Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

Tror det er stor sannsynlighet for at Edeka er i gang med en storstilt installasjonsplan som til syvende og sist vil omfatte hele Tyskland. Vi snakker sannsynligvis om mer enn 10000 automater, når gjennomsnittsstørrelsen på butikkene er så mye som 800 m2, jamfør mitt tidligere innlegg no 32 med figurer. Av hensyn til logistikk og publikum, er det sikkert mest praktisk å ta dette område for område, i henhold til kartet nedenfor. De har nå begynt i Sydvest, men jeg tror man kan gå ut fra som sikkert at hovedbeslutningen om full automatisering allerede er tatt og i ferd med å gjennomføres med TOMRA automater

 

LinksKarte.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

FSOL

Tror personlig Q4 vil bli ganske bra, men tror det er i Q1 og Q2 i 05 vi vil se et virkelig løft i omsetningen pga Tyskland. Selv om Q4 ikke skulle bli så bra som vi håper, så vil presentasjonen sannsynligvis ha så mange positive meldinger om 2005, at den vil virke kursdrivende. Hvor mye kursen vil gå er selvsagt umulig å si...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke fjerde kvartal bli spesiellt spennende for Tomra, desverre. Det er mulig at vi vil se noe høyere salg i Europa som følge av endel test kampanjer som er ute i markedet. I feks Tyskland og UK. Men jeg tror de historiske sesongsvigningene i USA vil trekke ned, sammen med $, i kvartalet. I sum blir det et lite spennende kvartal. Det som kan overraske er presentasjonen, om de skulle flagge ordre etc. Men det tror ikke jeg vil skje så fort. Ergo ikke vent for mye av TOM kursen fram mot Q4!

Link to comment
Share on other sites

Revurdering av mine estimater for Q4.

 

Etter å ha lest igjennom forumet noe lengere tilbake, og diskutert med andre Tomra interesserte har jeg foretatt en oppjustering av mine estimater for Q4 resultatene. Tekniker’ns stadig søk på tyske sider tilsier at salget er større enn det markedet/analytikere forventer. Omsetningen i Tyskland fjerde kvartal kan (gitt den informasjonen vi sitter på) ligge godt over omsetningen vi hadde i Q4 i 2003, dvs. 113MNOK. Videre, ønsker jeg å fokusere på det som har skjedd i Nord-Amerika, herunder New York, California og Hawaii. I New York alene fikk Tomra en kontrakt på 40MNOK, vi vet at resirkuleringen i California har økt med over 20%, og på Hawaii har salget av RVM overgått de flestes forventninger (også Tomra).

 

----------------------------------Q4-2004

Nord - Amerika----------------371

Europa--------------------------314

Non-Deposit markets--------113

Totalt----------------------------798

 

-------------------------------------------Q4-2004

Salg/lease--------------------------302

Service---------------------------------127

Recycling center/collection---107

Material handling-------------------224

Adm & Promotion-----------------21

Totalt----------------------------------781

Link to comment
Share on other sites

Skulle Basura få rett i sine antagelser for 4Q, ligger det an til en EPS som ligger 2-3 ganger over analytikernes...............(0,87 for året som helhet)

Mener dette er noe høyt, men men.....skulle TOM få en EPS 4Q på over 2,0, ligger det an til en eksplosjonsartet himmelferd for aksjonærene etter presentasjonen. Det er jo lov å håpe...........

Link to comment
Share on other sites

Etter i løpet av den siste måneden å ha lest det som leses kan om Tomra på deres egne hjemmesider (både de norske og de utenlandske). Videre pløyd gjennom det som er tilgjengelig om Tomra i diskusjonsfora (i norge), ser det ut til at denne aksjen nå begynner å utmerke seg.

 

Aksjen underperformer helt tydelig. Dette spesielt tatt i betraktning et endelig vedtak om pantesystem i Tyskland.

 

Tidslinje i forhold til debatten rundt tysk pantevedtak - og en samtidig økning i nyheter om andre lands pante- og recyclingordninger underveis, gjør at jeg med høy grad av sikkerhet kan forutse en snarlig vekst i Tomras aksjekurs.

 

Kursen på Tomraaksjene har sunket i forbindelse med vedtaksutsettelsene i Tykland. Samtidig har andre nasjoner åpnet og/eller er i ferd med å åpne for pant/recycling.

Tomra ser ut til å være i ferd med å posisjonere seg der også, uten at dette ennå ser ut til ennå å reflekteres i aksjekursen.

 

Børsen her hjemme har steget uavbrutt i omlag 2 år. Tomrakursen har i løpet av samme periode har steget og sunket, men totalt sett stått stille.

Dette ser ut til mest å være på grunn av tyskernes beslutningsvegring i forbindelse med vedtak om innføring av pant.

Samlet gjør disse faktorene meg ganske trygg på at det, ved det minste signal om produksjonsøkning fra Tomra sin side, eller ved bekreftet ordreinngang, kommer til å komme en kraftig reaksjon oppover i aksjekursen.

 

Den siste tiden ser det ut til at det har vært en dreining i forhold til hvilke meglerfirma som kjøper og selger mest aksjer i Tomra. For meg ser det ut som en del "smarte penger",sakte men sikkert posisjonerer seg for den oppgangen vedtaket i Tyskland vil føre med seg.

Tradingmeglerene ser ut til i mindre grad å være de største i aksjen, noe som selvfølgelig kan bety at trading for øyeblikket skjer i andre aksjer.

 

Oppsummeringsvis skinner det vel igjennom at jeg er "rimelig" Bullish i forhold til Tomra og tiden som kommer. Samtidig vil jeg la det være opp til hver og en å trekke sine egne konklusjoner.

Min anbefaling om noen ønsker den er:

- En gradvis nedvekting i de aksjene som har tatt ut størsteparten av sitt potensiale, med en overgang til aksjer som ennå har mye å hente.

Spesielt med tanke på at markedet, med høy sannsynlighet, står overfor en korreksjons eller konsolideringsfase, tror jeg dette kan være gunstig.

 

Som et apropos på slutten kan det være passende å minne om at det var enkelte som mente "sjefen" i Tomra var aktuell som ny leder for Orkla.

Kan ikke kalle det noe annet enn et godt "skussmål"

 

God helg.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den overstiger 1,0, selv regnet jeg ut 0,94 basert på omsetningstall fra Tekniker'n.

 

Skulle Basura få rett i sine antagelser for 4Q, ligger det an til en EPS som ligger 2-3 ganger over analytikernes...............(0,87 for året som helhet)

Mener dette er noe høyt, men men.....skulle TOM få en EPS 4Q på over 2,0, ligger det an til en eksplosjonsartet himmelferd for aksjonærene etter presentasjonen. Det er jo lov å håpe...........

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

 

Tomra og Tyskland for ’nte gang

 

 

Personlig mener jeg pussig nok å ha registrert en viss skepsis til å være aksjonær i Tomra for dagen.

 

Muligens kan dette ha en sammenheng med at det har stilnet av med nyheter rundt Tyskland og panteprosessen. Tidligere kom det gjerne flere nyheter om utviklingen for det politiske flertallet for avklaring av pantesaken i Tyskland.

 

Nyhetstørken har sin helt naturlige forklaring. Den politiske prosessen er ferdig i Tyskland. Dermed er det heller ikke så mye spennende av nyheter man kan hente ut.

 

4 år tok det såkalte panteprosessen, men den er nå ferdig. Muligens er denne avklaringen noe markedet ikke har vendt seg til?

 

Det er ikke lengre slike nyhetsrelaterte triggere som det kan trades på. Triggerne jeg snakker om da er nyheter av typen ”NN er for avstemning”, ”NN mot likevel”, ”Alternativ til pant lansert”. Tidligere var det gjerne flere slike pr uke. De merkeligste rykter og uttalelser kunne flytte kursen med flere prosenter i løpet av minutter.

 

 

 

Tyskland oppsummert

 

:arrow: For nok en gang å ta en kort oppsummering av situasjonen i Tyskland:

 

:!: Lobbyen var dyktig i Tyskland og fikk trenert saken omtrent 4 år. 17 ganger (noe som faktisk er tysk rekord!) måtte lovforslaget fremmes for Bundesrat før det endelig ble vedtatt. Etter loven ble vedtatt og pantemotstanderne gikk på et sviende nederlag, har det ikke vært særlig å melde om fra Tyskland. Egenlig var ikke saken særlig interessant etter 24. sept, da Stoiber gikk ut og sa at loven skulle stemmes over og vedtas 15. oktober.

 

:!: EU-Kommisjonen har blitt fornøyd etter loven ble vedtatt 17. des 2004 og gikk gjennom de formelle runder for Regjeringen og Bundestag nå i starten av januar. Innvendingene Kommisjonen har hatt mot pantelovgivningen er hensyntatt.

 

:!: 14. desember kom to avgjørelser fra Domstolen i Luxemburg. EF-domstolen hadde ingen innvendinger mot pant på emballasje som sådan. Domstolen ytret seg sågar i positive vendinger og kom med noe som vanskelig kan tolkes som annet enn en vektig støtteerklæring til pant som miljøbeskyttende virkemiddel.

 

Hvilken enorm betydning avklaringene har hatt, kan vises ved å sammenligne bunnkursen fra i fjor med sluttkursen fredag. Forskjellen er faktisk mer enn 11 kroner!

 

Hvorfor da denne tilsynelatende noe negative holdningen og bekymring om kursfall fordi det endelig blir slutt på det politiske jaget? Er kravet nå ”show me the money”?

 

Vel. Tror man at Tomra tjener penger i Tyskland nå? Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Store deler av Europa-omsetningen har blitt generert fra Tyskland tidligere. I løpet av fjoråret sa Tomra selv at de ventet økt etterspørsel fra Tyskland utover året, uten at de tallfestet dette på noen måte.

 

:arrow: For å si det enkelt (dette har jeg gjentatt siden 1. mai i fjor, se innlegg på den forrige tråden 1. mai 2004), så har butikkene krevd FORUTBEREGNELIGHET for å investere. De ville kort sagt ha en viss sikkerhet for at de midlene de la ned i pantesystemer ikke skulle være vekk-kastet et par år etter. Uten å gå i detalj nok en gang, så har lovendringene og tilfredsstillingen av EUs organer gitt den nødvendige forutberegneligheten.

Uten å sjekke opp tallene, så er det vel slik at Krombacher investerte noe slikt som en kvart milliard i tilknytning til engangsemballasje før jul. I tillegg ble det vel kjent at en del av markedet som Tomra ikke retter seg mot bestilte ca 1000 automater, også det før jul.

 

Nyhetene, de få som har kommet i det siste, har rettet seg mot oppbyggingen av det enhetlige pantesystemet og hvordan clearingen skal organiseres. Det er forståelig at nyhetsstormen stilner av. Den langvarige prinsipielle politiske uenigheten er langt mer interessant både å lese om og å skrive om, enn pantesystemer og clearing. Det er neppe noen underdrivelse å påstå at det faktum at butikker kjøper inn panteautomater ikke akkurat er forsidemateriale. Stillheten fra Tyskland er derfor helt naturlig.

 

 

 

Salg og meldinger

 

:arrow: Det er neppe grunn til ikke å anta at Tomra selger så det griner til Tyskland. Mange flere enn meg selv, ventet tidlig store rammeavtaler annonsert over børs. Muligens vil disse la vente på seg. Selv antok jeg at kjedestrukturen i Tyskland ville medføre en eller flere storordre fra hver kjede. Likevel kan det meget godt være slik at det kommer mange små ordre i stedet for noen små store.

 

Muligens sitter meldinger til markedet langt inne - noe som bør være det korrekte.

 

Ser man likevel hen til Danmark, så mettet Tomra markedet der på nokså kort tid noen år tilbake. Det ble aldri annonsert noen store rammeavtaler. Storsalget kom først fram på kvartalspresentasjonene i ettertid. Dette var vel nettopp pga avtale kom i stand som en flom av småavtaler.

 

Mer eller mindre ubekreftede rykter tyder på at Tomra fikk en enkeltordre på 100 automater før jul. Selv har jeg fått vite at Tomra vil kommunisere ordre fra Tyskland så framt de er av en viss størrelse, hvis ikke ”vil det være for dumt å sende en melding”. Til sammenligning så var de siste to ordrene som ble kommunisert (den siste fra New York, nevnt på Q3) til markedet på ca 200 automater hver.

 

Dermed skulle Tomra ha sitt på det tørre, selv om småordrene nå skulle renne inn fra Tyskland.

 

 

 

Fram mot Q4

 

Fram mot Q4 presentasjonen 15. feb kl 1615, kan man risikere at det blir stille. Samtidig vet man ikke om det kommer en melding om en stor rammeavtale.

 

Den som tør, kan da gamble på å få en inngang som kanskje er en 1 krone lavere ved å selge seg ut kortsiktig. Personlig ser jeg ikke det helt rasjonelle i dette.

 

:arrow: Den lange politiske prosessen i Tyskland har ridd Tomra som en mare de siste årene. Marerittet er i ferd med å utvikle seg til å bli en drøm!

 

:arrow: Kommer en rammeavtale, stikker kursen minst 20% fra start etter meldingen har blitt publisert. Da har plutselig krona blitt veldig, veldig dyr!

 

Muligens vil enkelte meglerhus komme med oppdateringer i dagene før Q4. De fleste vil sikkert avvente Q4 før de kommer med oppdatering. Selv tipper jeg de fleste vil skrike ”kjøp” i ettertid.

 

Jeg slutter meg til de som antar at Q4 blir sterkt. Hawaii kommer som en bonus, veksten har nok fortsatt i USA. Tyskland bidrar. Mer konkret er det ikke vits i å være. I tillegg ligger Storbritannia og Japan og lurer i vannskorpa.

 

Det er utvilsomt langt mer behagelig å sitte inne i en aksje som kan ta av når som helst, enn å stå utenfor og håpe raketten ikke tar av før man greier å komme seg inn igjen! Utvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg !

Om noen husker Nokia denne uken ??? kursen gira opp 7 minutter før vi fikk de først meldinger via normale byrå ..... etter 7 min flatet alt nesten ut ! dvs tror en på TOM så sitter en inne ...ellers har allerede toget gått når meldinger kommer !

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Tomra eneste norske på miljøliste

 

Av dn.no

 

Oversikten over verdens 100 mest miljøvennlige selskap ble lørdag presentert på World Economic Forum i Davos. Panteautomatselskapet Tomra var ensom norsk svale på listen.

 

Definisjonen av et bærekraftig selskap er at selskapets effekt på samfunnet og miljøet i hovedsak er positiv, skriver Svenska Dagbladet.

 

Fra Norge var det bare Tomra som nådde opp.

 

32 av selskapene på listen er britiske, deretter kommer USA med 20 selskaper, mens Tyskland har fått med ni selskaper.

 

Sverige godt representert

Sverige, er på fjerde plass med syv selskaper; Ericsson, Skanska, Volvo, Electrolux, SCA, H&;M og Föreningssparbanken.

 

Se hele 2005-listen her

 

At man driver med forurensende virksomhet er ifølge Aftenposten ikke til hinder for å komme på listen, da det også er spørsmål om man forsøker å gjøre produktene sine mindre miljø-uvennlige.

 

De 100 selskapene er valgt ut blant cirka 2000 kandidater, og listen er utarbeidet av et kanadisk selskap som heter Corporate Knights.

Link to comment
Share on other sites

Interessant å sammenlikne Tysklands utvikling i år med Danmarks innføring av pant i midten av 2002. Danmark fikk pålegg av EU om å oppheve forbudet mot engangsemballasje, og fjernet dette 23.01.2002. I Danmark var det Danske Retursystem (DRS) som fikk monopol i rollen som clearinghus. DRS oppfordret til automatisering og subsidierte kjeders innkjøp av automater. På Q401-fremleggelsen sa Tomra at DRS hadde startet budrunden blant automatprodusenter. De ventet de aller første ordrene fra kjeder som bestilte gjennom DRS i februar 2002, med de første leveringene i mars. De ventet dermed ikke salg som fikk særlig regnskapsmessig effekt i første kvartal.

 

Det som skjedde var at mange kjeder bestilte automater utenom DRS, selv om DRS oppfordret til å gjøre det gjennom dem. Det kom et skred av bestillinger i første kvartal, og i Q102 økte salget i Danmark med 300% sett i forhold til kvartalet før(!)

Resultatene i Danmark i 2001 hadde ligget jevnt på ca. MNOK 14 gjennom hele 2001, og endte på MNOK 58 for året som helhet. Resultatet for 2002 ble som følger:

(Tall i MNOK) Q1: 55 - Q2: 98 - Q3: 88 - Q4: 13

 

Som vi ser mettet Tomra Danmark rimelig fort, og solgte omtrent 2.100 automater de tre første kvartalene. I tilleg estimerte Tomra at installasjonene som ble gjort ville generere omtrent MNOK 200 i 2003 siden Tomra i første omgang hadde levert kun automatene, og mange installasjoner av bakromsløsninger og komprimatorer var ventet gjennom 2003.

 

Vi bør merke oss følgende:

 

Ut ifra dette tror jeg vi kan vente at Tomra får økte inntekter fra Tyskland snarlig, men når vi vil få bekreftelse på dette er mer usikkert. Kjedene i Danmark bestilte store mengder automater kort tid etter at den politiske uklarheten var fjernet. Inntektene fra Tyskland tror jeg kan være betydelig økte i Q1, mens det er mer usikkert om vi får tall på økning allerede på Q4-presentasjonen. Det interessante er guidingen 15. februar, som virkelig kan drive kursen oppover. Legg merke til at Tomra solgte 2100 automater på ni måneder uten å melde en eneste storkontrakt, selv om en kontrakt med kjeden FDB ble annonsert på Q101-presentasjonen. Avtalen hadde en estimert verdi i 2001 og 2002 på MNOK 120, men ble ikke annonsert over børs med en gang den var underskrevet (07.02), ettersom dette kun var en rammeavtale med ordlyden "FDB skal ha Tomra som foretrukket leverandør, gitt at DRS får lov til å subsidiere automater". Avtalen ble annonsert på resultatfremleggelsen 15.02 2002. Tilsvarende rammeavtaler kan komme i Tyskland, og i motsetning til ekte ordre vil disse tilsynelatende ikke være umiddelbart meldepliktige. Tomra kan velge å vente med å annonsere eventuelle slike til kvartalsfremleggelsen. Får vi slike signaler på Q4-presentasjonen kan vi vente en veldig pen utvikling. jeg tror at Tomra nå for tiden selger mye i Tyskland, og tror dermed vi kan få en svært god guiding på Q4-presentasjonen.

 

KILDER - Tomras kvartalstall

Link to comment
Share on other sites

Jeg søker å søker etter nyheter om TOM :-D , men ikke så enkelt å finne noe nytt :-( ! Finner masse men jeg tror ikke det har noen spesiell relevans det jeg finner :-( .

 

Men denne har jeg funnet gjentatte ganger, det er helt sikkert ikke nytt! Men poster den likevell slik at andre får ta konklusjon av det. (er ikke sikkert det er om TOM engang)!

 

 

 

P-NET Fieldbus gets Green Light.

 

 

A Scandinavian recycling company has specified P-NET (IEC 61158/4) as the fieldbus of choice to network thousands of retail outlets for the purposes of controlling the return of bottles and cans for recycling. “Green” legislation in Denmark dictates that any drinks containers include a levy on purchase, which is refunded on return by the consumer. The logistics of such a process warrants the use of automation to identify each container type and source, and to credit the shopper with the cumulative deposit. It also involves the sorting of bottles and cans for return to the supplier. To do this, each container must be identified with a bar code. The process is known as “Reverse Vending”.

 

 

 

The enormity of the project is tempered by the fact that all Reverse Vending machines (the unit into which the shopper puts the empty bottles and cans), sorting machines, and other “behind the scenes” equipment, have their own local control units each with a P-NET communication interface. All units are structured around a cluster of P-NET control modules (called a CS-box), which have been developed and manufactured by PROCES-DATA A/S. The CS-box, which holds a database of all the legitimate bottles and can types that will be accepted and records all the transactions that have been made on this unit, can also communicate with a central depot for database transfer via P-NET and GSM modem. Each I/O module and programmable controller is clipped together on a single DIN rail and they communicate between each other by means of built in I.R. light pipes using the multi-master P-NET protocol. Local control and monitoring is provided by a keyboard/display unit, which is also connected to the P-NET Fieldbus. Because of this common fieldbus structure, it is possible for a shop to choose between a number of competing equipment suppliers to achieve an optimum solution, considering price, as well as functionality. For example, a shop can buy a Reverse Vending machine from one company, and a sorting machine from another, and still be certain that the complete system will work.

 

 

 

The Dansk Retursystem company has been granted the sole right to appoint systems integrators to manufacture and install such machines. Following an EU wide tendering process, a systems integration company has been made responsible for the hardware implementation, and another company for the data collection, maintenance and service software for the project. The first contract involves some 2500 shops and supermarkets in Denmark, although it is anticipated that some 10,000 outlets will potentially be fitted with these recycling systems. The system has been fully operational for some time in nearly 2500 shops, and has now been proven to be completely reliable and robust, even during peak load periods. This was demonstrated recently, when the deposits required for all types of bottles and cans were reduced. This meant that the quantity of returned bottles and cans increased dramatically in the days before the change. In addition, the central database servers had to call all the shops via the GSM interface to update the local databases with the new rates. This was all done over night while the shops were closed, and caused very little disruption or problems. One odd exception was that it was found that a number of aerials from the GSM modems had been stolen!

 

 

Link

 

 

Link to Detailed Information about Dansk Retursystem:

 

Dansk Retursystem

 

 

 

2004-03-08

Link to comment
Share on other sites

Kontrakter kan komme når som helst !

På tide å få frem hva Tomra selv har sagt om mulige kontrakter det siste året.

Jeg har klippet sammen noen uttalelser her:

 

20.4.2004

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=145838

"Lidl og Aldi har i dag et fungerende pantesystem. Dersom det blir en avklaring og en aksept for panten er dette de kundene som på kort sikt er viktigst for oss, sier Thorsen til avisen.

Thorsen ser for seg et marked for 11-12.000 automater i Aldi og Lidl-filialene der Tomra vil være med å sikre seg kontrakter.

 

 

05.07.2004

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article271268.ece

" - Det er fortsatt langt frem til et nasjonalt system og det er mye som må gjøres, sier Thorsen som tror det vil gå inn i 2005 før dagligvarekjedene for alvor bestiller automater."

 

OSLO, 14 okt (Reuters) - Tomra<TOM.OL> venter økt etterspørsel etter returautomater for gjenfyllbar emballasje i Tyskland fjerde kvartal 2004 sammenlignet med tredje kvartal, da

omsetningen var på 65 millioner kroner, fremgår det av kvartalsrapporten torsdag.

I tillegg håper selskapet på et politisk gjennombrudd i kampen om pant på ikke gjenfyllbar drikkevareemballasje, men tar ingen ting for gitt etter en lang rekke skuffelser.

Om fredagens mulige avstemning i Bundesrat sier konsernsjef Erik Thorsen:

- Vi får se i morgen om de stemmer. Vi har blitt overrasket før, men vi bør aldri bli overrasket igjen i Tyskland. Thorsen vil forøvrig ikke kommentere hvilken markedsandel selskapet hadde i Tyskland i tredje kvartal.

- Det er umulig å måle fra kvartal til kvartal. Noen

kvartaler får Tomra store ordre, noen kvartaler får

konkurrentene ordre, sier Thorsen.

- Prisene er åpenbart under noe press men vi vil forsøke å opprettholde bruttomarginen vår.

Thorsen presiserer at Tomra gjør det bra i Tyskland.

 

14.10.2004

imarkedet

"Det som er gitt er at det er enormt volum av emballasje som blir resirkulert i det tyske markedet. Volumene i det tyske markedet er større enn eksisterende systemene i USA i dag, påpekte Thorsen som sa at pantemarkedet i Tyskland må bli automatisert dersom panteordningen blir opprettholdt."

 

15.10.2004

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article349414.ece

"... Thorsen tror imidlertid ikke Tomras arbeid i Tyskland vil endre seg vesentlig før loven er endelig vedtatt.

- Vi er i en tett dialog med kjedene hele veien. Det har vært så mye turbulens rundt dette, så kjedene har ligget litt på været. Nå får vi avvente signaler fra industrien , hva de ønsker i forhold til automatisering av pant, og hvor raskt de vil gå igang, sier Thorsen til dn.no. "

 

 

17.12.2004

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=168962&cat=100

"- Det har allerede pågått endel diskusjoner i Tyskland i noen uker om hvordan man skal drifte dette systemet, sier Thorsen."

 

Hva har skjedd etter dette ?

20.1.2005 hadde Tomra en investor presentasjon i København hvor følgende ble uttalt:

 

"-Several players are positioning themselves to offer clearing house services to retail outlets

 

-Discussion regarding security marking for deposit containers underway

 

-Long term market potential of 30,000 - 40,000 machines in tact"

 

 

Hva blir så konklusjonen ?

Ifølge Tomra selges det allerede bra med automater i Tyskland og det forventes en økning i salget i Q4.

De tror de store ordrene kommer i begynnelsen av 2005. Tomra vil være med å sikre seg store kontrakter i Lidl og Aldi. Tomra er deltager i prosessene med tilpassning av clearing systemene.

 

Egne vurderinger:

Panteordningen er vedtatt, clearingen er nesten avklart (kun sikkerhetsmerking gjenstår som en detalj) og det er allerede meldt at P-systemet skal automatisere fra midten av 2005 !

Jeg vil tro at i første omgang kommer det bestillinger fra de kjedene som er tilknyttet P-systemet .

Lekkerland-Tobaccoland (BP/Aral, Shell, Esso, Total, Westfalen, Avia, Orlen, OMV sowie die Filialen von Karstadt, Ihr Platz, Famila und Heinemann) samt Spar (WfV) er noen av de største .

Spar er allerede en god kunde av Tomra og vi må forvente at de allerede bestiller automater som aldri før !

Lekkerland-Tobaccoland har et manuellt system som er forberedt for automatisering noen store butikker er automatisert allerede og det må forventes at resten vil automatisere etterhvert som mindre og billigere panteautomater kommer på markedet (Tomra lanserer slike til høsten ).

 

Andre kunder ?

Edeka sier selv de har automatisert og vi har sett at de har en del Tomra automater i Syd-øst regionen men hva med resten av Tyskland ? Vil tro at disse er de neste til å automatisere i nær fremtid.

 

Aldi og Lidl må fjerne sine øyløsninger i midten av 2006 og vil måtte tilknytte seg de da eksisterende clearing systemer. I god tid før dette skjer må de ha utført en større automatisering !

Jeg forventer at Tomra tar 60% av de 12000 automatene Lidl og Aldi trenger !

 

Jeg har her kun nevnt noen få kjeder , det finnes mange fler og det er bonusen !!

 

Jeg synes fremtiden ser meget lys ut for Tomra på kort - mellom og lang sikt !

 

Lykke til Thorsen ! :wav:

Link to comment
Share on other sites

Hertil kommer at den tekniske siden som sier:

 

"Kjøpskandidat (Middels lang sikt) - 28. jan 2005

Tomra Systems har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen tester støtten ved ca 33.60 kr, noe som kan gi en reaksjon opp. Aksjen anses teknisk positiv på middels lang sikt."

 

Da er kanskje jeg også TOM aksjonær i neste uke?

Link to comment
Share on other sites

Og her er enda flere grunner til at det må automatiseres enda mer på Hawaii :

 

http://the.honoluluadvertiser.com/article/...10pletters.html

 

Letters to the Editor

 

Bottle law system inconvenient to use

 

The inconvenience of redeeming your bottles and cans makes the current system more like another tax.

 

I have recycled aluminum cans for the past 30 years, on the Mainland and in Hawai'i. It wasn't a problem to take my small bag of cans to the local recycling bins at schools and shopping centers.

 

Now, having been through the Hawai'i redemption center experience, I find the trip from Waikiki to Mo'ili'ili, the muddy lot and long lines too inconvenient for the small return.

 

I will continue to deposit my cans in the local redemption bin at my son's school and forfeit my 5-cent deposit. I'm sure the state is hoping the inconvenience of the current system will cause many more people to do the same, thereby increasing their "special fund."

 

Christy McPhee

Waikiki

Link to comment
Share on other sites

.

 

JAPAN

 

På "prosjekt-hjemmesiden" til Sumitomo/Tomra, er det kommet en ny artikkel.

 

Det fremkommer ingen nye eller avgjørende nyheter. Men når man ser hvem som deltok på en nylig avholdt "work-shop", er det tydelig at prosjektet følges med stor interesse i Japan. På møtet deltok representanter fra regjeringen, Tokyo-kommune, næringslivet etc.

 

Her er linken:

Link

 

Oversett hele siden til engelsk på denne linken

 

Mens alle venter på tyske ordre, er det fort at Japan mister fokus. Men Japan bør følges meget nøye i tiden fremover: Testene går mot slutten, og en mulig avtale mellom Sumitomo og Tomra kan komme allerede på Q4-presentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare i butikk i USA

 

You may have seen these machines in supermarkets, but the IRN is the first to make them available in education and healthcare settings. The IRN has teamed with TOMRA, the largest North American provider of RVMs, in an exclusive arrangement to place RVMs in hospitals and schools in IRN’s service area.

 

Link

 

 

RecycleMania 2005 begins on January 30, 2005, and runs through April 9, 2005.

 

Nine IRN members (Boston College, Dartmouth, Clark University, Hampshire College, Harvard, Keene State College, Mount Holyoke, University of Massachusetts – Amherst, and Yale) are among the 35 schools across the country that have signed up for RecycleMania 2005..

 

Link

 

 

 

Dette får holde denne gang... (jeg har funnet mer, kommer litt senere!)

Link to comment
Share on other sites

Syv aksjetips

 

Stig Myrseth i Orion med sine favorittaksjer, seks av dem på Oslo Børs.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (31.1.05 11:27)

 

 

Relaterte artikler

- 2 x kjøp og selg - - Kjøp aksjen

- Kjøpe Ementor? - 17 overkjøpte aksjer

 

 

 

 

Analysesjef Stig Myrseth i Orion Gruppen står på at oppgangen i aksjemarkedet er over for denne gang. I en fersk rapport peker han først og fremst på at renten mest sannsynlig settes opp i USA, og at resultatutsiktene forverres.

 

Men så var det oljeprisen da.

 

- Faller den, vil det få de toneangivende utenlandske børsene til å stabilisere seg. Men på den annen side vil Oslo Børs lide, skriver Myrseth ifølge iMarkedet.

 

En IT-aksje tas inn i Orions anbefalte portefølje: Active 24. Porteføljen består dermed av følgende aksjer:

 

Acta

Active 24

AF Gruppen

Crew

Lithuanian Telecom

Tomra

Veidekke

 

Orion anbefaler ifølge nettavisen også å beholde litt i kontanter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...