Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

Fra Dagens Næringsliv:

 

Kjell Inge Røkke er nær et dyrekjøpt forlik med de tidligere småaksjonærene i Aker RGI. Nå vil han for enhver pris unngå å havne i samme situasjon en gang til i det nye holdingselskapet Kværner.

 

Videre:

 

Røkke har satt som et klart krav for delingen av Aker Kværner at han ikke skal eie over 90 prosent i det nye holdingselskapet Kværner. Røkke frykter at minoritetsaksjonærene da skal kreve sine aksjer innløst til det han mener er blodpris, skriver Aftenposten.

 

- Samme hva vi gjør, skal vi ikke over 90 prosent, sier konsernsjef Leif-Arne Langøy i Aker RGI til avisen.

 

Skremt

Høyesteretts dom ifjor sommer om prinsippene for verdsettelse av aksjer som må løses inn i forbindelse med at en hovedaksjonær kommer over 90 prosent eierskap, har skremt Røkke.

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article178657.ece

 

Dette bør vel være ganske logisk, at hvis Røkke en eller annen gang ønsker å ta det nye holdingseslskapet av børs blir det til 'blodpris'.

 

Beroliget Laphroaig?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Absolutt betryggende å registrere at både rettssystemet og Røkke har samme forståelse av tvangsinnløsningssakene.

 

Tror nok at han ikke hadde regnet med en slik massiv motstand som han fikk, og at minsteakjsonærene skulle få full mehold.

 

Denne saken har skapt klare rettningslinjer for fremtidige tilfeller og gir oss aksjonærer i både store og små selskaper en økt trygghet omkring investeringene.

 

Ser ikke vekk fra at AKVR får seg et lite løft nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker det jeg leser under. MEN: En AKVR-aksje gir en aksje i AK-OEGP. Det skal emitteres for 2GNOk, noe som etter det jeg forstår under vil utgjøre 49.9% av selskapet. Dette priser vel de eksisterende AKVR-aksjonærer sin andel til 2GNok? Kan noen opplyse mitt formørkede sinn her?

 

 

Sakset fra DN:

 

Styrker egenkapitalen med 2,5 mrd

Av TDN Finans

 

Aker Kværner ønsker å overføre 2,5 milliarder kroner fra overkursfondet til annen egenkapital. Det opplyser selskapet i innkallingen til den ordinære generalforsamlingen som skal holdes 19. mars.

 

"Etter styrets vurdering vil det gi selskapet en mer hensiktsmessig kapitalstruktur", heter det i begrunnelsen.

 

Børsnotering til sommeren

Aker Kværner OGEP, som består av Olje og gass-virksomheten samt Engineering & Construction, vil som tidligere nevnt bli børsnotert i april. Intensjonen er å børsnotere Aker Yards i løpet av annet kvartal 2004, dog senest 1. oktober 2004.

 

En aksje i dagens Aker Kværner vil gi en aksje enten i Aker Kværner OGEP eller en aksje i Aker Yards. Det vil ikke bli utdelt flere aksjer i Aker Kværner OGEP enn at dagens Aker Kværner etter den gjennomførte kapitalforhøyelsen i Aker Kværner OGEP på rundt to milliarder kroner i mars/april 2004, vil ha 50,1 prosent av aksjekapitalen i Aker Kværner OGEP.

 

Seks millioner aksjer

I Aker Yards vil det bli utdelt minst seks millioner aksjer.

 

Antall aksjer i Aker Kværner er i dag 44.706.696. Antall aksjer i Aker Kværner OGEP vil før kapitalforhøyelsen være 38.875.388, mens antall aksjer i Aker Yards vil være 20.602.164. Som vederlag for Aker Yards vil det som tidligere opplyst bli utstedt 10.689.655 aksjer i Aker Kværner.

 

Styret i Aker Kværner ønsker samtidig å fornye emisjonsfullmakten om å kunne øke aksjekapitalen med inntil rundt 74,2 millioner kroner. Samtidig ønsker styret en tilbakekjøpsfullmakt på inntil vel 74,2 millioner kroner. Emisjonsfullmakten vil gjelde i to år, mens tilbakekjøpsfullmakten vil gjelde i 18 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Espen, jeg har mistet oversikten over situasjonen, må få klarhet i løpet av helgen. Nå må vel snart Engabhoy ha sleppt fri fra fyllearresten i Newcastle også, slik at han kan berolige meg... Hvis jeg skal bytte bort en AKVR aksje mot en AKVR OEGP blir jeg lurt.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mottatt innkallelse til generalforsamling og svelget fredagens skuffelse. I tillegg tror jeg også jeg har fått ett personlig gjennombrudd når det gjelder forståelsen av hva vi har å forholde oss til fremover.

 

For at de tungnemme som MEG skal skjønne prosessen har jeg delt dem opp slik jeg mener de forskjellige elementene skal implementeres.

 

Aker Kværner ASA – Nå

Oppsummering, AKVR før Aker Yards fusjoneres inn, 2003 tall.

Driftsinntekter: 40 mrd.

EBITDA i 2003: 1024 millioner.

EBITA i 2003: 506 millioner.

Antall aksjer: 44.706.696

Prising basert på AKVR kurs 145,-: 6,48 mrd

 

Steg 1 – Fusjonere inn Aker Yards

Aker Kværner ASA – Etter fusjonen med Aker Yards

Driftsinntekter i 2003: 49,5 mrd.

EBITDA i 2003: 1825 millioner.

EBITA i 2003: 1161 millioner.

Antall aksjer: 55.396.351

Prising basert på AKVR kurs 145,-: 8,03 mrd

 

Steg 2 – Skille ut og børsnotere Olje & Gass og E & C. Aker Kværner ASA skifter navn til Kværner ASA. Det nye selskapet heter Aker Kværner OGEP ASA.

Aker Kværner OGEP ASA

Driftsinntekter: 31,2 mrd.

EBITDA: 1 mrd.

Antall aksjer: 38.875.388

Prising basert på kurs 145,-: 5,63 mrd.

Dette selskapet skal emittere 2 mrd. i forbindelse med børsnoteringen. Logisk sett blir det da 2 mrd. mer verdt. Så jeg velger å ikke vektlegge det.

 

Steg 3 – Skille ut og børsnotere skipsbyggingsvirksomheten inklusive Aker Yards.

Aker Yards ASA

Driftsinntekter: 15,9 mrd.

EBITDA: 1,6 mrd.

Antall aksjer: 20.602.164

Prising basert på kurs 145,-: 2,98 mrd

I forbindelse med børsnotering skal Kværner ASA gjøre ett spredningssalg.

 

Steg 4 – AKVR’s minioritets aksjonærer må velge (valget må nok tas tidligere i prosessen):

Alternativ A – Bytte 1 Kværner ASA aksje mot 1 Aker Kværner ASA aksje.

Alternativ B – Bytte 1 Kværner ASA aksje mot 1 Aker Yards ASA aksje.

Alternativ C – Sitte med Kværner ASA som før.

 

18.275.000 aksjer fra moderselskapet løses inn i bytte mot tilsvarende aksjer i de to nye ASA’ene. Er det for mange som ønsker å bytte, vil vi få vår forholdsmessige andel i Aker Kværner og Aker Yards (ut ifra våre registrerte øsnker), resten vil forbli i Kværner. Er det for få, vil Aker Maritime ASA løse inn sin forholdsmessige andel slik at alle de 18.275.000 aksjene blir løst inn. Antall aksjer i Kværner ASA etter denne prosessen blir 37.121.351. Aker Maritime’s andel av disse blir ca 88,5% hvis andre aksjonærer velger å bytte.

 

Er det noe som ikke stemmer her?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hvordan bytteforholdet blir er litt difust for meg, men vi får vel klarhet i det etterhvert som tiden går. Her er ett sitat ifra inkallingen til GF: "Den foreslåtte planen innebærer at dagens aksjonærer vil få et tilbud om frivillig å bytte deler av aksjene de eier i selskapet mot aksjer i de to nye selkapene, Aker Kværner ASA og Aker Yards ASA. Dersom du ikke benytter deg av tilbudet vil du fortsatt eie aksjer i holdingsselskapet."

 

Aftenposten bringer ett portrett av Røkke i helgen: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...rticleID=746591

 

Aftenposten har også ett intervju med Ragnar Sjo i Norsk Tillitsmann vedr. 3,9 mrd. lånet som i forbindelse med oppdelingsprosessen skal flyttes 'ned' i nye Aker Kværner OGEP. En del restriksjoner vil bli innført i forbindelse med dette grepet. Og det høres nesten ut som om at alle parter er enige om at oppsplittingen skal gjennomføre. http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...rticleID=747715

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig materie denne oppsplittingen, kan ikke annet enn vise til min skepsis i tidligere innlegg på denne tråden.

 

Jeg har vanskelig for å se verdiene fordelt likt i mellom de gamle aksjene og de "nye". Ei heller ser jeg verdiene tydligere nå enn tidligere.

 

Og dette sitatet fra artikkelen med Ragnar Sjoner bestyrker min uro.

"Prisen" er at långiverne må godta en langt lavere bokført egenkapital,

Vel er det bankene som må godta dette, men samtidig må jo også aksjonæren leve med en "langt lavere bokført egenkapital". Dette må jo redusere den kommende aksjekurs betraktelig? - Eller?

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, innlegget ditt gir en grei oversikt over den nye selskapsstrukturen. Såvidt jeg kan se er det heller ingen tallmessige feil. Hvis jeg skal være litt pirkete, så må jeg påpeke at det offisielle navnet på det ene datterselskapet blir Aker Kværner ASA. Jeg tror at "OGEP" kun brukes her for å forhindre forvirring med nåværende Aker Kværner:

Den pågående restruktureringen innebærer i korte trekk at konsernets olje- og gassvirksomhet og engineering & construction virksomhet samles under et eget holdingselskap, Aker Kværner OGEP ASA, som etter planen vil bli opptatt til særskilt notering på Oslo Børs i april 2004. Samtidig foreslås at dette selskapet viderefører navnet Aker Kværner ASA.

Så til viktigere aspekter. Det jeg synes er mest forvirrende, er hvordan utskillelsen av Aker Kværner ASA og Aker Yards ASA skal foregå. I innkallingen til generalforsamlingen står det at:

Antall aksjer i Aker Kværner ASA er i dag (før emisjonen og ombyttingstilbudet, jf sakene 3.4 og 3.5) 44.706.696. Antallet aksjer i Aker Kværner OGEP ASA vil før kapitalforhøyelsen i mars/april 2004 være 38.875.388 og antallet aksjer i Aker Yards ASA vil være 20.602.164. Antallet aksjer er med grunnlag i foreliggende verdsettelser av de respektive virksomhetene fastsatt slik at verdien per aksje i hver av selskapene skal tilsvare NOK 145, som igjen tilsvarer den verdien av aksjene i Aker Kværner ASA som legges til grunn ved ombyttingen.

Aksjene i datterselskapene vil i utgangspunktet eies av holdingselskapet Kværner ASA. I utgangspunktet skal eierandelene være minimum 50.1%. Dersom man velger å ikke akseptere ombyttingstilbudet, vil man altså kun ha indirekte eierskap i datterselskapene. Ovennevnte sitat indikerer at man etter en vurdering av underliggende verdier, har fastsatt antallet aksjer i de respektive enheter slik at aksjene skal ha lik verdi (145 kroner). Dette er det springende punktet som vil avgjøre den enkelte aksjonærs valg. Før det foreligger et endelig tilbudsdokument med mer detaljerte vilkår, er alt vi kan gjøre å spekulere litt.

 

For det første har jeg vanskelig for å tro at børskursen på de enkelte aksjene vil være 145 kroner ved introduksjon. Det vil i så fall verdsette summen av holdingselskapet og de to datterselskapene til mer enn NOK 14 mrd (før emisjonen). Konsernet kan ikke bare doble seg i verdi over natta. De som trodde på tilsvarende gratis lunsj etter refinansieringen av PGS, fikk seg en lei overraskelse. Derimot legger oppsplittingen til rette for langsiktig verdiøkning.

 

Hvis man ser på datterselskapet Aker Kværner ASA, oppgis proforma EBITDA for 2003 å være NOK 1.0 mrd. Jeg ville personlig ha vanskeligheter med å forsvare en P/EBITDA større enn 5. Man må ikke glemme at selskapet får en betydelig gjeld med seg. Dette vil redusere EPS, samtidig som enkelte markedsaktører allerede har begynt å spekulere i om gjeldsbyrden er for stor, og at gjelda må refinansieres på et seinere tidspunkt.

 

Det har også blitt kommentert at prisen som betales for nåværende Aker Yards (NOK 1.55 mrd.) er for høy. Det vil i så fall bety at verdsettelsen av nye Aker Yards ASA er tilsvarende for høy. Selv om proforma EBITDA er høyere (NOK 1.6 mrd.) enn i søsteren, pekes det på usikre markedsutsikter for skipsverft i Europa. Dette skyldes ikke minst den sterke euroen. Muligens vil dette gjøre at markedet i første omgang priser Aker Yards ASA til nærmere 2 enn 3 mrd.

 

Når det gjelder morselskapet Kværner ASA, tviler jeg egentlig på at markedet er villig til å prise inn så mye mer enn summen av eierandelene i datterselskapene. Situasjonen i dag er jo nettopp at verdsettelsen av kjernevirksomhetene hemmes av alle "skjelettene". For de som har tro på Røkkes evner til å skape verdier, er det muligens her det største potensialet ligger?

 

Det jeg ikke har helt klart for meg, er opphavet til aksjene i datterselskapene. Summen av disse er altså 59 477 552 før emisjon og ombyttingstilbud. På en eller annen måte må vel disse aksjene (verdiene) fordeles på eksisterende AKVR-aksjonærer? Ombyttingstilbudet gjelder tross alt bare 18 275 000. Emisjonen på NOK 2 mrd. vil heller ikke generere mer enn 13 793 103 aksjer (til kurs 145). Det kan jo ikke være sånn at 1 aksje i AKVR kun gir 1 aksje i enten Kværner ASA, Aker Kværner ASA eller Aker Yards ASA. Hvem er det da som får ta del i den totale verdiøkningen? Hvis det var slik, ville jo AKVR allerede være fullpriset (og vel så det) med en børskurs på 146.

 

:? :?:

Link to comment
Share on other sites

Laphroaigh, jeg deler definitivt både din skepsis og forvirring. På den ene siden har jeg stor tro på framtida til Kværner, men samtidig er det flere spørsmålstegn her. Jeg valgte nok en gang å selge meg ut i sluttauksjonen på fredag. De fem siste fredagene har det vært mulig å kjøpe tilbake billigere den påfølgende uka, så jeg satser på reprise også denne gangen. Med tanke på den rådende usikkerheten, er jeg veldig komfortabel med å innta en tradingstrategi i AKVR. Jeg har ingen tro på galopperende kursoppgang før horisonten blir adskillig klarere, og selv da tror jeg man lett kan hive seg på toget i en tidlig fase. Verdiøkningen i Kværner vil komme langsiktig og ikke over natta. I øyeblikket er det like fristende å spekulere i å utnytte en forventet volatilitet.

 

8) :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Fra dn.no: http://www.dn.no/forsiden/energi/article180099.ece

Kjell Inge Røkkes gullgutt Helge Lund blir ny Statoil-sjef. Samtidig overtar konstituert Statoil-sjef Inge K. Hansen jobben som toppsjef i nye Aker Kværner, mens Røkke med umiddelbar virkning overtar jobben etter Lund.

Dette er bånn. Den dynamiske duoen Røkke og Lund var et godt argument for å investere i AKVR. Ledelsen i Statoil eller Norsk Hydro har ikke vært i nærheten av å vise tilsvarende lederskap.

:angryfire: :cussing:

Link to comment
Share on other sites

Enga, dette er topp. Statoil skal ledes av Røkke's wonderboy Helge Lund, samtidig som Inge K. Hansen med lang fartstid fra Statoil kommer inn som leder av Olje og gass.

 

Slik velger i hvert fall jeg å se det ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli - enig med deg.

De uformelle relasjonene mellom selskapene vil styrkes kraftig.Skal være forsiktig med å antyde at dette betyr noe ,men at Kjell Inge i fremtiden vil holde en nær og god kontakt med sin venn Helge er det vel ingen som tviler på .At vennen Helge tilfeldigvis er konsernsjef i Statoil er en annen sak. :P :P :P

Link to comment
Share on other sites

Der kom salget til Helge Lund, det var ventet. En konsernsjef i Statoil kan ikke eie aksjer i en av de største underleverandørene. Men kompis kan han være ;)

 

Forøvrig ser ratio sterk ut etter den lille dippen fra start. Tror vi får ett løft i dag!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Denne fører tydeligvis til en god oppgang i dag:

 

 

 

Fordelaktig behandling av dagens AKVR aksjonærer ved

tildeling i planlagt emisjon

 

Oslo, 8. mars 2004

Aker Kværner har registrert stor interesse fra sine

nåværende aksjonærer for den planlagte emisjonen i det nye

Aker Kværner ASA, det rendyrkede industrikonsernet innen

olje, gass, energi og prosess som skapes gjennom

reorganiseringen av dagens konsern.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

I den forbindelse har dagens styre diskutert viktige

prinsipper for tildeling av aksjer i den planlagte

emisjonen, for å ivareta og støtte opp under nåværende

aksjonærers interesser.

 

Det vil bli lagt opp til at eksisterende aksjonærer vil få

en bedre tildeling etter følgende prinsipper:

 

I den institusjonelle transjen vil det gis en prioritert

tildeling på deler av det totale emisjonsbeløpet, under

ellers like omstendigheter.

 

I retail-transjen vil selskapet tilstrebe å gi aksjonærene

full tildeling for tegninger på til og med 200 aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Markedet tok godt i mot meldingen om at eksisterende aksjonærer i holdingselskapet skal få tegningsrett i nye Aker Kværner ASA's planlagte emisjon. Dette har vært nevnt som en av elementene som skuffet i de opprinnelige planene.

 

På vår tippekonkurranse i denne tråden er snittet av de 39 som har tippet 153,85- og sånn sett er det innertier i forhold til dagens sluttkurs, men det er jo ennå noen dager igjen til 19.03 :D :D

 

Ellers syns jeg det faktum at Aker Kværner bare noen timer etter at Helge Lund ga etter for Statoil har ny toppsjef klar viser en voldsom effektivitet. Statoil har brukt nærmere 6 måneder på den samme jobben. Det kan forøvrig virke som om styret i Statoil har prøvd å overtale Lund en periode.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg benyttet dagens initielle lille dipp til å kjøpe litt. Først kjøpte jeg 650 aksjer til 143.50 av Pareto (sannsynligvis Helge Lund sine!) og deretter 350 på 143.25 av Terra (de tok AKVR ut av sin modellportefølje). Derimot traff jeg ikke like godt da jeg la aksjene ut til salg på 147.00. Hvis resten av innlegget virker som baissing, så skjønner dere altså hvorfor, hehe!

 

Jeg forstår ikke helt bakgrunnen for den eksplosive oppgangen på slutten av dagen. (Med mindre årsaken er den samme som i OPC, nemlig sauer som kaster seg på toget.) Børsmeldingen om "fordelaktig behandling av dagens aksjonærer ved emisjon" vil jeg påstå er en ikke-hendelse. For det første har jeg hele tida tatt for gitt at eksisterende aksjonærer vil få en eller annen form for fortrinnsrett (hvorfor skulle de ikke det?). For det andre er vel ikke 200 aksjer det helt store antallet for større aktører. For det tredje er ikke fortrinnsrett udelt positivt. Målet er jo å spre aksjene i markedet og få inn såkalt friske penger. For å sette det på spissen: Hvis hele beløpet på NOK 2 mrd. kom fra eksisterende aksjonærer via fortrinnsrett, ville jo dette ha vært å regne som en nødemisjon.

 

Pirelli, det at Aker Kværner er mer "effektive" enn Statoil når det gjelder å skaffe ny toppsjef, skyldes jo at Inge K. Hansen er veid og funnet for lett i Statoil. Jeg er definitivt ikke begeistret for dette byttet rent personalmessig. Imidlertid ser jeg fordelen med hensyn til relasjonene til Statoil.

 

Ryktet om at Enskilda har "regnet hjem" Aker Kværner ASA til 170 kroner/aksje er vel nettopp bare et rykte. Hva har endret seg som tilsier ny verdivurdering? Dette regnestykket har vært "up for grabs" i over to år, men få har villet kjøpe AKVR for under hundrelappen. Dette minner litt om First Securities EPS-estimat på 6 kroner i Tomra. Hvis det var rett, burde kursen ha tredoblet seg tvert. Når vi først er inne på meglerhus, kan det være av interesse å se på dagens handelsstatistikk i relasjon til corporate-oppdraget i Aker Kværner:

Carnegie ASA og Enskilda Securities ASA er engasjert som finansielle rådgivere for Aker Kværner i forbindelse med restruktureringen, og vil være tilretteleggere av børsintroduksjonen. Dnb Nor Markets, Nordea Securities og Pareto Securities vil være medtilretteleggere av børsintroduksjonen.

Av disse utmerket altså Enskilda seg som største nettokjøper (210k aksjer). Mads Syversen i Enskilda er som kjent Røkkes "hoffmegler". DnB NOR havnet omtrent i null, mens de tre andre meglerhusene var de tre største nettoselgerne. Rekkefølgen ble Pareto (-172k), Carnegie (-111k) og Nordea (-57k). Pareto har ofte blitt kåret til beste meglerhus innenfor offshore-sektoren, mens Rashid Bendriss i Carnegie av mange regnes som analytikeren med best kjennskap til Aker Kværner. I den grad man skal bry seg om slike meglerstatistikker, synes jeg ikke dagens handler av "innsiderne" er spesielt oppløftende.

 

For eget vedkommende velger jeg å fortsette min kortsiktige trading inntil alle brikker er på plass. Da vil jeg ta et valg angående en eventuell longposisjon i holdingselskapet eller et av datterselskapene. Det er ingen tvil om at jeg som ingeniør og ikke sjømann, liker Aker Kværner bedre enn Aker Yards. Dette kommer selvsagt til syvende og sist an på prisingen. USA sluttet blodrødt, og i morgen er det nye muligheter... 8)

Link to comment
Share on other sites

Enga, angående bytte av konsernsjef; Statoil måtte ha nytt blod etter korrupsjonsskandalene, dette er nok den mest tungtveiende grunnen til at Inge K. Hansen ikke ble tilbudt jobben. Helge Lund er nok ett meget godt valg for Statoil, slik Inge K. Hansen er for nye Aker Kværner. For AKVR's del tok markedet i mot nyheten om byttene meget godt i går, så jeg tror ikke du bør vektlegge dette så mye i tiden som kommer. Er det noen som er for lett i denne sammenhengen så må det være Helge Lund...

 

Angående emisjonsrettene; Dette ble kommentert som en av to skuffelser når planene ble lansert, at selskapet prøver å imøtekomme aksjonærene er jo strålende ;)

 

55%/30%/15%

Nå har man her på forumet klaget over uklarheter i byttetilbudet (som ikke er konkret ennå). La meg en gang til forklare hvordan jeg ser dette.

Selskapets verdier er vurdert til at 55% av verdiene legges i nye Aker Kværner, 35% i Aker Yards ASA og da er 15% igjen i moderselskapet.

 

Dagens aksjonærer må altså oppgi 55% av eierskapet i moderselskapet for å få en eierandel lik den man hadde forut for udskillelsen av nye Aker Kværner. Det vil altså si at for 55% av 8 mrd (total børspris AKVR med Aker Yards) får vi 100% av minst 7 mrd. Det er en rabatt på nærmere 63% hvis min logiske sans kan følges.

 

På en elendig drittdag på børsen klarte AKVR seg veldig bra med tanke på gårsdagens rykk og sluttet på 152,- Jeg er redd dere kan glemme å få AKVR under 150,- igjen for nå kommer endelig verdiene til syne. Du har mast om disse verdiene i snart ett år Engabhoy, at du velger å gi deg på siste runde er mildt sagt merkelig og ikke en ekte Enga supporter verdig ;)

 

Vi har nå eierskap i ett selskap som skal splittes ut i 2 nye børsnoterte selskaper som etter alle solemerker kommer til å bli priset til mellom 12 og 14mrd. når de kommer på børs, selskapet prises nå til ca. 8 mrd. hvis vi tar med Aker Yards.

 

Ingenting er forandret, det er fremdeles helt Konge :!: :twisted:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, jeg mener fortsatt at verdiene i Kværner vil stige betydelig på lang sikt. På kort sikt, derimot, kan jeg ikke skjønne hvorfor børsverdien skal doble seg over natta bare fordi selskapet splittes i tre deler. Det er selvfølgelig veldig positivt at kjernevirksomheten i datterselskapene blir mer oversiktlig, og at markedet slipper å diversifisere sine investeringer i et konglomerat. Men det får være måte på. For meg blir dette litt "dansen rundt gullkalven" eller "keiserens nye klær".

 

Jeg mener du er for optimistisk når det gjelder markedsprisingen. Rasjonelt sett skal denne være uendret siden det ikke tilføres nye verdier eller selges skjulte reserver. Imidlertid vet vi vel alle at markedet langtfra er effisient, så en viss verdiøkning må påregnes. Før jeg går inn på detaljene, kan det jo være interessant å spørre hvem det er som skal prise Kværner så høyt som du antyder? Hvis det var slik at verdien av hver AKVR-aksje blir f.eks. 250 kroner i umiddelbar framtid, hvorfor prises de til bare 150 nå? Er det ikke slik at alle Kværner-entusiaster (bortsett fra Laphroaig og jeg!) allerede er posisjonert? Du vet like godt som jeg at det kreves stadig nye optimister for å drive en aksjekurs høyere. Jeg kan ærlig talt ikke forestille meg hvilken idiot som skal betale 250 før sommeren istedenfor å betale 150 i dag.

 

Det er vel ingen gitt å vite hva som kommer til å skje videre, og det er godt mulig at du får rett. La oss imidlertid se på de tørre fakta:

 

1) Ved innfusjoneringen av dagens Aker Yards er det foretatt en verdivurdering av dagens AKVR-aksje. Man har kommet fram til en fair value på 145 kroner, hvilket er bekreftet av en uavhengig investeringsbank. Man kan selvfølgelig argumentere for at dette begunstiger Kjell Inge Røkkes personlige eiendeler, men faktum er at dette er langt høyere enn markedspris før oppsplittingsplanene ble kjent i media. Dette priser altså hele konsernet til 6.48 mrd.

2) Dernest splitter man opp konsernet i tre deler og tilstreber en fordeling av aksjeantallet slik at verdien av de tre aksjene skal være mest mulig lik. I det etterfølgende er alle beregninger foretatt med en børskurs på 145 kroner.

3) Det nye Aker Kværner ASA verdsettes således av ledelsen til 5.64 mrd. Du mener dette er litt lavt hvis jeg forstår deg rett (7 mrd. +). Med tanke på gjeldsgraden er jeg ikke så sikker på at du har rett, men det spiller mindre rolle. Det som er sikkert er at det skal foretas en emisjon mot eksterne investorer på 2 mrd. Det er her vi får en pekepinn på hva markedet er villig til å betale. Det hjelper lite hva du og jeg mener dersom interessen er laber (les: hvis kursen i book-buildingen er lav). Jfr. prisantydningen på Yara som tydeligvis var et slag i trynet på NHY-aksjonærene.

4) Tilsvarende prises nye Aker Yards ASA av ledelsen til 2.99 mrd.

5) Summen av datterselskapene er altså 8.62 mrd. Mitt poeng er at that's it! Resten av konsernet frykter jeg i beste fall blir verdsatt til knapper og glansbilder. Så langt har disse mye omtalte problemene hatt negativ markedsverdi, slik at dagens AKVR-aksje ikke reflekterer underliggende verdi (8.62 mrd.?).

6) I praksis vil morselskapet Kværner ASA i utgangspunktet sitte på 50.1% av begge datterselskapene. Børsverdien på de frie aksjene i datterselskapene vil altså bli knapt halvparten, altså 4.30 mrd. Holdingselskapets 50.1% eierandeler vil tilsvarende være verdt 4.32 mrd. Forhåpentligvis vil "søppel-Kværner" også få en viss positiv verdi, men i turbulente tider kan vi risikere at de tillegges negativ verdi. Kværner ASA kan jo ikke løpe fra sine garantiansvar. Hvis markedet får det for seg at Sea Launch, Philly-Yards, EU-strid eller det britiske pensjonsfondet blir et problem, vil det vel fortsatt belaste verdien på kjernevirksomheten. Denne problematikken slipper de som velger å kun eksponere seg mot datterselskapene. Situasjonen kan til en viss grad sammenlignes med OPC og FAST.

 

Dette ble litt langt, men konklusjonen er at vi fortsatt må vente på hva markedet vil prise Kværner til og at jeg tror at verdistigningen fortsatt vil være en møysommelig prosess. At det er en god investering, er jeg selvfølgelig ikke i tvil om. Dessuten mener jeg altså at du forregner deg ved å ta med verdien i datterselskapene to ganger. Hvis man multipliserer alle aksjene i de tre delene med 145 kroner, kommer man fram til en verdi på 14.01 mrd. Hvis det er dette som ligger bak ditt verdianslag på 12-14 mrd., så blir det feil. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, din bekymring for min trading er rørende, hehe. :cry:

 

Jeg har imidlertid lært meg at det stadig kommer nye muligheter i aksjemarkedet. Alltid når jeg har sittet "short" i AKVR, har jeg vært nervøs for å gå glipp av oppgang og kjøpt meg inn igjen for tidlig. Det har aldri slått feil før at aksjen har falt tilbake etter raske oppganger, enten på grunn av dritt i mediene eller på lavt volum etter at en hype har gitt seg. Hvem hadde forresten trodd at man skulle få NHY for under 500 igjen?

 

Forøvrig er dette en kalkulert risiko når man trader mellom støtte og motstand. Før eller siden bryter aksjen ut av sin trading range. Da får man gjøre opp status og veie alle tradinggevinster opp mot tapet ved kursøkningen når man eventuelt sitter ute. Jeg har ikke tenkt å slutte å tjene penger på Røkke & Co.

 

Min nåværende strategi er heller ikke selskapsspesifikk, men reflekterer mitt generelle markedssyn. Jeg mener det er et sykdomstegn at Oslo Børs bare turer fram mens Nasdaq har falt mer eller mindre sammenhengende i snart to måneder. Når høye aksjepriser begrunnes med lavt rentenivå, ringer ihvertfall mine alarmklokker. Hva skjer ved første signal om renteoppgang i USA eller i Norge? Jeg forventer en større korreksjon, og i motsatt fall velger jeg fortsatt kortsiktig trading.

:banghead: :blob:

Link to comment
Share on other sites

Enga, jeg er ikke bekymret for din trading, er sikker på at du klarer deg utmerket uten min innblanding :D Derimot syns jeg det er leit at både du og Laphroaig er ute av AKVR.

 

Dine to siste innlegg er nok litt preget av at du har satt deg på gjerdet, men desverre gir nok også innholdet ett korrekt bilde av hvordan mange føler det med tanke på oppsplittingen.

 

Jeg har ingen tro på at det fins noe nedside i AKVR nå, bunnen blir nok i tilfelle på 145,- Derimot er det mange kurstriggere etter hvert som brikkene faller på plass. Book buildingen for nye Aker Kværner ASA er nok allerede godt i gang, prisen som oppnås her vil være umåtelig viktig for kursutviklignen fremover.

 

Derfor tror jeg ikke de som sitter på AKVR aksjer over GF blir sittende med svarteper slik som den nevnte PGS refinansieringen (der noen glemte å kreve tegningsretter). Men jeg vil uansett revurdere hva jeg skal gjøre i løpet av de nærmeste dagene, jeg klarer heller ikke å se den store oppsiden før selskapene er skilt ut.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd dere kan glemme å få AKVR under 150,- igjen for nå kommer endelig verdiene til syne.
Jeg har ingen tro på at det fins noe nedside i AKVR nå, bunnen blir nok i tilfelle på 145,-
Pirelli, ingen lavere? :pottytrain2:

 

Det måtte en terroraksjon til for å berge meg fra et dårlig timet salg, så nå blir jeg høyst sannsynlig sittende en stund. Dessuten har jeg fått nok verbal juling av deg, hehe...

:violent1: :blackeye:

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du er tilbake i fundamentalt trygge AKVR igjen Enga, siden du har leflet med heftig dyre TOM og spekulative OPC den siste tiden fryktet jeg at du har glemt tidligere erfaringer som du bekjent i denne tråden:

 

Det jeg har lært av denne affæren (mitt eneste urealiserte tap), er at jeg kun skal trade i aksjer som jeg har fundamental tro på og kjennskap til.

 

Jeg valgte forøvrig også inngang i TOM på 36 blank i dag, har lært forskjellen på glamour og verdipapirer... TOM kommer tilbake i morgen!

 

Terrorhandlingene traff OSE i korreksjonsmodus midt i magen i dag, og selv om Nasdaq sliter litt med retningssansen i skrivende stund kan vi fort få en mye kraftigere korreksjon nå, spesiellt hvis det spekuleres videre i om det er Al Qaida som står bak terroren. Dette er neppe gode nyheter for den pågående book buildingen til nye Aker Kværner.

 

Uansett tror jeg ikke AKVR har mye å gå på under dagens lave nivå, jeg prøver meg igjen, du får heller sleivsparke igjen hvis jeg tar feil Enga :D

 

Neste uke kommer de virkelige kurstriggerne ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, i morgen blir også en rød kjøpedag. Mitt tips er at AKVR i beste fall bunner ut på 139. I løpet av helga tror jeg imidlertid massehysteriet vil roe seg. Det vil overraske meg mye om ikke neste uke totalt sett gir oppgang på Nasdaq og Oslo Børs. Forhåpentligvis blir det også tut og kjør i AKVR fram mot generalforsamlingen.

 

Uten å dra i gang en lengre diskusjon om andre aksjer her, kan jeg forsikre at jeg definitivt har fundamental tro på både TOM og OPC. Og jeg synes langtfra at de er henholdsvis dyr eller spekulativ. Jeg ser fram til litt ordfekteri på de respektive tråder dersom du er uenig.

 

Lykke til med TOM i morgen/på mandag. Husk: When in trouble - double!

:occasion5:

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at AKVR går opp i dag, jeg har tro på intervallet 145/155 frem mot GF neste uke.

 

Imarkedet.no melder at Aker Kværner er innstillt på en stor kontrakt innen logistikk for den australske marinen, kontrakten skal signeres i juni. Verdien er ca. 700 mill. norske. http://www.imarkedet.no/index.php?file=sho...object_id=77727

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...