Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland


Vegard

Recommended Posts

Alle er interesert i Tyskalnd, USA, Enland og Japan.

 

Finnland derimot er også et land som tydligvis har mange automater!!

 

 

TOMRA is the world’s leading manufacturer of reverse vending machines for recycling beverage containers, and is also a pioneer in its field. The reverse vending machines are manufactured in Lier, Norway. TOMRA’s operations are based on co-operation with retailers, industry and authorities. The machines are installed in supermarkets, local shops, service stations, kiosks and other recycling centres. A reverse vending machine offers consumers a convenient way to get rid of their empty beverage containers. The returned bottles and cans are either reused or recycled. The consumer receives a cash refund for each bottle and can returned. In comparison to the rest of the world, Finland has the highest number of reverse vending machines in proportion to the country’s population – one machine per 1100 residents.

 

Link

 

 

Palpa's recycling system in numbers

 

6000 redeeming points

2000 reverse vending machines

89 % of cans are returned through reverse vending machines

In 8 years the system has collected

over 600 million cans, of which 80 million are non-deposit

over 11 000 tons of aluminium

 

Link

 

Link

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Tandy skrev:

Helt riktig Goof , vi er nå brutt ned og ut av trianglet og kan falle enda lavere (hvis "husene" vil)!

Men jeg tror ikke det skjer.

Eter å ha sett litt på det tekniske tidligere er jeg mer og mer overbevist om at vi skal bryte opp imorgen !

Vi ligger på 50 dagers snitt akkurat nå og samtidig møtes 10 og 20 dagers flytende !!

Vi har sett tidligere at når bl.a 100 dagers krysset 200 dagers fikk vi en rekyl opp !

Den var rå Tandy!

Alle vet jo hvordan det gikk i dag.....

Selv en innbarka fundamentalist som meg begynner å få troa på TA nå......

:)

Link to comment
Share on other sites

Hawaii

 

 

Endringer i loven kan komme, noe som medfører at alle butikker kan bli tvunget til å ta i mot bokser og flasker. Eksisterende lov og innføring krever at alle butikker som selger brus/vann/øl må ha et redemption center i 3 kilometers omkrets innen juli. 50 stk redemption centers er nå i operasjon på Hawaii, 2-4 RVMs på de som har en automatisert løsning.

 

Link

 

Hvis du ønsker kontinuerlig å sjekke nyheter fra Hawaii er dette siden å gå til

Link

Link to comment
Share on other sites

Boksprodusenten Crown gjorde det sterkt i Europa i Q4. De har akkurat kommet med sin rapport. De gikk ifra MUSD 31 til 63 fra Q403 til Q404. Problemet er at jeg ikke finner ut om det er Tyskland som har generert den sterke veskten. Får ikke vist presentasjonen på webcast her jeg sitter nå... (hersens brannmur!)

 

Link: Crown (Klikk på news og så på øverste nyhet for full rapport)

Link to comment
Share on other sites

.

 

Tyskland:

 

TOMRA-AUTOMAT I NYÅPNET NETTO-BUTIKK

 

Tyske Netto-kjeden (må ikke forveksles med danske Netto med ca 250 filialer) har over 1.000 filialer i Tyskland. Kjeden er i sterk vekst, og åpner kontinuerlig nye butikker.

 

IGÅR åpnet en ny butikk i Isen (post nr. 84224). Jeg har nettopp ringt betjeningen, og i butikken står det TOM-automater !

 

I morgen åpner kjeden 6 nye butikker. Det er i byene Dresden Leuben, Glaushau, Urbar, Zusmarshausen, Neumarkt og Waidhaus. Står det TOM-automater også her kan man jo begynne å lure på om det foreligger en rammeavtale av ukjent størrelse.

 

Jeg har ikke sett at Netto tidligere har hatt TOM-automater. Men hva som nå skjer i de 1.000 andre filialer vet jeg ikke.....enda. Men tyske Netto er jo medlem av P-System, som allerede har varslet automatisering.

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

.

 

ENDRINGER PÅ HAWAII ?

 

Panten som ble innført den 1 . januar har ikke fungert tilfredstillende. Noen mender at dette skyldes at butikkene ikke er pålagt å ta i mot tomgods. Skal du ha igjen din pant på Hawaii, må du oppsøke såkalte "redemption centers". På Hawaii er det 51 slike, og ofte ligger de utenfor tettbebygde strøk. Dette er et tungvindt system, og det har dessuten hindret at panteautomater er blitt utplassert i stor skala. Foreløpig har Tomra bare fått uplassert et mindre antall automater på Hawaii.

 

Nå snakkes det stadig høyere om å få justert loven, slik at butikkene må pålegges å ha pante-mottak. Et forslag om dette er allerede fremlagt for delstats Senatet. Les mere om dette på disse ferske linkene:

 

Officials Say Bottle Redemption Doesn't Work

 

Bottle Refund Program Confusing for Recyclers

 

State officials criticize bottle law

 

.

Link to comment
Share on other sites

Tomra i tysk butikk

 

En av den tyske Netto-kjedens nye butikker er utstyrt med returautomater fra Tomra.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (2.2.05 12:08)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- - Meget bra kjøpsmulighet - Salthellas taperaksjer

- Det løsner for Tomra - Tomra om Tyskland

- TOM

 

 

 

 

Den tyske dagligvarekjeden Netto er i sterk vekst. I går åpnet den en butikk i Isen, og i morgen følger nye seks i byene Dresden, Leuben, Glaushau, Urbar, Zusmarshausen, Neumarkt og Waidhaus. I alt har kjeden over 1.000 tyske filialer.

Og etter det HegnarOnline kjenner til, skal den nye butikken i Isen være utstyrt med returautomater fra Tomra. Det vites ikke om dette også gjelder butikkene som åpner i morgen, men hvis det gjør det, kan det være snakk om en rammeavtale av ukjent størrelse.

 

Det er imidlertid kjent at Netto er medlem av Tysklands største system for returorganisering i dag, P-System, som allerede har varslet automatisering.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan altså ikke vente noen børsmelding selv om Tomra selger masse til Netto i Tyskland, siden rammeavtalen allerede er meldt. Dersom Tomra faktisk selger masse til Netto kan dette bli er overraskelse for markedet og analytikerne.

Link to comment
Share on other sites

Vegard

 

TOMRA HAR IKKE meldt noen rammeavtale med tyske Netto.

 

Det er som nevnt TO Netto-kjeder i Tyskland, og de har ingenting med hverandre å gjøre.

 

1.

DANSKE NETTO har ca 250 butikker, og rammeavtale med TOM.

 

2.

TYSKE Netto har over 1.000 butikker, og INGEN meldt avtale med Tomra. Det er derfor denne saken er så interessant. Saken jeg har skrevet om, dreier seg altså om TYSKE Netto

 

I morgen sjekker jeg ut de 6 nye butikkene som åpner i morgen. Og har de også TOM-automater, så er det en sterk indikasjon på en rammeavtale. Husk at TYSKE Netto er veldig sentralstyrt, og de enkelte butikkene er dønn like.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg trodde danske Netto og tyske Netto rett og slett var den samme kjeden i forskjellige land jeg?

 

Netto-avtalen nedenfor nevner også Tyskland, men dersom det er forskjellige kjeder er det selvsagt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder Danske Netto:

 

Netto är en del av Dansk Supermarked Gruppen A/S, vilken ägs av A.P. Möller och F. Salling A/S. Dansk Supermarked driver också Fötex-varuhusen och Bilka-lågprisvaruhusen i Danmark. Nettos första butik öppnade år 1981 i Köpenhamn i Danmark.

 

År 1990 öppnade Netto sina första butiker i Tyskland och i England. År 1995 öppnade Netto i Polen.

 

År 2001 ingicks ett jointventureavtal mellan Dansk Supermarked A/S och ICA AB angående etableringar av Nettobutiker i Sverige. Netto Marknad AB utvecklar och driver Nettobutiker i Sverige och detta bolag är till 50% ägt av Dansk Supermarked A/S och till 50% ägt av ICA AB.

 

Nettos centrallager för södra Sverige och huvudkontor i Sverige är placerade i Halmstad samt regionkontor och lager för Stockholm/Mälardalen i Nykvarn utanför Södertälje.

 

Sammantaget driver Netto under år 2004 mer än 800 butiker i fem länder med en samlad omsättning på mer än 30 mrd. SEK.

Link to comment
Share on other sites

Du spør Tekniker'n, og jeg håper han vil svare. Jeg tillater meg uansett med en betraktning...

 

Tomra selger panteautomater hver dag, til eksisterende og nye kunder. Det er ingen konkrete regeler for når børsmeldinger skal sendes ut, men som nevnt tidligere er kontrakter større enn 10% av market cap en innarbeidet rutine i f.eks. Aker selskapene.

 

I denne sammenhengen må vi huske på at Tomra har en veldig slitsom periode på 4-5 år bak seg, hvor markedet i utgangspunktet priset inn Tyskland veldig tidlig, mye basert på en overoptimistisk Thoresen og børsmeldinger på små kontrakter. Dette har uten tvil Tomra ledelsen tatt til etteretning, og er nå nesten pessimistiske i sine uttalelser om fremtiden.

 

Konklusjon: Dersom den tyske Netto kjeden og Edeka kjeden har bestillt enkeltmaskiner ville det være feil å sende børsmelding. Dersom det er tegnet rammeavtale med disse ville det nok ha blitt sendt ut en børsmelding. Men det kan hende at de tar slike ting også på kvartalsrapporteringene fremover.

 

Svar får vi uansett 15.02

Link to comment
Share on other sites

German "Netto" ("Netto Marken-Discount") is a company founded and still settled in south-eastern german state Bayern, with now more than 1000 shops in 11 of the 16 german states, but still with clear centre of gravity in Bayern.

German "Netto" has NONE foreign branch, neither in Spain nor elsewhere.

So it has really NOTHING to do with Danish or Swedish or other Scandinavian Netto-shops.

For more information look at:

http://www.netto-online.de/unternehmen/wir...r_ueber_uns.php

Link to comment
Share on other sites

Sindree

 

Om Tomra bør sende melding.....?

 

Dette spørsmålet har vært en gjenganger blant skribenter på diverse fora. Mitt syn er som følger:

 

Tomra har gjort det til sin politikk at de på fremleggene skriver noen ord om hva de forventer av markedene fremover. Utover dette deler de ikke detaljer omkring den daglige driften med markedet i noen særlig grad. Utover det de er pålagt i henhold til loven, naturligvis. Denne politikken har vært gjeldene i mange år.

 

Men det er også andre grunner tilstede her. Det er langt fra sikkert at kundene til Tomra ønsker en "offentliggjøring" av sine planer enda. "Tvangspant", som tyskerne fortsatt henviser til, er langt fra populær, selv om man nå har senket fanene noe....

 

Vi kan også tenke oss at Tomra selv ønsker å holde en lav profil i forhold til sine konkurrenter, og en gemytelig og ydmyk tone i forhold til bransjen generelt. Et gammelt ordtak lyder: "En vinner kjennetegnes ved måten han behandler taperne på etter kampen"

 

Spørsmålet blir da om Tomra er pålagt å gi informasjon om inngåtte avtaler etter loven? Her bør man naturligvis gjøre en vurdering på størrelsen av avtalen, men: Er det mulig å være så naiv at man antar at Tomra IKKE får store ordre i Tyskland? Du er sikkert kjent med at Tomra forventer 30 - 40k maskiner der nede, og at de "vil gå langt for å opprettholde sine markedsandeler" (ref Thorsen)

 

Bare en ting til: Tomra har riktignok sendt meldinger til børsen om ordre. Men da var situasjonen i Tyskland helt anderledes enn i dag. Da var det faktisk enda (stor) usikkerhet omkring panten, og således et viktig signal å se på hva enkelte aktører gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sindree

 

Hvis Netto, som er med i P-System har tenkt å automatisere (slik de sier), er det vel naturlig at Netto som en start ihvertfall vil sette inn automater i alle nyåpninger. Det gir ingen logikk at de åpner en ny butikk nå, og starter ombygninger om en måned eller to etter for å få inn automater. Netto kan derfor ha startet automatiseringen, og første trinn kan være at alle nyåpninger er med automater.Om Tomra har fått en avtale om automater i alle nyåpninger, er dette neppe nok til børsmelding, all den tid volumet vil være godt under de ca 45.mill som Tomra tidligere har hatt som grense for å sende børsmelding.

 

Om Netto i morgen åpner de 6 nye butikkene med automater, er det grunn til å tro at det er slik. Og jeg har tenkt å finne ut av dette i morgen. Det vil samtidig fortelle, at Netto har valgt Tomra, i konkurranse med blandt andre Wincor Nixdorf. Utvilsomt et godt tegn.

 

Hva som skjer i de andre butikkene til Netto (som allerede er i drift), vet jeg ikke. Men jeg skal finne ut av det om ikke for mange dagene.

 

Men skulle Netto ha bestillt automater til alle sine butikker, hadde det nok kommet en melding fra Tomra. Vi kan derfor gå ut fra at så ikke er tilfelle, ikke enda i hvertfall. Men det kan komme snart. P-System har varslet automatisering på generellt grunnlag fra sommeren av, og Netto er med i P-System.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...