andre halvår 2004. Her er tall basert på 4Q03 hvis dette selskapet hadde stått for seg selv.

Driftsinntekter: 15,9 mrd.

EBITDA: 1,6 mrd.

Market CAP basert på P/E 7: 11,2 mrd.

 

Begivenhetenes gang

Aker Yards blir så vidt jeg forstår fusjonert inn i dagens Aker Kværner som første begivenhet. Det utstedes 10,69 millioner nye AKVR aksjer og basert på kurs 145,- priser det Aker Yards til 1,55 mrd. Med Aker Yards får vi også gjeld i størrelsesorden 1,15 mrd. Dette drar Røkkes andel av AKVR opp i nærmere 60%.

 

Hvis jeg har forstått det riktig kan vi da i neste omgang velge om vi vil sitte som før med 100% i Kværner ASA aksjer eller splitte opp aksjeposten i:

55% av Nye Aker Kværner ASA

30% av Aker Yards ASA

15% av Kværner ASA

Vi står vel også fritt til og for eksempel velge 55% Nye Aker Kværner og 45% Kværner eller motsatt.

 

Nå har jeg snudd fra meget skeptisk til ganske positiv til dette opplegget, og håper resten av markedet gjør det samme slik at jeg slipper å slite med at aksjekursen i AKVR faller... Blir nervøs av slikt ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det slik at fordelingen er låst til 55/30/15 hvorav 15% er KIR `s business dvs.Søppel Kværner.

Ellers er det innvendinger mot prisen på Aker Yards og usikkerhet omkring fortrinnsretten ved tegning av ny kapital som bremser kursen.

Prisen på Aker Yards er satt utifra to gode driftsår og det er ikke tatt tilstrekkelig hensyn til at orderboken er tynn for Masa Yard.Euroen er selvsagt også et problem i denne sammenheng.

På den annen side sies det at det er liten eller ingen byggekapasitet igjen i Asia slik at posisjoneringen for Masa skulle være god.

Synd at det siste cruise skipet gikk til Italia og ikke Finland - det var iallefall en dårlig timing for KIR.Kommer det en ny kontrakt til Masa vil det trigge kursen kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Re: Jan

 

Det kan se ut som om dette blir bytteforholdet, men man kan altså velge fritt om man vil forstette å være i modern med 100% eller bytte bort andeler i en av de andre... Har jeg forstått dette riktig??

 

Aftenposten har en grei oppsummering her.

 

0203akerkverner_180999a.gif

Den planlagte selskapsstrukturen

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Vel BB, antar du tenker på short mulighetene?

 

Problemet er vel at dette selskapet kommer til å sitte på store aksjeposter i nye Aker Kværner ASA og Aker Yards ASA som sakte men sikkert skal selges ut, men ikke lenger ned enn 'nordafor' 40%, hva nå enn det betyr... I tillegg til disse såkalte søple engasjementene. At det egentlig ikke er så mye søppel har de fleste glemt, Røkke får dette på plass i løpet av forholdsvis kort tid.

 

Jeg vurderer faktisk å si nei takk til bytte, og bli med Røkke på eventyr ;)

 

Andre som har gjort seg opp meninger om hva man bør velge i en tenkt byttesituasjon??

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Endelig på nett igjen! Det viser seg at det kun finnes en eneste internettmulighet i hele Newcastle, og den er kun åpen på dagtid (Virgin Megastore). Bønder!

 

Jeg må si det er mye sutring og paranoia her. Ikke vet jeg hva det såkalte markedet forventet av gårsdagen, men for egen del er jeg godt fornøyd. Resultatframleggelsen bekrefter at driften og den finansielle situasjonen fortsetter å bedre seg. Restruktureringsplanen er identisk med hva Aftenposten har skissert. Hvorfor AKVR falt til 135, er derfor en gåte for meg. Grunnen er sannsynligvis den samme som dagens oppgang til 142 (intradag), nemlig forvirring.

 

Selvfølgelig vil verdien av dagens AKVR være betydelig høyere etter at denne planen er gjennomført. Langsiktige aksjonærer som kaster kortene nå, vil komme til å angre grusomt. Ikke dermed sagt at det ikke går an å tjene penger på å trade på kortsiktige nedturer. Det er et par poenger jeg vil få fram her:

 

1) Noe av den forventede verdistigningen vil skyldes at konglomeratrabatten blir betydelig redusert. Dette er samme mekanismen som har drevet fram NHY-aksjen de siste månedene. De som kun ønsker å investere i kjernevirksomhetene E&C og O&G (Aker Kværner), slipper å forholde seg til skipsverft eller rettstvister.

 

2) Ingen blir tvunget til å selge sine aksjer i morselskapet (Kværner). Man vil i så fall sitte kun med indirekte eierskap i Aker Kværner og Aker Yards. Slik som markedet har priset AKVR til nå, er det imidlertid trolig at de fleste vil velge å konvertere til direkte eierskap. Kværner-aksjene mine skal Hr. Røkke eventuelt måtte betale en fair pris for. Jeg er overhodet ikke redd for å bli tvangsutløst mot knapper og glansbilder. Både Røkke og I vet hvor Høyesterett står i dette spørsmålet.

 

3) Selvsagt vil vi bli utvannet i utgangspunktet. Det skjer pr. definisjon dersom man skal få inn nye investorer. Man må også akseptere at disse får en rabatt i forhold til underliggende verdier, som altså er langt over dagens børsverdi. Ingen investorer er interessert dersom hele oppsiden er tatt ut. Her er det heldigvis kake til alle. Forøvrig kan man om ønskelig utligne utvanningen ved å kjøpe seg opp i etterkant.

 

4) En annen stor bit av den forventede verdistigningen vil komme som et resultat av større omløpshastighet på aksjen(e). Alle aksjer med stor eierkonsentrasjon handles med en tilhørende rabatt. Etter at Røkke har redusert sin eksponering i datterselskapene, vil disse bli langt mer attraktive for utenlandske investorer. I den forbindelse kan jeg "love" aksjeforumet.com at det nye Aker Kværner kommer til å bli notert på NYSE. Alle skjønner nok hva dette vil ha å si for prisingen.

 

5) Bortsett fra inkorporeringen av Aker Yards, hvis prising er tema for diskusjon, er Røkke og vi faktisk i samme båt. Alle er like interessert i å få en best mulig pris for det nye Aker Kværner i emisjonen. Her stoler jeg 100% på at Røkke og Lund ikke selger seg billig. I motsatt fall er det bare å kjøpe disse aksjene i annenhåndsmarkedet. Røkke kommer til å bli mer utvannet enn meg.

 

 

Min konklusjon er at dette er som forventet: Helt konge! :D

Link to comment
Share on other sites

Da er modellen for reorganiseringen anskueligjort og vi ser jo nå tydelig strukturen.

 

Når jeg leser artikkelen i Aftenpsoten sitter jeg fortsatt igjen med betenkeligheter. Der går det jo klart frem at det hele er organisert etter størst mulig profitt for Røkke. Tipper tilbudet for dagens aksjonærer er et blaff i tiden for å få gjennomført dette raskt og effektivt uten noen nye rettsaker.

 

Hva kan egentlig hindre ham i å ta Kværner av børs om noen år?

 

Røkke ble i sin tid nektet å eie mer enn 49,9% av aksjene i AKVR, nå er det ingenting som hindrer ham i det, i og med at det dannes et nytt holdingselskap hvor han sitter på over 80% av eierinteressene.

 

Synes liksom dette er en måte å omgå fakta og sannheten på. Liker ikke utviklingen, historien gjentar seg?

 

Føler meg egentlig svindlet av Røkke og hans pyramidespill med aksjonærene.

Link to comment
Share on other sites

Vel Laphroaig, jeg mener fremdeles du har misforstått, som vi har diskutert i Traders Pit tidligere i dag kan dagens aksjonærer sitte helt stille og da blir AMA's eierandel i Kværner ASA uendret i forhold til nåværende situasjon (utenom Aker Yards utvanningen).

 

Det er klart du husker historien med Røkke fra før siden du var med på AMA tvangsutløsningen, men i etterkant av dette er det avsagt dommer i retten som får følger for lignende saker i fremtiden. Det er opplest og vedtatt at det er EV som skal benyttes, ikke børskurser. Jeg tror ikke på noen gjentagelse av disse sakene i Kværner sammenheng.

 

Men at du skal føle deg svindlet av Røkke nå er vel litt urettferdig, hvor mange prosents avkastning har du på AKVR aksjene du solgte i går?

 

Vel, våre innlegg preges vel av at du har kastet kortene og vi andre sitter videre. Håper du finner tilbake til ditt gode humør og kjøper en skjerv i AKVR igjen ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Aker Kværner skal gå veldig bra , spesielt i begynnelsen. Aker Yards? De kan ha et bra år men hva blir videre? Kværner skal shortes ned mye. Håper at aksjen blir tilgjengelig online også. Skal svinge like mye som OPC. I hvert fall det er det jeg forventer. Når problemene blir størst da må man vekte seg opp i Kværner.

 

Røkke er forretningsman og bruker aldri sparepengene sine på forretninger. Det vil si at hans tilstedevarelse som aksjonær er ingen garanti på at ting må gå bra for aksjonærene. Jeg tror at han blåser i hvor mye gjeld han har. Han elsker gjeld. Han bare skyver gjelden foran seg mens i mellomtiden tjener penger.

 

Jeg skal satse på Kværner etter splitting.

Link to comment
Share on other sites

Pirelle, tja, vet ikke akkurat om jeg har misforstått oppsplittingen, modellskissen i Aftenpsoten er i tråd med hva jeg så for meg etter de første innleggene i går. Kanskje førsteinntrykket var så negativt at det helt overskygger de mulighetene som foreligger.

 

Joda, jeg skal ikke klage. Har høstet pent av Røkkes inntreden i AKVR, skylder ham en takk for det, egentlig.

 

Og jeg er ikke helt ute heller i og med at jeg ennå sitter på noen kjøpsopsjoner.

 

Tror jeg vil se an markedet generellt litt fremover og følge nøye med AKVR, stiger den videre blir jeg fort med på ferden igjen. - Føler at markedet er i svingninger og usikkert akkurat nå, kan kanskje være lurt å sitte i cash også?

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

Problemet er vel at dette selskapet kommer til å sitte på store aksjeposter i nye Aker Kværner ASA og Aker Yards ASA som sakte men sikkert skal selges ut, men ikke lenger ned enn 'nordafor' 40%

 

Hmm...

 

"SVAR JAN EILER:

Et meget godt spørsmål Ole! Men svært vanskelig å svare på. I februar gikk de store selskapene her hjemme med NHY i spissen. Det skyldes jo at verden nå synes å ta inn over seg at oljeprisen kan bli være nord for 30 dollar i lang tid."

 

http://www.dn.no/forsiden/article176041.ece

 

Min portefølje er sør for pluss...

Link to comment
Share on other sites

"Ifølge DN har Røkke lovet myndighetene i delstaten å ikke selge eller legge ned det tapsforfulgte skipsverftet." -Fra Hegnar Online

 

Det blir nok tilstrekkelig med problemer. Husk når alt ser grusomt ut da må du vekte deg opp.

Link to comment
Share on other sites

Ledende finansaktører ser lyse tider etter at Kjell Inge Røkke har ryddet opp i Aker Kværner-systemet. Spennede strategiske muligheter for "nye" Aker Kværner trekkes frem, og spesielt er det ABB olje og gass som peker seg ut, forteller Finansavisen.

 

En analytiker tror det rendyrkede Aker Kværner vil være i posisjon for omfattende strategiske muligheter.

 

- Jeg ser enorme muligheter, sier vedkommende og legger til: - Første bud for Aker Kværner blir å holde fokus på egen drift. Dernest gjelder det å se de strategiske mulighetene. ABB peker seg ut som den mest åpenbare kandidaten, heter det.

 

 

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=141541&cat=100 :arrow:

Link to comment
Share on other sites

Sidelengs i dag, men kundene til CA var største nettokjøpere etter å ha lempet aksjer for harde livet de to andre dagene denne uken.

 

Jeg er overbevist om at planene vil synliggjøre verdier som er mer en dobbelt av dagens prising, men er litt skuffet over at deler av rabatten ikke ble fjernet når planene ble lansert. Nå må jeg smøre meg med tålmodighet igjen, men tror fortsatt på positiv utvikling etterhvert som dette kommer på plass.

 

Kommende uke får vi innkallingen til generalforsamling, og antaglig mer detaljert informasjon om planene. Og 19.03 er det generalforsamling.

 

Artikkel i Aftenposten: Tøff tidsplan for Aker Kværner

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Bør man kjøpe Aker Kværner før splitten?

 

Mitt svar er utvetydig ja, og for å forstå hvorfor jeg sier det kan man lese innleggene i de to AKVR trådene her på forumet. Vi som har fulgt AKVR siden Røkke overtok har hele tiden visst at det ligger store verdier i selskapet, de fleste andre aktører i markedet er også klar over det vil jeg tro. Så hvorfor prises AKVR så lavt? Her er hovedpunktene i henhold til min teori:

 

Gjelden

Helt siden Almskog tok fallskjermen sin og dro tilbake til den hulen han kom fra har det vært en gjengs oppfatning at AKVR har for mye gjeld. Jeg syns det har vært alt for lite fokus på at pengesekken nå er omtrent like stor, ett konsern som Aker Kværner trenger nødvendigvis stor likviditet, og spesielt når selskapet har måttet rydde opp i gamle tvister og tapsprosjekter har det vært nødvendig med dette fundamentet for at ikke kreditorene skal få den store skjelven. Status før refinansiering er kontantbeholdning på ca 6 mrd. og gjeld på ca. 8 mrd.

 

Skjeletter

Da Røkke ’reddet’ Kværner gikk han fra å være en grisk turbokapitalist til en industriarbeiders store helt og velgjører, faktisk var han en stund nærmest glorifisert person i media etter denne begivenheten. Etter hvert, ble det veldig mye fokus på skjeletter som stadig datt ut av forskjellige skap rundt omkring i verden. Disse hjemsøkte Helge Lund og gjengen til stadighet, og har vært voldsomt hausset i media. I all hovedsak har de vært oppsummeret slik:

1) Equatorial - Løst

2) Pensjonskassen i UK

3) Subsidietvister med EU

4) Sea Launch

5) Philadelphia

 

For detaljer om disse er det bare å bla bakover i tråden, etter min mening er det kun Philadelphia igjen som utgjør noe stort problem, og i sammenhengen er ikke det heller så voldsomt.

 

Konglomerat rabatten

Aker Kværner er et komplekst konsern, alle slike prises med en viss rabatt, f.eks. Orkla som er meget lavt priset i forhold til innhold. Oppdelingen vil synliggjøre verdiene som ligger i de enkelte delene ved at de prises hver for seg. Hovedproblemet til Aker Kværner hittil har vært at de dårlige enhetene har trukket resultatene ned, egentlig tror jeg den tiden med store tap i enkeltdeler av konsernet snart er over uansett oppdeling heller ikke. Sea Launch er tross alt ikke integrert i konsernregnskapene, og Philadelphia kan man avvikle mot en kontraktsfestet sum. Pensjonskassen i UK bør i 2003 ha gitt minst 10% avkastning så underdekningen der er ikke så stor som den var ved utløpet av 2002.

 

Sukkeret i grøten

Jeg tror aksjekursen kommer til å stige frem mot og etter generalforsamlingen 19.03. Grunnen er at rabatten nå er veldig stor, og hvis man ønsker å investere i en av de nye børsnoterte selskapene får man eiendeler i disse til meget lav pris. Derfor tror jeg på posisjonering.

 

Saltet i grøten

Aker Yards prises høyt ved innfusjonering, samtidig som man ’betaler’ med AKVR aksjer etter dagens børskurs (145). Dette elementet har fått vår forumvenn Laphroaig og sikker flere med han til å kaste kortene i rein irritasjon og deja vu.

 

Oppsummering

Selv med salt i grøten er AKVR fremdeles langt unna fair prising, og hvis markedet ikke oppdager det før splitten kommer det garantert til syne etter splitten. Når man i tillegg har muligheter til å bytte dagens eierskap inn i en av de nye eller spre eierskapet med direkte eierskap i alle tre vil dette bli veldig bra for de som blir sittende med aksjer gjennom prosessen.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Røkke-forlik snart i boks

Av Espen Bjerke

 

Kjell Inge Røkke og de tidligere minoritetsaksjonærene i Aker RGI vil trolig i løpet av få timer inngå forlik. Partene har allerede bedt Borgarting lagmannsrett om å få utsette saken.

 

Kjell Inge Røkke og de tidligere minoritetsaksjonærene i Aker RGI kan i løpet av få timer komme til et forlik, opplyser advokat Tom Torkildsen som representerer minoritetsaksjonærene.

 

Advokat Tom torkildsen i advokatfirmaet Torkildsen Tennøe, som representerer 1150 tvangsinnløste minoritetsaksjonærer, sier til dn.no at partene fortsatt er i forhandlinger. Partene har forhandlet i all stillhet de siste dagene.

 

- Er det mulig at det kommer en løsning i løpet av dagen?

 

- Ja det er mulig det kommer en hel eller delvis løsning, det er mange parter her. Mer kan jeg ikke si nå, ring meg heller igjen om noen timer, sier Torkildsen til dn.no torsdag ettermiddag.

 

Borgarting lagmannsrett opplyser til dn.no at partene allerede muntlig har bedt om å få utsatt saken som var planlagt neste uke. Saken er nå utsatt til 15. mars.

 

Mer informasjon om: AKER RGI AS

 

Publisert: 04.03.2004 - 14:13 Oppdatert: 04.03.2004 - 14:22

*********

 

- Jeg har tidligere holdt meg borte fra AKVR pga. all usikkerheten. Når denne nå ser ut til å bli redusert/fjernet, er grunnlaget lagt for en betydlig oppside - ikke minsk innen olje og gassdivisjonen. Derfor lastet jeg opp på tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen ombord Megler1, markedet skal nok sette pris på restruktureringsplanene etterhvert som bitene i puslespillet faller på plass.

 

Nå går det vel også mot forlik i RGI saken, dette er hentet fra ett innlegg i denne tråden for en stund siden:

Mitt håp er at det kommer ett forlik i tolvte time, og det hadde heller ikke overrasket meg. De som husker hva som skjedde med Røkkes verdier forrige gang mediasirkuset slo opp telt på Aker Brygge (Orkla lånet) bør frykte konsekvensene av en ny rettsak, jeg tror Røkke husker det selv og satser på at han ikke vil ha noen reprise.

 

Håper ett eventuellt forlik vil trigge AKVR aksjen i morgen ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Forliksforhandlingene fortsetter i morgen fredag, ref. artikkel i DN

 

Kapital har hatt Aker Kværner i sin anbefalte portefølje siden nyttår, i siste nummer velger de å ta ut AKVR av porteføljen. Dette gikk i trykken før 4Q presentasjonen og oppdelingsplanene ble lansert. Sitat fra Kapital "Vi har fortsatt tro på Aker Kværner, men fordi vi ikke ønsker å øke vår sektoreksponering velger vi å ta aksjen ut ved dette veiskillet". De bytter ut AKVR med PGS.

 

Aftenposten bringer en artikkel i dag hvor de beskriver at nye Aker Kværner vil overta mye av gjelden som i dag ligger i moderselskapet (dersom obligasjonseierene godtar dette da). I denne artikkelen heter det "Disse tallene går frem av et såkalt informasjonsmemorandum som obligasjonseierne i et 10-årig ansvarlig lån på 3,9 milliarder kroner til dagens Aker Kværner (heter snart Kværner) har mottatt." Les hele artikkelen

 

Kan vi som aksjonærer vente oss å motta dette informasjonsmemorandum snart? Kanskje det kommer sammen med innkalling til generalforsamling som skal postes senest i morgen fredag. Jeg venter i spenning :D

 

Hvordan er det med magefølelsen?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...